Училищна програма учи децата да се справят с трудностите и емоциите си

Училищна програма учи децата да се справят с трудностите и емоциите си

© Надежда Чипева, Капитал



Зипи е насекомо - т.нар. пръчица - толкова тънко и уязвимо, че можеш лесно да го стъпчеш. "Приятелите на Зипи" е училищна програма, изградена от поредица илюстрирани разкази за Зипи и група малки деца, които му помагат да се идентифицира като насекомо, да бъде разпознато и прието от останалите въпреки уязвимостта си. Историите са илюстрации на различни трудности, пред които се изправят децата всекидневно вкъщи или в училище.


Програмата работи за подобряването на отношенията между децата в класната стая и се прилага при деца между 5 и 7 години. Тя ще обхване 24 урока в часа на класа и е разделена на 6 модула, посветени на


чувства, общуване, взаимоотношения, разрешаване на конфликти, справяне с промени и загуби включително смъртта




Последният модул - "Аз се справям", затвърждава наученото и обобщава усвоените стратегии за успешно справяне. Така агресията и тормозът в училище намаляват, тъй като децата владеят алтернативни начини за справяне с трудностите. Накрая децата получават сертификат и корона, което им дава допълнителното самочувствие, че са придобили нови знания и умения. Различните истории на модулите обсъждат проблеми, които не са персонализирани, така че да не се припознават конкретни уязвими деца, а съучениците се научават да се уважават взаимно и да си помагат.  


Училищна програма учи децата да се справят с трудностите и емоциите си

© Красимир Юскеселиев


Проектът всъщност е една добра практика за подобряване на психичното здраве на децата. Тя се въвежда пилотно в България, след като от 2001 година се прилага успешно в 27 държави в Европа, Азия, Северна и Южна Америка. Програмата учи децата още в ранна възраст да изградят социални умения за справяне с кризи и трудности през целия живот. Под формата на дискусии и игри те се научават 


да разбират своите чувства, да ги изразяват


да съчувстват и откликват емоционално. В крайна сметка се оказва, че се подобряват не само социалните им умения, а и постиженията им в училище, обясни Карълайн Игар, която държи авторските права на програмата.


"Програмата действа доказано, тя работи дори ако родителите не я подкрепят", заяви тя. Провеждани са много изследвания за ефективността й и те недвусмислено показват, че работи както в училища в райони с изключително високи нива на престъпност и бедност като в някои провинции на Мексико, в училища с етнически малцинства в Литва, с деца със специфични нужди в Полша, така и в обикновени класове в масовите училища в и извън Европа.


Училищна програма учи децата да се справят с трудностите и емоциите си

© Дневник


Независимите изследвания на различни академични институции показват, че след курса на обучение


77% от децата се справят по-добре с материала в училище


а 87% - в живота си извън него. Карълайн Игар даде един пример: учител споделя, че когато се появи конфликт при децата, които играят в двора, те вместо да тичат при него да го разреши, се справят самостоятелно, говорейки си. Още един пример: майка споделя, че при всеки проблем удряла детето си. След като започнала програмата в училището му обаче, един ден то спокойно я попитало: "Мамо, защо ме удряш? Не може ли само да ми говориш?"


Вече са разработени три обучителни комплекта: методическо ръководство за учители, игрови комплект за децата и наръчник за родители с дейности и игри за


затвърждаване на наученото вкъщи


"Програмата работи за повишаване на възможностите на децата да станат психичноздрави граждани на България. Това е емоционално образование, а е доказано, че това знание повишава академичните постижения на децата и подобрява дисциплината им в час", обясни психологът и психотерапевт, директор на фондация "Асоциация Анимус" Мария Чомарова. 


Училищна програма учи децата да се справят с трудностите и емоциите си

© Дневник


"Асоциация Анимус" ще изпълнява проекта в продължение на 26 месеца. Програмата ще обхване първоначално 12 училища в София с проблеми с училищния тормоз и насилие, отпадане на уязвимите деца от училище, 300 деца в първи клас, техните родители и 24 учители и психолози. Това ще са училища със смесени от различни етноси паралелки, от крайните квартали, които имат проблем с агресията, дисциплината. Вече е отворена процедурата за избор на училища, в които пилотно да се проведе програмата. Един от важните критерии при избора ще е силната мотивация на училищния колектив, обясни Мария Чомарова. Началото е учебната 2014/2015 година, а проектът е подкрепен от Министерството на образованието и Столичната община. 

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK