Български ученици и учители са отличени с осем награди в руско математическо състезание

Снимката е архивна

© Велко Ангелов, Капитал

Снимката е архивна



С две първи, две втори и три трети места и една специална награда за българските представители приключи заключителния етап на Осмия международен конкурс "Математика и проектиране", проведен в Москва от 1 до 5 май 2014 г., съобщиха от Министерството на образованието и науката. България е била представена с общо 9 научноизследователски проекта, разработени от 12 ученици, един студент и двама учители.


Участниците са представили проекти в седем направления: "Математически модели на реални процеси в природата и обществото", "Геометрични миниатюри", "Математика и изкуство", "История на математиката", "Математиката като наука", "Електронен тематичен журнал", "Използване на математическите методи за решаване на професионално ориентирани задачи".


В заключителния етап са взели участие 283 ученици от Беларус, България, Казахстан и Русия, както и учители и студенти от тези държави. Международното жури е било ръководено от проф. Николай Розов - председател, декан на Факултета по педагогическо образование при Московския държавен университет "М. В. Ломоносов", заместник-председатели - проф. Ттаяна Сергеева, Академия за социално управление в Москва и проф. Сава Грозев, Институт по математика и информатика при БАН.




В направление "Математика и изкуство" първо място е заел проектът "Математика в музиката" с автор Христина Алексиева, X клас, Математическа гимназия "Д-р Петър Берон", Варна, с научен ръководител учителката Бойка Паланчова.


В "История на математиката"  челна позиция е спечелил проектът "Архимед" с автори Атанас Груев, Рианна Георгиева и Кристина Георгиева от IX клас, Гимназия с преподаване на чужди езици "Екзарх Йосиф", Разград, с научни ръководители учителите Румяна Темелкова и Росица Керчева. Втора място е заел проектът "Видни български математици" с автор Боряна Димова от  IX клас - Природо-математическа гимназия "Иван Вазов", Димитровград, с научен ръководител учителката Катя Чалъкова.


В направление "Математически модели на реални процеси в природата и обществото" втора позиция е спечелил проектът "Подобряване на социални и комуникационни умения у хората чрез анализ и оценка на вербални и невербални характеристики на комуникацията" с автори Атанас Господинов и Николай Даков. Те са ученици от XI клас, ОМГ "Акад. Кирил Попов", Пловдив, с научен ръководител учителката инж. Дарина Брънчева. Трето място е заел проектът "NSideView система за тримерно сканиране и дигитално реконструиране на реални обекти" с автор Боян Бонев, XI клас, ОМГ "Акад. Кирил Попов", Пловдив, с научен ръководител учителката инж. Дарина Брънчева.


Със специална награда са отличени за проект "ARF 3D" с автори Атанас Атанасов и Васил Воденичаров, ученици от XII клас, Математическа гимназия "Баба Тонка", Русе, с научен ръководител учителката Сюзан Феимова.


Трети места са спечелили съответно българските участници в направлението за учители Ангел Ангелов и Албена Иванова-Неделчева, СОУ "Сава Доброплодни", Шумен, с проекта "Материално програмиране с код-карти".


На трето място се е класирал студентът Денислав Маринов от Техническия колеж в Ловеч с разработката си "Екстремуми на линейни функции в елиптични и параболични области" с научен ръководител доц. д-р Веселин Ненков.


Връчени са били дипломи и награди на 87 победители и призьори, сред които 13 от България. На церемонията по закриване на надпреварата в художествената програма България е била представена с две български народни песни, изпълнени от Христина Алексиева от Математическа гимназия "Д-р Петър Берон" – Варна.

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на zlatediki
    zlatediki
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Браво ! Това е бъдещето на България !

  2. 2 Профил на koiot
    koiot
    Рейтинг: 544 Неутрално

    Което означава,че българските деца са по умни от руските.

    писнало ми е от левичари
  3. 3 Профил на koiot
    koiot
    Рейтинг: 544 Неутрално

    Изобщо не ми е до минусите не ми пука за тях.Само ми е интересно защо когато казвам,че българските деца са по умни от руските някой ми праска минуси.

    писнало ми е от левичари
  4. 4 Профил на Вальо
    Вальо
    Рейтинг: 541 Неутрално

    "....тримерно сканиране и дигитално реконструиране на реални обекти"??? Комунистически глупости. Къде по-престижно е да получиш европейско финансиране по Конвергентната програма „Залесяване и облагородяване на генгерлик в района на Странджа Сакар със съпътстваща инфраструктура и бизнес парк на мястото на селската мера“ . Или „Отглеждане на расови овце и магарета от млади фермери – роми“.
    Дето се казва изберете Европа, а не комунизма!

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6 Профил на iu
    iu
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#3] от "koiot":

    Простичко е.Преди това отбелязвам,че 17-годишно момиче от Бургаската математическа гимназия,спечели подобно състезание и в Европа,и остави 18 от европейски държави след него.Тук не следят ли информационния поток,някак си буди недоумение..А тук друго е "издухало" и Евразийския съюз.Вместо това винаги подробно ни запознават веднага с N-тата паневропейска класация за неграмотноста на българските ученици и това как децата ни не може ли да си купят електронен билет и такъв от автомат за софийския метрополитен.Сметай тея 23-24 страни в класацията след нашите гимназисти,сигурно се возят още на камили и използват сметала...

  7. 7 Профил на agl52316780
    agl52316780
    Рейтинг: 489 Неутрално

    До коментар [#6] от "iu":
    Разбира се - те са бъдещи емигранти и в никакъв случай не ни касаят - останалите обаче са си наши

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  9. 9 Профил на iu
    iu
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#7] от "agl52316780":

    Чакай Баце и едните и другите ни касаят.Нашите деца не са виновни че учат,по учебниците и учебни програми в българското образование,които се пишат от "С-П-Е-Ц-И-А-Л-И-С-Т-И" на Световната банка след отпускане на целева субсидия на МОН.Това че някой не е сметнал да обясни защо и да го направи публично достояние е проблем.Може да се провери.Но напротив требва да сме горди с децата,че избуяват и запазват позиции,въпреки това.Сега разбирам защо част от българските тинейджъри приличат на "жизнерадостни идиоти" точно като няколко англосаксонски нации,които вярват на всичко което се каже/покаже по телевизията и вестниците.

  10. 10 Профил на rado_sv
    rado_sv
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#2] от "koiot":

    Защото използваш деца, за политическа пропаганда.

  11. 11 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#6] от "iu":


    [quote#6:"iu"]Сметай тея 23-24 страни в класацията след нашите гимназисти,сигурно се возят още на камили[/quote]

    Кои "наши гимназисти"? От елитарната математическа гимназия, каквито няма в Европа, е нормално да победят в специализирано състезание.
    Обаче средностатистическото българско училище е пълна трагедия, което се доказа и от тестовете, които ти не знам защо отричаш.

    Тук се вижда типичния профил на бившето комунистическо общество: един малък елит-витрина концентрира всичко, а масите - кучета ги яли.

  12. 12 Профил на koiot
    koiot
    Рейтинг: 544 Неутрално

    [quote#10:"rado_sv"]Защото използваш деца, за политическа пропаганда.[/quote]
    Ама къде виждаш пропаганда просто се гордея с НАшИТЕ деца.

    писнало ми е от левичари
  13. 13 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 701 Неутрално

    [quote#1:"zlatediki"]

    Браво ! Това е бъдещето на България ! [/quote]
    за съжаление това е ОГРАНИЧЕНОТО Бъдеще на България. Тези ученици в национален мащаб стават все по-малко, защото масовите училища са кошмар.. а там пък където има цигани - пък съвсем.

  14. 14 Профил на един
    един
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Хм, не се и съмнявам, че ще блеснем сред "достойни" противници като Беларус, Мужикистан и Казахстан. Браво на децата, искрено ги поздравявам! Жалко, че ги използват за поредното политическо евразийско мероприятие. Защо няма чехи, поляци, китайци, норвежци, австралийци сред участниците? Въпросът е риторичен, позволено е само на атакаджии и антонкутевчета да го приемат за обикновен

  15. 15 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 444 Весело

    До коментар [#11] от "iazdakaja":

    ОМГ "Акад. Кирил Попов", Пловдив, Математическа гимназия "Д-р Петър Берон", Варна, Природо-математическа гимназия "Иван Вазов", Димитровград и не на последно място Техническия колеж в Ловеч е една "елитарна" гимназия каквато няма в Европа ))

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  16. 16 Профил на Rozalina
    Rozalina
    Рейтинг: 541 Неутрално

    [quote#3:"koiot"]Само ми е интересно защо когато казвам,че българските деца са по умни от руските някой ми праска минуси.[/quote]
    Защото съвеЦките деца са най-големите деца!

    Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
  17. 17 Профил на 5149mich
    5149mich
    Рейтинг: 1113 Неутрално

    Много е важно да се мерим с Русия. Тва ни е на нас мерилото. Голем респект! Евала на такива умове.

  18. 18 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#15] от "vinetu":

    Точно.
    Това не само са специалзирани математически гимназии, каквито няма никъде, ами се взима елита на елита и се обучава допълнително и специализирано за състезанията.
    Дялът на тая работа в цялата образователна система клони към нула и не може да се ползва за никакви обобщения.
    Все едно да заключиш, че от лъскавите мерцедеси на една-две мутри следва, че хората във Франция карат по-лоши коли от българите, хаха...

  19. 19 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 754 Весело

    dislike

    кога българските институции ще пуснат желязна завеса към тея, колко ще ги чакаме?

  20. 20 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#18] от "iazdakaja":

    Да са специализирани, колко да са специализирани, учи се 2-3 часа математика в повече. А мислиш че за такива състезания в другите страни ги събират от коридора и ги пускат без да ги обучават специализирано? В "неспециализираните" европейски гимназии сигурно ходят на частни уроци всеки ден. А накрая пак "елита на елита" на Ловеч успява да бие цяла Русия (а често Европа и света).
    От едно изследване проведено незнайно от кой и незнайно къде направихте генерални заключения колко били неграмотни децата, но че печелят непрекъснато златни медали от международи състезания "не може да се ползва за никакви обобщения"

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  21. 21 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Браво и то в Москва. Жалко че добрите математици в България са много по-малко отколкото бяха преди години.

    Since 1990, there have been 22 winners of the Fields Medal, widely regarded as the Nobel Prize of mathematics. Thirteen came from just two countries, Russia and France. Russia has more winners (seven)

  22. 22 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#20] от "vinetu":

    Не е "едно изследване" - резултатите на България по ПИСА са много слаби от много време - това е само поредния сигнал...

    Както обясних, частните занимания на едно много малко елитно звено, останало като стара елитарна традиция от комунизма, нямащо аналог никъде на запад, подбрано от математически гимназии, каквито няма на запад, от трньорска школа с поколения, каквато няма на запад, не може нито да учудва при успех на състезания, нито да е меродавно за цялото образование.

  23. 23 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#22] от "iazdakaja":

    Много, много, колко да е много, говорил съм с човека който е провеждал онова прословуто изследване при което се оказа че българските деца са на второ място в света по интелигентност. И без това няма да повярваш, та да навлизам в детайли, само ще кажа че след като се убедили в резултатите, новите ни американски братя се заеха много сериозно да съсипят българското образование.

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  24. 24 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Бих се зарадвал повече,
    когато наше шампионче по математика получи стипендия,
    за продължаване на образованието си, в МГУ...
    Дописката дава инфо,
    само за едно от разнопосочните ни "продуктодарения"...

  25. 25 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#23] от "vinetu":

    "Изследване на интелигентността на децата" никога никъде не правено, понеже от такова няма смисъл, понеже първо: децата са средно еднакво интелигентни навсякъде, второ: и да не бяха, нищо не може да се промени, за да има смисъл да се изследва.

    Изследвания се правят за ефективността на образованието, защото тя може да се подобри. Тези изледвания се правят унифицирано и от авторитетни международни организации, по които всички си сверяват часовника, и ти казвам, че България стои там относително много зле.

    И не, нито американците, нито марсианците са виновни за това, а точно само българите, чието... непрагматично мислене ти в момента демонстрираш.

  26. 26 Профил на Irina
    Irina
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#23] от "vinetu":

    ++++++++++++++++++++

  27. 27 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#25] от "iazdakaja":

    Тия авторитетни организации явно работят с някакви много тайни методи защото така и не споделиха кога и къде са правили изследването, пък аз сам да преценя дали изборът им не е тенденциозен. Не знам защо трябва да ти обяснявам като на малоумен, че избора на учебни заведения е ключов за крайните резултати. А като са толкова авторитетни могат да направят и изследване за ефекивността на спортното образование и да не трошат пари за олимпиади, защото за последните няколко хиляди години СЪСТЕЗАНИЕТО е това което определя най-добрия.

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  28. 28 Профил на iu
    iu
    Рейтинг: 381 Неутрално




    До коментар [#23] от "vinetu":

    Предполагам вече следят по-често за "прогреса".
    До коментар [#25] от "iazdakaja":

    От сто кладенеца вода принесе,да ми обясниш,че нямало как когато български средношколци(румънските и азиатските също са добри)да печелят математически състезания,да не е показателно,щото в България(Румъния,Сингапур) имало специализирани паралелки,пък видиш ли в Европа и СА нямало и не били селектирали всичките деца специално като тук.Нищо че там говорим за избор из м/у 70 мил. примерно-Великобритания,а тук за 7 милионна България.Ако махнем и децата от емигрантски произход сред западноевропейските ученици,превъзходството на българските/румънските и останалите става още по-категорично.Ти не знаеш че болшинството от "бургерните" тинейджъри,на възраст като тези т.н "неграмотни" в България,смятат на пръсти,не могат да пишат правилно граматически на английски,а с дробите ги запознават в последните години от полово съзряване.А когато емигрантските деца...нормални,без специални умения,започнат да ходят на училище във Великобритания,губят две години,докато чакат останалите да ги настигнат.Че ни бутат натам ОК и се опитват да ни втълпяват/пробутват класации,ама генетично е при нас.

  29. 29 Профил на asbroad
    asbroad
    Рейтинг: 430 Неутрално

    До коментар [#20] от "vinetu":

    Тез простотии на някой друг. Явно не си и минавал покрай математическа гимназия, щото нямаш идея как и колко се учи математика там, особено в сравнение със стандартното средно училище в БГ. Второ, частните уроци са по-скоро български феномен. Трето, що не вземеш да погледнеш класациите за образование, където БГ-то е на незавидно място в сравнение с одста от Европейските му конкуренти. И четвърто, досега не съм чул някой българин/ка спечелил/а Олимпиада по каквото и да било да са се уредили в Москва или където и да било другаде в Русия. Пусто все на Запад ходят. Причината може би е в това, че Руското висше образование и наука са гола вода, в сравнение с болшинството Европа, да не говорим за САщ.

  30. 30 Профил на asbroad
    asbroad
    Рейтинг: 430 Неутрално
  31. 31 Профил на asbroad
    asbroad
    Рейтинг: 430 Неутрално

    До коментар [#21] от "dissident":

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fields_Medal#Fields_medalists

    САщ-12
    Франция-10
    СССР/Русия-9
    Веикобритания-6
    Япония-3 и т.н.

  32. 32 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 647 Неутрално

    До коментар [#20] от "vinetu":

    До коментар [#29] от "asbroad":

    по мое време в МГ учехме:
    4 часа алгебра, 4 часа геометрия;
    (практически задължително) два кръжока по алгебра - 2 часа и геометрия 2 часа;
    тези дето ходехме по разни състезания - допълнително - занимания на (разширения) отбор по математика още поне 2 часа
    лагер-школа по математика вместо лятна бригада...
    при това не бях от тези дето се класираха за международните състезания - с тях се занимаваха и допълнително

    Обаче това е елементарна училищна матемеатика, обикновено децата поемат по съвсем различни пътища след училище

    Birds of a feather flock together.
  33. 33 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 647 Неутрално

    а и само да вметна - в редовните часове решавахме доста задачи от сборници по математика и ни даваха от тях и доста за домашно, което ако не си написал, те изпитват на тях допълнително, за материала от учебника направо се предполагаше че го знаем

    Birds of a feather flock together.
  34. 34 Профил на drumbass
    drumbass
    Рейтинг: 223 Неутрално

    До коментар [#4] от "Вальо":

    то европейско финансиране за наука има пре-много, но се изисква академичност и иновативност. Междувпрочем руснаците не са финансирали участниците, та сравнение не може да става така или иначе.

  35. 35 Профил на drumbass
    drumbass
    Рейтинг: 223 Неутрално

    [quote#20:"vinetu"]От едно изследване проведено незнайно от кой и незнайно къде направихте генерални заключения колко били неграмотни децата[/quote]
    Всъщност изследването е съвсем знайно проведено съвсем ясно от кого по съвсем конкретна методология и за съвсем конкретни неща. И то казва, че децата са преди всичко функционално неграмотни. Което означава, че може да са запомнили евентуално коя година е битката при Ахелой, ама ако трябва да намерят Ахелой на картата или недай боже да стигнат до него...ако не беше на морето, сигурно изобщо нямаше да се справят. Та може да иронизирате задачата с билета за метрото, но ако един човек не може да се оправи с покупката на билет, що за интелект е?! Обикновено интелигентните хора най-малкото се адаптират. Проблемът в нашето образование, е че не се насърчава и грам креативност и адаптивност. Всичко е наизустяване, а по единствени творчески предмети, стандартът е преписване на нечии изкелифенчени литературни разсъждения.

    А за съжаление единиците медалисти имат минимално значение и никаква тежест в сравнение със средното ниво. Защото отличниците не са признак и следствие, а по-скоро изключение. А конюнктурно имат още по-малко значение за обществото, защото както е споменато по-горе, тяхното бъдещо развитие най-вероятно ще е в друга страна, точно защото тук са единици и на върха и няма как и къде повече да се развиват, нито с кого да се конкурират и да се дърпат напред.

    Всичко това не омаловажава постигнатото от състезателите, но не бива да ни затваря очите за проблемите в нашето образование и общество.

  36. 36 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 545 Неутрално

    До коментар [#12] от "koiot":
    Така е, нашите гарджета са си най-хубави!

  37. 37 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#35] от "drumbass":

    Кажи ми КОНКРЕТНО в кои училища е проведено!

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  38. 38 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#29] от "asbroad":

    Случайно съм завършил такава.

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  39. 39 Профил на Димитров
    Димитров
    Рейтинг: 914 Гневно

    При трагичното ниво на българското училище, смятай колко зле трябва да са руснаците и останалите бивши републики...

    Не трябва да се радваме на успеха на един или двама, а да искаме адекватно образование и свободно бъдеще за децата ни в родината. Последното остава недостижимо, колкото и отличия да ни раздадат.

  40. 40 Профил на drumbass
    drumbass
    Рейтинг: 223 Неутрално

    До коментар [#37] от "vinetu":

    Трудно ще ми е да ти изброя над 180 училища от цяла България. През 2012 са участвали точно 5282 ученика от 188. За изчерпателен списък на имената на училищата, те съветвам да се обърнеш към МОН, които уви или официално не предоставят или е трудно да се намери публикуван изчерпателен анализ за ПИЗА.

    Но тези госпожи трябва да знаят и можеш учтиво да запиташ:
    http://www.oecd.org/pisa/contacts/pisagoverningboard.htm#Bulgaria

    www.oecd.org/pisa/contacts/pisanationalprojectmanagers2015.htm#Bulgaria

    Ето примерно училищата от Ловешка област
    http://lovechtoday.eu/5-%D1%83%D1%87%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%89%D0%B0-%D0%BE%D1%82-%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82-%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%87-%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0%D1%85%D0%B0-%D0%B2-%D0%B8%D0%B7/

    ето ти и някои които ще участват в следващото от Пловдивска област:
    http://www.marica.bg/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D1%82%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-pisa-%D0%B2-4-%D0%BF%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B4%D0%B8%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8-%D1%83%D1%87%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%89%D0%B0-news193297.html

    тука ще намериш малко повече инфо на български за методиката на подбиране на училищата и учениците (стр. 12):

    http://bglog.net/ClientFiles/b54c1c76-1d29-49d9-9aa4-5f98a832b9c1/Sbornik_materiali_PISA_matematika.pdf

  41. 41 Профил на asbroad
    asbroad
    Рейтинг: 430 Неутрално

    До коментар [#38] от "vinetu":

    Коя такава си завършил, щото в Бургаската такава, в паралелка 'Биология' се учи 3 пъти повече математика като часове седмично в сравнение със стандартното средно училище?

  42. 42 Профил на asbroad
    asbroad
    Рейтинг: 430 Неутрално

    До коментар [#32] от "rldkfl":

    Именно, аз завърших ПМГ в Бургас, Биология и Химия, имахме 10 часа Биология, 4 часа Химия, 8 часа Математика, и 2 часа Физика седмично, плюс останалите предмети.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK