Да се въведат електронни учебници, предлага ГЕРБ

Милена Дамянова

© Георги Кожухаров

Милена Дамянова



С актуализирания законопроект за предучилищното и училищното образование ГЕРБ предлага да се въведат електронни учебници. Авторът на проекта и председател на комисията по образованието и науката Милена Дамянова посочи, че въпросът е дискусионен - дали изцяло да се премине на електронни учебници, или да се даде възможност за смесена система, защото социално слабите семейства не биха имали финансова възможност да си го позволят.


Законопроектът беше представен днес на кръгла маса с учители, организирана от ГЕРБ в Народното събрание.


Според зам.-председателя на ГЕРБ и кмет на София Йорданка Фандъкова, която беше министър на образованието в първия кабинет на Бойко Борисов и по нейно време започна подготовката на законопроекта за училищното образование, и сега се използват такива системи, но това трябва да бъде всеобхватно, защото децата губят интерес, ако работят по старите методи. Не трябва да се слага край на хартиения учебник, каза тя.




Говорим за това електронните учебници да бъдат водещата част от системата, да се използват, а останалото да са помагала и помощни материали, защото децата ще имат много по-голям интерес, ако всички тези учебници се разработят така, че да работят с таблети и компютри, коментира пред журналисти Фандъкова. По думите й законът трябва да бъде приет, за да бъдат изработени нови стандарти в образованието или да се променят стари.


В закона е заложен стандарт за инспектиране, т.е. за външната оценка на системата, предвиден е стандарт за вътрешно оценяване или самооценка на училища, както и стандарт за гражданско образование, добави тя. Според Фандъкова часовете по гражданско образование трябва да са интерактивни дискусии и запознаване на децата с устройството на държавата. Тя даде пример с проучване, в което децата масово отговаряли, че ако си търсиш работа, трябва да се обърнеш към президента.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (50)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2068 Неутрално
  2. 2 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 3064 Неутрално

    Много, ама много разумна идея, предвид пристрастяването на младите към компютрите! Пък и значително ще намали тежестта на раниците им!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  3. 3 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Гневно

    Тази калинка Милена Дамянова изобщо не трябва да се показва и прави на ментор в образованието! Наред с най добрия министър между боксьорите нанесоха големи вреди на българското училище...

  4. 4 Профил на dmarev
    dmarev
    Рейтинг: 466 Любопитно
  5. 5 Профил на drake
    drake
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Принципно, добра идея. По български ще стане следното обаче: Ще се обявят конкурси за електронни учебници. Парите ще отидат при наши хора. Ще се каже, че има нужда и от лаптопи за социално слабите т.е. за малцинството, за да могат да учат електронно. Ще се изхарчат едни 700 млн. лева примерно за лаптопи за циганетата.Те ще бъдат препродадени на момента от родителите , които ще вдигнат парти по случая. Общо взето , това ще се получи. Когато се каже, че нещо е електронно в България всъщност се има предвид корупционно.

  6. 6 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2068 Весело

    "Тя даде пример с проучване, в което децата масово отговаряли, че ако си търсиш работа, трябва да се обърнеш към президента."

    Ето и децата в България са за президентска Република...

  7. 7 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2369 Неутрално

    . Авторът на проекта и председател на комисията по образованието и науката Милена Дамянова посочи, че въпросът е дискусионен - дали изцяло да се премине на електронни учебници или да се даде възможност за смесена система, защото социално слабите семейства не биха имали финансова възможност да си го позволят.Ами като го решите въпроса,тогава кажете.Щото сега кой чул,недочул недоразбрал и слуха плъзва.

  8. 8 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3856 Весело

    [quote#5:"drake"] Когато се каже, че нещо е електронно в България всъщност се има предвид корупционно.[/quote] Тъй като и при печатането на хартиени учебници е възможно същото, може би да се върнем към писането с калем върху дъсчица?
    Подкрепям идеята - подкрепям всяка идея, която да намали теглото на 7-килограмовата раница на дъщеря ми и да направи учебния процес по-привлекателен за децата.
    ПП "електронни учебници" вече има - в ucha.se Някои от уроците там са просто страхотни!

    Доброто е заразно
  9. 9 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 810 Неутрално

    И сега не четат, а искат съвсем да ги отучат и дори да не знаят какво е това книга.

  10. 10 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1928 Неутрално

    Идеята е мноооооого стара, но за съжаление няма да се осъществи, защото издателствата няма да го позволят.

    А за това, че бедните нямало да могат да си позволят таблети, госпожата да не лъже, защото и сега комплекта учебници за първолаци струва около 200 лв и държавата ги плаща на издателствата.

  11. 11 Профил на bettber
    bettber
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Идеята е хубава. Трябва обаче и да се направи така, че тези таблети и лаптопи да не се използват в час или повреме на контролно. А ако искат да се използват трябва да се направи система която забранява на учениците допълнителни търсения в инет.
    Но както всички неща трябва да се помисли по задълбочено. По този начин може да се изгради още по-голяма пропаст между децата на родители с високи и на тези с ниски доходи.

  12. 12 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1190 Неутрално
  13. 13 Профил на drake
    drake
    Рейтинг: 810 Неутрално

    До коментар [#8] от "dogwoman":

    Разликата е в мащаба. При електронното управление/ обучение и каквото и да е било там , корупцията просто е по-голяма защото мащабите на обществените поръчки са по-големи.
    Иначе не гледайте само тежестта на раниците, а ефекта върху зрението на децата при такъв вид обучение.

  14. 14 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Весело

    [quote#6:"Доби ВЕЛКОВ"]и децата в България са за президентска Република... [/quote]

    Начело с бат Бойко, нали?.........хехехехехе....

  15. 15 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9613 Неутрално

    Много хубава идея, но дали във всички региони ще могат децата да ползват електронни учебници.

  16. 16 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Гневно

    [quote#10:"ju.li"]Идеята е мноооооого стара[/quote]

    Милена Дамянова се беше зарекла, че ще прави ел.учебници още по времето, когато беше зам.министър. Всъщност, както тя, така и Серж Игнатов продължиха безвремието и пропадането на българското образование...

  17. 17 Профил на Reveal
    Reveal
    Рейтинг: 868 Весело

    Аз например карам курс по керамика изцяло в

    Ю Туб. Отделно след като курса завърши

    мога да отида в Скопие след Коледа където ще се проведе изпит за определяне на нивото и да ми бъде издаден сертификат, но се научих наистина.

    "Да се махаш от тази банка веднага миличка. Шефа й е параноик и измъчва момчето само защото чело някакви си книги и филми за обири" из Призрачния град
  18. 18 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1445 Неутрално

    [quote#13:"drake"]Иначе не гледайте само тежестта на раниците, а ефекта върху зрението на децата при такъв вид обучение. [/quote]
    просто е ако се ползват таблети а масовия читател знае само тях ще е много зле за очите ако се ползват електронни книги с ел мастило няма проблем със зрението

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  19. 19 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3856 Неутрално

    [quote#13:"drake"]Иначе не гледайте само тежестта на раниците, а ефекта върху зрението на децата при такъв вид обучение.[/quote] Предпочитам да гледам и двете, както и още куп неща. И да търся някакво равновесие. Очевидно е, че не може да не допускаш детето до компютър или лаптоп. Очевидно е, че раниците са прекалено тежки. Очевидно е, че е добре повече да учат децата на мислене и организация, отколкото за видовете почви в северната част на Африка... Тъй че прости отговори няма.

    Доброто е заразно
  20. 20 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 648 Неутрално

    [quote#9:"dissident"]И сега не четат, а искат съвсем да ги отучат и дори да не знаят какво е това книга. [/quote]
    ... ми, реформа...

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  21. 21 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2068 Неутрално

    До коментар [#14] от "dobrich":


    [quote#14:"dobrich"]Начело с бат Бойко, нали?[/quote]
    Глупости! Начело с Кунева...

  22. 22 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1445 Неутрално

    другия недостатък на таблета е че той не е за четене а за много неща и следователно ще може спокойно да се играе в час или да се слуша музика или някой филмче от замунда, което би било избегнато при устройство на което може само да се чете

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  23. 23 Профил на georgi_val
    georgi_val
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Много добра идея. Сега децата четат книгите за училище на таблета или четеца, а се налага да носят хартиената книга на училище.

  24. 24 Профил на odysseus
    odysseus
    Рейтинг: 466 Весело

    Това моме (Милена Дамянова) пак изплува от небитието ! Явно са решили да превръщат поне малкото деца в дебили !!!

    Преди месец, два "The Guardian" "пуснаха" цяла статия за ефекта от ползване на електрони книги в сферата на обучението. Било е направено цялостно изследване от няколко европейски университета. Резултати са били студентите или учениците учили от електрони учебници дали значителна "фира" на контролните тестове спрямо "книжните". Учените твърдяха, че ефекта се дължи на това, че ползвайки електронен формат човешкият мозък ползва само временната си памет а не основната.
    Между другото в друга тема бях пуснал статията, но администрацията реши да яdel-не Някак си не се вписа в общото блеене.

  25. 25 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    Нека първо да се смени сегашното поколение учители, много от които не могат да боравят с кАмпютри. Нищо лошо против учителите, много от тях са добри преподаватели с много знания, но за да заработи такава система, трябва този вид техника да е стабилно навлязла и сред учителите. Младите даскали са ОК, но те все още са малцинство.
    Второ - този метод трябва да е по-скоро помощен и допълващ, а не основен (поне за това и следващото поколение).
    Трето - ако пишещите учебните материали са все прашясали професори от БАН пред пенсиониране или връзкари, които нямат досег с деца и не познават мисленето им, дори и иначе да са добри специалисти, учебниците ще са си все същия шит.

  26. 26 Профил на bora bora
    bora bora
    Рейтинг: 1501 Неутрално

    [quote#17:"Reveal"]Аз например карам курс по керамика изцяло в [/quote]
    Супер, дай молят е линк!

    А за електроните учебници, то хубаво ама как ще пазим очите на невръстните деца? И база, база ще има ли за всички?

  27. 27 Профил на bora bora
    bora bora
    Рейтинг: 1501 Неутрално

    [quote#23:"georgi_val"] Сега децата четат книгите за училище на таблета или четеца,[/quote]
    Четенето на книга и учебен процес са две различни неща!
    Справка коментар
    До коментар [#24] от "odysseus":

  28. 28 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1829 Неутрално

    "Говорим за това електронните учебници да бъдат водещата част от системата"

    В нашето софийско у-ще има 10 РС-та в кабинета по информационни. Айде да почнем оттам. Да ми обяснят как ще осигурят базата пък после останалото

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  29. 29 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2068 Неутрално

    До коментар [#26] от "Да бе да":


    [quote#26:"Да бе да"]как ще пазим очите на невръстните деца? [/quote]
    С очила за компютри...

  30. 30 Профил на email
    email
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Ами въведете идеята в няколко "елитни" училища, проследете я година две и ще имате категоричен резултат... то само с мислене не става, трябват и лабораторни опити\проби.

  31. 31 Профил на email
    email
    Рейтинг: 466 Неутрално

    [quote#26:"Да бе да"]то хубаво ама как ще пазим очите на невръстните деца?[/quote]
    Ако учебниците ще са вид таблети с качествен IPS дисплей и матово покритие то вредата ще е сведена до вредата при четене на обикновен учебник т.е. от разстоянието до очите и режима на почивка.

  32. 32 Профил на Само Левски
    Само Левски
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    В Македония министерството на образованието е раздало безплатно по един таблет на всеки ученик.Тук раздадоха на учителите лаптопи.

  33. 33 Профил на myspam
    myspam
    Рейтинг: 485 Неутрално

    В САЩ в добрите училища ходят предимно по-богатите деца, а лошите училища по-бедните. И там хората за тези училища имат приказклата: "За бедните ученици компютри, а за богатите - добри учители"

  34. 34 Профил на email
    email
    Рейтинг: 466 Неутрално

    [quote#28:"РБ шапчица"]Да ми обяснят как ще осигурят базата пък после останалото[/quote]
    Ами то в изявлението е казано още в началото "социално слабите семейства не биха имали финансова възможност да си го позволят." Сиреч материалната база си я осигуряват родителите! И ако става въпрос за настолни PC-та е безпредметно... моето разбиране за електронен учебник е нещо най-близко до таблет.

  35. 35 Профил на piterd
    piterd
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Поради липса на компетентност, по същноста, да обърнем огромно внимание на външноста.
    Вече си представям и новите оправдания за ненаписани домашни:
    Заби ми табелата, или забравих си паролата, може и падна ми батерията.
    Да не говорим, че копие и пейста едно време поне тренираше ръката в писане.
    Въобще няма нужда, да повдигам въпроса, за влиянието върху мисловните модели. Вече е пълно с представители на копи пейста поколението, доволно осакатени, но с претенции.
    С две думи: блестящ триумф на външноста над същността.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  36. 36 Профил на piterd
    piterd
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Поради липса на компетентност, по същноста, да обърнем огромно внимание на външноста.
    Вече си представям и новите оправдания за ненаписани домашни:
    Заби ми табелата, или забравих си паролата, може и падна ми батерията.
    Да не говорим, че копие и пейста едно време поне тренираше ръката в писане.
    Въобще няма нужда, да повдигам въпроса, за влиянието върху мисловните модели. Вече е пълно с представители на копи пейста поколението, доволно осакатени, но с претенции.
    С две думи: блестящ триумф на външноста над същността.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  37. 37 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 425 Неутрално



    ГЕРБ очевидно не са си взели поука, щом отновво се опитват да претоплят компрометирания и посрещнат с бурни протести от родителите, проектозакон за предучилищното и училищното образование, който самите те не приеха, когато бяха на власт. Авторът отново беше дамата от снимката но тогава в качеството на зам. министър. В проекта се предвижа държавата да финансира освен държавнитие и частните основни и средни училища. Както и неограничен брой варианти на учебници по всеки предмет/вкл. и електронни/.

  38. 38 Профил на InmoInvestments
    InmoInvestments
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Одобрявам ! Да се помисли за онлайн обучение !

    You can get much farther with a kind word and a gun than you can with a kind word alone. Al Capone
  39. 39 Профил на franklin
    franklin
    Рейтинг: 1838 Весело

    До коментар [#37] от "subaru":

    +1

    Е, поне малко им увряха главите! Трябваха им 3 г. да проумеят, че няма да мине безумното задължително предучилищно образование на 4 годишните деца, и го премахнаха. Въпреки това, законопроектът е много слаб и ще донесе огромни щети на образователната система.

    "На света има само едно нещо по-лошо от насилието - това е капитулацията пред него." Амос Оз
  40. 40 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 746 Неутрално

    Електронни учебници? От първи клас да се дзверят в монитора не само защото им харесва, но и защото трябва да учат оттам. И така в 4-ти клас най-късно всички с очила. Браво, гроб.
    Не обръщайте внимание на леки недостатъци като учебна програма, метод на преподаване, конкуренция между училища и учители, оценка на учениците за учебния процес, оптимизация на разходи, обвързване на учениците с обществото с различни програми и доброволчески инициативи, това са ненужни глупости. Дайте да им качим учебниците онлайн и всичко ще цъфне и върже.

  41. 41 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 425 Неутрално

    До коментар [#39] от "franklin":

    +++

  42. 42 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1578 Неутрално

    Пак се подхожда еднозначно, със стеснен кръгозор и елементарно. А човешкият мозък не е елементарен. Да вземем писането или ученето на езици. Участието на физическото действие на изписването на букви, думи и изречения, с ръка на хартия, влияе по съвсем различен начин на мисълта и паметта от тайпинга на таблет и компютър. И досега думи на английски, че и на български, които съм изписвал по 50 пъти за да ги науча са ми се набили в мозъка като газови шисти. Видяното на таблета изчезва бая бързо (тука колегата спомена за временната памет, именно) . В геометрията е същата работа. За алгебрата, мисля, че калкулатора на таблета ще убие елементарната логика на смятането, с готовите си резултати. Ако не наредишчислата в колонката за да видих как реално става сбора, ваденето, умножението и делението (основата), то дори няма да разбереш процесите. Калкулатора е полезен уред, но след като си научил логиката на тази наука. Аз сега си смятам на ум анюитентни вноски по кредит за определена сума с определен лихвен % за определен период, а като гледам колеги и то от банковия сектор, закърмени с ексел, как без него не могат да мръднат! Бяхме излезли да пушим, колегата вика - ей упдейтвак комповете, не мога да сметна еди каква си лихва. Питам го каква, той казва, бе за кредит от 80 000, при лихва 6,3 % за 20 години, колко се дължи на месец, че ме пита клиента по телефона.
    Е, ми 6,3 х 80000/100 е лихвата за година х 20 години/2 защото се погасяват на равни вноски със съответната част от главницата и затова имаме средно аритметична стойност между първата и последната стойност (макс и нула). Резулатата го събираш с главницата и делиш на 240 месеца погасителни вноски, които имаш за 20 години. Става вноска от 543 и 3 в период.
    А?!? Записа си той.
    После пускат комповете и ми звъни - ти си гений!
    Не съм гений бе, учил съм до 8 клас в социализма. Тогава ракети се проектираха с молив и линийка, такова беше и образованието (оставяме на страна идеологическия характер при някои хуманитарни науки).
    Ето тези неща трябва да се обясняват. Иначе таблетите биха били добър инструмент, хибридно със старите форми. Защото едното е за получаване на информация, а другото е създаване на навици на мислене и действие.
    Добре направени филми също биха свършили прекрасна работа по история, биология, география, та ние възприемаме всета 85% чрез сетивото зрение! Литературата обаче си иска писане и навици получени в допир с хартията, после може и на комп. да се пише (на таблет не препоръчвам, ей ме на гледайте какви идиотски "ръкописни" , айде "клавиатурни" грешки стават, които на хартия не бих направил, и то във всеки пост!), ама първо навика да се изгради. Четенето може и на четец, не пречи на мисълта, освен ако не си подчертаваш, щото подчертаното на книга го намирам за секунди, а в четеца и да го маркирам, ходи го търси.
    Та така си мисля аз по въпроса.

  43. 43 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9185 Неутрално

    Тези,които не учат от книжните,няма да учат и от електронните.Напишете учебниците разбираеми за децата,тогава няма да има значение откъде ги четат.

  44. 44 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 1162 Неутрално

    [quote#33:"myspam"]В САЩ в добрите училища ходят предимно по-богатите деца, а лошите училища по-бедните. И там хората за тези училища имат приказклата: "За бедните ученици компютри, а за богатите - добри учители"[/quote]
    Нещо повече. В самата "Силиконова долина", за децата на богатите и за децата на "силиконовите" гении (да не се бърка с българския силикон), има училища, в които няма компютри. Просто, богатите желаят децата им да могат да мислят, не да са зомбирана масовка. Ама къде ти такова разбиране у Дамянова и Сие, те още живеят с лозунгите "дайте да дадем", на кому компютър, на кому компот.

  45. 45 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    [quote#39:"franklin"]законопроектът е много слаб[/quote]

    Няма начин да не е слаб.....Дамянова никога не е била учителка, но е ментор в образованието!?..........

  46. 46 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1429 Весело

    Браво!Икономия на място в чантите и в къщи,хиляди дървета няма да бъдат изсечени.Скоро книги,учебници,вестници и списания ще бъдат само музейни експонати.

  47. 47 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Гневно

    [quote#44:"Мърмор"] Дамянова и Сие[/quote]

    Цялата върхушка се интересува от българското образование до толкова, до колкото могат да усвоят едни пари чрез държавни поръчки.....Техните деца нали учат в чужбина....

  48. 48 Профил на franklin
    franklin
    Рейтинг: 1838 Любопитно

    До коментар [#45] от "dobrich":

    Да, не е била учителка и не познава системата.
    По отношение на законопроекта, очаквам адекватна реакция от новия министър на образованието, който не бива да се доверява на "експертите" от МОН, а да сформира собствен екип от специалисти.
    Некадърниците от МОН все още работят за интересите на бившите си господари...
    Дано да не го "приспят" коалиционно и да го принудят да приема всичко поднесено му от Герб!

    "На света има само едно нещо по-лошо от насилието - това е капитулацията пред него." Амос Оз
  49. 49 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    [quote#48:"franklin"]"експертите" от МОН[/quote]

    В това министерство е пълно с партийни наслагвания на некадърници. Министъра много лесно може да проследи чии образователни схеми са налагани през годините и да се освободи НЕЗАБАВНО от всички виновни за лошото състояние на нашата просвета!!!!

  50. 50 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 1162 Неутрално

    [quote#47:"dobrich"]Цялата върхушка се интересува от българското образование до толкова, до колкото могат да усвоят едни пари чрез държавни поръчки.....Техните деца нали учат в чужбина[/quote]
    Точно!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK