Професия: пазител на традициите

Професия: пазител на традициите

© Анелия Николова



Познати фолклорни ритми звучат от сцената. Чува се глъчка сред децата в народни носии, които стоят край нея и се приготвят за своето изпълнение. Други деца дърпат майките си за ръкавите към пъстрите павилиони наоколо. Силен пукот от поляната отзад стряска няколко човека и отправят погледи натам, където мъж в старобългарски одежди върти бич и оставя облачета прах всеки път, когато го засили. Аромат на прясно изпечен хляб и подправки се смесва с този на дъжд и мокра трева...


Такава беше атмоферата на фестивала "Живо наследство", който се проведе тази събота, на годишнината от Съединението (6 септември) в Борисовата градина. Освен да похапне истинско българско кисело мляко и домашно приготвена питка и да се наслади на песните и танците, всеки посетител можеше да срещне на живо и да поговори с пазителите на българските традиции. Това направи и "Дневник".


Светлана Караджова, кмет на с. Бърдарски геран и потомка на банатските българи

© Ангелина Генова

Светлана Караджова, кмет на с. Бърдарски геран и потомка на банатските българи


Светлана Караджова е потомък на една малко позната, но "уникална издънка на българския етнос" - банатските българи. Караджова е кмет на село Бърдарски геран във Врачанско - най-голямото от петте села в България с банатски българи и е известно като тяхната столица. Останалите села - Асеново, Драгомирово, Гостиля и Брегаре - са все в Северна България и общуват постоянно помежду си, макар че са на големи разстояния.




"Банатските българи в България са потомци на преселниците католици след Чипровското въстание, които отиват в областта Банат, някогашната Австро-Унгария", обяснява Светлана. "Ние сме техни потомци, които се завръщат в България. Пазим банатския фолклор, традиции, обичаи, памет и език. Съхраняваме това, което нашите предци са успели да опазят 300 и повече години извън България", разказва жената. Пояснява, че банатските българи говорят диалект от 17 век, който е български с много заемки от други езици, с които са общували в областта Банат - хърватски, унгарски, немски и това го прави много интересен вариант на езика ни.


"Фолклорът, който представяме е също уникален, тъй като е смесица от влияния от различни култури - играем чардаш, който е унгарски танц, но ние смятаме, че е и наш танц", добавя Светлана Караджова. "Винаги ни посрещат с интерес на този фестивал, защото показваме нещо много различно от традиционния фолклор, нещо, което хората не са виждали всеки ден, или изобщо не познават.", казва тя. Песните са основно любовни, а танците са салонен тип от Централна Европа.


Танците на банатските българи са бавни и елегантни като салонните от Централна Европа. Танцува се по двойки, а в центъра на сцената кавалерите завъртат дамите и полите им се разпиляват ефирно.

© Ангелина Генова

Танците на банатските българи са бавни и елегантни като салонните от Централна Европа. Танцува се по двойки, а в центъра на сцената кавалерите завъртат дамите и полите им се разпиляват ефирно.


Скоро след разговора ни, групата на банатските българи от село Бърдарски геран се изправят на сцената и развеселяват публиката с игрива история за влюбен мъж, който в песен възкликва: "Олеле! Мойто сърце заиграй, мойта радост няма край". След това омайват с бавна и елегантна музика, ситни стъпки и нетипични за народния фолклор танци по двойки. Накрая предизвикват ахвания и ръкопляскания при ефирните завъртания на дамите.


Междувременно пукотът от далечния край на простарнството около лятната сцена на Борисовата градина продължава. Батир багаин Явор Гънчев показва на поредния желаещ как да завърти бича и да го накара да издаде страховития звук. Малцина успяват, но той е търпелив.


Батир багаин Явор Гънчев, ръководител на групата на прабългарската школа за оцеляване "Бага-Тур" от Стара Загора с прабългарски рефлексен лък.

© Ангелина Генова

Батир багаин Явор Гънчев, ръководител на групата на прабългарската школа за оцеляване "Бага-Тур" от Стара Загора с прабългарски рефлексен лък.


Гънчев е ръководител на групата на прабългарската школа за оцеляване "Бага-Тур" от Стара Загора. "Задачата ни е да възстановяваме и популяризираме традициите от времето на Аспарух - като облекло, въоръжение и начин на живот", казва пред "Дневник" мъжът. Важно е да се запази и предава тази история, защото младите се вдъхновяват от българските корени, убеден е той.


На фестивала хората от школата са донесли лъкове, бичове, прабългарски амулети и показват на посетителите как да си служат с тях. "Първоначално е лесно - да успееш да пуснеш стрела е лесно, но е по-трудно когато започнеш наистина да се учиш, да се стремиш да уцелваш мишената от различни разстояния, тогава вече се изисква повече", отговаря Гънчев на въпроса трудно ли се борави с прабългарски рефлексен лък, какъвто показва в ръката си. "Всеки, който има достатъчно търпение да се занимава, може да се научи на тези изкуства, защото това за един-два дена или дори за една-две години не става", допълва той.


Когато го питам как се е захванал с това, обяснява, че е започнал преди 15-тина години. "Създателят на "Бага-Тур" Райчо Гънчев направи тази организация като алтернатива - една изцяло българска организация за децата да се занимават с някакъв спорт и едновременно с това да изучават историята задълбочено, да се вдъхновяват от българските корени. Мен това ме интересуваше. Първо исках да се науча да стрелям с лък, след това да яздя кон, и след това започнах да се интересувам малко повече от историята. Така стигнах до момента, в който реших да се занимавам с това професионално и днес съм тук", разказва мъжът.


От силната тяга на удара с бич се вдига облаче пара, а пукотът е като от пушка

© Ангелина Генова

От силната тяга на удара с бич се вдига облаче пара, а пукотът е като от пушка


На няколко метра от поляната за стрелба с лък срещам баба Алета от Плевен. "Алета Първанова Николова, на 79, скоро ще почна 80", представя се с лъчезарен смях жената, но бърза да уточни че "ако ще ме питате нещо тука по кулинарните работи - може, ама ако е за нещо друго - едва ли ще ви кажа".


Баба Алета е пенсионерка, но прекарва дните си в пенсионерския клуб и в читалището, където редовно има "най-различни мероприятия." "Правим кулинарни изложби, плетем", дава примери тя. "Идват децата на групи и ги учим как се меси пита и как се правят украси - омесиме ги, изпечеме ги, и ги изядем. Те, дечицата искат те да го правят, много им харесва да месят, да украсяват сами. Учат се лесно, умни са децата, възприемат много по-бързо отколкото ние, когато сме били малки", разказва жената и усмивката не слиза от лицето й. Докато говори се прекъсва сама и приканва няколко пъти: "Ела да видиш моята питка, прилича на слънчогледова пита". 


Баба Алета показва питката, украсена като слънчогледова пита - собствено производство.

© Ангелина Генова

Баба Алета показва питката, украсена като слънчогледова пита - собствено производство.


"Децата много възприемат, предаваме им всичко, което знаеме. Не, не, няма опасност да се загуби традицията", уверява Алета Първанова Николова. "Дори ги учиме и на игри, дето ние сме играли някога и те се радват. Предават се тия неща, от поколение на поколение. И аз помня от моята баба някои неща - и те ще си спомнят", казва по-сериозно тя. Като доказателство, разказва: "Аз съм на толкова години, а нощно време като не мога да спя си спомням още от детството какво сме правили. Нищо не се губи, всичко минава през главата", казва и се почуква по побелялата коса. След тези думи търпението й вече се изчерпва и тръгва към масата отрупана с питки, за да извади и покаже своята гордост.


Това са пазителите на традициите. Фестивалът "Живо наследство" ги беше събрал на едно място. Радостното е, че повечето лица там бяха детски и пълни с любопитство.

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Рейтинг: 1142 Неутрално

    Браво ))

    Няма шики-мики.
  2. 2 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Браво, чудесно събитие и достойно отразяване.

  3. 3 Профил на InmoInvestments
    InmoInvestments
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Професия Йедене,пиенье и малко ахуиху....😃

    You can get much farther with a kind word and a gun than you can with a kind word alone. Al Capone
  4. 4 Профил на aleko
    aleko
    Рейтинг: 711 Разстроено

    Язък, че чак сега разбирам.

  5. 5 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 2819 Любопитно

    Селата на банатските българи са уникални със своята хигиена и чистота...

  6. 6 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 1097 Весело

    Браво!

    Много добра професия.

    В село Бърдарски геран има католическа църква, на банатските българи.

  7. 7 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1217 Любопитно

    Когато става дума за бг традиции, почваме с това-народни носии, топли пити, вити баници и боб в гърне. Песни и хора. Няма лошо, но това е селският бит. А къде е градският? Останаха ли буржуазки с капели и дантелени рокли? Старинна мебел, натъпкана със стари неща, донесени от странство? Порцелан, цветно стъкло...Тия хора бяха , и сега са носители на стари традиции. Скоро почина наша близка, майсторка на дребни сладки, на ръчно разбит тарама хайвер с дървена бъркалка, на домашни ликьори и сладка от какво ли не. Беше издънка на богата лозарска фамилия.

  8. 8 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 856 Неутрално

    Между многото простотия царяща в страната ни, не е лошо и някое културно събитие да има. Щото ми идват много чалгата и песните за мерцедеси, пачки и голи моми.

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  9. 9 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    [quote#7:"man_un"]Няма лошо, но това е селският бит. А къде е градският? [/quote]
    До 1946 година делът на градското население в България е едва 20%, а много от т.нар. градове трудно се отличават от големите села. Какъв градски бит?

  10. 10 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#9] от "Каишков - Гласът на Америка":

    Петракиева,
    много може да ти се иска всички да са селяни, но не са. Градският бит, даже в малките градчета до 9 септ.1944 е съвсем изискан. Вижте фамилните си снимки. Аз имам CENTURY - фотоалбум, издаден в САЩ, в който е представено в снимки развитието на света за 20 век, по години с обяснителен текс. Сравнявам го със български градски снимки от съответните години. Българите по нищо не се различават от европейците по онова време.
    С идването на Червената армия (1944 г) нещата драстично се променят. Мъжете заменят меките шапки с такета и каскети. Жените сменят шапките със забрадки. Започва процесът на опростяване. Това е.
    Така че, Петракиева да си го бодне на забрадката като китка!

    The best way out is always through Robert Frost
  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  14. 14 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1441 Весело

    До коментар [#13] от "revniv":
    [quote#13:"revniv"]Направо виенски салон, викаш? Добре, че дойде народната власт[/quote]
    Може да не е било виенски салон, но не е било правешкият елит. Сравнение не може да става! И до ден днешен!
    А ето сега какво се случва. Елементарно сравнение:
    Ето показаха една рокля (не булченската!) на Кейт Мидълтън (мисля с която беше обявен годежа й за Уилямс) , която струвала 600 лири, а Вальо Златев от Правец купил на втората си булка рокля за 250 000 то ли лева то ли евро!
    Няма да им се дадем на кралското семейство! Нека да се пукнат от черна завист! Даже Моцартови вечери има в Правец. Гражданите там като издоят кравите направо на концерт отиват...Ха-ха-ха!

    The best way out is always through Robert Frost
  15. 15 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1181 Неутрално

    Много хубаво, поздравления

  16. 16 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 494 Неутрално

    Истински българи!
    Достойно есть!

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но българи дали ще са? РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  17. 17 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 494 Неутрално

    [quote#14:"Realistka"] ... Даже Моцартови вечери има в Правец. Гражданите там като издоят кравите направо на концерт отиват...Ха-ха-ха! [/quote]

    С уважение:
    Парвенюто Златев заслужава Вашата ирония, но за Моцартовите вечери иронията е неуместна... Дори и да намеквате за "интелигентите с каскети".

    По-добре Моцарт, отколкото Азис.

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но българи дали ще са? РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  18. 18 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 494 Неутрално

    [quote#13:"revniv"] ... Добре, че дойде народната власт да направи модерна държава от България, а от българите просветени хора. С културата си от времето на социализма и днес можем да сложим всеки западняк в малкото си джобче. [/quote]

    Е, чак пък всеки западняк?!...

    А просветеността на българите при социализма е мит.
    Знаехме за света и за себе си само това, което "П"артията позволяваше.
    Най-тъжното доказателство са поколенията, израснали при социализма, които допуснахме (и аз съм техен представител) да се случи това, което сме днес.

    А това за "народната" власт е малоумие... Обясненията са излишни.

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но българи дали ще са? РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  19. 19 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#17] от "Консерватор":
    [quote#17:"Консерватор"]о за Моцартовите вечери иронията е неуместна... Дори и да намеквате за "интелигентите с каскети".

    По-добре Моцарт, отколкото Азис. [/quote]

    Може би сте прав за иронията ми за Моцартовите вечери.
    Но тя е продиктувана от факта, че познавах доста от музикалните дейци и изяви в България по време на бай Тодор. Например, имаше Съюз на композиторите - 183 члена, 9-10 почивни станции, където не смогваха да обикалят и почиват за без пари (на гърба на данъкоплатеца), малко оратории, малко синфонии със загадачни заглавия - "Прабългарски напеви", "Българиьо, обичам те" и т.п. дивотии , които бяха добре заплащани за нищо неправенето от нашите данъци. Отделно Съюз на музикалните дейци - и там същата история.
    Концертите , разбира се, само класика, само интернационализъм и в резултата на това, когато 1989 г. отпуснаха въжето - оказа се, че народът предпочита Азис. Това е факт. Колкото и тъжно да ни е.

    The best way out is always through Robert Frost
  20. 20 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#18] от "Консерватор":
    [quote#18:"Консерватор"]А просветеността на българите при социализма е мит.
    Знаехме за света и за себе си само това, което "П"артията позволяваше. [/quote]
    Абсолютно точно казано!
    Да не забравяме, че няколко години М-во на културата се ръководеше от Людмила Живкова със цял орляк от подмазвачи. Нейната реч от декември 1980 г. е пример за безумието на правешкия интелектуален елит.
    Ето малка част от тази реч:
    „В цивилизацията на ведите или в епохата на упанишадите, в хармоничната симетрия на Харапа и Мохенджодаро или във величието на египетските пирамиди, в легендарния храм на Соломон или в прочистващия огън от Зороастър, в дворците на Персеполис или в слънчевите пирамиди на маите, в културата от подножието на Килиманджаро или в ритуалните маски от долината на река Конго, в изящното изкуство на древните траки или в красотата на гръцките скулптури, в единството на будистката санхя или математическата космогония на Питагор, в урбанистичното изкуство на древния Рим или в духовния синтез на Византия, в дързновението на Кирил и Методий или в хуманистичния подем на Ренесанса, в героичния епос на Древна Рус или в подвига на Жана д’Арк, в еретичния патос на богомилите или в новата епоха на Реформацията, в устремлението на Парижката комуна или в слънчевата вяра на утопистите, в смелостта на декабристите или в подвига на априлци, в призива на Комунистическия манифест към световния пролетариат или в полета на червените ескадрони, в манифестацията на трудещите се от Чикаго или в червените знамена на Октомврийската революция – векове след векове, десетилетия след десетилетия, години след години знамената на революцията и културата са водили човечеството напред, огънят на победата е посочвал пътя на подвига, светлината на единството е била звездата на героите, красотата и хармонията са били пределът на стремленията.
    .
    .
    .Мисълта е магнит и еманирана в пространството привлича тъждествените вибрации и отблъсква несъответните по звук и цвят. В лабораторията на живота формулата „Радостта може с магнитния ток да привлича от пространството радост” не е литературен образ , а научен закон, основен принцип на космическата полярност, универсален закон, върху който е организирана и се развива Вселената. И този закон е необходимо да бъде осъзнат не само от учения-физик, но и от всеки разумен човек. Еманираните негативни мисли и чувства в пространството се връщат като бумеранг към изпратилия ги , когато не са тъждествени с вибрациите на обекта към който са насочени, и на своя обратен път привличат от пространството всички подобни флуиди. И днес във века на науката, атома и електричеството, когато вече не е тайна, че мисълта е вещество и че няма празно пространство и в пространството непрекъснато се еманират нашите чувства, желания и стремежи, всеки човек трябва да разбере силата и значението на мисълта и на високите стремежи да се събуди за истината, че всеки човек индивидуално и човешкото общество колективно е подвластно на причинно-следствения закон за развитието. Ето защо не е абстракция, когато се говори за чистотата на мислине, на чувствата, стремежите, когато се настоява за издигане морално-етичния облик на човечеството и вниманието се насочва към опознаване законите на красотата. И днес, когато природата разкрива своите тайни пред все още изумените очи на науката, когато човечеството бавно и трудно започва да съзнава единството на живота, взаимообусловенността на причинно-следствената на живота и редовното единство на човечеството, целта на естетическото възпитание, обърната към всеки човек и към обществото като цяло, не може да се разглежда като химера и нереална обществена и историческа задача."


    The best way out is always through Robert Frost




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK