Музиката и децата: никога не е рано, никога не е много

Легендарният Ленард Бърнстейн дирижира в продължение на 14 години "Концертите млади хора" и изцяло променя мнението, че класическата музика не е подходяща за деца.

© Associated Press

Легендарният Ленард Бърнстейн дирижира в продължение на 14 години "Концертите млади хора" и изцяло променя мнението, че класическата музика не е подходяща за деца.



Като част проекта "Концерт на въглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за жанровете или за инструментите, на които е посветена поредната среща на децата с музиката.


Днес Венета Нейнска (музикант и организатор на проекта, който беше първият с подобна насоченост и продължителност у нас) разказва историята на музикалните програми за деца по света. 


Ню Йорк




Най-продължителната поредица от концерти с класическа музика за деца е проект на Нюйоркската филхармония и започва през 1924г. Вече деветдесет години "Концертите за млади хора" въвличат деца от най-ранна възраст в света на музиката и запалват интереса им към това изкуство за цял живот.


Комбинирането на оркестрови изпълнения с лекции от диригента има огромен успех и още от самото начало тези представления пътуват из САЩ и Европа. През 1958г. Ленард Бърнстейн става главен диригент на Нюйоркската филхармония и като част от задълженията си води "Концертите за млади хора". Всички 53 концерта със знаменития диригент са записани и излъчени в повече от 40 държави по света.


За тези 14 години Ленард Бърнстейн вдъхновява няколко поколения млади хора и изцяло променя вярването, че класическата музика не е подходяща за деца. 



След ерата "Бърнстейн" плеяда световноизвестни диригенти се появяват на сцената на "Концертите за млади хора". Сред тях са Пиер Булез, Ленард Слаткин, Андре Превен, Зубин Мета, Майкъл Тилсън Томас и много други.


Програмата бива развита с допълнителни събития за "много млади хора", както и различни работилници, музикален панаир, включване на мултимедия, танцьори, актьори и певци в представлението. 



Лондон


"Уигмор Хол" – една от най-предстижните зали за камерна музика в света, също има изключително добре развита образователна програма за деца. "Chamber Tots" работи не само с професионални музиканти, но и с начални учители, както и със студенти от музикалните университети в града. В основата стоят работилници между музиканти и деца, в които се учат най-важните музикални характеристики – концепциите за бързо и бавно, силно и тихо, високо и ниско.


Децата се запознават на живо с различни музикални инструменти, а накрая на годината заедно с родителите си присъстват и участват в голям празничен концерт. "Chamber Tots" се отличава от други подобни програми с това, че обучава начални учители от общността как да включат музиката в ежедневната си работа с деца.



Люксембург


Люксембургската филхармония е особено посветена в развитието на публиката си. Както повечето големи оркестри и те имат програма за деца, но за разлика от единичните поредици концерти на техните конкуренти, в Люксембург предлагат цели девет проекта на младата си аудитория. Те са разделени като подходящи за различни възрастови групи от 0 до 17 години и се провеждат на четири езика.


Bach to Baby


Традицията повелява и публиката изисква всички сериозни музикални институции да предлагат образователни проекти за деца. В повечето случаи, поредиците концерти са в една и съща зала, но Bach to Baby е изключение. Това е частен проект, който обхваща десетки локации из Лондон, където бебета и техните майки могат да се насладят на класическа музика и детски песни, изпълнени от изключително висок клас музиканти.


Повечето им концертни зали са църкви, а концерти има почти всеки ден. Bach to Baby работи с голяма група инструменталисти и върви към разрастване из цяла Великобритания.



Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK