Въпроси за обоя и безплатни билети за "Концерти на възглавници"

Въпроси за обоя и безплатни билети за "Концерти на възглавници"

© Юлия Лазарова



Следващите "Концерти на възглавници" вече наближават. А читателите на "Детски Дневник" могат да спечелят безплатни билети за всеки от тях и да отидат заедно с децата си да послушат класическа музика за обой и пиано


Преди всеки концерт ви задаваме въпрос и ви предлагаме няколко отговора, за които можете да гласувате. Само един от тях е верен и посочилите го участват в жребия за семейни ваучери, които организаторите предоставят за предстоящото представление. 


На 1 декември концертите, всъщност, ще са три - от 11 ч., от 14 ч. и от 17 ч. Затова и въпросите, които този път ще ви позволят да играете, са три, а ваучерите  - общо шест. Всеки от тях  осигурява безплатен вход на семейство (до двама родители и техните деца).




Питаме ви: "Как се нарича малката тръстикова пластинка, без която обоистът не може да свири?", "Как се нарича най-популярната разновидност на обоя?" и "Коя актриса свири на кларнет и на обой?", а гласуването ще продължи от днес до 23.30 ч. на 24 ноември. Ден по-късно ще обявим определените чрез жребий победители. 




Късметлиите ще се насладят на 1 декември на пиеси от Равел, Моцарт, Бритън и Албенис, представени от българската пианистка Галя Коларова и обоиста Димитриос Караминцас – американец от гръцки произход. Домакин на събитието ще бъде отново сградата на Съюза на архитектите на ул. "Кракра" 11 в София.


Условия:


За да участвате в надпреварата, трябва да сте регистриран потребител в id.capital.bg и да отговорите на въпроса. 


Обърнете внимание, че сайтът на "Дневник" позволява да гласуват и читатели без регистрация в мрежата id.capital.bg, но жребият след това може да бъде изтеглен само между онези, които са гласували през потребителски профил.


Играта ще е активна и видима само във времето между 10 ч. на  14 октомври и 23.30 ч. на 24 ноември. 


В играта не могат да участват работещи за "Икономедиа" и техните семейства. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4362 Неутрално

    прекрасна идея !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1346 Неутрално
  3. 3 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Кларинетът си е отделен инструмент бе, не може да се говори за него като разновидност на обоя. По-скоро даже е обратното исторически погледнато. Първите инструменти с платъци са гайдите и подобни свирки (гайди е имало из цяла Европа) и от там тръгва кларнета, пък после обой и наскоро(има-няма 120 год) сакс.

  4. 4 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1181 Весело

    -Коя актриса свири на кларинет и на обой?

    Ами тази , която не може да свири на флейта...

  5. 5 Профил на corn_flakes
    corn_flakes
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Чудесна инициатива за малки деца

  6. 6 Профил на koftio_matrial
    koftio_matrial
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#3] от "blaf":

    За съжаление ще трябва да те опровергая - кларинетът е създаден през 1690 г, което го прави най-младият представител на класическите дървени духови инструменти, за разлика от обоя, който вече е съществувал, дори участвал в оркестровата музика. А кларинетът произхожда от френския народен инструмент шалюмо, който също е бил дървен духов инструмент и не е имал нищо общо с гайдата.
    А за самата инициатива - подкрепям с 200 ръце концертите на възглавници, програмата Фортисимо, както и всички онези млади хора, които все още намират смисъл в класическата музика и се борят за нейното оцеляване в иначе червивата откъм култура обстановка в България.

    Баце. толкова ме дразниш, че вече се уморих да те плюя
  7. 7 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 594 Неутрално

    [quote#6:"koftio_matrial"]А кларинетът произхожда от френския народен инструмент шалюмо, който също е бил дървен духов инструмент и не е имал нищо общо с гайдата. [/quote]

    Ами шалюмото откъде проихожда?

    Всички дървени духови инструменти с платък и цилиндрично тяло стигат до гайдата (във варианта без мех е като зурна), а тя от своя страна до още по-ранни свирки.

    Формално си прав.

  8. 8 Профил на koftio_matrial
    koftio_matrial
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#7] от "blaf":

    О, кои инструменти докъде стигат е трудно да се определи. Разбира се, че в основата си всички духови инструменти тръгват от сходни корени -медни, дървени, лабиални, пластинкови...тръгват от едно място. Преди време ми се наложи да проучвам - инструментите с платък датират още от Древна Гърция, Рим, Египет. В Египет се е наричал мемет - ок. 2700 г.пр.Хр. А дали той произлиза от гайда - това вече незнам

    Баце. толкова ме дразниш, че вече се уморих да те плюя
  9. 9 Профил на ljoljoto
    ljoljoto
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#3] от "blaf":

    Прав си, че гайдата е с единична плъстинка (пискун). Но както единичната, така и двойната плъстинка са били разпространени в древността. Обоя се е развил по-рано от кларинета, който пък е завзел, макар и по-късно, по-важни позиции като солистичен и инструмент за камерна музика във времето на романтиката - Брамс, Вебер, Шуман и т.н.

    Обоя е от семейството на инструментите с двойна тръстикова пластинка (стройка) - към него принадлежи и фагота. Инструмента Халил, с който евреите е трябвало да славят Бог, е описан още в Стария Завет - преведен после грешно от Лутер с "флейта", но в действителност отличаващ се от флейтите именно с двойната пластинка. Подобни стари и "примитивни" инструменти съществуват все още на много места - от Индия до Испания. Към това семейство принадлежи и зурната.

    Кларинета има единична тръстикова пластинка и се е развил по времето, когато обоя вече е бил основен инструмент в оркестрите по времето на Люли, Телеман, Купрен, Хендел и преди всичко Бах - от 220 Кантати почти няма някоя без солистично участие на поне един обой. В Баховия оркестър в Лайпциг има двама назначени обоисти, а само един флейтист - "практикант".

    Кларинета завзема бързо позиции в 19 век, по времето на романтиката, и изпреварва обоя по популярност и произведения, написани за него като солист - обоя остава основен и важен инструмент, но предимно в оркестъра. И едва в 20 век композиторите му обръщат подобаващо внимание и се създават повече произведения за него като солист.

    Същата е съдбата и на тромпета - бляскав и ценен в барока, по времето на романтиката изпълнява ролята почти само на оркестров инструмент.

  10. 10 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#9] от "ljoljoto":

    Благодаря ти на теб и на Кофтио материал за корекциите. Това обаче пак не значи, че кларинетът е вид обой

  11. 11 Профил на ljoljoto
    ljoljoto
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#10] от "blaf":

    Естествено, че кларинета не е обой - и звука е по различен, и "мундщюка", който с вибрациите си създава звука, който после се подсилва от инструмента - при обоя този звукопроизводител е стройка, състояща се от две тесни завързани една срещу друга тръстикови пластинки, а при кларинета тръстиковата пластинка (платък) е една и е доста по-широка, което също допринася за разликите в звука.

    Но въпроса горе ми изглежда малко объркващ, защото най-използваната разновидност на обоя е английския рог, който обаче за широката публика не е "популярен", въпреки че всеки, който е гледал филми, в които има филмова музика (включително и холивудски филми), го е чувал - при романтични, пасторални или трагични сцени. "Популярен" е кларинета, но той не е разновидност, а по-скоро братовчед на обоя.

    Името на Английския рог (това е ниско звучащ и малко по-дълъг обой) е плод на грешка в превода - инструмента не идва от Англия, а е създаден в Франция през 17 век. Името му на френски - cor anglé - означава изкривен рог, но понеще cor anglé и cor anglais звучат подобно, е било преведено като английски рог.

    Общи неща имат обаче и обоя, и кларинета - и двата са направени от черно дърво - гренадил (African Blackwood), растящо в Танзания и Мозамбик. Механиката на клапите им, създадена през 19ти век, има някои прилики, но с течение на времето механиката им се е развила по друг път.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK