Удобството на добрия дневен режим

Удобството на добрия дневен режим

© Красимир Юскеселиев



Тази статия е публикувана в "Детски Дневник" преди две години, но сега решихме да я предложим отново на читателите си заради полезните съвети преди началото на новата учебна година.


Тъжно е да го изрече човек, но лятната ваканция почти свърши. Наближава 15 септември, и вече дойде времето, в което децата трябва да започнат постепенно да се връщат към училищния режим. Дори и да не сте от привържениците на строгите правила, е добре да знаете, че подреденото всекидневие ще помогне на малките да избегнат стреса и излишното безпокойство. Особено ако става въпрос за първокласници или деца в предучилищна група, които ще посещават училище.


Дори да изглежда маловажно за възрастните, смяната на средата, раздялата с любимите другарчета, срещата с нови учители е стресов момент за детето. Затова е добре то да е наясно какво му предстои, включително и по часове, за да може да се адаптира възможно най-безболезнено към новите си задължения.




Дневният режим е полезен и приложим дори когато вкъщи имате тийнейджър. Установените правила дават възможност на младежа да осъзнае докъде се простират задълженията му и къде свършва свободният му избор. Затова е добре графикът на по-големите ученици да бъде изготвен заедно с тях и те да получат нужната им свобода, макар и в определени рамки. Отстъпете от изискванията си, колкото е възможно и разумно, защото дори и да сбърка в преценката си, няма нищо лошо в това тийнейджърът сам да осъзнае грешката си и да я поправи.


Въвеждането на дневен режим естествено не значи, че всяка минута трябва да е разпределена и всяка крачка на детето да е регламентирана. Режимът ще свърши работата си дори когато е гъвкав, стига детето да знае, че трябва да се действа според определени правила. 


"Хайде, време е за лягане"


С наближаването на първия учебен ден е добре да се приключи с гледането на телевизия до късно. Лягането трябва ден след ден постепенно да се приближава към часа, в който това ще се случва през учебната година. Това важи и за децата, които ще бъдат втора смяна през първия срок. Защото достатъчният сън е задължително условие малките да се чувстват отпочинали и да могат да използват пълноценно свободното им за самоподготовка време.


Трябва да се има предвид, че за хлапетата между 7 и 10 години е добре да спят по 10-11 часа дневно. Децат от 10 до 14 години биха се справили и с до 10 ч. сън, а на надхвърлилите 15 години вече са им достатъчни и по 9 часа в леглото. Като имате предвид тези особености и началото на учебния ден, лесно може да прецените кой да бъде часът, в който да настоявате детето ви да е легнало.


Удобството на добрия дневен режим

© Иван Григоров


Преместването на храненията в установени часове също е задължително, защото това ще се случва и в училище. Особено за малките е доста трудно да издържат до голямото междучасие, ако не са закусили преди това. Така че използвайте последните ваканционни дни, за да се върнете към фиксирани часове за закуска, обед и следобедно хранене. Няма как да очакваме едно дете да е съсредоточено в час, ако е гладно.


Има деца, които не могат да закусват много рано сутрин. В такива случаи може да настоявате да изпият поне чаша мляко или да хапнат плод или ядки.


След часовете: домашни, но и забавления


Режимът след края на учебния ден варира според това какви са били ангажиментите на детето. За първокласниците много психолози и учители направо забраняват ученето у дома. Причината - детето прекарва в училище осем часа (със задължителната занималня) и опитите да бъда ангажирано с домашни и в свободното време може да предизвика единствено отвращение към  ученето. Други смятат, че допълнителните заниманията са допустими, но само ако наистина се налага хлапето да усвои нещо, с което не се справя.


Препоръчителна продължителност на заниманията вкъщи
I клас - до 1 час
II клас - до 1 ½ час
III - IV клас - до 2 часа
V - VI клас - до 2 ½ часа
VII клас - до 3 часа
VIII - IX клас - до 4 часа

Някои от по-големите успяват да напишат всичките си домашни в часовете по самоподготовка. На други им е нужно повече време. Затова е добре родителите да реагират според нуждите на детето, но и да контролират този процес, особено в първите училищни години, за да са сигурни, че детето изгражда добри учебни навици и наистина може да се справя само. 


Освен това задължително трябва да се редува работата с почивка. Дните с по-малка натовареност например може да се използват за подготовката на уроци за следващи дни, когато програмата е по-тежка. Не бива обаче непременно да се стремите да увеличавате непрекъснато времето за учене.


Много важно правило при определянето на дневния ред е да не забравяте да отделите поне час за свободни и любими за детето занимания. Не е нужно програмата на ученика да бъде препълнена от домашни и извънкласни занимания. Всяко дете има нужда да разпусне дори когато сте му осигурили спортни тренировки. Защото дори да са интересни и динамични, дори и да го изтощават физически, те също са свързани с определен вид подготовка, някакъв ред и дисциплина. Липсата на свободно време и свръхпретоварването може да имат отрицателен ефект върху постиженията на детето в училище.


Удобството на добрия дневен режим

© Юлия Лазарова


Съветите на психолога:


За да приеме правилата, всяко дете трябва да е наясно не само със задълженията, но и с правата си, уточнява психологът Инна Бранева. 


Затова според нея е важно дневният режим да не бъде налаган с ограничения. "Вече няма да гледаш телевизия" звучи ужасно за детето, тъй като то получава усещане, че губи нещо много ценно, казва специалистът. Според нея подходът е добре да бъде по-различен - да се изработи с детето график на неговите ангажименти и свободно време. В този график са вписани както задълженията, така и "удоволствията" според разбиранията на детето, като изпълнението на едното може да бъде обвързано с възможността за другото. Разбира се, не във всички случаи, за да не остане детето с впечатление, че си "купува" свободното време. Напротив, свободното време е негово право, но то има и задължения, някои от които са стриктно определени предварително, други биха могли да бъдат определени в зависимост от деня и нуждите на детето.


Важното е като родители да намираме мотивацията в близкото обкръжение на детето, в сегашните му мечти и цели, а не в нашите собствени, съветва психологът Инна Бранева.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на plamenss
    plamenss
    Рейтинг: 710 Неутрално
  2. 2 Профил на Grizacha ot Razgrad
    Grizacha ot Razgrad
    Рейтинг: 634 Любопитно

    Аз като учител как да накарам едно циганче да научи стихотворението,, Аз съм българче''

  3. 3 Профил на Imeto mi
    Imeto mi
    Рейтинг: 822 Неутрално

    До коментар [#2] от "mentra65":

    Като му го .....

  4. 4 Профил на dratcheva1
    dratcheva1
    Рейтинг: 266 Неутрално

    И циганчетата са деца и имат право на образование, както всички други деца. Господ да опази българските училища от учители като вас!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK