Сугестопедия, или как ученето се превръща в изкуство

Ванина Бодурова

© Анелия Николова

Ванина Бодурова



Има училище, което никак не прилича на това, което познаваме. В него уж учиш английски език, а сякаш си в клас по актьорско майсторство. По стените там са закачени репродукции на картини на художници класици, звучи композиция на Чайковски, а преподавателите всеки път са в нова роля, сякаш нови хора. В това училище не те изпитват на дъската (то и дъска няма), не ти пишат забележки (то и бележник нямаш), не ти дават домашни (то и тетрадка нямаш). Звучи като не да учиш, а да се радваш, но в смях и песни ти вече говориш английски.


Това не е фантастика или мечта, а метод за преподаване


Нарича се сугестопедия и е въведена в педагогиката като експериментален клон на науката сугестология, създадена от проф. д-р Георги Лознов през 60-те години на миналия век.




Според сугестопедичната теория съществува ограничаваща социално и исторически изградена норма за нивото на човешката памет, бързината на автоматизирането и за "мъката" от ученето. Сугестопедията освобождава и стимулира не само паметта, а цялата личност – интересите, възприятията, интелектуалната активност, мотивацията, креативността, смекчава агресивните тенденции в характера, обяснява Ванина Бодурова, ученичка на д-р Лозанов и преподавател по английски и испански език. Тя обучава и сугестопеди към фондацията "Професор д-р Геори Лозанов и проф. д-р Евелина Гатева", на която е управител.


Ванина Бодурова

© Анелия Николова

Ванина Бодурова


Посреща ме с развяна рокля и коси, с широка усмивка. Стъпва боса по дебелия килим. Стаята е уютна и красиво подредена, с тежки и удобни кресла и дивани. По стените са разлепени учебни материали и репродукции, звучи тихо класическа музика. Чайковски, уточнява Ванина Бодурова.


Тя говори с любов и възхищение за своя учител. Казва, че откакто си е отишъл доктор Лозанов на 6 май 2012 година, нейна основна задача е да разкаже на хората за него. "Той е човек, не мит. Той е един голям български учен, един голям дух. Той е създал най-големият принос към световното образование в България", казва неговата ученичка, която е била плътно с него през последните 6 години от живота му. 


Обяснява, че сугестопедията е наука и метод за преподаване, при който се разкрива цялостният потенциал на обучаващите се. Но безопасно разкриване - не чрез чрез хипноза, не в някакви специални състояния, не чрез манипулация, не чрез промиване на мозъка, а тъкмо обратното - разкриване на нашите резерви чрез музика, песен, танц, изобразително хуманитарно отношение. Защото личността е и логика, и интелект, и интуиция, и емоция. А


чрез емоцията се учи и запаметява много по-лесно


Обучението в училищата в момента е насочено към логическата структура - към "какво" - какъв материал да преподадем, без значение как се чувства детето, дали е изморено, дали му е тъжно... Има един учител и едни ученици, които в по-голямата част от времето не искат нищо да знаят, просто защото не им е интересно, казва Бодурова и добавя, че всяка класна стая може лесно и бързо да се направи красива и уютна. 


<a href="http://vihrovenia.bg/" target="_blank">Център по класическа сугестопедия "Вихровения"</a> 

© Анелия Николова

Център по класическа сугестопедия "Вихровения" 


Д-р Лозанов разглежда личността ни като едно цяло - не само логика, но и емоция, и интуиция, и нагласи, и мотивация. През 1965 година този учен доказва, че имаме възможност в пъти повече от установената норма. Сугестопедията е насочена към цялостната личност, за да се разгърне потенциалът й - това не е само паметта, а и творческо начало. Човек става по-добър, по-толерантен. Дори начинът, по който говорим е насочен към това да не сме груби, да не заповядваме - нито в отношението ти, нито в думите. Защото словото може да лекува, може и да убива.


Освен чрез словото, можеш да подадеш информацията и чрез музиката, затова в сугестопедията има много песни, а тяхната задача, освен чисто естетическа и емоционална, е и дидактична, обяснява Ванина Бодурова. Друг канал, по който информацията протича, е движението, затова в сугестопедията има танц. Класическото изкуство е сериозно застъпено - и картини, и филми, цялото богатство на човечеството от голямата сцена влиза тук и става достъпно и за ученици, и за преподаватели.


Бодурова води и обучението на преподавателите. Обикновено обучените сугестопеди са психолози, педагози, филолози специалисти в дадена област на знанието. Сугестопедията е строго научна система, която има свои закони, принципи, средства, като всяка наука. Всеки преподавател може да стане сугестопед, когато има желание. Артистичност, комуникативност, радост излъчва сугестопедът. А тези качества всеки ги носи у себе си, те се показват, проявяват се постепенно. "Винаги моля учителите да възприемат концертния сеанс (като част от методиката при подаване на голямо количество нов материал) толкова сериозно, както ако излязат на сцена, което означава, че всичко има значение - гласът (преподавателите имат уроци за постановката на гласа), облеклото (защото това е един тържествен момент), цветовете… всичко е важно", обяснява Ванина Бодурова.


В сугестопедията има една ритуалност, която е много полезна и за възрастните, и за децата. Първият ден непременно има елемент на изненадата. Преподавателят вече се е запознал с курсистите индивидуално. А на първия ден на курса той влиза в някаква роля - например става режисьор, актьор...


Фондация "Проф. д-р Георги Лозанов и проф. д-р Евелина Гатева". Ванина Бодурова

© Анелия Николова

Фондация "Проф. д-р Георги Лозанов и проф. д-р Евелина Гатева". Ванина Бодурова


Целта на артистичното въведение, което се изнася е, да се предаде голямо количество информация


Например една преподавателка по математика е създала история, в която са вмъкнати формулите. В един урок по испански език съвсем естествено може да бъде преплетена географията, историята, математиката… преподаването е сочно, пълно с игри. А на петия ден учениците имат творческа задача, в която трябва да представят наученото,  да покрият темите.


Чрез сугестопедията може да се научи по друг начин чужд език. За 5 седмици децата се научават да общуват, да се справят на определено ниво. Чрез целенасочена комуникация се преодоляват психологическите бариери, създадени от традицията. И няма страх, а желание за общуване.


"Как се учи в училище? Дават ни 20 думи, учим вкъщи - изпитват ни - има стрес. Дават ни още 20 думи, и пак учим - и пак изпитване - и пак стрес. Особено когато пред нас стои една замръзнала физиономия, без грам усмивка, е гарантирано да не можем да кажем и една дума. Защото така не се подхожда към човека", подчертава тя.


При сугестопедичните курсове за първите 5 седмици от ученето на чужд език не се пише, а се развиват умения за говорене, слушане, четене - умения, които дават огромно количество материал за мозъка и той има шанс да поеме тази информация. В следващия курс вече се включва умението за писане.  


Като закон в сугестопедията е да се предаде огромно количество материал, в който обаче идеята е да видим цялостната картина, да усетим мелодиката и ритмиката на езика. Няма да се подаде една граматическа единица, а ще се подадат 20 граматически единици (всички времена, глаголи, местоимения, прилагателни имена), за да можем да общуваме лесно. Затова още на 5-я ден ще можем да направим изказа си богат. И макар и в началото да изглежда хаотично в сравнение с традицията, но малко по малко се подреждат нещата.


Материята се вплита в една много интересна история, защото се помни по-лесно чрез история, защото ни е много интересно, защото целите сме там, защото когато ти разказват нещо, което да те трогне, ти се ангажираш, ти го преживяваш.


Ванина Бодурова

© Анелия Николова

Ванина Бодурова


В следващи уроци материята се разработва по теми, по части, но първоначално се предлага цялата. И синтез, и анализ едновременно, и логика и емоции, и общото и частта. От общото изваждаме частта, след това се връщаме - изваждаме другата част и така нататък… така знанието се свързва естествено, не е раздробено на отделни части. "Когато имаме отделни части, се създават едни стереотипи, които като се рушат, можеш да създадеш болестно състояние. Стават психотравми, има стрес, напрежение, а сугестопедията е психотерапия", обобщава Ванина Бодурова.


Защото има приказност и всичко е под формата на игра, сугестопедията разгръща потенциала на децата - успокояват се, стимулира се творческото начало у тях.   Всъщност, през 70-те години на миналия век закратко сугестопедията е въведена в 15 български училища, с благословията на Людмила Живкова.  Методът е уплашил явно мнозина, тъй като проф. Лозанов се оказва под домашен арест за десет години. По-късно успява да замине за Южна Америка, където издава и книга на английски език.


Днес неговата пряка ученичка Ванина вярва, че сугестопедията е не само бъдещето на образованието, а и че трябва да стане национална кауза, защото именно българин е неговият автор. 


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK