Издание от 1948 г.
Една от класическите илюстрации на Джон Тениъл от първото издание на книгата "Алиса в страната на чудесата" на Луис Карол
Една от най-обичаните детски книги от викторианската епоха стана на 150 години. Рожденият ден ще се празнува по различен начин в цял свят - от Япония до Бразилия.
Сред различните изложби, които се организират на много места за годишнината, е и тази в Остин, Тексас, която се открива днес. Любопитен е фокусът й: тя показва преди всичко как "Алиса в Страната на чудесата" веднага успява да се адаптира към това, което днес бихме нарекли мултимедия и маркетинг.
Книгата на Луис Карол е публикувана през 1865 г. и съвсем скоро след това тя е адаптирана за театрална постановка. След театъра започват да се продават играчки на тема Алиса, а след тях тя е сред първите героини, които влизат в киното на все още прохождащата филмова индустрия.
Ето откъс от първата филмова версия от 1903 г.
"Книгата не съдържа приетите конвенционални поуки и етика на времето. Карол ги разиграва така, че ги обръща с краката нагоре", казва за "Ройтерс" Даниел Брюн Сиглер, кураторът на изложбата на Тексаския университет в Остин. Изложбата е в Hary Ransom Center, където се пазят над 200 ръкописа и вещи на писателя - редки публикации, писма и фотографии.
В нея се показва как Чарлз Лудвиг Догсън – каквото е истинското име на писателя - математик в Оксфордския университет, който написва историята за дъщерите на декана си, и по-специално за Алис Лидъл, в един момент трябва да започне балансира между академичния си живот и този на автор на все по-популярна книга.
Догсън кани за художник на книгата си Джон Тениъл, един от най-известните илюстратори за времето си. Колкото по-голяма ставала славата им, толкова повече умора започнали да изпитват от нея. Догсън често изобщо и не отварял писма, адресирани до Луис Карол. Колкото до Тениъл: "Изтръпвам само при споменаването на "Алиса в Страната на чудесата", написал в писмо до приятел, което изложбата показва. Въпреки това Луис Карол започва да става част от "маркетинговата" кампания. Той активно помага при работата по театралната постановка.
Любопитно е как още през 19 век една книга поражда индустрия: картички и играчки на тема Алиса заливат пазара и са едни от най-обичаните – от най-обикновените кукли до специалните хартиени ивици, които се въртят през специален прожектор и показват вид анимация. През 1958 г. Алиса излиза като аудиокнига.
"Има много хора, които се срещат с Алиса чрез филмите, играчките, или адаптираните версии на книгата, но никога не са чели оригинала. Те били толкова популярни, че буквално измествали историята на Карол", казва Сиглер.
Алиса е сред най-експлоатираните образи и до днес. Приключенията й са в над 25 филма, от Дисни до Тим Бъртън, в стотици театрални постановки, едва ли има език, на който да не е преведена и издадена, а пародиите на тема "Алиса" едва ли биха могли да бъдат изброени.