Виртуози на китарата, за които не всеки знае

 

© Дневник, Associated Press

 



Като част проекта "Концерт на въглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за композиторите, чиито произведения ще бъдат изпълнявани от музикантите, и за инструментите, на които е посветена поредната среща на децата с музиката (всеки концерт е с различен инструмент).


Текстовете нямат претенции за изчерпателност, целта им е по популярен и забавен начин да въведат хлапетата в света на музиката и да ги подготвят за това, което предстои да видят и чуят. Този път Венета Нейнска (музикант и артистичен директор на "Модо България", организатор на проекта) разказва любопитни факти за композиторите, чиито творби ще звучат на първия концерт от новия сезон "Концерти на възглавници"  на 27 октомври. 



Програма за "Серенада за китара и пиано" на 27 октомври:


Д. А. Нюск - Сувенир из операта "Дон Жуан" на Моцарт


Франсоа де Фоса - Увертюра из операта "Елизабета" на Росини


Франческо Молино - Първо Ноктюрно за пиано и китара


Пиетро Петолети - Дуетино върху ария от операта "Сомнамбула" на Белини


Йохан Каспар Мерц - Дивертименто върху мотиви от операта "Риголето" на Верди



Мистериозният китарист


В началото на 19 век в Англия живее Д. Е. Нюск. Някои източници твърдят, че е немец, други – че е роден в Русия. Никой не знае пълното му име, спори се за точната му рождена дата. Нюск няма деца, съответно наследници, които да разбулят тайната около живота му.


Нюск оставя множество композиции за китара, чието високо качество кара съвременните музиколози да се разровят из мистерията около този автор. При достатъчно упорство и дълги часове, прекарани в английските архиви, се разбира, че пълното му име е Джон Ейбрахам Нюск. Пристигнал е в Англия преди двадесетата си годишнина, но все още не се знае откъде. Прекарва живота си на острова, добре познат в кръговете на висшето общество.


Брилянтността в композициите му говори, че е бил много добър китарист, но доказателства за негова концертна дейност няма. Писал е за различни инструменти и най-вече за китара. Оперните сувенири за този инструмент с акомпанимент на пиано представляват сборник от 72 пиеси в 12 тома. Постепенно музиката му бива забравена и в днешно време почти не се изпълнява.


Офицер де Фоса


Възможно ли е военен да пише музика? Както е видно от множество филми на военна тематика, музиката често е била част от живот, прекарван в битки и пътувания. 



Франсоа де Фоса е роден в семейството на виден историк и университетски преподавател в Перпинян, град във френската част на Каталуния. Още преди осемнадесетия си рожден ден Франсоа постъпва в армията, където гради кариера през целия си живот. Военни мисии го отвеждат в Испания, Мексико и Алжир.


По време на пътуванията си Де Фоса композира музика за най-разнообразни инструменти. Размишленията за професионалния му път бързо са прекратени, след като разбира колко скромно е заплащането за композициите му.


Офицер Де Фоса композира с особена страст, новаторство и свежест. Твърде възможно е тези качества да са провокирани от факта, че никога не е писал, за да изкарва прехраната си, а винаги за утеха и удоволствие.


Chitarre Italiane


Франческо Молино и Пиетро Петолети споделят редица общи житейски черти: родени в Италия, известни китаристи, граждани на Европа, кръстосващи континента от Русия до Испания, през Германия чак до скандинавските страни.


Също като Де Фоса и Молино служи в армията от тийнейджърските си години. За разлика от офицера обаче Молино е военен музикант като баща си и по време на службата си овладява множество инструменти като цигулка, виола и китара.


Изгражда свой собствен метод за свирене на китара, с чието публикуване придобива сериозна известност. Установява се в Париж, където преподава в най-висшите кръгове на обществото.


Петолети също има близки връзки с аристокрацията, но тази в Санкт Петербург. Макар и рядко виртуозна, музиката на Петолети силно напомня за красотата на италианската оперна музика:



Лекарска грешка


Какво става, ако лекар предпише стрихнин като лекарство? Това се случва през 19 век на унгареца Йохан Каспар Мерц, който чинно изпълнява предписанията на медицинското лице и за малко не губи живота си, след като поглъща голямо количество от отровата. Минава цяла година, през която се възстановява под грижите на съпругата си, известна пианистка. Слушайки музиката й, Мерц в голяма степен променя начина, по който композира за китара. Пиесите му започват да напомнят клавирната музика на неговите съвременници Шуман, Шопен, Шуберт и Менделсон. Мерц има и изявени пристрастия към операта. Много от неговите пиеси са по мотиви от творби на Верди, чиято двестагодишнина празнуваме този месец:



Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK