Как беше в училище днес

Как беше в училище днес

© Надежда Чипева, Капитал



Националната мрежа за децата обединява над 125 неправителствени организации, занимаващи се с проблемите на децата и семействата. Организацията работи за промяна на нагласите, свързани със спазването на правата на децата в България, и насърчава родителите да търсят различни подходи за възпитанието на децата. 


Тази статия е част от кампания, която цели да помогне на родителите и младите хора да развиват умения за общуване с децата, да ги насърчават да проявяват положително отношение и да ги подкрепят. Авторът - Ана Коларова, е директор "Маркетинг и комуникации" в Национална мрежа за децата.


Нещо средно между пълна скука и безгранична досада видях на лицето на 4-годишно момиченце, дъщеря на моя приятелка, след като и зададох въпроса "Как беше в детската днес". Ясно ми стана, че детето не обича този въпрос. Ако очаквате отговор, различен от "Добре" или "Нищо", няма да го получите. Въпросът блокира комуникацията по темата. Предполагам, че децата в училищна възраст също не отговарят разпалено, когато ги попитате "Как беше в училище днес". Облекчени от края на деня в училище, повечето от тях бързат да се втурнат към електронните си джаджи и да потънат в дигиталния свят на игри, музика, видео.




Наскоро прочетох статия, която разказва за опита на една майка да научава наистина как е минал денят на децата и в училище. Тя си поставя за цел да замени въпроса "Как беше в училище днес" с 25 други въпроса, които са интересни за децата й. Авторът споделя, че чрез тях успява по-добре да разбере какво мислят децата и за училището или поне получава като отговор цяло изречение.


Ето и някои от тях: Кое беше най-хубавото нещо, което ти се случи в училище днес? На какво се смяхте днес с приятелите ти? С кого искаш да седиш на един чин? Кое е най-готино място в училище? Разкажи ми за нещо странно, което чу днес. Ако се обадя на учителя ти тази вечер, какво ще ми разкаже той за теб? Помогна ли на някого днес? Някой помогна ли ти на теб днес? Кажи ми едно нещо, което научи днес. Кога днес беше най-щастлив? Какво те отегчи днес? Ако извънземен кораб дойде в класната ти стая, кого искаш да отвлече? Кой е най-забавният ти съученик? Коя дума най-често използва учителят ти днес? Какво мислиш, че трябва да правиш/учиш повече в училище? (Всички въпроси може да прочетете в блога на авторката.)


Каква част от случващото се в училище успяваме да научим, дори и да сме толкова изобретателни и да комуникираме добре с децата си? Те прекарват там почти целия си ден и съм убедена, че много неща, които ги вълнуват и тревожат, остават незабелязани и необсъдени вкъщи. Учителите търсят контакт с родителите, когато детето не се справя с ученето или поведението му е неприемливо за тях, с други думи, когато не учи и е непослушно. В много редки случаи учител се обажда на родител, за да похвали какво е направило днес детето му и че има напредък по даден учебен предмет.


Така децата възприемат от много малки връзката учител – родител като нежелана и се стремят да правят всичко възможно, за да стоят родителите по-далече от училището. Те и без това няма по какъв повод и къде да се срещнат извън задължителните родителски срещи. Футболните мачове, които се провеждат в неделя в училищния двор и отборът се състои от момчетата от класа и техните бащи, а момичетата в това време приготвят сандвичи със своите майки в двора; театралните пиеси, конкурсите за най-добър барабанист и музикалните спектакли; посещението на местен завод, който е поканил цялото училище, за да разкаже как и какво произвежда, са или останали някъде далеч назад, или са сцени от живота на малко градче в Америка.


Комуникацията между учителите, родителите и децата е нещо почти изключено днес. А тя е в основата на всички други промени, които не зависят съвсем пряко от нас и не са толкова лесни и бързи за постигане. Нормалното общуване и споделяне между учителите, родителите и децата не изисква особени ресурси и усилия, не изисква промяна на закони и нов стил на работа, не изисква европейски програми и грантове. Нужно е ново отношение и разбиране към живота на децата в училище, модерно възприемане на това какво им е интересно и как могат да бъдат увлечени в учебния процес и училищния живот.


"Как беше в училище днес" може да стане и "Кога ще отидем отново заедно в училище".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на metalogy
    metalogy
    Рейтинг: 611 Весело

    "отборът се състои от момчетата от класа и техните бащи, а момичетата в това време приготвят сандвичи със своите майки в двора"

    Ха-ха.

    колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него
  2. 2 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 1020 Неутрално

    "Ако извънземен кораб дойде в класната ти стая, кого искаш да отвлече?"

    Интересно, какво точно цели въпросната майка с такъв въпрос - да гарантира кошмарни сънища на детето си през нощта, да го убеди, че извънземните са навсякъде около нас, непрекъснато дебнещи как да отвлекат някого, или детето да търси начини как по-жестоко да се разправи със съученика си, когото не харесва?

  3. 3 Профил на ДракУна
    ДракУна
    Рейтинг: 314 Неутрално

    @2
    Иска да разбере кое е евентуално проблемното дете в класа.Т.е.детето което притеснява и тормози твоето дете и съответно то(детето ти) иска да изчезне злодея.

  4. 4 Профил на marinavc4
    marinavc4
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Въпросите са добри. На блога на авторката всъщност има 25 въпроса подходящи за тинейджъри и 25 за деца в началното училище.

  5. 5 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Другото лице на новината: 7ДНИ 50 деца годишно се самоубиват заради трудни уроци
    http://news7.bg/predavania/newsroom/vsichki-videa/50-detsa-godishno-se-samoubivat-zaradi-trudni-urotsi/131965

    Няма такова нещо съвместни дейности, най-добре е тези свързани с тайните служби психолози, пишещи тайни от родителите доклади (доноси) да прекратят употреба на училището за събиране на информация за семействата. Най-добрия модел на образивание - финландския е показал, че децата трябва да работят в училище през деня и да няма домашни за да са с родителите! Да прочетат нещо което те си изберат, а не избрано от учителя за вкъщи.

    Оставете семейството на мира най-после.

    С този начин на работа, какот е у нас, първо прехвърлят куп учебни тетрадки и др. за сега и свободното Ви време ще контролират.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK