ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът, активността и мандатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи

Солистът-великан

Солистът-великан

© Associated Press



Като част проекта "Концерт на въглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за историята на музиката, на която е посветена поредната среща на децата с музиката.


Днес Венета Нейнска (музикант и организатор на проекта, който беше първият с подобна насоченост и продължителност у нас) разказва историята на контрабаса - главен герой на предстоящият концерт в неделя. 


Ако има един инструмент, който може да се определи като истински великан сред останалите, то това със сигурност е контрабасът. Рядко се среща двойка контрабас-контрабасист, в която музикантът да е по-високият.




Има различни размери контрабаси, но най-разпространеният е ¾. Той тежи около 11 кг, висок е почти два метра и е най-големият и един от най-нискозвучащите в оркестъра, заедно с контрафагота и тубата. Понякога се срещат контрабаси, чиято най-ниска струна е удължена, за да звучи още по-ниско.


Гигантът в струнното семейство обикновено има четири струни, но рядко се срещат инструменти и с пет:



Контрабасът ползва дебели, метални струни, настроени на различни тонове, обикновено на интервал кварта една от друга за разлика от останалите инструменти в семейството на струнните с лък (цигулка, виола и виолончело), където настройването е на по-голямо разстояние – квинта.


Контрабасът се отличава и с металните ключове за настройване, както и липсата на машинки за фина настройка. Изпълнителите имат избор дали да свирят прави или да седят на специални високи столчета. 



В оркестъра контрабасите обикновено са осем на брой и изпълняват ролята на стабилната опора, върху която се гради музиката. Често свирят "пицикато" - с дърпане на струните с ръка. Така добавят и ритмичен елемент към музикалната база и още повече засилват ключовата си оркестрова роля.


Разбира се, свиренето с лък – "арко", преобладава. Много рядко може да се чуе контрабас като солиращ инструмент, което е изненадващо предвид огромния брой концерти с оркестър, написани за него – над двеста. 



Особени екземпляри


Най-големият контрабас, изработван някога, е малко по-висок от 4 метра и е направен от Пол де Вит за музикалния фестивал в Синсинати през 1889г. Ползва се от двама контрабасисти едновременно – единият натиска струните по грифа, а другият работи с лъка.


Друга разновидност е контрабас с три струни. Въпреки, че композиторът Берлиоз го е смятал за доста стойностно изобретение, днес е по-скоро оценяван просто като куриозен музеен експонат.


Диригент или контрабасист


В историята на известните контрабасисти се забелязва особена тенденция, а именно привързаност към диригентската професия. Най-вероятно това е така, заради фундаменталната роля, която инструментът изпълнява в оркестъра и съответно ключовото познание и разбиране за музиката, което тези инструменталисти притежават.


Джовани Ботезини е един от първите виртуози на контрабаса. Неговият деликатен звук и неограничени технически способности го правят известен по цял свят. Той често е дирижирал оперите си и сериозно е допринесъл за богатството на контрабасовия солов репертоар. Серж Кусевицки е друг диригент-контрабасист, който е главният виновник за истинското изграждане на инструмента като солов през 20-ти век.


Един от най-известните и обичани български диригенти, Емил Табаков, е познат на всеки уважаващ себе си контрабасист по света с виртуозните си и съдържателни композиции.



Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK