Училищното настоятелство - още един начин да бъдем полезни на децата си

Училищното настоятелство - още един начин да бъдем полезни на децата си

© Цветелина Белутова




Тази година рубриката "На училище" е насочена към родителите на децата между 8 и 14 години. "Детски Дневник" отново ви предлага идеи за занимания, съвети за здравето на децата, предложения как да преодолеете заедно проблемите в училище, разкази за възможностите да участвате в училищния живот, както и рецепти, които хлапетата да приготвят сами.

В навечерието на новата учебна година просветният министър Анелия Клисарова даде идеята за въвеждането на мандатност за директорите на училищата. Според нея на всеки 4-5 години директорите следва да бъдат атестирани, а при оценяването им трябва да взимат участие и училищните настоятелства.


Идеята звучи добре, въпросът е дали може да се реализира, при положение че не във всички училища има активно работещи настоятелства, а много родители дори и не подозират за съществуването на тези сдружения.




Възможността за създаването на родителски настоятелства съществува по закон от 2002 г., но десет години по-късно сред много от родителите продължава да битува схващането, че веднъж влязло в класната стая, детето е ангажимент на учителите и те са отговорни за развитието му. В други случаи пък настоятелствата се използват единствено и само като легална


форма за субсидирането на училищата през джобовете на родителите


Което допълнително отблъсква майките и татковците от идеята да се включат в тях.


Има и друг проблем - не са малко местата, където учителите и училищните ръководства не приемат с особена охота желанието на родителите да се включат активно в образователния процес и настоятелствата съществуват просто формално, за да легитимират определени решения на директорите. Което напълно обезсмисля идеята за съществуването на настоятелствата и определено ощетява децата.


В същото време съвсем бегла справка в интернет показва, че училищни настоятелства от цялата страна имат свои сайтове и страници във Фейсбук.Очевидно всичко зависи от активността на родителите и желанието им да привлекат колкото се може повече хора към училищния живот.


Още от възрожденски времена родителите са участвали активно в обазователния процес. Уверена съм, че партньорството между родители и учители се превърна в практика, която вече дава добри резултати, коментира експертът по връзки с обществеността Ива Екимова, която за кратко е била председател на родителското настоятелство в столичното 125-о СОУ. Там преди време учи дъщеричката й Дара.  


Ива обяснява, че се включва в работата на настоятелството въпреки натоварения си график, защото държи на доброто образование на детето си, на неговата култура и това я е направило съпричастна на развитието му в училище.


Признава, че в работата с педагогическата и образователната система винаги съществува опасността от спънки и трудности. Но те според нея винаги може да бъдает решени с добронамереност.


Ива Екимова

© Lio Rich Photography

Ива Екимова

Никога не е лесно, но когато всеки родител допринася с уменията, желанието, контактите и възможностите си, винаги се намира начин, разказва ПР експертката. Тя е уверена, че


партньорството между родители и учители вече е практика, която дава добри резултати


И дава за пример как родителите и учителите в 125-о СОУ са изследвали нагласата на децата към храненето на стол, след което на столовата е бил направен ремонт, така че учениците да се чувстват там добре и уютно. Родителите освен това контролирали доставчика на услугата "столово хранене" и това видимо се отразило положително на качеството на храната.


Майките и татковците от 125-о СОУ помогнали също историческата библиотека в училището да бъде оборудвана с компютърно разработени анимации на най-значимите битки от българската история. Училището получило материали от предаването на Росен Петров по Би Ти Ви, които се превърнали в любимо помагало по история за 5-ти клас. Средношколците пък имали възможността да проведат открит урок със самия Росен Петров.


Ива Екимова е убедена, че


няма как законът да накара родители и учители да работят заедно


в името на децата.


Единственото, което е нужно, за да се постигне благоприятен ефект за ценностното израстване на децата ни, е упоритата и целенасочена работа. Както в бизнеса, така и в институционалния мир е необходимо добрите практики да се превръщат в регламент, от който да се ползват изоставащите в модернизирането институции – били те училища, детски градини, независимо от статута им на частни или държавни организации, смята ПР експертката.


Според нея въпросът опира да хората. Ако те нямат желание да работят за благото на децата, не съществува законов регламент, който да ги принуди да го правят.


В държавните училища приблизителният брой ученици надхвърля 1 000. Всеки родител би могъл да подаде кандидатурата си за членство в съвета на настоятелите, общото събрание или да бъде избран в управителния съвет – в случай, че такава е формата на управление на настоятелството. А това е реална предпоставка за мощен коректив на управлението на училищното ръководство, убедена е Ива Екимова.


Опитът й показва, че взаимодействието между ръководството на училището и училищното настоятелство би могло да помогне за отстраняването на непреодолими пречки и пред самия директор или педагогически състав. Да, контрол е трудно да бъде установен, когато злоупотребите са умишлени и превърнати в порочна практика. Прокуратурата, МОН, медиите и будното, макар и микрообщество, което настоятелството представлява, не биха оставяли никакво съмнение за ефективни действия, стига да имат желания да работят. Мъдрият ръководител би избрал устойчив съюзник, вместо отмъстителен враг лицето на настоятелите, смята Ива.


Учители от своя страна разказват, че родителите приемат проблемите им присърце, стига да бъдат запознати с тях. А активното участие на майките и татковците в школските дела помага на децата да се чувстват в класните стои още по-спокойни и уверени във възможностите си.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 474 Неутрално

    Рекета, неистовото желание за контрол и превръщането на образователните институции в ООД-та са главните пречки образованието да е образование НАИСТИНА, а не да образова в низки ценности!
    ... в допълнение и смачканите родители ...

  2. 2 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    "настоятелствата се използват единствено и само като легална
    форма за субсидирането на училищата през джобовете на родителите" - Те и затова са създадени през турското робство. Когато няма българска държава, която да се грижи за образованието на децата. Бяха възобновени, за да дават пари. И да оправдават някои решения на директора, както се казва в статията. Държавата трябва да преструктурира държавната сфера, за да има достатъчно финансиране за образованието. Вместо безпроблемно да харчат за разплутата администрация, циганите, да осигуряват печалби за олигархията и монополите....

  3. 3 Профил на Моника
    Моника
    Рейтинг: 405 Любопитно

    Добра идея е наистина да има мандатност на директорите на училищата, има някои, които цял живот изкарват като директори и не дават път на младите кадри.

  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4523 Весело

    [quote#3:"Моника"], има някои, които цял живот изкарват като директори и не дават път на младите кадри. [/quote]
    Определено учителите са с най-тежките психични увреждания сред много професии.По-зле са от полицай и медици.
    Може би трябва да се гледа на това сериозно !
    И да им се дава по-висока категотия труд . Според мен учителите над 45-50 даже над 40 години трябва да напускат системата на образованието !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    [quote#4:"comandante"] учителите над 45-50 даже над 40 години трябва да напускат системата на образованието ![/quote]

    Съгласен. Няма нищо по вредно за децата от стар, вманячен, психясъл учител, който изпълнява безброй указания от министерство, пълно с не познаващи системата бюрократи. На доста училищни директори също им хлопала дъската....

  6. 6 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 518 Весело

    По-ефикасната форма на активно гражданско (следователно и "родителско" участие в училищните дела е Местен училищен борд (МУБ) - обществен изборен орган със следните характеристики:

    • Редовните избори за МУБ са веднъж на 4 години и се провеждат на територията на обслужваната общност паралелно с изборите за местни органи на властта. (Което означава, че не изискват никакви допълнителни разходи!). Един МУБ може да обслужва 4-5-...10 училища. Така въвеждаме животворната сменяемост на всички ключови фигури, сред които са естествено и директорите, защото

    • МУБ назначава и уволнява директорите, а не Министерството.

    • МУБ назначава и уволнява учителите на територията си, а не директорите.

    • МУБ е корпорация, която притежава цялото движимо и недвижимо училищно имущество на територията си. Следователно решава той дали да отдава под наем, или не физкултурния салон на (измислям си) 120-то училище на бизнесмена Иванов - братовчед на директора, за да го превърне във "Фитнес за всички". Законът регулира продажбата на дълготрайните активи и взимането на заеми.

    • МУБ управлява финансовите ресурси, значи получава държавната субсидия и допълнителните пари (примерно от местни данъци) и ги разпределя на прилежащите си училища;

    • МУБ задължително обнародва и изпраща на министъра годишния си отчет, след заверката му от страна на финансов одитор. Означава, че не всяко отделно училище, ами само МУБ е структурата разполагаща с отдел "Счетоводство". Оттук и свиването на разходите за заплати на неучители в училище.

    Въвеждането на МУБ нито изключва, нито пречи по някакъв начин на разните училищни настоятелства!

    Реализацията на горното е залегнало в плановете на проект "Новото образование".

    Повече информация на http://bglog.net/Obrazovanie/46766 и www.novoobrazovanie.org

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  7. 7 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Факт е, че за училищата хем има малко пари, хем повечето от тях се крадат. Директорката ми в училището от 2-ри клас сигурно още е там, не изглеждаше сменяема...

    Друг е въпросът какво ще се случи на деца, чиито родители са се оплакали от директора и не са го бутнали. Например, Данчо Лазаров е още шеф на волейбола, въпреки че всички го мразят.

  8. 8 Профил на Горбачов
    Горбачов
    Рейтинг: 637 Неутрално

    ива екимова - страхотен експерт

    Горбачов
  9. 9 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1066 Неутрално

    Това с настоятелствата е голяма глупост. Кандидатират се (зорлем) някакви натегачки, които цяла година сервилничат на учителите за по-високи оценки на децата си. И това е нормално, защото децата растат бързо и няма време за излишни заяждания и гонене на интереси...

  10. 10 Профил на zenola
    zenola
    Рейтинг: 713 Неутрално

    В нашето училище настоятелството се е превърнало в начин за изнудване на родителите чрез събиране на пари за ремонти и други инициативи (в по-голямата си част излишни и безсмислени), които се правят от фирми, приближени на хора от настоятелството.

  11. 11 Профил на plamenhristov5
    plamenhristov5
    Рейтинг: 634 Неутрално

    една добра идея на министъра, която заслужава подкрепа.

    plamenhristov5




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK