Рецепта за музикални успехи: качествено образование и добър мениджмънт

Рецепта за музикални успехи: качествено образование и добър мениджмънт

© Иван Кутузов



Яна Делирадева е диригент на пловдивския хор "Детска китка" и преподавател по хорово дирижиране в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство.  "Дневник" публикува изказването й по време на дискусия в края на юни, в която участниците са поканени да разкажат  как си представят, че ще се промени работата им, ако Пловдив бъде номиниран за Европейска столица на културата през 2019 г. Делирадева говори за влошаващото се образование по музика и визуални изкуства в началните училища в България и за липсващата фигура на специализиран мениджър в областта на музиката.


Ще започна с една история от последния семестър в Академията за изкуства в Пловдив. Повечето от моите студенти са от други градове. Не познават добре Пловдив и не мисля, че се интересуват особено от културния живот в града. Не посещават дори мои концерти въпреки многократните ми устни покани.


Често съм се чудела как да ги мотивирам да дойдат, за да могат да видят на живо това, за което говорим и учим в час. За последния си концерт отпечатах специални покани за тях със снимка на хора и им ги дадох. Бях абсолютно впечатлена, че почти всички дойдоха. Те от своя страна бяха толкова вдъхновени от концерта, че следващите часове по дирижиране преминаха в безпрецедентна атмосфера на взаимен интерес и партньорство. Бяха страхотни и не можех да повярвам, че това са същите мои студенти.




Обясненията за този неочакван и за мен успех са две: качеството на изпълненията на хора, който ръководя, и елементът на сполучлив маркетинг, за който ви разказах.


Ще говоря именно за това: от една страна, за предизвикателствата пред мен като диригент, работещ с деца и младежи - те са свързани с все по-влошаващото се образование по музика в началното и средното училище; и от друга, за липсващата фигура на културния мениджър в областта, в която работя. С тези теми са свързани и двете неща, които бих си пожелала като резултат от номинацията на Пловдив за Европейска столица на културата през 2019 г.


Може би е добре да кажа, че моите собствени професионални умения са получени в друга епоха – 80-те и 90-те години на ХХ век, когато образованието по музика в България в средните и висшите училища беше сравнително добро, и после в друга страна – Съединените щати.


Днес, като диригент на момичешки хор и университетски преподавател по дирижиране, имам наблюдения върху музикалната грамотност на момичетата на възраст 9 - 19 години от Пловдив и студентите на възраст 19 - 24 години от цялата страна.


Ще поставя акцент върху началната степен на обучение, където се формира интересът на децата в областта на изкуствата. Началното образование в немалка степен определя и бъдещите публики за музиката и изобразителните изкуства, както и по-нататъшния професионален избор на децата да се развиват като музиканти и художници. 


Часовете по изкуства все повече намаляват

Което е по-лошо: преди години отпадна изискването в началните училища да бъдат назначавани квалифицирани специалисти по тези предмети. Днес в повечето начални пловдивски училища те се преподават от базовите учители, малцина от които имат професионална подготовка по музика и знаят как да го правят.


Така децата в основополагащите първи четири години не получават качествено образование по изкуство. Има изключения, разбира се, но това е правилото. Наблюденията ми са от 28-те пловдивски училища, в които учат момичетата в нашия хор.


Резултатът е постоянно


ерозираща музикална грамотност

и постоянно нарастващи усилия от наша страна да компенсираме онова, което училището не предоставя. Преподавателите по музика в прогимназиалния и гимназиалния курс срещат същите трудности, които изпитвам и аз като диригент. Основата липсва. С увереност мога да кажа, че вече сме непееща нация.


На университетско ниво това означава, че имаме все по-малобройни и по-малко грамотни студенти. От една страна, защото не са получили адекватно образование в училище, а от друга, защото местата за преподаване на музика в училищата и перспективите за професионално развитие са силно ограничени. Ще ви дам малко статистика: през 2008 г. в специалност "Педагогика на обучението по музика" в Академията за изкуства в Пловдив приехме випуск от 100 човека. В момента последният ни випуск е от 20 човека, петима от които са от други страни.


Разбира се, лошото образованието по изкуства в началния и средния курс означава


по-малки и по-неподготвени публики в бъдеще


Така, че едно от нещата, свързани с подготовката на Пловдив за Европейска столица на културата, които си пожелавам, е градът – а защо не всички състезаващи се градове, Пловдив, София, Варна и Велико Търново – да преговарят с държавата часовете по музика и изобразително изкуство в началното училище отново да се преподават от квалифицирани преподаватели.


Пловдив има необходимост от това. В него има средно музикално училище, средно художествено училище, академия за изкуства, оперен театър и симфоничен оркестър, няколко качествени хора, многобройни галерии и музеи. Всички те ще спечелят от тази промяна.


А сега няколко думи за другия елемент от историята в началото – културния мениджмънт. В Общинския детски комплекс, където е базиран хорът, който ръководя, имаме средства за заплати и репетиционна зала, но нито лев за каквото и да било друго: инструменти и оборудване, копиране на ноти, костюми, наем на концертни зали, печатни материали, уебсайт, телефонни и пощенски разходи, пътни, и т.н.


В същото време нямаме човек, който да е отговорен за осигуряване на допълнително финансиране и промотиране на дейността ни у нас и в чужбина.


Това е другото нещо, което си пожелавам да се промени при подготовката на Пловдив за Европейска столица на културата през 2019 г.: като квалифициран музикант да мога да работя с квалифициран културен мениджър, който да се грижи за тази съществена част от работата ни.


Мисля, че като състав можем да бъдем истински успешни само ако са налице тези два елемента: качествено образование по музика в началните училищата и добър културен мениджмънт.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    ''Рецепта за музикални успехи: качествено образование и добър мениджмънт''

    А къде е мястото на музикалния талант? Всеизвестно е, че хора с вродена дарба и страст в която и да е област на изкуството, сами преследват този свой интерес и обикновено достигат до големи успехи, дори без нужното официално образование и с или без мениджър. Когато тази природна даденост липсва; когато се влиза в музикално училище по случайност - тогава не е за чудене, че учениците не проявяват достатъчно активност.

  2. 2 Профил на nkq31351854
    nkq31351854
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "Всеизвестно е, че хора с вродена дарба и страст в която и да е област на изкуството, сами преследват този свой интерес и обикновено достигат до големи успехи, дори без нужното официално образование и с или без мениджър."

    Глупости на търкалета! Поздрави от Америка.

  3. 3 Профил на kas.
    kas.
    Рейтинг: 1476 Неутрално

    Това изказване е добра новина, защото предишните поколения хора на изкуството са свикнали да са на хранилката на държавата. Виждам, че следващите поколения са узрели за идеята, че е нужен мениджмънт. Интересно ми е дали има подготвени кадри в тази област, защото е специфична.

    Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за задници
  4. 4 Профил на kas.
    kas.
    Рейтинг: 1476 Любопитно

    [quote#1:"princess_x"]Всеизвестно е, че хора с вродена дарба и страст в която и да е област на изкуството, сами преследват този свой интерес и обикновено достигат до големи успехи, дори без нужното официално образование и с или без мениджър. [/quote]
    Верно ли? Естествен подбор, а?
    [quote#1:"princess_x"]когато се влиза в музикално училище по случайност[/quote]
    Вие знаете ли как се влиза в музикално училище та пишете такива .... или просто си чешете пръстите по клавиатурата?

    Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за задници
  5. 5 Профил на avangard
    avangard
    Рейтинг: 223 Неутрално

    Когато едно дете няма увреждане на слуха, то може да се научи да пее. Иска се желание, постоянство и старание от страна на ученика и преподавателя. Вродена дарба имат всички деца, при някоитя е по - голяма, отколкото при други. Или си мислите, че всичко се получава само с едната гола дарба? Радвам се, че у преподавателите в академията има желание за развитие. Ако пък я и послушат, може даже и промяна да се постигне.

  6. 6 Профил на kas.
    kas.
    Рейтинг: 1476 Неутрално

    До коментар [#5] от "avangard":

    Извинете, че Ви репликирам. Вашият коментар е чудесен. Искам само да добавя нещо към него. Хората с увреден слух също могат да пеят и танцуват, защото усещат ритъм. Ярък пример са група "Жестим".
    Според мен, едно от важните неща е да помагаме на децата да обичат различните изкуства и да ги разбират.
    Желая Ви приятен ден!

    Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за задници
  7. 7 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    [quote#2:"nkq31351854"]Глупости на търкалета![/quote]

    [quote#4:"kas."]Естествен подбор, а?[/quote]

    Нито са глупости, нито е естествен отбор, но явно вие сте свикнали с изкуствено изфабрикуваните 'мегазвезди' и пропущате доказания факт, че едни от най-великите музиканти са станали велики преди всичко благодарение на таланта си и страстта си към музиката, която им е помогнала да работят, посвещавайки всичките си сили и време в името на тази страст. Едва след това се намесва мениджъра. Говоря за музиканти от далечното и по-близко минало, за които времето вече се е произнесло. За изфабрикуваните чрез реклама, мениджмънт и ПР музиканти от съвремието, които може и да имат голям комерсиален успех, но не са преминали през теста на времето, не говоря.

  8. 8 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    [quote#4:"kas."]Вие знаете ли как се влиза в музикално училище та пишете[/quote]

    Не, но виждам и чувам как излизат оттам.

  9. 9 Профил на kas.
    kas.
    Рейтинг: 1476 Неутрално

    [quote#7:"princess_x"]едни от най-великите музиканти са станали велики преди всичко благодарение на таланта си и страстта си към музиката, която им е помогнала да работят, посвещавайки всичките си сили и време в името на тази страст. Едва след това се намесва мениджъра.[/quote]
    Познавам прилично историята на музиката и мога да ви уверя, че това твърдение в общи линии е невярно.
    - Й.С.Бах е бил тотално неизвестен и е открит в зората на романтизма. Докато Г.Ф. Хендел(родени са в една и съща година) е бил изключително популярен за времето си, защото се е ползвал с протекциите на английската кралица.
    - Йозеф Хайдн става популярен чак когато напуска Естерхази и си намира импресарио.
    - Моцарт става популярен като дете-чудо благодарение на баща си, който се явява и негов личен мениджър. И между другото нито една от симфониите на Моцарт не е била написана просто ей така, щото му е хрумнала. Всичките са по поръчка.
    Няма да изреждам повече примери. В действителност повечето музиканти и композитори не откриват сами таланта си и не го развиват по собствена воля.
    При певците и инструменталистите нещата стоят по същия начин. Повечето са открити и подтиквани от някой друг(понякога и насилвани, както е при Паганини, който от 4-5 годишен свири по кръчмите, за да изкара пари за баща си пияница). И без импресарио са нищо.
    С певците на прима виста се сещам за случай, който може да е в подкрепа на Вашата теза - Джудита Паста. Но поначало пеенето е малко по-специфична област, защото трябва да се развива във възраст, когато мутацията на гласа е завършила.
    Поначало изучаването на музика започва още в ранна детска възраст, когато таланта изобщо не е осъзнат. И е много важно да имат добър педагог, за да не бъдат съсипани като артисти. До отдаденост се стига много по-късно. А само с отдаденост не се живее. Музикант без публика не е музикант. Затова са нужни и мениджъри.

    [quote#7:"princess_x"]пропущате доказания факт,[/quote]
    Та на какви точно доказателства почиват вашите факти?

    Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за задници
  10. 10 Профил на iniesta
    iniesta
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Дрън Дрън.....никой не може да те нау4и да пееш...това си е било винаги божи дар....
    и този цитат 4е сме станали Не-пееща нация ....хайде сега...ние никога не сме били пееща нация ...това 4е сме имали един Гяуров и Кабаиванска не ни нарежда в 4елните редици на пеещите.....стига сме се изхвърляли като македонците.....

  11. 11 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    До коментар [#9] от "kas.":

    С примерите за Бах, Хайдн и Моцарт вие сам потвърждавате написаното от мене - това са музиканти, които може и да са добили по-широка популярност, благодарение на меценати и импресари, но са известни ДНЕС заради гениалните си творби. Колко други също така поулярни музиканти е имало, но са били забравени - вие би трябвало да знаете, щом познавате историята на музиката. Пак повтарям - не отричам ролята на мениджмънта, но тя е второстепенна, ако се гледат резултатите в един по-далечен план.
    Един пример в подкрепа на моята теза е Мария Калас. В детството и' майка и' е била основната движеща сила, но Калас е участвала с желание и усърдие - има документирани изказвания на нейната учителка в консерваторията, че Мария е била първата да пристигне и последната да си тръгне от часовете там. Тя се е била посветила изключително на музиката и нищо друго не е съществувало в живота и', дори и по-късно, когато заминава за Италия и се омъжва. Съпругът и', койте е изпълнявал ролята на неин мениджър не е бил кой знае какъв фактор за да даде тласък на кариерата и' - тя се е наложила изключително благодарение на качествата си на певица, музикант и актриса и то до степен да пренапише историята на операта. Това е в пълен контраст с днешните скоростно-произвеждани мега-оперни звезди, които залагат повече на чисто рекламни прийоми и ПР. Затова Калас е все още най-продаваният оперен певец, 37г след смъртта и'.

  12. 12 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    [quote#5:"avangard"]Когато едно дете няма увреждане на слуха, то може да се научи да пее.[/quote]

    Разбира се, че всички могат да се научат да пеят - въпросът е после кой би могъл да издържи на пеенето им.

    Не съм специалист по пеене, но съм чела, че някои анатомични особености на небцето, фаринкса и ларинкса, както и формата на гръдния кош и мускулите на диафрагмата са особено важни за качеството на произведения звук. А те не са еднакви за всички деца; не могат да бъдат напълно променени и следователно е погрешно да се говори, че само с едно добро обучение могат да се достигнат резултати. За изграждането на голям певец са необходими най-различни фактори и обстоятелства, някои вродени, други придобити.

  13. 13 Профил на kas.
    kas.
    Рейтинг: 1476 Неутрално

    До коментар [#11] от "princess_x":

    Явно говорим за двете страни на една и съща монета. Вашият пример с Калас подкрепя и моята теза. А именно, че преди да се изяви таланта на даден човек, той трябва да бъде открит. Фактите, които изтъквате показват, че майката е тази, която настоява и подтиква дъщеря си. Чак след това самата Калас се отдава на своето призвание.
    В статията става дума за понижаващата се музикална култура на младите хора. Затова могат да виреят такива ситуации:
    [quote#11:"princess_x"]Това е в пълен контраст с днешните скоростно-произвеждани мега-оперни звезди, които залагат повече на чисто рекламни прийоми и ПР[/quote]
    Идеята на статията, така като аз я разбрах, е не точно да създаваме нови музиканти, а да създаваме грамотна публика, която да разграничава точно тези приоми, които Вие изтъквате.
    Аз имам такива познания, защото съм израснал в такава среда, но много други деца нямат този шанс.
    Идеята е чрез училището и извънкласните форми да се преодолее поне частично тази разлика. Това не е някаква нова идея. Културата на духовите оркестри и високото ниво на българското хорово изкуство се опират на училищните програми още преди 9.09.1944. Тогава почти във всяко училище е имало хор и духов оркестър. След 9.09. традицията продължава до 1989 година. След това постепенно започва да отмира. Яна Делирадева казва:
    [quote#0:"статия"]Часовете по изкуства все повече намаляват

    Което е по-лошо: преди години отпадна изискването в началните училища да бъдат назначавани квалифицирани специалисти по тези предмети. Днес в повечето начални пловдивски училища те се преподават от базовите учители, малцина от които имат професионална подготовка по музика и знаят как да го правят.

    Така децата в основополагащите първи четири години не получават качествено образование по изкуство. [/quote]
    Образование по изкуство не означава всички да станат музиканти, художници, актьори, композитори и т.н.
    Темата е много широка и един-два коментара под статията няма да я изчерпят.
    За мен дискусията ни беше интересна и полезна. Желая Ви приятен ден!

    Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за задници
  14. 14 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    До коментар [#13] от "kas.":

    Съгласна съм с коментара ви.
    Приятна вечер!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK