Клисарова пристъпи към реализация на идеята си за един учебник по предмет

Снимката е архивна

© Асен Тонев

Снимката е архивна



Дни преди насрочената дата за оставка на кабинета "Орешарски" министърът на образованието и науката Анелия Клисарова е предложила промени в наредба 5, с които да бъде въведен по един учебник за всеки предмет в началния (1 - 4 клас) и прогимназиалния етап (5 - 8 клас). В момента всеки учител избира между три учебника на три издателства.


Много е вероятно да не се наложи поправка в Закона за народната просвета, защото в него пише, че министърът на образованието одобрява учебниците, "но не повече от три учебника по един учебен предмет за всеки клас". По този начин само с промяна в наредбата новостта може и да бъде въведена.


В предложението е дадена възможност конкурс за нови учебници да се обявява през 4 години, дори и без да са приети нови учебни програми, като за целта трябва да се направи анализ на ефективността. Изборът на изпълнител ще става по реда на Закона за обществените поръчки по договаряне и без обявление, като е дадена възможност това да става заедно с избор на помагала.


Идеята, която Клисарова лансира усилено през последните седмици, среща отпор от издатели, според които така се ограничава конкуренцията и възможността за избор на учителя.

Коментари (69)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1263 Неутрално

    Трескава финална дейност ...

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  2. 2 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 1619 Неутрално

    До коментар [#1] от "danvan":
    Комунетата нищо не правят без да има някаква далавера, чудя се тука къде им е кирията.

  3. 3 Профил на Миша
    Миша
    Рейтинг: 868 Неутрално

    И да има някаква рационалност при това предложение, не е моментът. Сега си пишете оставките, събирайте багажа в кашони и дим да ви няма.

    Миша
  4. 4 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 466 Весело

    Понеже администрацията не може да управлява процеса с учебното съдържание, затова забранява алтернативи...
    Значи, ако искаме да ликвидираме уличната престъпност, да забраним на гражданите да излизат на улицата и там да има само полицаи

  5. 5 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1442 Любопитно

    Абе, тия са решили да сринат до основи всичко, преди да се оттеглят от района на бедствието...

    След тях, на България ще е нужна международна хуманитарна помощ...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  6. 6 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    До коментар [#3] от "Миша":

    Съгласен съм по принцип с Вас,относно оставката на комунетата !Мисля обаче,че в това предложение има и рационално зрънце !Издателите естествено ще са против защото това намалява възможността да си пълнят гушите неограничено!Ако зависеше от тях биха аплодирали и решение да се избира например между 10 БУКВАРА или математики ,които те ще имат "грижата "да отпечатат!

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 473 Любопитно

    Ако пък и това не правеше - що не работят... Обективно погледнато, няма дата за оставка на кабинета, така че те могат да ни лъжат до второ пришествие, че "ей сега ще подадем оставка". Що да не работят през останалото време...

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  9. 9 Профил на kas.
    kas.
    Рейтинг: 1618 Любопитно

    Като за последно, а?
    Ама сигурно ли е, че ще подадат оставка, щото се държат като че ще управляват безкрайно?

    Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за задници
  10. 10 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1039 Неутрално

    Безумие.
    Просто БЕЗУМИЕ.
    И не е проблема такъв, какъвто го изтъкват издателите.
    Проблемът е, че така се съсредоточава цялата истина в един източник.
    Такава сила при толкова деликатна тема каквато е образованието в малка и все по-слаба България не може да бъде давана на никого.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  11. 11 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    Добра идея.
    Дано успее.

  12. 12 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Мноо баби, хилаво дете. Т'ва стана с многото учебници.
    Тетрадките може да са различни, ама съдържанието на учебниците - едно и също. Зат'ва и сега не знаем робство ли е имало, присъствие ли е? Освен това Боко като нищо ще си поръча едно специално издание за него...

  13. 13 Профил на Коте
    Коте
    Рейтинг: 1081 Неутрално

    До коментар [#9] от "kas.":


    [quote#9:"kas."]Ама сигурно ли е, че ще подадат оставка,[/quote]
    Тцъ! Докато не ги натоварим на бели автобуси няма да се отървем!

  14. 14 Профил на kas.
    kas.
    Рейтинг: 1618 Неутрално

    До коментар [#13] от "blue rose":


    [quote#13:"blue rose"] Докато не ги натоварим на бели автобуси [/quote]
    Може би ще ни трябва тежка строителна техника, например багери, защото яко са се окопали.

    Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за задници
  15. 15 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4542 Неутрално

    До коментар [#2] от "foxa5":


    [quote#2:"foxa5"]Комунетата нищо не правят без да има някаква далавера, чудя се тука къде им е кирията. [/quote]Ами представи си,че само един ще печата всички учебници по даден предмет.Многократно по-голяма поръчка-многократно повече пари.

  16. 16 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 525 Неутрално

    Да се учи по 1 учебник е безумно. Лъха на комунистическата идея всички дечица да са с квадратни глави и да правим еднакви нови, съветски хора. Първо е неморално, и второ, не виждам с какво чиновникът ще има интерес да направи хубав учебник, ако изобщо има такова нещо като "един хубав учебник". Децата имат нужда да бъдат насърчавани да учат както им е интересно, а не превръщани в папагали на министерската пропаганда!

  17. 17 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4101 Неутрално

    До коментар [#2] от "foxa5":

    Е как къде.. издателствата са много мощен инструмент, пазят си фирмите..


    До коментар [#6] от "doroteus":

    Мда, конкуренцията е гадно нещо, нали...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  18. 18 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Квадратно мислене ще произвежда ръбове.
    В Англия дори няма българската представа за класове. Когато се питат родители за децата, никога не питат в кой клас учи, а на колко е години. Дори официални институции задават такъв въпрос. Всяко дете може да бъде обучавано по различен начин и не от едни и същи учебници. Много деца биват обучавани в къщи от родителите.
    Децата не трябва да бъдат приучавани, че се учи от една книга и целта на обучението е да отговорят правилно на зададен им въпросник.
    Целта на обучението е натрупване на знания и оформяне навик да се мисли логически. Това не може да се постигне с една книга. Въпреки че много религиозни фанатици биха казали че може и ще посочат Библията.

  19. 19 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3840 Неутрално

    [quote#10:"Dr. G."]Просто БЕЗУМИЕ.
    И не е проблема такъв, какъвто го изтъкват издателите.
    Проблемът е, че така се съсредоточава цялата истина в един източник.
    Такава сила при толкова деликатна тема каквато е образованието в малка и все по-слаба България не може да бъде давана на никого. [/quote]
    Ммм ... Що за крайности?
    Каква "власт", какви пет лева?
    Имате програма, която трябва да се покрива задължително, а за 1-4 клас и 5-8 клас това са програми минимум. И се "спускат" от "държавата". Учебникът е просто "помагало" в случая.
    Аз напълно подкрепям да има само един учебник за долния и среден курс. Базовите знания трябва да се канализират и за това усилията трябва да се концентрират.
    Сегашното е само хранилка за "авторски колективи". Три учебника за първи клас? Моля? "Алтернативи" да учиш децата, че 2+2=4? Каква алтернатива? Освен примерът да е в единия учебник с черешки, в другия с ябълки, а в третия - с круши!
    За началния и среден курс учебниците трябва да са единствени, а като конспект един вид, а съвременното образование така или иначе привлича и не може без допълнителни материали и източници, което е вече работа на учителя, когато надгражда.

  20. 20 Профил на devdimi
    devdimi
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Теоритично би било добра идея. Само че новината реално гласи:
    КОЙ ще пише един единствен учебник и всички ще трябва да учат по него.
    КОЙ ще го издава в неговото си издателство и същият КОЙ ще го печата в неговата си печатница.

    Няма конкуренция, няма съревнование, всичко е по закон при наши хора комунисти.

    Ех още не съм видял кадърен комунист още по-малко пък честен - виж обаче всички до един са нагли.

  21. 21 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 525 Неутрално

    До коментар [#20] от "devdimi":

    викаш добра идея, е ако нашите пишат, лоша идея, ако вашите пишат?

    С какво сме по-различни тогава от убитаците на власт?

  22. 22 Профил на wunderbar
    wunderbar
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#16] от "ungeheuer":

    +++++++++++++

  23. 23 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4101 Неутрално

    До коментар [#16] от "ungeheuer":

    Кой идиот написа минус на това..

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  24. 24 Профил на koko65bg
    koko65bg
    Рейтинг: 1106 Неутрално

    министърът на образованието и науката Анелия Клисарова е предложила промени в наредба 5, с които да бъде въведен по един учебник за всеки предмет в началния (1 - 4 клас) и прогимназиалния етап (5 - 8 клас).

    Ами традиционно за БСП - една партия, един учебник, няма какво много много да се мисли. Ще се стараят да пречат до последно.

  25. 25 Профил на devdimi
    devdimi
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#21] от "ungeheuer":

    Аз нямам мои в България и слава Богу. Но вярвам в конкуренцията и съревнованието - те се прилагат навсякъде по света и са двигател на прогреса.
    Ограничаването им със закон ве 12 без 5 нямаше да ми харесва, който и да го беше направил.

  26. 26 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 525 Неутрално

    До коментар [#23] от "Тони!":

    не знам, но ми е наистина интересен какъв може да е аргумента на някой, изключвам кретените от БСП, но на някой добронамерен човек...

  27. 27 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4101 Неутрално

    До коментар [#26] от "ungeheuer":

    Единственият аргумент, който съм чувал в тая посока е, че според някои хора образованието трябва да е нещо като олекотена казарма, основаващо се най-вече на дисциплина и строгост, и което предполага един учител да налива знания с фуния в главите на малките.
    Не знам само освен знанията, мисленето как ще го налива, ма нейсе...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  28. 28 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1442 Неутрално

    Безумна идея за един учебник. Само да подметна - ами ако е възможно най-лошият (почти е сигурно, щом ще го прави чиновник).

    Въпросните чиновници от МОН не могат да синхронизират 3 (ТРИ) учебника, та ще могат един да направят читаво?! Абсурд!

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  29. 29 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1027 Неутрално

    направо да се учи по учебникът на Позитания.

    няма такива дебили просто - решили са да сринат държавата до основи.

  30. 30 Профил на Музар
    Музар
    Рейтинг: 1442 Неутрално

    [quote#26:"ungeheuer"]но на някой добронамерен човек...[/quote]

    Сега има проблем при преместването на дете от едно училище в друго през учебната година. Но това не е проблем на учебниците, а на ръководството на училището, което на практика води програмата по някакъв различен начин.

    Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  31. 31 Профил на hhhuuunnn
    hhhuuunnn
    Рейтинг: 466 Неутрално

    това е точно обратното на онова, което трябва да се прави в образованието, за да е здраво, живо и конкурентно - децентрализация и поощряване на различни типове обучение и различни източници на информация - пък да оцелеят най-добрите

  32. 32 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 525 Неутрално

    До коментар [#30] от "Музар - 10|2":

    съгласен съм, че проблем може да възникне, но ръководствата на училищата могат да помислят за повече приемственост. Понеже на никой не му пука, е напълно възможно учителят дори да не направи опит да обясни на детето защо и кое е различно. Не мисля, че би било толкова сложно да има приемственост.

    Аз по принцип се чудя изобщо дали има смисъл от учебник в този му вид, но според мен решението си е на учителите...

  33. 33 Профил на dinkost
    dinkost
    Рейтинг: 466 Весело

    От утре да се приема - да се строят само панелки до 8 етажа, за се продават само лади и то 7-ци, да се носят дочени дрехи, да се мътят само бели кокошки, да се гласува само за БКП - пардон БСП!......

  34. 34 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 810 Неутрално

    До коментар [#19] от "xm...":

    Децата не се произвеждат на конвейр за да са еднакви. Всяко дете възприема нещата по различен начин. Един учебник предполага именно това, всички деца да са еднакви.
    Трябва да има, както му казват curriculum. Определен набор от знания който се очаква от дете на определена възраст. Всяко дете трябва да го покрива, но след това всичко е до детето.
    Навярно сте чували в други страни дете да взема по две учебни години за една календарна година. Има малолетни деца учещи се в университет.
    Един учебник, и то утвърден от партия или правителство, е лудост.

  35. 35 Профил на kalokam
    kalokam
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#6] от "doroteus":ти чуваш ли се? това никъде го няма по света. Това означава абсолютна забрана на принципа на свободен пазар. И абсолютен монопол на Просвета! Какво значи да си пълнят гушите? Нали затова има конкуренция, за да могат учителите да избират най-доброто? Не ти ли се струва малко странно ден преди оставката да приема такива закони? Явно има мноооого голям интерес в цялата работа. Само да те уведомя - ако това бъде прието, хиляди хора ще останат без работа и издателства ще бъдат закрити..

  36. 36 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3840 Весело

    [quote#27:"Тони!"]според някои хора образованието трябва да е нещо като олекотена казарма, основаващо се най-вече на дисциплина и строгост, и което предполага един учител да налива знания с фуния в главите на малките.
    Не знам само освен знанията, мисленето как ще го налива, ма нейсе... [/quote]
    Това са някакви идеологизирани клишета, при това най-примитивни. Като за мат'ряла ...
    Тони, как би обяснил, че баш при елитните училища дисциплината е най-добра, че даже ходят и с униформи?
    Как бихте обяснили, че баш в наистина елитните училища не се "налива" само и единствено от учебника, па бил той избран от намсиколкоси?
    Хванали сте се за учебника, при това единственият, (защото няма значение от колко е избран, защото се учи само по един, нали? ), а не кой и как преподава, какви са критериите и каква е цедката.
    Учебникът е колкото за тройка, за по-умничките - четворка.
    За повече - учиш допълнително, а не от учебника. С трите задачки под урока в учебника не става. С половин страничка по литература, без да си прочел поне произведението, да не говорим за критика - не става. С история, география, биолигии, физики - същото. Четеш, учиш, бачкаш допълнително. Така се учиш да мислиш, така се учиш да бачкаш, така се реализира разслоението. На такива "с тапия", т.е. базово ниво, и останалите, според класацията.
    И си избираш за това и училището, основно учителите.
    Учебникът е последна грижа в случая и затова бяха превърнати в една хранилка за "колективите".
    Българите имат проблем с базовите знания на масовката. Това е проблемът. И "единственият" е положителна стъпка в тази посока. А "просветеното малцинство" така или иначе никога не е зависело от учебника, какъвто и да бил той!

  37. 37 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 810 Неутрално
  38. 38 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2271 Неутрално

    До коментар [#23] от "Тони!":

    Вероятно някой който е поглеждал "учебниците" на днешните деца.

    Безспорно е добре да има избор и конкуренция, но в БГ това типично се е извратило и побългарило. В учебниците по история например има такива откровени глупости и манипулации, че човек направо му е чудно, що за идиот може да ги напише. Учебниците по литература също са много компроментирани. Май само тези по математика не са пълни с глупости, ама то оставаше и някаква Ганьовска математика да имплементираме....

  39. 39 Профил на о сандо
    о сандо
    Рейтинг: 1856 Неутрално

    [quote#15:"yanne"]Ами представи си,че само един ще печата всички учебници по даден [/quote]

    е КОЙ печата... КОЙ?

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  40. 40 Профил на Payakoff
    Payakoff
    Рейтинг: 530 Неутрално

    До коментар [#10] от "Dr. G.":

    Новото „министерство на истината“!
    „Министерството на истината се занимаваше с информацията, забавленията, образованието и изкуствата.“ Дж. Оруел, 1984

    Post tenebras spero lucem
  41. 41 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3840 Весело

    До коментар [#34] от "dissident":
    Не знам какво си представяте по "учебник". Явно някаква матрица, която се нахлузва връз съзнанието малолетно.
    А учебникът е нещо коренно различно. Той е само рамката, която трябва да запълниш сам, с помощта на учителите.
    И за кои учебници говорим в случая? Прочетохте ли за какво става дума? За 1-4 клас и 5-8 клас! Това са базовите нива, където "алтернативите" по материала са не просто смешни за дискутиране, а въобще нонсенс!
    Каква "алтернатива" на формули от елементарната математика? Каква "алтернатива" на законите на Нютон?
    Каква "алтернатива" с кого граничи България и колко континента и океани има на земята? Или кое е подлог, а кое - съществително? Прочее, "алтернативите" набутаха в учебниците по български за средния курс синекдохи и тутти кванти. От зубренето на които децата се отказаха да научат кое е глагол, кога е сказуемо и кога и защо се пише и говори с пълен член.
    Алтернативите могат да бъдат само и единствено строго индивидуални при преподаването. И това зависи от учителя, как сервира "добавката", а не от учебника, с половин страничка урок.

  42. 42 Профил на о сандо
    о сандо
    Рейтинг: 1856 Неутрално

    [quote#35:"kalokam"] Само да те уведомя - ако това бъде прието, хиляди хора ще останат без работа и издателства ще бъдат закрити.. [/quote]

    ... а Учебникът ще се продава в лаФка, ако не се сещате...

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  43. 43 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 3472 Неутрално

    “Идеята, която Клисарова лансира усилено през последните седмици, среща отпор от издатели, според които така се ограничава конкуренцията и възможността за избор на учителя.”

    Нека видим, кои са тези издатели, защото пазарът на учебници е доволно картелиран. Ако МОН иска конкуренция, да се погрижат да имаме учебници в електронен вид. Това би дало някакъв шанс на колективи да се конкурират с дембелите от картела. Ще бъде шанс и за децата да получат по-читави алтернативи...

    I Want To Believe
  44. 44 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Имаше ги тези неща по комунистическо време. Към напредващи ученици биваха прикачвани изоставащи. Будните деца помагаха на бавноразвиващите се. В резултат: Изиставащите не напредваха, но будните биваха спъвани.
    Сега се преследва същата цел. Всички да се побират в определена щампа.
    Само дето не разбирам, каква ще е разликата между училищата? Защо някой трябва да плаща за частно училище, след като ще се учи от същият учебник както във всяко друго училище?
    С надарени деца какво ще се прави? Ще им се забранява ли да четат други книги?
    Не само че трябва да има повече учебници, но трябва да има специални учебници за напреднали. Както в други страни има учебник по математика за напреднали.
    Обърнете внимание, че учебниците са за възраст, не за клас:
    http://www.whsmith.co.uk/promo/whsmith-education-books-00018/listfilters=FILTER_Hierarchy_TOP_NAVIGATION:/1/TOP_NAVIGATION/wc_dept_books&page=1&results=60&sort=asc_bestSellerRanking

  45. 45 Профил на Колаборационист
    Колаборационист
    Рейтинг: 961 Любопитно

    От избора на 3-те издателства на хартия, ще се премине много бързо на избор от 3-те издателства в електронен вариант, така че издателите пак отиват под леда.Затова чугунените си осигуряват следващите 4 години ... малко, но пък благородно ..

    Всички ТРЯБВА неумолимо да наказваме невежеството на администрацията и духовенството !
  46. 46 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 810 Неутрално

    До коментар [#41] от "xm...":

    По-горе линка не излиза, но би могъл да видиш за какво става дума ако избереш: Shop By Department/Books/Education/Key Stage 1
    Ще видиш че за Начално и средно образование има 1625 учебника. 50 по история. Е, навярно Англия има повече граници.
    Обърни внимание че всичко това е от едно издателство, а има още много други.
    НЕ СТАВА ДУМА ЗА АЛТЕРНАТИВИ, А ЗА ПОДХОД.

  47. 47 Профил на idianata
    idianata
    Рейтинг: 514 Неутрално

    В състоянието в което са официалните учебници, одобрени от МОН в момента е далеч по-добре просто да се отменят. Повечето са пълни с неясна, подвеждаща или остаряла информация (или всичко това вкупом). Даже в учебника по смятане за първи клас има грешки (например знака = (равно) често пъти е поставен между два израза, които очевидно не са равни). За момента нищо не ме кара да мисля, че ако има не пет, а един от вид, то той би бил по-добър. Даже напротив - ще изчезне дори и фалшивата конкуренция, налична в момента. Може би е по-добре да се откажат от издаването и печатането на учебници - засега не се справят.

  48. 48 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4101 Неутрално

    До коментар [#36] от "xm...":

    Имайки предвид, че учебниците, независимо дали са един или 100 са писани по програма, зададена от МОН, и в последствие одобрени от МОН, то съдържанието в тях в общия случай, ако не е еднакво, то поне е твърде близко, за да учебникът като аргумент в образованието. Дали ще е един или три е единствено бизнес преценка, възможност за конкуренция, диверсификация и някаква децентрализация - все полезни неща. Избирането на един учебник е стъпка в обратната посока и това няма как да е приемливо.


    Колкото до глупостите, които си написал за елитните училища, бих те посъветвал първо да посетиш такова, за да видиш дали наистина там се държи на дисциплина, и след това бих те посъветвал да посетиш и дисциплина в такова училище, която не е от задължителните, т.е., не се преподава по одобрена от МОН програма. В 99% от случаите резултатите там са по-добри, но идиотии като дисциплина и наливане на знания не съществуват.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  49. 49 Профил на hfe12369440
    hfe12369440
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#2] от "foxa5":

    Издателство на БСП

  50. 50 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 1619 Неутрално

    До коментар [#16] от "ungeheuer":
    [quote#23:"Тони!"]
    Кой идиот написа минус на това..[/quote]

    +++++++++++++++



    До коментар [#16] от "ungeheuer":

  51. 51 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3840 Неутрално

    [quote#46:"dissident"]НЕ СТАВА ДУМА ЗА АЛТЕРНАТИВИ, А ЗА ПОДХОД. [/quote]
    Т.е. дойдохме си на думата!
    А защо е различен подхода?
    Защото са различни проблемите, които трябва да се решават!
    Погледнете резултатите от различните изследвания на грамотността на българчетата, при това в развитие, и би трябвало да ви светне. Задачата определя и подхода.
    А за съжаление българската задача я докараха почти до африканската. И ще трябва да я решават като за африканчета ...

  52. 52 Профил на Содом и Гомор- (к)Раят на джендъризма
    Содом и Гомор- (к)Раят на джендъризма
    Рейтинг: 1540 Весело

    Вземете вкарайте в съвременната история периода на социалистически тероризъм до 1989 и пишман демокрация след това

    Най- добрия робовладелец е този който успее да убеди робите си че са свободни хора!
  53. 53 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 948 Неутрално

    Всички трябва да учат от един учебник, но никой от сегашните.
    Трябват си нови учебници по нови програми, написани от хора, които работят с малки деца, а не със студенти.

  54. 54 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Да извадят един комплект учебници от 85-та, да го преиздават и да не се занимават повече, че тия демократични напъни ги видяхме до къде ги докараха. То не може куцо и сакато, че и недообразовано, ама подкрепено с американски пари, да пише учебници.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  55. 55 Профил на bora bora
    bora bora
    Рейтинг: 1179 Гневно

    Ужас!!!! КлисУ-у-у-у-у- рова КлисУрова!
    Теа изкопаеми от каменната ера на комунизма ,да определят бъдещето!

    Дано да е за малко!
    За кон ,За кон , както приет , тъй и отменен!

  56. 56 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 795 Неутрално

    Поредните глупотевини псевдопросветни! Имаше едно хубаво нещо в учебниците - досега можеше от три злини да се избере най-малката. Кой и как ще гарантира, че няма да изберат най-калпавия за единствен? Какво ще се "налива с фуния" не се определя с учебници, а с учебни програми. Министърът, вместо да се заиграва с издателствата, да беше измислила как реално да подобри програмите, а не само да се реже от часовете на едни учебни предмети, за да наместят нови и да се сваля материал от горните класове надолу, като се жертват часове за упражнения. Да си бяха разчовъркали мозъците как да подобрят системата на финансиране, за да няма училища, които не могат да си позволят модернизиране на МТБ.
    Най-големият проблем на българското образование е лошото качество, и не само на средното, а и на висшето. Този проблем не е създаден от избора на учебници и с единен учебник няма да се реши. Още един проблем за цялото общество зрее в училищата - около 30 % (или повече - точна статистика никой не иска да извади) от учениците са роми. Не е лошо, че са роми, много лошо е, че не са интегрирани. Не ходят редовно на училище, отпадат рано, излизат на пазара на труда неграмотни и без професия и съответно не се реализират. Тия хора не се интегрираха с уроци по ромски фолклор, няма да се интегрират и с единния учебник.

  57. 57 Профил на idiot_idiotov
    idiot_idiotov
    Рейтинг: 436 Неутрално

    Когато бях ученик ни учиха да зубрим като идиоти, особено по литература и история. Не знам защо, но ми се струва, че това е поредната безсмислена реформа, за да се замаже факта, че нашето обучение е с години назад в сравнение със средноевропейското например. Ако бях циничен, бих казал, че г-жа Клисарова има тайна "делавера" с някоя печатница или пък братовчет в издателството... та иска да си напълни джобовете, преди да офейка....

  58. 58 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    До коментар [#34] от "dissident":

    Съгласен!Колкото деца в България - толкова учебници!!!

  59. 59 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    До коментар [#18] от "dissident":

    Да разбирам ли,че сме дорасли вече до нивото на образованието в консервативна Англия??
    Според Вас електоратът на Бат Сали ще може да обучава ромчетата в къщи???На това му се вика индивидуален подход!
    Става дума за учебници за деца от 6 - 10 години .Това е началният курс,където основната цел е децата да се научат на елементарна грамотност и умения за смятане.Не мисля,че са необходими "индивидуални учебници" !

  60. 60 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 1373 Любопитно

    Въпреки, че е предложение на точно това омразно и ненавиждано от мен правителство, аз одобрявам този ход на министърката - бивш ректор на Варненският медицински институт. Не приемам идеята за много и различни учебници особено в началното образование! Именно досегашната широко отворена врата, дава много повече възможности за непрекъснати промени, вкл и до финансови злоупотреби под формата на непрекъснати обновявания, доразвивания и т.н. на "одобрените" три варианта.
    Един учебник, на определен период от време, анализ на резултатите, без да се променя нищо, ако не е крайно необходимо и т.н. Освен всичко друго, така доста по-обективно би се измервало и качеството на работа на самите учители. Днес по какви критерии и по работата с кой учебник бихме ги оценявали обективно?

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  61. 61 Профил на Spand
    Spand
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#18] от "dissident":

    И какво, да учат и по трите учебника едновременно? Я стига сте ръсили глупости, без да си давате сметка какво говорите. Някой пък се изказа, че децата трябвало да имат избор и за това - три учебника. Пак пълни глупости - сега като има три, децата ли избират по кой да учат? Осъзнайте се малко.

  62. 62 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Много сте се ентусиазирали с този един единствен учебник.
    Ако мислите, че няма разлика в преподаването на учителите, тогава съм съгласен с вас, няма разлика и между учебниците.
    Министерството трябва единствено да определя програмата. Какво трябва да знае един ученик на определена възраст (в България е клас). След това, всеки трябва да може, ако иска, да напише учебник, като се придържа към тази програма.
    При много учебници, учителите ще могат да изберат и да препоръчат един на учениците си.
    Правете каквото искате. Става въпрос за вашите деца.

  63. 63 Профил на омбре
    омбре
    Рейтинг: 753 Неутрално

    В крайна сметка всичкото опира за едни пари които "нашата" фирма трябва да прибере.Учебниците за първите четири години трябва да бъдат унифицирани така че да са подходящи за българчета , за циганчета ,че дори и за бежанци.Клисарова това не може да измисли и не е нейна идея.Тая дърта чанта ще бъде запомнена с разхищението на народна пара.Работното и време като "министър "бе три работни дни останалото време е пътувала до Варна и обратно със самолет 1 класа за да гледа внучето си.Отделно държавният мерцедес е пътувал празен до Варна и обратно за да я чака пред самолета за фукня.Кой натресе на Орешарски тази жена за министър на образованието която не може дори да говори правилно

    НЯКОЙ НЕ ГИ БИВА ЗА НИЩО...НО СА СПОСОБНИ НА ВСИЧКО
  64. 64 Профил на daario
    daario
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Държавата отново отнема от индивидуалните и юридическите права на гражданите си като ги лишава от възможността сами да избират по кой учебник да обучават учениците си.

  65. 65 Профил на tmax500
    tmax500
    Рейтинг: 432 Неутрално

    Това не е лоша идея, ама като знам на какъв принцип ще избирате учебниците.... на принципа кой....

  66. 66 Профил на svetlina1111
    svetlina1111
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Министър Клисарова навярно не знае какво да прави и си е поставила някаква фикс идея или се касае за политическа или корупционна поръчка , но на 20. 6.2014г. е публикувана промяна на наредбата за одобряване на учебниците , в която при непроменени програми, полиграфически изисквания или каквото и да е друго ще се обявяват конкурси за „нови“ учебници.
    15 дни след това на сайта на МОН се публикува поредната промяна на тази наредба , където вече учебниците са редуцирани на един, отново при непроменени програми , дизайн, полиграфия. Това ако не е политическа или корупционна поръчка..........
    Г-жо Клисарова, нали съдържанието на учебниците,за което казвате , че не може да влияете отговаря на тези програми. Там са дадени понятията,образователните цели, темите и резултатите , които трябва да се постигнат. Полиграфическото изпълнение също остава непроменено. Същата хартия, същия обем, същите корици. Какво очаквате да се получи?Всеки случай не и“ по –съдържателни, по-леки, написани от учители“ учебници. Защо заблуждавате хората?
    Получава се само едно преразпределение ,като парите отиват в червената каса за купуване на гласове предполагам.
    Проблемът не е в един или три учебника, а в това , че НЕ ТЯБВА да има ограничения въобще. Трябва да има голяма комисия за оценяване и конкретни количествени показатели, но не с експерти от инспекторатите и министерството ,а с методици и учители. Контролът трябва да е от тази комисия.Щом учебниците отговарят на изискванията да отиват на пазара.Един учител трудно може да прецени приложимостта на всички предложени им проекти за 7 до 10 дни. Той трябва да има възможност да поработи с децата по тях и тогава да прецени .Учебниците са инструмент в ръцете на учителя. Той трябва да има свобода на избор. И без това експертите от МОН пробутват всички проекти, за да не се карат и съдят с издателства. МОН да се заемат с това, което задължително трябва да свършат. Нов закон за средното образование, нови програми и контрол.
    Учителят трябва не да налива с фуния знания от един базов учебник и да произвежда зомбита. Вече не се изисква това от него, след като информация блика отвсякъде. Той трябва да възбуди любопитство,да накара ученика да търси, анализира, представя тази информация. Трябва да има свобода за диференциран подход към всяко дете. Нямаме друг избор при толкова много деца с майчин език ,различен от българския и от друга страна, деца, които на 3 години вече плъзгат пръстчета по екраните на таблети и учат английски. Задължително ена учителя да се даде повече свобода.
    Ив момента пазарът на учебници не е свободен. Той е ограничен. Две групи издателства имат господстващо положение. Те притискат, чрез различни канали ,директори и учители да купуват комплекти учебници и помагала от тях.
    Затова, за да имаме качествени учебници и помагала, трябва пазара да е свободен и закупуването да става например с ваучери от родителите. Така съвместно родители и учители ще избират учебниците и помагалата на учениците.

  67. 67 Профил на heatseeker
    heatseeker
    Рейтинг: 1442 Весело

    Твърде посредствена клетница.... Като дялан камък в този точно кабинет.

    Свобода за Надежда Савченко!
  68. 68 Профил на magnas
    magnas
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Колко ще струва единният учебник ?
    Кой ще го пише ?
    Кой ще го избира ?
    Кой ще го печата ?
    Защо не прегледаме учебниците на смятаните за държави с отлично образование ?
    Защо не ги препишем , както са правили възрожденците и са дърпали страната напред ?
    Защо измисляме постоянно колелото ?

  69. 69 Профил на andthensome
    andthensome
    Рейтинг: 467 Неутрално

    До коментар [#3] от "Миша":

    Няма никаква рационалност на това предложение, освен ако не те кефи да живееш в комунизъм или друга такава диктатура.

    the society that puts equality before freedom will end up with neither. the society that puts freedom before equality will end up with a great measure of both.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK