Не става само с теория, трябват и лабораторни опити в час по химия и физика, установи анализ

Снимката е архивна

© Красимир Юскеселиев

Снимката е архивна



Основен недостатък в обучението по природни науки е липсата на лаборатории в училищата и така вместо експерименти и опити учениците възпроизвеждат само теория. Това е едно от заключенията в анализ на Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование към Министерството на образованието, изготвен от доц. д-р Мая Гайдарова, доц. д-р Стефан Манев, д-р Ренета Петкова и Георги Георгиев.


В документа е направен сравнителен анализ на националните стандарти и учебни програми за задължителна подготовка по природни науки и компетентностите, измервани в Програмата за международно оценяване на учениците (PISA).


Знанията не са застъпени в учебните планове




Отбелязано е, че няма достатъчно на брой лабораторни упражнения, практикуми, наблюдения, демонстрационни експерименти и др. "Следствие е непознаването от учениците на естеството на науката и научноизследователската дейност. Учениците се обучават предимно във възпроизвеждане на теоретично познание, което се доказва с факта, че най-добре се справят със задачи, изискващи обяснение на природни обекти, процеси и явления".


Едно от заключенията е, че в учебните програми по "Човекът и природата", "Физика и астрономия", "Химия и опазване на околната среда" и "Биология и здравно образование" в различните училищни етапи и степени има заложени известни знания и умения, които водят до формиране на компетентности по природни науки, което е в основата на задачите на PISA.


"Прави впечатление, че в целите на обучението, които са записани в учебните програми, се съдържат в обобщен вид знания и умения, които са в основата на ключовите компетентности", пише още в анализа и е добавено, че те обаче не са включени реално в конкретното учебно съдържание. Така например е с методологическите знания, свързани с метода на научното изследване.


Трябва и математика


Според експертите в учебните програми липсват т. нар. метаумения – когнитивни умения на функционално равнище, специфични за обучението по български език и литература и свързани с четивната грамотност на учениците. "Липсата на формираност на трите аспекта на четивната грамотност - извличане на информация от текст, обединяване и тълкуване на информация, осмисляне и оценяване на информация, пряко влияе върху готовността на учениците да решават задачите по природни науки от първите три равнища на PISA."


В анализа пише още, че много от задачите на PISA по природни науки изискват използването на математически знания и умения, например разчитане и интерпретация на графики, кръгови диаграми, хистограми, сравняване на две и повече графики, пресмятане и закръгляване на числа, а всъщност тези компетентности са достатъчно застъпени в българското образование. Също така експертите пишат, че е възможно в часовете по природни науки да се използват актуални данни от медиите по научни въпроси, а това не се прави. Целта е учениците да се учат да работят и с информационни потоци.


Предложения за промени


Експертите предлагат актуализиране на държавните образователни изисквания (стандарти) за учебно съдържание и на учебните програми по всички учебни предмети в посока хармонизиране със съвременните европейски и международни тенденции, но и с положителните традиции в българското образование. Също така в учебните програми по природните науки е необходимо дефиниране на равнища на усвояване на методологични знания и експериментални умения в конкретното учебно съдържание и включване в явен вид на изучаване и прилагане на научния подход още в първите етапи на обучение.


Предлагат се повече лабораторни експерименти, мерки за насърчаване на учителите по природни науки да използват интерактивни методи на обучение и изследователски подходи, интеграция на учебните планове на различните предмети от природните науки, но също така и с математиката и други.

Ключови думи към статията:

Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Нима?
    Ама защо бе.. карайте го като по Информатика - всичкия материал само с тебешир и на дъската..

  2. 2 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1843 Неутрално

    Ай стига бе! Това можех да им го кажа съвсем без пари! Сега сигурно ще възложат анализ на процента вероятност да се намокриш до кости, ако вали, или да се опариш във вряла вода?

    Доброто е заразно
  3. 3 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Липсват лаборатории? Хубава работа. Чак сега ли го забелязаха този факт?

  4. 4 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1843 Неутрално

    До коментар [#1] от "bestbuy": Вярно, какви вълнуващи уроци бяха това! И досега се потрисам!

    Доброто е заразно
  5. 5 Профил на Депутат 241
    Депутат 241
    Рейтинг: 2340 Неутрално

    Химия без амоняк и йод е като секс без партньор...

    “Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  6. 6 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 550 Неутрално

    Някой най-накрая се е сетил, че образованието НЕ трябва да представлява назубряне на няколко страници и автоматично възпроизвеждане на урока?

    Най-основното нещо, което образованието трябва да направи, е да развие творческото и абстрактно мислене у децата. Експериментите са добро развитие в тази посока. Показването на прости, но реални приложения на математиката (и не само) - също.

  7. 7 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1988 Весело

    "анализ на Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование" - усвояването на ПАРИ става по много начини, но важното е да бъде съчетана теорията си практиката. Дълбокомислени анализи от ХХІ век...

    Коментиране на анализираното, вече...
  8. 8 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1213 Неутрално

    Че то опитите са й хубавото на химията.

  9. 9 Профил на Nan_Kurunir
    Nan_Kurunir
    Рейтинг: 1215 Неутрално

    Съветвам следващия анализ да бъде на тема "Установихме,че наистина Земята е кръгла"...

    "Представи си,че не съществуваш и бъди свободен!"- Омар Хаям
  10. 10 Профил на Питанка
    Питанка
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#0:"статия"]Знанията не застъпени в учебните планове[/quote]
    [quote#9:"Nan_Kurunir"]Съветвам следващия анализ да бъде на тема "Установихме,че наистина Земята е кръгла"...[/quote]

    "Въпросителната" е просто уморена "Удивителна!"
  11. 11 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2585 Неутрално

    Много характерен пример за кретенската подредба на образованието у нас. Дали ще се правят експерименти или не, или ще се гледат филмчета с експерименти, или ще се четат книжки, или ще се ходи на музей, това не може да бъде работа на централното планиране в образователното министерство. Министерството трябва да иска резултати и да плаща само за резултати. Оттам нататък, всяко училище, държавно или частно, и всеки учител в него да прилагат такива методи на преподаване, от каквито има най-голям ефект. Най-доброто ще изплува само и то няма да има нищо общо с решение на комисия от 4 или 5 човека, било то с научни титли...

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  12. 12 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    Те и теорията толкова им я обясняват. Карат ги да зубрят раъни дефиниции. И като им задам на моите студенти медицина на стаж въпросите "защо" и "как" става определен процес (вече на ниво човек), като искам от тях принципа, а не декламации, настъпва шаш и паника. После, като ги разнищя, както казват чехите "от Адама", разбирам, че са чели нещо, но са се опивали да го ЗАПАМЕТЯТ (!!!), а такъв обем информации не могат да се помнят за дълго.
    И започваме обучението по мислене и логика и как да се подхожда към научни информации.
    А това трябва да са го научили в основното училище.

    E PLVRIBVS VNVM
  13. 13 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    До коментар [#11] от "cinik":

    Не е проблем специфичен за България. И в Чехия и Словакия е същият батак, за други страни нямам наблюдения.

    E PLVRIBVS VNVM
  14. 14 Профил на deepblue
    deepblue
    Рейтинг: 805 Неутрално

    Теорията без практика ,на практика си е само теория.

  15. 15 Профил на deepblue
    deepblue
    Рейтинг: 805 Весело

    Едно е да знаеш формулата на етиловия спирт ,а друго е да го опиташ.

  16. 16 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2585 Неутрално

    [quote#13:"PavelCZ"]Не е проблем специфичен за България. И в Чехия и Словакия е същият батак, за други страни нямам наблюдения.[/quote]

    Дори сред държавите, броящи се за по-скоро демократични, разликата в БВП е няколко пъти точно по тези причини - че не всички работят еднакво ефективно със своите ресурси.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  17. 17 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1081 Неутрално

    и накрая като дойде 26 годишната учителница и предаде 4 урока за един ден и гледай какво става.

  18. 18 Профил на Много Съм Лоша!
    Много Съм Лоша!
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Тоя анализ все едно от Костов е правен , майстора да посочва очевидното

    Аз давам доброволни часове в едно училище и , въпреки че те си имат много добри инсталации , си нося и материал от вкъщи , щото то само с приказки не става.
    Всъщност от приказките децата задържат по-малко от 50% , като забравят 50% от тях още в първите два часа.

    Виолетовите боклуци са по-големи боклуци от червените боклуци , на които служат!!!
  19. 19 Профил на Много Съм Лоша!
    Много Съм Лоша!
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Намерих и снимка на тоя дето е правил анализа , ей го : http://3.bp.blogspot.com/-V6LkCqRzKsg/URgIsr021-I/AAAAAAAAAl0/xDTQYFNRo84/s1600/captain_obvious_by_stuartmcghee-d5mbxhw.jpg

    Виолетовите боклуци са по-големи боклуци от червените боклуци , на които служат!!!
  20. 20 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 1002 Весело

    Миналият век имаше книжки за деца "Забавна химия" и "Забавна физика" в които имаше много на брой, лесни и интересни опити които всеки може да направи. От тях научих много за физиката и химията.

    Всеки учител по физика и химия може при добро желание да прави опити пред децата и да им дава за домашно да правят други опити в къщи.

  21. 21 Профил на bzm
    bzm
    Рейтинг: 396 Неутрално

    Това е едно от заключенията в анализ на Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование към Министерството на образованието, изготвен от доц. д-р Мая Гайдарова, доц. д-р Стефан Манев, д-р Ренета Петкова и Георги Георгиев.

    Можете ли да си представите колко "мозъка" са правили изследването и са стигнали до извод,който ние,родителите отдавна сме го казали,но...а и кой знае колко пари по някоя програма на ЕС са "гушнали",което всъщност е главната цел на изследването

    Пенсионерите,средната класа на България! И запомнете:Всички политици са маскари!
  22. 22 Профил на bzm
    bzm
    Рейтинг: 396 Неутрално

    До коментар [#11] от "cinik":Мечката скача според тоягата.Много по-лесно е за училищата,да не поддържат такива скъпи кабинети,а да си разделят парите за заплати,нали?

    Пенсионерите,средната класа на България! И запомнете:Всички политици са маскари!
  23. 23 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    Нямало лаборанти, ще закърпят положението, знам един

  24. 24 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#11] от "cinik":

    В образователните програми, спуснати от Държавата, се съдържат едни неща, наречени Дидактика и Методология. Там се пише КАКВО и КАК да се преподава. В "Какво" се включкват точно различните начини на представяне на Знанието - теория, експерименти, умозаключение... В "Как" обикновено се разписват подробностите като колко време да се отдели на една или друга страна от учебния процес. Нещо като стратегия и тактика. Ако липсва стратегията, заееби тактиката.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  25. 25 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1367 Неутрално

    Не е за вярване................!?!?!?

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  26. 26 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Тези анализатори са открили топлата вода.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  27. 27 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1453 Неутрално

    До коментар [#3] от "Култура ми Бойко":

    По дребният проблем е че липсват елементарни консумативи. Ма таз сложна теория е дошла нанагорно и за псевдо експертите.
    Та за по-проздия електорат да им го кажа проздо. Нема дори 1 гр. калий дет да се метне у водъ, че дяцата да видят що е туй екзотермична реакция.
    За сложни задачи, кът забъркван на азиди дет гърмят под изтривалката да не говорим. Ма по некъв много потаен начин ще привлечем децата към химия и материалознание.
    Но шъ са бим в гърдите, че две от двеста хиляди били нам къде
    си на олмпиадата.
    Жалка история.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  28. 28 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1453 Весело

    До коментар [#5] от "Депутат 241 - ИЗБИРАЙ УМНО!":

    Ти си терорист бря.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  29. 29 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1453 Неутрално

    До коментар [#11] от "cinik":

    Изобщо не си прав. Във всяка нормолно държава експериментите, гледането на филмчета и ходенето по музеите е част от държавната образователна програма. Финансово осигурена от същата тази държава.
    Факта, че финансовото обезпечаване на експериментите го нямаше и при соца не може да е извинение.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  30. 30 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1453 Весело

    [quote#18:"Karla"]че те си имат много добри инсталац[/quote]

    Карличке, скъпа, туй що ща риче ин бълхериън?

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  31. 31 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1453 Весело

    До коментар [#20] от "BlueWater":

    Бля, бля. Еле ако осигури елементарна стъклария.
    А и в тези книжки дали описваха вече споменатата реакция на йод с амоняк?
    Е, за приложението и в дневника е ясно.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  32. 32 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1453 Неутрално

    До коментар [#24] от "Музар - 10|2":

    Та за да слезнем на земята. В бюджета по химия колко грама калий и колко грама червен фосфор са предвидени?
    Бе само за пример. Ама с такива неща се привличат деца към химия. Пък после ще научат, че и туй дет не гърми също е бизнес.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  33. 33 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2585 Неутрално

    [quote#24:"Музар - 10|2"]В образователните програми, спуснати от Държавата, се съдържат едни неща, наречени Дидактика и Методология. [/quote]

    Aз оспорвам държавния авторитет в този случай.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  34. 34 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1453 Неутрално

    До коментар [#33] от "cinik":

    Всъщност точно работа на държавата е да изработи учебните програми.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  35. 35 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 755 Неутрално

    "Следствие е непознаването от учениците на естеството на науката и научноизследователската дейност."

    В училище дори не ти става ясно, че има теоретична и експериментална част на научните дисциплини. Дори не ти казват що е то наука, как се прави, от кого и защо. А за опити, това животно се гледа само на картинка.

    I don't want to believe. I want to know.
  36. 36 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1532 Неутрално

    В час по история не може да се вземе епруветка, в нея да се сложат траки, славяни, българи, византийци, авари и хазари и да се разклаща и да се загрява, докато възникне България (в епруветката).

    Историята е теоретична дисциплина. Изисква се много четене, а само уроците в учебника не са достатъчни. Те са само първата стъпка по пътя към историческото познание.

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK