Учител за образователната система: Много приказки, малко работа

Учител за образователната система: Много приказки, малко работа

© Юлия Лазарова



Трябва да се промени методиката, по която се преподава в училище. Трябва да се опитаме да решим проблема, а не просто да констатираме, че има проблем. Това заяви в предаването "Преди всички" Емил Джасим – учител и програмен директор в Центъра за образователни инициативи, в коментар пред БНР за резултатите от международното изследване в областта на средното образование PISA (Програма за международно оценяване на учениците) за 2012. Данните показаха, че българските ученици са на предпоследно място по умения да прилагат знанията си в реалния живот.


"Аз бих се абстрахирал от всеобщия ужас. Това не е нещо ново и в интерес на истината не е толкова страшно с оглед на факта, първо, че това се е случило през 2012 г. Проблемите са наистина много дълбоки, но имат своето разрешение", заяви Джасим пред БНР.


Да приемем, че имаме 8 години, за да променим нещата




Той напомни, че до 8 години 70% от българските учители трябва да се пенсионират. "Дали това е страшна новина или добра новина – зависи от гледната точка. Но ако ние приемем, че имаме 8 години, в които да реформираме нашата образователна система, в които не само да имаме повече компютри, а да има какво да правим с тези компютри, учениците да работят по един модерен начин, да работят все повече с мобилни устройства, да работят в учебни платформи – тогава нещата ще стоят по коренно различен начин в резултатите на този тест", заяви Джасим.


По данни от международното изследване, огласени вчера, едва 7 на сто от 15-годишните български ученици могат да се справят напълно със задача с условие да си купят билети за метро от автомат. Само 40 на сто могат да намерят най-краткия маршрут от точка А до точка Б за определено време с дадени всички необходими данни - време за пътуване на всяка отсечка и дори брояч на общото време. С подобни задачи се справят над 90 на сто от връстниците им от повечето азиатски държави например.


Реакцията на министъра на образованието Анелия Клисарова  - да се подсилят извънкласните дейности в национален мащаб, да бъдат отпуснати пари за екскурзии, за да могат децата да ходят на културни събития като кино и театър, да се занимават с практически занимания, за да могат да се справят със ситуации извън учебния план. 


Компютри на кило и екскурзии до София няма да запълнят пропуските в системата

"Наскоро ми се наложи да си купувам билет за влак и метро в Амстердам и не ми беше много лесно. Това обаче не означава, че системата е виновна. Трябва да се опитаме да решим проблема, а не просто да констатираме, че има проблем", коментира Емил Джасим.


И допълни: "Честно да си призная, много повече ме ужасява предложението да се купуват повече компютри в училище и още повече - да се правят екскурзии до София, за да се запознаят децата с това какво е метро и как се купуват билети. Това всъщност е лекуване на симптоми, а не лекуване на самото заболяване. Училищата и учениците и по-специално министерството не трябва да извършват подобни палиативни мерки, а по-скоро да се промени методиката, по която се преподава."


Да преподаваш модели на мислене, а не данни


Изброи и няколко стъпки, които според него биха променили системата на образованието. Най-важната – преподаването да е ориентирано към реалния живот, да се преподават не само факти, а модели. Така децата се научават да мислят, а не за възпроизвеждат данни. 


Учител за образователната система: Много приказки, малко работа

© Юлия Лазарова


"Аз преподавам история и съм с ясното съзнание, че моите ученици няма да стават историци. Но се опитвам да свързвам това, което учим, с тяхното ежедневие, като ги научавам да виждат моделите – независимо дали става въпрос за обществени отношения или за тип мислене. Така ученикът може да приложи наученото навсякъде след това", разказа Емил Джасим.  


Посочи и някои от проблемите в системата, които трябва да се решат - заплащането на учителите, както и липсата на какъвто и да е кариерен път пред българските учители. Необходима е и национална доктрина за образованието, която да бъде независима от политическите турбуленции. 


Политическите дивиденти от политика в образованието не могат да бъдат събрани бързо


"За всички образованието е много привлекателна тема за говорене и малко привлекателна тема за действане, защото политическите дивиденти не могат да бъдат събрани бързо", предупреди още Емил Джасим – учител и програмен директор в Центъра за образователни инициативи.


Задачата за метрото - http://www.oecd.org/pisa/test/testquestions/question4/

Задачата за метрото - http://www.oecd.org/pisa/test/testquestions/question4/


Попитан дали добре са подбрани въпросите, след като в различните държави технологиите присъстват по различен начин, Джасим отговори, че ако хората погледнат въпроса за купуването на билетите в самия формуляр на PISA, ще видят, че става въпрос за модела, по който се купува онлайн каквото и да било. "Все повече хора си плащат сметките по електронен път, пенсионерите вече имат дебитни карти, за да си получават пенсиите, по същия начин се работи на банкомат –  въпросът не е за достъпа до технологии, в България почти на всяко населено място има поне банкомат, а в абсолютно всяко училище има интернет и компютърна зала", напомни той. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (76)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Къти
    Къти
    Рейтинг: 627 Неутрално

    Ако спортната министърка я направят просветна нещата може и да се пооправят?

    Всичко, за пресъпленията на ядрената мафия единствено и само тук: http://gikotev.blog.bg
  2. 2 Профил на Рамзан Кады́ров
    Рамзан Кады́ров
    Рейтинг: 402 Неутрално
  3. 3 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 596 Неутрално

    "По данни от международното изследване, огласени вчера, едва 7 на сто от 15-годишните български ученици могат да се справят напълно със задача с условие да си купят билети за метро от автомат. "

    Дневник, най-нагло продължавате да разпространявате тази лъжа! Фокусът на задачата не е върху купуването на билети за метро от автомат!

  4. 4 Профил на Митко Василев
    Митко Василев
    Рейтинг: 676 Гневно

    Някой веднага да ми каже, къде точно прилага добитото "знание" за "Апарат на Голджи", да речем.

    Разбирате за какво говоря? - http://kololoto.blogspot.com/2014/04/blog-post_2.html

    това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно това
  5. 5 Профил на Angelina
    Angelina
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Правилно разсъждава момчето, харесва ми и методиката му на преподаване, важното е наистина децата да придобият практически умения, за да могат да се справят и с реалния живот, а не само да наизустяват знания, които биха им били нужни само ако участват в предаване като Стани богат, примерно.

  6. 6 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1303 Гневно

    По данни от международното изследване, огласени вчера, едва 7 на сто от 15-годишните български ученици могат да се справят с....

    За сметка на това пък, 70% стават студенти и ще ви кажа как!!!
    Така, както Сергей Игнатов с един закон направи така, че България да е на първо място в света по брой на доценти и професори на глава от населението!!!!

  7. 7 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 853 Весело

    Под образование в този материал се разбира "курсове за ориентиране в метрото" явно. Сега bgmama ще изврещят на умряло. "Ама какво иска тоя? Ние сами си возим чаветата с автомобили на алианс, на карате, на балет, на пиано… Ама ха!"

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  8. 8 Профил на purple_rain
    purple_rain
    Рейтинг: 458 Любопитно

    От държавата,но и от учителската гилдия зависи да се промени закостенялата и отдавна остаряла образователна система в България.Младите хора имат нужда от някои базови умения и познания,но най-вече в училище трябва да ги научат да мислят.Информация вече могат да намерят за всичко и няма нужда да им пълнят главите с какво ли не.И което е по-важно да откриват и да развиват индивидуалния талант на всеки,човек който не му се отдават точните науки по цял ден математика да учи,няма никакъв смисъл.Но всеки си има нещо което му се отдава и където може да се развива.

  9. 9 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 596 Неутрално

    Всъщност май се досещам защо лъжата, че не можели да си купят билет от автомат, се повтаря толкова упорито от Дневник... Нали "Америка за България" раздава едни грантове за "Заедно в час". Въпросните ще тръгнат да учат децата как да си купят билет от автомат и ще получат повече грантове. А после децата пак няма да имат аналитично мислене, но от "Заедно в час" ще имат кинти.

  10. 10 Профил на Митко Василев
    Митко Василев
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#8] от "purple_rain":

    харесва ми как мислиш. когато това мислене стане масово, тогава ще ни бъде. чак тогава.

    това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно това
  11. 11 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 499 Разстроено

    Когато учебния модел се промени от "Повтаряйте след мен" на "Какво мислите по тоя въпрос". И преподавателите над 50 год възраст продукт на комунистическата образователна система се пенсионират и дойдат нови които стимулират децата да мислят, да дават решения, а не ги карат да повтарят като папагали, няма да сме толкова зле в класациите.

  12. 12 Профил на sokratus
    sokratus
    Рейтинг: 440 Неутрално

    Защо държавата трябва да се занимава с методиката!?! Държавата трябва да контролира крайният резултат - знанията и уменията на учениците! А пътят за тяхното достигане е изцяло в ръцете на учителите. В това трябва да се изявяват и конкурират едни с други.

  13. 13 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1303 Неутрално

    "до 8 години 70% от българските учители трябва да се пенсионират" - В страната е пълно с "хаджи генчови" училища - 50-60, 100-150 ученика. Слети, маломерни паралелки, излишно харчене на пари зца отопление на големи сгради, директори, персонал....В градовете също. Кому е нужно това?!

  14. 14 Профил на xyha
    xyha
    Рейтинг: 586 Неутрално

    Поглеждали сте учебниците на децата си , все едно че са писани от седмокласник.

  15. 15 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1579 Весело

    Кой ученик купува билети? Дрън- дрън. Децата пътуват с карти или гратис. От отговора на въпроса да се вадят изводи е тъпо
    Децата са ни умни

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  16. 16 Профил на prirodata
    prirodata
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#4] от "Митко Василев":

    За обща култура и разширяване на познанието за функционирането на човешкото тяло. Правенето на чавета не е единствената функция на Човек.

  17. 17 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1303 Неутрално

    Преди да се обърне вниманието на методиката в училищата, трябва да се решат някои кардинални проблеми в образованието:

    1/ Отсъствията на учениците: За да бъдат обучавани, учениците трябва да ходят на училище. Сега в горен курс ходят когато си искат, системата е безсилна да се справи.....

    2/ Дисциплината в час.

    3/ Безразборното раздаване на дипломи на всички.

  18. 18 Профил на .!.
    .!.
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Преподаването на модели е важно, децата трябва да се научат да мислят.

    За компютрите не съм съвсем съгласен, трябва да се върви към електронизация, но затова трябват и електронни учебници. Не че е проблем, министерството като има word файла, epub-а е на един клик.

  19. 19 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 596 Неутрално

    [quote#14:"xyha"]Поглеждали сте учебниците на децата си , все едно че са писани от седмокласник. [/quote]

    Напротив, все едно са писани от университетски професор, който е искал да се подиграе с децата...

  20. 20 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 458 Неутрално

    След 8 години 30-те процента останали учители ще са достатъчни за желаещите да ходят на училище деца и родители. Етнически проблем.

  21. 21 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 693 Неутрално

    [quote#11:"ЙЕИ"]И преподавателите над 50 год възраст продукт на комунистическата образователна система се пенсионират и дойдат нови [/quote]

    До коментар [#11] от "ЙЕИ":

    Хайде и тука универсалното оправдание - комунистите виновни. ... Ами, точно с такива "комунистически" преподаватели качеството на образованието преди 30 години беше много по-добро. ... Имаш ли представа какво е качеството на младите педагози, особено в провиницията ??? Дори по "модерните" информационни специалности ??? Чисто тото е да попаднеш на що-годе подготвен и мотивиран кандидат.
    ... Да не отварям дума за гениалната система "парите следват ученика" при която приемните изпити са си чиста проформа, учителите са принудени да пишат по-високи оценки, да си затварят очите за откровенната простащина ... само и само да запълнят паралелките с каквито и да е деца.

  22. 22 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1303 Гневно

    [quote#19:"blaf"] писани от университетски професор[/quote]

    Точно така, университетските професори малко съкращават лекциите си и.....издават учебник за деца!?

  23. 23 Профил на .
    .
    Рейтинг: 402 Неутрално

    http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity#t-331699
    Ето това е едно от добрите представяния на предизвикателствата пред образованието, на които съм попадал. Дори преди време имаше идеи Кен Робинсън да бъде привлечен като консултант на българската образователна система (не е шега).

    http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2014/02/11/2239480_bivolu_internet_trolove_sa_proizveli_nad_10_000/
  24. 24 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 717 Неутрално

    До коментар [#4] от "Митко Василев":

    Апарат на Голджи точно не знам, но е хубаво човек да знае, че имаме сложна вътрешна природа. Може някой ден да му помогне, на мен ми помогна за по-ефективно разбиране на фитнес методите, вместо да се отдам на безумно блъскане и да пребозая с л-карнитин. Та въпросът е не само какво учиш, а и да те научат как да синтезираш важното.

    Какви таблети, какви пет лева! Да се научат да ходят в библиотека и да реферират с наслада, като дедо ти Умберто Еко. След това гарантирано ще се оправят и с таблетите. Обратното не е хич задължително.

  25. 25 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#21:"Булаир"]качеството на образованието преди 30 години беше много по-добро. [/quote]
    Глупости на търкалета - образователната система и преди, и сега бълва полуграмотни идиоти, които, за разлика от западноевропейските си аналози, за нищо не стават - без изградени дисциплиниращи навици, без елементарно възпитание, без способности за ефективна професионална реализация. Кретени, които просто няма как да си представят, че ще успеят, работейки съзидателно, понеже всичко у нас ги кара да мечтаят как ще "уезнат у дауавера", после ще седнат "у джипо", за да се "врътнат у чалга-клубо", къде ше забият някоя насиликонена мутреса и после - пачангааааа!
    Това е положението...

  26. 26 Профил на Øϰϰå Çҩßё
    Øϰϰå Çҩßё
    Рейтинг: 627 Неутрално

    като начало да оправят учебниците. после да привлекат млади хора като учители, след това да измислят начин да засилят интереса на децата към учебния процес, също да се поработи и с родителите, които са виновни за 50 % от негативното отношение на децата към школото.
    и да, много се говори, а като стане въпрос за работа - нищо

    иронията е моята първа, втора и трета природа, аронията няма нищо общо
  27. 27 Профил на Митко Василев
    Митко Василев
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#24] от "lil_alex":

    Ти така или иначе си доучвал серизно, защото това от училището е твърде малко. А при една по-добра организация на образованието, можеше да наковаеш много повече знания в областите, които те интересуват. Но основното така или иначе е друго и то е в това 1 - добиване на умения за трупане на знания и 2 - адекватното опериране с тези знания. Даскалото не нава никое от двете.

    това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно това
  28. 28 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#14:"xyha"]Поглеждали сте учебниците на децата си , все едно че са писани от седмокласник.[/quote]

    Нщо подобно - основното качество на българските учебници за деца е уникалната им наукоподобна усложненост!
    Писани са не от седмокласници, а от работническо-селски учЕни, чиято единствена цел е с тези си епохални писания да докажат на децата колко са велики...
    Поради което учебниците са неразбираеми за учениците и ако те нямат шанса да попаднат на даскал, който да им ги "преведе" - остават си неграмотни!

  29. 29 Профил на Tom Sawyer
    Tom Sawyer
    Рейтинг: 402 Неутрално

    "Той напомни, че до 8 години 70% от българските учители трябва да се пенсионират. "Дали това е страшна новина или добра новина – зависи от гледната точка. "

    Даам, зависи от гледната точка! Да вземем преподавателите в СУ! Над 80% от тях трябва да бъдат изгонени поради професионалното безхаберие което се е настанило там. Тези хора, са на отворили едни фирми, като ползват визитката на СУ за собствени цели и изгода. Преподаването в СУ е паднало под критичният минимум. Друга чст от тях пък, не е мръднала на кота през годините по начин на преподаване или материала, който се преподава. Само защото имат професорска титла не може никой да им противоречи или накара да свършат някаква работа по начин различен от техният стил. Така че, ДА - може да се приеме и като добра новина.

    Реформаторски миражи. Оставка! If you don`t want to Democracy, Democracy will come to you.
  30. 30 Профил на Tom Sawyer
    Tom Sawyer
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#28:"nenad"] от работническо-селски учЕни, чиято единствена цел е с тези си епохални писания да докажат на децата колко са велики... [/quote]


    100% съгласен! За да си изкарам магистратурата в СУ, учих изцяло по американска и руска литература защото няма българска. Разликата в методите на преподаване при тях в сравнение с нашата беше фундаментална. Техните учебници бяха изключително достъпни и на изключително разбираем език, с много примери и упражнения върху теорията. Нашите (дори и новите) са все същите - онзи помпозен професорски стил, който никой не може да разбере дори и тия къде са го писали.

    Реформаторски миражи. Оставка! If you don`t want to Democracy, Democracy will come to you.
  31. 31 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#26:"Øϰϰå Çҩßё"]като начало да оправят учебниците[/quote]
    Бъркаш:
    1. Първо трябва да се смени концепцията.
    2. После да се сменят учебните програми.
    3. Едва след това иде ред на учебниците.
    4. После трябва да се преформатират даскалите, че с тези антични баболини, които вегетират днес из школата, нищо няма да се получи!
    ..............................
    При сегашните учебни програми каквито и учебници да се напишат - все тая!

  32. 32 Профил на Tom Sawyer
    Tom Sawyer
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#19:"blaf"]Напротив, все едно са писани от университетски професор, който е искал да се подиграе с децата... [/quote]


    Всъщност - повечето учебници се пишат именно от университетски професори.

    Реформаторски миражи. Оставка! If you don`t want to Democracy, Democracy will come to you.
  33. 33 Профил на Митко Василев
    Митко Василев
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#31] от "nenad":

    напълно споделям прочетеното

    това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно това
  34. 34 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 596 Неутрално

    До коментар [#32] от "tom_sawyer":

    Ама защо се подиграват с децата?

    Защо разбрах повече математически анализ гледайки лекции на английски по интернет, отколкото живи лекции на български и четейки български учебници? Българският учебник един сух, малко обяснения, всичко написано сбито и набързо. Написан е точно сякаш преподавателят го е писал за себе си, в случай че един ден забрави материала да може да си го припомни, а не за да го предостави на друг да го научи. В средното, та дори в началното, положението е подобно - материалът е един зубрачески, не се иска да проявиш въображение, а само да запомняш, запомняш, запомняш. Че то основното качество на човек е съзидателността, въображението, творчеството, креативността... а да помни наизуст е просто добавка. Основното, което трябва да се развива, е творческото мислене.

  35. 35 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 925 Неутрално

    трябва да се направят 2 неща:
    1. привличането на млади будни учители (със заплата 1000 лв месечно)
    2. министерството на образованието да спре да пречи с архаичните си програми, стандарти и учебници

    Истината ни прави свободни.
  36. 36 Профил на Vania Jekova
    Vania Jekova
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#34] от "blaf":

    Да, абсолютно съм съгласна, тъпчат и се подиграват с децата, моите се чувстват нещастни в училище, и най-тежките ни конфликти са с учители в пенсионна възраст...

  37. 37 Профил на Млад овчар
    Млад овчар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#8:"purple_rain"]човек който не му се отдават точните науки по цял ден математика да учи,няма никакъв смисъл.[/quote]
    Напротив, точно което му е трудно трябва да го учи!

    Аз не получавам грант!А ти?
  38. 38 Профил на Млад овчар
    Млад овчар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#11:"ЙЕИ"]Когато учебния модел се промени от "Повтаряйте след мен" на "Какво мислите по тоя въпрос"[/quote]
    Какво мислиш е много хубав въпрос, но това звучи малко като в детската градина:
    -какъв е Левски, деца?
    -смеееел!!!
    Трябва аргументация, а аргументацията става с първоначална база фактология и още повече мислене.

    Аз не получавам грант!А ти?
  39. 39 Профил на Млад овчар
    Млад овчар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#12:"sokratus"] Държавата трябва да контролира крайният резултат - знанията и уменията на учениците! А пътят за тяхното достигане е изцяло в ръцете на учителите.[/quote]
    Така е в университете. Училищата нямат академична автономия, а и откровено учителите нямат такава квалификация.

    Аз не получавам грант!А ти?
  40. 40 Профил на Млад овчар
    Млад овчар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#13:"dobrich"]В страната е пълно с "хаджи генчови" училища - 50-60, 100-150 ученика. Слети, маломерни паралелки, излишно харчене на пари зца отопление на големи сгради, директори, персонал....В градовете също. Кому е нужно това?! [/quote]
    А кому е нужно децата да учат 12 класа и 4 години бакалавър? Я вижте как е в Израел, че и в Русия?
    На по 21 излизат от университета, а тук ана по 24-25 още студентстват!
    В Русия учат до 10 клас и на 16-17 са вече в Университета.На 20-21 вече са на работа!

    Аз не получавам грант!А ти?
  41. 41 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 828 Неутрално

    До коментар [#17] от "dobrich":
    И трите точки са много удачни. За мен най-голям е също проблема как да науча на нещо ученик, който не идва на училище. И вторият - как да тече нормален процес, като дисциплината е ужасна. И не всичко зависи от учителя. Просто в учениците е създадено усещането за безнаказаност. Класните ръководители се сърдят, когато пиша отсъствия, майките са недоволни, че децата имат ниски оценки, директора съчувства на майките...

    malart.blog.bg
  42. 42 Профил на Млад овчар
    Млад овчар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#22:"dobrich"]Точно така, университетските професори малко съкращават лекциите си и.....издават учебник за деца!?[/quote]
    Говорите глупости!
    Колко от вас могат да отговорят правилно на следниет 4 въпроса:
    1) Има ли разлика между число и цифра и защо да или защо не?
    2)Нулата естествено число ли е?
    3)Нулата положително число ли е и защо да или защо не?
    4)"неотрицателно" и "положително" число синоними ли са и защо да или защо не?

    Аз не получавам грант!А ти?
  43. 43 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 444 Неутрално

    Форума, преди да поствате тука, купете си билети за метрото в онази задача, за да видите за какво става въпрос!

    http://www.oecd.org/pisa/test/testquestions/question4/

  44. 44 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#24] от "lil_alex":

    Таблетите не са нещо, с което се налага да се справяш и все някак ще се пребориш. Те са инструмент за мислене, разширение на ума, като интернет търсачките, или молива и хартията.

  45. 45 Профил на Млад овчар
    Млад овчар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#34:"blaf"]Ама защо се подиграват с децата?

    Защо разбрах повече математически анализ гледайки лекции на английски по интернет, отколкото живи лекции на български и четейки български учебници?[/quote]
    Да но така е по-лесно с примери и детайлни обяснения.
    А ти ако вдигаш 50 кила не тренираш да вдигаш 10 нали? тренираш с 55-60-80-100.
    Ако не ти е трудно как ще се развиваш тогава?

    Аз не получавам грант!А ти?
  46. 46 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#42] от "Млад овчар":

    Без обясненията: да, не, не, не

    Обаче тези въпроси са за дефиниции, не тестват доколко математическото мислене ти помага в живота. По-скоро трябва да те питат дали е по-добре да вземеш заем с 2% месечна лихва или 25% годишна.

  47. 47 Профил на Млад овчар
    Млад овчар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#43:"nero__"]Форума, преди да поствате тука, купете си билети за метрото в онази задача, за да видите за какво става въпрос! [/quote]
    Аз съм българин и искам условието на български.
    Що на англичанчетата не дадете задача на немски,а?

    Аз не получавам грант!А ти?
  48. 48 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 444 Неутрално

    [quote#34:"blaf"]Защо разбрах повече математически анализ гледайки лекции на английски по интернет, отколкото живи лекции на български и четейки български учебници?[/quote]

    Защото лекциите по интернет са по-добри, и разликата само ще се увеличава, колкото и да се стараят учителите и теоретиците на образователната реформа. Има фундаментални причини за това:

    1) Вложеното усилие в интернет лекциите е еднакво независимо дали ги гледат 100 души или 1 милион. Това стимулира тяхното усъвършенстване; колкото повече усилия се влагат в тях, толкова по-добри стават, следователно по-популярни, и в крайна сметка разходите за един студент намалява (защото се разпределя върху повече хора).

    2) При тях има по-бърза и обективна обратна връзка. Дори само видео лекциите поддържат статистика за това как ги гледат хората, и ако се окаже че на шестата минута много хора се отказват, значи преди това нещо не е обяснено както трябва

    В крайна сметка печелившия вариант, ако си случаен учител днес в България, е да организираш своите часове като допълнителен материал към интернет лекциите.

  49. 49 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#47] от "Млад овчар":

    Предполагам че са я дали на български, но не знам дали я има на български в интернет. Ти нали не си гимназист а си завършил отдавна, не си стресиран на изпит, знаеш как да ползваш Google translate, действай. Ще видиш че не само езикът е проблем

  50. 50 Профил на Млад овчар
    Млад овчар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#49:"nero__"]Предполагам че са я дали на български, но не знам дали я има на български в интернет. Ти нали не си гимназист а си завършил отдавна, не си стресиран на изпит, знаеш как да ползваш Google translate, действай. Ще видиш че не само езикът е проблем [/quote]
    Не е.
    В българското метро пускаш стотинките и вземаш билета.
    Генерално ти си решил какъв точно билет вземаш и просто го вземаш. Информацията за това какъв точно билет си я взел предваротелно. А тука искат да ползваш автомата като справочен инструмент, да решиш кой е най-евтиният вариант и тогава да купиш, което не е мн ясно обявено. нИто пък е някаква практика да избираш кафе, виждаш изписаната цена-cancel-ираш поръчката, пак натискаш друг бутон, пак отменяш и така докато ти хареса нещо.
    Идиотско е!

    Аз не получавам грант!А ти?
  51. 51 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#47] от "Млад овчар":

    Впрочем в днешния свят без английски си функционално неграмотен. Или хайде, не си, обаче си с поне 30% хендикап спрямо тези, които го владеят.

    Хендикап приблизително означава "по-лоша първоначална позиция".

  52. 52 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#50] от "Млад овчар":

    Виждам, че не си решил задачата.

  53. 53 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 717 Неутрално

    До коментар [#44] от "nero__":

    Таблетът помага толкова на разширението на ума, колкото патерицата- на това да станеш олимпийски спринтьор.

  54. 54 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 596 Неутрално

    Случайно в магазин наблизо видях учебна тетрадка по математика за 2 клас. Беше отворена на урок "Събиране без преминаване". Първите две задачи бяха:

    1. Продължете реда: 1 2 3 5 ...
    2. Продължете реда: 1 3 5 7 ...

    Страниците изглеждаха като данъчен документ - нито една илюстрация, нито една картинка, нищичко! Интересното е , че първата задача няма никаква явна логика? Защо 1, 2 и 3 са все с разлика от 1 спрямо предишното число, а 5 има разлика 2 спрямо предишното? Изобщо, дори за възрастен човек логиката не е ясна!

  55. 55 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 596 Неутрално

    [quote#45:"Млад овчар"]Ако не ти е трудно как ще се развиваш тогава? [/quote]

    Абе повярвай ми, че съм се развил много по-добре гледайки лесните лекции в нета, отколкото 90% от моите колеги, които разчитаха само на трудни лекции на живо.

    Впрочем, защо трябва да е трудно, като може да е лесно? Аналогията с вдигането на тежести е доста некоректна. Ако вдигаш 50 и искаш да вдигаш 100, лесните лекции са 100, трудните лекции също са 100, но уредите са стари, повредени и ти жулят ръцете.

  56. 56 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#53] от "lil_alex":

    Т.е. позицията ти е, че писмеността и търсачките *също* не разширяват ума, защото не са физическа част от тебе? Или ще я преосмислиш

    Впрочем, някои от добрите им приложения са точно в изграждането на интуиция за някой домейн, интуиция която е част от тебе. Например https://vimeo.com/23839605

  57. 57 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 717 Неутрално

    До коментар [#56] от "nero__":

    Разбира се- писмеността е само технология. Сама по себе си тя не може да има новост и спонтанност, а поради това и не може да разшири ума. Разширението идва преди способността да се формулира и изрече. Веднъж формулирали едно мнение, то остава кристализирано, не носи нова спонтанност.

    Нека не се бърка книжно знание и способност за вербализиране и визуализиране с широтата на ума.

    Има и по-добри методи за разширяване на ума, пред които това с таблетите и игричките е смехотворно.

  58. 58 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#57] от "lil_alex":

    Писмеността може и да не разширява ума според твоята дефиниция, но представи си какво би представлявала цивилизацията без нея (ако въобще може да се говори за това като за цивилизация).

    Да чуваш мислите на мъртви хора. Колко велико е това?

    Ако таблетите постигнат и 10% от тази промяна, ще бъде много. Промяната при тях всъщност е че изчислението става близко до сетивата и се усеща директно. Усещаш системата от диференциални уравнения, в горния пример. Книжно знание? Сигурно, от този вид който прави атомни бомби, праща на Луната, и лекува болести. Но ако не искаш да разбереш, няма.

  59. 59 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 717 Неутрално

    Писмеността и технологиите концентрират ума за дадена задача. След време го и поробват и човек счита, че умът няма други начини на действие.

    Това за мислите на мъртви хора...доста е полезно всъщност, но зависи от хората. Всъщност те не са и мъртви, а са постигнали вид безсмъртие.

    Ако се занимаваш достатъчно, и без таблет ще си представяш абстрактните идеи по видим и лесен начин. Това е човешка способност- но иска упорство. Ако е изнесена в някой апликейшън, това те ограбва от собствената ти способност да разбираш нещата.

  60. 60 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 444 Неутрално

    [quote#59:"lil_alex"]Писмеността и технологиите концентрират ума за дадена задача. След време го и поробват и човек счита, че умът няма други начини на действие.[/quote]

    Това е вярно, но не е характеристика на технологиите, а на ума. Новите категории, в които започваш да мислиш, стават неусетна природа и те ограбват от своите алтернативи, спираш да виждаш алтернативи. Това даже го срещах под името fundamental cognitive error. Няма значение дали са намесени технологии тук или не.

    В по-философски план има нещо аналогично, всеки избор който правиш е отказ от нещата, които не избираш - но правенето на избор, хм, няма алтернатива

  61. 61 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    До коментар [#42] от "Млад овчар":

    Аз мога. Впрочем, образованието ми е хуманитарно, в училище никога не съм била особено добра по математика, но сега разбирам, че тя ми дала доста качества и умения.

    1. да, има
    2. не е
    3. не, нито е положително, нито е отрицателно
    4. не са, неотрицателното число може и да е нула, виж 3

  62. 62
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  63. 63 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 471 Гневно

    До коментар [#8] от "purple_rain":

    Най-важното било учениците да се научат да мислят!?!
    Рядко избухвам, ама ми писна от модерни клишета и неприложими модели!
    Как се научава да се мисли?
    Лично Вас, господине, кой Ви научи да мислите?!?

    И за последно, как изобщо може да се научат да мислят чаавета, като това, което днес ми каза: "Туй кучи ти ли? Отгоре черно, отдолу мъжко..." (в превод: "Това черно мъжко куче твое ли е?"

    Учителството се гърчи от наредби, разпоредби, правила, забрани, изисквания, проверки, непрекъснати "реформи", съобразяване с претенциите на "милите" деца, на родители, на образователни институциите, на безчислените НПОта, с губене на време по безсмислени обучения, които само служат едни хора да получат едни пари, И с непрекъснато вменяване на вина!...
    Учителите са първите, които виждат и чувстват бъдещото общество, защото изучават утрешните граждани!

    Говорите, че са нужни млади учители... По принцип е така, ама я самите се сетете, що за птици са мнозинството от тези млади "учители", които завършват училище с тройки, а вече влизат и с двойки в ВУЗовете, за да скърпят тези ВУЗове броя студенти и да получат необходимото им субсидиране!...

    Говорете и пишете, каквото си искате, но никакви модни и чужди модели, никакви словесни клишета и действия, които са сравними само с пляскане по водата, няма да решат проблемите в образованието ни!

    Друго е решението!
    Необходимо е връщане назад, към провереното във времето и разбираемо за нашата душевност!

    "Старото" може безконфликтно да съжителства с "новото" - каквото и да е то! Това "старо" и онова "ново" заедно са единствената ни надежда за промяна в образованието ни!

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но българи дали ще са? РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  64. 64 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    До коментар [#62] от "Млад овчар":

    Миии как да ти кажа, не сум избегала от село, все още продължавам да си живея на село, тук си ми е бая добре

  65. 65 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 471 Неутрално

    До коментар [#11] от "ЙЕИ":

    Казах всичко в предишното ми послание!
    По примера ти - да слагаш етикети ("учителите над 50 години са продукт на комунистическата система", аз ще сложа следния етикет "учителите под 30 години са продукт на чалгаджийско-мутренската система".

    На глупостите отговарям с глупости!
    Но това е единственият начин да бъда разбран от алтернативно надарените!

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но българи дали ще са? РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  66. 66 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 471 Неутрално

    До коментар [#33] от "Митко Василев":

    Нима споделяте всичко?
    Дори и за "преформатирането ... на баболините"?
    Ако е така - наздраве!

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но българи дали ще са? РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  67. 67 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 471 Неутрално

    До коментар [#54] от "blaf": Грешиш!

    Редът 1,2,3,5,... се образува така: всеки нов член е сбор на предишните два.
    Да, изкупувам животни, ама трите ми висши образования (едното от които е по математика - завършено през 1980та) висят на стената пред мен.

    А защо сега изкупувам животни е друга история...

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но българи дали ще са? РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  68. 68 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Математическият ред 1,2,3,5,... се образува така: всеки нов член е сбор на предишните два. (Провери сам - 1,2,3,5,8,13,21,...)

    ... Вече 11 години изкупувам животни, но трите ми дипломи (едната е от 1980та - по математика) висят на стената пред мен.

    ...А защо сега изкупувам животни е съвсем друга история...

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но българи дали ще са? РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  69. 69 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2710 Неутрално

    "Попитан дали добре са подбрани въпросите, след като в различните държави технологиите присъстват по различен начин, Джасим отговори, че ако хората погледнат въпроса за купуването на билетите в самия формуляр на PISA, ще видят, че става въпрос за модела, по който се купува онлайн каквото и да било."

    Ами ако беше така, няма от какво да се тревожим?!
    Разгледах внимателно задачата и смятам, че е унагледена калпаво! Освен всичко изисква владеене на чужд език!
    Когато говорим за това, колко е откъснато образованието от живота, нека не забравяме, че роми с незавършено образование отиват на гурбет в Холандия напр. и за отрицателно време се акомодират така, както едва ли и прилично образован българин би се справил! Без да коментираме, че успехът им е толкова безапелационен, че някои ги втресе падане на ограниченията за работа!

    I Want To Believe
  70. 70 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    [quote#15:"Синята шапчица"]Кой ученик купува билети? Дрън- дрън. Децата пътуват с карти или гратис. От отговора на въпроса да се вадят изводи е тъпо
    Децата са ни умни[/quote]
    Шапчице, виж задачата. Тества елементарни умения--събиране и сравняване на по-голямо и по-малко--които се учеха по наше време в първи клас и които са приложими към най-различни ситуации. Условието можеше да бъде и "попитайте касиерката на селската автогара какви билети има."

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  71. 71 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 596 Неутрално

    До коментар [#67] от "Консерватор":

    Да, прав си и малко след като написах поста се сетих, че се образува така. Ама щом дори аз се замислих, как второкласник ще го направи? Въпросът е защо редът на Фибоначи е даден на второкласник?

  72. 72 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Не е привлекателна, а важна! Изключително важна! Иначе, по съдържание е отблъскваща!

    goblenka
  73. 73 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 1011 Неутрално

    Blaf(54),
    1,2,3,5...
    3=2+1, 5=3+2...
    Задачата е елементарна, със сигурност е обяснявано как се решават подобни, а е взета от стандартните програми на Запад и явно има цел да научи на предвиждане на модели.
    Хич не казвам, че учебниците и преподаването са ни добри. Просто коментирам конкретния ти пример. Наскоро подобна задача със заместени цифри(т.е. 1+2=5 и т.н., където целта е да видиш, че не е важно изписването, а условието и логиката) за ПРИЕМЕН ИЗПИТ ЗА ДЕТСКА ГРАДИНА в Япония с успеваемост на децата над 70-80% ме озори за около 3-4 минути. Просто не са ни показвани такива задачи. Но децата ни с подобни условия не ги мъчи никой повече от всичките им връстници. Явно е до дисциплина(на Изток още бият ученици за наказание, както и в най-скъпите западни частни училища и успехът е показателен), преподавателите са уважавани, подбирани, родителите държат на дисциплината в училище, успехът е по стандарти, а не напасван спрямо идея средното ниво да излиза с добри оценки, извънкласните занимания отнемат целия ден на ученика. Виждаме разликите в резултатите.


    Публикувано през m.dnevnik.bg

  74. 74 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1606 Любопитно

    Парите следват ученика, но ...сумата да зависи от показаните знания при външно оценяване. До две години и учебниците ще се оправят и дисциплината в часовете ще си дойде на мястото, и учителите ще получават точно колкото преподават...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  75. 75 Профил на zogorsone
    zogorsone
    Рейтинг: 627 Неутрално

    "Честно да си призная, много повече ме ужасява предложението да се купуват повече компютри в училище и още повече - да се правят екскурзии до София, за да се запознаят децата с това какво е метро и как се купуват билети."

    Честно да си призная, и мен това ме ужасява. И то казано от самия министър на образованието. Опознаването на околния свят е важно, но това изказване показва тотално неразбиране на фундаменталните проблеми в образователната ни система и безсилие да се справи с тях.

    Най-важната задача на цивилизацията е да научи човека да мисли.
  76. 76 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1723 Неутрално

    Училището - щастливи деца, здрави учители и доволни родители!

    http://www.peticiq.com/91431

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK