Зрелостниците пишат текст върху "Кино" на Никола Вапцаров

Зрелостниците пишат текст върху "Кино" на Никола Вапцаров

© Анелия Николова



Зрелостниците на националния държавен изпит по български език и литература ще трябва да пишат текст върху стихотворението "Кино" на Никола Вапцаров.


Матурата започна в 8 часа, когато беше съобщен вариантът и ще продължи 4 астрономически часа. Зрелостниците трябва да пишат с химикалка с черен цвят. Те нямат право да напускат залите до края на първия час на изпита.


Резултатите от изпита ще бъдат обявени до 9 юни.


Днес се провежда националният държавен изпит по български език и литература и за национално външно оценяване за седмокласниците. 

Ключови думи към статията:

Коментари (70)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2280 Неутрално

    Брей, учили ли са го сегашните зрелостници?

    Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.
  2. 2 Профил на chiefwhitecloud
    chiefwhitecloud
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Къде е тука нашата съдба?
    Къде е драмата?
    Къде съм аз? Кажете!
    В гърдите ни опрян е за стрелба
    на времето барутно пистолета.

  3. 3 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    Ето го и стихотворението. Съдете сами дали е лесно или трудно да се пише за него.

    Отвънка беше шум
    и светеха реклами.
    В афиша
    пишеше:
    "Една човешка драма."
    Отвънка беше шум
    и конника на Крум
    се потеше
    от стискане
    в дланта ми.

    И стана тъмно.
    В белия квадрат
    лъва на "Метро"
    сънно се прозина.
    И изведнъж – шосе,
    след туй гора
    и в дъното небе –
    просторно, синьо.

    И на шосето,
    точно на завой,
    се срещат две луксозни лимузини.
    Това е нашия герой
    и нашта героиня.

    След удара
    излиза джентълмен
    и взема във ръцете си чилични
    като перце примрялото момиче.

    Отваря си очите –
    те горят,
    премрежват се
    и гледат небосвода,
    Да видиш ти какво момиче, брат –
    като жребица от разплодник!...

    В дърветата –
    разбира се, славей.
    Ръми над тях спокойно синината.
    Примамлива и мека зеленей
    оттатък шанците
    тревата.

    Един размазан Джон
    целува страстно Грета.
    По устните му –
    сладостна лига...
    С т и г а !

    Къде е тъка нашата съдба?
    Къде е драмата?
    Къде съм аз? Кажете!
    В гърдите ни опрян е за стрелба
    на времето барутно пистолета.

    Та можем ли да любим
    и скърбим
    с наивната ви лековерност?
    Гърдите ни са пълни с дим,
    а дробовете ни – с каверни.

    Така ли срещаме на път
    любимите си
    с лимузини? –
    Изгрява любовта ни
    в труд –
    сред дим,
    сред сажди
    и машини.

    И после... Сивия живот,
    борба за хлеб,
    мечти неясни;
    и вечер – тесното легло,
    в което неусетно гаснем...

    Това е то.
    Това е драмата.
    Станалото –
    е измама.

    Доброто е заразно
  4. 4 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1375 Весело

    Цъкайте минуси , ама това ми е толкова тъпо , че чак ми е смешно. Съжалявам , винаги съм бил зле по литература!

    15.02.1989 - 07.02.2018
  5. 5 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1801 Неутрално

    Очакваме бисерите.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  6. 6 Профил на zico2
    zico2
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#3] от "Гласувайте! Don't get mad, get even! (dogwoman)":

    Вапцаров е прекрасен поет и трябва да си тотално празен човек за да ти е трудно да пишеш за кое да е от стихотворенията му

  7. 7 Профил на Питанка
    Питанка
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Благодатна тема. За мислещи.

    "Въпросителната" е просто уморена "Удивителна!"
  8. 8 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2086 Любопитно

    [quote#4:"Karelson (Не съм платен ,мразя ви безплатно)"]ама това ми е толкова тъпо , че чак ми е смешно[/quote]
    Защо ти е тъпо?

    Анализът на стихотворението изисква знания за историческия момент, включително за историята на киното, затова на мен ми се струва трудно за зрелостници. Т.е., съмнявам се, че на всички зрелостници им е преподавано на нужното ниво. Е, ходилите на частни уроци вероятно ще се справят.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  9. 9 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2086 Неутрално

    [quote#5:"Нефертити"]Очакваме бисерите. [/quote]
    Несъмнено ще има такива.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  10. 10 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    [quote#6:"zico2"]Вапцаров е прекрасен поет и трябва да си тотално празен човек за да ти е трудно да пишеш за кое да е от стихотворенията му[/quote] Категорично не съм съгласна. За най-любимите ми поети (Вапцаров не е сред тях) ми е най-трудно да пиша. Винаги ми се е струвало като дисекция на красиво момиче... и до ден днешен не обичам да "обговарям" литературни творби. Да ги цитирам, да ги помня - да, но не и да бърборя за тях.

    Доброто е заразно
  11. 11 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3057 Весело

    Тука ще има много бисери и много ком.пропаганда

  12. 12 Профил на BarBQ
    BarBQ
    Рейтинг: 861 Весело

    "Трябва да пишат текст" ...

    Евала за това ... Ама да не са свободни локуми?

    Уточнете, че зрелостниците ще пишат литературно интерпретативно съчинение или есе по темата.

  13. 13 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3057 Неутрално

    До коментар [#10] от "Гласувайте! Don't get mad, get even! (dogwoman)":

    И на мен Вапцаров не ми е много любим.Харесвам Дебелянов и Далчев.

  14. 14 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    [quote#13:"hodounski"]Харесвам Дебелянов и Далчев.[/quote] И аз

    Доброто е заразно
  15. 15 Профил на chiefwhitecloud
    chiefwhitecloud
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#8] от "7777":

    дори и да го извадиш от контекста на времето и да не познаваш кино историята, а само да се замислиш над филмите, които си гледал, стихотворението пак е и ще бъде актуално.
    Затова Вапцаров е голям - социалната му критика ще пребъде.
    Жалко, че не публикуват оригиналните текстове на най-слабо и най-силно оценените зрелостници.

  16. 16 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3278 Весело

    Никола Вапцаров - този нали трябваше ли да го свалят от учебниците ? Не стига ,че е македонски поет ами е и комунде към ЦК???
    Комунде ,комунде ама кой друг е писал за лъва на MGM как се прозява в стихотворения което децата учат !?
    Лирика + продуктово позициониране и сега няма кой да го свали от учебниците защото е важен поет!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  17. 17 Профил на anni_geo
    anni_geo
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Нашето поколение не помня да сме го учили това стихотворение на Вапцаров, но знам едно много добро негово:
    "Понякога ще идвам във съня ти,
    като неканен и нечакан гостенинин,
    не ме оставяй ти отвън на прага,
    вратите не залоствай.
    Ще вляза тихо, кротко ще приседна,
    ще вперя поглед в мрака да те видя,
    когато се наситя да те гледам,
    ще те целуна и ще си отида".

  18. 18 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 701 Неутрално

    На зрелостниците - успех!
    "Кино" на Вапцаров е далеч от днешната реалност и дори самият Вапцаров,ако беше жив днес,надали би написал тези стихове.

    Tony
  19. 19 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    Този тип писачески напъни на матури, класни и пр. винаги са ми се стрували изключително безумни (когато се пише за лит. творба, а не по тема за разискване). Какво се очаква от теб? Да се правиш на литературовед? Да откриваш топлата вода? Да си назубкал ен броя "теми"? Има деца с талант за писане, които ще се справят брилянтно и извън руслото на наизустените фрази, но защо талантът за писане трябва да е задължителен за всички? Никак не завиждам на горките учители, които ще проверяват писанията...

    Доброто е заразно
  20. 20 Профил на hinin37
    hinin37
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Някои от абитурентите могат да видят и своята съдба във втората част на стихотворението....Вапцаров не е допускал, че неговите кумири-идеалисти сега са върли социалисти-капиталисти...

  21. 21 Профил на Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    До коментар [#13] от "hodounski":


    [quote#13:"hodounski"]Харесвам Дебелянов и Далчев.[/quote]

    И аз ги харесвам, гениални поети са! Бих добавил към списъка и Дамян Дамянов и Николай Лилиев. И Ботев, разбира се.

    "В сърцето на тирана,аз отворих такава люта рана, която никога няма да заздравее." Георги Бенковски
  22. 22 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 603 Весело

    До коментар [#4] от "Karelson (Не съм платен ,мразя ви безплатно)":

    Чукча писател, а?

  23. 23 Профил на tze15365876
    tze15365876
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Вапцаров was a hardcore hipster before it was cool. :-) Аз съм го чел това стихотворение, даже имам една двойка на него, щото бях казал на даскалицата, че сигурно е много яко да се правиш на крайно беден, докато те издържат вашите. Тя нещо реши, че му се подигравам, пък аз искрено му завиждах, щото нашите бяха инженери и взимаха по 130 лв заплати, а работниците с 8 клас цъкаха по 4 стотачки плюс крадено.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  24. 24 Профил на Müller
    Müller
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Ние също не учихме това стохотворение на Вапцаров. Но учихме за Митко Палаузов, където с един куршум убил 2 полицаи? Те пък били народни врагове и слуги на царя?

    The structure of the EU today is based on the Nazi plans published in Berlin in 1942 - Rodney Atkinson
  25. 25 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1236 Неутрално

    Велик поет!
    И темата е благодатна.
    Дали ще я усетят зрелостниците,дали ще я опишат?!

  26. 26 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 488 Неутрално

    [quote#19:"Гласувайте! Don't get mad, get even! (dogwoman)"]Какво се очаква от теб? Да се правиш на литературовед?[/quote]

    Не, очаква се да изложиш структурирано завършени мисли върху една конкретна теза. Разбира се, очаква се да се изразяваш ясно и да показваш добро владеене на езика като речник и граматика. Това са основните неща. Умения, които все по-малко хора владеят и които се учат.

    Да предаваш съдържание в една подредена и стройна форма и да се придържаш към основното твърдение - това са неща, които не вършат работа само формално в часовете по литература, за да вържеш оценка. Те са много важни занапред в живота - помагат да общуваш по-адекватно, както и по-бързо и систематично да усвояваш нова информация и да извличаш важното.

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  27. 27 Профил на tze15365876
    tze15365876
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Мюлер, всеки път като гледам Ало Ало и си представа малкия танк на Грубер как минава през землянката . Срам ме е, ама вслеки път ми е смешно.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  28. 28 Профил на sanlivko
    sanlivko
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#19] от "Гласувайте! Don't get mad, get even! (dogwoman)":

    Задачата може да е написването на един свободен текст, логически свързан, подчинен на определена схема (въведение, изложение с аргументи, ...), с правилен правопис и показващ познаване на литературното произведение. Без значение да е, каква ти е тезата, стига да е правилно защитена.

    Поне по мое време не се държеше много на свободната интерпретация. А ако пишеш и нещо за комунизма, си си вдигнал оценката с една единица. Затова и сега тук в подписа го споменавам.

  29. 29 Профил на nik_177.
    nik_177.
    Рейтинг: 433 Неутрално

    Цитат от стихотворението "Доклад" на Никола Вапцаров:
    "Аз чувствам горещите думи на
    Ленин:
    "Прав е другарят Вапцаров" - ще каже."
    Стихотворението има същият пропагандно-плакатен привкус като "Кино". В "Доклад", обаче, Вапцаров сверява житейската си позиция с Ленин и е убеден, че тя е ленинска 100%.

  30. 30 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    По времето , когато пише "Кино", Вапцаров е безработен, блуждаещ , с ръце в джобовете ис София ..Няма работа , НИКОЙ не се интересъва КАКВО пише - другаруте му-пет пари не дават за него..
    Един започваш да издава вестник , идеалист , като него , НЕ- комунист, и безпаричен издател , иска да започне да издава вестник - за млади автори ..
    Казва се Търнин.Началото на 1941 година - Хитлер и сталин са още съюзници ..
    Една стая , няколко стола и седмичникът '"Литературен критик " - публикувал за първи път стихотворението - започва да излиза ..Редакторът привлича Вапцаров -да завежда 'Наша поща "- преглед на материали , изпратени за публикуване ..Вестникът разчита на бъдещето - за постъпления , не като сегашните ..
    Интересното е, че много от "другарите" на Вапцаров - все видни комунисти след 9-ти и "видни" писатели - го намразват , защото ТОЙ им пише такива критики- за дадените материали - че ТЕ изобщо не смеят да кажат нещо :)
    Студентчета , за разлика от него - които после ВСИЧКИ взимат "народни пенсии" и стават видни писатели ,...:)
    По това време ,той още по- силно започва да верва - в "идеала" , комунистическия и по- късно си пропилява живота по тази химера ..
    Когато съдиятя пита на процеса - разни поети :кажете, бе , този човек голям поет ли е , добре ли пише и т.н..
    Елисавета Обиграна се обръща и казва само : Хммм....
    Никой по това време НЕ взима на работа Вапцаров - а другарите му - имат и печатат тук и там - влияние . Никой и един лев не му дава - на заем ..Какво друго може да стане този човек - поет , освен - идеалист - комунист ???
    От вестника 'Литературен критик" излизат около 20-21- броя ..Седмичник ..
    Към 17-тия брой - Гешев подгонва редактора Търнин, защото последния си прави оглушки и няколко пъти НЕ носи по 2- броя - в Цензурата- за преглед ..Война е вече ..
    След 16-тия брой - редакторът Търнин- заминава в провинцията , като дава набора на броя на Вапцаров и излизат още 3-4 броя ..Сам - без пари ..После го арестуват и ..така ...
    Личната трагедия/ умряло дете / и мизерен живот вкарват Вапцаров в комуно- бандите и лъжите им и си отива млад ..
    После десетки стават 'активни ' борци - от познанството си с него и писаното в този вестник , САМО редакторът , Търнин , нито им иска пенсиите , НИТО става член на БКП, нито иска да има нещо общо , с 'другарите " на Вапцаров ....Живот на един свестен , достоен човек ..
    Това е ...История ...

    BIG AL
  31. 31 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#17] от "anni_geo":

    На мен най-най-любимото ми е "Писмо" /"Ти помниш ли..."/. Харесвам много български поети, но Вапцаров ми е най на сърце.

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  32. 32 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    В днешно време , Вапцаров щеше да бъде смачкан от другарите си ...Ако го бяха оставили жив , като Радой Ралин- щеше да обикаля кръчмите , като него и..толкова ..
    Накрая можеше и някой орден да му дадат ...

    BIG AL
  33. 33 Профил на tze15365876
    tze15365876
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Абе Big All Вапцаров мизерията сам си я е правел, семейството му го е издържало, пък той се появявал в ролята на пролетарий.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  34. 34 Профил на shemet
    shemet
    Рейтинг: 459 Неутрално

    До коментар [#18] от "Free person":

    Ама въобще не си прав.
    Актуален е и то със страшна сила.
    Сигурно не е спрял да се върти в гроба, гледайки в какво са превърнали идеалите, в които е вярвал.

    shemet
  35. 35 Профил на encor3
    encor3
    Рейтинг: 645 Неутрално

    Темата е доста трудна и ще бъде фатална за оценките на доста зрелостници. Като цяло анализ, на поезия е доста по-трудоемък от този на проза, тъй като предполага по-пространна интерпретация на всеки от стиховете. Винаги ми е много забавно, да чета хора, завършили преди 20+ години, да обясняват колко било лесно това или онова, без да имат и понятие, какъв е критерия на оценяване.

  36. 36 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    От началото на века , до около 40-те години , България има блестящи писатели и поети ..
    Конкуренцията е била жестока ..
    Да не изброявам ...
    И никой почти , нищо не е знаел за Вапцаров ..И той самият се е колебаел , дали пише добре ..
    После другарите , живите , го обявиха за велик поет , за да направят кариера - около неговото име ...
    В края на краищата , всеки сам може да преценява , дали някой е велик поет ...

    BIG AL
  37. 37 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1341 Весело

    До коментар [#33] от "tze15365876":

    Да ..
    Но болестта комунизъм - е нелечима и опасно ЗАРАЗНА тогава ,,Нали това казвам ...))
    Представи си ,че ДНЕШНИТЕ са управлявали ТОГАВА - и както е днес -и като ги ГЛЕДАШ _ и ти ще станеш комунист :))

    BIG AL
  38. 38 Профил на drumbass
    drumbass
    Рейтинг: 222 Неутрално

    Харесвам Вапцаров, но не бях чувал за това стихотворение. Макар да е с леко нетипичен сюжет, но все пак интересно написано, малко съм притеснен от реториката. Опасявам се, че ако имаше още какво да каже/допълни тогава или беше днес жив, Вапцаров щеше да е от най-върлите комунисти и да громи и забранява имперския холивудски разгул, понеже не отговаря видиш ли на родната (социалистическа) действителност. Та малко тръпки ме побиват от тая работа и от реализацията, че комунистите са си все същите от 100 години. Те не че холивудските филми много са се променили от тогава, даже и "3d" е имало още по черно-бяло време. Ако бях смел матурист, щях за такива неща да пиша и да търся паралелите с нашето време. Сигурно щяха и да ме скъсат при това положение, та добре че не съм. Никога не съм бил фен на предъвканите литературни анализи. Есе и собствено мислене трябват!

    А прощалното стихотворение е върховно! Като поет Вапцаров има какво да покаже.

  39. 39 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1341 Весело

    Проблемът с издръжка на семейство и тогава , и ДНЕС - е тежка работа - ако си в СВОБОДНИТЕ професии..и нямаш държавните поръчки на властта ..:)
    Само най- добрите - не днес - поети, писатели , художници, музиканти , лит.критици, артисти и т.н.., са можели да живеят - от професията си...)

    BIG AL
  40. 40 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    [quote#26:"doneva_a"]Не, очаква се да изложиш структурирано завършени мисли върху една конкретна теза. [/quote] Именно, именно - структурирано мисли могат да се изложат и по много различни тези, не литературни, а други. Просто не виждам защо структурираните мисли трябва да са свързани с литературна творба.

    Доброто е заразно
  41. 41 Профил на tze15365876
    tze15365876
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Сакън, Big All, на комунист ли ще се обиждаме, сега? Моя начин да понасям и управляващите и електората им е да не завися от тях за нищо... и да прекарвам повечко време извън страната. Вапцаров не се е сетил явно.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  42. 42 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    [quote#28:"sanlivko"]Задачата може да е написването на един свободен текст, логически свързан, подчинен на определена схема[/quote] Извинявай, исках да адресирам коментар 40 и до твоя отговор, но се отплеснах. Виж коментар 40.

    Доброто е заразно
  43. 43 Профил на tam17540965
    tam17540965
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Почти съм сигурен, че при соца това стихотворение не беше в изучавания материал. И имаше защо. Тогава за да видиш ревящия лъв на Метро, и да останеш измамен /според Вапцаров/, трябваше да се редиш с часове на опашки или да стоиш пред киното на "търси се билетче" .
    А пък филми относно
    [quote#3:"]Изгрява любовта ни
    в труд –
    сред дим,
    сред сажди
    и машини.[/quote]
    ги имаше с хиляди, и никой не ги гледаше, ако не успеят да те принудят по комсомолска , профсъюзна или партийна настоятелност.
    А иначе,
    [quote#3:] Сивия живот,
    борба за хлеб,
    мечти неясни;
    и вечер – тесното легло,
    в което неусетно гаснем...
    [/quote]
    си е преобладаващо състояние и по времето на Вапцаров, и при соца и сега , само дето, това не е драма.

  44. 44 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Все пак всички сме били млади и податливи на идеали , като комунизма ..
    Аз не съм бил ..
    Но по онова време е имало, блуждаещи мечтатели ..)
    Това е ..
    И Вапцаров е бил един от тях ..Химери....))
    Нима никой от нас - не е бил ЛЪГАН или вервал в нещо измамно . през живота си ??
    Какво гадже имах и как и вервах ...)
    Сега бягам да не ме види - ако я засеча :) - из София ...)
    Ха хахааа....

    BIG AL
  45. 45 Профил на tze15365876
    tze15365876
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Big All твоята шопкиня, питаш ли ме мен като македонска ми беше тръпката... Ама и двамата вярвам не сме убивали заради любовните си мъки, това ти прани доста по-различни от Вапцаров.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  46. 46 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#41] от "tze15365876":

    Виж сега ,,
    Всичко е психология и не е толкова сложно ..
    СЕГА и днес, покрай теб минават разни фолк певици или мутри - в Бентлита .Цял живот не могат да изкарат мангизите за Бентлито - но ги карат ..Факт..
    А тогава , минаваш по Руски, с ръце в джобовете , Военният клуб свети и блести - вътре танци, тоалети,коли отпред , живот , музика и т.н..
    То и буржоазията ни беше такава - никаква ..
    Допусна СССР- да ни окупира в края на войната - без един изстрел ...!!! Царят го нямаше вече ....
    А ти - ти си беден , безработен , поет или художник и ..се озлобяваш , намразваш, ядосваш се и ставаш комунист ..
    Такива хубави филми идват от страната на сталин - онази пее ли , пеее, Любов Орлова - докато оре с трактора във филма Тракторист и т .н..
    Това е ...)))
    П.С.
    Ще взема пак да кандидатствам в СУ...
    хахааа.....

    BIG AL
  47. 47 Профил на nage
    nage
    Рейтинг: 541 Неутрално

    това ми е едно от любимите стихотворения, именно защото не беше в задължителните и защото в него се казват истини, които и днес са актуални - за фалша и измислицата на паралелния свят които киното, телвизията, медиите въобще се опитват да ни втълпят, че живеем, докато всъщност нашите проблеми са съвсем другаде

  48. 48 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#7] от "Питанка":
    [quote#7:"Питанка"]Благодатна тема. За мислещи.[/quote]
    Съгласна съм с теб. Стихотворението е писано по друг повод, но звучи актуално. Сещам се за риалити шоута и друга ТВ помия за промиване на мозъци.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  49. 49 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1341 Весело

    До коментар [#45] от "tze15365876":

    Не ми говори за македонски тръпки , че и аз съм наполовина ..))
    И Вапцаров не е убивал ..не бъркай ..Просто -поет , излъган , с илюзиии...
    А илюзиите са НИ най- силни - когато сме ..македонци ...)

    BIG AL
  50. 50
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  51. 51 Профил на tze15365876
    tze15365876
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Той Вапцаров е къде за убийство, а не че е комунист, тона му е мотива. И аз съм бил беден студент, при тона без богат татко, като Вапцаров. Мутрите по белите мерджани и мен са ме дразнители, ма не съм убивал заради това. Вапцаров не е Гео Милев.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  52. 52 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1123 Любопитно

    Обичам литературата и винаги съм бил отличник по литература. Пишех анализи без пищови и четене на литературни анализи, но не разбирам защо изобщо трябва да се мъчат учениците с произведенията на един комунист-терорист-национален предател като Вапцаров. Той е бил съветски гражданин по душа. Може ли да се сравнява този блудкав комунистически стих с поемите на Ботев, Вазов, Дебелянов, Яворов?! Въпрос на вкус, разбира се, но аз подобни поети като гореспоменатия терорист нито чета, нито анализирам.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  53. 53 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 1915 Весело

    [quote#24:"Müller"]

    Ние също не учихме това стохотворение на Вапцаров. Но учихме за Митко Палаузов, където с един куршум убил 2 полицаи? Те пък били народни врагове и слуги на царя? [/quote]
    Ами те много хубаво са ви обучили - враговете на народа са "слугинаж" на законната Царска власт! Прозрели днешният момент, в който агенцията за сигурност се командва от правно невеж прокурор, а законно избраният Президент е предател на нацията.

  54. 54 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    И защо темата да е по литература? Анализ на литературно произведение... Тъпо е.

    По-добре да пишат тема по български език, някаква граматическа.

    Например - за правилната употреба на пълния член в съществителните имена от мъжки род. Или - за жаргона без който (не) можем. Или - за характеристиките на глагола (време, лице, число, вид, залог, наклонение, инфинитив, супин...). За диалектите, без които (не) можем. За научния стил... За причастията и деепричастията. За видовете сложни изречения...

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
  55. 55 Профил на sortero
    sortero
    Рейтинг: 224 Неутрално

    "Врабчова сговорна дружина "...

  56. 56 Профил на metalogy
    metalogy
    Рейтинг: 596 Неутрално

    Много интересна тема. Изкуството огледало на живота ли е или какво, дет'се вика...
    Няма единствено правилен отговор, така че всяко дете може да се вихри и да си доказва своята теория по въпроса.
    Стихотворението е перфектно подбрано в случая, нищо че не е от най-любимите за читателите.
    Късмет пожелавам на децата

    колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него
  57. 57 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2280 Неутрално

    [quote#1:"Николай Колев"]Брей, учили ли са го сегашните зрелостници? [/quote]
    Справка-не били го изучавали!

    Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.
  58. 58 Профил на sanlivko
    sanlivko
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#50] от "momtchil":

    Защо си избягал днес от "тъпото даскало"?

    Не е вярно, че в Германия не се учи литература. И аз съм учил там и сме чели книги. И там има вид матура и там се пишат съчинения, може би по-свободни, както описах по-горе, но се пишат.

  59. 59 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    [quote#50:"momtchil"]Ало на многознайковците тук да ви кажа следното като момче,което знае 4 езика и учи всеки ден за тъпото даскало : [/quote] Да са ти живи и здрави и четирите езика, обаче като те чета, явно не си научил най-важния език - учи се до седемгодишна възраст и се нарича "отношение към другия". Издрусал си цяла торба конски фъшкии вместо мнение по темата

    Доброто е заразно
  60. 60 Профил на raz_2_tri
    raz_2_tri
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#4] от "Karelson (Не съм платен ,мразя ви безплатно)":

    ами то ти личи, че си зле...
    всяка творба е част от времето, в което е живял авторът й...

  61. 61 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2280 Неутрално

    [quote#50:"momtchil"]момче,което знае 4 езика и учи всеки ден за тъпото даскало[/quote]
    Момче, научи се да пишеш правилно на майчиния си език. И не ми говори за Германия, икономика и отношения между хората. Нищо от това не ти е ясно.
    П.П. Сигурен съм, че не си ученик.

    Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.
  62. 62 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1478 Неутрално

    До коментар [#30] от "BIG AL":

    Не ги знаех тези факти, благодаря ти, че ги написа.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  63. 63 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1478 Неутрално

    Чудя се, защо по соцвремето, това стихотворение беше напълно непознато...

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  64. 64 Профил на bora bora
    bora bora
    Рейтинг: 1347 Любопитно

    До коментар [#12] от "Dantos":

    Винаги ми е било чудно, как успяваш за една минута да препоръчаш до 9-10 статии?
    Каква е врътката или механизма?

    "Dantos днес, 15:23
    препоръча статията "Станислав Манолев: Канадците играят като Армения" в Дневник
    Dantos днес, 15:23
    препоръча статията "Шестима души са ранени и 27 са арестувани при размирици в Скопие след убийството на младеж" в Дневник
    Dantos днес, 15:23
    препоръча статията "Дяков: Важно е да тренираме тактическата си схема" в Дневник
    Dantos днес, 15:23
    препоръча статията "Най-скъпият билет за кино е в Плевен" в Дневник
    Dantos днес, 15:23
    препоръча статията "Обръщайте внимание на детайлите, които преобръщат каруцата" в Karieri.bg
    Dantos днес, 15:23
    препоръча статията "Детски панаир" преминава през шест български града" в Дневник
    Dantos днес, 15:23
    препоръча статията "Хърватия обяви природно бедствие във Вуковар, Румъния очаква наводнения" в Дневник
    Dantos днес, 15:23
    препоръча статията "Защо точно българи и румънци причиняват конюнктивит на британските политици" в Дневник
    Dantos днес, 15:23
    препоръча статията "Рори Макилрой се раздели с Каролин Вознячки преди сватбата" в Дневник ..."

    И така 7 - 8 пъти и не остава не препоръчана статия!?
    Питам тук, щото това е един от малкото ти коментари!
    Пък гледам, че и бележките не действат!
    Благодаря!

  65. 65 Профил на BarBQ
    BarBQ
    Рейтинг: 861 Весело

    До коментар [#64] от "Да бе да":

    Ако си ми пращал лични съобщения, такива не съм получавал.
    Няма нищо специално в препоръките, но си мисля, че е от това, че самите страници ми зареждат бързо. Пък може и това, което виждаш в профила ми да не е много вярно (демек сайта да не го отчита правилно).

  66. 66 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#40] от "Гласувайте! Don't get mad, get even! (dogwoman)":
    Значи нищо не си разбрала....

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  67. 67 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#39] от "BIG AL":

    +++

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  68. 68 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 640 Неутрално

    Идолът "Н Вапцаров" е самодоказан официално родоотстъпник - македонист. Той е вложил сърце и душа в пропагандата на новоучредената от Коминтерна "македонска нация" (също и "тракийска" и "добруджанска". Пламенно защитава съветското искане за създаване на бази в България, по подобие на тези в Литва, Латвия и Естония(преди окупацията им)*
    Укриването на фактите по въпроса не допринася за "патриотичното" възпитание на младежта, нали.
    _________________________
    *понастоящем фактите са достъпни за всички, които не са идолопоклонници и желаят да научат истината (че "Царят е гол"

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  69. 69 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#62] от "Jessika":

    И аз не зная всичко на този свят :: )))
    Поздрави...)

    BIG AL
  70. 70
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK