Професор Боян Вълчев: Български език и литература да са отделни предмети в училище

Професор Боян Вълчев: Български език и литература да са отделни предмети в училище

© Анелия Николова



Дисциплината български език и литература да бъде разделена на два отделни предмета. Това предложи във вторник на конференция за проблемите на преподаването по български език в средните училища проф.Боян Вълчев - преподавател в Софийския университет "Св.Климент Охридски".  В конференцията участваха представители на министерството на образованието и науката, на Съюза на филолозите българисти, от асоциацията "Родители", учители.


Според проф. Вълчев матурата трябва да бъде само по български, защото езикът засяга всички. Идеята му е на изпита да се явяват само тези, които имат интерес. Зрелостният изпит в сегашната му форма той определя като имитация, защото не отговарял на никакви общоприети международни стандарти по отношение на изпитните задачи и скалата на оценяване.


Вижданията на преподавателя не бяха подкрепени от представителите на Министерството на образованието, според които учителите били против.


 

Коментари (86)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1237 Неутрално

    "много баби - хилаво дете"

  2. 2 Профил на brutester
    brutester
    Рейтинг: 569 Неутрално

    Освен това "1984" и "Фермата на животните" да се изучава задължително!

    <-- Пътен знак Г1: Движение само направо след знака
  3. 3 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 734 Гневно

    Малоумие, та да те хване срам.

    Как така само българският бил за всички? А Вазов, Ботев, Яворов, те не са ли важни? Тях няма нужда да ги знаем за диплома, така ли?

    I don't want to believe. I want to know.
  4. 4 Профил на ru
    ru
    Рейтинг: 440 Неутрално

    Ами как ще са съгласни учителите, като повечето ученици ходят на уроци не заради българския, а заради литературата ...

  5. 5 Профил на moloko_
    moloko_
    Рейтинг: 572 Любопитно

    С две ръце съм за.Трябва да се разделят и матурата трябва да е само по български.Освен това трябва са се престане с това целта на предмета литература да е да обясниш какво е искал да каже автора и то точно това което преподавателя ти смята.

  6. 6 Профил на Съни
    Съни
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Ние по принцип сме ги изучавали в отделни часове Българският език и Литературата, така че няма да настъпи кой знае каква промяна ако ги отделят като отделни предмети.

  7. 7 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1346 Неутрално

    "Български език и литература да са отделни предмети"

    Това би било отлична идея, ако по литература се изучават наистина значими произведения (не само български). Но като знам капацитета на МОН се съмнявам, че те са информирани, че има световна литература

  8. 8 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    До коментар [#4] от "ru":
    Ако се разделят предметите, току-виж се променили нещата.

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  9. 9 Профил на bibian
    bibian
    Рейтинг: 707 Неутрално

    За какво ни е български език, ако нямаме литература и обратно, как е възможно да имаме българска литература, без български език? Едното е практиката на другото, това е все едно да зубриш математически теореми, без да решаваш задачи.

    Напротив, трябва да се интегрират дори по-тясно, да се анализират литературни текстове и обратно, да се създават литературни текстове.

    Не знам тези как стават професори, чудна работа - аман от кух академизъм, който е неприложим в реалния живот. Едно мотивационно писмо да напишеш си трябва и български език и литература, да обърнеш текста така, че да се хареса, да грабне.

    以其终不自为大,故能成其大。~~ 老子
  10. 10 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1720 Неутрално

    То туй хубаво професоре,ама много ще се увеличи работното време на децата,СИП,ЗИП,религия.Всеки иска нещо пък то денонощието 24 часа.Освен ако не направят учебните часове по 25 минути.

  11. 11 Профил на ru
    ru
    Рейтинг: 440 Неутрално

    Освен това съм съгласна, че на българския език като пердмет се обръща много малко внимание, в крайна сметка може да знаеш много за Вазов и да рецитираш цялата Епопея наизуст, но това не те прави грамотен...

  12. 12 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Т.е. да се оценява само правопис и граматика, а да не се засяга умението да се изразяваш, да анализираш, да изразяваш мисли в подредено изложение? Да не познаваш основното в българската литература?

    Или аз пак нищо не съм разбрала... Явно не съм достатъчно Ентелегентна.

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  13. 13 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 734 Весело

    До коментар [#5] от "moloko_":
    "Какво искал да ни каже авторът" съм го признала за най-тъпия въпрос задаван в училище.

    Аз като бивш ученик и настоящ писател-белетрист се уморявам да им повтарям на учителниците, че каквото искал да каже авторът, го казал в творбата. И читателят какво разбрал, това е една друга работа...

    Все пак всеки българин е длъжен да знае творби като "Под игото" и "Маминото детенце". Била съм квестор на изпит по БЕЛ и щях да припадна като прочетох на един предаден лист, че Моканина е герой на Елип Пелин. Щях да припадна.

    I don't want to believe. I want to know.
  14. 14 Профил на Сбогом, тъпаци от "Дневник"!
    Сбогом, тъпаци от "Дневник"!
    Рейтинг: 808 Неутрално

    А Георги Марков кога ще започне да се изучава, бе, комунисти?

  15. 15 Профил на iiillliii
    iiillliii
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Доколкото знам нашите деца се справят най- зле при четене на текст с разбиране. Ами - да ги оставим на членоразделна реч, А?

  16. 16 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1077 Неутрално

    [quote#5:"moloko_"]С две ръце съм за[/quote]
    браво мляко, веднъж да ни съвпадат мненията! Малко е неприятно, но за съвременните деца, темите, героите на класическата българска литература са поостарели! Това не означава, че не трябва да се учат, но да се включват и повече съвременни автори! И разбира се по-важен е правописа, и умението за съставяне на изречения!

  17. 17 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1346 Весело

    За малко да забравя (за сведение на МОН) истинската литература не се измерва по архаичността и кахърността си

  18. 18 Профил на nasshole
    nasshole
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Ами те винаги са си били отделни. Само дето по рефлекс от 1920 година си караме така...

    !яиссор аз рук
  19. 19 Профил на naskom44
    naskom44
    Рейтинг: 615 Неутрално

    Много съм любопитен дали авторът Х е мислил когато е писал нещото у така както ни го представят литературните критици през устата на учителя по литератураВсичо мисля си е въпрос на вътрешно усещане . Вижте само как се формулират темите Все трябва да мине през изречението "Авторът в творбата си и т.н..." Все ми се струва че авторът пише на един дъх и едва ли си мисли какво иска да каже. След това се чудим че липсва оригиналност в исказа , а само клишета е правописни и правоговорни грешки. Нито литературата ни литература ,нито граматиката и стилистиката ни като за свят.

  20. 20 Профил на Нели Ангелова
    Нели Ангелова
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    Да се увеличат часовете по български език и литература. Това е много важно. А дали ще има отделна оценка по бълг. език и литература, не е толкова съществено. И още по-важно е, че нашите отрочета са неграмотни, в 6 и 7 клас не четат гладко. Как ще разсъждават, как ще изложат и аргументират собствено мнение не ми е ясно. Слепи са без книги всички народи!

    нели ангелова
  21. 21 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 903 Неутрално

    Като гледам тук колко са грамотни пишештите някой от тях се бият в гърдите,я

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  22. 22 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1720 Весело

    До коментар [#13] от "Milva":

    Че е сбъркал калпазанина Елин Пелин с Йовков верно е.На 50 и кусур години мъж любимата му книга да е"Приключенията на Винету" да ни е министър -председател и да има над милион избиратели,това си е по за припадане.Обаче пък това може да етака защото като ученици бъркаме авторите и не отдаваме значение на това.

  23. 23 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Весело

    "Зрелостният изпит в сегашната му форма той определя като имитация, защото не отговарял на никакви общоприети международни стандарти по отношение на изпитните задачи и скалата на оценяване..... учителите били против." - Аламинут разбраха мнението на учителите!?

  24. 24 Профил на Нели Ангелова
    Нели Ангелова
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    До коментар [#19] от "naskom44":


    Все ми се струва че авторът пише на един дъх и едва ли си мисли какво иска да каже

    Т.е. авторът си пише за забавление? Няма никаква идея, докато пише? Просто каканиже нещо на белия лист, пък който както иска, така да го разбира? Що трябва да се анализира и мисли? Ми може и без мисъл - четеш, четеш, стигаш края и затваряш книгата, после лягаш и спиш и НИЩО - АМА НИЩО!

    нели ангелова
  25. 25 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3720 Неутрално

    Отдавна си мисля, че на кабинетни професоря, на които и отрочетата им са изкласили школото, трябва със закон да им се забрани да дават акъл по школките въпроси!

    Да не говорим, че е тъпня да твърдиш, че език и литература могат да бъдат разделени. Това от професор!
    Е, освен ако изпълняваш ролята на подводница по пътя към двуезичието в България.

    И освен това ... как да стане? Децата и сега имат куп предмети.
    Искат да им натресат и допълнителни часове по физическо, че и идиотията вероучение за капак. И к'во? Емчи ... господинът подводничар каквото предлага води до намаляването на часовете за българска литература за сметка на ... граматиката. Де факто като резултат.
    И те ти Вазов, Ботев, Захари Стоянов и останалите "критикувани" от "съвременни, интеграционни" позиции ... шатнати от програмата!
    Което явно е и целта на упражнението.
    Не! Но пасаран!

  26. 26 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Весело

    [quote#21:"Без коз"]пишештите[/quote]

    !?

  27. 27 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 903 Неутрално

    Като гледам тук колко са грамотни пишещите (автори на статии и коментиращи) някой от тях се бият в гърдите с профеисии достойни си мисля,добре е да се закрие Филологията в СУ и ВТУ.
    (трудно свиквам с това писане по екрана и моля за извинение за недовършеният пост )

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  28. 28 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Весело

    [quote#7:"ju.li"] като знам капацитета на МОН[/quote]

    Най калинковото министерство. С партийни назначения от всички правителства до сега...

  29. 29 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#19] от "naskom44":
    Зависи от автора.
    Аз много точно и ясно планирам преди да пиша. Знам точно какво искам да кажа и през какви етапи ще премине историята от самото начало до края. За роман от 400+ страници ми отнема около година от първа идея до първа страница. Много от колегите по перо не са на този принцип. Сядат и пишат каквото им дойде на ум в момента. Трудно може да се отсъди от кой тип е един автор. В крайна сметка, обаче, методът на писане не е важен за читателя. Той съди по написаното и как то му е въздействало.

    I don't want to believe. I want to know.
  30. 30 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3720 Неутрално

    [quote#20:"Нели Ангелова"] И още по-важно е, че нашите отрочета са неграмотни, в 6 и 7 клас не четат гладко.[/quote]
    И какво тук е виновно училището?
    В клас, докато са в училище, им пишат на дъската, листят учебници ... т.е. няма начин да не прочетат нещичко.
    Ама явно е недостатъчно. Защото не четат повече. Къде повече? Ами ... в къщи. Покрай мама и тате. Които явно също не четат.
    както е казал народът: От кратунка - кратунки.

  31. 31 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Весело

    Вероятно, чайника на професора е заврял от познанията на неговите студенти по българска граматика?!

  32. 32 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 903 Неутрално

    До коментар [#26] от "dobrich":
    Току що обосновах грешката си

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  33. 33 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    До коментар [#32] от "Без коз":

    о.к.

  34. 34 Профил на s.o.a.d.
    s.o.a.d.
    Рейтинг: 446 Гневно

    След нагласянето на ДАНС за Пеевски, почнах да ставам мнителен. Дано не съм прав, но сега вероятно искат първо да отделят Българския език и литературата в отделни дисциплини, за да може после лесно да става замяната на български език с турски.

  35. 35 Профил на mi6kro
    mi6kro
    Рейтинг: 381 Неутрално

    И най-вече за малките класове, може би до 7ми клас, а после за големите да са си заедно.

    Наистина е объркващ този двоен предмет.

    Местан да се извини за "РИТОРИЧЕСКИ" ! #236 едно-мандатни региона за страната + 4 едно-мандатни района за чужбина
  36. 36 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 734 Разстроено

    До коментар [#20] от "Нели Ангелова":
    Много сте права. Изключително притеснително е, че нивото на грамотност рязко спада от десетилетие насам. Безобразно е, че ученици в гимназията пишат "незнам", "батерий" и "копувач". Неотдавна в ТР се натъкнах на ГФО на голяма пловдивска фирма. В 10 страници доклад за дейността видях "спициалисти", "спицифични" и "ригистрирано". За жалост не се шегувам.

    Не ми е ясно защо се дават дипломи за средно образование на ученици, които не могат да напишат просто изречение без правописни грешки.

    I don't want to believe. I want to know.
  37. 37 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Весело

    [quote#36:"Milva"]защо се дават дипломи за средно образование на ученици, които не могат да напишат просто изречение без правописни грешки[/quote]

    За да не си загубят даскалите хляба и за да отчете министерството стахановски успехи.....

  38. 38 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 808 Неутрално

    [quote#2:"brutester"]Освен това "1984" и "Фермата на животните" да се изучава задължително! [/quote]
    Може и "Бремето на белия човек" от Киплинг, както е било в колониална Индия.

  39. 39 Профил на Нели Ангелова
    Нели Ангелова
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    До коментар [#30] от "xm...
    ":И още по-важно е, че нашите отрочета са неграмотни, в 6 и 7 клас не четат гладко.- цитат на коментар #20 от “Нели Ангелова”


    И какво тук е виновно училището?

    И къде твърдя, че училището е виновно? Твърдя, че по роден език часовете са недостатъчно.


    нели ангелова
  40. 40 Профил на netanette
    netanette
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Ако съдя по коментарите, верни са наблюденията, че учениците (и очевидно не само те) не разбират съдържанието на прочетеното.
    Става дума за разделянето на предмета "Български език и литература" на "Български език" и "Литература", а не за премахването на "Литература" от учебната програма. На практика български език спира да се изучава в 7 клас, до завършването на училище всяка следа от грамотност е изчезнала безследно, а умението да се изразяваш правилно е важно за всяка една професия (докато умението да обсъждаш българската и световната литература има значение основно за хуманитарните специалности).
    Е, друг е въпросът дали системата изобщо е готова за такава радикална промяна и какви биха били резултатите от нея. Но да не забравяме, че когато се говори за реформа в образователната система, това означава обсъждане на възможности за промяна, а не за запазване на статуквото. Няма нужда от емоционални изблици за загубата на Ботев и Вазов, особено след като те за никъде не са тръгнали. По-скоро трябва разумно да се обмислят различни възможности.

  41. 41 Профил на Нели Ангелова
    Нели Ангелова
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    До коментар [#37] от "dobrich":

    Абсолютно!

    нели ангелова
  42. 42 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 808 Неутрално

    [quote#36:"Milva"]В 10 страници доклад за дейността видях "спициалисти", "спицифични" и "ригистрирано". За жалост не се шегувам. [/quote]
    Те и статиите в Дневник се списват понякога като "връх" на грамотността и ерудицията. И като се опиташ да им посочиш грешка - следва бан. Не може да има по грамотни и знаещи "спициалисти" от тях един вид.

  43. 43 Профил на Добре Облечен Бизнесмен
    Добре Облечен Бизнесмен
    Рейтинг: 816 Неутрално

    Докато изучаването на български език може да се причисли към точните науки (правопис, пунктоация и т.н.), то литературата е изцяло худежествен предмет, като музика и изобразително изкуство. Писането на теми по тежки романи не е нещо, което е по силите на всеки, незавсимо колко усилия полага. Не виждам защо способността на някой да разпъва локуми да бъде оценявана наравно с едни еднозначни правила. Да не говорим че задължителното четене на художествена литература е най-лесния начин да откажеш детето си от четенето по принцип.

  44. 44 Профил на gorodetski
    gorodetski
    Рейтинг: 603 Неутрално

    Дори се учудвам, че не са отделни предмети?! Когато аз учих бяха отделни.

  45. 45 Профил на nodamncat
    nodamncat
    Рейтинг: 669 Неутрално

    Абсолютно за. Много пъти съм си мислел, че това е смислена промяна. За съжаление, повечето преподаватели, които преподават "Български език и литература" в момента, не се интересуват реално от литература, нямат собствено виждане и не разбират творбите, които преподават. Така, часовете по литература се превръщат в наизустяване на "литературни анализи".

  46. 46 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#40] от "netanette":
    Учениците и студентите разсъждават така: няма да ни изпитват на него, значи няма и да му обръщаме много внимание.

    Недопустимо е ученици да нямат елементарни познания за български и чужди автори. Викали са ме за квестор на много изпити по БЕЛ. Косите ми ще побелеят от писанията на гимназистите. Всеки, които иска диплома за средно образование, трябва да знае какво е написал Йовков, коя е Елисавета Багряна и че Дох Кихот е герой на Сервантес. Не е нужно да прави анализи на мислите на автора. От обща култура поне произведенията трябва да се познават като съдържание.

    I don't want to believe. I want to know.
  47. 47 Профил на Sofia Markarian
    Sofia Markarian
    Рейтинг: 541 Неутрално

    [quote#7:"ju.li"]Но като знам капацитета на МОН се съмнявам, че те са информирани, че има световна литература [/quote]
    Съгласна съм с коментара. Младите българи излизат от училище в почти пълно неведение за това как светът е стигнал до този етап на развитие, в който живеем днес. През какви културни еволюции е преминало човечеството както и какво ги е предизвикало. Проблемът не засяга само литературата, но като че ли този предмет най-вече би помогнал на учениците да осмислят защото се е случило едно или друго събитие.

  48. 48 Профил на Shkembechorba
    Shkembechorba
    Рейтинг: 448 Неутрално

    Крайно време беше. Не всеки "вижда", какво е искал да каже авторът. А той, авторът, ако е искал да го каже по друг начин, е щял да го направи.

  49. 49 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    По скоро час по граматика трябва да има.

  50. 50 Профил на unspotted
    unspotted
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#49] от "bta":

    По принцип часът по български език е за тези цели, но в горния курс часовете са почти изцяло "изядени" от литературата. В 12 клас имахме часове по езикова култура по инициатива на учителката ни по литература. Определено добра практика, лично на мен ми помогна в университета.

  51. 51 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#50] от "unspotted":

    Не е ли заложено в програма не става нищо.

  52. 52 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 734 Разстроено

    До коментар [#16] от "ban":
    Не е свързано с темата, но неотдавна се хванахме на бас с една колежка. Темата: кой е най-известният жив учен в момента. Смятах, че всички ще кажат Стивън Хокинг! Представете си шока ми. Чух само, ми не знам. Нито ЕДИН не можа да каже едно име на жив учен. Всички 12 души тук сме с висше образование...

    Питайте 20 зрелостници да ви назоват *един* българския автор творил през последния половин век. Ще се изненадам, ако дори двама дадат име на такъв автор. Питайте 20 техни родители за български автор активен в момента и ще стане сеир.

    I don't want to believe. I want to know.
  53. 53 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Напълно безмислено е да се измислят нови неща. В образованието трябва ад ес върне системата на обучение каквото беше до 1989 г.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  54. 54 Профил на odysseus
    odysseus
    Рейтинг: 434 Весело

    До коментар [#5] от "moloko_":

    Ако не знаете да ви кажа. В момента учениците масово не четат книги !!! С такив подход държава не може да има

  55. 55 Профил на Марко
    Марко
    Рейтинг: 565 Неутрално

    [quote#27:"Без коз"]

    Като гледам тук колко са грамотни пишещите (автори на статии и коментиращи) някой от тях се бият в гърдите с профеисии достойни си мисля,добре е да се закрие Филологията в СУ и ВТУ. [/quote]

    Пишете "някоЙ" в позиция, изискваща форма за множествено число, а имате претенции за свръхграмотност, която Ви позволява да закривате факултети ей-така, с щракване на пръсти?
    Класика на Тъпотата!

    Не съм магаре;-)
  56. 56 Профил на elle
    elle
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Това ли е най-важният въпрос за дискутиране на тази конференция? Учебниците за нищо не стават, написани са все едно ще ги четат професори. Наблъскани са с толкова излишна информация, че на учениците нищо не им остава в главата след приключване на материала. Да не говорим, че трябва да наизустяват анализ на произведение писано от някой си професор, а не могат да имат собствено мнение.
    Образованието става все по-зле, а министрите и разбирачите - все повече.

    elle
  57. 57 Профил на Марко
    Марко
    Рейтинг: 565 Неутрално

    [quote#52:"Milva"]неотдавна се хванахме на бас с една колежка. Темата: кой е най-известният жив учен в момента. Смятах, че всички ще кажат Стивън Хокинг! Представете си шока ми. Чух само, ми не знам. Нито ЕДИН не можа да каже едно име на жив учен. Всички 12 души тук сме с висше образование... [/quote]

    Е, и?
    Очевидно работите в среда на тъпанари. Не е толкова трагично, при положение, че сама пишете изречения от типа " Чух само, ми не знам.", при това със самочувствие на писател.
    Мисля, че сте на мястото си!

    Не съм магаре;-)
  58. 58 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1209 Неутрално

    Требва да се раздели и аритметиката от геометрията.

  59. 59 Профил на Марко
    Марко
    Рейтинг: 565 Неутрално

    [quote#32:"Без коз"]Току що обосновах грешката си
    [/quote]

    "Току–що" се пише с тире, Експерте!
    И това ли е от клавиатурата, като "никой"?

    Не съм магаре;-)
  60. 60 Профил на Марко
    Марко
    Рейтинг: 565 Неутрално

    [quote#53:"др. Иванов"]В образованието трябва ад ес върне системата на обучение каквото беше до 1989 г.[/quote]
    Да, да, а в политиката - БКП и строителството на РСО!
    Червени кратуняци квадратни...

    Не съм магаре;-)
  61. 61 Профил на Марко
    Марко
    Рейтинг: 565 Неутрално

    Български език и литература да са отделни предмети в училище
    ......................................................
    Господин народният професор така и не е чувал, че в повечето европейски образователни системи предмет "Литература" няма. Просто няма. Нито пък предмет "Език и литеретура". Има само предмет "Език". В рамките на който се изучава родният език, с помощта и на литературни образци разбира се! Целта на такова обучение е не учениците да напапгалят даскалопрофесорски дивотии за творбите и авторите им, а изграждането на умения за създаване на собствен текст. Добър както в граматическо, правописно и пунктуационно отношение, така и логическо. Поради което западните хлапета пишат есета, а нашите "развиват" теми. За онези, които вече не си спомнят, основната цел на упражнението "развиване на тема" е ученикът да възпроизведе максимално близко до оригинала нечие оторизирано като меродавно становище върху автора и творбата.
    Така се обучават хора с нетворческа, някои биха казали и "робска" нагласа. Есето, за разлика от нашенските съчинения, се опитва да развие творческото мислене у пишещия.
    Докато не оправим тази бакия в образованието - нищо там няма съществено да се промени!

    Не съм магаре;-)
  62. 62 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    Изчезващият език/тъжно

  63. 63 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1926 Неутрално

    "Според проф. Вълчев матурата трябва да бъде само по български, защото езикът засяга всички."

    Това е добра идея.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  64. 64 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#57] от "Марко":
    Офис-компютърът ми е много стар, на ЕксПи, което не зависи от моето желание. Нямам кавички на тази клавиатура. Чисто технически, за да ги сложа означава да намеря друг коментар с кавички, да ги копирам и да ги сложа. Същото се отнася и с ударената буква и.

    Не се оправдавам. Знам, че беше неправилно там. Впрочем позицията на коректора е низвергната в последното десетилетие, защото на издателите им се струва, че е излишен разход. Обаче не е! Всеки може да допусне грешка и творбата трябва бъде мината и от коректор. Само казвам.

    I don't want to believe. I want to know.
  65. 65 Профил на Марко
    Марко
    Рейтинг: 565 Неутрално

    [quote#64:"Milva"]Офис-компютрът ми е много стар, на ЕксПи, което не зависи от моето желание. Нямам кавички на тази клавиатура. Чисто технически, за да ги сложа означава да намеря друг коментар с кавички, да ги копирам и да ги сложа. Същото се отнася и с ударената буква и.

    Не се оправдавам. Знам, че беше неправилно там.[/quote]

    [quote#36:"Milva"]Безобразно е, че ученици в гимназията пишат "незнам", "батерий" и "копувач". Неотдавна в ТР се натъкнах на ГФО на голяма пловдивска фирма. В 10 страници доклад за дейността видях "спициалисти", "спицифични" и "ригистрирано". За жалост не се шегувам. [/quote]

    Открийте противоречията!

    Не съм магаре;-)
  66. 66 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#65] от "Марко":
    Просто е, тогава ги имах на клипборд.

    Ако не ми вярвате, пробвайте се на ЕксПи с кавички и ударено и. Ето как съм в състояние да изпиша главна буква Ь. На Уиндоус 7 на клавиша ь с шифт ще ви излезе ударено и.

    I don't want to believe. I want to know.
  67. 67 Профил на Марко
    Марко
    Рейтинг: 565 Неутрално

    [quote#66:"Milva"]Ако не ми вярвате, пробвайте се на ЕксПи с кавички [/quote]

    "В" "момента" "Ви" "пиша" "от" "машина" "с" "ЕксПи".
    Коментарите са излишни, мисля

    Не съм магаре;-)
  68. 68 Профил на magnas
    magnas
    Рейтинг: 618 Неутрално

    Съгласен съм изцяло .
    За моите деца архаичният език на българските класици е най-големият проблем . Мисля , че никой не би загубил от осъвременяването му . Сега се налага освен тетрадка -речник по английски и немски , да имаме и за старобългарски .

  69. 69 Профил на Калояна
    Калояна
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Принципно това са два различни предмета и досегашното разделяне е било винаги за сметка на единия. Според мен е нужно повече време за изучаване на граматика. А дали някои литературни герои изглеждат много арахаично на учениците зависи от интерпретативните умения на учителя в представянето на проблематиката на съответната лит. творба.

  70. 70 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    [quote#13:"Milva"]Все пак всеки българин е длъжен да знае творби като "Под игото" и "Маминото детенце". Била съм квестор на изпит по БЕЛ и щях да припадна като прочетох на един предаден лист, че Моканина е герой на Елип Пелин. Щях да припадна. [/quote]Хора като Вас са част от проблема. Българската образователна система не се променила съществено от времето на килийното училище - акцентът пада върху наизустяване и псевдо-разсъждения на тема какво е искал да каже лирическия герой (последното на практика пак опира до назубряне на постановки от местни културтрегери като Вас).

    В българската образователната система човек остава с впечатлението, че "Изворът на Белоногата" е триумф в историята на човешката цивилизация. И нито помен от Шекспир, Гогол или Гьоте. От Искъро по-длибоко нЕма.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  71. 71 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    [quote#22:"chicago514"]Че е сбъркал калпазанина Елин Пелин с Йовков верно е.[/quote]Ако бъркането на Елин Пелин с Йордан Йовков беше най-големият проблем на българското образование - направо с мед да го намажеш.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  72. 72 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    [quote#52:"Milva"]Не е свързано с темата, но неотдавна се хванахме на бас с една колежка. Темата: кой е най-известният жив учен в момента. Смятах, че всички ще кажат Стивън Хокинг! Представете си шока ми. Чух само, ми не знам. Нито ЕДИН не можа да каже едно име на жив учен. [/quote]Всъщност, това е много по-сериозен проблем от това, че някой сбъркал Йовков с Елин Пелин или, че не знаел името на никой съвременен български писател.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  73. 73 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1161 Любопитно

    До коментар [#4] от "ru":

    Кой и кога е питал учителите???
    Не помня последните десетина години такова нещо!!!

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  74. 74 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    Предложението е много добро. "Развиването на литературни теми" във формата в която съществува в България е някакъв нелеп анахронизъм, който няма нищо общо с философията на една модерна образователна система от 21-ви век.

    Но подозирам, че предложението ще бъде посрещнато на нож от хиляди учители, за които частните уроци свързани с наизустяването на "литературни теми" е източник на допълнителни доходи.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  75. 75 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    [quote#64:"Milva"]Офис-компютрът ми е много стар, на ЕксПи, което не зависи от моето желание. Нямам кавички на тази клавиатура. Чисто технически, за да ги сложа означава да намеря друг коментар с кавички, да ги копирам и да ги сложа.[/quote]Това показва, че Вие имате доста ограничена компютърна грамотност.

    Всъщност Вие явно сте един хубав пример за недъзите на българската образователна система - заради погрешната представа за "ученост" е натоварена с тонове ненужна фактология, а не успява да даде дори елементарни умения необходими в съвременния живот.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  76. 76 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#70] от "Nikolay UK":
    Преди да ме квалифицирате отново, погледнете мой коментар от друг форум от преди 6 месеца:
    http://hulite.net//modules.php?name=News&file=article&thold=-1&mode=flat&order=0&;sid=161451#1581773

    В случая става дума за отделянето на българския език от литературата и предложението изпит да се полага само по български език. Моята гледна точка е, че учениците учат приоритетно, да не кажа изцяло, само ако ще бъдат изпитвани.

    Напълно сте прав, че според нашата образователна система съществуват само Вазов, Ботев и евентуално от класиците Сервантес и Шекспир. Абсолютно безспорен факт. Гьоте, Шилер, Байрон например дори не се споменават. За Хемингуей учениците слушат само по филмите. Това, обаче, е друг проблем на образователната ни система, която не касае матурите.

    С изучаването на литература се добива много по-високо ниво на обща култура. Не говорим за анализа, а за познаване кой какво е написал. Вярвам, че литературата е толкова важна, колкото и езика. Като коня и каручката, нали? Да се разделят на изпит за учениците значи, че едното е по-важно от другото. Това е моето мнение базирано на наблюденията ми.

    I don't want to believe. I want to know.
  77. 77 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    [quote#76:"Milva"]Напълно сте прав, че според нашата образователна система съществуват само Вазов, Ботев и евентуално от класиците Сервантес и Шекспир. Абсолютно безспорен факт. Гьоте, Шилер, Байрон например дори не се споменават. Това, обаче, е друг проблем на образователната ни система, която не касае матурите. [/quote]Напротив, това е част от проблема. По мое време в рамките на средното образование минахме два пъти "Извора не Белоногата". За Шекспир, Сервантес или който и да е друг въобще не стана дума (единствените произведения от чужд автор бяха "Антигона" и "Илиада".

    Според учебния план явно "Извора не Белоногата" беше върхово постижение на човешката цивилизация. И въобще въпросното произведение е само един от много примери за неадекватността на съдържанието преподавано по БЕЛ.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  78. 78 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2772 Неутрално

    До коментар [#61] от "Марко":

    Подкрепям коментара 100% !+++

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  79. 79 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#75] от "Nikolay UK":
    Явно никога не сте работили в офис с контролиран компютър. Нямам админски права и не мога дори бисквитките си да изтрия сама, като ли да променям настройки, да инсталирам или деинсталирам. Не знам защо държите да ме нападате на база на техническите ми затруднения.

    Ограничените възможности не означават ограничен ум. Държа да отбележа, че според мен познаването на българските и световните творци е част от общата култура на човек. Ако смятате, че да знаете, че "Под игото" е написано от Иван Вазов е излишна фактология, ваша си работа. Преди седмица водих същия разговор с мой съученик от гимназията, според когото изучаването на физика и химия в училище е безсмислено, защото на кого ли му пукало какво са атоми и валентност.

    I don't want to believe. I want to know.
  80. 80 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    [quote#76:"Milva"]С изучаването на литература се добива много по-високо ниво на обща култура. Не говорим за анализа, а за познаване кой какво е написал. Вярвам, че литературата е толкова важна, колкото и езика. Като коня и каручката, нали? Да се разделят на изпит за учениците значи, че едното е по-важно от другото.[/quote]Имате проблем с логиката. Езикът е универсално средство за общуване. Художествената проза или поезия не са - те са само два от много жанрове в изкуството, които си служат с езика. А и изкуството е една от много човешки дейности, които си служат с езика. Ежедневният живот в голямата си част няма нищо общо с изкуството, но езикът си остава основно изразно срество. Тази огромна сфера на употреба на езика извън изкуството в случая е грубо пренебрегната за сметка на два жанра от изкуството. Това е непрактично и нелепо.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  81. 81 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    [quote#76:"Milva"]С изучаването на литература се добива много по-високо ниво на обща култура. Не говорим за анализа, а за познаване кой какво е написал. [/quote]Що се отнася до трупане на факти - в днешно време това далеч не е най-важното защото всеки може да провери в Гугъл кой е написал "На нивата" и кога е роден Йовков.

    А и като става дума за фактология има ред други неща, които са по-важни от тях като, примерно, основни физични закони или как да си слагате "ч"-то като пишете с XP клавиатура.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  82. 82 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#77] от "Nikolay UK":
    В гимназията учехме биология и химия на английски език. След като завърших ми се наложи да се явя на изпит по анатомия, за да придобия разрешително за работа в САЩ. Започнах от учебниците за ученици. Разликата е от земята до небето. Аз все пак смятам, че всеки с диплома за средно образование трябва да знае къде се намира черния дроб и каква е функцията му в организма.

    Искам да кажа, че е съществено човек да е информиран за основните неща. За съжаление начинът, по който е поднесена информацията е меко казано слаб. Това не се отнася само до основното образование. Притежавам анатомия, по която учат студентите по медицина във Варна и една на английски език на Айра Фокс. Дори да не говорите езика, ще разберете по коя уча аз. Разликата е в тези 500 картинки, които леко липсват в българския учебник.

    А като споменах МУ Варна, да ви разкажа една история, да разберете защо е кауза пердута обучението ни. Става дума за небезизвестната професор Клисарова, която отскоро се подвизава като министър на образованието. Та тя като била ректор ударила едно конско на преподавателите си да не късат чужденците на изпит, че щели да заминат и да си дадат парите другаде. А те като възразили, госпожа професорът вдигнала ръка и казала: "питате ги, това какво е? Ако не могат да кажат, питате ги дали е аорта. Ако кажат "да", им давате да минат."
    Не е виц това. Става дума за министър на образованието!

    Но все пак темата е за изпитите и дали литературата и българският език са равнопоставени. Отклоних се.

    I don't want to believe. I want to know.
  83. 83 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    [quote#82:"Milva"]След като завърших ми се наложи да се явя на изпит по анатомия, за да придобия разрешително за работа в САЩ. Започнах от учебниците за ученици. Разликата е от земята до небето. Аз все пак смятам, че всеки с диплома за средно образование трябва да знае къде се намира черния дроб и каква е функцията му в организма. [/quote]Именно. За мен това е много по-важно отколкото някой да знае кой е автора на "На нивата" или пък кога е роден Йовков.

    Българското образование придава непропорционална важност на фактология, която няма никакво значение в реалния живот за сметка на елементарни знания и умения. Функционалната неграмотност на бъдещите поколения е заложена още в учебните планове на средното образование.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  84. 84 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    [quote#82:"Milva"]Става дума за небезизвестната професор Клисарова, която отскоро се подвизава като министър на образованието. Та тя като била ректор ударила едно конско на преподавателите си да не късат чужденците на изпит, че щели да заминат и да си дадат парите другаде. [/quote]Клисарова е само едно от многото недоразумения в това правителство. И, също, е един от симптомите за разложението в системата на висшето образование. Тази жена е ректор, а няма нито една научна публикация в западно научно списание.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  85. 85 Профил на La Tartaruga
    La Tartaruga
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#43] от "Добре Облечен Бизнесмен":

    [quote#43:"Добре Облечен Бизнесмен"](правопис, пунктоация и т.н.)[/quote]

    ПунктУация (от лат. punctum „точка“).

  86. 86 Профил на naskom44
    naskom44
    Рейтинг: 615 Неутрално

    До коментар [#24] от "Нели Ангелова":

    СЪС ЗАМИСЪЛ И ИДЕЯ ОБИКНОВЕНО СЕ ПИшАТ ПАРТИЙНИТЕ ДОКЛАДИ. , А ЕДВА ЛИ ДЕБЕЛЯНОВ ИЛИ ДРУГИТЕ ПОЕТИ СА СИ ПРАВИЛИ ПЛАНчЕ ПРЕДИ ДА СЪТВОРЯТ НЕщО.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK