Сугестопедия, или как ученето се превръща в изкуство

Ванина Бодурова

© Анелия Николова

Ванина Бодурова



Има училище, което никак не прилича на това, което познаваме. В него уж учиш английски език, а сякаш си в клас по актьорско майсторство. По стените там са закачени репродукции на картини на художници класици, звучи композиция на Чайковски, а преподавателите всеки път са в нова роля, сякаш нови хора. В това училище не те изпитват на дъската (то и дъска няма), не ти пишат забележки (то и бележник нямаш), не ти дават домашни (то и тетрадка нямаш). Звучи като не да учиш, а да се радваш, но в смях и песни ти вече говориш английски.


Това не е фантастика или мечта, а метод за преподаване


Нарича се сугестопедия и е въведена в педагогиката като експериментален клон на науката сугестология, създадена от проф. д-р Георги Лознов през 60-те години на миналия век.




Според сугестопедичната теория съществува ограничаваща социално и исторически изградена норма за нивото на човешката памет, бързината на автоматизирането и за "мъката" от ученето. Сугестопедията освобождава и стимулира не само паметта, а цялата личност – интересите, възприятията, интелектуалната активност, мотивацията, креативността, смекчава агресивните тенденции в характера, обяснява Ванина Бодурова, ученичка на д-р Лозанов и преподавател по английски и испански език. Тя обучава и сугестопеди към фондацията "Професор д-р Геори Лозанов и проф. д-р Евелина Гатева", на която е управител.


Ванина Бодурова

© Анелия Николова

Ванина Бодурова


Посреща ме с развяна рокля и коси, с широка усмивка. Стъпва боса по дебелия килим. Стаята е уютна и красиво подредена, с тежки и удобни кресла и дивани. По стените са разлепени учебни материали и репродукции, звучи тихо класическа музика. Чайковски, уточнява Ванина Бодурова.


Тя говори с любов и възхищение за своя учител. Казва, че откакто си е отишъл доктор Лозанов на 6 май 2012 година, нейна основна задача е да разкаже на хората за него. "Той е човек, не мит. Той е един голям български учен, един голям дух. Той е създал най-големият принос към световното образование в България", казва неговата ученичка, която е била плътно с него през последните 6 години от живота му. 


Обяснява, че сугестопедията е наука и метод за преподаване, при който се разкрива цялостният потенциал на обучаващите се. Но безопасно разкриване - не чрез чрез хипноза, не в някакви специални състояния, не чрез манипулация, не чрез промиване на мозъка, а тъкмо обратното - разкриване на нашите резерви чрез музика, песен, танц, изобразително хуманитарно отношение. Защото личността е и логика, и интелект, и интуиция, и емоция. А


чрез емоцията се учи и запаметява много по-лесно


Обучението в училищата в момента е насочено към логическата структура - към "какво" - какъв материал да преподадем, без значение как се чувства детето, дали е изморено, дали му е тъжно... Има един учител и едни ученици, които в по-голямата част от времето не искат нищо да знаят, просто защото не им е интересно, казва Бодурова и добавя, че всяка класна стая може лесно и бързо да се направи красива и уютна. 


<a href="http://vihrovenia.bg/" target="_blank">Център по класическа сугестопедия "Вихровения"</a> 

© Анелия Николова

Център по класическа сугестопедия "Вихровения" 


Д-р Лозанов разглежда личността ни като едно цяло - не само логика, но и емоция, и интуиция, и нагласи, и мотивация. През 1965 година този учен доказва, че имаме възможност в пъти повече от установената норма. Сугестопедията е насочена към цялостната личност, за да се разгърне потенциалът й - това не е само паметта, а и творческо начало. Човек става по-добър, по-толерантен. Дори начинът, по който говорим е насочен към това да не сме груби, да не заповядваме - нито в отношението ти, нито в думите. Защото словото може да лекува, може и да убива.


Освен чрез словото, можеш да подадеш информацията и чрез музиката, затова в сугестопедията има много песни, а тяхната задача, освен чисто естетическа и емоционална, е и дидактична, обяснява Ванина Бодурова. Друг канал, по който информацията протича, е движението, затова в сугестопедията има танц. Класическото изкуство е сериозно застъпено - и картини, и филми, цялото богатство на човечеството от голямата сцена влиза тук и става достъпно и за ученици, и за преподаватели.


Бодурова води и обучението на преподавателите. Обикновено обучените сугестопеди са психолози, педагози, филолози специалисти в дадена област на знанието. Сугестопедията е строго научна система, която има свои закони, принципи, средства, като всяка наука. Всеки преподавател може да стане сугестопед, когато има желание. Артистичност, комуникативност, радост излъчва сугестопедът. А тези качества всеки ги носи у себе си, те се показват, проявяват се постепенно. "Винаги моля учителите да възприемат концертния сеанс (като част от методиката при подаване на голямо количество нов материал) толкова сериозно, както ако излязат на сцена, което означава, че всичко има значение - гласът (преподавателите имат уроци за постановката на гласа), облеклото (защото това е един тържествен момент), цветовете… всичко е важно", обяснява Ванина Бодурова.


В сугестопедията има една ритуалност, която е много полезна и за възрастните, и за децата. Първият ден непременно има елемент на изненадата. Преподавателят вече се е запознал с курсистите индивидуално. А на първия ден на курса той влиза в някаква роля - например става режисьор, актьор...


Фондация "Проф. д-р Георги Лозанов и проф. д-р Евелина Гатева". Ванина Бодурова

© Анелия Николова

Фондация "Проф. д-р Георги Лозанов и проф. д-р Евелина Гатева". Ванина Бодурова


Целта на артистичното въведение, което се изнася е, да се предаде голямо количество информация


Например една преподавателка по математика е създала история, в която са вмъкнати формулите. В един урок по испански език съвсем естествено може да бъде преплетена географията, историята, математиката… преподаването е сочно, пълно с игри. А на петия ден учениците имат творческа задача, в която трябва да представят наученото,  да покрият темите.


Чрез сугестопедията може да се научи по друг начин чужд език. За 5 седмици децата се научават да общуват, да се справят на определено ниво. Чрез целенасочена комуникация се преодоляват психологическите бариери, създадени от традицията. И няма страх, а желание за общуване.


"Как се учи в училище? Дават ни 20 думи, учим вкъщи - изпитват ни - има стрес. Дават ни още 20 думи, и пак учим - и пак изпитване - и пак стрес. Особено когато пред нас стои една замръзнала физиономия, без грам усмивка, е гарантирано да не можем да кажем и една дума. Защото така не се подхожда към човека", подчертава тя.


При сугестопедичните курсове за първите 5 седмици от ученето на чужд език не се пише, а се развиват умения за говорене, слушане, четене - умения, които дават огромно количество материал за мозъка и той има шанс да поеме тази информация. В следващия курс вече се включва умението за писане.  


Като закон в сугестопедията е да се предаде огромно количество материал, в който обаче идеята е да видим цялостната картина, да усетим мелодиката и ритмиката на езика. Няма да се подаде една граматическа единица, а ще се подадат 20 граматически единици (всички времена, глаголи, местоимения, прилагателни имена), за да можем да общуваме лесно. Затова още на 5-я ден ще можем да направим изказа си богат. И макар и в началото да изглежда хаотично в сравнение с традицията, но малко по малко се подреждат нещата.


Материята се вплита в една много интересна история, защото се помни по-лесно чрез история, защото ни е много интересно, защото целите сме там, защото когато ти разказват нещо, което да те трогне, ти се ангажираш, ти го преживяваш.


Ванина Бодурова

© Анелия Николова

Ванина Бодурова


В следващи уроци материята се разработва по теми, по части, но първоначално се предлага цялата. И синтез, и анализ едновременно, и логика и емоции, и общото и частта. От общото изваждаме частта, след това се връщаме - изваждаме другата част и така нататък… така знанието се свързва естествено, не е раздробено на отделни части. "Когато имаме отделни части, се създават едни стереотипи, които като се рушат, можеш да създадеш болестно състояние. Стават психотравми, има стрес, напрежение, а сугестопедията е психотерапия", обобщава Ванина Бодурова.


Защото има приказност и всичко е под формата на игра, сугестопедията разгръща потенциала на децата - успокояват се, стимулира се творческото начало у тях.   Всъщност, през 70-те години на миналия век закратко сугестопедията е въведена в 15 български училища, с благословията на Людмила Живкова.  Методът е уплашил явно мнозина, тъй като проф. Лозанов се оказва под домашен арест за десет години. По-късно успява да замине за Южна Америка, където издава и книга на английски език.


Днес неговата пряка ученичка Ванина вярва, че сугестопедията е не само бъдещето на образованието, а и че трябва да стане национална кауза, защото именно българин е неговият автор. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (46)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 781 Любопитно

    Имаме ли подготвени специалисти по сугестопедия?

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  2. 2 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2010 Весело

    Ванина Бодурова. Yes, yes, yes!

  3. 3 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1386 Неутрално

    "...то и тетрадка нямаш..."

    И как точно се научаваш да пишеш? Или само ще го пееш тоз' език....

  4. 4 Профил на true_original
    true_original
    Рейтинг: 446 Неутрално

    Учението не е психотерапия , това първа.
    Второ, не всичко е изучаване на чужд език.
    Трето липсата на ясна система води до стреа (липсата на разумни и асравнително справедливи правила)

    Интересно, че старата система за учене е на повече от 6-7 000 години. Явно древните не са си падали по психотерапията.

    Няма нищо лошо в сугрстологията но да се представя като алтернатива на обучението е нелепо. Много по честно е да се каже, че е вид терапия за доказани проблеми в поведението и връзката им с ученето. Някои деца трябва да получат такава терапаврична помощ но това не може да бъде общата система ( не вярвам г-жата да дава антибиотици всеки ден за да бъдат децата й здрави).
    Последно тук ловко се пропуска до каква ВЪЗРАСТ тази терапия се прилага. Интересно на. 17 годишните какво точно им преписват с танц - строежа на хромозомите.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  5. 5 Профил на Петърчо
    Петърчо
    Рейтинг: 492 Весело

    До коментар [#4] от "true_original":

    Абе явно нормалната система за учене не те е научила да пишеш. Може би е добре да опиташ сугестопедията..

  6. 6 Профил на lalleen
    lalleen
    Рейтинг: 512 Неутрално

    "Платена публикация" къде пише, че не видях?

    Не че на всеки му е интересно да учи, но просто искам да знам глаголната система език като английския или падежите в руския или окончанията на прилагателните в немския - но не да се знае, че съществуват, а да могат да се приложат на ниво - писмен изпит за сертификат - това как става? Или първо трябва да платим, пък после какво сме научили няма значение?

  7. 7 Профил на true_original
    true_original
    Рейтинг: 446 Неутрално

    До коментар [#5] от "popovp":

    явно като няма какво да кажете ще говорим за правописните грешки при постване през телефон. готино и задълбочено и най вече по темата.

  8. 8 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 427 Неутрално

    Мозъкът на всеки работи различно и по различен начин възприема информацията. Ерго, всеки може да научи една и съща информация по-бързо, ако му е предадена по неговия начин.
    Има още много да учим за работата на мозъка и е хубаво, че у нас някой се занимава с това.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  9. 9 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 709 Неутрално

    До коментар [#1] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ - 7":
    1. Не е толкова важно дали има подготвени специалисти по сугестопедия, колкото е важно дали има полиглоти и елитни преводачи, подготвени по този метод. Отговорът е НЕ.
    2. Сугестопедите ще кажат че още е рано, и че това е нова и отворена дисциплина. Да, ама избягват въпроса "защо след като е нова и отворена, тя е монопол на психолозите".
    3. От една страна сугестопедията си другарува с НЛП, защото са отречени от съвременната наука. От друга страна, сугестопедите нямат никакъв шанс да стигнат НЛП-колегите си във финансово отношение.
    4. В статията за сугестопедията в Уикипедия (http://en.wikipedia.org/wiki/Suggestopedia ), тя е описана като псевдонаука и се цитира изследване на Юнеско, което още през 1979 разкрива слабостите й. Как за 35 години това (и подобни на него изследвания) не стигна до България, "Дневник" и читателите? Как някой "научил" английски по този метод не се сети да прочете статията на английски за него? Може би езикът на Уикипедия е твърде сложен за "рабфаковското" сугесто-образование?

  10. 10 Профил на true_original
    true_original
    Рейтинг: 446 Неутрално

    До коментар [#9] от "john_3volta":

    найс

  11. 11 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3897 Неутрално

    ТА Голос Мурзилки СС
    СС Голос Мурзилки ТА

    Не слушайте тоа!
    Менте "true_original".
    Менте дисидент (тоже).

    Отрича Облайва 700-вековни савецки достижения!

    По-специално: 70-годишни, юбилейни.

    Сугестира и пледира баш на 70-годишна годовщина от Марксимално Отсвободителна вайна от 5.9.1944,
    че савецките научни плодове (и зеленчуци?) са безполезни.

    Нищо не може да бъде повече отдалечено от истината!

    Единствено могат, такива още внушения срещу Савецкия ни строй - понеже са поставени вън от савецката Правда,
    вън от савецката Истина, вън от Безбрежная!

    Анатема за безподобни такива.

    До коментар [#4] от "true_original":

    Учението не е психотерапия , това първа.

    Второ, не всичко е изучаване на чужд език.

    Трето липсата на ясна система води до стреа (липсата на разумни и асравнително справедливи правила)

    Интересно, че старата система за учене е на повече от 6-7 000 години.

    Явно древните не са си падали по психотерапията.

    Няма нищо лошо в сугрстологията но да се представя като алтернатива на обучението е нелепо.

    Много по честно е да се каже, че е вид терапия за доказани проблеми в поведението и връзката им с ученето.

    Някои деца трябва да получат такава терапаврична помощ но това не може да бъде общата система ( не вярвам г-жата да дава антибиотици всеки ден за да бъдат децата й здрави).

    Последно тук ловко се пропуска до каква ВЪЗРАСТ тази терапия се прилага.

    Интересно на. 17 годишните какво точно им преписват с танц - строежа на хромозомите.

  12. 12 Профил на Slick
    Slick
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Време беше всякакви тролове и специалисти да се изкажат.
    Това, че не разбираш нещо, прави ли го грешно?

  13. 13 Профил на v_l
    v_l
    Рейтинг: 375 Неутрално

    Их бре ... от една страна съвременното образование все повече се критикува колко е консервативно, от друга страна нищо ново не се допуска. Няма универсално работеща система за наливане на знания в главите на хората, защото хората са различни. Разнообразието от ползвани системи е решението. Сугестопедията също не е за всеки и не при всеки има смисъл или нужда.

    Хората ходещи на тези обучения го правят с удоволствие и се забавляват искрено. Нещо което определено не може да се каже за класическите форми на образование.

    Истината както винаги е някъде по средата.

  14. 14 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1221 Неутрално

    Привлекателна идея,но още не й е времето и последователите.

  15. 15 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1298 Неутрално

    Сигурно би имало полза от комбинирането на тази система с традиционната, но предимно при малките деца, до десетина години. И главно при изучаването на чужди езици.

  16. 16 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3897 Неутрално

    Тежка работа...

    или поне така изглежда обективно - отстрани

    Затова изчезващо или все по-малко меншинство от изследователи
    се занимава с мозъка на топящо се меншинство от мислители?

    ;(

    Оn the bright side...

    Хубаво е, че се намират будали за всяка работа

    On the dark side...

    Няма гаранция, че е хубаво.
    Зависи - за каква "работа".

    А се и умножиха будалите.

    Освен естествени и изкусно обудалени естествени...
    ботове произвеждат и тиражират ботове ;(

    До коментар [#8] от "Mark Twain":

    Има още много да учим за работата на мозъка
    и е хубаво, че у нас някой се занимава с това.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно,
    е причината толкова малко хора да я вършат."
    Хенри Форд

  17. 17 Профил на sashos
    sashos
    Рейтинг: 374 Весело

    Вече почвам да се сугестирвам всеки ден. Благодаря за безплатната статия!

  18. 18 Профил на tonitod
    tonitod
    Рейтинг: 1159 Неутрално

    До коментар [#15] от "princess_x":
    [quote#15:"princess_x"]Сигурно би имало полза от комбинирането на тази система с традиционната, но предимно при малките деца, до десетина години.[/quote]


    Имам колежка с болно дете. Още при раждането й казаха да го остави в дом за отглеждане на деца със специални нужди.
    Но дамата излезе много упорита. Обиколи много български болници, после стигна и до Израел. Детето проходи, но имаше проблеми с умственото развитие.
    Успя да го запише в общообразователно училище, но детето срещаше големи трудности с четене, писане и смятане.
    Не знам от къде разбра, че има училище във Варна, където децата учат по метода на сугестопедията. Ходиха няколко пъти - всеки път за около месец. В момента детето чете без да срича, пише изречения и събира и изважда.
    За такива деца явно тази система на обучение е в помощ.

  19. 19 Профил на yoankata
    yoankata
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Снимката малко плаши, тази не бих искала да ме сугестира!

  20. 20 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 740 Любопитно

    Изглежда доста забавно, но в никакъв случай сериозно!
    Не бих се доверил на такива методи!
    Дори и да са приложими в някои сфери такива методи, в повечето не са!
    Току-що си преставих някой "сугестиран" математик или физик, на международен форум, обясняващ някоя теорема или физичен принцип, танцуващ бос по килима...

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  21. 21 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3897 Любопитно

    Да, "златна среда"...

    Тоталитарната системата и "стил" на обучение или "образование" в НРБ 1944-1989 е модифицирана реплика на Съветската,
    която е модифицирана реплика на Германската...
    с роднински корени в Английската "Викторианска"
    от 19 век.

    Твърда система. По правило няма място за игри...
    освен за "пионерски". От "пионки"?
    И/или в подобие на големи американски пионери
    и подрастващи скаут бойс?

    Само че на Запад отдавна са открили и ползват тази "топла вода":

    Неформална/игрова среда за обучение, поощряваща индивидуалност, спонтанност, инициативност.

    В Англия и САЩ, в частност.

    В начални и средни училища, в колежи и университети,

    в бизнес среда също - сесии "brain storming"
    (в пре-старателен превод от нечий атакуващ мозък (?)
    като "мозъчна атака" ).

    Нищо ново под слънцето, дето има приказка.
    Затъмнението е същото...

    Имаше един готин полски филм,
    дисидентска полит комедия от тоталитарно време.

    Подземен град-държава,
    напълно изолиран от Външния свят
    под предлог, че там Горе Вън е убийствена радиация.

    Държавно устройство: Тоталитарен Матриархат.
    Възпроизводство на населението: Строго Технологично.

    По една случайност Външен елемент (мъжки) падна в дупка
    и от там в подземния матриархат,
    та повреди подземната политическа система.

    Или... подземни случайно заблудени гражданки
    изпълзяха на Светло и се шокираха от факта,
    че съществува паралелна над реалност.

    Рухна подземната тоталитарна илюзия
    и настанаха надземни игри и веселие.

    Полският филм се казваше казва "Секс мисия".

    До коментар [#13] от "v_l":

    Хората ходещи на тези обучения го правят с удоволствие и се забавляват искрено.

    Нещо което определено не може да се каже за класическите форми на образование.

    Истината както винаги е някъде по средата.

  22. 22 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3897 Любопитно

    Orwell ... 1984 ... 2014

    Накратко:

    Сугестопедия... целенасочени Внушения...
    Програмиране на "морски свинчета"...
    Няма новина.

    Както обучението, така и ученето, са... изкуства.
    Няма новина.

    Публикацията е пропаганда за Програмиране на ученици
    чрез употреба на... партенки втора употреба,
    трета... или пета?

    За съжаление, и по показател програмиране не е новина.

    "Аnother Brick in the Wall" e световен хит от 1970те или 80те,
    громящ (успешно) строгия догматизъм на програмиращите
    системи за "обучение".

    Който чул - чул (Милиарди).

    Игрови "елементи": Да!

    Догматиращо обучение: Не!

    "Сугестопедия, или как ученето се превръща в изкуство"

  23. 23 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 644 Неутрално

    До коментар [#22] от "dnevnikar":

    С какъв цитат ще го подкпрепиш?

    Понеже ярки примери за двумисъл мога да дам веднага - форумното воинство на РБ, което вика "Разни го!" на едни хора от ДПС и сега вика "Осанна!" на същите хора, като минаха в РБ.

    А къде е сугестопедията и паралелът с "1984"?

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  24. 24 Профил на Gai-jin
    Gai-jin
    Рейтинг: 534 Неутрално

    До коментар [#18] от "tonitod":

    Не мога да разбера кой и с какво мислене може да ви постави минуси! Примерът, който давате, е много добър и подходящ като илюстрация за казаното в статията. Но няма кой да го разбере.
    Успех на детето.

  25. 25 Профил на Хелиана
    Хелиана
    Рейтинг: 998 Неутрално

    [quote#4:"true_original"]Трето липсата на ясна система води до стреа (липсата на разумни и асравнително справедливи правила) [/quote]
    Ако си беше дала труда да прочетеш по-внимателно статията, щеше да разбереш, чв система има, и тя е да се започне от цялото и след това да се се премине към детайлите. Това е подходът, към който толкова много съвременни науки и теории се стремят, в повечето случаи сме още на фаза прощъпулник, но това е посоката. И всъщност хората някога са започнали да изучават света като система, след това раздробяват системата на малки парченца и всеки си захапва по едно все по-малко парченце, и така докато достигнахме до етап въобще да не се сещаме дори, че има една система и именно нея искаме да изучаваме. Лозанов е принадлежи към новата вълна изследователи, които искат да видят (и да стимулират другите да видят) гората, която образуват множеството единични дървета. Тези, които обявяват метода му за псевдонаука, са тези, които детайлно могат да описват отделните дървета, но не са в състояние да видят гората.

  26. 26 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 644 Неутрално

    До коментар [#25] от "Хелиана":

    Много хубав пример с гората и дърветата

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  27. 27 Профил на tonitod
    tonitod
    Рейтинг: 1159 Неутрално

    До коментар [#24] от "Gaijin":
    [quote#24:"Gaijin"]Не мога да разбера кой и с какво мислене може да ви постави минуси![/quote]

    Понякога минусите или плюсовете не показват отношение към написаното в коментара, а отношение към този, който го е написал.


  28. 28 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 644 Неутрално

    До коментар [#24] от "Gaijin":
    До коментар [#27] от "tonitod":

    Да, често се гласува на кланов принцип - има форумни субкултурки, които санкционират конкретни видове мислене.

    Те са много модернистични по принцип, но мисленето и подходът им е изцяло религиозен. В случая - не може да се плюе срещу нАуката, нищо че преди време по същите причини не са давали да се плюе и по религията.

    Нищо лично, дет' се вика.

    А историята с детето е чудесна, да е живо и здраво

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  29. 29 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3897 Неутрално

    Кое точно? Няколко поста са общо взето в същия смисъл.

    Тоталитарни манджи от 1960, 1970, 1980те,
    претопляни на 5.9 през 2014...
    Пуцинарски агит проп в срещу Република България,
    Европейския съюз, НАТО и т.н.

    Паралелът е в Паралелната реалност на партенки N-та употреба.

    Излез на Свобода. Има и друга:

    Световна Цивилизация.

    СЛАВА БОГУ!

    още инфо

    ivo.bg

    ....

    Несъмнено това дължим и на забележителния факт, че още в оригиналния текст на „Химнъ на Св.св.Кирилъ и Методи“ на Стоян Михайловски от 15 май 1892 г. е заложена великата идея за силата и значимостта на духовното възраждане и единение, така близка до сърцето на всеки наш сънародник:

    Върви, народе възродени,
    към светла бъднина върви,
    с книжовността, таз сила нова,
    ти чест и слава поднови!Върви към мощната просвета!
    В световните борби върви,
    /от длъжност неизменна воден -
    и Бог ще те благослови! /2

    Напред! Науката е слънце,
    което във душите грей!
    Напред! Народността не пада
    там, гдето знаньето живей!

    ...


    До коментар [#23] от "galio":
    До коментар [#22] от "dnevnikar":

    С какъв цитат ще го подкпрепиш?
    ...
    А къде е сугестопедията и паралелът с "1984"?

  30. 30 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1298 Неутрално

    ''Сугестопедия, или как ученето се превръща в изкуство''

    Може да се каже, че ученето най-лесно се превръща в 'изкуство', когато и преподаването се е издигнало дотам; когато преподавателят има нужния талант. Така че независимо от използваните методи, определяща е фигурата и ролята на учителя. Дори и коментирания тук метод на сугестология/педия ще си остане един мъртъв подход, ако не се използва с въображение от надарен учител. И в тази линия смятам, че едва ли са нужни някакви догматични системи и методи в преподаването.
    В началното училище имах прекрасна учителка, която без и да е знаела за (тогава сигурно несъществуващия) 'метод-Лозанов', успяваше да ни запали да усвояваме дори и най-скучните граматически правила и фонетични разбори на думи. Беше ги превърнала в игра, а часовете по литература - в театър и кино. Всички деца се надпреварваха да участват в дискусиите и работата по време на учебния час.

  31. 31 Профил на Velislav - Slavi Pavlov
    Velislav - Slavi Pavlov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    зле?...ти си много..., зле?!До коментар [#4] от "true_original":

  32. 32 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 460 Неутрално

    през 1990 се запознах в шанхай с човек, който се представи като бивш резидент на цру в софия, изпратен с една единствена цел - да накара георги лозанов да емигрира извън бг. според човека - георги лозанов е бил едно от двете неща в бг, които са представлявали интерес за сащ. склонен съм да му вярвам на човека - бе вече на възраст и нямаше какво да губи, а цитираше малките улички и разни други неща в софия по памет много по-добре от мен, а уж аз там съм израснал. каза ми, че георги лозанов обмислил идеята, но предпочел да остане в бг - тук му харесвало и не го влечели парите. дори след като людмила живкова се самоубила и му отнели института - пак му оставили кабинетче и той бил доволен от работата си и не щял да заминава. та такива ми ти работи.

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  33. 33 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1298 Весело

    До коментар [#32] от "彼得。斯托亚诺夫":

    И за 'самоубийството' на Людмила ли ти разказа цереу-еецът?

  34. 34 Профил на Петърчо
    Петърчо
    Рейтинг: 492 Любопитно

    До коментар [#7] от "true_original":

    Ами какво да кажа на човек, който подхожда скептично към нещо, което не разбира?

    Ама нали сме критици?

  35. 35 Профил на Anton Caro
    Anton Caro
    Рейтинг: 210 Неутрално

    Бих искал да споделя с вас едни публикации- които написах за сугестопедията преди време

    http://antoncaro.com/category/%D1%81%D1%83%D0%B3%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D1%8F-2/

    Опитах се да възпроизведа частично експериментите на д-р Лозанов със запаметяването на определено количество думи за 1 ден
    За подробности погледнете четвъртата публикация

  36. 36 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 460 Неутрално

    До коментар [#33] от "princess_x":

    само го спомена в хода на разказа за георги лозанов, но натърти "да, тя се самоуби".

    между другото този човек поглъщаше най-огромните количества храна, които съм видял homo sapiens да приема - не знам дали знаете какво е порция t-bone - този изяде 2 !!! толкова месо на мен би ми било достатъчно за 1 седмица.

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  37. 37 Профил на Veselina Damaskova
    Veselina Damaskova
    Рейтинг: 5 Неутрално

    От четири години в ЧОУ "Малкият принц", гр. Варна се използва сугестопедична педагогическа система за обучение на деца от начален етап. Съчетанието с традиционната не е трудна ситуация, тъй като не противоречи на изискваните ДОИ, само ги надгражда. Категорично заявявам, че сугестопедията е действаща и жива система в училище. Доказателствата за това са в три посоки:
    1. Учебни постижения на учениците
    Класът, обучен по тази система има най-висок общ резултат от НВО. Това може да се провери на сайта на училището и РИО, Варна. Многобройни награди от международни и национални състезания по БЕЛ и Математика. При това спечелени не от едно-две деца, които са състезатели, а масово, екипно участие. Ще оставя без коментар факта, че част децата в класа са от различни страни и майчиният им език не е български.
    2. Психично здраве на децата
    През четирите години са проведени изследвания с пробирани тестове и инструменти. Анализите са направени от психолози и педагогически съветници. Хипотезата, че този метод не уморява, не стресира вече е извод. Учениците са с ниска степен на обща училищна тревожност, притежават асертивни социални умения.
    3. Творчески потенциал
    Всяко дете притежава такъв. После някъде по пътя на обучението си губим творческата искра. В този клас не е така. Също многобройни награди от музикални, танцови изяви и награди от международни художествени конкурси. Това също може да бъде проверено.
    Споделям всичко това, защото ми се иска повече хора да знаят, че в България училищната сугестопедия се прилага, макар и в едно училище. При това успешно!

  38. 38 Профил на _dan_
    _dan_
    Рейтинг: 543 Любопитно

    [quote#32:"彼得。斯托亚诺夫"]георги лозанов е бил едно от двете неща в бг ... [/quote]
    А кое е било второто?


    [quote#37:"Veselina Damaskova"] ЧОУ "Малкият принц"[/quote]
    Това частно училище ли е? Трябва да дадете повече гласност на резултатите на учениците обучавани по метода, в сравнение с връстниците им. Както може да забележите по-горе в коментарите, все още има много хора със съмнения в метода.

  39. 39 Профил на kombainera
    kombainera
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Сугестопедията е интересно течение, макар и доста противоречиво. Създателят му твърди, че с него може да се учи език няколко пъти по-бързо в сравнение с традиционните методи на обучение. Определени хора се опитват да го изкарат псевдонаука, която разчита на ефекта на пласебото. Истината вероятно е някъде по средата.Има ли хора, които реално са завършили курсове, за да кажат дали наистина се учи по-бързо и качествено?

  40. 40 Профил на my_self
    my_self
    Рейтинг: 430 Неутрално

    Интересен подход. Само времето ще покаже дали е успешен.

  41. 41 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Интересен опит, но отдавна разконспирирана като пълни щуротии.

    Дневник, не сте в час.

    Рядко нещо, което уикипедия определя за псевдонаука се оказва че има 1 зрънце истина.

  42. 42 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 496 Неутрално

    До коментар [#37] от "Veselina Damaskova":

    а, коментар 9 вече е разбил илюзиите.

    Това, че в това училище децата се представят по-добре може би не е заради сугестопедията, а заради това, че е частно, и учителите са по-добри, а децата - по-насилвани да учат от родитлеи и ученици (не го казвам с лошо).

  43. 43 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 460 Неутрално

    До коментар [#38] от "_dan_":

    не знам, не ми каза

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  44. 44 Профил на jazz
    jazz
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Не знам защо сугестопедията се смята за нещо ново. Аз влязох в 1ви клас на 15 Сеп. 1976 г. в у-ще "Иван Вазов" - Русе и целият нов випуск беше подложен на екпериментално (за времето си) обучение по системата на проф. Лозанов. Самият професор присъстваше на някои от часовете и обучаваше учителите ни.
    Експеримента продължи до 3 ти клас включително и мисля, че е бил приложен и в няколко други училища в различни части на БГ.

  45. 45 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3897 Любопитно

    ...брех тия цереуйци сичко знаели...

    Спокойни бехме, че имаше Тоталитарен КГБ КДС Контрол.
    Партията ни уверяваше, внушаваше и сугестираше,
    че Соцлагерът е идеално място за градеж на антикапитализъм,
    а те... прониквали.

    Прониквали и подяждали.
    Дажбите ни изяждали.

    А с на Кола алкохола?
    Наливаше ли се с Кока кола и пуканки това... срамно нещо?

    До коментар [#36] от "彼得。斯托亚诺夫":
    До коментар [#33] от "princess_x":

    само го спомена в хода на разказа за георги лозанов, но натърти "да, тя се самоуби".

    между другото този човек поглъщаше най-огромните количества храна, които съм видял homo sapiens да приема - не знам дали знаете какво е порция t-bone - този изяде 2 !!!

    толкова месо на мен би ми било достатъчно за 1 седмица.

  46. 46 Профил на svetlinsimeonov
    svetlinsimeonov
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Чета коментарите и се чудя на хората какви въпроси задават за сугестопедичното обучение. Дали имало професионалисти в тази област, дали било нова тенденция и тн. А е достатъчно само да напише сугестопедия в търсачката и ще се появят имена, като Allegro Vivace, Вихровения, Ренесанс и други центрове за обучение по метода на сугестопедия. Ако някой иска да получи информация може спокойно да влезе и да прочете всичко намиращо се на тези и още много други сайтове.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK