От блоговете: За матурите и зреенето

От блоговете: За матурите и зреенето

© Зорница Христова, личен архив



От четвъртък четвъртокласниците правят тестовете, включени в националното външно оценяване. Децата минават последователно през пробни матури по български език и литература, математика и предметите "Човекът и обществото" и "Човекът и природата". "Дневник" препубликува размислите на Зорница Христова за изпитите, образованието и ученето от личния й блог. 


У дома пристигат листове с пробни матури за четвърти клас. От тях научавам, че нещата, които обичам и които са ми носили радост, могат да бъдат безпределно скучни: четенето на книги (и пописването), триумфалното решаване на сложна задача, когато се чувстваш, сякаш лично си се преборил с хаоса в света, историята като наука за реално съществували други светове, магията, с която от цвета става плод. Детето се оплаква, че е намразило математиката, която през лятото обичаше. Да се готвят другите предмети.


При това има смислена учителка, на която вярва; учителка, на която й е неудобно да дава въпросите от матурите и която признава, когато готовите отговори са грешни. А след четвърти клас? Когато за повечето учители няма да бъдат "специалния", "техния" клас?




Както и да е. Искам да разкажа за едно "инакво" училище, което видях по Великден. И което ми скри шапката. Не, не е от тези (като нашето), за които родителите се редят на опашка в ранни зори. Не се влиза с връзки и подкупи, а списъкът с фамилиите на децата няма да ви накара да кимате разбиращо.


Говоря за селско училище край Тетевен, в село Черни Вит. За деца в горните класове на прогимназията, дето уж са толкова трудни за работа (за съжаление иначе прекрасната учителка по английски на дъщеря ми каза "аз нататък не мога да работя с тях, те влизат в една възраст....").
Та значи, малко селско училище. Профилирано с изучаване на народна музика. Учителят по химия Цветан Димитров преподава и по биология, и по физика, и по физическо. Съпругата му Цонка е учителка по математика. И, както се оказа, не само.


И двамата са енергични и умни хора, които не си губят времето в теории защо нещо не може да стане. Когато децата се оплакват, че в стола не им дават достатъчно зеленчуци, Цонка им предлага да си ги отгледат сами. Децата са на седмото небе. Дълго търсят място и го намират в двора на детската градина.


Оказва се, че въпреки че живеят на село, децата нямат никакъв опит в земеделието. Родителите им, които всекидневно работят в градините си, просто не ги учат на това. Пазят ги.


"Това е много разпространено в България", казва ми Цветан. "Родителите не искат децата да вземат тяхната професия. Все се чувстват прецакани и искат за децата им да е друго. Така и не споделят опита си. Не ги и оставят да правят каквото обичат, насочват ги към каквото изглежда модно и перспективно. После те на свой ред усещат същото".


Градината носи страхотна радост на децата. Овладяваш пространството. Чувстваш се силен, усещаш по болката в мускулите, че си направил нещо. Виждаш чудото на природата да се случва пред теб, не в скучни обяснения, от които да ти опротивеят и ягодите. На края на реколтата имало много тикви, които Цонка наготвила за децата по безброй начини. Явно много са им харесали, защото тази година ще наблегнат на тиквите :)


От блоговете: За матурите и зреенето

© Зорница Христова, личен архив


Докато бяхме в Черни Вит, децата дойдоха в извънучебен ден да боядисват яйца и да готвят заедно с учителката си. На двора се валяха четири-пет велосипеда. Едно дете беше дошло с колелото си чак от Тетевен. Този път момчетата бяха обявили, че ще месят - явно предишният път е било забавно, та не искаха да го оставят на момичетата. Ако не сте виждали как двама покрити с брашно петокласници си дават взаимно акъл как да подхванат тестото - сцената е само за "Синьо лято".


От блоговете: За матурите и зреенето

© Зорница Христова, личен архив


Не всички яйца станаха, копривата, кой знае защо, тази година отказа да боядисва в жълто, червеното цвекло не свърши кой знае какво, само цветното зеле и люспите от лук отсрамиха четата. Обаче кой казва, че само успешният опит е опит? Ако резултатът от експеримента се знае предварително, то това не е експеримент, а наглед.


От блоговете: За матурите и зреенето

© Зорница Христова, личен архив


Впрочем пърленките на момчетата се разграбиха за секунди.


Освен че беше много вкусно и мило, всичко това наистина ме накара да се замисля. Ние непрекъснато отричаме опита си за сметка на идеологията, на абстрактното "важно". Ясно е защо системата го прави - защото опитът е под контрола на отделния човек, той го прави силен и независим от нея. Не е "поданик", който приема каквото му се "подава" като знания или инструкции.
Защо обаче ние сме съучастници във всичко това, не знам.


От страх може би. Че децата ни няма да овладеят специфичния бюрократичен език, специфичното умение да се справяш на тестове, което е нещо различно от познанията по писане, математика или природознание. Самоунищожителното умение да се откъснеш от себе си.


"Матура" идва от "зрялост", а зрелостта е част от една метафора, която се върти около кълна, цъфтежа и плода. Ако в целия процес няма органичност, метафората бързо увяхва.

От блоговете: За матурите и зреенето

© Зорница Христова, личен архив


"Дневник" препубликува текста на Зорница Христова от личния й блог Точица.

Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на demonoid - чао тирани!
    demonoid - чао тирани!
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Това онези сухари от МОНМ никога няма да го разберат. Всъщност може дори да уволнят дисциплинарно учителите... Все ще намерят за какво

    http://whynot-reflect.blogspot.com/
  2. 2 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 936 Любопитно

    Матури ??
    В четвърти клас???
    МООООЖЕ... и за що защото някой иска да си оправдае заплатата.
    Кой наложи този безсмислен стрес на малчуганите.Изпити от който нищо не зависи и не произлиза в рамките на 2 седмици или всеки ден или през ден.Кой нормален човек би показал на какво е способен в такова темпо на тази възраст и защо ???...трябва децата да бъдат малтретирани за да се оправдае премията на проверяващите..
    Всъщност 0Колко ни струват тези матури,на всички нас?? И то в област с постоянен недостиг на средства!

  3. 3 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 936 Разстроено

    Хайде сега партиите да кажат колко са важни за тях децата.
    Учене ,учене .учене.....по най-малоумния начин и това до затъпяване.

  4. 4 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1236 Разстроено

    До коментар [#3] от "id_1":


    Хайде сега партиите да кажат колко са важни за тях децата.
    Учене ,учене .учене.....по най-малоумния начин и това до затъпяване."

    -Я да ударим само на харлем шейк.
    Добре,само се чудя защо си все от страната на нормалните хора.
    Чудя ти се,бе.

  5. 5 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 567 Неутрално

    Ха така се прави. И не само за месене, а и за абстрактните дисциплини.

    Детенцето ми е на 4 и хич не съм се запритеснявала, че не оцветява и рисува по изискванията на МОМН, щото пък може да асистира за хляб, сладкиш и баница. И с помощ от публиката си избира и засява някои по-прости зеленчуци.

    "Самоунищожителното умение да се откъснеш от себе си."

    Да, правила съм го, понеже бях мноу добра абстрактна ученичка. Усещането е все едно си Лорд Волдемор и душата ти е разкъсана не на 7, а на не знам колко части, които и ти не знаеш къде са...но може би МОМН знае.

  6. 6 Профил на mi6kro
    mi6kro
    Рейтинг: 384 Неутрално

    Безсмислена лирико-романтични писания.

    Явно има привърженици на ЧАЛГАНИЗАЦИЯ в училище: трябвало да бъде забавно, развлекателно....

    И сега нищо не пречи на учителите да си "присвоят" училището (без да нарушават учебния процес).

    Местан да се извини за "РИТОРИЧЕСКИ" ! #236 едно-мандатни региона за страната + 4 едно-мандатни района за чужбина
  7. 7 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 808 Неутрално

    Типично по женски - умилението е "аргумент" за "правилна" позиция.

  8. 8 Профил на poni
    poni
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Не питайте защо резултатите на децата са такива. Просто прочетете статията! Садят се тикви!!! Децата са по-склонни да ходят да боядисват яйца и да танцуват харлейм шейк, отколкото да да седнат да учат по български, математика, химия, физика... Да сте чули учителите по физкултура да са имали някакви проблеми, освен че някой по невнимание бил паднал или го била ударила топката. Замислете се, защо?

  9. 9 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 411 Неутрално

    До коментар [#5] от "lil_alex":

    Не разбрах, как може да се направи "така" за абстрактните дисциплини? Те затова са абстрактни, защото не можеш да ги пипнеш лесно.

  10. 10 Профил на poni
    poni
    Рейтинг: 381 Неутрално

    УЧЕНЕТО НЕ Е ЗАБАВЛЕНИЕ! То е сериозно нещо. Не, че човек не може да се забавлява или материала да бъде представен по забавен начин, но в основата си ученето трябва да е сериозно. Иначе резултатите са ... ами ... Забавни! Както са и в момента. Не се учи сериозно и резултатите са несериозни.

  11. 11 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 567 Неутрално

    Ами прави се по модела "общество на мъртвите поети", тоест пак събиране в леко неформална обстановка и най-вече с много любов и емоция, насочена към даденото познание.

    Така учих английския- спотаявах се в задните редици и докато системата се опитваше да ни набие упражнения, аз си четях Ксанаду и се потапях в хипер странните и екзотични думи.

    По отношение на математиката- когато ми е потрябвала, сядам си на задника и се потапям, стигам до максималното разбиране за момента и така до следващия път.

    Но не става, ако искаш да покриваш нормативи. Щото почти всеки е способен да премине от тъпота в брилянтно разбиране в много кратки срокове, ама не става по поръчка и по норматив.

    С малко въображение езикът, математиката и химията се родеят с готвенето и градинарството- не да броиш тикви и да изчисляваш обем, не буквално, но има други начини, по които знанието пропълзява в човека.

  12. 12 Профил на poni
    poni
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Някога и мен ме караха да участвам ДОБРОЗОРНО на такива мероприятия. И до днес ги мразя! Учителите просто отчитат дейност. Като ми се е месило съм си месила в къщи, слава Богу не в училище!

  13. 13 Профил на poni
    poni
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#11] от "lil_alex":

    Това е подходящо от една вече зряла възраст нагоре. Не случайно моделът на висшето образование е много по-разчупен. Ама човек трябва да узрее до там. Пътя на съзряване далеч не е цветя и рози. На някои им трябват повечко тояги, докато стигнат необходимото ниво.

  14. 14 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2556 Неутрално

    Браво на тези учители. И почвам да се замислям. И аз не викам моите деца на двора (не че аз съм голям земеделец), но ще мисля как да поправя това. След матурите на седмокласника.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  15. 15 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 567 Неутрално

    Абе и за заинтересовани гимназисти става, даже доста добре.

    Но проблемът е, че не са тояги, а е монотонност и стагнация. Дори тояги биха били нещо по-добро. Всъщност средното образование в миналото е било доста по-тежко откъм лична преценка и учене, не е било калъп, в който да се внимава, а е било пълно с доста истински способности.

    Мисля, че още от гимназията, че и преди това, човек трябва да започне да се потапя в теми, а не просто да трупа набор от програмни знания. Даже тогава е най-добре, защото човек е пълен с енергия и може наистина да стане много добър в дадена област, вместо да се разпилява. Децата музиканти и бъдещи художници са концентрирани- и като ги гледам по улиците, доста се отличават от обичайните гимназисти, витаещи в безсмислие и опитващи се да го запълнят с не каквото трябва.

  16. 16 Профил на shilliew
    shilliew
    Рейтинг: 449 Неутрално

    Драги съфорумци, не се делете на два лагера - учене или натрупване на опит със забавление. Най-доброто решение в подрастването на децата и младежите е да се комбинират и двата типа - ТЕОРИЯ (зубрене, учене) И ПРАКТИКА (забавление, дейност) ЗАЕДНО.

    Колкото за матурите, там могат да се извадят хиляди причини да бъдат или да не бъдат, както и за политическата конюктура.
    Матурите са важни, защото действат като пресявки - който има желание да пробие, да го прави, който не иска - не. За съдържанието на матурите - господата в МОНМ да действат като хора, не като кукли. Това, което липсва в това министерство, а и изцяло в политиката, е МОРАЛЪТ....

  17. 17 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 567 Неутрално

    Хубаво да се комбинират, ама как точно. Невестулките без въображение ще направят някаква смесица от същото сухо висене, плюс някакви задължителни мероприятия, които би трябвало да се броят за забавления.

    Иначе съм "за" тестовете, които наистина отсяват на принципа неври пред лицето на абсурда. Отсяват децата, дето вместо да се оплакват от абсурдните въпроси, хакват системата, виждат над въпросите.

    В крайна сметка критерият трябва да е "може ли този млад човек да е ефективен асистент на Миранда Прийстли или ще се огъне".

    А отговорът пак се крие в предаването на знания като заговорничество и конспирация, за да се прави с мерак и любов. Така поне правех аз- от едната страна истинското, от другата хакване на изпити, конкурси и подобни, което за умния човек изисква не повече от 20% от потенциала.

  18. 18 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1679 Неутрално

    "Това е много разпространено в България", казва ми Цветан. "Родителите не искат децата да вземат тяхната професия. Все се чувстват прецакани и искат за децата им да е друго. Така и не споделят опита си. Не ги и оставят да правят каквото обичат, насочват ги към каквото изглежда модно и перспективно. После те на свой ред усещат същото".

    Тук е събрано почти всичко, от което страдаме в момента!
    Благодаря на Зорница Христова за този страхотен разказ, веднага ще го препоръчам на всички приятели.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  19. 19 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Според 15 годишния ми син учителите се делят на две групи.
    Едната група учители си вършат работата, за да оправдае заплатата си.
    В другата група са учителите, които си обичат професията и предават любовта към предмета си на децата.
    Когато учителите са искрени и ентусиазирани, децата винаги го усещат.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  20. 20 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 760 Неутрално

    До коментар [#13] от "poni":

    На некадърния даскал му трябват все тояги, палки, показалки, "клас стани" и "клас мирно", оценки, треперещи ученици, изправени пред черната дъска като на разпит. Некадърният даскал няма въображение и не обича науката, която преподава. А некадърният зубрач има нужда точно от недакъдърни даскали. И двамата умират от страх, че нещата могат да излязат от строго очертаните рамки, те са неспособни да си представят, че наука може да се усвоява и по други начини, затова са готови да заклеймят всеки, опитал се да разчупи статуквото.
    Аз пък се радвам за тези деца, че имат такива учители и съжалявам, че никой от моите никога не е бил такъв. Искрено ги поздравявам за ентусиазма и любовта им към професията!

  21. 21 Профил на demonoid - чао тирани!
    demonoid - чао тирани!
    Рейтинг: 701 Неутрално

    [quote#20:"murttle"]На некадърния даскал му трябват все тояги, палки, показалки, "клас стани" и "клас мирно", оценки, треперещи ученици, изправени пред черната дъска като на разпит. Некадърният даскал няма въображение и не обича науката, която преподава. А некадърният зубрач има нужда точно от недакъдърни даскали. И двамата умират от страх, че нещата могат да излязат от строго очертаните рамки, те са неспособни да си представят, че наука може да се усвоява и по други начини, затова са готови да заклеймят всеки, опитал се да разчупи статуквото. [/quote]

    +++++++++++++++++++++++
    Кратко, ясно и точно описание на проблема с образователната система у нас.

    http://whynot-reflect.blogspot.com/
  22. 22 Профил на tombata
    tombata
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#2] от "id_1":

    Не е въпросът до матурите за четвърти клас. Четвърти клас а краят на едно ниво, на"отделенията", началното образование. И за всяко ниво е редно да има изходен изпит. Признавам, че примерът за който се сещам - Радините вълнения от нашето Възраждане - е малко архаичен. Но основният принцип е прост и все още валиден - всяко образователна степен трябва да си има входящо и изходящо ниво.
    Проблемът не и в количеството информация в учебниците. Всъщност, греша, проблем е - наполовина на това от моите училищни години.
    Но качеството и начинът на представяне на информацията, наред с неясната държавна концепция за образование, абсолютното отсъствие на дидактичен подход, несвързаните програми за последователни класове... подтискането на всякаква форма на инициативност в (а и от) учителите, особено когато се отнася до взаимоотношенията им с учениците като с човешки същества, а не туби, в които с фуния трябва да наливаш каквото експертите от министерството са си изсмукали от "академичните" подобия на мозъци....
    Всичко това, а и още много от същото, може да убие желанието и у най-любознателното, будно и жизнерадостно дете.
    Отглеждат ни като бодра електорална смяна, пардон, нов матр'ял.

  23. 23 Профил на tombata
    tombata
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#10] от "poni":

    Малка корекция - ЗУБРЕНЕТО не е забавление.
    Никак не е забавно, доколкото си спомням. Понякога ми се е налагало да зазубрям някакви тъпотии.
    Но в по голямата си част ученето Е забавно. Стремежът към ново знание се удовлетворява чрез ученето. А самата дума "удовлетворява" говори достатъчно. И не виждам как забавлението пречи в процеса на учене. Вие поинтересувал(а) ли сте се някога от по-специализирана педагогическа литература, ей така, да видите как ще обучават децата Ви?

  24. 24 Профил на Марко
    Марко
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Винаги се умилявам, когато хора, които не знаят, че изпитите след четвърти клас не са "матури", говорят толкова категорично за тях! Умилително е и убеждението на авторката, че щом нещо е "тест", то това е непременно лоша работа / за да няма грешки - обратното убеждение също ме умилява!/. Най-умилителното обаче е схващането, че образователните усилия си струват само ако приличат на готвене!..
    Ама какво да се прави, като се публикува снимка на чинно подредени велосипеди, а текстът твърди, че те се "валят". Интересна оптика. Пораждаща оптически измами...

    Не съм магаре;-)
  25. 25 Профил на Марко
    Марко
    Рейтинг: 572 Неутрално

    [quote#2:"id_1"]Матури ??
    В четвърти клас???
    МООООЖЕ.[/quote]

    В четвърти клас няма матури, друже. Има ги само в главата на авторката, твоя съвъзмутителка!

    Не съм магаре;-)
  26. 26 Профил на tombata
    tombata
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#20] от "murttle":

    +++++

  27. 27 Профил на Марко
    Марко
    Рейтинг: 572 Неутрално

    [quote#20:"murttle"]На некадърния даскал му трябват все тояги, палки, показалки, "клас стани" и "клас мирно", оценки, треперещи ученици, изправени пред черната дъска като на разпит.[/quote]

    Хмммм, а на кадърните даскали дали им трябват оценки?...

    Не съм магаре;-)
  28. 28 Профил на Марко
    Марко
    Рейтинг: 572 Неутрално

    [quote#5:"lil_alex"]бях мноу добра абстрактна ученичка.[/quote]


    Кво то - ученичка с мноу абстрактни сиси или още по...?

    Не съм магаре;-)
  29. 29 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Статията е много точна. Тя касае конкретно четвърти клас.

    Изпитите в начален курс разстройват учебния процес. На практика подготовката за тях изисква поне 2-3 седмици около тях учебния процес да спре и да се занимават самоцелно с тях. Това че 20-30% от децата са по развити (особено ,момичетата) и имат родители вишисти с амбиции се оказва причина за организирн писхически тормоз за много от другите деца. Тормозът е в безмислието и идеята , че така трябва.
    "Това пособие е предназанчено да свърже часовете по БЕЛ" е реклама на ЗИП за 3 клас.
    Децата в 3 клас имат около 40 текста в читанката, 40 откъса в учебника по български и поне още 40 в ЗИП и 40 СИП. Освен това има в тези пособия около 150 отделни абзаца от текст които те трябва да анализират, уж да видят правопис или да определят нещо.
    Когато това става преди четенето на цели книги, това отвращава и повечето окончателно не четат повече цели книги.
    Защото се оказва, че авторът А.Б. е предивидил, че тези 400 литертурни откъса именно в 3 клас трябва да запознаят децата с всички(!) жанрова и "ще активизира познавателната им активност"
    Дрън дрън.
    Статията е затова, че ако в читанката има разказ, то учителят е лишен(!!!) от възможност да даде сам на децата в друг час разказ, защото учебника по ЗИП е предопределил какво да прави и то с огромен обем.
    Хората не знаят, че за да постиган 100 единици успех, вместо нужните 300 единици време за учене, децата днес минават през 600 и то все от ненужен материал.

    Пласират се пособия. Самоцелно. Рекеттират се учители и родители. Просто бизнес.

    Грешните методики в начален курс, които изяждат енергията и желанието на децата водят до цялостен срив след 5-ти клас.

  30. 30 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 221 Неутрално

    2 клас (8-9 години) - НАСИЛИЕТО БЕЛ
    Един предмет - 11 пособия едновременно: 4 учебника, 2 уч.т., 5 тетрадки
    - учебник БЕ
    - учебник читанка
    - учебник=уч. тетрака ЗИП
    - учебник=уч. тетрадка СИП
    - учебна тетрадка по четене
    - учебна тетрадка по писане
    -- малка тетрадка за работа в клас (2 бр)
    - малка тетрадка за домашна рбота(2 бр)
    - малка тетрадка по четене (читателски денвик)

    Сега сметнете цената в лева. А предметите са 9, като дори по рисуване има учебник(!) и албум - учебна тетрадка(!)

  31. 31 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 567 Неутрално

    @Марко, имайки предвид отдавна откритата корелация между расовостта на жените и интелекта им, и с двете неща съм надарена в доста добри граници.

    А гореописаният БЕЛ е огромен тормоз, наистина. Много е кофти да четеш откъси от книги. Таман се зарибиш и айде- следващата.

    Което потвърждава коментара ми за "обществото на мъртвите поети" и поемането на литература според апетита, а не според програмата.

    Скъпи учители, в почти всяка възраст е имало моменти, в които два реда или един параграф текст са ми помагали повече за разбирането на литературата, отколкото безкрайните нови и нови заглавия, класики, канони и какви ли не други хартиени чудовища.

    Бай дъ уей, ето списък на моята неграмотност. Не съм чела:

    Война и мир
    Престъпление и наказание
    Нищо от Тургенев
    Доскоро си мислех, че Тихият Дон е книга за мафията

    Но ако някое от заглавията ми потрябва с цел приложни знания, знам къде да го намеря. Щото както казва героят Тимъти Кавендиш, от много четене на романи ослепяваш и ти се окосмяват дланите.

    Само че разликата между мен и оня, дето е чел Винету е, че аз знам размерите на невежеството, както и къде се намират текстовете, които може и да го просветлят в подходящия момент. Това е моята "библиотека от непрочетени книги" а ла Умберто Еко, която е дори по-важна от библиотеката от прочетени книги. Но само ако задачите ми го изискват. Иначе гледам да не прекалявам, виж горния параграф, пък и много четене пречи на креативността, идва един момент, в който безсрамно трябва да се заяви, "Чукча не читател! Чукча писател!"





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK