Над 90 на сто от 15-годишните не се справят със задачата да си купят билет за метро от автомат (обновена)

Над 90 на сто от 15-годишните не се справят със задачата да си купят билет за метро от автомат (обновена)

© Мария Съботинова, СГ/ИИ



Едва 7 на сто от 15-годишните български ученици могат да се справят напълно със задача с условие да си купят билети за метро от автомат. Само 40 на сто могат да намерят най-краткия маршрут от точка "А" до точка "Б" за определено време с дадени всички необходими данни - време за пътуване на всяка отсечка и дори брояч на общото време. С подобни задачи се справят над 90 на сто от връстниците им от повечето азиатски държави, например.


Това са част от резултатите от международното изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) в частта за възможността на учениците да решават проблеми. Данните бяха представени днес в Министерството на образованието.


Предпоследни




България заема предпоследното 43-то място в представителното проучване, което се е провело в началото на 2012 г. сред 2122 ученици на 15-16 години от 186 училища от цялата страна. В световното изследване участват 44 държави.


Средният брой точки на всички ученици е 500. Българските деца имат среден резултат 402, като зад тях са единствено връстниците им от Колумбия със 399 точки. Близки резултати са постигнали учениците в Обединените арабски емирства - 411, Черна гора - 407 и Уругвай - 403.


Задачата за метрото - http://www.oecd.org/pisa/test/testquestions/question4/

Задачата за метрото - http://www.oecd.org/pisa/test/testquestions/question4/


Първенци са учениците от азиатски държави, като на първо място заема Сингапур - 562 точки, следвана от Южна Корея - 561, Япония - 552, Макао-Китай и Хонконг-Китай с по 540, както и Шанхай-Китай с 536 и Китайски Тибет - 534.


Такъв тип изследване се провежда за първи път в цял свят. То е компютърно базирано и всеки въпрос е придружен и с анимация или подвижна графика. Идеята му е да се провери дали децата могат да прилагат житейски наученото в училище и как изобщо ще се реализират в живота си. Общият брой въпроси е бил 42, от които 15 са наречени статични, а останалите - интерактивни. Имало е въпроси с избираеми отговори и със свободни.


Една от задачите за придвижване. Тя е достъпна тук - http://www.oecd.org/pisa/test/testquestions/question2/

Една от задачите за придвижване. Тя е достъпна тук - http://www.oecd.org/pisa/test/testquestions/question2/


Част от питанията са били свързани със задачи от ежедневния живот, а други са наречени обществени. Днес обаче бяха представени само изводи от житейските въпроси, като няколко от тях бяха и цялостно разсекретени. В следващите месеци ще бъдат представени резултати от казуси по обществените теми.


Задачите


Всеки въпрос, заедно със своето условие, е представен на отделен екран. След като премине към следващия въпрос, ученикът не може да се върне отново към предишния, като винаги се появява съобщение, в което се изисква ученикът да потвърди, че желае да продължи, пише в българския доклад, публикуван на сайта на Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование.


Данните за у нас, сравнени със средните за ОИСР

Данните за у нас, сравнени със средните за ОИСР


Използвани са различни формати за посочване на отговорите, сред които радио бутони и падащи менюта за въпросите с избираем отговор и текстови кутийки за останалите въпроси. От PISA днес публикуваха в интернет няколко от задачите, свързани с ежедневни дейности, на всички езици, включително и на български.


Сред тях е виртуален апарат за продажба на билети за метрото - пробвайте задачата тук на английски език. На него учениците могат да избират с клик различни опции. В една от задачите те трябва да купят два билета с ученическо намаление. Решението на практика изисква те да посочат опция "Метро", след това да отбележат, че имат отстъпка, и накрая да изберат два броя билети и да натиснат "Купувам". Така, както на практика работят и автомати за храна, напитки и други продукти.


Тази - на пръв поглед елементарна задача, не би трябвало да затрудни участвалите в изследването български ученици. Едва 7 на сто от тях обаче са се справили успешно, което ни поставя в дъното на класацията. Най-добре са се представили учениците в Южна Корея - близо 60 на сто, а заедно с нас лошо представяне са реализирали децата в Уругвай, Малайзия, Черна гора и Колумбия.


Друга задача е нарисувана карта с отсечки с написана дължина, а задачата е да се открие разстоянието от дома до определено място - пробвайте я на английски език. Децата са нямали ограничение да пробват различни маршрути. С това предизвикателство са се справили само 43 на сто от българските ученици, което също ги поставя в дъното на класацията.


Разликите в резултатите между момчетата и момичетата у нас

Разликите в резултатите между момчетата и момичетата у нас


Изводите


Над 30% от участвалите в изследването български ученици са под първо ниво, което се определя за най-ниското. За сравнение средно за всички държави процентът е 8.2. Тези, които са достигнали до първо ниво, у нас са 23.3 на сто при средно 13.2%. Те могат да достигнат частично до решение, например на базата на лични наблюдения, но не и да се справят сами с ежедневни задачи.


Над половината от българските ученици - 56.6%, не успяват да решат проблемите на второ и по-високите равнища от скàлата, т.е. резултатите им са под критичния праг на постижения.


Дъното на класацията

Дъното на класацията


Второ ниво покриват 22.1% от българските ученици, какъвто е и средният размер за страните участници в проучването. Това е най-ниското ниво, което младите могат да покрият, за да могат да живеят нормално във високотехнологичния съвременен свят, пише в доклада. Това означава, че те трудно се справят в работата си с непознато цифрово устройство - могат да извършват една една-две последователни операции на него.


Следващо ниво покриват 14.1 на сто при средно - 25.6%, българските ученици покрили четвърто ниво са 5.6% при средно 19.6 на сто, пето - 1.4% при 8.9 на сто, а най-високо шесто - 0.2% при средно 2.5 на сто.


У нас момичетата са се справили по-добре с решението за задачите и са получили средно 16 точки повече от момчетата. Тенденцията е противоположна за повечето от останалите страни. Анализаторите изразяват опасения, че разликите в обучението между половете у нас нараства, защото данните за знанията по математика и български език от минали години също показват драстични разлики.


Среден резултат на българските ученици (в точки) според вида на тяхнатаучилищна подготовка

Среден резултат на българските ученици (в точки) според вида на тяхнатаучилищна подготовка


Не е подминат и изводът, че в България социалната среда на децата оказва голяма роля за тяхното образование. Средно близо 100 точки е разликата между резултатите на ученици от семейства с добри доходи спрямо тези от семейства с проблеми.


Същевременно учениците от профилираните гимназии имат среден резултат - 444 точки, професионалните училища - 375, а средните общообразователни - 362.


Клисарова обещава


Министърът на образованието Анелия Клисарова посочи, че данните са много лоши и е време българската образователна система да премине от XX в XXI век. Тя каза, че ще бъдат променени учебните програми, макар това да отнеме време, ще бъдат заложени и средства за извънкласни дейности, които по принцип се управляват от местната власт.


През тази година още 25% от училищата най-накрая да бъдат свързани с интернет и ще бъдат оборудвани с компютърни кабинети. Така общо половината училища ще бъдат обхванати от новите технологии.


Същевременно Клисарова каза, че трябва да се мисли за отделянето на средства децата от по-малките градове, които да пътуват до София, да виждат какво е метро, да знаят как да си купят билет, да отидат на театър, на кино... "Трябва да се мисли за обучение на по-възрастните учители, както и все повече млади да навлизат в професията", посочи тя.


Целият доклад - прочете тук.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK