Госпожа Фотева - учител с кауза

Пламена Фотева

© Георги Кожухаров

Пламена Фотева



"Следвай ги" е нова поредица на "Дневник", в която ще ви запознаем с хора, за които си заслужава да научите. Повечето от тях са много млади и вече с успехи в своите области - изкуство, спорт, бизнес или в професиите, които са избрали. Други без значение от възрастта с дебют в мечтата си да създават нещо и с първи големи постижения. Приятни срещи.


Бихте ли напуснали спокойната си работа в офис в София, за да станете учител в малък град. Преди две години Пламена Фотева го е направила. Отказала се е от работата си във фонд "1300 години България" към Министерството на културата и е станала учител в Професионалната гимназия "Г. С. Раковски" в Костенец по програмата "Заедно в час".


Преподава целия философски цикъл - психология, етика и право, философия, свят и личност, каквото е и образованието й. Тя е бакалавър по "Културология" и магистър по "Философия" в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Учител е и по география в училището с около 140 ученици основно в три специалности - организатор на туристическа дейност, която е популярна, защото районът е близо до зимния курорт Боровец, машинен монтьор-механик и шевно производство.




Пълна промяна


"Удари ме кризата на 25-те и си казах, че не съм дала нищо на света", спомня си Пламена защо е предприелата рязката промяна в живота си. Напуснала работата си и първата обява, на която попаднала, била на "Заедно в час". Явява се на интервю с желанието да стане учител в софийско училище, но малко по-късно получава предложение да преподава по специалността си в Костенец. И така до днес - в края на двегодишната програма.


В часа по етика и право учениците на Пламена разсъждават що е понятието правилно. Тя дава пример от житейския си опит и така урокът звучи близо до учениците, които дейно се включват в разговора. "Според мен учителят трябва да има едно високо академично ниво, но не да си седи на него, а трябва да обяснява на децата едни много абстрактни неща на техния език", аргументира се Пламена. Смята, че детският опит не е за пренебрегване, и затова го използва в начина си на преподаване. "Така учениците възприемат, запомнят и прилагат наученото, когато им е обяснено. Става им интересно, не се разсейват."


Щастлива е, че още в края на първата година е била приета от учениците. "Те са трудните. Имат много тънък лакмус как да се държат към всеки", казва тя и добавя, че ужасът е в началото, когато не знаеш дали ще те харесат.


Спомня си как миналото лято по време на лятната ваканция една от ученичките й звъни по телефона  с молба да дойде при нея в София, за да си купи кецове. Майката на момичето не може да я придружи, а сама е нямало как. "И аз казах: Да. От една страна, е смешно, защото не е кой знае какво, но това означава, че детето те е приело."


Госпожа Фотева - учител с кауза

© Георги Кожухаров


Бумащина срещу промяна


В работата си Пламена прави и не толкова приятни дейности, които отнемат голяма част от времето. Със системата на делегирани бюджети бумащината е набъбнала сериозно. Отделно е и традиционната училищна документация. "Всеки път, когато свършиш с часовете, засядаш в учителската стая и се опитваш да отмяташ тонове хартия", разказва Пламена и добавя, че това е много натоварващо. След попълването на всякакви документи идва подготовката за уроците утре.


Според нея проблемът не е, че Министерството на образованието и науката дава лоши решения. "Вероятно ги дават хора с опит, специалисти, експерти, но те не се съобразяват с някои неща", смята Пламена и посочва, че е много различно как се учат някои предмети в една професионална гимназия в малък град и в една голяма пловдивска или софийска езикова гимназия. Според нея не бива образователните стандарти да са еднакви навсякъде, без да се съобразяват с някои важни детайли.


Пламена е доволна, че все пак е успяла да промени доста неща. Организирала е повече пътувания извън Костенец въпреки безкрайно утежнената бюрокрация. "Има малко места в Костенец, на които да заведеш децата... Искаш да ги заведеш на театър примерно, но те трябва да се придвижват с транспорт само по светло", дава пример тя. Досега като човек, живял единствено в София, трудностите в провинцията не са й правили впечатление.


Но пък Пламена е открила и предимства на малкия град. При организация на събитие в Костенец процедурите са доста по-бързи. "Идват да ни помагат кметът, който е възпитаник на гимназията, шефът на пожарната, който е съпруг на госпожата по биология...", усмихва се учителката и добавя, че такъв тип организация в София отнема поне десет дни.


Госпожа Фотева - учител с кауза

© Георги Кожухаров


Сега накъде?


"Много искам да продължа да работя в сферата на образованието, особено след прекараното време в Костенец", сигурна е Пламена. Ще потърси място за учител в някое от училищата в София, но ако не успее, ще търси други начини да помага в образователната система. "Това е някаква кауза и човек трябва да намери нещо, за което иска да се бори, трябва да се придържа към него", смята тя и в очите й се личи амбицията да прави добро.


Разбрала е, че професията учител е трудна, но я приема за своето призвание. Харесва й, че инвестира много емоции. "Ако работиш друго, вероятно няма да срещаш по 50 - 60 различни души на ден - всеки с проблеми, защото гаджето го е зарязало, защото е гладен или недоспал...", казва Пламена. Иска да прилича на собствените се учители, защото "най-естественото нещо е да върнеш жеста".


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 740 Неутрално

    В часа по етика и право учениците на Пламена разсъждават що е понятието правилно.
    ====================================
    Етиката се занимава с доброто. Нещо може да е неправилно и пак да е добро според някои, например да драскаш по паметници. И обратно - законът е правилен, защото е закон, но не винаги е морален.

  2. 2 Профил на Solingen007
    Solingen007
    Рейтинг: 531 Весело

    само в края на текста не разбрах на госпожата като й е толкоз убаво у малкио град, оти че си търси работа у големо училище в София? Що не остане у Костенец? И па как на 25 вече се е била класирала у "1300-години България" - нещо връзки май, а а ?

  3. 3 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Жалко, че след всичко това е решила да напуска Костенец и да остави децата там. Защо?

    От друга страна животът в малката провинция има много предимства. Но трябва определен житейски опит за да го проумее човек и да се премести (вкл. материално натрупване).

  4. 4 Профил на Angelina
    Angelina
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Радвам се на такива млади и амбициозни хора, които са готови да се посвети на образователния процес и да работят с деца, което днес е истинско предизвикателство и такива хора се броят на пръсти. Пожелавам и успех и да продължи работа в системата на образованието.

  5. 5 Профил на Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    Много хубаво е, че гледа на учителската професия като на свое призвание, а не само като на някаква работа, която да ти генерира някакви приходи. Това важи навсякъде, но е радващо, когато човек работещ с деца и в сферата на образованието, гледа така на нещата. Успех!

    "В сърцето на тирана,аз отворих такава люта рана, която никога няма да заздравее." Георги Бенковски
  6. 6 Профил на Forest
    Forest
    Рейтинг: 1413 Неутрално

    мотивацията да станеш учител не трябва да е главно финансова, но според мен ако заплатите на учителите са поне 1000 лв бруто, ще има доста желаещи млади образовани хора да преподават особено в провинцията, където това би била доста над средната заплата. разбира се, трябва да има строги офесионални критерии за подбор на учители и оценка на представянето им.
    най-важният фактор за качеството на образованието са учителите, не толкова материалната база и компютрите.

    Истината ни прави свободни.
  7. 7 Профил на Адриана Димова
    Адриана Димова
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Учител и лекар НЕ се СТАВА!
    Или носиш в себе си умението да вникваш в душите на хората и така да си им полезен, или... работиш нещо с неодушевени предмети!
    Браво на младата учителка, тя явно е "дошла на този свят" с тази дарба!

    Не причинявай другиму това, което не искаш да се случи с теб!
  8. 8 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2408 Неутрално

    До коментар [#6] от "Forrest Gump":

    Невъзможно е да се формулират на хартия критериите за оценка на учителите! А и кой ще подбира оценителите на учителите?
    Но най-вече,за да се разбере дали учителя е подготвил успешно своите ученици,трябва да минат най-малко двадесет (20!) години,когато тези ученици вече са пораснали и навлезли в живота,и едва тогава може да се прецени дали са били подготвени добре! Като и пак ще е проблем кой ще ги оценява...

  9. 9 Профил на Forest
    Forest
    Рейтинг: 1413 Неутрално

    [quote#8:"deaf"]Невъзможно е да се формулират на хартия критериите за оценка на учителите![/quote]
    значи без критерии, така ли? по развитият свят са измислили критерии, няма нужда да откриваме топлата вода.

    Истината ни прави свободни.
  10. 10 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 845 Неутрално

    Дай Боже все повече такива хора да учат децата ни!

  11. 11 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 845 Неутрално

    Бумащината при учителите и лекарите е убийствена.Това е безсмислен труд,който отнема ценно време с цел статистика и контрол.Трябва да се променят тези системи из основи.

  12. 12 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 845 Неутрално

    До коментар [#8] от "deaf":

    Най-големите критерии са децата.Трябва да има обратна връзка.
    Ако учителят има проблеми с дисциплината и децата не го слушат е достатъчен показател,че не се справя с работата си.

  13. 13 Профил на grandsuha4e
    grandsuha4e
    Рейтинг: 12 Неутрално

    Тази жена трябва да я направят директор, не просто учител!

  14. 14 Профил на zippie
    zippie
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#13] от "grandsuha4e":

    И тогава вече няма да работи с ученици, а с учители. Сиреч, вече няма да упражнява това, което ѝ доставя най-голямо удовлетворение от положените усилия. Ако има начин да е "преподаващ директор" - тогава, може би, да.

  15. 15 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2408 Неутрално

    До коментар [#12] от "Фенерия":

    Така е,трябва ред и дисциплина,но учителят НЕ трябва да търси одобрението на учениците,защото изглежда жалък! В очите и на самите ученици...

  16. 16 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 845 Неутрално

    До коментар [#15] от "deaf":

    Така ли?Жалко е,че има хора,които разсъждават,като вас.Вие не гледате на децата,като на личности заслужаващи уважение,а като на малоумници,които трябва да се "вкарат в правия път". Заради такива разсъждения системата е толкова зле в момента.Децата се нуждаят от любов,разбиране и добро отношение,а не от страшилище с пръчка в ръка,което да тропа по катедрата и да шътка,мразещо света и най-вече себе си.

  17. 17 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 705 Неутрално

    супер си, Плами ! успех

  18. 18 Профил на kalokam
    kalokam
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#2] от "Solingen007": от целия текст само това ли ти влезе в малката главичка? къде е работила преди? ех, колко мъка има по тоя свят, ех..

  19. 19 Профил на drakonemi
    drakonemi
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Само така, Плами! Всичко, което правиш, си струва

  20. 20 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 419 Гневно

    [quote#12:"Фенерия"]Ако учителят има проблеми с дисциплината и децата не го слушат е достатъчен показател,че не се справя с работата си. [/quote]
    Не, не достатъчен показател! (Ако изобщо е някакъв показател!)

    Учителят може да научи само оногова, който иска да учи.

    Такива като "Фенерия" си нямат понятие от реалността в училище. Иначе не биха били толкова категорични в обвиненията към учителите.

    Да се обвиняват учителите за безхаберието и неграмотността сред ученици и родители е удобно за обществото и най-вече за властимащите!

    Учителското съсловие е мачкано от непрестанни реформи и "модерни" приумици, а образованието непрекъснато е тикано в калъпите на чужди модели и ценности. Това е част от многото причини за днешната бездуховност, липса на ценностна система и безродие.

    Но всякакви обяснения са нелепи и дори неразбираеми за одобните на цитираната от мен "Фенерия"!!!
    Зад привидната благочестивост в добре подредените изречения надзъртат или непреодолени от ученичеството комплекси или първосигналност на действията, или неосъзната глупост!

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни:/Кой знае, как ще се наричат/и българи дали ще са?!... ... Коректно за права милеем,/в уж гражданското "общество"./Тъй в холивудската Еея/пърформанско ще оскотеем,/че ще си кажем:"И какво/щом чужд байрак над нас се вее?!..." Превърнахме се в население,/- но не в народ! -, което в прения,/през поводи-причини бол,/- за да няма угризения! -,/поредното си унижение,/ще срешнем пак със хляб и сол!... NB: Еея - островът на магьосницата Цирцея, която превръщала хората в свине; Омир, "Одисея" ===== РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  21. 21 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 419 Неутрално

    До коментар [#15] от "deaf": Знаеш ли, все още има надежда, че обществото ще чуе и такива като нас - полит-некоректните!

    И затова можем да се надяваме, че хората ще разберат, че истината е по средата, - априори учителите не са толкова лоши и учениците не толкова добри...

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни:/Кой знае, как ще се наричат/и българи дали ще са?!... ... Коректно за права милеем,/в уж гражданското "общество"./Тъй в холивудската Еея/пърформанско ще оскотеем,/че ще си кажем:"И какво/щом чужд байрак над нас се вее?!..." Превърнахме се в население,/- но не в народ! -, което в прения,/през поводи-причини бол,/- за да няма угризения! -,/поредното си унижение,/ще срешнем пак със хляб и сол!... NB: Еея - островът на магьосницата Цирцея, която превръщала хората в свине; Омир, "Одисея" ===== РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  22. 22 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2408 Неутрално

    До коментар [#16] от "Фенерия":

    Любовта,разбирането и доброто отношение,вървят ръка за ръка с реда и дисциплината! Но това не се разбира от феминизираното учителство...И в резултат децата се разглезват непоправимо...

  23. 23 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 845 Неутрално

    До коментар [#20] от "Консерватор":

    Знаеш ли,такова ми е мнението,ама точно защото с това се занимавам!И не бързам,като някои да обвинявам децата,родителите и още кой ли не,защото са некадърни да си свършат работата както трябва и от сърце,като теб господин или госпожа Консерватор.Явно специално си си създал/а пост,за да се изкажеш
    толкова многознаещо.На такива мнения се градят абсолютно неверни мнения,че децата са глупави,все по-затъпяващи и неграмотни.Аз ще кажа следното-децата са точно обратното. Лошите резултати се дължат на безкрайно лоша педагогическа и учебна програма,учители,които не са за тази професия и управляващи,които не са за там.

  24. 24 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 845 Неутрално

    До коментар [#22] от "deaf":

    И кой е казал,че правилниците не трябва да се спазват?Но вие твърдите,че учителят не трябва да има обратна връзка.Ами за какво е там?Да си изпее урока,да изпита и да си ходи?Учителят, който си върши с разбиране и любов работата е слушан от учениците си и най-вече заслужено уважаван от тях.Останалите, които не влагат душа и сърце в работата си,много бързо биват усещани от децата.Не можеш да искаш да те уважават,ако сам ти не изпитваш уважение.Авторитетът се гради и поддържа с вложени труд и усилие,а не да чакаш някой да те тачи,само защото си застанал на катедрата,без да заслужаваш.

  25. 25 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2152 Весело

    Много харесах Пламена Фотева! Ако преобладават учителите като нея и резултатите няма да закъснеят.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  26. 26 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1413 Неутрално

    Само искам да поздравя учителката Пламена Фотева!

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  27. 27 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 731 Неутрално

    А аз си мислех, че всички мразят учителите, защото нищо не работели, имали големи отпуски, а и взимали заплата на всичкото отгоре.

    malart.blog.bg
  28. 28 Профил на drakonemi
    drakonemi
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Не са само учителите проблемът на образованието ни. Има прекрасни учители, като Пламена, има хора, които изобщо не са за тази работа, има просто съвестни, които се опитват колкото могат да си вършат работата. Образователната система като цяло е абсурдна, остаряла, неадекватна на нуждите на децата, на това, което ги очаква след като завършат училище, пълна с прашасали идеологизми и изисквания като - не може да пиеш вода в час, не може да седиш настрани на чина и прочее доста странни за мен неща, които са част от така нареченото дисциплиниране. Последното може да изглежда като проблем отново на учителите, но не е само техен, те също са продукт на система, която им е втълпила, че дисциплината е най-важното нещо в училището. Не да се научат да мислят, не да бъдат креативни, не да са любопитни, а да се подчиняват, да възпроизвеждат каквото им се каже като папагали и да не пият вода в час. И после защо децата не искали да ходят на училище. Плами е различен учител, но Плами работи въпреки системата, а не чрез нея. Тъкмо затова се радвам, че са написали статия тук тъкмо за такъв преподавател като нея.

  29. 29 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1294 Весело

    "Идват да ни помагат кметът, който е възпитаник на гимназията, шефът на пожарната, който е съпруг на госпожата по биология..."

    ...а къде е попа?

    I Want To Believe
  30. 30 Профил на Ники
    Ники
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Само да отговоря на многото питащи, защо като ще напуска Костенец, като е толкова хубаво: Защото програмата "Заедно в час" е за двугодишни договори.
    Ще отиде да помага и на други ученици. А който не става, където и да го пратят, няма да става.

  31. 31 Профил на werginija
    werginija
    Рейтинг: 478 Весело

    Какво да кажат горките учители по литература





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK