Училищна програма учи децата да се справят с трудностите и емоциите си

Училищна програма учи децата да се справят с трудностите и емоциите си

© Надежда Чипева, Капитал



Зипи е насекомо - т.нар. пръчица - толкова тънко и уязвимо, че можеш лесно да го стъпчеш. "Приятелите на Зипи" е училищна програма, изградена от поредица илюстрирани разкази за Зипи и група малки деца, които му помагат да се идентифицира като насекомо, да бъде разпознато и прието от останалите въпреки уязвимостта си. Историите са илюстрации на различни трудности, пред които се изправят децата всекидневно вкъщи или в училище.


Програмата работи за подобряването на отношенията между децата в класната стая и се прилага при деца между 5 и 7 години. Тя ще обхване 24 урока в часа на класа и е разделена на 6 модула, посветени на


чувства, общуване, взаимоотношения, разрешаване на конфликти, справяне с промени и загуби включително смъртта




Последният модул - "Аз се справям", затвърждава наученото и обобщава усвоените стратегии за успешно справяне. Така агресията и тормозът в училище намаляват, тъй като децата владеят алтернативни начини за справяне с трудностите. Накрая децата получават сертификат и корона, което им дава допълнителното самочувствие, че са придобили нови знания и умения. Различните истории на модулите обсъждат проблеми, които не са персонализирани, така че да не се припознават конкретни уязвими деца, а съучениците се научават да се уважават взаимно и да си помагат.  


Училищна програма учи децата да се справят с трудностите и емоциите си

© Красимир Юскеселиев


Проектът всъщност е една добра практика за подобряване на психичното здраве на децата. Тя се въвежда пилотно в България, след като от 2001 година се прилага успешно в 27 държави в Европа, Азия, Северна и Южна Америка. Програмата учи децата още в ранна възраст да изградят социални умения за справяне с кризи и трудности през целия живот. Под формата на дискусии и игри те се научават 


да разбират своите чувства, да ги изразяват


да съчувстват и откликват емоционално. В крайна сметка се оказва, че се подобряват не само социалните им умения, а и постиженията им в училище, обясни Карълайн Игар, която държи авторските права на програмата.


"Програмата действа доказано, тя работи дори ако родителите не я подкрепят", заяви тя. Провеждани са много изследвания за ефективността й и те недвусмислено показват, че работи както в училища в райони с изключително високи нива на престъпност и бедност като в някои провинции на Мексико, в училища с етнически малцинства в Литва, с деца със специфични нужди в Полша, така и в обикновени класове в масовите училища в и извън Европа.


Училищна програма учи децата да се справят с трудностите и емоциите си

© Дневник


Независимите изследвания на различни академични институции показват, че след курса на обучение


77% от децата се справят по-добре с материала в училище


а 87% - в живота си извън него. Карълайн Игар даде един пример: учител споделя, че когато се появи конфликт при децата, които играят в двора, те вместо да тичат при него да го разреши, се справят самостоятелно, говорейки си. Още един пример: майка споделя, че при всеки проблем удряла детето си. След като започнала програмата в училището му обаче, един ден то спокойно я попитало: "Мамо, защо ме удряш? Не може ли само да ми говориш?"


Вече са разработени три обучителни комплекта: методическо ръководство за учители, игрови комплект за децата и наръчник за родители с дейности и игри за


затвърждаване на наученото вкъщи


"Програмата работи за повишаване на възможностите на децата да станат психичноздрави граждани на България. Това е емоционално образование, а е доказано, че това знание повишава академичните постижения на децата и подобрява дисциплината им в час", обясни психологът и психотерапевт, директор на фондация "Асоциация Анимус" Мария Чомарова. 


Училищна програма учи децата да се справят с трудностите и емоциите си

© Дневник


"Асоциация Анимус" ще изпълнява проекта в продължение на 26 месеца. Програмата ще обхване първоначално 12 училища в София с проблеми с училищния тормоз и насилие, отпадане на уязвимите деца от училище, 300 деца в първи клас, техните родители и 24 учители и психолози. Това ще са училища със смесени от различни етноси паралелки, от крайните квартали, които имат проблем с агресията, дисциплината. Вече е отворена процедурата за избор на училища, в които пилотно да се проведе програмата. Един от важните критерии при избора ще е силната мотивация на училищния колектив, обясни Мария Чомарова. Началото е учебната 2014/2015 година, а проектът е подкрепен от Министерството на образованието и Столичната община. 

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Angelina
    Angelina
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Добре е наистина да се работи върху тези проблеми, като агресията в училище, липсата на мотивация на учениците, насилието сред децата, надявам се тази програма да бъде резултатна.

  2. 2 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1146 Неутрално

    "Накрая децата получават сертификат и корона"

    "Програмата работи за повишаване на възможностите на децата да станат психичноздрави граждани на България"-то нека родителите са луди пък то ще стане психично здраво

    "ще един пример: майка споделя, че при всеки проблем удряла детето си"--тя трябва да ходи на терапия не детето

    ""Мамо, защо ме удряш? Не може ли само да ми говориш?"-понякога трябва и пердах !!

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  3. 3 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1880 Весело

    Аха, все пак сме в новото хилядолетие. Стига с тези възрожденски глупости за човека, дето бил горд и свободен. Новото достойнство е в следните думи - Робот звучи Гордо. Без чувства, без емоции, без преживявания ...
    Робот.

  4. 4 Профил на bellami
    bellami
    Рейтинг: 402 Неутрално

    А може ли и програма за психично здраво общество? Отидете в едно училище, погледнете как половината учители (по най-разни причини) са вдигнали ръце от децата и са ги оставили да се оправят сами в джунглата, да не кажа, че половината от учениците са "дете на някоя клечка" и съответно за тях има друго правила, погледнете как зарибяват дребосъци да продават дрога, щото щели да изкарат парички ... и смятате, че ще оправите нещо с тези програми? Дано, пожелавам ви успех! Но не трябва ли да търсим причините за проблема, вместо да се правим, че лекуваме симптомите? В съседното училище децата не си говорят, а се дразнят едно друго и се бият. Учителите се правят, че не виждат. ще заведете две деца на тази инициатива, ще се научат да говорят, а другите, които не са я посетили? ще продължат да се бият, при което първите, преминани курса, ще бъдат принудени да се защитават по методика, която не преподавате. И защо само между 5 и 7 години? Иначе, дерзайте, успех!

  5. 5 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 691 Неутрално

    До коментар [#3] от "AzDebil":

    Всъщност е съвсем безопасно да се говори за чувства и емоции, все едно човек е някаква торбичка, пълна с джаменки. Обсъждат се, обговарят се, изкарват се на светло и уж всичко е наред.

    Това, което е забранено е човек да има цялостна позиция и светоглед. Ако имаш такива, понякога говоренето на дребно за отделни конфликтчета на практика е ненужно.

    Предпочитам деца с някаква солидна база, които да се сблъскат и да се справят, но не и деца, които са обучавани, че са сбор от импулси и емоции, които нямат водещ център от ценности.

    В тоя смисъл- проблемът не принадлежи точно на психолозите, друг трябва да постави истинските основи на характера и самоконтрола.

  6. 6 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1372 Неутрално

    Военните се побъркаха, полицаите се побъркаха, учителите се побъркаха, много нормални хора вече и те са побъркани - сега явно е време да побъркаме/объркаме и децата си! Абе аланколу това са деца - оставете малко детското в тях! Оставете ги да се опарят като сбъркат, да се сбият ако трябва, да се скарат когато не се разбират - тази програма ще доведе до това да се заклеймят всякакви прояви на емоция. Децата са палави и буйни (повечето) те са активни - тичат, скачат, падат (ако естествено не са видеотени от смартфоните и таблетите си, които вече и първокласници имат), карат се, от време на време и се бият и от това не виждам нищо ненормално. Това което ще постигнете заклеймявайки тези неща е, че ще изградите армия от интроверти (да си интроверт само по себе си не е лошо) и докато някои хора са си просто такива то буйните деца които ще се принудят насилствено да подтискат емоциите си ще бъдат подложени на голямо вътрешно напрежение, лека полека притаените емоции ще се натрупат докато количествените натрупвания в един момент не доведат до качествени изменения и тази малка бомба не избухне. Последствията от едно такова избухване/изпускане на нервите сме ги виждали в САЩ (където се появява някой ученик с автомат и избива де що види), виждали сме ги и в други страни, виждали сме ги вярвам и в България. Другият вариант до който може да доведе това събиране на негативните емоции е да насочат агресията или напрежението към самите себе си - самоубийства на деца и тийнейджъри и сега има не малко (самонаранявания също - режат се и тн.), а третият вариант е да се пречупи индивида и да се получи един безхарактерен човек. Така ги виждам аз нещата. Дано не съм прав.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  7. 7 Профил на aytep
    aytep
    Рейтинг: 531 Любопитно

    Приветствам! По мое време нямаше такива 'работи' - тормозът ми е започнал още на 2,5 г. в детската градина - има примери и сега! Най-важното е родителите да са активни и открити и да не оставят детето да израсте проблемите - защото те, повярвайте остават, и пречат после!

    Яба-даба-ду
  8. 8 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 493 Неутрално

    До коментар [#6] от "bludniq_sin":
    Подкрепям всяка дума от Вашия коментар!

  9. 9 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 691 Неутрално

    Опитът ми показва, че говоренето за емоции е слаба ракия. Може да разрешиш дадена ситуация и без да се разкриваш. Номерът е опитен и цялостен човек да ти разкаже история, да ти даде нишка, която да следваш. Обговарянето на емоциите "на парче" може да не доведе до цялостна картина, а накрая да се чувстваш зле, защото си разкрил прекалено много. Мисля, че се прекалява със себеразкриването- понякога нещата трябва да се развият, без някой да ги анализира и ръчка, и без да ни принуждава да изкарваме всичко на светло, защото може да е преждевременно, неузряло- и да получим съвет на базата на това временно, непълно състояние.

    Аз лично съм премълчавала много видове емоции- полезно е. Накрая се разкрива цялостен смисъл. Другото е малко празно психо-дрънкане...

  10. 10 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 3149 Неутрално

    Надявам се да ги научат да устояват на агресията а не да се примиряват с агресията.

    подпис
  11. 11 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 688 Неутрално

    прилича ми на говорилнята при среща на анонимните ......
    Мисля, че при тези нагласи ще има резултат само в учебни колективи, където педагозите се стремят да изградят приятелски връзки между децата. И родителите, и учителите и децата се опитват да изградят общност. Чувството за общност тушира конфликтите до поносими граници и помага до оценяването на личността на всеки.
    За да не бъда голословна - пример ОМГ Академик Кирил Попов Пловдив, където ученици , учители и родители постигат много добри резултати.

  12. 12 Профил на werginija
    werginija
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Химията иска жертви е кода по Биволаре

  13. 13 Профил на entwickler
    entwickler
    Рейтинг: 462 Неутрално

    Това е супер. Чакам го и в нашето училище.

  14. 14 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1550 Неутрално

    До коментар [#6] от "bludniq_sin":

    Проблемът е както винаги в мярката. Малко караници и емоции са много даже необходими. Доколкото схващам една от целите на програмата е да научи децата да ИЗРАЗЯВАТ емоциите си, а не да ги потискат.

    А сбиванията са неприемливи - веднага обяснявам защо - защото, ако възрастният не реагира, по-силното дете остава с впечатлението, че насилието е допустима и съвсем естествена форма да наложиш мнението си. Бъди сигурен, че при втора подобна ситуация, то ще прибегне пак до същия метод на силата, защото знае, че той работи и защото знае, че възрастните няма да се намесят. А няма разумно обяснение защо в един случай възрастните се намесват, а в друг - не. И така докато не попадне на още по-ячко дете.

    В резултат всички участващи деца научават важен урок - с насилие и арогантност към по-слабите може много да се постигне, само не трябва да види даскала. Като бонус се губи и респекта към възрастния, който постъпва непоследователно.

  15. 15 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1372 Неутрално

    До коментар [#14] от "luda_krava":

    Мдам - вярно е, че всичко трябва да е с мярка. Сбиванията може да са неприемливи, но вярвам, че са неизбежни когато става въпрос за деца, че и тийнейджъри. Естествено в този случай визирам момчетата (не че напоследък и момичета не се бият и то много по-жестоко от момчетата). Но може би аз имам грешна представа и считам, че момчетата конкретно трябва да могат да защитават достойнството си дори и с бой ако се наложи. Достойнството им в тези години може да бъде наранено по различни начини в училище - с думи или с действия. Естествено трябва да можеш да се защитаваш с реципрочни действия - на думите с думи, на действията - когато се налага и с действия. Да дам един пример - както казах винаги има няколко деца по-силни физически от другите, които вероятно биха злоупотребили с превъзходството си. Ако едно момче не се защити, а вместо това отиде и ги "изпорти" на съответния преподавател каквито и последици да вземе той спрямо "агресорите" последиците върху "портаджията" ще бъдат следните: той ще бъде дамгосан като "женчо", ще загуби уважението на съучениците си, защото не се е опълчил сам (дори с риск да изяде някой-друг тупаник), вероятно е да бъде и изолиран понеже веднъж като изпорти не е изключено да го повтори. Грешно и неправилно е това според мен но в повечето случаи това ще са последиците а "агресорът" вероятно ще се озлоби още повече и ще се "разправя" с жертвите си в неучебно време когато го няма авторитета на преподавателя/възрастния. Логиката ми - трябва да има диференциран подход спрямо момчета и момичета - колкото и да им се иска на някои те са различни - и като разбирания, и като възприятия и като принципи. Няма да даде ефект и да даде няма да е за добро да превърнем момчетата в момичета, карайки ги насила например да споделят и разкриват чувствата си едва ли не все едно са в някоя група за взаимопомощ (знаете ги - разни хора плачат, прегръщат се, чувстват се един друг ..) - пак казвам това би могло според мен тотално да обърка подрастващите и представите им. Естествено това си е мое мнение и вероятно има хора които изобщо няма да са съгласни с него.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  16. 16 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 691 Неутрално

    До коментар [#15] от "bludniq_sin":

    Вярно е това. Физическият отговор в крайна сметка намалява насилието. Също говоря от опит.

    В училище доста години се опитвах да се справя с тормоза с говорене, дипломация...накрая избухнах и ударих. За протокола- момиче съм.

    Закачанията спряха. Don't mess with crazy, дето се вика. Накрая с помощта на насилие постигнах ненасилие.

  17. 17 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1550 Неутрално

    До коментар [#15] от "bludniq_sin":

    Амии... искаш да кажеш, че за момичетата е приемливо, ако някой се опита с насилие да им се наложи, да се оплачат на учителя, но за момчетата - не е? Аз съм на друго мнение - и за двата пола е едно и също, това което си написал за момчетата изпортили някого, се отнася и за момичетата.

    Но определено съм съгласна с теб, че когато те нападнат с физическо насилие е оправдано да отговориш с такова. Обаче има 2 проблема:

    1. Проблем. Децата нямат изградена представа докъде да спрат и понякога вместо само да респектират нападателя, те го пребиват.

    2. Проблем. Физическото респектиране е смислено само ако децата са равностойни във физическо отношение. Но ако не са? А те много често не са. Например по-голям ученик напада първокласник, за да му вземе парите. Или нормално и добре развито дете напада дете с физически или умствени затруднения? Вторите няма как да се противопоставят. Какво съветваш в този случай? Слабото физически дете как да постъпи? Да търпи (защото няма как да се противопостави) или да изпорти? Ако изпорти, ще се задвижи описаното от теб, правилно ли е детето да бъде "наказано" по този начин, та природата и без това вече го е наказала?

    Децата не са в състояние да преценят, кога имат насреща си равностоен противник и следователно могат да му отвърнат физически. Дори напротив, те предпочитат да се налагат над физически по-слаб противник, защото са сигурни, че това ще им донесе успех.

    Ти как убеждаваш колега, който ти се противопоставя, с бой ли? Как трябва да постъпи момче, ако някой е пребил братчето му? Да отиде и да пребие на свой ред нападателя или да разкаже на родителите и даскала?
    Абе сложно е. Та според мен подобни програми са смислени, доколкото се опитват да научат децата да разрешават споровете си по мирен начин и да избягват физическа саморазправа.

  18. 18 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1372 Неутрално

    [quote#17:"luda_krava"]Амии... искаш да кажеш, че за момичетата е приемливо, ако някой се опита с насилие да им се наложи, да се оплачат на учителя, но за момчетата - не е?[/quote]
    Ааа не съм казал такова нещо Аз говоря от момчешка/мъжка гледна точка и знам какви са там неписаните правила. Не съм сигурен как е при момичетата затова не съм задълбавал там.

    Иначе по въпросите:
    1) Това не съм го виждал, но пък зависи и за какви деца говорим - малките по принцип трудно се нараняват. Тийн-четата - там е проблемът, но това си го е имало и преди и все пак рядко се случват ексцесии (или поне не се говори много за това).
    2)Първо относно по-големите ученици срещу по-малки - там е оправдано да се търси подкрепа от възрастните защото и по неписаните правила липсва алтернатива и равнопоставеност. Все пак съм виждал по-малки да се опълчват на такива насилници и самият факт на това противопоставяне води до нелоши резултати - т.е дори малкият да изяде някой и друг шамар получава респект от връстниците а дори понякога и от другия (това ест. не е правило); случаят с нормално срещу затруднено дете - там няма никакво оправдание. непровокираното насилие срещу такива деца било то от злоба/неразбиране, било то от друго трябва да бъде посрещнато единодушно (т.е от целият клас/колектив) и да се застъпят за жертвата.; относно колегите - За брат ми съм се бил повече от 1 пъти - това вече е желязно правило и никой не може да ме убеди/да ме спре да не отида да разкажа играта на този който го е бил (сори обаче тук отказвам да приема друга алтернатива). Иначе с колегите вече отиваме във фикцията - въобще не съм се замислял за ситуации в които възрастни хора разрешават проблемите в работа или в друг колектив с бой. Това във всички случаи е неприемливо а и мисля, че последиците за агресора ако се случи ще са твърде неприятни.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  19. 19 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Рекламна статия. Зарибяват.
    Анимус прикрива проблемите с учебниците и други неща, които са причини за агресията в училище.
    Пишат тайни доклади на социалните служби. Доносничат.

  20. 20 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Другото лице на новината: 7ДНИ 50 деца годишно се самоубиват заради трудни уроци
    http://news7.bg/predavania/newsroom/vsichki-videa/50-detsa-godishno-se-samoubivat-zaradi-trudni-urotsi/131965

    Ако обаче се каже така, фондацията на психолозите ще загуби финансирането. Затова психолози и училищни директори атакуват децата и родителите фронтално. Използват слабостите на обарзованието за разгръщане на мащабни нови непроизводтсвени дейности.

  21. 21 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 233 Неутрално

    7 принципов финского образования
    http://www.adme.ru/zhizn-nauka/7-principov-finskogo-obrazovaniya-838510/

    1 учител до 6 клас (+ втори учител в час едновременно!) ,а реформата? Дали да разделим математиката на А и Г и т.н.

    Няма изпити!

    Най-доброто образование.

    А у нас към рекетирането с курсове по-английски се появи рекетиране с курсове за родители ....

    Мястото за децата се нарича училище и оправете него.

    Не ми казвайте как, не съм специалист, но ми покажете положителен резултат там, без да ме викате, докато аз работя моята работа без да Ви искам съвети. Нали така? Образно казано





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK