"Заедно в час": Всички учители трябва да бъдат учители по мислене

"Заедно в час": Всички учители трябва да бъдат учители по мислене

© Цветелина Белутова, Капитал



Всички учители трябва да бъдат учители по мислене - такава трябва да е реформата в образователната система според фондация "Заедно в час". Днес организацията разпространи позиция по повод резултатите от проучването в областта на средното образование PISA, според което българските ученици са на предпоследно място в света по възможности за взимане на практически решения.


"Тревожната статистика допълва данните от декември миналата година, когато същото проучване показа, че 44% от деветокласниците в България са функционално неграмотни", продължава позицията на организацията, изпратена днес до медиите. Това означава, че на почти половината от учениците им липсват ключови когнитивни умения, предопределящи както включването им в пазара на труда, така и  пълноценното им участие като граждани.


Според "Заедно в час" ниските резултатите от PISA 2012 показват, че в голяма степен се дължат на липсата на достъп до информация и възможности при учениците. "Този фактор може лесно да бъде компенсиран с ефективно преподаване и ангажиране на учениците от страна на учителя, без значение от това колко малко е училището и дали се намира в беден регион", смятат от фондацията и добавят, че всички учители са учители по мислене. Според тях дори в часовете по история ефективният учител може да развива функционалната математическа грамотност у учениците, ако им постави правилно зададена задача.




"Успехът на бизнеса, конкурентността на икономиката ни и устойчивостта на демократичните институции в България зависят от образованието и компетенциите на учениците. Уменията на учениците да се ориентират в непозната среда и да прилагат на практика наученото в училище са сред базисните компетенции за успех в 21-ви век", продължава позицията. Поради тази причина учебните планове в българското средно образование трябва все повече да наблягат върху развиването на функционалната грамотност (уменията за мислене и анализ) на учениците и техните гъвкавите умения, които да приложат в бъдеще на пазара на труда.


След това от "Заедно в час"  дават пример със свои учители, които преподават в области с нисък социален и икономически статус, но това не пречи да развиват функционалната грамотност у своите ученици. Георги Гоцков преподава математика в основното училище в Пасарел, но по инициатива на неговите ученици вече подготвят заедно сборник със задачи по математика, които разглеждат реални ситуации от ежедневието на децата. Цветомира Цветанова е възпитател в 1 клас, но с нейните ученици дискутират реални бизнес казуси, с които да развие тяхното аналитично и критично мислене.


Отделно работят по проект за измерване на функционалната грамотност за българските ученици.



"Заедно в час" е неправителствена организация, която подбира и подготвя способни и амбициозни млади хора да бъдат мотивиращи учители и лидери в българската образователна система и общество. През тази учебна година 70 учители по програмата преподават на над 5000 ученици в 42 училища в 6 области в Западна и Централна България.

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1632 Неутрално

    Такива са, не само мислят, ами работят като трансформатори, получават 220 лева плащат сметки за ток вода, телефон и интернет на стойност 380 лева купуват храна и дрехи и отделно покриват всички други загуби. Кой го може това А ???

  2. 2 Профил на Angelina
    Angelina
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Учениците не трябва да бъдат карани да наизустяват/зубрят/ и възпроизвеждат информацията, по-скоро трябва да бъдат поощрявани мисловните им процеси и да придобият практически знания и умения за справяне с живота.

  3. 3 Профил на Rozalina
    Rozalina
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Съветското образование, успешно инсталирано в България, 70 години учи децата на точно обратното - немислене. Всички тези безспорно тъпи практики още от 50-те години са умишлено имплементирани, за да занимават децата с глупости като рецитиране, преписване, диктовки и тн. За това днес, 50-60-70 годишните са абсолютно негодни за пазара на труда и изпитват затруднения в намирането на работа преди пенсия. Жените, вместо да работят, са станали бавачки на внуците си и прислужнички на децата се, а мъжете или пият парцуца и псуват или охраняват паркинги. Изключения има, но са малко.

    Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
  4. 4 Профил на the_sceptic
    the_sceptic
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#2] от "Ангелина":

    " Учениците не трябва да бъдат карани да наизустяват/зубрят/ и възпроизвеждат информацията,"

    глупости.

    Наизустяването е важна част от ученето. Ученето не е само наизустяване, но без някакво наизустяване, учене няма. Опитай да научиш чужд език без да запаметяваш нищо, само "с разбиране" Колкото и да ти бъдат поощрявани мисловните процеси и да придобиваш "практически знания и умения за справяне с живота", няма как да усвоиш лексиката на чужд език без някакво зубрене. Колкото по-далечен е езикът, толкова по-малко можеш да изведеш за него с мислене и толкова повече трябва да зубриш, за да научиш основата. Без наизустената основа не можеш да продължиш нагоре.

  5. 5 Профил на Tom Sawyer
    Tom Sawyer
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Когато държавата (ако) най-накрая измисли доктрина за развитието на нацията нещата ще се случат. И началото е в образованието. Изритването на всички мухлясали професори, вдигане на заплатите в пъти (поне колкото в някой министерства), смяна на учебният план с нов, като се почерпи ноу хау от чужбина. Чак тогава, някой може да дойде и да държи сметка на учителите как трябва да мислят. Със заплати от по 300-500 лева - забравете за образование. Същото се отнася и за Здравеопазването но то е друга тема, тъй като неосигурените дърпат системата надолу като цяло.

    Реформаторски миражи. Оставка! If you don`t want to Democracy, Democracy will come to you.
  6. 6 Профил на Tom Sawyer
    Tom Sawyer
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#4] от "the_sceptic":

    А бе пич - практиката му е майката. Със зубене само не става.

    Реформаторски миражи. Оставка! If you don`t want to Democracy, Democracy will come to you.
  7. 7 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 422 Неутрално

    "Заедно в час" е неправителствена организация финансирана от чуждо правителство. (цъкайте минуси ама е ФАКТ)

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  8. 8 Профил на Знам и Мога
    Знам и Мога
    Рейтинг: 726 Весело

    До коментар [#4] от "the_sceptic":

    Ама разбира се! Да знаеш наизуст "Опълченците на шипка", "Завод" и "Майце си" е изключително важно в съвременния живот. Ето, аз като седна да пиша писмо до контрагент, винаги се опирам на тези произведения. Да не говорим колко е важно да наизустя какъв дял във ХВП има Бургаска област за 2004 година. Без това пък даже данъчната декларация не мога да си попълня!

  9. 9 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 425 Неутрално

    Мда, мисленето може да се преподава така, както се преподават математика, български и т.н. Има достатъчно литература по въпроса, стига да има кой да я прилага.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  10. 10 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 774 Неутрално

    [quote#3:"lazy_and_sleepy"]Съветското образование, успешно инсталирано в България, 70 години учи децата на точно обратното - немислене.[/quote]
    Това изобщо не е вярно.
    Пепел ми на езика, че ще похваля руснаците, но съветската образователна школа беше най-добрата в света. Може би дори още е, макар за това да не съм категоричен.
    Само дето успеваемостта в живота не се дължи само на образованост, а и на обществени нагласи и култура - неща, които имат връзка с училището, но не особено голяма.

    ***
    [quote#8:"Знам и Мога"]Ето, аз като седна да пиша писмо до контрагент[/quote]
    Да, такива като теб заслужават цял живот да пишат писма до контрагенти (не е задължително да са грамотни) и никога не трябва и да чуват за каквото и да било изкуство - изобразително, литература, филми и т.н.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  11. 11 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 774 Неутрално

    [quote#9:"Mark Twain"]мисленето може да се преподава така, както се преподават математика, български и т.н. [/quote]
    - Да не би да му казват... "логика" (един предмет, дето май се учи в 9-ти клас)?
    И какво като НАЗУБРИШ логиката?

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  12. 12 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 774 Неутрално

    [quote#6:"tom_sawyer"]практиката му е майката. Със зубене само не става.[/quote]
    Едно време са му казвали ЧИРАКУВАНЕ.
    Обущар от дете - обущар цял живот!

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  13. 13 Профил на Знам и Мога
    Знам и Мога
    Рейтинг: 726 Весело

    До коментар [#10] от "keen":

    Какво общо има културата с ученето наизуст?

  14. 14 Профил на Знам и Мога
    Знам и Мога
    Рейтинг: 726 Весело

    До коментар [#11] от "keen":

    Виждаш ли, за теб преподаването е да накараш някого да наизусти нещо. Това е проблемът, за който се говори.

    Например, "назубряш" питагоровата теорема. Назубряш и доказателството на теоремата, защото така се прави в нашето училище. След което те питат какво е разстоянието между две точки, чиито координати знаеш. Хайде, за по-забавно, координатите са триизмерни. Картезиански, за по-просто. И се оказва, че си нямаш никаква идея как да отговориш на задачата.

    Или пък, след години назубряне на алгебра, отиваш в банката и гледаш лихвените проценти като теле компас, защото си нямаш дори идея какво е сложна лихва и какво анюитет.

  15. 15 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 774 Неутрално

    [quote#13:"Знам и Мога"]Какво общо има културата с ученето наизуст? [/quote]
    С ученето наизуст на стихотворение ли?
    Може би с начина на рецитирането му след това? Знам ли?
    Ти как мислиш (пардон, кой е верният отговор, който си назубрил)?

    [quote#14:"Знам и Мога"]за теб преподаването е да накараш някого да наизусти нещо.[/quote]
    Хм, не съм казвал такова нещо.
    Но ми стана любопитно като как се назубря математика?

    Да назубриш математическа теория е едно.
    Но да приложиш "назубреното" при решаването на математическа задача - ако това изключва мисленето, то не ми е ясно какво изобщо наричаш "мислене"...

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  16. 16 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 470 Неутрално

    [quote#4:"the_sceptic"]Без наизустената основа не можеш да продължиш нагоре.[/quote]

    +++

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  17. 17 Профил на Знам и Мога
    Знам и Мога
    Рейтинг: 726 Весело

    [quote#15:"keen"]Да назубриш математическа теория е едно.
    Но да приложиш "назубреното" при решаването на математическа задача - ако това изключва мисленето, то не ми е ясно какво изобщо наричаш "мислене"... [/quote]

    "Доста небрежно е преподавано".

    Ясно е, че не ти е ясно. Задачите у нашето училище се свеждат до т.нар. "типови" задачи, за които е ясно кои теореми за кой тип се прилагат. Решаването им в 80% от случаите е въпрос на техника. За 20% е запазено реално мислене, а тези 20% са в националните и международни състезания, но не и в училище. Been there, done that, got the t-shirt.

    Вече ти дадох два примера какво разбирам аз под мислене и реални, а не назубрени знания. Повече не мога да ти помогна.

    Мисленето си не дължа на родното училище, напротив. Тук се благодаря на родителите си, които положиха честни усилия да ме опазят от шаблоните.

  18. 18 Профил на Знам и Мога
    Знам и Мога
    Рейтинг: 726 Весело

    [quote#15:"keen"]Може би с начина на рецитирането му след това? Знам ли?[/quote]

    Значи, култура е да можеш да рецитираш стихотворения. Съвсем слабо е преподавано. Ако беше учил внимателно, щеше да знаеш, че културата е всякакво придобито знание, което не се предава генетично. Включително рецитирането. Включително способността да анализираш факти и правиш изводи. Включително знанията за модели, чрез които да решаваш текущи проблеми.

    В нашето училище се учим да рецитираме. Само толкова.

    Още един прост пример. Напълно безсмислено е да се учи как се коренува. Защото всеки калкулатор може да го прави по-добре от всеки човек. Важното е да се учи КОГА трябва да се коренува. Хайде върни се пак горе и прочети примера за разстоянието между точките.

  19. 19 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 774 Неутрално

    [quote#18:"Знам и Мога"]културата е всякакво придобито знание, което не се предава генетично[/quote]
    Това е едно от многото значения на думата "култура". Но това значение е твърде общо и то не е подходящо, за да разбереш какво ти казвам.
    Но понеже виждам, че проявяваш любознателност, ще ти обясня - рецитирането на стихотворения ти позволява да усетиш лично онази част от културата, която е свързана с емоцията в изкуството. Разбира се, донякъде това може да се постигне и с изразително четене, но при рецитирането наизуст оставяш ума си (и съответно паметта) да бъде воден от ритъма на стихотворението.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  20. 20 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 774 Неутрално

    [quote#17:"Знам и Мога"]Задачите у нашето училище се свеждат до т.нар. "типови" задачи, за които е ясно кои теореми за кой тип се прилагат. Решаването им в 80% от случаите е въпрос на техника.[/quote]
    Точно така. Много добре си разбрал.
    Това подготвя ума на младия човек да прилага система от действия при решаването на проблеми. Иначе казано, алгоритъм. Разпознаването на даден тип проблеми дава увереност във възможностите от една страна, че проблемът е решим, а от друга - дава основа за избора на подходящ алгоритъм. Това, разбира се, не става автоматично - до решението се стига след процес, който в значителна степен тренира и дисциплинира мисленето.
    В огромното си мнозинство (много повече от 80%) и проблемите в реалния живот са краен брой и са типови. При решаването им човек използва готови схеми, наречени стереотипи. Някои от тях са формирани съзнателно, а други по интуиция. Във всички случаи обаче те са формирани в резултат на същия мисловен процес.
    При така наречените "иновации" отново човек използва съществуващи знания и алгоритми за обработката им (както при решаването на любимите ти типови задачи).

    От друга страна, творчество, или създаването на нещо, което не е съществувало досега (като напр. измислянето на колелото) се налага веднъж на няколко столетия. И се случва при единици хора. За съжаление този процес не ми е известно как може да залегне в учебен план за масово училище.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK