Тука има, тука няма нови учебни планове по история, литература, информатика...

Снимката е архивна

© Анелия Николова

Снимката е архивна



Премахване на предмета история в последните два класа на гимназиалния курс, отпадане на "Хамлет" на Уилям Шекспир и "Тютюн" на Димитър Димов от литературния курс, без никакви часове по информатика. Това са част от първоначалните варианти на проекти за нови учебни планове на Министерството на образованието, публикувани през последните месеци.


Всички тези идеи предизвикаха остри реакции в социалните мрежи и критики от граждани, като срещу "премахването на дисциплината история в 11 и 12 клас" във варненска гимназия учители и ученици дори събират подписка. След подобни брожения бяха "върнати" и творби на български автори в плана по литература. Какво всъщност се случва в образователната система?


Какво става?




Преди две години - по времето на правителството на ГЕРБ, в просветното министерство започва работа по написването на нови учебни планове с европейски средства по "За по-качествено образование". Паралелно се подготвя и изцяло нов Закон за училищното образование, който така и не беше приет от миналото Народно събрание.


В основите си нормативният документ предвижда основната степен на обучение да приключва в 7 клас, а гимназията да протича на два етапа - до 10 и до 12 клас. Идеята бе обучението по общообразователните предмети да приключва в 10 клас, а после две години да се учат само профилирани предмети.


Критиките срещу предложенията бяха съкрушителни и депутатите не приеха законопроекта, заради който започна и пренаписването на учебните планове. Европрограмите изискват и резултат и затова министерството на образованието публикува проекти за изменения на учебното съдържание, макар и сега - две години по-късно. През последните няколко месеца на сайта си чиновниците публикуваха пренаписани планове за литература, информатика, информационни технологии и история и цивилизация.


МОН: Няма да бързаме


"Промени в учебните програми по история може да има едва след приемането на нов закон, както и при обществено одобрение", съобщи в неделя просветното министерство в отговор на поредното медийно внимание към коренните промени в учебен план - този път по история. От екипа на Анелия Клисарова видяха "излишно напрежение" в реакциите по случая. 


В съобщението на ведомството се посочва, че каквито и промени да бъдат направени в сферата на образованието, те ще бъдат публично обсъждани. Обещават, че новите учебни програми ще се приемат при одобрението на нов закон, който обаче е обещаван от различни управляващи още от 2004 г.


Анелия Клисарова

© Юлия Лазарова

Анелия Клисарова


От ведомството пред в. "Сега" дори дават заявки да напишат свои варианти на планове, които да се различават от тези, които са изготвени от предишните управляващи. Причината била липсата на обществен консенсус.


Промените


В края на миналата седмица беше публикувана идеята за нов учебен план по история, в който се залага пренареждане на съдържанието между 5 и 12 клас. Предвижда се петокласниците и шестокласниците да учат 68 часа годишно, а не 51. Историята на античния свят се връща в 5 клас - в момента децата учат история на България до XVII век.  


В 6 клас вместо история от XVIII до XXI век се предлага изучаване на българската история в периода VII - ХVII век. В 7 клас ще се продължава с Възраждането до съвременната епоха на мястото на праистория и античност.


За 8 клас се предлага увеличение на часовете от 51 на 71 часа годишно. В следващите два класа се запазва сегашното съдържание. А за последните две години от гимназиалния етап се предлага учениците да бъде избират исторически модул, т.е. само за тези, които искат задълбочени знания по дисциплината.


Съпротивата


Това разместване предизвика остри реакции в социалните мрежи. Във "Фейсбук" беше създадена групата "Протест срещу премахването на задължителното изучаване на история в 11 и 12 клас", към която са се присъединили над 5000 души до 16 февруари. Насрочен е протест за вторник в 18.30 ч. пред сградата на просветното министерство. Създателите на страницата не искат предложенията на министерството да влизат в сила, защото разместването на материала по история всъщност смесвало в един клас събития от различни държави.


"В 9 клас е застъпено българското Възраждане заедно с Просвещението и всички останали важни реформи, които се случват в Европа, а само за 10 клас учениците ще изучават Балканската война, двете световни войни, всички конференции, свързани с тях, годините на желязната завеса и демократичните промени в държавите от Източния блок", пишат те и добавят несъгласието си от отпадането на задължителното изучаване на история в последните два класа на гимназията.


В Първа езикова гимназия във Варна започнаха събирането на подписи от ученици и учители против промените, съобщи Би Ти Ви по-рано през седмицата. Според интервюирани ученици предложението е в разрез с изграждането на националната идентичност на младите хора.


Емил Джасим

© Юлия Лазарова

Емил Джасим


А всъщност няма драма


"Предстои много важна реформа в образователната ни система, която ще я подобри без съмнение. Тази реформа обаче трябва да се изпълни много внимателно. Доколкото аз разбирам, всъщност часовете ще останат същите, но няма да се разпределят в периода 5 до 12 клас, а в периода 5 до 10 клас", каза пред "Дневник" учителят по история Емил Джасим, който е част от екипа на Центъра за образователни инициативи.


По думите му според публикувания проект учениците в тези класове ще учат повече история. "Възможен е втори вариант - българската история да бъде включена в контекста на европейската и световната - нещо, което горещо адмирирам", каза още той. Според него проблемът е, че няма проблем, защото просто е предложен е дебат. "В рамките му, ако оставим настрана до каква степен е сериозен, би било добре да обсъдим дали и как трябва да се промени учебният план по история, както и по всички други предмети", каза още Джасим.


Според него се отклонява общественото внимание от по-важните проблеми в образованието, какъвто е създаването на държавни образователни стандарти, защото в момента съществуват само изисквания. Едва тогава ще се знае какво и защо учениците учат и кое колко струва, т.е. за какви знания и за какви умения какви оценки се получават.


Пред "Дневник" Явор Ганчев от Националната мрежа на родителите също каза, че е възможно по този начин да се отклонява вниманието от сериозните проблеми в образованието. "Дали ако Шекспир отпадне от английската учебна програма, или Сервантес от испанската, това означава, че децата не трябва да ги четат", попита той, имайки предвид брожения от миналите месеци за промените в плана по литература от средата на 2013 г. Според него основният проблем на образователната система е изначална, защото кара учениците да намразят четенето и ученето.


"Какво значение има колко творби на Иван Вазов и Христо Ботев са предвидени по план, ако четенето като цяло отвращава децата", аргументира се Ганчев. Той посочи, че е време да се говори за индивидуална учебна програма за всеки ученик. Организацията му проведе този уикенд конференция точно по темата за алтернативното образование.


И институциите, и гражданите посочват, че е дошло времето за дебати какво трябва да бъде българското образование, но промените тепърва предстоят.

Коментари (103)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1211 Разстроено

    За да бъде подготвен зрелостникът за реалния живот у нас и идиотизмите които го чакат, трябва в училище непремено да се изучава произведението на Ярослав Хашек "Приключенията на добрия войник Швейк през Световната война"!!!

  2. 2 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    Така ще е ......В МОН има партийни наслагвания на некадърници от всички управлявали партии и коалиции до сега. Повечето от които познават образованието от училищните си години. И друг път съм писал, пак ще напиша - ще поздравя всеки министър, който уволни целия кадър на министерството! За да се започне на чисто....

  3. 3 Профил на borko_to
    borko_to
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Според него основният проблем на образователната система е изначална, защото кара учениците да намразят четенето и ученето.

    Аз на това му викам словоблудство в най-чист вид. А в коя държава образователната система е така направена, та учениците решават задачи по органична химия или геометрия и пеят от радост?

    Правите дървета в гората, първи се отсичат!
  4. 4 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    [quote#2:"dobrich"]В МОН има партийни наслагвания на некадърници [/quote]

    "МОН: Няма да бързаме" - В министерството има страх от реформи. Защото всички промени в образованието се провалят с гръм и трясък и ние слизаме все по назад в световните класации. Затова всички отлагат за "втория мандат".....

  5. 5 Профил на bsp_fen
    bsp_fen
    Рейтинг: 8 Весело

    Добре е да се учи истори, но е важно каква исатория.
    В учебниците по история е пълно с безмислени глупости, в стил ранен комунизъм.

  6. 6 Профил на mishel_ratatuie
    mishel_ratatuie
    Рейтинг: 217 Неутрално

    "Предстои много важна реформа в образователната ни система, която ще я подобри без съмнение. " Много добра реформа, дори им предлагам да махнат и българският език! А за сметка на него, ако желаят да сложат подводна археология. Децата ни се превърнаха в гений след толкова много промени и реформи!

  7. 7 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 844 Любопитно

    "...проблемът е, че няма проблем, защото просто е предложен е дебат."
    -Май това е точно така и добре казано! Проблемите на БГ- образованието са извън разместванията на учебното съдържание и в липсата на единни образователни стандарти.

  8. 8 Профил на Чимиджимичамиджоми
    Чимиджимичамиджоми
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    Това е първото разумно нещо, излязло от МОН от години насам. За съжаление, ние сме толкова консервативни по отношение на образованието, че това пречи да се видят добрите неща... Българинът на средна възраст е учил идиотщини по идиотска система и сега отчаяно настоява собствените му деца да учат същото по същия начин. Сами режем крилата на децата си, после се чудим защо образованието им е толкова трагично...

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  9. 9 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1365 Неутрално

    Нация от дебили! Премахнете също и математиката като вредна наука.

    The best way to predict the future is to invent it.
  10. 10 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 844 Весело

    [quote#5:"bsp_fen"]Добре е да се учи истори, но е важно каква исатория. [/quote]
    -Е нали в учебника по история вече се включи най-важният период-мандатът и управлението на ГЕРБ. Това е достатъчно засега. А когато отново управлява ГЕРБ ще се включи и вторият му мандат. Тогава учебното съдържание по история ще се попълни напълно със съдържание.

  11. 11 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2460 Весело

    Какъв Сервантес, какъв Шекспир бе, алоу! Че те излизат номинално и функционално неграмотни ве. На огромните празнини в граматиката, на трудното четене и неразбирането на прочетеното, за капак само Шекспир им липсва на дебилетата. Аре, по-сериозно.

    А най-подире, за какъв чеп им е да учат писаната от ченгета история, та да гледаме всеки следващ набор как настъпва два пъти мотиката досущ като бащите и дедите си.

  12. 12 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 844 Весело

    [quote#8:"Чимиджимичамиджоми"]Българинът на средна възраст е учил идиотщини по идиотска система и сега отчаяно настоява собствените му деца да учат същото по същия начин. Сами режем крилата на децата си, после се чудим защо образованието им е толкова трагично...[/quote]
    -Кога ли ще ги стигнем американците!
    :Изненадващите неща, които американците не знаят
    6% от участниците в допитване не успели да посочат датата на Деня на независимостта
    Свят
    Америка 16 февруари 2014
    Преди броени дни допитване в САЩ показа, че една четвърт от американците не знаят, че Земята обикаля около Слънцето. Не за първи път обаче изненадващата неинформираност на американците излиза на яве, отбелязва в. "Дейли телеграф".

    В последно време редица допитвания показват, че някои американци не знаят доста други неща, освен астрономически факти. Сп. "Нюзуик" накара 1000 американци да решат теста за предоставяне на американско гражданство на чужденци и 29% от тях не успяха да назоват името на вицепрезидента Джо Байдън. Почти

    три четвърти не успяха да посочат кой е бил врагът на САЩ по време на Студената война.

    6% от участниците в теста пък не успяха да посочат датата на Деня на независимостта.

    Допитване по телефона, извършено от Музея "Маккормик", посветен на първата поправка на американската конституция, показа, че 1000-те анкетирани могат доста добре да идентифицират членовете на анимационното семейство Симпсън, но не и да посочат какви са правата им според първата поправка, а именно свобода на словото, на печата, право за адресиране на петиции до правителството, религиозна свобода.

    Допитване на сп. "Нешънъл джиографик" сред 500 американци на възраст 18-24 години показа, че 6% от тях не могат да намерят САЩ на картата на света. Само един от трима анкетирани е успял пък да открие Великобритания на картата. Две трети от анкетираните са казали, че населението на САЩ е между 750 милиона и 2 милиарда души, докато то е едва 298 млн. души.

    Три четвърти са посочили английския език като най-говорения по света, а всъщност той е на трето място след китайския и испанския. В същото допитване, извършено три години след началото на войната в Ирак през 2003 г., 37% от младите американци не са успели да намерят Ирак на картата на Близкия изток. Едва един на четирима е успял да открие Израел и Иран на картата. 37% от младите американци са успели да посочат къде се намира Саудитска Арабия, но едва 23% са открили и четирите страни на картата.

    Допитване на в. "Вашингтон пост" две години след началото на иракската война пък показа, че 70 процента от американците продължават да вярват, че Саддам Хюсеин е бил лично замесен в атентатите от 11 септември 2001 г. Осем от 10 анкетирани са казали, че Ирак вече е разработил оръжия за масово поразяване.

    Допитване от 2009 г. на Европейския комуникационен бюлетин е показал, че американците са се справили по-зле от участници от европейските страни Финландия, Великобритания и Дания в отговорите на въпроси, свързани с международната политика. Едва 58% от американците са успели да кажат кои са талибаните в сравнение със 75 процента от британците.

    През 2003 г. доклад, посветен на американското образование, е заключил, че американското непознаване на външния свят е толкова голямо, че може да представлява заплаха за американската национална сигурност"
    http://www.vesti.bg/sviat/amerika/iznenadvashtite-neshta-koito-amerikancite-ne-znaiat-6005528

  13. 13 Профил на carwindwrclir
    carwindwrclir
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#9] от "virakocha":


    [quote#9:"virakocha"]Нация от дебили! Премахнете също и математиката като вредна наука. [/quote]

    математиката е наистина опасна наука в БГ , за да не кажеш, че обобщавам без аргументи, един гражданин искаше да се пали наскоро, защото е доказал, че топлофикация го лъже и краде, но съда си го върти както си иска!

    And so something which I thought I was seeing with my eyes is in fact grasped solely by the faculty of judgement which is in my mind.
  14. 14 Профил на carwindwrclir
    carwindwrclir
    Рейтинг: 479 Неутрално

    [quote#1:"Дедо Либен"]За да бъде подготвен зрелостникът за реалния живот у нас и идиотизмите които го чакат, трябва в училище непремено да се изучава произведението на Ярослав Хашек "Приключенията на добрия войник Швейк през Световната война"!!! [/quote]

    Пускаш си "Улицата" на Москов, и ако до 2 месеца не си имигрирал, получаваш медал за инат(патриотизъм), или чист мазохизъм!

    And so something which I thought I was seeing with my eyes is in fact grasped solely by the faculty of judgement which is in my mind.
  15. 15 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2460 Весело

    До коментар [#8] от "Чимиджимичамиджоми":

    Нищо де, нали помниш какво всенародно въстание имахме против задължителните матури. Те сега ще бъде същото. Ти му завираш убавото у гъзо, оно го пърда.

  16. 16 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1515 Неутрално

    Премахване на предмета история в последните два класа на гимназиалния курс, отпадане на "Хамлет" на Уилям Шекспир и "Тютюн" на Димитър Димов от литературния курс

    МНОГО ДОБРА ИДЕЯ. Не може да се учи цялата българска литература , все някъде трябва да се сложи край. Примерно и П.Ю.Тодоров не се учи , ама наистина не може всичко.

    Как си представяте някой да учи за инженер и да обърне внимание на литературата.

    15.02.1989 - 07.02.2018
  17. 17 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 700 Неутрално

    МОН - един от последните бастиони на "развития" социализЪм.
    Не очаквайте нищо от него, освен идиотщини, довели до затъпяването на нацията ни през последните 70 години.
    ЗАЩОТО ПРОСТ НАРОД СЕ УПРАВЛЯВА НАЙ-ЛЕСНО.
    ОСОБЕНО, КОГАТО СЕ ДЪРЖИ И БЕДЕН.

  18. 18 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1515 Неутрално

    Но да се изпуска ноформатиката е ПОКЪРТИТЕЛНА ТЪПОТИЯ. Не може да оставяме децата ни да не знаят какво е ХДД, как да си сложат рам или недай може МС Офис. Не че повечето от тях не са много , много , много по-напред с материала , но трябва да има някакъв заложен от държавата минимум. Компютрите са по-разпространени от телевизорите все пак

    15.02.1989 - 07.02.2018
  19. 19 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2460 Неутрално

    До коментар [#1] от "Дедо Либен":

    Дедо, Швейк и "Параграф 22" могат да бъдат разбрани само от хора, служили войници. Инак е безполезно.

  20. 20 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 745 Неутрално

    Той посочи, че е време да се говори за индивидуална учебна програма за всеки ученик.
    ======================================
    По която учениците да учат, докато родителите пишат стратегии за образованието на по чаша бира.

  21. 21 Профил на carwindwrclir
    carwindwrclir
    Рейтинг: 479 Неутрално

    [quote#3:"borko_to"] в коя държава образователната система е така направена, та учениците решават задачи по органична химия или геометрия и пеят от радост? [/quote]

    За държави, не съм сигурен, но е доказано, че деца(хора), които се справят добре в определена област, изпитват по-скоро удовлетворение от заниманията, отколкото натоварване. Има такива лица, които като видят задача, трябва да я решат, индивидуално е, други, като видят топка забравят за задачите. Проблема е, че от известно време, медиите (и мутрородителите)толкова промиха мозъка на децата си, че в главите им има само чалги, а това са децата на така наречения "елит"(има много изключения).

    And so something which I thought I was seeing with my eyes is in fact grasped solely by the faculty of judgement which is in my mind.
  22. 22 Профил на anthony68
    anthony68
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Тия в ред ли са?! Това ме разби: Какво значение има колко творби на Иван Вазов и Христо Ботев са предвидени по план, ако четенето като цяло отвращава децата...
    АМи това, че лекарствата и инжекциите отвращават децата, повод ли е да спрем да ги лекуваме и да ги оставим да мрът?!
    АМАН ОТ ПИШМАН ЕКСПЕРТИ!!!

  23. 23 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 745 Неутрално

    [quote#19:"Lemmy"]Дедо, Швейк и "Параграф 22" могат да бъдат разбрани само от хора, служили войници.[/quote]
    По скоро, които са участвали във война в името на някакви абсурдни имперски интереси.

  24. 24 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1075 Неутрално

    Емил Джасим , Лютви Местан ....... чудя се докъде ще стигнем на нашата земя с такива гости от миналото който не знаят до къде достига толерантността и къде започва яростта.

  25. 25 Профил на carwindwrclir
    carwindwrclir
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#23] от "Каишков - Гласът на Америка":


    [quote#23:"Каишков - Гласът на Америка"]Дедо, Швейк и "Параграф 22" могат да бъдат разбрани само от хора, служили войници.- цитат на коментар #19 от “Lemmy”
    По скоро, които са участвали във война в името на някакви абсурдни имперски интереси[/quote]

    напротив, параграф 22 може да се перефразира: Трябва да си луд, ако си мислиш, че като гласуваш, нещо ще се промени, защото най- вероятно така ще ти преброят гласа, че ще спечелят комунистите, но ако вече си имигрирал, най-вероятно не си луд.

    And so something which I thought I was seeing with my eyes is in fact grasped solely by the faculty of judgement which is in my mind.
  26. 26 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 1007 Весело

    [quote#8:"Чимиджимичамиджоми"] Българинът на средна възраст е учил идиотщини по идиотска система и сега отчаяно настоява собствените му деца да учат същото по същия начин. [/quote]Вие лично имате ли деца, които СЕГА да ходят на училище? Отворилили ли сте поне един от учебниците им и знаете ли какво пише вътре?

    За мен от коментарът ви личи точно обратното.

  27. 27 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 1007 Весело

    "Какво значение има колко творби на Иван Вазов и Христо Ботев са предвидени по план, ако четенето като цяло отвращава децата", аргументира се Ганчев."

    Господин Ганчев НИКОЙ не се ражда с вградена генетично любов към четенето. Това трябва да се ВЪЗПИТАВА и НАУЧАВА в семейството и евентуално в училище!

  28. 28 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 775 Неутрално

    [quote#1:"Дедо Либен"]За да бъде подготвен зрелостникът за реалния живот у нас и идиотизмите които го чакат, трябва в училище непремено да се изучава произведението на Ярослав Хашек [/quote]
    Идеята ти е малко философса.
    Според мен в училищата трябва да има някакъв дисциплина (учебник) по основи на фиска, т.е. що е то ДДС, акциз, ДОД, осигуровки за сметка на работодателя и самоосигуряване, здравни осигуровки, местни данъци и такси. За да знаят бъдещите граждани, данъкоплатци и гласоподаватели, че държавата и правителството нищо не им дава или подарява, че става дума за едно вторично преразпределение, и че управляващите трябва да са служители на нацията, а не господари.

  29. 29 Профил на samarianin
    samarianin
    Рейтинг: 750 Весело

    урок от бъдещето след рИформата - представен от учителя по история Емил Джасим, който е и част от екипа на Центъра за образователни инициативи.

    http://www.youtube.com/watch?v=ctSoRXvTas8

    Je suis дани кирилов
  30. 30 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 1007 Весело

    [quote#6:"mishel_ratatuie"]"Предстои много важна реформа в образователната ни система, която ще я подобри без съмнение. "[/quote]Докато реформите в образованието НЕ се съгласуват с УЧЕНИЦИТЕ и РОДИТЕЛИТЕ, които са пряки участници и потърпевши, промените са обречени да го сриват все повече и повече!

  31. 31 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 663 Неутрално

    "Възможен е втори вариант - българската история да бъде включена в контекста на европейската и световната - нещо, което горещо адмирирам"

    Ето това е крайно необходимо. Бих добавил да се направи баланс в учебният материал, като значително се увеличи делът на стопанската и културна история за сметка на военно-политическата история. И не на последно място - да се оттървем от руският прочит на българската история, който за съжаление се преподава официално и днес!

  32. 32 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 1007 Весело

    [quote#28:"shumkar"]Според мен в училищата трябва да има някакъв дисциплина (учебник) по основи на фиска, т.е. що е то ДДС, акциз, ДОД, осигуровки за сметка на работодателя и самоосигуряване, здравни осигуровки, местни данъци и такси. За да знаят бъдещите граждани, данъкоплатци и гласоподаватели, че държавата и правителството нищо не им дава или подарява, че става дума за едно вторично преразпределение, и че управляващите трябва да са служители на нацията, а не господари.[/quote]Правилно!

    Всички със средно образование трябва да имат ПРАКТИЧЕСКИ познания по лични и семейни финанси и държавно устройство.

  33. 33 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 519 Неутрално

    Прочетох няколко коментара, дано има и други такива, но забелязах нещо много обнадеждаващо - хората си дават сметка, че учената история, особено тази по време на комунистическия период, а и след това, е продукт на ДС, БКП, или който там е бил натоварен с тази задача.
    Намирам това за много добър знак!

  34. 34 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1070 Неутрално

    Образованието не е пица...... Стига вече работа на парче! Трябва първо да се създаде нов модел матрица и едва след това да се напълни с необходимото съдържание по класове, предмети и междупредметни връзки. И учебниците да се пишат само от учители, а университетски преподаватели само като консултанти! Не се ли направи това - още ще затъваме....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  35. 35 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    Част от коментарите са повърхностни, поради неразбиране на същността на предлаганата реформа. Основно образование ще се взема със завършен 7-ми клас, в 8,9,10-ти клас се учат общо образователни предмети - това е първия етап на средното образование. През втория етап, 11 и 12-ти клас са профилирани - някъде ще се изучават технически предмети за работнически професии, в други класове ще се подготвят за Вуз по определена специалност - чужд език, история и география, химия и физика и т.н. Слабите ученици след първия етап на средното образование ще отпадат и ще си търсят работа...Проблема е, че при нас почти винаги има разминавания между намерения и реализация на определени начинания.

  36. 36 Профил на Чимиджимичамиджоми
    Чимиджимичамиджоми
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    Айде да провокирам още минусчета, че ми е гот тая сутрин...
    За да е подготвен зрелостникът за реалния живот, той трябва да изучава не Хашек, а математика, информационни технологии, биология и някакъв занаят. Докато Осман паша е по-важен от репродуктивната система и Симеон I - от обикновено логаритмично уравнение, ще създаваме лумпени, горди със славната си история и с никакво настояще и бъдеще. И ще генерираме емигранти със славно минало. Не казвам, че историята не трябва да се учи, но върху това ли градят децата ни бъдещето си??? Айде бе хора, мислете малко. Аз така или иначе ще извадя детето си от системата в момента, в който стане 7 клас. Вие му мислете, дето децата ви ще учат по тази идиотска, малоумна система, измислена от кретени, за да създава кретени. Всъщност, не срещу Делян Пеевски - срещу това образование трябваше да протестираме... Но сме толкова късогледи...

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  37. 37 Профил на borko_to
    borko_to
    Рейтинг: 479 Неутрално

    [quote#35:"dobrich"]Част от коментарите са повърхностни, поради неразбиране на същността на предлаганата реформа. [/quote]

    И какво е новото - и до момента си има разделение на професионални средни училища (техникуми) и гимназии - реални и хуманитарни?
    Ако искаш направо слабите ученици да отпадат след основното, то и без това рядко тройкаджиите в основното завършват гимназия с медал?

    Правите дървета в гората, първи се отсичат!
  38. 38 Профил на Ironside
    Ironside
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Население с ниско образование се манипулира по-лесно...Факт!
    Вижте страните от близкия изток, които имат огромно количество ресурси - продължават да са бедни (с изключение на шейховете), защото нямат никакъв човешки капитал и нивото на образование е плачевно. А Япония, която (като нас) няма почти никакви ресурси е толкова богата, защото там се залага на човешкия капитал - науката, образованието, новите технологии, роботиката там са на най-високо ниво.

  39. 39 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    [quote#37:"borko_to"]какво е новото [/quote]

    Двата етапа на средното образование. За втория етап ще останат само качествените ученици......Разбира се, има много проблеми, които не са решени до сега, за да имаме качествено образование. Примерно, многобройните отсъствия, лошата дисциплина, масовото преминаване в горен клас на всички, поради естеството на образователната система води до уравниловка....

  40. 40 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 483 Неутрално

    Каквото и да го мислят с програмите, ако не се подобри качеството на обучение, пак нищо не се прави.
    Идете в едно обикновено училище и вижте урок по "информатика" - пълна пародия. Според мен информатика трябва да има само за специализираните паралелки, както и избираем предмет за другите. За другите - задължително инф. технологии, поне да ги научат на Уърд и Ексел.

  41. 41 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    [quote#37:"borko_to"]слабите ученици да отпадат след основното[/quote]

    Рядко ще видите ученик от "племето" в 9-ти клас на циганизиращата ни се държава. Тези които учат за средно образование са с големи пропуски в знанията, има дори полуграмотни. Другия контингент са хулиганчетата, които ходят на училище когато си искат, дрогират се, тормозят учители и съученици. Системата е безпомощна, стремежа е да се отчете, че всички наши ученици учат и завършват!?.....

  42. 42 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2460 Любопитно

    Да погледнем и от още една страна. Ако проследите внимателно написаното, ще видите, че всичките тези промени, с право или не, са отхвърлени преди ДВЕ ГОДИНИ. Но тъй като чиновниците са усвоявали едни европейски пари, правилата изискват някакъв "резултат". И резултатът е, че сега публикуват баятите си проекти за да оправдаят засмуканите средства. Друг е въпросът, че г-н Марчев трябваше да надникне колко точно паре са гушнале чиновниците за точно този "резултат"

  43. 43 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Проблема е не само с количеството часове по История но и каква история се учи. Благодарение на "братушките" ранната българска история все още повече прилича на "Властелинът на пръстените" от колкото на някакви реални събития. Още се учи че сме смес от "прабългари" (а защо няма пра-немци или пра-французи?) и славяни което няма почти нищо общо с наличните данни от историческите извори. Бог "Тангра" няма и не е почитан нито от "прабългари" нито от някой друг, нито има открити реални археологически артефакти от славянски богове по нашите земи.

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  44. 44 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 426 Неутрално

    А тази статия някак си полит-коректно пропуска неуморните опити на Фондация Америка за България, за подмяна на българската история по отношение на Турското робство и вкарването на гей-пропагандата още в началните класове.

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  45. 45 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Весело

    [quote#43:"vinetu"] Бог "Тангра" [/quote]

    Има намерен един, единствен надпис у нас, който е прочетен като Тангра...От славяните са останали само счупени грънци, които се определят за техни...

  46. 46 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1070 Весело

    [quote#43:"vinetu"]Бог "Тангра" няма и не е почитан нито от "прабългари" нито от някой друг, [
    Да, да.... защо не попитате Йоло.....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  47. 47 Профил на anni_geo
    anni_geo
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Безумие е да се премахне информатика, компютрите и английския са важни дисциплини, които ще са нужни за децата, когато напуснат училищата и започнат да си търсят работа.

  48. 48 Профил на Теодор Иванов
    Теодор Иванов
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Българските ученици са на последно място в Европа по образование, в същото време на олимпияда по математика, мачкаме всички държави наред. Ирония!

  49. 49 Профил на zigi
    zigi
    Рейтинг: 165 Гневно

    "Премахване на предмета история в последните два класа на гимназиалния курс, отпадане на "Хамлет" на Уилям Шекспир и "Тютюн" на Димитър Димов от литературния курс, без никакви часове по информатика." - това е най-малоумното нещо, което съм чувал! Или искат да махнат историята, защото когато не познаваме добре миналото си сме склонни да повтаряме вече направени грешки; защото така ставаме по-лесни за манипулиране?! Да махнат информатиката, на която разчита целия съвременен свят, за да възпитаваме още по-неквалифицирани и нископлатени бъдещи кадри!??

  50. 50 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    До коментар [#3] от "borko_to":

    В повечето развити държави. Що, ти очакваш образованието да е насилствено ли?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  51. 51 Профил на biggggy
    biggggy
    Рейтинг: 217 Неутрално

    ""В 9. клас е застъпено Българското Възраждане, заедно с Просвещението и всички останали важни реформи, които се случват в Европа, а само за 10. клас учениците ще изучават Балканската война, двете световни войни, всички конференции свързани с тях, годините на Желязната завеса и демократичните промени в държавите от Източния блок", пишат те и добавят негласието си от отпадането на задължителното изучаване на история в последните два класа на гимназията." ...Не виждам нищо лошо в този абзац. Българската история се поставя в контекста на европейската. А иначе, последните две години от гимназията са доста натоварени и трябва да са свободни за по-профилирано обучение.

  52. 52 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1034 Неутрално

    Вероятно авторите на този проект са пропуснали доста часове по български език, история и литература в училище.

    Тези три учебни предмета формират националното самосъзнание на народа.

    Народ, който не знае и отказва да изучава езика, историята и литературата си, е обречен на изчезване.

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
  53. 53 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    [quote#48:"omega1"] на олимпияда по математика, мачкаме всички държави наред[/quote]

    На олимпиади се явяват ученици, подготвяни от университетски преподаватели. Те не са продукт на масовото обучение, което е отчайващо ниско и няма скоро да се подобри...

  54. 54 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 687 Неутрално

    Основната цел на предлаганата реформа, е поредното раздробяване и донякъде удължаване на образованието, с една единствена цел, подрастващите да излизат на пазара на труда колкото се може по-късно, разбира се под благовидния предлог, че трябва да са професионално добре подготвени! Имаме една стълбица детска-предучилищна-начално-основно-средно1-средно2-специалист-бакалавър-магистър-доктор! В момента университетите и БАН са пълни с докторанти, като на някои места докторантите са повече и от бакалаврите! Тоест, човек учи до около 30-годишен!

  55. 55 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    [quote#54:"ban"]удължаване на образованието[/quote]

    Не съм сигурен, че е така....Защото ако се спазват предварителните клаузи на проекта за нов закон, след първата степен ще отпадат доста ученици. Това ще доведе до още съкращения на учители и училища.....

  56. 56 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1556 Неутрално

    Хайде пак преливане от пусто в празно. За толкова години как не се сетиха да не откриват отново велосипеда и топлата вода, а да се вземе един готов модел на образование и да се приложи и тук. Дали ще е германски или американски - въпрос на диспут. И без това на учениците им е писнало от експерименти.

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  57. 57 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 687 Неутрално

    До коментар [#55] от "dobrich":

    да, може и да отпаднат, но съм сигурен, че болшинството ще продължат, разбира се би могло да послужи и като повод за намаляване на учителите! За съжаление основният проблем на образованието е реда и дисциплината, това пречи на учениците и отблъсква добрите учители!

  58. 58 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1070 Неутрално

    [quote#55:"dobrich"]Това ще доведе до още съкращения на учители и училища.....[/quote]

    А това, ще удари университетите.

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  59. 59 Профил на Ivan Ivanov
    Ivan Ivanov
    Рейтинг: 238 Неутрално

    напрал да закрият училищата викам аз... тей ка са тръгнали... мое да искат после жамии да напраят от тях шембамайгада.

  60. 60 Профил на moti
    moti
    Рейтинг: 558 Неутрално

    Без "Хамлет", без "Тютюн"?????????? Тези нормани ли са? И без това децата са повече от неграмотни, и без вече над половината не знаят как и собстветото си име да напишат. Що за безумие. Но то е ясно - простите хора, по-лесно се управляват.

  61. 61 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    [quote#59:"rotnwolf"]да закрият училища[/quote]

    Наложително е да стане. В Добрич има 2 професионални гимназии с по 40-50 ученика, една със 140, друга с 200, основно училище с 200 ученика.....За всяко отделно се гори ток, парно през зимния период, различни ръководства.....Никаква милост към парите на данъкоплатците!.........

  62. 62 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 687 Весело

    До коментар [#61] от "dobrich":

    Добрич, направо да го закриват като град, да го обявят като предградие на Варна, и кмета на Варна да ги поема, освен това болници, доктори хич не ви трябват, ами тя Варна е на 50 километра!

  63. 63 Профил на Imeto mi
    Imeto mi
    Рейтинг: 582 Неутрално

    До коментар [#1] от "Дедо Либен":

    И "Параграф 22"

  64. 64 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1414 Неутрално

    До коментар [#8] от "Чимиджимичамиджоми":
    "Българинът на средна възраст е учил идиотщини по идиотска система и сега отчаяно настоява собствените му деца да учат същото по същия начин. Сами режем крилата на децата си, после се чудим защо образованието им е толкова трагично.."

    Глупости на търкалета, дарлинг.
    Аз лично учих неща по същата система (и ги запомних слава богу), при споменаването на които деншните учници ме гледат с поцинкован поглед.
    Научих един език, почти като рроден, който на фона сегашната неграмотност става все по-голяма ценност.
    Не ги виня, вината е в системата, не в тях.
    Но точно нещата които ние учехме, а същевременно някои от нас се учеха да четат между редовете и да търсят и втори източници, ни направиха това което сме.
    Пишем грамотно, най-малкото.
    Никой от моето поколение не иска да се сменя учебната програма. Това искат тези "социални инженери", по наше време двойкаджии, които не можеха да избутат и спортното училище, за ВИФ да не говорим, на които не им изнася да има мислещи, четящи и образовани хора.
    На създанията от мрака, осветителите им пречат.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  65. 65 Профил на Чимиджимичамиджоми
    Чимиджимичамиджоми
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    До коментар [#64] от "rapidfire":

    Естествено, че не искате да сменяте учебната програма. Забили сте някъде в 70-80 -те години на миналия век и някак си ви се иска да останете там... да сте вечно млади и вечно умни. Светът се променя, успоредно с него трябва да върви и образованието. Прабаба ти, ако беше жива, щеше да храни същата носталгия по килийните училища. Искрено те съветвам да преразгледаш отношението си и да загърбиш собствения си нарцисизъм в името на собствените си деца...

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  66. 66 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2633 Гневно

    Обществен дебат за образованието е жизнено необходим. Не може шепа хора, титулувайки се (често сами ) експерти да решават въпроси от национално значение!
    Фактът, че много ученици не четат, не е аргумент да отпаднат най-стойностните произведения. Аз имах проблем с математиката в училище, но не мисля, че си образован, без да имаш минимум знания. Историята е деликатен въпрос и е време да се учи повече, по-аналитично и максимално от източници, не от преразкази (с елемент на пропаганда).

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  67. 67 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 501 Неутрално

    До коментар [#12] от "Бенк-Бенк":

    ако според теб българите ще отговорят по-добре на въпросите (променени за България), сериозно си се объркал.

    по темата: пореден рев за глупсоти. Нито Шекспир, нито историята трябва да са задължителни. Нищо не трябва да е задължително, а училището да решава какво да се учи. Разбира се, това е утопия, докато някакви "експерти" смятат, че за да си намериш работа ТРЯБВА да знаеш стиховете на Далчев или кой е Лопе де Вега.

    Ако изобщо има място за задължителност в образованието, то е да научи децата как да мислят. Поне как да могат да прочетат един текст от 1 страница и да направят 5 извода от него.

  68. 68 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 845 Неутрално

    Не помня четенето на Ботев или Вазов да са ме отвратили. Напротив.Но искам да питам защо са махнати разказите за Левски от учебниците?

  69. 69 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1055 Разстроено

    Поредният идиотски опит за реформа, или по-точно опит за съсипване на образованието на МОН. Историята и литературата, освен че изграждат национално самосъзнание, обща култура и т.н. имат и доста практическо приложение, ако се преподават професионално. Те именно учат децата да мислят и да анализират логично даден текст, като извеждат изводи от него. Доста от квалифицираните работни места са свързани с извличане и анализиране на информация, но явно това в МОН не ги касае. Друг е въпросът, че от чистото зубрене - наизустяване и възпроизвеждане на определен текст и повтаряне кой какво казал без включване на аналитична мисъл полза няма.
    И между другото да подкрепя и аз номер 67, ако проведете едно интервю с българи, с цел определяне на общата ни култура ще се убедите, че положението е критично. Хората масово не знаят нито какво точно празнуваме на 24 май, нито защо отбелязваме 2 юни, примерно. По география положението е същото. В една анкета за Косово много българи казваха, че не знаят точно къде е, ама "май било някъде из съседните държави," да цитирам един от отговорите. Тук в "Дневник" също под статия за Иран коментиращи говорят за араби, без да са много запознати, че персите не са араби или под статия за Латвия имаше коментари от сорта "браво на литовците," което явно демонстрира, че претендиращият за интелигентен коментатор не прави разлика между Литва и Латвия. Да не говорим, че много българи не могат да изброят всички 5 държави, с които граничи България, така че да не се смеем на американците ами да се заемем със собственото си образование, предлагам аз.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  70. 70 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1211 Гневно

    До коментар [#68] от "fener":

    Преди време, един на матурата по литература беше написал: В своето стихотворение поетът казва: Хляб или свинец!" Той употребил думата "свинец" не случайно - искал да ядоса турците, защото знаел, че те не ядат свинско!!!!
    Евалла кьопоолар!!!!

  71. 71 Профил на lubomir1
    lubomir1
    Рейтинг: 483 Неутрално


    Турското и руското посолства желаят българите да знаят възможно по-малко история.

    Защо ли ?



    Да, българите сме велик народ !!!
  72. 72 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    предлагам да остане само един предмет - "Параграф 22"

  73. 73 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3624 Неутрално

    [quote#65:"Чимиджимичамиджоми"]Искрено те съветвам да преразгледаш отношението си и да загърбиш собствения си нарцисизъм в името на собствените си деца...[/quote]Хайде и аз да се изкажа,като поредният нарцисист на ..малко над средна възраст вече.Кусурите на предишната система на обучение не са попречили на мнозинството от моите приятели и познати в чужбина да намерят отлична професионална реализация, а нашите деца са сред най добрите.Ако приемем, че и ние сме предали на тях нещо от наученото в "килийното училище"( а моите роднини до дядо и баба бяха повечето учители и преподаватели), явно не е било толкова за изхвърляне...Нека да не строим все върху развалините на старото.Приемствеността в
    образователните системи трябва да се съчетава много внимателно с промените,налагани от прогреса.

  74. 74 Профил на Ваня
    Ваня
    Рейтинг: 580 Разстроено

    [quote#70:"Дедо Либен"]Преди време, един на матурата по литература беше написал: В своето стихотворение поетът казва: Хляб или свинец!" Той употребил думата "свинец" не случайно - искал да ядоса турците, защото знаел, че те не ядат свинско!!!!
    Евалла кьопоолар!!!! [/quote]
    Преди време това беше част от хумореските на Фътьо Тъпанчев и не е било част от ученическото творчество, така че нека да не преувеличаваме нещата.
    Историята е важна и всеки човек трябва да знае историята на страната си (отделен е въпросът дали се научава, пък ако ще и след средно образование да продължи да се изучава), но факт е, че в училище се учат много излишни неща. Моята дъщеря до ХІІ клас изучаваше по география къде какви почви има. Не че някога ще й потрябва. До ХІ клас учи химични формули, а до ХІІ - физични. В Германия и Англия учат по 5-6 предмета, като част от тях са по желание, в зависимост от това в каква област смяташ да се развиваш. Тук, от многостранно развити личности се превърнахме в много странно развити личности.
    В Х - ХІ клас повечето ученици вече са се ориентирали в каква област ще продължават и могат да избират какво да учат и какво не. Няма нужда да се учи всичко и накрая да сме най-неграмотни в Европа.

    Аз
  75. 75 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2979 Неутрално

    До коментар [#1] от "Дедо Либен":Даа, а също творбите на Бранислав Нушич!

  76. 76 Профил на Ваня
    Ваня
    Рейтинг: 580 Гневно

    [quote#65:"Чимиджимичамиджоми"]Забили сте някъде в 70-80 -те години на миналия век и някак си ви се иска да останете там... да сте вечно млади и вечно умни. Светът се променя, успоредно с него трябва да върви и образованието. Прабаба ти, ако беше жива, щеше да храни същата носталгия по килийните училища. Искрено те съветвам да преразгледаш отношението си и да загърбиш собствения си нарцисизъм в името на собствените си деца... [/quote]
    С моето килийно образование съумявам да помагам на децата си в "съвременното образование" до подготовка за матура, включително. Между другото, по време на моето килийно училище учихме всички общообразователни предмети, без математика и БЕЛ, до Х клас; математика и БЕЛ - до ХІ клас и в ХІІ клас учихме само специални предмети. Все пак сме се научили така, че да помагаме на децата си да разберат материята, преподавана чрез "съвременни методи", с безброй учебни помагала, СИП, ЗИП и прочее измишльотини.
    Разбирам, че една част от учителите може да останат без работа от подобни реформи, но не съм съгласна да побъркваме децата си, за да осигурим трудова заетост на преподаватели.

    Аз
  77. 77 Профил на Urkobozambo
    Urkobozambo
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Тука има, тука няма нови учебни планове по история, литература, информатика...

    - А, " История на БКП и Научен комунизъм "..
    кога ще въведете ?

    urkobozambo
  78. 78 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    [quote#69:"andreas_hofer"]чистото зубрене - наизустяване и възпроизвеждане на определен текст[/quote]

    Така се учи чужд език. Само с четене нищо не се получава....Но само чужд език!....

  79. 79 Профил на Чимиджимичамиджоми
    Чимиджимичамиджоми
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    До коментар [#73] от "тулса":
    До коментар [#76] от "Ваня":

    Наистина ще ме разплачете... Толкова сте вперили очи в себе си, че не можете да погледнете навън. Всъщност, това мислене е най-съществената част от проблема. Всъщност... вие сте проблема.
    Това, че преди 30 години от тази система излизаха интелигентни хора не го отричам. И сега излизат интелигентни хора, НО ВЪПРЕКИ системата. Каква приемственост, като има застой от почти половин век? Това е като да търсиш приемственост на неолиберализма от марксизма
    Освен това, тук спорим образователна система, а не се хвалим със собствените си качества или с децата си. Ако мислите, че вашите са толкова гениални, защо пишете тук? Просто те ще успеят и без промени. Не знам колко от вас са видели френската система, но това тук е ... просто смърт, дори за интелигентни деца.



    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  80. 80 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3624 Весело

    [quote#79:"Чимиджимичамиджоми"] Всъщност... вие сте проблема.[/quote]Е, щом ние сме проблемът..половината работа свършена. Някой казваше, че да зададеш правилния въпрос( да "сформулираш проблема" е да го решиш на 50%.

  81. 81 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    До коментар [#78] от "dobrich":

    Съгласен съм, че при ученето на чужди езици трябва наизустяване, но и там е проблемът, че в много училища чуждите езици се представят само като поредица от формули (било думи, било граматични правила), които трябва да се наизустят, без да се насърчават учениците да използват практически новите думи в жива комуникация. "Become-became-become, catch-caught-caught, do-did-done" като стих или песен редят назубрени неправилни английски глаголи разни "отличници" под одобрителния поглед на учителката, получават и шестици, но никога не правят и елементарен диалог с тези глаголи и после като се наложи жива комуникация има засечки от типа: "ай, ъ-ъ-ъ-ъ..." Аз реално започнах да научавам английски език в подготвителен клас, защото до 7 клас ме караха да уча точно така, както съм го описал по-горе. И тук е моментът да кажа пак, че в България има огромна разлика между профилираните гимназии (езикови, хуманитарни, математически, природоматематически) и останалите училища. Това са като две различни планети буквално, абсолютно различни паралелни системи. Ако възпитаници на първите печелят медали на международни олимпиади по математика, информатика и география или пишат романи и академична литература на английски или немски, то много ученици завършили обикновени СОУ или разни селскостопански, транспортни и други подобни техникуми излизат буквално неграмотни по български език, да не говорим за чужди езици. Върху тази огромна пропаст между елитните и неелитните училища трябва да се работи, но въпросът е дали има интерес и желание да се работи в тази посока?!

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  82. 82 Профил на Чимиджимичамиджоми
    Чимиджимичамиджоми
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    До коментар [#80] от "тулса":

    Аз съм го решил за себе си. Моите деца няма да учат тук Жал ми е за тези, които ще останат...

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  83. 83 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3624 Весело

    [quote#82:"Чимиджимичамиджоми"]Жал ми е за тези, които ще останат[/quote]Не ги жали..Те ще си обучават децата в къщи, както онази майка героиня, която рекламират тук доста често. Какво беше това за "френската система"?Преди не много години я критикуваха някои,че учили горките деца на много абстрактни неща(ставаше дума за математика).
    п.п.Споровете за сравнителните достойнства на обучение по една или друга система("немската", френската" , англо саксонската" се водят още от 19 век.

  84. 84 Профил на kopili
    kopili
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#24] от "do.r.n":

    И понеже съм сигурен, че тесногръдието отново ще се обади, когато бъдат видени 4-ката и 6-цата в името на сайта, нека предварително цитирам (с приближение) как това бе обяснено на конференцията: "Зная, че това няма да се хареса на някои възрастни, но когато децата видяха този начин на изписване, се зарадваха изключително много, защото това е техният начин! Така те пишат на своите телефони помежду си! Това е моят начин да се доближа до тях ... защото преподавам не на възрастните, а на децата ... до тях трябва да се доближа. А и да искахме да изпишем правилно думата, към момента на регистрация, чисто технически, нямаше домейни на кирилица!"

    An eye for an eye makes the whole world blind
  85. 85 Профил на kopili
    kopili
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#24] от "do.r.n":

    Талибани като вас, уважаеми господине, са причина малкото останали СВЯСТНИ хора в страната, да се чудят къде да идат вече ... Защо Ви наричам "талибан"? Защото да сложиш Емил Джасим редом до нещастник като ЛюФти Местан, показва точно колко първосигнално реагирате (т.е. като "талибан"! Онзи ден слушах това момче Емил Джасим на една от най-силните конференции свързани с образованието и образователната система и спокойно, с ръка на сърцето, мога да кажа, че по-умни приказки отдавна не съм чувал!!! Човекът е преподавател, използва абсолютно най-модерните технологии в преподаването си, учениците му го обожават и се справят изключително добре с преподавания им задължителен учебен материал ... изобщо - модерен, съвременен, напредничав човек, с уникални идеи за развитието на образователната система! Но това е трагедията на българския народ... разни като Вас, които реагират първосигнално като видят име, цвят на кожата, модел на лекия автомобил който притежава човек, скачат веднага, готови да излеят всичката омраза на света, да тичат да крият с пластмасови маси лидери, дето раздават по 20лева и парче пица, вместо да хванат и да се поинтересуват, да прочетат, да сравнят! Не е толкова трудно по дяволите! Толкова филми и книги има по въпроса за предразсъдъците ... но явно да гледате телевизия Алфа, СКАТ и всякакви други пълнещи с омраза канали, някак си приляга повече на това, с което реално е пълна душата Ви ... А за всеки, който все пак притежава уникалната способност да се отърси от предразсъдъците и има желанието да се поинтересува от истината, ето това е проект, в който г-н Джасим участва(дали не е и инициатор?): http://u4ili6teto.bg/

    И понеже съм сигурен, че тесногръдието отново ще се обади, когато бъдат видени 4-ката и 6-цата в името на сайта, нека предварително цитирам (с приближение) как това бе обяснено на конференцията: "Зная, че това няма да се хареса на някои възрастни, но когато децата видяха този начин на изписване, се зарадваха изключително много, защото това е техният начин! Така те пишат на своите телефони помежду си! Това е моят начин да се доближа до тях ... защото преподавам не на възрастните, а на децата ... до тях трябва да се доближа. А и да искахме да изпишем правилно думата, към момента на регистрация, чисто технически, нямаше домейни на кирилица!"

    An eye for an eye makes the whole world blind
  86. 86 Профил на kopili
    kopili
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Коментар 84 е отрязан наполовина, но нямам функция да го изтрия, правилният е 85 ...

    An eye for an eye makes the whole world blind
  87. 87 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3624 Неутрално

    [quote#81:"andreas_hofer"]И тук е моментът да кажа пак, че в България има огромна разлика между профилираните гимназии (езикови, хуманитарни, математически, природоматематически) и останалите училища[/quote]
    To май и в щатите е така..Друг въпрос дали училищата са причина за разделението на обществото на непресичащи се множества на ..елит и мултукулти плебс или за всеки влак си имало пътници.Оставам с чувството,че етническата и културната хомогенност в една страна е едно от условията за добро образование.Иначе остава варианта с търсене на най малък общ знаменател и в обучението или определен образователен "тоталитаризъм".

  88. 88 Профил на juzeppe
    juzeppe
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#12] от "Бенк-Бенк":

    Много хубаво, страхотно осведомяване. А сега да се върнем на НАШЕТО образование, А?

  89. 89 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 844 Неутрално

    [quote#88:"juzeppe"]До коментар [#12] от "Бенк-Бенк":

    Много хубаво, страхотно осведомяване. А сега да се върнем на НАШЕТО образование, А? [/quote]
    -Ами да се върнем. Не веднъж съм изказвал мнението си за състоянието на българското образование, но ето пак.

    -Образованието,като вид обществена дейност е елемент от възпроизводството на хората,на човешкия фактор/или материал,ако на някого се харесва повече/.То е толкова важна и сериозна дейност,че не бива в никакъв случай,да се оставя предимно и само на политиците,нито само на чиновниците,работещите в тази сфера или на родителите.За да има качествено образование трябва да са налице;качествена материална база/не може да има училища в порутени сгради,без отопление,с течащи покриви,без физкултурни салони и лаборатории/.Не трябва,заради ниското заплащане на труда на педагозите,в тази сфера да работят само идеалисти и такива,които не могат да си намерят друга работа/секретар/машинописка и/или преводачка във фирма получава неколко кратно повече от учител,напр.по английски език/.Криворазбраното "преодоляване на тоталитарното наследство" премахна оценките за дисциплина и униформите на учениците-училищата заприличаха на "клубове със свободен достъп",има случаи кретенясали родители да влизат по време на учебен час и "да търсят сметка" отучители.
    Учебници се 'пишат"и преписват на псевдонаучен,абстрактен език от полуграмотни,високопарни със самочувствие без покритие, автори,често близки на организиращите конкурси за учебници,чиновници,вместо от доказали своите възможности учители.Многообразието на учебници,за едни и същи,като профил,училища,води до парадокса,дори в едно и също населено място децата о еднакъв профил училище, да учат различни неща/това е почти равно-едни да учат гласните,а други съгласните в азбуката-няма еднна база за сравнение и оценка/.Липсват единни държавни стандарти за обучение и възпитание,никой не може да формулира педагогическия и личностен"идеал',на завършващите средно образование,към който да е насочена педагогическата практика.Въведе се 12 клас,като може би единствената "полза"е по-късно заемане на място в пазара на труда от абитурента.Наред с излишно натоварване на учебното съдържание започнаха и посегателства над светския му характер.Голяма част от децата не се "обхващат" в образователната система,закриват се училища,/а през Възраждането се откриваха/ и ако иска да се учи едно дете трябва често да пътува или ходи пеша до училище в друго селище/обвързването на трудовото възнаграждение на учителите с броя на учениците води до нелоялна конкуренция между училищата,предпочитат се онези,"в които е по-лесно".Закриха се специализирани училища,създадоха се "центрове за ученици със специални образователни потребности",като кадрите в тях губят повече време да пътуват от едно-в друго населено място и училище,вместо да работят с децата.Закриха се и интернати,в които бяха обхванати деца от малки населени места без училище и деца от малцинствени групи/ на държавата и се досвидяха стотинките,които се отпускаха за храна/.Липсва диференциран подход в обучението на различни категории деца,заради псевдодемократичното им поставяне в едни и същи условия,при кето понякога част от тях стават предмет на присмиване от съучениците си.И пр. и пр. и пр.Държавата "дава" пари за често излишни строежи,но нямала за образованието.В същото време издържа такива чисто паразитни структури, каквито са регионалните инспекторати по образование,чиито функции с по-малко разходи могат да се поемат като се укрепи Инспекторатът към Министерството или отделите по образование в общините.От друга страна,като няма достатъчно пари-да въведе плащането на такса в училищата,поне от които могат да я плащат,а тя или общините да плащат за бедните.
    В резултат завършват неграмотни и/или полуграмотни средно образование,за някои от които най-важен е абитурентският бал,роклята,обувките и фризурата,банкетът,екскурзията по този повод,а не реализацията в живота.За нея остава принципът на Остап Бендер-да се удавят сами или сами да се спасяват."Седем пъти мери-един път режи"-казва народът.След необмислените "реформи",през последните 20 години, по качество на човешките ресурси България "отскочи" от едно от първите на едно от последните места.
    До коментар [#88] от "juzeppe":

  90. 90 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 844 Неутрално

    До коментар [#88] от "juzeppe":





    -Най-главният механизъм за "производство" на неграмотност в училищата и университетите е примитивното икономизиране на образователната система.Училищните ръководства и самите преподаватели нямат стимул да проявяват достатъчна взискателност,защото "парите следват ученика".Докато това е така,"некадърните" ученици "знаят",че ще "завършат",дори и да не знаят нищо или почти нищо от изучавания материал.Например,преди време, по ТВ-тата питаха минувачи/и то млади-наскоро завършили училище/ за Съединението.Един каза,че е станало 1836 г.,друг 1920 г.,трети го свърза с Фердинанд,друг с Екзарх Йосиф и т.н.Имаше и по-откровени отговори-"Не знам,какво е станало на тази дата.Чух нещо по телевизията,ама не запомних". Отговорите бяха в духа на шеговитата реплика на Марк Твен: „Аз бях доволен че мога да отговоря бързо,казах: “Не знам!”.
    Предполагам,че ако ги бяха питали за принцеса Даяна,за фолк- певци и музиканти или за рождени дати и др.под.на холивудски артисти, нямаше да покажат никакво затруднение да отговорят.Това е резултат от т.н. "масова култура" , "масово натрапвана" от ТВ--тата и не само от тях,а от цялата социокултурна среда,в която растат и порастват съвременните поколения.
    -”Новородените навсякъде плачат еднакво. Когато те пораснат, в тях има нееднакви привички. Това е резултат от възпитанието. .”/Сун Дзъ/

  91. 91 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 844 Неутрално

    18 апр, 2012



    Каква е образователната система в някои други страни:
    Английска образователна система-Системата на средното образование включва две степени : GCSE и A Level.
    От 14 до 16 годишна възраст учениците изучават средно 10 предмета и се подготвят за получаване на сертификат за средно образование – GCSE. Днес GCSE е задължителен изпит при завършване на средно образование.
    От 16 до 18 годишна възраст, ако ученика иска да учи в университет следва програмата A Level в средното училище в Sixth Form. През този период се изучават 4 или 5 предмета, като цялостна подготовка за университет. В края на обучението се държат изпити, а на основа на резултатите от тях кандидатите се приемат в университет.
    Основно изискване при кандидатстването за средно образование в Англия е ученикът да отговаря на възрастовите граници.

    Швейцарска образователна система-В Швейцария се преподава на три езика в различните части на страната – френски, немски и италиански. Швейцарската образователна система е разделена на 9 нива или типове училища. Тъй като държавата се състои от 26 кантона се наблюдават и малки различия в структурата на образованието. Основното образование продължава от 4 до 6 години в зависимост от кантона. Средното образование варира от 7 до 9 години. Дели се на долно ниво – от 3 до 5 години и горно с продължителност от 3 или 4 години.
    В Швейцария има различни видове училища за горното ниво на средното образование – академични, които подготвят учениците за постъпване в университет; професионални, които подготвят учениците за широка гама от професии; и общообразователни - в тях се предлага по-продължително обучение по общообразователните дисциплини.
    Швейцарските частни пансионатни (бординг) училища имат вековната слава на едни от най-престижните в света. Характерното за тези училища е голямото разнообразие от учебни програми и видове дипломи. В тях при желание можете да се запишете в английско училище, да учите в него и да завършите с английска диплома, да учите в американско училище и да получите американска диплома, френско, италианско, немско или швейцарско училище – със съответната диплома за средно образование.

    Немска образователна система-Германия предлага специфична сестема на средното образование, в която профилирането и специализацията започват от много ранен период, с цел да се улесни бъдещата реализация на учениците и да се отговори на нуждите на германската икиномика. Държавата разполага с добре развита мрежа както на държавни, така и на частни училища.
    Системата на средното образование в Германия предлага следните училищни форми – Hauptschule, Realschule и Gymnasium.
    Hauptschule в повечето провинции обхваща от 5-ти до 9-ти клас и води до получаване на свидетелство, което позволява да се продължи обучението в професионално училище до 18 години.
    Realschule обхваща обучението от 5-ти до 10-ти клас и води до получаването на свидетелство, което позволява да се продължи образованеито в професионално училище, общообразователно училище или в гимназия. Realschule предлага на учениците образование, което съчетава общообразователната и практическа насочености.
    Gymnasium в повечето провинции се предлага до 13-ти клас и води до получаването на диплома за завършено средно образование след полагане на матура, която дава възможност да се продължи образованието в университет или друг тип висше учебно заведение.Gymnasium предлага на учениците класическо образование. В гимназията учениците могат да се запишат след завършен 5-ти клас или да се прехвърлят след спешно завършен 11-ти клас в Realschule. Трите основни направления в образованието, предлагани в Gymnasium, са в областта на класическите езици, моделните езици, математиката и природните науки. Вариант на традиционната форма е Berufliches Gymnasium, което включва и ориентация и специализация в областта на икономиката и технологиите в допълнение към стандартните академични предмети.

    IB - програма за средно образование-Тази образователна програма е създадена в Швейцария в края на 60 те години на миналия век. По инициатива на училището на ООН в Ню Йорк и Международното училище в Женева група експерти подготвя училищна програма, съобразена с предизвикателствата на все по-глобализиращия се свят. Чрез нея се избягват различията на образователните системи в различните държави. Тя се основава на модел, който не е на една определена държава и осигурява на учениците с различен езиков, културен и образователен произход необходимите познания за бъдещата им реализация.
    Днес около 2500 училища за средно образование от 132 държави предлагат тази програма на своите ученици.
    Училищата се администрират от международната образователна организация IB Organization със седалище в Женева,Швейцария, а изпитния център на програмата се намира в Кардиф, Великобритания.
    Дипломната програмата на IBO обхваща горния гимназиален курс / 11 и 12 клас / и е предназначена за амбициозни и мотивирани ученици.
    В програмата IB се преподава на един от трите работни езика – английски, френски или испански. Изучават се 6 предмета, които се преподават на две нива: повишено и стандартно. Предметите, които се преподават се обединяват в шест групи.
    Дипломната програма има две характерни черти, които я отличават от националните системи на образование във всички страни.
    Първата е задължителното изучаване на предмет, наречен "Теория на познанието". Той представлява философски курс, по време на който учениците влизат свободно в спор със своите преподаватели в търсене на истината , научават се да дискутират, да дават определения и да формулират хипотези, да пишат есета.
    Втората е задължителната за всички ученици програма "Творчество, действие, служба". Тази част от програмата развива творческите и спортни заложби на учениците, а в нейната последна част се служи на обществото – помощ в детски домове и в заведения за стари хора; дейност, насочена в защита на околната среда и др.
    Изпитите по избраните шест предмета се провеждат в края на втората година. Учениците получават две оценки – една от собствените си преподаватели и една от външни преподаватели.


  92. 92 Профил на lubomir1
    lubomir1
    Рейтинг: 483 Любопитно

    71 ?????

    Да, българите сме велик народ !!!
  93. 93 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#84] от "kopili":

    Тоя проект е финансиран от фондация Амерка за България - същата която искаше да учим децата че Левски е престъпник а Ботев да го махнем от толерантност. Промиват мозъци с пълна сила, жалко е колко много хора им се връзват.

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  94. 94 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1075 Неутрално

    До коментар [#85] от "kopili":
    [quote#85:"kopili"] Но това е трагедията на българския народ...[/quote]
    Не се грижи за народа към който явно не се причисляваш , общите спомени за време на победи и време на страдания е нашата история , тя ни прави нация ,тя ни прави българи ! Това е предмет който трябва да си изучава до 12 клас .

  95. 95 Профил на gemeto
    gemeto
    Рейтинг: 717 Весело

    [quote#12:"Бенк-Бенк"]6% от участниците в теста пък не успяха да посочат датата на Деня на независимостта. [/quote]
    Това не е нищо !
    У нас 6 % не могат да отговорят на коя дата е 3-ти март.

    Социализма е най-висшата форма на канибализма .
  96. 96 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1414 Весело

    До коментар [#65] от "Чимиджимичамиджоми":

    Прабаба ми не я помня, но баба ми, лека ѝ пръст следеше всичко ново и беше абсолютно в крак с времето. Дядо ми, който почина на 90, до полседния си дъх превеждаше последната медицинска литература, за да учи младите гарги, които му ходеха на крака в къщи. Майка ми на 76 години работи с мултимедия и паурпойнт за да чете лекции на студентите.
    Може и да не сме млади, ама сме умни.
    Човек се учи докато е жив, мила моя, стига да иска това.
    В учебната програма има ценности, които не могат да бъдат променяни, защото това би означавало да се отречем от историята и идентичността си.
    Не могат да се вадят Ботев, Вазов,Димитър Димов, Каравелов, (ах, как на някои не им се ще в училище да се изучава ,"Мамино детенце", че се разпознават), не може да не се изучава близката история такава, каквато е била, а не такава каквато повелява да бъде политкоректността.
    А арогантността е една от отличителните черти на младостта, така че ти е простено.
    С времето (и шамарите), острите ти ръбове ще поогладят.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  97. 97 Профил на gemeto
    gemeto
    Рейтинг: 717 Гневно

    [quote#93:"vinetu"]Тоя проект е финансиран от фондация Амерка за България - същата която искаше да учим децата че Левски е престъпник а Ботев да го махнем от толерантност. Промиват мозъци с пълна сила, жалко е колко много хора им се връзват. [/quote]
    Колко Ви платиха за този коментар ???

    Социализма е най-висшата форма на канибализма .
  98. 98 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#97] от "gemeto":

    Какво ви кара да мислите че някой ми плаща за коментара?

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  99. 99
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  100. 100 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 845 Неутрално

    До коментар [#74] от "Ваня":

    Знаеш ли,че и досега нямам идея защо трябваше да отделям толкова време на органичната химия и на физиката в гимназията
    като никога не съм мислила да се занимавам в тази област.В същия момент,те ми изяждаха времето,през което бих се занимавала с разширение на познанията по предметите,които са ми интересни и са свързани с бъдещата ми реализация.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK