Как да се справим с проклятието на всички ученици - отлагането до последния момент

Как да се справим с проклятието на всички ученици - отлагането до последния момент

© Красимир Юскеселиев



Вече е септември и внезапно по-големи и по-малки ученици изведнъж се сещат, че са забравили да напишат съчинението, което учителката по литература ще иска още в първата седмица  на училище, нито са решили задачите по математика, зарязани в началото на юли, защото има още толкова много време. Да не говорим за списъка с книги, които трябваше да бъдат прочетени през лятната ваканция и който съдбата е запиляла незнайно къде. Ако ученикът вкъщи не е от онези организирани деца, които планират и свършват всичко в срок, прочетете как можете да помогнете.


Отлагането на задачите за последния момент е проклятието на всички ученици, както би потвърдил и Хамлет, чийто колебания са принудени да изучават не само във Великобритания.


Че за какво са читалните в библиотеките, освен да се взираш в празното пространство или в красивата съученичка, пише Ролан Пелинг в Би Би Си. На датския принц би му отнело още повече време да вземе решение, ако можеше да туитва своите страхове и да споделя възможните решения с приятелите си във Фейсбук".




Една от причините пиесата да е толкова популярна и до днес е, че всеки от нас - ученик или не, понякога изпитва вцепеняваща нерешителност и непреодолимо желание да отлага за последния момент.


Професор Пийрс Стийл от Университета Калгари, автор на изследването "Уравнението на мотаенето" ("The Procrastination Equation), е установил, че 95% от хората преминават през етапи, в които оставят работата за последния момент.


В книгата си  "Още ли се мотаеш? Наръчник за свършване на работата без угризения (Still Procrastinating? The No Regrets Guide to Getting It Done) професор Джосеф Ферари от Университета ДеПол в Чикаго пък твърди, че 20% от населението на земята страда от хронична склонност към размотаване, което усложнява живота и най-вероятно го съкращава.


Как да се справим с проклятието на всички ученици - отлагането до последния момент

© Цветелина Ангелова


Не са на добре оправданията, с които се залъгваме, като "най-добре си свършвам работата под напрежение". Друг път! Изследванията показват, че работата, свършена в последния момент има много повече грешки, отколкото приключената навреме задача.


Още по-лоши за заключенията за това до какво води вредният навици да се отлагат ангажиментите – хората, които го правят, са по-бедни, по-нездрави и по-нещастни от тези, които си свършват работата навреме.


Професор Стийл не само констатира проблема, но и дава няколко съвета за това как да се реши. Като например – да се разбие голямата работа на по-малки задачи и да се върви по тях стъпка по стъпка.


Как да се справим с проклятието на всички ученици - отлагането до последния момент

© Красимир Юскеселиев


Писателката от Ню Йорк Шерил Кантър е направила уебсайт за хората, които са пристрастени към мотаенето -ProcrastinatorsAnonymous.org, в който събира съвети за справяне с проблема.


Ето и някои от идеите, които да помогнат на учениците да влязат във форма и да преодолеят мотаенето, преди да се превърне в непоправим навик.

1. Най-трудно е започването. Веднъж като започнало да изпълнява задачата, детето влиза в особен вид "зона", която предполага свършване на работата, вместо отлагане. Затова създайте някаква асоциация с ученето – дали ще е определена блузка, която да облече докато пише домашни, или някоя песен, аромат, или вкус. Тази вещ или усещане ще създаде подсъзнателно необходимата концентрация и воля у детето да си свърши работата, вместо да отлага.


2. Разбийте големия проект на малки задачи. Това помага да се създаде план за кога и как да се напишат домашните, да се чете или да се свърши друга училищна задача.


3. Ако е нужно, помогнете на детето да си представи как приключва с чакащата го досадна задача. По време на разговора то може да си отговори на въпросите защо не му се занимава с нещо и да преодолее усещането, като си представи как написва домашното по математика, например.


4. Фокусирайте вниманието на детето върху дългосрочните последици от отлагането за последния момент. Мотаенето е краткосрочно удоволствие, а последиците са обикновено ниски оценки и още повече работа по наваксване на пропуснатото. От друга страна – колко пък добре ще се чувства детето след като е свършило работата си и може да си почине с чиста съвест.


5. И старият и златен съвет: създайте рутина на детето. Постоянството в програмата ще помогне на ученика да се нагласи в режим "домашни" и режим "почивка", без да ги смесва и забавя едното за сметка на другото.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2006 Весело

    Либерастите учат ,че първото в първо и второто е второ и така всяко действие си върви по приоритет !
    Щом децата си гледат ваканцията значи последното което имат да вършат е неща свързани с училище които имат крайна дата!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  2. 2 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2754 Неутрално

    До коментар [#1] от "comandante":

    Типични разсъждения на балкански тип мислене - защо да си свърша работата, като мога да я отложа.
    Май не си прочел статията, а ако си го направил - нищичко не си разбрал!

  3. 3 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Полезни съвети, които ще се опитам да приложа при едно от децата си ...и за мен самата.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  4. 4 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2845 Весело

    Аз мислех ,че е типично българско явление.На нашите политици какви блузки да им облечем за да не отлагат? Аз предлагам раирани.

  5. 5 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2845 Неутрално

    Ако говорим сериозно,аз им правя предложение:След като си свършите работата ще направим това ,това и това.../все интересни неща/ ,ако се мотаят ,казвам :за това вече няма време и така отпадат ,докато не се мобилизират.

  6. 6 Профил на ѩзыкъ блъгарьскъ
    ѩзыкъ блъгарьскъ
    Рейтинг: 890 Неутрално

    Полезни съвети. Когато говорим за деца и мотаене, се присещам за едно стихотворение на Ерих Кестнер, за по-различно мотаене става дума, но в известен смисъл има връзка с темата :

    ЕДНА МАЙКА СИ ПРАВИ РАВНОСМЕТКА

    Не пише моят син, защо, не знам.
    Писмото за Великден бе последно.
    За мен си спомнял с радост, казва там,
    и ме обичал много, извънредно.

    Откак бях с него, дните все броя -
    година и половина вече става.
    Понякога край релсите стоя,
    щом за Берлин - той там е - влак минава.

    Веднъж дори си купих и билет,
    насмалко за Берлин да отпътувам!
    Но след това отново чаках ред,
    билета върнах - где ще пренощувам?

    Любима имал, даже бил сгоден.
    Очаквам снимката й със тревога.
    Ще викне ли на сватбата и мен?
    Възглавка да им избродирам мога.

    Не зная тя харесва ли везма...
    И люби ли го, както той жадува?
    Понякога се чувствам тъй сама.
    Нима по-нежен син не съществува?

    А хубаво живеехме си двама! -
    В един дом... И в един и същи град.
    Вън свири влакът... Сън за мене няма.
    Дали синът ми кашля в този хлад?

    Остави ми той детските обуща.
    Голям е днес и опустя домът.
    Седя и мъката не ме напуща.
    Защо децата трябва да растат?

    1929

  7. 7 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1223 Неутрално

    Така навикът става траен-доживотен.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK