Франсис Пуленк: един от Шесторката

Франсис Пуленк. Снимката е от архива на Френската национална библиотека

© Wikipedia Commons

Франсис Пуленк. Снимката е от архива на Френската национална библиотека



Като част проекта "Концерт на въглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за историята на музиката, на която е посветена поредната среща на децата с музиката.


Днес Венета Нейнска (музикант и организатор на проекта, който беше първият с подобна насоченост и продължителност у нас) разказва за живота на френския композитор Франсис Пуленк, чиято музикална история за слончето Бабар ще звучи на предстоящият концерт в неделя


Музикалната история не изобилства от примери за композитори, които притежават едновременно безспорен талант и материално богатство. Един от малкото такива е френският композитор Франсис Пуленк. Роден в семейство, притежаващо голяма фармацевтична компания, Пуленк израства в охолство. Баща му е страстен вярващ в католицизма, а майка му разбира и познава добре артистичният живот в Париж.




Въпреки, че от малък свири на пиано, Франсис Пуленк никога не посещава специализирана музикална учебна институция. За щастие, той има късмета да учи с един от най-великите пианисти на всички времена – Рикар Виньъс. Каталунският музикант изпълнява музиката на Равел, Дебюси, Ерик Сати, Мануел де Файя, Албениз и ... разбира се, Пуленк. Когато последният губи и двамата си родители в юношеските си години, Виньъс става негов ментор и духовен баща.



Френската шесторка


Рикардо Виньес насочва Пуленк към композирането и младият Франсис прави първите си опити в тази сфера. Общува с прогресивните френски музиканти от началото на 20-ти век, както и с техния наставник – Ерик Сати. Първоначално се сблъсква с разумна доза скептицизъм, поради липсата си на официално музикално образование, но бързо бива приет в така наречената "Шесторка". Там компания му правят Дариус Мийо, Жорж Орик, Луи Дюрей , Жермен Тайфер и Артур Онегер.


Техен артистичен ментор е култовата фигура Жан Кокто, чийто новаторски стил силно се противопоставя на романтичните идеи. Шесторката работи по редица общи проекти, сред които е операта "Младоженци на Айфеловата кула", както и цикълът клавирни пиеси "Албумът на Шесторката", за който Пуленк пише своят чаровен валс:



Раждането на Бабар


Пуленк участва и в двете световни войни, а малко след втората прекарва известно време във френската провинция, заобиколен от семейството си. Там компания му правят племенниците му, които добре познават популярната във Франция история на слончето Бабар.


Чичо Франсис решава да зарадва децата с музикално "оформление" на интригуващата приказка и така се появява неговата версия на произведението за пиано. В последствие клавирната пиеса е оркестрирана, а отскоро съществува и вариант за дует на четири ръце, едно пиано. Премеждията на слончето Бабар, което пребивава за кратко в града и става крал на слоновете, са майсторски представени, чрез музикални похвати:



Право на избор


Музикантът живее бурно, общува с най-интригуващите представители на френския културен живот. Емоционалният му свят е също така богат, като преобладават връзките му със същия пол. Въпреки това, Пуленк все пак се сдобива с дъщеря, която израства с представата, че той е нейн кръстник.


Композиторът остава в историята освен с клавирните си произведения, така и с множеството си вокални творби. Религиозната тематика се завръща в живота и навлиза в творчеството му, след като негов близък колега загива в жестока автомобилна катастрофа.


Репутацията му е предимно на лековат композитор с брилянтно чувство за хумор. Която и негова страна да изберем – сериозната или фриволната – красотата в музиката му е неоспорима.



Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK