Клисарова иска пълен държавен контрол над учебниците

Клисарова иска пълен държавен контрол над учебниците

© Валентина Петрова



Просветният министър Анелия Клисарова лансира поредна нова идея - всички учебници до осми клас да бъдат писани, печатани и разпространявани само от Министерството на образованието и науката. Досега учителите избираха между няколко варианта учебници по всяка дисциплина на различни издателства, одобрени от ведомството.


"До завършване на основно образование трябва да се учи по един учебник за всеки предмет, а не както досега - да се избира между три", каза Клисарова на среща с учители в СОУ "Христо Ботев" – Ивайловград, цитирана от пресцентъра на просветното министерство.


По думите й в момента държавата дава "милиони левове за учебници, които отиват в частни издателства" - нейните данни показвали, че само тази година Министерският съвет е одобрил 42 млн. лева за преиздаване на учебници. "Учебниците трябва да бъдат отпечатвани в печатницата на МОН и да се пишат от авторски колективи, в които участват предимно учители от различни училища", смята Клисарова и добави, че всеки учебник ще бъде широко обсъждан.




По думите й в момента, ако сега дете се прехвърли от едно училище в друго, то трябва да сменя и учебниците. Според министъра, ако държавата поеме тази функция, ще бъдат спестени средства, които приоритетно да се използват за модернизация и ремонт на училищата. "В момента се правят изчисления каква ще е сумата, която ще се спести при нови правила за издаване на учебници."


В Ивайловград министър Клисарова се включи в патронния празник на училището, носещо името на Христо Ботев. Министър Клисарова връчи на учителския колектив учреденото тази година отличие - статуетката "Св. св. Кирил и Методий", по случай  100 години от създаването на образователната институция и подари на училището интерактивна дъска.


Министърът съобщи още, че от утре на страницата на министерството ще започне "Отворен форум за закон за училищното образование". Общественото допитване ще се проведе в няколко етапа. През  първия етап експертите на просветното ведомство ще очакват предложения на електронната поща. След обобщаване на мненията на страницата на министерството ще бъдат публикувани както безспорните, така и все още спорните теми, за да се търси обществено приемливо решение по тях. След следващ етап на допитването отново ще има обобщаване на мненията, като "най-консенсусните ще бъдат включени в проекта за нов закон".

Коментари (83)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на joodi
    joodi
    Рейтинг: 381 Неутрално

    поредни мисловни напъни на таа.......

  2. 2 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1083 Неутрално

    Всъщност идеята не е лоша.

  3. 3 Профил на black_recluse
    black_recluse
    Рейтинг: 566 Неутрално

    Пак искат да откраднат едни пари...

  4. 4 Профил на kotrag
    kotrag
    Рейтинг: 488 Неутрално


    Разумно предложение. Лишена от логика е сегашната практика, при универсална учебна програма, утвърдена от МОН, да има различни варианти на учебници. Аргумента за икономии изглежда също валиден, ако МОН наистина има собствена печатница.



  5. 5 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 726 Весело

    Мариянка Синтаксиса ще влиза ли в колектива? Предстаявявм си Букварчето:

    К: Кон. На коне сме дошли на тази земя...

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  6. 6 Профил на bombov_saruyar
    bombov_saruyar
    Рейтинг: 736 Неутрално

    Подкрепям разумната идея.

    Ако по пътя напред, не помним как сме стигнали до тук, няма да стигнем там, за където сме тръгнали.
  7. 7 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 717 Неутрално

    Българските идиоти хвалят идеята. Хайде всички да учат държавна пропаганда. Вън държавата от образованието!

  8. 8 Профил на stolar
    stolar
    Рейтинг: 381 Неутрално

    КОИТО ДЪРЖИ ОБРАЗОВАНИЕТО , ОПРЕДЕЛЯ МИСЛЕНЕТО. ПРЕСТАВЯТЕ ЛИ СИ СТАНИЩЕВ И МЕСТАН, И ВОЛЕН, ОПРЕДЕЛЯТ МИСЛЕНЕТО Н А ДЕЦАТА.

    Глупости правят умните хора. За останалите е ежедневие. Оскар Уайлд
  9. 9 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    Подкрепям идеята-напълно основателна е.

  10. 10 Профил на stonedridah1
    stonedridah1
    Рейтинг: 509 Неутрално

    абе докога ше чекаме да ги качите тия учебници на напълно безплатни приложения за айпад и андроид!

    2014 сме бе Клесарова!

    даже олигофренът Бареков вика да раздавате таблети...

    Ти за мен си Мики Маус!
  11. 11 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1448 Любопитно

    Ко?! Нье!!!
    Клисарова, представяш ли си как сега се мъчат в сърдечна криза Веселин Методиев и Даниел Вълчев? Както и нзаменимата им затворена група "експерти" реформатори, които тези двамата ди отгледаха през министерстването. Толкова пари дадоха НПО-тата за точно тези реформи. Толкова способен "народ" беше отстрелян само и само тези "експерти" да се наместят на несменяема позиция. Тези същите "експерти"-реформатори сега са на служба при теб. Вечни. Несменяеми. Клисарова, а защо мислиш тези несменяемите са ти подложили тази дъвка? За да те пуснат по пързалката! Учебниците са най-малкия проблем, Клисарова. Не си изпуска парата в свирката. Ако имаш въобще визия за главните идеи и цели на една истинска реформа на училищното образование. Ако нямаш - карай го с несъществените неща. До оставката ....

  12. 12 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1083 Весело

    [quote#7:"lordcris"] Вън държавата от образованието! [/quote]
    хмм,а какво ще правим без министерство?

  13. 13 Профил на Митко Василев
    Митко Василев
    Рейтинг: 598 Неутрално

    Патриотизмът трябва да се набива съвсем правилно в главите. Или комунизъм, сексуализъм, или каквото е на мода в дадения момент. Мъка.

    това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно това
  14. 14 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    Не е лоша идея. Материалът ще е един и същ, просто вместо няколко учебника по математика (например) за трети клас, ще е един вариант.
    Стои единствено опасността всяко правителство да променя учебниците по история и литература с цел пропаганда, която в момента така или иначе си е доста про... нали.

  15. 15 Профил на kvintaliani
    kvintaliani
    Рейтинг: 221 Весело

    Може би да е по-добре. Не ви е ясно с какви мотиви в някои училища си избира дадено издателство

  16. 16 Профил на Стойне Василев
    Стойне Василев
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Комунизма се завръща, спете спокойно деца

    SmartMoney.bg - Упрвавлявай умно парите си
  17. 17 Профил на Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Рейтинг: 1128 Гневно

    Ужас... това вече е чисто комуняшко предложение. "Вежлива азбука" скоро да очакваме ли?!

    "В сърцето на тирана,аз отворих такава люта рана, която никога няма да заздравее." Георги Бенковски
  18. 18 Профил на spoko
    spoko
    Рейтинг: 594 Весело

    -Когато България се славеше по света, с умната си младеж и със световно известни учени,беше точно така!

  19. 19 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1298 Неутрално

    Не че нещо, ама какво пречи всички учебници да са електронни и качени на сайта на МОН, а децата да си ги теглят на смартофоните, таблетите и четците, а да се печатат само за регионите и учениците, които нямат електронни джаджи? Поне едни 20 млн ще се спестят от лапачката на издателствата.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  20. 20 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 603 Неутрално

    До коментар [#4] от "kotrag":

    Ако МОН има собствена печатнициа, очевидно е добре да се продаде и да не се занимават с каквото не им е работата, а иначе не е лошо да има един учебник само. Не знам колко много се различават учебниците сега, щом са одобрени, не би трябвало да има сразлика в съществото на материала

    Birds of a feather flock together.
  21. 21 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 705 Неутрално

    До коментар [#7] от "lordcris":

    "Вън държавата от образованието! "

    Много интересна мисъл. Моля развийте я по-подробно! Например започнете със следното: ако държавата абдикира от образованието кой ще заеме нейното място. Нали все пак трябва да има някакъв ред. Или не?

  22. 22 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 951 Неутрално

    Най-добре е дуржавата да откупува абторските права върху учебниците,същите да се публикуват в интернет на специален сайтр да се приключва със корупционната сага с участието на министерството ,издателствата р учителитей.

  23. 23 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2059 Неутрално

    Късно се е сетила Клисарова . А и това , че е сетила нищо не означава . Ще я изкарат луда , некомпетентна и каква ли не , защото ще бръкне в гушенето на просветната мафия . Простотията , насадена със сегашните учебни пособия няма да позволи да им се отнема яслата , от която зобят росна детелина , и да се замести с ръжена плява . Всуе се морите - не се гаси туй, що е отдавна угаснало .

  24. 24 Профил на zenola
    zenola
    Рейтинг: 627 Неутрално

    В момента децата получават образование въпреки държавата и училището - благодарение единствено и само усилията на родителите си. Това важи за тези, чиито родители жертват цялото си време и пари (според възможностите), другите просто остават средстатистически неграмотници във всяко отношение.

  25. 25 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1298 Неутрално

    Учебниците трябва да се изработват от експерти от МОН, БАН, вузовете, училищата. И съдържанието им да се подлага на обществено обсъждане, преди да са окончателно готови. Писна ми да слушам титлата "хан" вместо "кан", "История Славянобългарска" вместо "История Славно Българска" и всякакви други недоразумения, писани от неграмотни преписвачи, едва вързали 3 на диплома за "вишу".

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  26. 26 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1448 Любопитно

    До коментар [#8] от "stolar":

    А ПРЕДСТАВЯТЕ ЛИ СИ БОЙКО БОРИСОВ, ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ И МИГЛЕНА КУНЕВА ДА ОПРЕДЕЛЯТ МИСЛЕНЕТО НА ДЕЦАТА НИ!?
    ?!

  27. 27 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2059 Неутрално

    [quote#7:"lordcris"] Вън държавата от образованието! [/quote]


    От такива и други подобни призиви образованието се оказа ВЪН от държавата . Същото стана с икономиката , културата , здравеопазването и каквото още си избирате . Накрая ще се окаже и държавата вън от държавата . При подобни " експертни " призиви .

  28. 28 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2059 Неутрално

    [quote#25:"Darcas"] И съдържанието им да се подлага на обществено обсъждане, преди да са окончателно готови. [/quote]


    Аха , И особено обсъждането в Столипиново , Факултето , Батова воденица , Ломската маала и други подобни да се има задължително . За допълнят посочените институции .

  29. 29 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1448 Весело

    До коментар [#15] от "kvintaliani":

    Да бе, не ни било ясно?
    Ти сериозно ли?
    ?+

  30. 30 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    госпожо клецарова, годината е 2014, а не 1989!

  31. 31 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 808 Неутрално

    До коментар [#27] от "papyre":

    не ти е виновен частния бизнес, че ти се налага да пишеш тролски коментари за 20 лева, а това че си тъп

    twitter.com/voxybg
  32. 32 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 584 Весело

    До коментар [#7] от "lordcris":

    Вън държавата от държавното образование?

  33. 33 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Чета и ме е срам от коментиращите. Образованието и сега е стъпкано от държавната машина, вие искате още.

    Пълна либерализация, всеки да учи каквото си иска, и пазарът малко да облагороди неграмотните българчета. И да не се хабят народни пари, за да бъдат възпитавани "правилно" децата. Ама като гледам колко смотани са повечето коментари, още десетилетия децата ще учат глупости по история по "правилния" начин, наред с абсолютно безполезни неща.

  34. 34 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 610 Неутрално

    ... разумно е предложението... ама далаверата на "аФторските колективЕ" е голЕма... шА има голЕм отпор. Матурите след 7-ми клас показват недъзите на мно'ото учебници по един предмет... приемните изпитЕ за гимназии- също... А кандидат-студентските изпитЕ са... леле майко.

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  35. 35 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#32] от "sbk":

    Не на държавното образование, може би до 4 клас е ок (но и това ме съмнява), след това само спъва децата и ги превръща в тухлички в прогнилата ни стена.

  36. 36 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2459 Весело

    "сички учебници до осми клас да бъдат писани, печатани и разпространявани само от Министерството на образованието и науката"

    И до допълня: учемниците да възпитават бъдещите строители на социализма в дух на дружба с братския руски народ.

    подпис
  37. 37 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#35] от "ungeheuer":

    Докато за повечето Държава = Лошотия, нищо няма да постигнем. Не може всеки да си учи каквото иска - тогава направо да премахнем образованието и всеки да си прави каквото иска.
    Какво всъщност означава "образован" и защо трябва да се образоваме.

  38. 38 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1448 Любопитно

    До коментар [#34] от "dzwer":

    Що се е"""""ш със светая светих на реформата. Па и веднага на аФторските колективи налетя. Не е там пробламатА. Ту велико и демократично събитие беше реализирано с толкуз плам от МВФ и СБ с едничката цел да се заеме пазарна ниша от точно определини "герои" на соътветните респонденти. Прословутите "експерти". И да се "развие" пазарна среда сред нарочно създадените издателства и печатници пак на близките респонденти на споменатите финасови кръгове. Плюс паплачта на НПО, финансирана от заинтересованите за "демокрацията". А дето намеси учителите оня "слонско" вече съвсем е бля-бля. Учителите бяха отстреляни първи. Като исторически остатък. Накрая им натресоха и делегираните бюджети и даже ги обявиха за Учителска надежда, постижение и придобивка. Да се умилиш!
    !

  39. 39 Профил на zenola
    zenola
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#8] от "stolar":


    До коментар [#26] от "AzDebil":

    Мисленето на децата се определя от семейството, от родителите, от средата, в която растат. Училището също е част от средата, но не е определяща част.

    Аз се старая да имам определяща рола във формирането на мисленето на моето дете, най-вече не изпускам урок по история - чета уроците в учибника, проверявам какво е писано в училище и разбира се - разказвам много по-подробно, а там където не съм съгласна с учебниците и учителя обяснявам защо не съм съгласна.

    Другият начин на формиране на мисленето са книгите - работа на родителя, а не училището е да научи детето да чете книги.

  40. 40 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2059 Неутрално

    [quote#31:"voxy"]

    До коментар [#27] от "papyre":

    не ти е виновен частния бизнес, че ти се налага да пишеш тролски коментари за 20 лева, а това че си тъп [/quote]
    Че къде , умнико видя нещо против "честния " частен бизнес? Пък и ако много си вещ в този бизнес , би ли ми обяснил , след като вече четвърт век сте изхвърлили държавата от всякъде , за кои отрасъл можеш да се похвалиш , че е надминал нивото от 89- та година . Ами едни имбецили още през 90 та издигнаха лозунга - По-малко държава , повече просперитет. Де го тоя просперитет? Сигурно знаеш , сигурно хората , които храниш просперират - и те и семействата им . Ами гледам , хиляди работни места , открити от частниците . Те го и бобовдолския случай - проспериращи миньори . Що не идеш да им кажеш колко добър е частния бизнес , как ги храни , как ги дондурка и глези със социални придобивки ? Пък може да станеш и глас на бизнеса . Като ти направят кожата на тъпан.

  41. 41 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 610 Неутрално

    До коментар [#39] от "zenola":

    ... похвално... дано издрЪжите до седми клас, а и след т'ва... Децата от набор '95 учат по "новата" система- сбито предадено в учебниците и на 4/5 от учениците сА налага "частно" доучване... Проучете термините "резюнкция" и "конюнкция" (т'ва ми хрумна сЯ) когИ сА появяват за пръФ път у учебниците...

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  42. 42 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1448 Весело

    До коментар [#39] от "zenola":

    Похвално ....
    !

  43. 43 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#37] от "sbk":

    ще ни учат, тези, които имат интерес да сме образовани - работодателите, хората на изкуството, спортистите и т.н., а НЕ тези, които имат интерес да ни моделират по калъп и да ни възпитават в страхопочитание пред държавата, което успешно са направили с 2-3 поколения вече. Стига!

    Нито най-умните, нито най-глупавите деца печелят от това да бъдат третирани наравно.

  44. 44 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#37] от "sbk":

    държавата Е лошотия, защото използва принуда за всеки да го направи като следващия. И докато за някои неща това е важно (армия, полиция и т.н.), то за образованието е пагубно.

  45. 45 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1448 Весело

    До коментар [#41] от "dzwer":

    Защо плашиш жената?
    И какво си против частното доучване? Защо хлебарят може да работи частно, защо водопроводчикът и той може, защо финансистът да може, защо шофьорът да може, защо докторът да може, а учителят да не може да работи частно?
    ?

  46. 46 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2059 Неутрално

    [quote#39:"zenola"] а там където не съм съгласна с учебниците и учителя обяснявам защо не съм съгласна. [/quote]

    Това е добре , но дали е за добро . Сигурно като четеш , с много неща не си съгласна и честно споделяш. То така внасяш съмнение в душата на детето - аджеба , кой е прав - учителя или мама ? А ако примера обхване и другите предмети , ,няма ли по някакъв начин да се срине авторитета на умилището като цяло ? Изхода , според мене , е - обучението изцяло и само по ,ТВЪРДЕНА от Министерството програма и учебници . А специално Историята - периода до 1944- та година . Останалото , до сега , да се изучава след 50 години . От учебници , съставени от 30 годишни историци . И пак едва ли ще бъде избягнат субективизма . Тъй като историята върви след победителите . А тогава не се знае колко победители ще са се осъщестествили . Пофантазирах си .

  47. 47 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 610 Неутрално

    До коментар [#45] от "AzDebil":

    ... а-а, не плаша... кЪ е модерно- "констатирам" ...То доучване, доучване ама... преподаденото у един час, после сА дообясня'а поне за два "доучени" часа... и пА дЕтето са чеше дет' не го 'апе...

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  48. 48 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2059 Неутрално

    [quote#45:"AzDebil"] а учителят да не може да работи частно? [/quote]

    Ами може . Като работи в ЧАСТНО училище . Те и сега , работейки в държавно или общинско училище , могат да преподават частни уроци . Но с условие - не могат да преподават на ученици , на които преподават в училище . И какво правят- менкат си ги с колеги . Ти на моите , аз на твоите . Да върви алъш вериша . А цената на час - двайсетачка . Ученически час , не астрономически .

  49. 49 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1448 Любопитно

    До коментар [#48] от "papyre":

    И другите частници те менкат с колегите. Не си ли забелязал.
    И защо само като работи в частно училище да може. Тъкмо щом работи на някого не работи частно.
    !

  50. 50 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1448 Любопитно

    До коментар [#47] от "dzwer":

    И какво Нали десетилетия вече са се напъни да се разтоварят ПРЕТОВАРЕНИТЕ ни ДЕЧИЦА от многото учебен материал. Е, разтовариха ги. Ама било много малко и трябвало да се доучва още. Е е е е .... няма угодия!

  51. 51 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 610 Неутрално

    До коментар [#48] от "papyre":

    ... ами тъй е...Кат' надигнаха глас учителите по-лани им бе показано нагледно (по ТВ 7), кЪ си менкат ученици... Ясно бе от началото, че тъй написани и многообразни, учебниците шА затрудня'ат и децата шА имат нужда от "доучване"... отделно е т'ва с дисциплината... да не мо'еш изгони от час келеша, дет' не сака да учи, ама и пречи...

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  52. 52 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 610 Неутрално

    До коментар [#50] от "AzDebil":

    ... гле'й сЯ... едната щерка изучи по "натоварената" програма... другата- по "ненатоварената"... така е "ненатоварена", че има неща, смъкнати с два класа по-рано за учене... и там е голЕмото "доучване".

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  53. 53 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1448 Любопитно

    До коментар [#52] от "dzwer":

    Ся виж какво, прав си донякъде. Обаче това могат онези ненавиждани от мен "експерти", това правят. А го обясняват по съвсем демагогски начин. Веднага се сещам за едно от техните оправдания - даскалите са некачествени! Обаче парите за експертизата са усвоени и отчетите са героични.!)
    Налице е и намалението на броя на часовете. За облегчение. Разбира се и с последващата оптимизация на некачествените даскали. Планът е изпълнен. Чакат се следващите субсидии.
    !

  54. 54 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2059 Неутрално

    [quote#36:"Иван К"]И до допълня: учемниците да възпитават бъдещите строители на социализма в дух на дружба с братския руски народ.[/quote]

    Е , социализъм може да се строи и с братския американски народ. И ако тръгне от там, ще бъде общоприета с мерак система - социализъм , ама чисто нов , американски .

  55. 55 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1290 Неутрално

    В държавните училища съвсем резонно е да има държавен контрол над учебниците.Излишно е видове учебници на различни автори,а и хартия ще се пести.

  56. 56 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 610 Неутрално

    До коментар [#53] от "AzDebil":

    ...набрЪзо не мо'ем избрОи кривиците на системата... Мно'о е удобно даскала да е виновен за 'сичко... за малкото знания, за ниската култура, за простотиАта... и същевреманно да не "дава акъл" за програми и учебници.

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  57. 57 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2059 Неутрално

    [quote#51:"dzwer"] Ясно бе от началото, че тъй написани и многообразни, учебниците шА затрудня'ат и децата шА имат нужда от "доучване"... отделно е т'ва с дисциплината...[/quote]

    Ами то така сега се вика - Да си откриеш бизнес нишата . И всеки я търси и я експлоатира безмилостно . А относно дисциплината помня ,че баща ми Бог да го прости , викаше -Даскале , ако не слуша , не ме търси , бий го вместо мене . Аз ще добавям. Ама ги прецаквах - слушах .

  58. 58 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 610 Неутрално

    До коментар [#55] от "xalikarans":

    ... не само у дрЪжавните училища... изискваниАта по общообразователните предмети са еднакви... матурите- също.

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  59. 59 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1448 Весело

    До коментар [#57] от "papyre":

    Сега е по-лесно. Бащата вика: синко ако даскала не слуша не ме викай, бий вместо мене.

  60. 60 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2059 Неутрално

    [quote#30:"хм"]

    госпожо клецарова, годината е 2014, а не 1989![/quote]

    Ами тогава такъв проблем нямаше . Сега го има , сега ще трябва да се решава .

  61. 61 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 610 Неутрално

    До коментар [#57] от "papyre":

    ... да-а, уважението към даскала бе голЕмо... да не слушаш си бе голЕма авантюра, сврЪшваща винаги у твоя вреда... Даскала по психология казваше: кат' ви гледам ви и ви слушам по цял ден, не мо'ете изклАси лесно при мен...

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  62. 62 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2059 Неутрално

    [quote#59:"AzDebil"] Бащата вика: синко ако даскала не слуша не ме викай, бий вместо мене.

    [/quote]
    Така е , ама не знае , че научения да бие ,не мисли кой бие . И се случва да бие всеки даскал . Дори и домашния .

  63. 63 Профил на mi6kro
    mi6kro
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Защо си мислех, че учебникът е помощно средство.......

    Местан да се извини за "РИТОРИЧЕСКИ" ! #236 едно-мандатни региона за страната + 4 едно-мандатни района за чужбина
  64. 64 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1386 Любопитно

    я виж ти, смислено предложение? пу, пу, да и се ненадяваш

  65. 65 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#43] от "ungeheuer":

    Това е утопия - защо хората на изкуството и спортистите ще искат да сме образовани? Защо работодателите ще искат да сме образовани, ако с един курс, свързан тясно с професията ни ще им върши работа?
    Държавата има своята роля и в съвременния глобален свят играе силна роля, особено за нас - сещам се, че без държавата доста бързо можем да се лишим от азбуката си например.
    От друга страна е заблуда, че проспериращите държави са такива заради малката намеса на ... държавата. напротив, силната държава дава възможност на хората да се изявяват и така просперира. Така печелят всички по веригата.
    Относно образованието - държавата е длъжна да заложи поне рамките, как ще се изпълняват детайлите е само подробност.

  66. 66 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1448 Любопитно

    До коментар [#61] от "dzwer":

    Късметлия си ти. Вашия по психология бил мъж. Нашата беше жена. А жена и психология ... вярно, че си има предимства в нагледността на психичните процеси ама все пак ...

  67. 67 Профил на stolar
    stolar
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#26] от "AzDebil":То щe станe, но аз имам прeдвид, чe eдно врeмe образованиeто e било към църквитe.

    Глупости правят умните хора. За останалите е ежедневие. Оскар Уайлд
  68. 68 Профил на stolar
    stolar
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#39] от "zenola":Би трябвало да e така, но вeчe нe e - маиката трябва да работи, повeчeто пъти в чужбина, и бащата също, дeцата сe възпитават по улицитe, и в училищe.

    Глупости правят умните хора. За останалите е ежедневие. Оскар Уайлд
  69. 69 Профил на tze15365876
    tze15365876
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Либералното образование никога не е било на особена почит във феодалните общества, защото не създава шаблони и като цяло пречи на обществените митологии. В този смисъл на българите им приляга възможно най-затворено образование, за да могат младите квадрати да отговарят на очакванията на старите и на нуждите на държавната машина. За изключенията има цели два терминала.

  70. 70 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#69] от "tze15365876":

    На двата терминала се тълпят точно "младите квадрати'' като продукт на ''упадъчната ни образователна система".
    Според теб класическото образование противоречи ли на либералното такова?

  71. 71 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#65] от "sbk":

    абсолютно не е вярно това, образованието (дори държавно) е по-добро навсякъде, където е по-децентрализирано и всяко училище и учител имат автономия. Държавата имала роля да ни пази азбуката? Извинете, но това е абсурдно, хората пишат на български на кирилица, защото сме свикнали и следователно е по-доброто решение. Голямата работа.

    Не виждам защо не искате пазарът да си свърши работата в образованието, което е видно от по-доброто ниво на почти всички частни училища, дори евтините, дори при всички пречки от държавата.

    Дори в държавните училища, най-добрите учители са тези, които имат свой стил и не се ръководят от често малоумният учебник.

    А вие искате 1 учебник, одобрен от чиновници в МОН. Спрете се малко и се замислете какво искате.

  72. 72 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#71] от "ungeheuer":

    Първо нека изясним какво значи децентрализирано държавно образование: кое е децентрализирано в него? Какво означава автономия на училище и на учител?
    Относно азбуката - ами напоследък свикваме с латиницата и какво ще последва от това не е съвсем ясно.
    От къде е видно, че частните училища са по-добри от държавните, разполагате с някаква статистика ли?
    Докате не изясним горното не можем да водим ползотворен спор.
    Относно малоумията в учебниците съм съгласен донякъде, но ми е интересно по какви учебници се учи в частните училища. Ако са наистина нещо невероятно нека ги внедрят и в държавните.

  73. 73 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#72] от "sbk":

    автономия означава децата да бъдат учени на полезни неща според учителя, а не за да изкарат добра оценка на държавен изпит, която реално НЕ значи добро познаване на материала.

    Частните са по-добри от държавните ако погледнем (както отбелязах, лошия) атестата "матура", където Ам. Колеж винаги е бил първи. За броя ученици от частните училища, които си намират работа/влизат в университет няма какво да коментираме, в пъти повече са, и то без да броим ОУ-тата (което очевидно би понижило нивото).

    Просто системата ни е сбъркана и се основава на това всеки да задоволява нуждите на 1 стъпка по-висшестоящия в момента, а не на дечицата, според мен де. Има много какво да се обсъжда, но 1 учебник за всички деца на равна възраст ми се струва 100% грешното решение.

  74. 74 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#73] от "ungeheuer":

    Ами ако преценката на учителя е погрешна? Кой оценява работата на Учителя - Пазара ли?
    Оценката на държавния изпит е вид доказателство за знанията, които са приидобити. Този изпит или тест може да претърпи промени, за да дава по-добра представа за наученото, но поне аз не познавам образователна система, която да не борави с изпити и оценки.
    Примерът с Ам. Колеж е безпочвен - аз все пак не сравнявам елитните държавни гимназии (НГДЕК например) с някои частни училища, помещаващи се в 2 стаи, нито сравнявам СУ с някое треторазрядно ВУЗ-че. Нека бъдем сериозни!
    Дори в момента учебника не е един, но това, според мен, не е променило нищо съществено. Типа учебник би трябвало да зависи от типа училище. Пък и от доста години учебниците не са достатъчни като съдържание, за да може един ученик да се представи добре. Това е и начин децата да се научат да търсят и позват допълнителна информация.

  75. 75 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#74] от "sbk":

    пак не разбирам защо ескпертът в МОН да е по-добър коректив от системата учител/директор/родители/ученик/работодатели за качеството на обучение.

    Аз съм съгласен, че съвсем базовите нужди трябва да се управляват от държавата - четене и смятане за 1-2 клас, защото има деца, които растат в гадна среда и някой трябва поне това да им преподаде. Но колкото по-малко, толкова по-добре.

  76. 76 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#75] от "ungeheuer":

    Описаната система е многопластова и много сложна, и идеите могат да бъдат доста разнопосочни. Не мога да си представя как родителите могат да участват пълноценно в подбора на материал, който да се изучава в училището на детето им. Сигурно ще го направят чрез училищното настоятелство, което си е вид чиновническа дейност. За работодателите е по-вероятно, но само в определени типове училища.
    Има населени места с едно-две учебни заведения, там какво да правят.
    Гореописаният система може да дава резултат предимно в специфични частни училища и колежи, но не мога да дам конкретен пример.

  77. 77 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#76] от "sbk":

    и в малки населени места не мога да си обясня защо държавата да се очаква да знае по-добре какво им трябва на децата. Даже напротив, те със сигурност имат съвсем други нужди от децата в работническия квартал в София например, или в някоя езикова гимназия в Стара Загора. Аз споделям кои са основните печеливши от това да имаме образовани деца, те би трябвало да са мотивирани да произведат мислещи хора. Не чиновниците.

  78. 78 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#77] от "ungeheuer":

    В малките населени места училищата могат просто отпаднат, дори азбуката могат да си сменят, езика също. Това не е песимизъм, а реализъм.
    Очудвам се защо недоверието в държавата е толкова силно, докато доверието в общността е така завишено. Нима обществото не определя същността на държавността.

  79. 79 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#78] от "sbk":

    а защо на всяка цена трябва да говорят езика, азбуката и т.н.? Не е ли по-важно да живеят както те намерят за добре, а не както ние намираме за добре?

    Ето ти си написал "очудвам" и това не ни пречи да се разберем. Излишната загуба на време в грамотност не е най-полезното нещо на света.

    Недоверието в държавата произтича от това, че повечето ни служители биват назначени веднъж и след това могат да вършат МНОГО безобразия като корупция, мързел и непукизъм, преди реално да има някакви минимални последствия за тях (най-много да ги уволнят). Някак си в "обществото" както го наричаш няма място за толкова грешки и затова хората действат малко по-разумно и практично, оставям настрана дали изобщо е морално някой да решава вместо друг какво е задължително и какво - не.

  80. 80 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 584 Неутрално

    Напротив - щом правописната ми грешка ти е направила впечатление, това говори много за теб. Подразнилото те е, навярно дори те е накарало да тържествуваш, но по принцип ти е направило впечатление. Може би трябваше да използвам чуждицата сюрпризирам.
    А защо да говорят езика и да използват азбуката - надявах се този въпрос въобще да не го и коментираме.
    Очевидно имаме различия в разбиранията, но все пак не мисля, че е възможно да живееш както намериш за добре, без да се съобразяваш с околните. Това автоматично да означава, че и другите няма да се съобразяват с теб или с детето ти. Не живеем на необитаем остров.

  81. 81 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#80] от "sbk":

    никъде не съм казал да не се съобразяваш с другите, напротив. Просто трябва да е на доброволен и личен договорен принцип, точно държавата не се съобразява с хората.

  82. 82 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#81] от "ungeheuer":

    Всяка организация, включително и държавата, е свързана както с права, така и със задължения, двупосочно. Това, че не си търсим правата си е наш проблем. Така също голяма част от мнозинството иска да получава, без да дава, а това по принцип е невъзможно. Да, държавата има методи за принуда, методи за налагане на правила, част от които непопулярни, но договаряне на доброволен и личен принцип едва ли е възможно, дори технически.
    От къде тръгна спора, къде отиде!

  83. 83 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1081 Неутрално

    Почти всяка власт пренаписва учебниците по история. А това води до все по-голямо объркване в главите на учениците.

    Вместо обективни факти, те изучават нечии интерпретации (също - като по лиература), които често са мотивирани от актуалната политика и от политическа "коректност".

    Историческият период, който някога беше наречен "османско робство" (термин зает от литературата), бе заменен със значително по-точния историографски термин "османско владичество". Заговори се и за османско... "присъствие. (?!)

    Всяка идеология, която е господствала в България, е правила опити да "моделира" и "премоделира" историята според своите собствени разбирания. Пренаписването на учебниците и вкарването в тях на манипулирани факти и тълкувания е нещо, което е характерно за тоталитарните режими.

    В романа на Джордж Оруел "1984", пресъздаващ тоталитарната система, специално "Министерство на Истината" променя миналото всеки път, когато държавата променя външната си политика.

    "Който контролира миналото, контролира настоящето. А който контролира настоящето, контролира бъдещето." - така гласи един лозунг в книгата.

    За да не попаднем отново в този ужасен свят, съдържанието на учебниците по история трябва да бъде ОБЕКТИВНО. Само така ще можем да науим уроците на миналото. Народ, който не познава миналото си, е обречен да го повтаря.

    Политиците трябва да забравят за идеологическите "дезинфекции на учебниците по история. И да оставят тяхното написване на историците.

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK