Баян, мюзет, бандонеон, или кратка история на акордеона

Баян, мюзет, бандонеон, или кратка история на акордеона

© Associated Press



Като част проекта "Концерт на въглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за композиторите или за инструментите, на които е посветена поредната среща на децата с музиката.


Без претенции за изчерпателност, текстовете по забавен начин въвеждат хлапетата и родителите им в света на музиката и ги подготвят за това, което предстои да видят и чуят. Днес Венета Нейнска (музикант и артистичен директор на "Модо България", организатор на проекта) разказва историята на акордеона - един рядко използван за солови концерти на живо инструмент, на който е посветен следващият концерт на 9 март.

През 1829 г. австриецът Сирил Демиан патентова изобретението си под името "акордеон", в свободен превод - "хармония от звуци".


Този ранен прототип на музикалния инструмент, който познаваме днес, се базира на наченките на хармониката, както и на азиатски антични инструменти на същия принцип. Акордеонът произвежда звук чрез трептенето на метални пластини, намиращи се във вътрешната му част, наречена мех. Има клавиши или бутони и от двете си страни, както и трети вид, наречени регистри.





В началото на 20-ти век, различни видове акордеони се срещат из целия свят като инструменти, подходящи за традиционна музика, кафенета, танцови забави и други, но не и като сериозен инструмент с концертен репертоар. Основният проблем е именно липсата на произведения и младият Хюго Херман се залавя със задачата да композира за акордеон. Впоследствие той и негови колеги основават академия за обучение по акордеон в Тросинген, а студентите завършват със завидни изпълнителски способности, включително умението сами да поправят инструментите си.


Постепенно около учебното заведение се създава кръг от експерти, които развиват акордеона, композират, публикуват образователни материали и дават значителен тласък в пътя на инструмента към световните сцени. Основният двигател на цялата тази дейност е Ернст Хонер. Освен производител на едни от най-добрите акордеони, той е и създателят на първия акордеонен оркестър:



В България е познат акордеонът с клавиатура като тази на пианото, но истинските виртуози свирят на така наречения хроматичен акордеон, познат още като "баян" в Русия и "мюзет" във Франция. Концертният акордеон няма клавиатура с бели и черни клавиши, а вместо нея разполага с няколко реда бутони. Най-добрите хроматични акордеони се правят в Италия, Русия и Германия:



През 90-те години на 20-ти век се възражда интереса към танго културата. Традиционният аржентински инструмент за танго е вид акордеон, наречен бандонеон. Той е по-малък, с квадратна форма и произлиза от немската "концертина". Въпреки че е типичен за аржентинската музика, бандонеонът е изобретен и произвеждан в Германия. Един от най-известните бандеонисти е Астор Пиацола, първият съчетал бандонеона със симфоничен оркестър. Популярен най-вече заради свежият си подход към традиционния стил, музиката му се изпълнява успешно и на концертен акордеон:



Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pandelka
    pandelka
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Великият Астор и "Milonga del angel":http://www.youtube.com/watch?v=iVF9eB3RGN8

  2. 2 Профил на xrp43572691
    xrp43572691
    Рейтинг: 1424 Неутрално

    ДА ПОМОГНЕМ НА 2-ГОДИШНАТА БЕТИ!
    Който с колкото може.

    http://www.btv.bg/otgovornost/zov-za-pomosht/story/204406014-Da_pomognem_na_2godishnata_Beti.html

    Искрено моля модератора да не трие поста като рекламно съобщение или спам.

  3. 3 Профил на valenten59
    valenten59
    Рейтинг: 5 Неутрално

    В България е познат акордеонът с клавиатура като тази на пианото и той също е хроматичен акордеон! Хроматичен означава, че един и същи по височина тон се получава при натиснат клавиш, както при разтягане, така и при свиване на меха (обикновено клавишите се натискат с дясната ръка, а мехът се разтяга и свива с лявата ръка, като с нея се натискат едновременно с това басовете и акордите). Името акордеон е защото с натискане само на един клавиш на патентования от Дебиан инструмент звучат едновременно три тона - тризвучие (акорд). Този инструмент не е можел да свири отделни тонове, а само няколко акорда.
    Бандонеонът в този смисъл не е акордеон! При него за да се получат едновременно звучащи тонове трябва да се натиснат толкова копчета (бутони) колкото са желаните тонове (както се получават акордите при пианото и органа).





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK