
© Associated Press
Като част проекта "Концерт на възглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за историята, на която е посветена поредната среща на децата с музиката.
Днес Венета Нейнска (музикант и организатор на проекта, който беше първият с подобна насоченост и продължителност у нас) поставя акцента върху ролята на диригента. Защо той е толкова важен за оркестъра, как задава темпото и помага на публиката да следи историята, която музикантите "разказват" със своите инструменти – все въпроси, чиито отговори децата ще разберат в неделя (28 декември). Предстоящият тогава "Концерт на възглавници" е структуриран около лидерската фигура на диригента.
Диригентът избира репертоара
Решението кои са изпълняваните произведения, в какви комбинации ще се представят и кои са подходящите солисти са сред основните задачи пред един диригент. Понякога той може да реши да представи произведения, които са познати и обичани от публиката, друг път – да я изненада с нова музика или забравена такава. До голяма степен диригентът има и образователна роля – неговият избор на репертоар захранва слушателите с познание за музикалната литература.
Диригентът определя звука на оркестъра
По време на репетиции диригентът работи за баланс, тембър и нюанси в звука на оркестрантите, за да се получи едно логично представяне на музиката. Негови са решенията кой инструмент как точно ще свири, но влиянието му върху музикантите е ключово за това дали те ще изпълнят желанията му. От техническа гледна точка е прието динамика и характер да се показват с лявата ръка. Добрите диригенти спомагат за професионалното развитие на оркестрантите и оттам – за цялостното изграждане на един оркестър. Решаващ фактор е времето, което диригентът прекарва със своя оркестър. Тази работа отнема безброй часове редовни репетиции в продължение на месеци и дори години.
Диригентът определя интерпретацията на произведението
Музикалните разбирания и вкус на диригента са това, което публиката чува. Той има за задача да проучи из основи характерните особености при изпълнение на музиката от даден композитор, както и конкретните детайли около творбата. След това той налага собственото си виждане, като понякога може да направи промени в текста, с които по-точно да се изразят представите му за произведението.
Диригентът поддържа ритъма и темпото
На концертната сцена може да има няколкостотин души (оркестър и хор) и за тях би било много трудно да чуват колко бързо или бавно свирят всички останали. Диригентът показва скоростта, с която се свири (темпо) и направлява съответните промени в него, когато е необходимо. За целта диригентите ползват така наречените диригентски схеми, които са комбинация от движения нагоре, надолу, наляво и надясно. Обикновено тези схеми се изпълняват от дясната ръка на диригента, която държи и диригентската палка. В миналото произведенията са били написани така, че да могат да се изпълняват и без диригент или да се организират от солиста, концертмайстора (първия цигулар) или клавесиниста в бароковата музика. Постепенно музиката се усложнява дотолкова, че става невъзможно да се изпълнява без диригент. Първите диригентски палки са големи пръти, с които се е удряло по земята. Композиторът Жан-Батист Люли е известен с нещастната употреба на този инструмент – без да иска той удря палеца на крака си, който в последствие гангренясва и музикантът умира след отказана ампутация.
Също така, диригентът показва кога точно да се започне свиренето от всички музиканти. След началото, диригентът подава влизанията на отделни оркестранти или на групи, които се включват самостоятелно. Когато някой има соло или каденца, диригентът не дирижира, но може да отмерва времето за останалите участници. Има, обаче, гениални диригенти, които разбиват всички тези правила на пух и прах:
Диригентът е лидерът в оркестъра
Както във всяка организация, и в оркестъра е важно да има водеща фигура. При възникнали спорове диригентското мнение е това, което се зачита. Той трябва да бъде изключително добър дипломат и психолог, за да организира работата на оркестъра така, че да върви гладко и безпроблемно. Има случаи обаче, в които оркестрантите не приемат личността и възгледите на диригента и протестират срещу него, като дори е възможно да го изгонят от поста му.
Диригентът помага на публиката да следи произведението
Чрез движенията и езика на тялото си диригентът показва какъв е характерът на дадено произведение и тази демонстрация улеснява слушането у публиката. Най-просто казано, диригентът показва на слушателите какво да почувстват. Това е и причината, поради която в днешно време има зали с места за сядане зад музикантите. Там звукът е несравнимо по-лош, но диригентът е с лице към публиката и тя вижда неща, които обикновено са видими само за оркестрантите.
Диригентът е ключова обществена фигура
Диригентите са високообразовани и интелигентни хора на изкуството, които имат безброй контакти не само с други музиканти, но и поради висотата на статута си – с други влиятелни личности от обществото. Диригентите често заемат позиция по различни обществени казуси и са не по-малко важни от политиците. Пример за диригент, който се бори за промяна по голям обществен проблем е Даниел Барембойм, който основава смесен оркестър с музиканти от различни държави в Близкия изток, с който обикаля света в опит да наложи идеята за мир и разбирателство между тези съседски народи, чрез методите на културната дипломация.
Танас
Рейтинг: 1366 ВеселоНаш Боце и той диригент каквото каже това му свирят от оркестъра / министерски съвет /.
Цацарoff - Оставка ! >:-)vhv
Рейтинг: 473 НеутралноПоследно - "Шест причини защо не можем без диригента" или
"Седем причини...."?
Free person
Рейтинг: 714 НеутралноНаистина не може без диригент.Той не само определя репертоара,той знае почти наизуст партитурите,знае и възможностите на оркестрантите и знае как и кога да акцентира.
TonyБез диригент няма оркестър,с малки изключения!
Веселин Дечев
Рейтинг: 1685 Неутралноhttps://www.youtube.com/watch?v=X9mGQU7rGGM
В Русия съм! В Русия съм!Джо Хисаиши в Будокан
planovik
Рейтинг: 575 ВеселоСъщо така работа на диригента е и да следи кой не свири и кой се скатава!
andreas_hofer
Рейтинг: 1007 ЛюбопитноО, 88-а симфония от Йозеф Хайдн?! Браво Дневник! Отличен избор! А, диригентите са като навигаторите - без тях е трудно. На мен ми е интересно друго, дали всички диригенти могат и да свирят добре на поне един музикален инструмент. Андре Рийо например освен, че дирижира свири отлично и на цигулка.
Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна БългарияNelumbo
Рейтинг: 792 НеутралноХм, най-големите диригенти са пестеливи на жестове, та ако слушателят няма сетива и въображение и не го "даде"на музикантите в залата, колкото и да гледа в диригента, нищо няма да почувства.
dimko
Рейтинг: 573 Неутрално"Всеки съвместен труд от по-голям мащаб изисква повече или по-малко такова ръководство, което да установява хармония между индивидуалните дейности и изпълнява общите функции ... Отделният цигулар може да свири сам, но в оркестъра, всички се нуждаят от Диригент..."
sophia_gr
Рейтинг: 442 НеутралноДо коментар [#6] от "andreas_hofer":
Доколкото знам диригентите са задължени да могат да свирят на поне един инструмент, поне един!
КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
Рейтинг: 805 Неутрално/из "Меракът на чичо Денчо" - 1899/
Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/- Оня ден, като минувам през Градската градина, гледам, набрал се свет в един куп, а бандата на войниците засвирила, па свири-свири, та перчинът да ти се разиграе. Приближим се, па гледам как свирят. Има едни, коджамити зор виждат, еле ония с големите бурии... Мани, брате, то да си издухаш и джигера. На тупанджиите по им е лесна работата, ама пък тупанете са големи, та и това не е малка беля, да мъкнеш толков тупан. Един с тупан, друг със свирка, трет с тремпе, всеки по нещо на зор турнат. Ама, гледам, един стои пред них, па хванал една клечка, на, такава така, нема ни колко две педи, па ни духа, ни у тупан бие, а само си върти така на ветър клечката, божем и он нещо върши. Гледам го, гледам, па си мислим: "Ех, весела му майкя, тоя да знае, че живот живее - без мъка печалба!..." Та ако можеш да ме туриш уместо него на тая работа, баш бих ти казал сполай!... А, право да ти кажем, знам, че ще въртим по-харно от него клечката, та затова, санким, и толкова мерак имам на тая работа...
Арон
Рейтинг: 1366 ЛюбопитноДо коментар [#10] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":
Спомням си, че когато Баце за сефте се фтурна кат Банкянцк-Бистришки тайгър у властта, моментално са сетих за чичо Денчо. Неуко, войнствуващо невежество, с апетит съизмерим на бронтозавър, се изявява като "най-големий" специлис, с претенции за бакалавър.
Арон
Рейтинг: 1366 Неутрално[quote#3:"Free person"]Без диригент няма оркестър,с малки изключения![/quote]
Няма изключения. Даже и Йохан Щраус е дирижирал с лъка на цигулката си. Някой все пак трябва да разбира от макроикономика, пардон, музика. Иначе и най-добрите музиканти свирят нестройно
сидер
Рейтинг: 2473 НеутралноДо коментар [#11] от "Сиянието на Мрака":
Не си по темата
Арон
Рейтинг: 1366 НеутралноДо коментар [#13] от "сидер":
Що? Желанието на Баце да е диригент, не е ли съизмеримо с мерака на героя да "върти" пръчицата, защото му се е видела "лесна" тая работа?
otg46594191
Рейтинг: 660 НеутралноДиригентът е като режисьора, в киното. Колкото и да е добър актьорският състав, има нужда от синхронизация и много други, на пръв поглед дребни неща, които върши режисьорът. Интересното е обаче, какво би станало, ако целият оркетър е съставен от диригенти, всеки от които може да свири на съответния инструмент. И те ли биха имали нужда от диригент?
Алексей Толстой/не Лев Толстой/ в книгата си "Ходене на Богородица по мъките" пише, че по време на Гражданската война в Русия е имало белогвардейски полкове, които са били съставени само от офицери.
-Това беше сражение на команден състав, срещу редници - казва писателят - и полковете на червените нямаха никакъв шанс. Навсякъде по фронта те търпяха поражение, когато срещу тях бяха хвърлени офицерски полкове.
Николай Теллалов
Рейтинг: 442 НеутралноВнушение, че живот без премиер-министър е невъзможен, особено ако премиерът не е Бойко?
властта ражда паразитиПубликувано през m.dnevnik.bg
dedo pepo
Рейтинг: 1272 НеутралноТяхното умение-нашето удоволствие.
Hella Good
Рейтинг: 1314 ВеселоЯ, аз мога да свиря сийк анд дестрой на симпатичните ми айбанес китарки и шес без десет със саунд като църковен хор на още по-симпатичната ми японско-американска йоника, вързана към империалистическия ми макбук про, произведен с робски китайски труд.
Facing WorldsТрябва да се пробвам като диригент
Stavrogin
Рейтинг: 768 НеутралноДо коментар [#18] от "evlampi":
Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.китарата е Ебан-ец
Ron
Рейтинг: 442 Веселоhttp://1.bp.blogspot.com/-RUrMvzbY2ZQ/T0BCYdXhUbI/ AAAAAAAAHDg/4-vq9ILPnps/s1600/Conductor.jpg
Алф
Рейтинг: 1231 НеутралноДо коментар [#10] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":
Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.Един и неповторим. Чета си го редовно за добро настроение
Алф
Рейтинг: 1231 НеутралноДаниел Барембойм - велик артист и с благоеодна мисия
Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.jony
Рейтинг: 550 Неутрално[quote#14:"Сиянието на Мрака"]Що? Желанието на Баце да е диригент, не е ли съизмеримо с мерака на героя да "върти" пръчицата, защото му се е видела "лесна" тая работа?[/quote]
he:X-P4-ZJ0mlUJ:www.segabg.com/article.php%3Fid%3D 0000201%26issueid%3D4099%26sectionid%3D2+&cd=1 &hl=en&ct=clnk&gl=us
В допълнение към думите Ви:
Вестник "Сега" http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cac
"Борисов увери още, че министрите му не крадат, но ще бъде безпощаден, ако получи сигнал срещу някого. "Аз още този месец можех да имам 40-50 милиона, но на мен пари не ми трябват. Аз съм 10 години във властта. Ако исках да крада, може ли сега да ставам за резил - на мен ми стига къщичката в Банкя", заяви той. Премиерът направи и други откровения в ефира: че "ГЕРБ трябва да управлява поне още 30 години, за да се сложат нещата в държавата в ред" и че според него "да си премиер е 10 пъти по-лесно, отколкото да си кмет. Имаш телефон с копчета и който министър ти трябва, какъвто проблем има, зависи от теб да го решиш, никой не ти пречи".
bgpatriot
Рейтинг: 723 Неутралнов шеговития дух на постовете се сетих за следния виц:
-- ти можеш ли да свириш на пиано?
-- ами не съм опитвал - може и да мога, що пък да не мога!
такова е и самочувствието на доста политици - напр. :"
-- ти можеш ли да управляваш министерство?"
-- ами не съм опитвал - но може и да мога, що пък да не мога -след като Х, У... са министри!
изобщо едно от наследството на Соца е , че ръководния пост се възприема като награда и възможност за далавери, аме като решаване на управленски проблеми на по- високо равнище!
Милчо Манев
Рейтинг: 8 НеутралноНе е необходимо диригента да притежава възможностите на музикантите от оркестъра.
Станишев-например-управлява цяла държава в продължение на цяла година, без да притежава нужния професионален опит.
Е - вярно-накрая не само публиката ами и оркестъра се разбягаха .