Ученици се обличат в розово на Деня против тормоза в училище

Ученици се обличат в розово на Деня против тормоза в училище

© Associated Press



Училището би трябвало да е място, където всяко дете да се чувства сигурно и защитено - изолирано от външния свят, заобиколено от грижовни възрастни хора. Често обаче не е така, случва се подрастващите системно да тормозят по-слабите, като ги принуждават да вършат неща, които те не желаят.


Всяка последна сряда от февруари се отбелязва Световният ден против тормоза в училище, известен като


"Ден на розовата фланелка"




За пръв път "Денят на розовата фланелка" е проведен в Канада през 2007 година като протест, организиран от двама ученици - Дейвид Шепърд и Травис Прайс. Те се обличат в розово, за да символизират своята позиция и неприемането на тормоза в училище.


При откриването на учебната година в тяхното училище група по-големи ученици се подигравали и тормозили един деветокласник, че бил облечен с розово поло, докарвайки го до плач. На следващия ден Дейвид и Травис купили и раздали на съучениците си 50 розови тениски в подкрепа на тормозеното дете. Тази инициатива бързо става популярна сред учениците от други училища и държава и днес хиляди училища по целия свят и милиони ученици честват този ден.


Само около 5% от училищата в България се включват в тази инициатива, обяви миналата седмица пред БНР психологът Панайот Рандев.


Училищният тормоз се изразява в обиди, подигравки, измисляне на прякори, блъскане, удряне, взимане насилствено на пари, отправяне на заплахи за саморазправа, в случай че някой разбере за това... Тъкмо и заради това 


процентът на тормозените в училище деца според официалната статистика се разминава драстично с реалния им брой


Поради страх или друга причина повечето деца, жертви на училищен тормоз, не споделят с родителите или учителите си това.


Тормозът между връстници е много подценяван и най-често остава невидим за учителите и родителите, но той е първата и най-основна причина за самоубийствата сред тийнейджърите, казват психолози. А интернет и телефоните го превръщат в 24-часов.


Илюстрация от наръчника, подготвен от МВР.

© Дневник

Илюстрация от наръчника, подготвен от МВР.


Училищният тормоз в повечето случаи е между връстници, съученици и обикновено е организиран в група деца срещу едно дете. Бидейки само, то изпада в пълна безпомощност. Характерното е, че тормозът се повтаря хронично, той не е еднократен акт. Това коментира пред "Дневник" училищният психолог Юлия Попова.


Тя обясни, че учителите много по-лесно от родителите могат да разпознаят, ако дете е жертва на тормоз, защото обикновено то е изолирано. Родителите вкъщи също могат да се досетят, ако виждат детето си трайно потиснато или с разкъсани дрехи, чанти, тетрадки... 


В началото на миналата година МВР публикува наръчник за родители, в който специалисти ги съветват как да познаят, че детето им е станало жертва на тормоз, и как да се справят с проблема. Ако детето изглежда уплашено, когато отива или когато се прибира от училище; отива на училище с нежелание; променя маршрута си, когато отива и се връща от училище; изглежда разстроено, когато се прибира от училище; изглежда неспокойно и е с ниско самочувствие; намира си оправдания, за да отсъства от училище; страда от безсъние или сънува кошмари; губи апетит - не е задължително да е тормозено, но трябва внимателно да се опитате да разберете дали нещо в училище го тревожи, съветват психолозите. "Момчетата особено


трудно признават, че са слаби, безпомощни, че някой ги е набил


Те не се оплакват нито на учителите, нито на родителите, така че тяхна е ролята да го наблюдават", коментира Юлия Попова.


В рамките на проект за превенция на училищния тормоз се е оказало, че статистиката в България не се отличава от международната - около 5% от учениците са подложени на тормоз, а агресорите са около 1.5% от учениците. Попова обаче признава, че реално този процент е много по-висок. Според психолога Панайот Рандев около 25% от българските ученици са били обект на тормоз през последния месец. "Това са над 200 хиляди деца. Според официалните институции случаите са около 100", коментира той пред БНР. 


По думите на Юлия Попова проблемът е в училищната среда. "Цялата среда се поддава на влиянието на подобни агенти, агресивни ученици и успява да се превърне в безпомощна. Или всички търпят, или всички се смеят и жертвата се чувства сякаш всички са срещу нея, а то не е точно така".


Ако детето ви е подложено на тормоз, незабавно въпросът трябва да се отнесе към класния ръководител, съветва психологът. Трябва да му кажете всичко, което знаете, и той следва да провери как стоят нещата. Следва работа на много нива. "Започва се от агресора, не от жертвата. Защото той е този, който трябва да се промени. Има си психологически подходи за разговор с него. Агресивните деца не бива да се наказват, а да се събуди съчувствието у тях. Да бъдат потиснати да осъзнаят какво вършат, защото в повечето случаи


агресорите не са наясно с жестокостта, която проявяват


обясни Юлия Попова. Следва разговор с жертвата, да му се помогне на тормозеното дете. След това се работи задължително и с класа. "И тъй като винаги публично се извършват тези деяния, много е важно свидетелите да имат активна позиция, правилно отношение към случващото се и да се намесят в защита на жертвата", подчерта тя.


Ученици се обличат в розово на Деня против тормоза в училище

© Юлия Лазарова


Последиците от училищния тормоз върху детето в дългогодишен план са много тежки. Проблемите, причинени от тормоза в училище, не свършват с прекратяването на насилието, показва изследване, направено от университета "Ставангер" и от Центъра за кризисна психология "Берген" в Норвегия през 2013 година. Жертвите може да имат нужда от дълготрайна подкрепа, 33% от тормозените от съученици деца страдат от посттравматичен стрес. 


"Тормозът е една от най-тежките травми, които може едно дете да преживее в училище. Понижено самочувствие, накърнена самооценка, депресивни симтоми развиват децата жертви", коментира Юлия Попова. Детето започва да си мисли, че никой не го разбира, никой не го харесва, че май наистина нещо с него не е наред. То се чувства некомпетентно и самото то не се харесва. Последиците са тежки и трайни в дългогодишен план, обобщи тя. По думите й особено продължителният тормоз е изключително опасен за психиката на детето и през годините, когато стане възрастен човек. 


Важно е, когато стане ясно, че дете е подложено на тормоз от връстниците си, бързо и активно да се работи за неговото прекратяване, отбеляза специалистът. Защото има една погрешна теза, че жертвата сама трябва да се справи и че тя може да се справи сама, което не е вярно. И ако жертвата види, че някой го защитава, че обръща внимание на проблемите му, спира вредният процес на мислене, че причината е в него. 


Ученици се обличат в розово на Деня против тормоза в училище

© Юлия Лазарова



За да не се превръща детето ви в обект на тормоз в училище, психолозите на МВР дават следните съвети:


- Стимулирайте го да развива умения да общува и да разбира другите хора – това ще му помогне да спечели симпатиите на съучениците си.


- Учете детето си да работи в екип и да уважава постиженията на другите.


- Предпазвайте го от прекалена амбициозност и прояви на егоизъм.


- Помислете дали облеклото и прическата на детето ви, или поведението, което изисквате от него, не са причина за подигравки от страна на други деца.


- Помогнете на детето си да изглежда добре, за да има самочувствие и да бъде харесвано.


- Окуражете детето си да намери и развие интереси и хобита – тези занимания ще повишат самочувствието и самоуважението му.


- Насърчавайте го да прекарва междучасията и свободното си време извън училище с приятели и съученици


- Помогнете на своето дете да срещне нови приятели извън училище.


- Научете детето как да търси помощ от възрастен при нужда.


- Обяснете му, че споделянето с възрастен не е клюкарстване, а решимост да се справи с тормоза.


- Ако вие или вашето дете се нуждаете от допълнителна квалифицирана помощ, говорете с педагогическия съветник или потърсете специализирана психологическа помощ.

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 2008 Любопитно

    "Как да познаят, че детето им е жерва на тормоз..." - а, не как да ВЪЗПИТАВАТ детето си, че толерантност и разбиране са неща, по-значими и в у-ще, и в живота!? Гражданско възпитание ли щяха да въвеждат?!

    Коментиране на анализираното, вече...
  2. 2 Профил на sophia_gr
    sophia_gr
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Много политически коректна снимка, Дневник. А точно ромляните са тези, които тормозят най-много. Аз не знам някой тях да тормози. Та можехте да сложите снимка на българчета.

  3. 3 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 1520 Неутрално

    До коментар [#2] от "sophia_gr":

    немате си идея колко сте далече от истината - ромските деца са едни от най-кротките в училище, традиционно най-рискови са две групи - супер разглезени и такива, които са мачкани и необичани вкъщи

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  4. 4 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 605 Неутрално

    [quote#3:"hhhuuunnnn"]ромските деца са едни от най-кротките в училище[/quote]

    Абсолютно кротки са, най-вече защото ги няма.

    "Щастие за всички даром, и никой да не бъде пренебрегнат!"
  5. 5 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Явно идеята на мероприятието е да покажем, че не ни е страх от тормоза.
    По надолу, в съветите от МВР съвета е точно обратния - да не се държите като много различни:

    ""- Помислете дали облеклото и прическата на детето ви, или поведението, което изисквате от него, не са причина за подигравки от страна на други деца.""

    "Щастие за всички даром, и никой да не бъде пренебрегнат!"
  6. 6 Профил на saergfsdfgsdfg
    saergfsdfgsdfg
    Рейтинг: 221 Неутрално

    първата снимка даже не е от България... ама на кой му пука... нали има "розово" на нея.........

  7. 7 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Сигурно е различно в по-малките градове, но в София циганчетата са тотално малтретирани. В моето училище 1-7 клас имаше няколко циганчета, едното редовно се озоваваше в кофите, другото всички го подиграваха колко е тъпо и т.н. Децата са ужасни същества, а учители и родители вместо да възпитават, насърчават първичните инстинкти.

    Разбира се, там където циганетата са мнозинство, предполагам е обратното...

  8. 8 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 573 Неутрално

    [quote#3:"hhhuuunnnn"]немате си идея колко сте далече от истината - ромските деца са едни от най-кротките в училище[/quote]

    В моя град "ромчетата" бяха най-големите побойници и насилници. В София не знам как е.

  9. 9 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 223 Неутрално

    Поредното мероприятие.
    Две статии в един ден е много.
    Най-жестоки с децата са служителите на Министерството на образованието. Те създават базата за тежка агресия в училище.
    (Виж Дневник 2013 (от Дойче Веле) "Упадъкът на българското училище" - Всички деца са жертва).
    За съжаление училищните психолози като цитираните си затварят устата за проблемите, за да не ги уволнят.
    И прехвърлят всичко изцяло на децата. Ужасно срамно е това тяхно поведение, на психолозите. Тази безгражданственост, спотаяване и скриване, когато се напипа същината на проблема. Никакви ги няма.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK