А от вендинг автомат с 8 вида кафе, сметана, захар и бъркалка защо могат? Пак бомбастично заглавие, а когато прочетем истинскта задача, ще се окаже нещо с група ученици, чиито стотинки са корен кваратен на обиколката на екватора и с тях трябва да комбинират 4 маршрута.
„Слушай ко ша ти кажа, уа! Човека сий направил частна митница на КПП-то, 10 години хероина за Ивропа й минавал приз ньего. И сига ко, ша са остави на някой си Киро да доди от Канада и да му я затвори? Как ша стани тази работа, то са иска мозък да помислиш малко! Нье само Киро ша падни, ами и кака ти Урсула ша падни, хъ-хъ-хъ! "
Я малко повече информация за таз статистика - кои ученици са били питани, на какъв език са били въпросите, ако може линк към картинките от интерактивните въпроси. То верно, че образованието е зле, ама това е нереално.
[quote#1:"peni_nikol.53."]колко не грамотни деца има , някога не беше така - през 70 и 80 год. на миналия век [/quote]
А колко "не грамотни" са си останали такива от онези години, да не говорим...Но то тогава беше лесно - имаше телефонни кабини с 5 стотинки само за градски разговор, междуселският беше само от пощата. Сега стана сложно - вендинг автомати, автомати за билети, банкомати...
„Слушай ко ша ти кажа, уа! Човека сий направил частна митница на КПП-то, 10 години хероина за Ивропа й минавал приз ньего. И сига ко, ша са остави на някой си Киро да доди от Канада и да му я затвори? Как ша стани тази работа, то са иска мозък да помислиш малко! Нье само Киро ша падни, ами и кака ти Урсула ша падни, хъ-хъ-хъ! "
Има логика да мислят така, след като виждат как работят бащите им, пият 300 грама ракия всяка вечер и сутрин псуват че трябва да ходи на работа. Възможно е и да ги хване тока.
Но пък за сметка на това учениците ни са сигурно най-добрите зубрачи на света.Просто системата на образование и голяма част от учителите ни са застинали накъде в 20 век.
До коментар [#3] от "cinik":
Истинската задача ...
Ми ... "изследването" е проведено ... 2012 година.
То си е написано ...
А тогаз покрай метрото се снимаше и рекламен филм за 1 милион лева, ако си спомняте ...
И се рекламираше една Особа, което пък нЕма как да са забрай, толкоз напоително и досадно беше ...
Да, наистина покъртително. Чудно ми е 80% от децата дето не са виждали метро, щото представете си НЕ ЖИВЕЯТ В СОФИЯ (да има и такива, колкото и да е странно) защо не са се научили да позлват автомата за билети?
А наистина едно време не беше така, цяла България ползваше автомати за билети за софийския градски транспорт, нямаше и нито един случай на насилие в интернет, децата не си гледаха айфона...
Някак си предпочитам да гледам реалните постижения пред резултатите от поредното оправдаване на финансиране и съществуване на Х брой организация...
Пример: Единствените бели деца, които побеждават на олимпиадите по математика азиатчетата са българчетата. Или това не важи според "ОИСР"?
Моят народ е русофилски, политиците ми са англофили, генералите-германофили, жена ми е италианка, само аз съм единственият българофил в царството.Цар Борис III
А в Макао-Китай на децата им сече пипето, защото през свободното си време в казината изкарват кинти за Ролс-Ройс.... тези пък от Тибет-Китай - защото са роднини на кикотещия се Далай Лама.
Животът е кратък!
Затова се стремете да прекрарате колкото се може повече време в интернет-форуми в спорове с непознати.
[quote#4:"don_horhe"]Ами за какво да ѝ плащам данъци на тази "държава"? [/quote]
Отговора е прост: за да има пари за обществени поръчки, от които обществото едва ли ще има каквато и да е полза в болшинството от случаите.
До коментар [#1] от "peni_nikol.53.":
Мразя забележки за правописа, мисля, че отвличат вниманието от целта. Но когато правиш сам забележка, не е лошо да си написал "неграмотен" правилно.
Пълна глупост. Първо, на колко от 15 годишните в България, или дори София, им се налага да използват метро? Второ, някой да е забелязал тълпи от 15 годишни около автоматите за билети които да молят случайни минувачи да им купят билет?
Задачата на ПИСА най-вероятно е била математическа и не имала нищо общо с пускането на стотинки в машината на софийското метро. Заглавието на статията е подвеждащо.
One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
Моят народ е русофилски, политиците ми са англофили, генералите-германофили, жена ми е италианка, само аз съм единственият българофил в царството.Цар Борис III
The CORRECT answer involves buying a ticket for:
“City Subway/Concessions/Single Ticket(s)” with four trips AND visiting the BUY screen for the case "City Subway/Concession/Daily Ticket" to compare the prices.
NATURE OF THE TASK
Use targeted exploration to accomplish a task. Buy tickets with a ticket machine, adjusting to feedback gathered over the course of the task to comply with all constraints: the ticket bought not only complies with three explicit instructions, but the student compared prices between the two possible options before making a selection, thus checking the constraint to buy the cheapest ticket. Execution of the solution involves multiple steps.
The problem is interactive i.e. not all information is disclosed at the outset and some information has to be uncovered by exploring the problem situation. The setting is technology because the problem involves a technological device and the focus is social because the problem involves the community or society in general.
Общо взето целта пред учениците е била да изберат най-бързия маршрут и да си купят най-евтиния билет, който да им свърши работа.... тоест две оптимизации под условие.
One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
Е като го сметнАх най-краткия път от Диаманта до Айнщайн пак Вуте,Асан и азека сме с еднакви права за гласуване,ма на них им дават по 20 лв.,а аз плащам данъци.Толкоз.
Е, значи съм 15- годишен ..)
Това да се чува :)
Никакво удоволстиве не е да пътуваш в дупките , като къртица , но ..цивилизасион ..))
Не одобравям и подземните , многоетажни гаражи - въртиш се като пумпал вътре:
А някой казват ,че съм американофил :))
1ви Апри настрана, трябва да уточним. Задачите не са дали могат да си купят билет, а дали могат да следват инструкциите в задачата. Задачата с най-краткия маршрут може съвсем лесно да бъде объркана заради недоглеждане - аз самия седях и около 30 сек. гледах защо имаме същия път, а моето време е по-дълго, преди да видя, че съм избрал една допълнителна лента извън маршрута ми.
Купувал съм билет от вендинг машина в Холандия, и за метро и за автобус. Специално от тези за автобус има стари модели, които освен ако не си братовчед на конструктора - успех...
Когато губиш време да МИСЛИШ за най- краткия път или да си търсиш място за паркиране в Моловете , тогава
НЕ можеш да мислиш , за ..по- важните неща в ..живота :))
А най-интересното е, че сега ще натамънИм учебниците (че и нови ще напечатаме) с единствената цел - на следващата ПИСА да сме с по-добри резултати. ... Нещо като учене на английски за Тойфел.
Че как ще се справят!??
Почти всички кадърни, интелигентни и умни избягаха от страната. За съжаление тук остават другите и децата им.
Въпросът е защо е така и в какво е причината!
Винаги сме готови да обвиним учителите, образователмата система или когото и да е но не нас си! Какъв пример виждат децата - пари не се правят с ум и разум, а с мускули (на врата...) за момчетата и с инпланти и чалга за момичетата... И с крадене. И понеже е 1-ви април - в статистиката липсва едно - 90% от децата си чешат онези работи...
[quote#3:"cinik"]А от вендинг автомат с 8 вида кафе, сметана, захар и бъркалка защо могат? [/quote]
Защото не е необходимо да разчитат карта, да изберат маршрут според зададен критерий и да калкулират цената на билетите. На вендинг машините натискаш картинки.
Не подценявай нивото на неграмотност в България. Има деца които се учат но само благодарение на усилията на семействата им. Голямата част са оставени на самотек и ще пострадат много. Ако на 15 години не можеш и не знаеш да учиш - край. Нищо няма да ти помогне. За университет или колеж и дума не може да става. Едно време имаше СПТута и професионални училища където поне можеше да се научи някакъв занаят. Сега не знам дали ги има. И ако ги има икономиката която поглъщаше тези "майстори" сега я няма. Остава избора - шофьор на такси, охранител, келнер, продавач на бутка за момчетата и келнерка, продавачка, проститутка за момичетата. Не е много голям дори и този избор.
Я стига глупости, колко от тук присъстващите са си купували билет за метро от автомат!? И кога за първи път се качихте на метро в България (София)!?
Стига сте укорявали само децата. Нашите деца са умни деца, само дето всички родители в България чакат някой друг да им възпитава и образова децата.
Сравняват децата ни с азиатците - Япония, Южна Корея, Сингапур, Хонг Конг. Хубаво е да се целим високо, но някой има ли представа как учат децата в тези страни; на какъв стрес са подложени от системата им; как на 4 годишна възраст почти всяко дете започва с уроци по пиано, цигулка, балет, някакъв спорт, да не говорим като стартира училището. И това се регулира от родителите, за да имат максимален шанс децата им за по-добър живот.
Колко родители в България се занимават стриктно с извънкласните форми на децата си, с допълнителни уроци през целия учебен курс, не само кандат-студентски кампании?
И нека не се оправдаваме с липса на време, пари, система, политици и т.н.
Ако искаме по-добро бъдеще за децата си, това зависи много,много от нас - родителите.
Това проучване е безумно съжалявам. Просто е безумно. 7% от 15- годишните могат да пуснат монета в процеп за да вземат билет... това са пълни глупости. ако утре "престижна" международна организация ви каже, че едва 1% от българите могат да пишат пак ли повярвате...
Парадоксалните възвишения на човешката мисъл доведоха до леснопредвидими вдлъбнатини в окръжността на ирационалното оригиналничене.
Бе аз ги следвам инструкциите в задачата много внимателно и ми дава, че такъв билет няма. Чак такъв идиот не съм.
Some say the end is near,
Some say we'll see Armageddon soon,
I certainly hope we will,
I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.
"Едва 7 на сто от 15-годишните български ученици могат да се справят със задачата да си купят билет за метро от автомат."
..
..
Не е срамно човек да не може нещо. Срамно е да не иска да се научи.
"Решението на практика изисква те да посочат опция "Метро", след това да отбележат, че имат отстъпка, и накрая да изберат два броя билети и да натиснат "Купувам". Така, както на практика работят и автомати за храна, напитки и други продукти."
АМИ НЕ. Решението не е това и ако от Дневник бяхте отворили сайта със задачата, щяхте да видите. Решението е да ПРОБВАШ да направиш това, но "автоматът" да ти изпише, че няма такива билети и ти накрая да си вземеш билет БЕЗ отстъпка.
[quote#52:"2easy"]
Това проучване е безумно съжалявам. Просто е безумно. 7% от 15- годишните могат да пуснат монета в процеп за да вземат билет... това са пълни глупости.[/quote]
Ти явно си от 90%. Не ти е дадено да схванеш че това не е практическа задача в Софийското метро а по-абстрактна задача за което и да е метро. И не оценява декстерити за пускане на монети а способността да разчетеш карта, инструкции и да вземеш елементарно решение в зависимост от зададени критерии.
Вярно, какво искаме от децата като гледаме какви са им родителите, които щом са в този форум поне могат да четат и да ползват компютър? Те попадат в категорията на функционално неграмотните - могат да прочетат една страница но не могат да отговорят на въпросите свързани с текста.
Ако още веднъж някой ми даде за пример Софийското метро под тази статия ще обявя и форумците за 90% неграмотни.
Спокойно , ще дочàкаме момента и на шутове да реагират автоматите - за всичко , на този свят ..)
/ като в американските филми - когато не пускат кОлата или сандвича / ...)))
...............................
Преди години , автомат за кафе в един Институт :
Пред него ,един грък си пуска монетата, обаче чашката не пада и кафето потича и гъркът - ЗАПУШВА с пръст дупката и започва да вика : НЕМА ЦАСА, нема цаса , нема цаса ...ооооххххх...))))
Напълно съгласен съм, едва ли е била за софийските автомати точно, но все пак е добре като пишат журналистите малко да мислят и най-вече да си избият от главите, че извън София не живеят хора
До коментар [#8] от "Ангелина":
С какво да свикнат с 'автоматите за билети' ли?
Идеята е не да се научи нещо конкретно (купуване на билет от автомат), а да се следват определени 'елементарни' инструкции за да се случи нещо. Това утре може да бъде инструкция за поправяне на нещо и какво ли още не. А PISA просто показва колко кухо ни е образованието - преподава се теория, но не се прави никаква връзка за какво може да ти бъде полезна. Децата не я разбират, завършват и после се чудим защо работната ни ръка с висше образоване никой не я иска.
А това, че наши деца печелели състезания - те са единици и са специално обучавани, а PISA просто показва общото ниво, а то е отчайващо. Само вижте кои страни са на първите места - Корея, Китай, Канада, Австралия...за какво говорим?!
[quote#24:"koteshkoshishche"]Единствените бели деца, които побеждават на олимпиадите по математика азиатчетата са българчетата. Или това не важи според "ОИСР"?[/quote]Първо не е вярно. Китайците май само американци и руснаци успяват да ги бият - и то не винаги. Също има поне още поне 10-тина нации, които като цяло се представят по-добре - корейци, поляци, украинци, британци и др. Второ, във встъпителния курс по статистика става дума за неща като максимум, минимум, средна стойност, медиана и т.н. В случая българският максимум може да не е много по-зле от китайски максимум, но българските среден резултат/медиана явно са доста по-зле от китайските такива. В крайна сметка това е по-меродавния резултат защото отборите по математика се състоят от по 5 човека, но за икономиката е важно как се представя масовия случай.
[quote#63:"eyewitness"]Примера друго казва, ама кой да чете? [/quote]
За заблуждаващи етикети глобява Комисията за защита на конкуренцията, а за заблуждаващи заглавия не знам..Видя ли такова, не чета надолу...
„Слушай ко ша ти кажа, уа! Човека сий направил частна митница на КПП-то, 10 години хероина за Ивропа й минавал приз ньего. И сига ко, ша са остави на някой си Киро да доди от Канада и да му я затвори? Как ша стани тази работа, то са иска мозък да помислиш малко! Нье само Киро ша падни, ами и кака ти Урсула ша падни, хъ-хъ-хъ! "
[quote#53:"Хриси"]Бе аз ги следвам инструкциите в задачата много внимателно и ми дава, че такъв билет няма.[/quote]Това е част от задачата. Като вземете правилното според обстоятелставата решение излиза екран и Ви обяснява, че най-очевидното решение е било деактивирано за да видят как бихте реагирали. Оценява се не просто резултата, а как точно сте стигнали - тестът запомня пътя, който сте минали до решението. Явно са искали да проверят как се реагира при нестандартна ситуация - която, обаче, е доста реалистична защото неадекватни интерфейси дал Бог.
Впрочем, на задачата с билетите ми е интересно дали преводът е бил направен адекватно. В оригиналния английски вариант се казва, че си ученик и МОЖЕ да ползваш билет с намаление.
Въпросът е дали при превода не са се объркали и написали, че ТРЯБВА да ползваш билет с намаление. Тогава задачата няма решение.
Абе, извинявай, ама в реалния случай, като видя, че не се получава два пъти, на третия ще питам някой наблизо, който си купува билет. Няма да седя да цъкам по тъчскрийна като алтава.
Освен това, в още по-идеалния случай, си има много точни указания какви билети за какво трябват.
Не е като да не съм се оправяла с автомати за билети на места с доста по-големи транспортни мрежи.
Some say the end is near,
Some say we'll see Armageddon soon,
I certainly hope we will,
I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.
До коментар [#24] от "koteshkoshishche":
"Пример: Единствените бели деца, които побеждават на олимпиадите по математика азиатчетата са българчетата. Или това не важи според "ОИСР"?"
Това въобще не е вярно!! Може да прегледате резултатите от международните олимпиади по математика и информатика и да се убедите, че не е така. Медиите обикновено пресилват резултатите от олимпиадите, за да могат да направят "новина". Не подценявам резултатите на децата, още повече, че съм родител на едно такова дете, но трябва да виждаме истината.
[quote#69:"Хриси"]Абе, извинявай, ама в реалния случай, като видя, че не се получава два пъти, на третия ще питам някой наблизо, който си купува билет. [/quote]
Абе, извинявай, ама задачата не е отражение на реална ситуация. Със същия успех можеше да е банкомат и да ти искат да изтеглиш 50 лв, но като избереш 50 и да ти пише, че няма наличност. Обаче пък примерно да може да избереш 2х20 + 1х10.
Тази задача не е "да се справим с купуването на билет за метро от автомат", а "да съобразим какво да направим според условието, както и да съобразим дали част от условието е задължаващо или препоръчително".
За съжаление си прав, но се съмнявам, че ще те разберат, ще си помислят, че нарочно ги обиждаш. Мислех, че форумът на Дневник е на малко по-високо ниво, но... вече не съм съвесм сигурна.
"Същевременно Клисарова каза, че трябва да се мисли за отделянето на средства децата от по-малките градове да пътуват да София, да виждат какво е метро, как да си купят билет, да отидат на театър, на кино... "
Господи, щом и министершата не е схванала какво точно са проверили ор ПИСА... какво искаме от децата?!
До коментар [#61] от "kimik":
"
Това утре може да бъде инструкция за поправяне на нещо и какво ли още не.
"
Много добър пойнт! Хлапето ми вече е в колеж но си спомням в училище непрекъснато правеха проекти. Винаги в група по 4 до 6 деца. Задачите обикновено са от типа - на туристически остров сте. имате $5,000. Трябва да отворите бизнес.
оставят ги сами да си изберат кой да е лидера. Оставят ги да се карат докъто изберат идея. Имат да предават "етапи" всяка седмица - идея. план, финансиране, изпълнение, и накрая презентация пред целия клас. А също и всеки член на групата дава оценки на другите и на себе си.
Помисли малко и ще видиш колко са важни тези неща. Научават се че винаги трябва да работиш в група и да се справяш с мързеливи, глупави, подли ... групите са винаги различни за да не могат да се сработят. Научават се бързо че единствения начин да успеят е да си изберат правилния лидер и да изберат правилна роля за всеки член. Разбират също че има отговорности и дори когато се оценяват системата маха най-високите и най-ниските оценки и накрая се получава че всеки член получава горе долу честна оценка отразяваща труда му. Тези проекти не са с много голяма тежест. На всяка оценка се слагат коефициенти на тежест. И са градирани - домашни, проекти, средни контролни, финално контролно. Това ти дава възможност ако работиш добре през срока да вземеш добра оценка дори и ако не си много добър на финалното контролно. Освен това се научават да работят от идея до представяне на проекта пред публика. Всеки семестър имаше поне по един проект - нещо направено - макет, експеримент, който всяка група излага в класната стая. Родителите ходят задължително и децата стоят пред проекта си и го обясняват на всеки който се спре да гледа. повечето не се интересуват много но децата се научават да могат да обясняват и да представят нещата си дори и пред отегчени и незаинтересувано родители.
Аз докъто бях ученик и студент в България никога на са ни учили да говорим пред публика и да можем да защитаваме проектите си пред много хора. Аз съм доста добър инженер но ми отне няколко години докъто се науча да си представям работата пред отдела и шефовете. В САЩ това е много важно и нямаш никакъв шанс да се издигнеш ако не можеш да си защитиш бюджет, срокове, хората, изпълнението. Все неща абсолютно непознати за мен но лесни за Американските ми колеги. После хлапето като взе да ходи на училище разбрах откъде идва тази разлика.
НЕ може да се подценява образованието!!!!!!! Няма да имаме бъдеще без добро образование.
хаха, а даже няколко човека са се засегнали и са ти сложили минуси. Но ако може да влезем в 1во априлската тематика - явно трябва да благодарим на Столична Община, че са се съобразили със средното ниво на населението и са инсталирали автомати на които не се натиска и не се избира нищо...а също така и за отказа им да създадат интегриран градски транспорт
One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
Да, не съм сигурен да се смея ли или да плача. Жалко е, просто е жалко. А начинът, по който медиите отразяват събитието също е жалък - "не можели да си купят билет от автомат". Това е също толкова жалко заглавие, колкото отговорът на Клисарова.
Очевидно според написаното в статията дори писачите от Дневник не са могли да се справят със задачата (защото са написали невярно решение). Т.е. дори писачът Георги Марчев не може да си купи билет за метрото, ха!
Ами прав си. Както каза задачата не е да постигнеш просто някакъв резултат, а да успееш да постигнеш оптимален/най-добър резултат. Например - ученикът би могъл да си купи дневна карта/билет за 10 лв (без намаление), но е важно да съобрази, че като ученик ползва отстъпка и да зададе на машината да изчисли необходимото намаление и да му даде отстъпката. ПРИМЕР: в германия студентите могат да си купуват карти за градския транспорт с намаление от автомати. Необходимите стъпки са:1) да избереш тип карта и зоните в които искаш тя да бъде валидна (там цените варират от обхвата на картата ти от по-евтина с малък обхват - идеален център напр. до скъпа за цялата мрежа - вкл. и близки селца), 2)да зададеш, че ползваш отстъпка (може да е пенсионерска,студентска, ученическа и тн.), 3) в случай че си студент/ученик да въведеш номера на студентската/ученическа книжка - ако си студент и си си платил семестъра получаваш картата, респективно ако си ученик получаваш съответната отстъпка. Това са целите. Тук може да се наложи да се ползва подобно нещо ако се въведе възможността да закупуваш билети/карти на различни цени: примерно с намаления, за седмица,за ден, за брой пътувания, за наземен+метро и тн. В софия десетки хиляди ползват метрото на ден, но все още трябва да се редят на опашки за картите си вместо да го правят и на автомат за да се улесни процедурата. Другата задача също изисква не просто да стигнеш до зададената цел но да го направиш с най-малко ресурс - в случая ресурсът ти е време, в други случаи може да е гориво, в трети случаи може да е амортизацията на автомобила например (да избереш по дълъг но по-лесен маршрут или по къс но офф роуд например) и тн .. задачите са практически и показват действително, че учениците ни са зубрачи и не могат да мислят/действат продуктивно и аналитично когато това се налага. Да се поправя - не всички но явно масата ученици са така.
Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
Е, не съм на 15, но имам GPS на телефона, често го ползвам, не съм от София, но има приложение и за градския транспорт. Честно казано - бях на студентска бригада в Англия преди 3 години, всичко свързано с транспорт е доста улеснено, тук ми е по-трудно с БДЖ-то като българин...
Хей, те услугите са според нуждите.
Интегриран транспорт!? За какво? Хората сто пъти ти обясниха че пускат стинките и заминават ти пак насилваш разни сложни задачи. Освен това ти се каза че метро има само в София. За какво им е на хората от Варна или Пловдив да учат как да си купуват билети за метро. Това е долна провокация на някъква си западна организация която има за цел да "разбие" България. Не схванахте че Запада е зад тези неща! Едно време като нямаше метро и всички бяхме отличници. Сега виж какво стана.
Статията с грешна, страхувам се, че и авторът й не е разбрал каква е идеята. PISA хич не се интересува дали децата могат да си купят билет от автомат или не. Подобни задачи се наричат Creative Problem Solving и се изследва доколко децата са способни, когато срещнат някакъв проблем (в случая невъзможността да си купиш билет с намаление, но можеше да бъде и каквото и да е друго), да намерят друго някакво работещо решение. Та забравете за автомата, той няма никакво значение.
Гражданин излиза от обществения клозет на пл."Възраждане",като по стълбите си закопчава дюкяна.Чужденец го пита:-Ескюз ми,метро?-Ааа не,отвръща скромно гражданинът,само 18 см.
[quote#1:"peni_nikol.53."]някога не беше така - през 70 и 80 год. на миналия век децата се учеха и отличниците бяха повече . [/quote]
Сигурен съм, че дори и през 80-те да бяха задали тази задача отговорите нямаше да са много по-различни. И то не защото задачата изисква грамотност или математически познания, а защото изисква малко аналитична мисъл, т.е. съобразителност. Комунягите обаче не са имали интерес от мислещи хора, затова и зубренето е останало като традиция точно от тази ера.
До коментар [#24] от "koteshkoshishche":
Това са учениците от математическите гимназии, а при останалите с 2-та часа математика на седмица ей това е резултата, излизат от училище дебили! Математиката развива мисленето, а не наизустяването на теми по литература!
Не могат да се направят изводи само по това проучване .
Ако ще се заяждаме я да видим как англичанин си издава билет за риболов в България и дали успява. Дали сте гледали тази реална ситуация у нас преди няколко години в един репортаж. Англичанинът в хода на тази операция влезе в една българска банка и излезе след 20 секунди вдигайки рамена като каза ' Никой там не говори английски език' .
Имам 2 семейства пациенти англичани тук и не ми стига английският за да им обясня абсурдите в българската здравна система къде трябва да отидат какво да кажат, какви документи ще се наложи да попълват и защо им давам една папка направления. Общо взето поради уникалната бюрокрация у нас българинът в крайна сметка се справя по-успешно. Западняците свикнали на уредена държава тук стоят безпомощни като бито дете и не знаят какво да правят. По тоя повод има един виц: Стояли си двама полицаи на едно кръстовище. Приближил се турист и ги попитал нещо на английски. Те се опулили, вдигали рамене пристъпвали от крак на крак и туриста накрая взел, че си отминал. Единия полицай казал: 'Еей Пешо требва да учиме език ,че не мое ич да се опра'име'. А другия полицай казал: 'Епа тоя като знаеше да не би да се оправи, а?'
Като пътувам извън страната много по-добре си правя сметката от един финландец или швед, уверявам ви. Първо, проучвам много добре намаленията за ползване на градски транспорт, после за по-сигурно питам на гише (в повечето случаи наистина съм избрал най-изгодния вариант). Стига сте си плюли по децата - вижте на Запад при децата за какво става дума...Изследването е представено в статията доста плитко, а самото изследване е като всяко изследване Нека дойде един китаец в центъра на София и да го пусна с една карта и да му кажа да стигне, да кажем, до НБУ без такси. Макар че те са доста оправни Но западноевропеец трудно...
Забележете изказа. Не казва "Ще помисля..", нито "Ще ангажирам хора, които да помислят..." а "Трябва да се мисли...". Еми да, трябва да се мисли, ама кой го прави.
[quote#73:"blaf"]Тази задача не е "да се справим с купуването на билет за метро от автомат", а "да съобразим какво да направим според условието, както и да съобразим дали част от условието е задължаващо или препоръчително".[/quote]Много добре казано - заглавието на статията определено е подвеждащо. А иначе смятам, че задачата съвсем не е нереалистична - бъгави интерфейси дал Бог. И меродавното в случая е, че нации, които се справят добре с математиката се справят и с тази задача. Така, че някаква корелация със способността за логическо мислене определено има.
[quote#1:"peni_nikol.53."]колко не грамотни деца има , някога не беше така - през 70 и 80 год. на миналия век децата се учеха и отличниците бяха повече .[/quote]
Като ви гледам как пишете "неграмотни", явно и тогава е било същото.
[quote#6:"Додо"]Това е лоша новина, но се чудя, какъв ли ще е процентът при 60+ годишните ?[/quote]
Рязликата едва ли ще бъде голяма - макс 10% повече )))
Без да се смятаме за уникални ,мога да кажа че примерно ползването на компютър от хора в градовете ни е в пъти по- голямо от това в Гърция. Там има още интернет зали,нещо което при нас изчезна .Не вярвам на такова проучване.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
Peni Nikol
Рейтинг: 5120 Неутралноколко не грамотни деца има , някога не беше така - през 70 и 80 год. на миналия век децата се учеха и отличниците бяха повече .
Peni NikolSS
Рейтинг: 2503 ВеселоИма напредък !
Преди време ги беше страх да стъпват по трамвайните релси , за да не ги хване тока !!!
cinik
Рейтинг: 2326 НеутралноА от вендинг автомат с 8 вида кафе, сметана, захар и бъркалка защо могат? Пак бомбастично заглавие, а когато прочетем истинскта задача, ще се окаже нещо с група ученици, чиито стотинки са корен кваратен на обиколката на екватора и с тях трябва да комбинират 4 маршрута.
„Слушай ко ша ти кажа, уа! Човека сий направил частна митница на КПП-то, 10 години хероина за Ивропа й минавал приз ньего. И сига ко, ша са остави на някой си Киро да доди от Канада и да му я затвори? Как ша стани тази работа, то са иска мозък да помислиш малко! Нье само Киро ша падни, ами и кака ти Урсула ша падни, хъ-хъ-хъ! "don_horhe
Рейтинг: 367 НеутралноОбразование - nein, здравеопазване - nein, енергетика - nein, обществена сигурност - nein. Ами за какво да ѝ плащам данъци на тази "държава"?
Нинов
Рейтинг: 1821 НеутралноАмчи то софийското метро е лесно: пускаш стотинки докато автоматът ти изплюе билетче.... тва със седемте не го вярвам... тотален абсурд...
Животът е кратък! Затова се стремете да прекрарате колкото се може повече време в интернет-форуми в спорове с непознати.Додо
Рейтинг: 880 ЛюбопитноТова е лоша новина, но се чудя, какъв ли ще е процентът при 60+ годишните ?
damage_case
Рейтинг: 440 НеутралноНа кой континент и на коя раса принадлежи бъдещето е повече от ясно и без подобни тестове.
Angelina
Рейтинг: 470 НеутралноЩе свикнат , но в началото наистина ще им бъде трудно, с всяко едно нещо се свиква стига човек да има желание.
xm...
Рейтинг: 1299 ВеселоА за какво им е, след като метро има само в София?
При това го ползват основно люлинци и от Младост?
А колко от 15-годишните софиянчета могат да се оправят в селски хоремаг?
Да не говорим в пернишка дискотека?
nv
Рейтинг: 1561 ВеселоДо коментар [#1] от "peni_nikol.53.":
"Радев е три пъти по-добре, отколкото Герджиков": Nessarox[quote#1:"peni_nikol.53."]през 70 и 80 год. на миналия век децата се учеха и отличниците бяха повече . [/quote]
Така е, аз съм жив пример
blaf
Рейтинг: 589 НеутралноЯ малко повече информация за таз статистика - кои ученици са били питани, на какъв език са били въпросите, ако може линк към картинките от интерактивните въпроси. То верно, че образованието е зле, ама това е нереално.
Нелсън Мандела
Рейтинг: 1920 ВеселоА на времето нямаше метро, но всички можеха да си купят билети от машината
Чехов е Толстой, а Братя Карамазови са Три Сестри!джендър NATO generals
Рейтинг: 950 ВеселоТова е предпоставка за повече работни места, в държавата с най-ниски доходи и една от най-високите безработици на стария континент!
Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на токcinik
Рейтинг: 2326 Неутрално[quote#1:"peni_nikol.53."]колко не грамотни деца има , някога не беше така - през 70 и 80 год. на миналия век [/quote]
„Слушай ко ша ти кажа, уа! Човека сий направил частна митница на КПП-то, 10 години хероина за Ивропа й минавал приз ньего. И сига ко, ша са остави на някой си Киро да доди от Канада и да му я затвори? Как ша стани тази работа, то са иска мозък да помислиш малко! Нье само Киро ша падни, ами и кака ти Урсула ша падни, хъ-хъ-хъ! "А колко "не грамотни" са си останали такива от онези години, да не говорим...Но то тогава беше лесно - имаше телефонни кабини с 5 стотинки само за градски разговор, междуселският беше само от пощата. Сега стана сложно - вендинг автомати, автомати за билети, банкомати...
Schliwobeatz
Рейтинг: 418 НеутралноЗаглавието е лееееко тенденциозно. В задачата става въпрос за пресмятане на най- краткия път.
Graf
Рейтинг: 1291 Разстроено[quote#1:"peni_nikol.53."]колко не грамотни деца има , някога не беше така[/quote]
Ecrasez l’infâmeНе вЕрвам...
mrtosh
Рейтинг: 517 НеутралноДо коментар [#2] от "SS":
Има логика да мислят така, след като виждат как работят бащите им, пият 300 грама ракия всяка вечер и сутрин псуват че трябва да ходи на работа. Възможно е и да ги хване тока.
simeonov_
Рейтинг: 470 НеутралноНо пък за сметка на това учениците ни са сигурно най-добрите зубрачи на света.Просто системата на образование и голяма част от учителите ни са застинали накъде в 20 век.
BiGman
Рейтинг: 5722 ВеселоВерно е...у наше село даже и бабите не знаят как се влиза у метрото...затова ходят у МЕТРО...
xm...
Рейтинг: 1299 ВеселоДо коментар [#3] от "cinik":
Истинската задача ...
Ми ... "изследването" е проведено ... 2012 година.
То си е написано ...
А тогаз покрай метрото се снимаше и рекламен филм за 1 милион лева, ако си спомняте ...
И се рекламираше една Особа, което пък нЕма как да са забрай, толкоз напоително и досадно беше ...
mr. z
Рейтинг: 367 НеутралноЧестит първи април.
skch
Рейтинг: 367 НеутралноДа, наистина покъртително. Чудно ми е 80% от децата дето не са виждали метро, щото представете си НЕ ЖИВЕЯТ В СОФИЯ (да има и такива, колкото и да е странно) защо не са се научили да позлват автомата за билети?
А наистина едно време не беше така, цяла България ползваше автомати за билети за софийския градски транспорт, нямаше и нито един случай на насилие в интернет, децата не си гледаха айфона...
Млад овчар
Рейтинг: 367 Неутрално[quote#12:"#оставка"]А на времето нямаше метро, но всички можеха да си купят билети от машината[/quote]
Аз не получавам грант!А ти?Нищо че нямаше машини за билети
koteshkoshishche
Рейтинг: 213 НеутралноНякак си предпочитам да гледам реалните постижения пред резултатите от поредното оправдаване на финансиране и съществуване на Х брой организация...
Моят народ е русофилски, политиците ми са англофили, генералите-германофили, жена ми е италианка, само аз съм единственият българофил в царството.Цар Борис IIIПример: Единствените бели деца, които побеждават на олимпиадите по математика азиатчетата са българчетата. Или това не важи според "ОИСР"?
grand funk railroad
Рейтинг: 1040 НеутралноДо коментар [#2] от "SS":
Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche++++++++++++++++
Нинов
Рейтинг: 1821 НеутралноА в Макао-Китай на децата им сече пипето, защото през свободното си време в казината изкарват кинти за Ролс-Ройс.... тези пък от Тибет-Китай - защото са роднини на кикотещия се Далай Лама.
Животът е кратък! Затова се стремете да прекрарате колкото се може повече време в интернет-форуми в спорове с непознати.someeeee
Рейтинг: 434 ВеселоДо коментар [#6] от "Додо":
Няма значение.. 60+ годишните са традиционалисти и ползват трамвай ;Д..
Zaphod Beeblebrox
Рейтинг: 624 ВеселоДа заглавието се отнася към статията,
както ПИЗА тестовете спрямо тези от видеото https://www.youtube.com/watch?v=W2FM3Tb17ro
grand funk railroad
Рейтинг: 1040 НеутралноСлед като мутрите си имат държава и тя е чалгаджийница, не се изненадвам.
Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluchetraveler1
Рейтинг: 681 Неутрално[quote#4:"don_horhe"]Ами за какво да ѝ плащам данъци на тази "държава"? [/quote]
ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВООтговора е прост: за да има пари за обществени поръчки, от които обществото едва ли ще има каквато и да е полза в болшинството от случаите.
Нинов
Рейтинг: 1821 НеутралноДо коментар [#23] от "Млад овчар":
Животът е кратък! Затова се стремете да прекрарате колкото се може повече време в интернет-форуми в спорове с непознати.Как да е нямало машини за билети???
Имаше - само дет бяха големи колкото една будка... отиваш слагаш си парите на един долап и от вътре се появява една ръка даваща билетче и ресто
Violeta Keremidchieva
Рейтинг: 367 НеутралноДо коментар [#1] от "peni_nikol.53.":
Мразя забележки за правописа, мисля, че отвличат вниманието от целта. Но когато правиш сам забележка, не е лошо да си написал "неграмотен" правилно.
vinetu
Рейтинг: 418 НеутралноПълна глупост. Първо, на колко от 15 годишните в България, или дори София, им се налага да използват метро? Второ, някой да е забелязал тълпи от 15 годишни около автоматите за билети които да молят случайни минувачи да им купят билет?
https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/SML
Рейтинг: 572 ВеселоДо коментар [#22] от "skch":
One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.Задачата на ПИСА най-вероятно е била математическа и не имала нищо общо с пускането на стотинки в машината на софийското метро. Заглавието на статията е подвеждащо.
WALL-E
Рейтинг: 473 НеутралноУчениците на 15 имат карти и НИКОГА не им се е налагало да купуват билет за метро от автомат.
Умен и красив жълтопаветник.koteshkoshishche
Рейтинг: 213 ЛюбопитноЕто какво правят български ученици в свободното си време, докато другите се возят в метрото.
Моят народ е русофилски, политиците ми са англофили, генералите-германофили, жена ми е италианка, само аз съм единственият българофил в царството.Цар Борис IIIhttp://vbox7.com/play:090bb33bad&start=350
Ослик, суслик, паукан
Рейтинг: 424 Весело[quote#21:"mr. z"]Честит първи април.[/quote]
I had a dream, JoeБива ли такива спойлери още в 21-вия коментар?
SML
Рейтинг: 572 НеутралноТова е от техния сайт:
One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.The CORRECT answer involves buying a ticket for:
“City Subway/Concessions/Single Ticket(s)” with four trips AND visiting the BUY screen for the case "City Subway/Concession/Daily Ticket" to compare the prices.
NATURE OF THE TASK
Use targeted exploration to accomplish a task. Buy tickets with a ticket machine, adjusting to feedback gathered over the course of the task to comply with all constraints: the ticket bought not only complies with three explicit instructions, but the student compared prices between the two possible options before making a selection, thus checking the constraint to buy the cheapest ticket. Execution of the solution involves multiple steps.
The problem is interactive i.e. not all information is disclosed at the outset and some information has to be uncovered by exploring the problem situation. The setting is technology because the problem involves a technological device and the focus is social because the problem involves the community or society in general.
Общо взето целта пред учениците е била да изберат най-бързия маршрут и да си купят най-евтиния билет, който да им свърши работа.... тоест две оптимизации под условие.
mrtoyaga
Рейтинг: 389 РазстроеноДо коментар [#16] от "Graf":
Да, така е, и аз не вЕрвам - доста от тогавашните "грамотни" деца и досега ни управляват... и произвеждат себеподобни.
Лелка
Рейтинг: 1081 ВеселоЕ като го сметнАх най-краткия път от Диаманта до Айнщайн пак Вуте,Асан и азека сме с еднакви права за гласуване,ма на них им дават по 20 лв.,а аз плащам данъци.Толкоз.
Цайко
Рейтинг: 932 НеутралноБАси статистиката, статията направо идва да каже, че тийновете имат нужда от кучета водачи. Малко раздувка ми се струва.
BIG AL
Рейтинг: 1291 ВеселоЕ, значи съм 15- годишен ..
)
)
))
))
BIG ALТова да се чува :
Никакво удоволстиве не е да пътуваш в дупките , като къртица , но ..цивилизасион ..
Не одобравям и подземните , многоетажни гаражи - въртиш се като пумпал вътре:
А някой казват ,че съм американофил :
Gavril
Рейтинг: 528 Весело1ви Апри настрана, трябва да уточним. Задачите не са дали могат да си купят билет, а дали могат да следват инструкциите в задачата. Задачата с най-краткия маршрут може съвсем лесно да бъде объркана заради недоглеждане - аз самия седях и около 30 сек. гледах защо имаме същия път, а моето време е по-дълго, преди да видя, че съм избрал една допълнителна лента извън маршрута ми.
България, къде е нашия change we can believe in?Купувал съм билет от вендинг машина в Холандия, и за метро и за автобус. Специално от тези за автобус има стари модели, които освен ако не си братовчед на конструктора - успех...
BIG AL
Рейтинг: 1291 ВеселоКогато губиш време да МИСЛИШ за най- краткия път или да си търсиш място за паркиране в Моловете , тогава
))
BIG ALНЕ можеш да мислиш , за ..по- важните неща в ..живота :
Булаир
Рейтинг: 568 НеутралноА най-интересното е, че сега ще натамънИм учебниците (че и нови ще напечатаме) с единствената цел - на следващата ПИСА да сме с по-добри резултати. ... Нещо като учене на английски за Тойфел.
tolex
Рейтинг: 700 НеутралноЧе как ще се справят!??
Почти всички кадърни, интелигентни и умни избягаха от страната. За съжаление тук остават другите и децата им.
Въпросът е защо е така и в какво е причината!
Georgi Yordanov
Рейтинг: 758 НеутралноИзследователите не могат да се справят със същата задача в София на 100 %!
Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!charlesdegaulle
Рейтинг: 668 НеутралноВинаги сме готови да обвиним учителите, образователмата система или когото и да е но не нас си! Какъв пример виждат децата - пари не се правят с ум и разум, а с мускули (на врата...) за момчетата и с инпланти и чалга за момичетата... И с крадене. И понеже е 1-ви април - в статистиката липсва едно - 90% от децата си чешат онези работи...
Pontif
Рейтинг: 3099 Неутрално[quote#3:"cinik"]А от вендинг автомат с 8 вида кафе, сметана, захар и бъркалка защо могат? [/quote]
California Über AllesЗащото не е необходимо да разчитат карта, да изберат маршрут според зададен критерий и да калкулират цената на билетите. На вендинг машините натискаш картинки.
Не подценявай нивото на неграмотност в България. Има деца които се учат но само благодарение на усилията на семействата им. Голямата част са оставени на самотек и ще пострадат много. Ако на 15 години не можеш и не знаеш да учиш - край. Нищо няма да ти помогне. За университет или колеж и дума не може да става. Едно време имаше СПТута и професионални училища където поне можеше да се научи някакъв занаят. Сега не знам дали ги има. И ако ги има икономиката която поглъщаше тези "майстори" сега я няма. Остава избора - шофьор на такси, охранител, келнер, продавач на бутка за момчетата и келнерка, продавачка, проститутка за момичетата. Не е много голям дори и този избор.
muny
Рейтинг: 367 ГневноЯ стига глупости, колко от тук присъстващите са си купували билет за метро от автомат!? И кога за първи път се качихте на метро в България (София)!?
Стига сте укорявали само децата. Нашите деца са умни деца, само дето всички родители в България чакат някой друг да им възпитава и образова децата.
Сравняват децата ни с азиатците - Япония, Южна Корея, Сингапур, Хонг Конг. Хубаво е да се целим високо, но някой има ли представа как учат децата в тези страни; на какъв стрес са подложени от системата им; как на 4 годишна възраст почти всяко дете започва с уроци по пиано, цигулка, балет, някакъв спорт, да не говорим като стартира училището. И това се регулира от родителите, за да имат максимален шанс децата им за по-добър живот.
Колко родители в България се занимават стриктно с извънкласните форми на децата си, с допълнителни уроци през целия учебен курс, не само кандат-студентски кампании?
И нека не се оправдаваме с липса на време, пари, система, политици и т.н.
Ако искаме по-добро бъдеще за децата си, това зависи много,много от нас - родителите.
galio
Рейтинг: 624 ВеселоА, сигурно не обичат да дават пари просто.
https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQMТук по традиция билетите се наследяват, не се купуват
2easy
Рейтинг: 418 ГневноТова проучване е безумно съжалявам. Просто е безумно. 7% от 15- годишните могат да пуснат монета в процеп за да вземат билет... това са пълни глупости. ако утре "престижна" международна организация ви каже, че едва 1% от българите могат да пишат пак ли повярвате...
Парадоксалните възвишения на човешката мисъл доведоха до леснопредвидими вдлъбнатини в окръжността на ирационалното оригиналничене.Хриси
Рейтинг: 1469 ЛюбопитноДо коментар [#43] от "Gavril":
Some say the end is near, Some say we'll see Armageddon soon, I certainly hope we will, I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.Бе аз ги следвам инструкциите в задачата много внимателно и ми дава, че такъв билет няма. Чак такъв идиот не съм.
Скандинавец
Рейтинг: 429 Неутрално"Едва 7 на сто от 15-годишните български ученици могат да се справят със задачата да си купят билет за метро от автомат."
..
..
Не е срамно човек да не може нещо. Срамно е да не иска да се научи.
symmpro
Рейтинг: 404 НеутралноТози материал е преписан 1: 1 от немската преса и касае нивото на немските ученици !
Поне да бяхте изчакали да мине една седмица ...
Срамота !
blaf
Рейтинг: 589 Неутрално"Решението на практика изисква те да посочат опция "Метро", след това да отбележат, че имат отстъпка, и накрая да изберат два броя билети и да натиснат "Купувам". Така, както на практика работят и автомати за храна, напитки и други продукти."
АМИ НЕ. Решението не е това и ако от Дневник бяхте отворили сайта със задачата, щяхте да видите. Решението е да ПРОБВАШ да направиш това, но "автоматът" да ти изпише, че няма такива билети и ти накрая да си вземеш билет БЕЗ отстъпка.
Pontif
Рейтинг: 3099 Неутрално[quote#52:"2easy"]
California Über AllesТова проучване е безумно съжалявам. Просто е безумно. 7% от 15- годишните могат да пуснат монета в процеп за да вземат билет... това са пълни глупости.[/quote]
Ти явно си от 90%. Не ти е дадено да схванеш че това не е практическа задача в Софийското метро а по-абстрактна задача за което и да е метро. И не оценява декстерити за пускане на монети а способността да разчетеш карта, инструкции и да вземеш елементарно решение в зависимост от зададени критерии.
Вярно, какво искаме от децата като гледаме какви са им родителите, които щом са в този форум поне могат да четат и да ползват компютър? Те попадат в категорията на функционално неграмотните - могат да прочетат една страница но не могат да отговорят на въпросите свързани с текста.
Ако още веднъж някой ми даде за пример Софийското метро под тази статия ще обявя и форумците за 90% неграмотни.
BIG AL
Рейтинг: 1291 ВеселоСпокойно , ще дочàкаме момента и на шутове да реагират автоматите - за всичко , на този свят ..
)
)))
))))
BIG AL/ като в американските филми - когато не пускат кОлата или сандвича / ...
...............................
Преди години , автомат за кафе в един Институт :
Пред него ,един грък си пуска монетата, обаче чашката не пада и кафето потича и гъркът - ЗАПУШВА с пръст дупката и започва да вика : НЕМА ЦАСА, нема цаса , нема цаса ...ооооххххх...
skch
Рейтинг: 367 НеутралноДо коментар [#34] от "FvH":
Напълно съгласен съм, едва ли е била за софийските автомати точно, но все пак е добре като пишат журналистите малко да мислят и най-вече да си избият от главите, че извън София не живеят хора
Gavril
Рейтинг: 528 ВеселоДо коментар [#53] от "Хриси":
Айде тук е за без пари. В Холандия един път ми глътна 10 евро един автомат. Балканеца у мен го стегна миокардата
България, къде е нашия change we can believe in?Хриси, абе и аз уж не съм, ама е - на
kimik
Рейтинг: 213 НеутралноДо коментар [#8] от "Ангелина":
С какво да свикнат с 'автоматите за билети' ли?
Идеята е не да се научи нещо конкретно (купуване на билет от автомат), а да се следват определени 'елементарни' инструкции за да се случи нещо. Това утре може да бъде инструкция за поправяне на нещо и какво ли още не. А PISA просто показва колко кухо ни е образованието - преподава се теория, но не се прави никаква връзка за какво може да ти бъде полезна. Децата не я разбират, завършват и после се чудим защо работната ни ръка с висше образоване никой не я иска.
А това, че наши деца печелели състезания - те са единици и са специално обучавани, а PISA просто показва общото ниво, а то е отчайващо. Само вижте кои страни са на първите места - Корея, Китай, Канада, Австралия...за какво говорим?!
Николов
Рейтинг: 892 Неутрално[quote#24:"koteshkoshishche"]Единственит е бели деца, които побеждават на олимпиадите по математика азиатчетата са българчетата. Или това не важи според "ОИСР"?[/quote]Първо не е вярно. Китайците май само американци и руснаци успяват да ги бият - и то не винаги. Също има поне още поне 10-тина нации, които като цяло се представят по-добре - корейци, поляци, украинци, британци и др. Второ, във встъпителния курс по статистика става дума за неща като максимум, минимум, средна стойност, медиана и т.н. В случая българският максимум може да не е много по-зле от китайски максимум, но българските среден резултат/медиана явно са доста по-зле от китайските такива. В крайна сметка това е по-меродавния резултат защото отборите по математика се състоят от по 5 човека, но за икономиката е важно как се представя масовия случай.
eyewitness
Рейтинг: 418 НеутралноДо коментар [#3] от "cinik":
Примера друго казва, ама кой да чете?
kimik
Рейтинг: 213 НеутралноДо коментар [#57] от "Pontif":
+++++++++++++
Абсолютно съм съгласна - изпреварил си ме с коментара.
До коментар [#52] от "2easy":
Докато има хора, които тълкуват текст като теб - това ще е нивото, колкото и да се гневиш.
cinik
Рейтинг: 2326 Неутрално[quote#63:"eyewitness"]Примера друго казва, ама кой да чете? [/quote]
„Слушай ко ша ти кажа, уа! Човека сий направил частна митница на КПП-то, 10 години хероина за Ивропа й минавал приз ньего. И сига ко, ша са остави на някой си Киро да доди от Канада и да му я затвори? Как ша стани тази работа, то са иска мозък да помислиш малко! Нье само Киро ша падни, ами и кака ти Урсула ша падни, хъ-хъ-хъ! "За заблуждаващи етикети глобява Комисията за защита на конкуренцията, а за заблуждаващи заглавия не знам..Видя ли такова, не чета надолу...
Николов
Рейтинг: 892 Неутрално[quote#53:"Хриси"]Бе аз ги следвам инструкциите в задачата много внимателно и ми дава, че такъв билет няма.[/quote]Това е част от задачата. Като вземете правилното според обстоятелставата решение излиза екран и Ви обяснява, че най-очевидното решение е било деактивирано за да видят как бихте реагирали. Оценява се не просто резултата, а как точно сте стигнали - тестът запомня пътя, който сте минали до решението. Явно са искали да проверят как се реагира при нестандартна ситуация - която, обаче, е доста реалистична защото неадекватни интерфейси дал Бог.
areta
Рейтинг: 1196 НеутралноДо коментар [#24] от "koteshkoshishche":
Не важи, тук се мерят СРЕДНИТЕ резултати, не най-добрите.
blaf
Рейтинг: 589 НеутралноВпрочем, на задачата с билетите ми е интересно дали преводът е бил направен адекватно. В оригиналния английски вариант се казва, че си ученик и МОЖЕ да ползваш билет с намаление.
Въпросът е дали при превода не са се объркали и написали, че ТРЯБВА да ползваш билет с намаление. Тогава задачата няма решение.
Хриси
Рейтинг: 1469 ВеселоДо коментар [#56] от "blaf":
Some say the end is near, Some say we'll see Armageddon soon, I certainly hope we will, I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.Абе, извинявай, ама в реалния случай, като видя, че не се получава два пъти, на третия ще питам някой наблизо, който си купува билет. Няма да седя да цъкам по тъчскрийна като алтава.
Освен това, в още по-идеалния случай, си има много точни указания какви билети за какво трябват.
Не е като да не съм се оправяла с автомати за билети на места с доста по-големи транспортни мрежи.
galio
Рейтинг: 624 ВеселоДо коментар [#57] от "Pontif":
https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM90% от форумците няма да спат спокойно довечера и ще старадат силно.
В живия живот тия горните ще намерят по-функционални решения от теб.
gmm
Рейтинг: 367 НеутралноДо коментар [#24] от "koteshkoshishche":
"Пример: Единствените бели деца, които побеждават на олимпиадите по математика азиатчетата са българчетата. Или това не важи според "ОИСР"?"
Това въобще не е вярно!! Може да прегледате резултатите от международните олимпиади по математика и информатика и да се убедите, че не е така. Медиите обикновено пресилват резултатите от олимпиадите, за да могат да направят "новина". Не подценявам резултатите на децата, още повече, че съм родител на едно такова дете, но трябва да виждаме истината.
areta
Рейтинг: 1196 НеутралноДо коментар [#53] от "Хриси":
Именно. Това е и целта. Да се види как ще решиш проблема си след като разбереш, че не става.
blaf
Рейтинг: 589 Неутрално[quote#69:"Хриси"]Абе, извинявай, ама в реалния случай, като видя, че не се получава два пъти, на третия ще питам някой наблизо, който си купува билет. [/quote]
Абе, извинявай, ама задачата не е отражение на реална ситуация. Със същия успех можеше да е банкомат и да ти искат да изтеглиш 50 лв, но като избереш 50 и да ти пише, че няма наличност. Обаче пък примерно да може да избереш 2х20 + 1х10.
Тази задача не е "да се справим с купуването на билет за метро от автомат", а "да съобразим какво да направим според условието, както и да съобразим дали част от условието е задължаващо или препоръчително".
areta
Рейтинг: 1196 НеутралноДо коментар [#57] от "Pontif":
За съжаление си прав, но се съмнявам, че ще те разберат, ще си помислят, че нарочно ги обиждаш. Мислех, че форумът на Дневник е на малко по-високо ниво, но... вече не съм съвесм сигурна.
areta
Рейтинг: 1196 Неутрално"Същевременно Клисарова каза, че трябва да се мисли за отделянето на средства децата от по-малките градове да пътуват да София, да виждат какво е метро, как да си купят билет, да отидат на театър, на кино... "
Господи, щом и министершата не е схванала какво точно са проверили ор ПИСА... какво искаме от децата?!
Pontif
Рейтинг: 3099 НеутралноДо коментар [#61] от "kimik":
California Über Alles"
Това утре може да бъде инструкция за поправяне на нещо и какво ли още не.
"
Много добър пойнт! Хлапето ми вече е в колеж но си спомням в училище непрекъснато правеха проекти. Винаги в група по 4 до 6 деца. Задачите обикновено са от типа - на туристически остров сте. имате $5,000. Трябва да отворите бизнес.
оставят ги сами да си изберат кой да е лидера. Оставят ги да се карат докъто изберат идея. Имат да предават "етапи" всяка седмица - идея. план, финансиране, изпълнение, и накрая презентация пред целия клас. А също и всеки член на групата дава оценки на другите и на себе си.
Помисли малко и ще видиш колко са важни тези неща. Научават се че винаги трябва да работиш в група и да се справяш с мързеливи, глупави, подли ... групите са винаги различни за да не могат да се сработят. Научават се бързо че единствения начин да успеят е да си изберат правилния лидер и да изберат правилна роля за всеки член. Разбират също че има отговорности и дори когато се оценяват системата маха най-високите и най-ниските оценки и накрая се получава че всеки член получава горе долу честна оценка отразяваща труда му. Тези проекти не са с много голяма тежест. На всяка оценка се слагат коефициенти на тежест. И са градирани - домашни, проекти, средни контролни, финално контролно. Това ти дава възможност ако работиш добре през срока да вземеш добра оценка дори и ако не си много добър на финалното контролно. Освен това се научават да работят от идея до представяне на проекта пред публика. Всеки семестър имаше поне по един проект - нещо направено - макет, експеримент, който всяка група излага в класната стая. Родителите ходят задължително и децата стоят пред проекта си и го обясняват на всеки който се спре да гледа. повечето не се интересуват много но децата се научават да могат да обясняват и да представят нещата си дори и пред отегчени и незаинтересувано родители.
Аз докъто бях ученик и студент в България никога на са ни учили да говорим пред публика и да можем да защитаваме проектите си пред много хора. Аз съм доста добър инженер но ми отне няколко години докъто се науча да си представям работата пред отдела и шефовете. В САЩ това е много важно и нямаш никакъв шанс да се издигнеш ако не можеш да си защитиш бюджет, срокове, хората, изпълнението. Все неща абсолютно непознати за мен но лесни за Американските ми колеги. После хлапето като взе да ходи на училище разбрах откъде идва тази разлика.
НЕ може да се подценява образованието!!!!!!! Няма да имаме бъдеще без добро образование.
SML
Рейтинг: 572 НеутралноДо коментар [#57] от "Pontif":
One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.хаха, а даже няколко човека са се засегнали и са ти сложили минуси. Но ако може да влезем в 1во априлската тематика - явно трябва да благодарим на Столична Община, че са се съобразили със средното ниво на населението и са инсталирали автомати на които не се натиска и не се избира нищо...а също така и за отказа им да създадат интегриран градски транспорт
areta
Рейтинг: 1196 ВеселоДо коментар [#68] от "blaf":
правилно си се ориентирал.
Не са объркали, именно там е заровено кучето
blaf
Рейтинг: 589 НеутралноДо коментар [#75] от "luda_krava":
Да, не съм сигурен да се смея ли или да плача. Жалко е, просто е жалко. А начинът, по който медиите отразяват събитието също е жалък - "не можели да си купят билет от автомат". Това е също толкова жалко заглавие, колкото отговорът на Клисарова.
Очевидно според написаното в статията дори писачите от Дневник не са могли да се справят със задачата (защото са написали невярно решение). Т.е. дори писачът Георги Марчев не може да си купи билет за метрото, ха!
bludniq_sin
Рейтинг: 957 НеутралноДо коментар [#73] от "blaf":
Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.htmlАми прав си. Както каза задачата не е да постигнеш просто някакъв резултат, а да успееш да постигнеш оптимален/най-добър резултат. Например - ученикът би могъл да си купи дневна карта/билет за 10 лв (без намаление), но е важно да съобрази, че като ученик ползва отстъпка и да зададе на машината да изчисли необходимото намаление и да му даде отстъпката. ПРИМЕР: в германия студентите могат да си купуват карти за градския транспорт с намаление от автомати. Необходимите стъпки са:1) да избереш тип карта и зоните в които искаш тя да бъде валидна (там цените варират от обхвата на картата ти от по-евтина с малък обхват - идеален център напр. до скъпа за цялата мрежа - вкл. и близки селца), 2)да зададеш, че ползваш отстъпка (може да е пенсионерска,студентска, ученическа и тн.), 3) в случай че си студент/ученик да въведеш номера на студентската/ученическа книжка - ако си студент и си си платил семестъра получаваш картата, респективно ако си ученик получаваш съответната отстъпка. Това са целите. Тук може да се наложи да се ползва подобно нещо ако се въведе възможността да закупуваш билети/карти на различни цени: примерно с намаления, за седмица,за ден, за брой пътувания, за наземен+метро и тн. В софия десетки хиляди ползват метрото на ден, но все още трябва да се редят на опашки за картите си вместо да го правят и на автомат за да се улесни процедурата. Другата задача също изисква не просто да стигнеш до зададената цел но да го направиш с най-малко ресурс - в случая ресурсът ти е време, в други случаи може да е гориво, в трети случаи може да е амортизацията на автомобила например (да избереш по дълъг но по-лесен маршрут или по къс но офф роуд например) и тн .. задачите са практически и показват действително, че учениците ни са зубрачи и не могат да мислят/действат продуктивно и аналитично когато това се налага. Да се поправя - не всички но явно масата ученици са така.
4ove4encence
Рейтинг: 404 НеутралноЕ, не съм на 15, но имам GPS на телефона, често го ползвам, не съм от София, но има приложение и за градския транспорт.
Честно казано - бях на студентска бригада в Англия преди 3 години, всичко свързано с транспорт е доста улеснено, тук ми е по-трудно с БДЖ-то като българин...
Pontif
Рейтинг: 3099 НеутралноДо коментар [#77] от "FvH":
California Über AllesХей, те услугите са според нуждите.
Интегриран транспорт!? За какво? Хората сто пъти ти обясниха че пускат стинките и заминават ти пак насилваш разни сложни задачи. Освен това ти се каза че метро има само в София. За какво им е на хората от Варна или Пловдив да учат как да си купуват билети за метро. Това е долна провокация на някъква си западна организация която има за цел да "разбие" България. Не схванахте че Запада е зад тези неща! Едно време като нямаше метро и всички бяхме отличници. Сега виж какво стана.
areta
Рейтинг: 1196 НеутралноУважаеми колеги съфорумци,
Статията с грешна, страхувам се, че и авторът й не е разбрал каква е идеята. PISA хич не се интересува дали децата могат да си купят билет от автомат или не. Подобни задачи се наричат Creative Problem Solving и се изследва доколко децата са способни, когато срещнат някакъв проблем (в случая невъзможността да си купиш билет с намаление, но можеше да бъде и каквото и да е друго), да намерят друго някакво работещо решение. Та забравете за автомата, той няма никакво значение.
Sabbath
Рейтинг: 1107 ЛюбопитноГражданин излиза от обществения клозет на пл."Възраждане",като по стълбите си закопчава дюкяна.Чужденец го пита:-Ескюз ми,метро?-Ааа не,отвръща скромно гражданинът,само 18 см.
dedo pepo
Рейтинг: 1178 НеутралноДо коментар [#10] от "nv":Така е, аз съм жив пример"
-Вярвам ти,както и на другите,които ще го твърдят.
Това,обаче,не изяснява проблема,защо не си последван.
tmax500
Рейтинг: 401 НеутралноДо коментар [#9] от "xm...":
Хаха. Така е!
blaf
Рейтинг: 589 Неутрално[quote#1:"peni_nikol.53."]някога не беше така - през 70 и 80 год. на миналия век децата се учеха и отличниците бяха повече . [/quote]
Сигурен съм, че дори и през 80-те да бяха задали тази задача отговорите нямаше да са много по-различни. И то не защото задачата изисква грамотност или математически познания, а защото изисква малко аналитична мисъл, т.е. съобразителност. Комунягите обаче не са имали интерес от мислещи хора, затова и зубренето е останало като традиция точно от тази ера.
grigoo
Рейтинг: 567 НеутралноДо коментар [#24] от "koteshkoshishche":
Това са учениците от математическите гимназии, а при останалите с 2-та часа математика на седмица ей това е резултата, излизат от училище дебили! Математиката развива мисленето, а не наизустяването на теми по литература!
Роси
Рейтинг: 7139 НеутралноА ние възлагаме надежда,тези деца да вадят България от блатото.Те за себе си са безполезни,ние държавата ще им поверим.
olimpipanov
Рейтинг: 752 НеутралноДа нищо учудващо, след като образованието НЕ Е приоритет в Бг от години.
Освен това тези тестове обхващат всички от мангалчетата, които едва четат до възпитаниците на МГ, които печелят олимпиади.
Интересно ако се сравнят само елитните училища (нашите и западните), дали няма да ги тупаме.
За съжаление нашето образование се елитизира. Силни, но много малко училища и царстваща посредственост в останалите. Причините са комплексни.
dark'star
Рейтинг: 4142 НеутралноКато ви бях писал, че само 6 % от форумците имат аналитично мислене се обидихте ... Май пак познах
КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТОareta
Рейтинг: 1196 ВеселоДо коментар [#90] от "olimpipanov":
Абе западните може би ще ги ступаме, ама източните едва ли
Dr_Doolittle
Рейтинг: 1507 НеутралноНе могат да се направят изводи само по това проучване .
http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/Ако ще се заяждаме я да видим как англичанин си издава билет за риболов в България и дали успява. Дали сте гледали тази реална ситуация у нас преди няколко години в един репортаж. Англичанинът в хода на тази операция влезе в една българска банка и излезе след 20 секунди вдигайки рамена като каза ' Никой там не говори английски език' .
Имам 2 семейства пациенти англичани тук и не ми стига английският за да им обясня абсурдите в българската здравна система къде трябва да отидат какво да кажат, какви документи ще се наложи да попълват и защо им давам една папка направления. Общо взето поради уникалната бюрокрация у нас българинът в крайна сметка се справя по-успешно. Западняците свикнали на уредена държава тук стоят безпомощни като бито дете и не знаят какво да правят. По тоя повод има един виц: Стояли си двама полицаи на едно кръстовище. Приближил се турист и ги попитал нещо на английски. Те се опулили, вдигали рамене пристъпвали от крак на крак и туриста накрая взел, че си отминал. Единия полицай казал: 'Еей Пешо требва да учиме език ,че не мое ич да се опра'име'. А другия полицай казал: 'Епа тоя като знаеше да не би да се оправи, а?'
kamenpavlov
Рейтинг: 470 НеутралноКато пътувам извън страната много по-добре си правя сметката от един финландец или швед, уверявам ви. Първо, проучвам много добре намаленията за ползване на градски транспорт, после за по-сигурно питам на гише (в повечето случаи наистина съм избрал най-изгодния вариант). Стига сте си плюли по децата - вижте на Запад при децата за какво става дума...Изследването е представено в статията доста плитко, а самото изследване е като всяко изследване
Нека дойде един китаец в центъра на София и да го пусна с една карта и да му кажа да стигне, да кажем, до НБУ без такси. Макар че те са доста оправни
Но западноевропеец трудно...
Katt
Рейтинг: 8 НеутралноЗабележете изказа. Не казва "Ще помисля..", нито "Ще ангажирам хора, които да помислят..." а "Трябва да се мисли...". Еми да, трябва да се мисли, ама кой го прави.
Николов
Рейтинг: 892 Неутрално[quote#73:"blaf"]Тази задача не е "да се справим с купуването на билет за метро от автомат", а "да съобразим какво да направим според условието, както и да съобразим дали част от условието е задължаващо или препоръчително".[/quote]Много добре казано - заглавието на статията определено е подвеждащо. А иначе смятам, че задачата съвсем не е нереалистична - бъгави интерфейси дал Бог. И меродавното в случая е, че нации, които се справят добре с математиката се справят и с тази задача. Така, че някаква корелация със способността за логическо мислене определено има.
Petak
Рейтинг: 521 Весело[quote#1:"peni_nikol.53."]колко не грамотни деца има , някога не беше така - през 70 и 80 год. на миналия век децата се учеха и отличниците бяха повече .[/quote]
Като ви гледам как пишете "неграмотни", явно и тогава е било същото.
Petak
Рейтинг: 521 Весело[quote#6:"Додо"]Това е лоша новина, но се чудя, какъв ли ще е процентът при 60+ годишните ?[/quote]
)))
Рязликата едва ли ще бъде голяма - макс 10% повече
gfn_666
Рейтинг: 367 ВеселоАбе, тези с резултатите са пропуснали отговора на статистическия въпрос: "На колко от вас ви пука за това проучване" сред 15-сет годишните........
Svetoslav Todorov
Рейтинг: 213 НеутралноБез да се смятаме за уникални ,мога да кажа че примерно ползването на компютър от хора в градовете ни е в пъти по- голямо от това в Гърция. Там има още интернет зали,нещо което при нас изчезна .Не вярвам на такова проучване.