За миналата година са регистрирани 1045 случая на училищен тормоз

За миналата година са регистрирани 1045 случая на училищен тормоз

© Надежда Чипева, Капитал



Училищният тормоз може да има изключително тежки последици върху личността. Преживяванията за жертвата са продължителни и много мъчителни.


В много случаи е възможно отговорът на жертвата, търпяла дълго тормоза, да е с тежки физически последици, дори крайни по отношение на мъчителя, възможно е да се появят вегетативни страдания и да се нанесат трайни поражения върху психиката й.


Тормозът е един и от факторите за отпадане на децата и учениците от училище. В този смисъл е важно да се развива чувствителност и непримиримост към тази форма на агресия.




Това коментира пред "Дневник" психологът Татяна Предова, главен експерт "Достъп до образование и подкрепа на развитието" в министерството на образованието. Днес се отбелязва Световният ден против тормоза в училище.


"Училищният тормоз и тормозът като феномен е форма на насилие, която се определя като сбор от съзнателни негативни постъпки, които са дълготрайни, насочени към един и същ ученик от страна на друг ученик или група ученици. В училищни условия обикновено той се случва на места, където няма възрастни в този момент, или се прикрива, маскира под формата на игра.


С развитието на информационните технологии като форма на тормоз се популяризира кибертормозът, който може да се изразява в разпространение на слухове, компрометиращ снимков материал, подигравки спрямо определено лице. На практика този тормоз може да продължава денонощно и последиците за детето могат да имат изключително тежки измерения", коментира психологът.


За миналата година са регистрирани 1045 случая на училищен тормоз

© Цветелина Белутова, Капитал


През 2012 г. Министерството на образованието, младежта и науката с участието на Министерството на труда и социалната политика, Агенцията за социално подпомагане, Държавната агенция за закрила на детето, Министерството на вътрешните работи, Централната комисия за борба срещу противообществени прояви на малолетни и непълнолетни и неправителствените организации Национална мрежа за децата, фондация "Стъпка за невидимите деца в България", фондация "Асоциация Анимус", Дружеството на психолозите в България и УНИЦЕФ, разработи Механизъм за противодействие на училищния тормоз.

Той има за цел да очертае рамките на единен механизъм за противодействие на тормоза, който да подпомогне училищата в техните усилия за справяне с това явление. Този документ (в прикачения файл) по съдържание е по-скоро методическо ръководство, но със задължителен характер и се прилага от учебната 2012/2013 година. 


Документът много подробно разяснява феномена тормоз, както и начините за справяне с него на ниво дете, клас и училище. Изисква се всяко училище да се запознае с този документ и да се ръководи от него в работата си, като отчита и спецификата си.


Всяка година Министерството на образованието и науката (МОН) посредством регионалните инспекторати по образованието отчита състоянието на агресията в училище, съобщиха от там. Те предоставиха и следните данни:


За учебната 2011/2012 година в училищата в България са регистрирани 1 628 инциденти, за 2012/2013 година те са  2 100, а за 213/2014 учебна година - 2 192.


Общо регистрираните случаи на физически, прихически, вируален или вербален тормоза за миналата учебна година са 1 045.


За миналата година са регистрирани 1045 случая на училищен тормоз

© МОН


От данни в таблицата – за учебната 2013/2014 година и за проследяване на тенденциите за последните 3 учебни години, е видно, че данните са недостатъчно реалистични, тъй като действителността показва, че следва да се отчитат по-високи показатели. "Причините за това разминаване са комплексни и са свързани както с неразпознаване на феномена, така и с нежелание от страна на директорите на училищата да се споделя", обясни Татяна Предова.


В страната са обучени 11 315 специалисти по проект "Квалификация на педагогическите специалисти" по ОП "Развитие на човешките ресурси" за справяне с агресията и насилието в училище, информира тя.


През последните месеци МОН е предприело множество конкретни стъпки в тази посока, като по-тясно свързаните с тормоза в училище са:


- създаване на междуведомствена работна група в МОН, която да изготви механизъм за превенция на риска в образователната среда, с което да се подобри грижата за децата и учениците в училище. Групата включва представители на Държавната агенция за закрила на детето, Министерството на труда и социалната политика, Агенцията за социално подпомагане, Министерството на здравеопазването, Министерството на вътрешните работи, Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, Регионалния инспекторат по образованието – София-град, Националната мрежа за децата и други неправителствени организации, работещи с деца, както и експерти и директори на училища от системата на народната просвета.


- участие в съвместна група с Министерството на вътрешните работи, която да очертае мерки за справяне с агресията в училище. В рамките на тези мерки предстои да бъде актуализирано споразумението между двете министерства в областта на работата за превенция на престъпленията от и срещу деца и осигуряване на сигурна училищна среда;


- планиране на обучение за учебната 2014/2015 година на експерти от регионалните инспекторати по образованието в прилагане и контрол на прилагането на Механизма за противодействие на училищния тормоз;


- партниране в осъществяването на проекта "Училището като център в общността" на Националната мрежа за децата;


- партниране на фондация "Джендър образование, изследвания и технологии" при реализирането на проекта "Училище без насилие и стереотипи, определени от пола".


За миналата година са регистрирани 1045 случая на училищен тормоз

© Анелия Николова

Проектът на Закона за предучилищното и училищното образование, който бе гласуван на първо четене в Народното събрание, въвежда съвременни подходи за управление на дисциплината. В него дисциплината се разглежда като работа по предписване и гарантиране на стандарти за поведение в училище, изключващи всякакви форми на насилие и тормоз.


"Поведението се разглежда като форма на комуникация на емоциите и мислите на хората, поради което е важно да се разберат неговите мотиви и след това да се избират подходящи за случая интервенции. Те ще представляват пакет от планове, които са индивидуализирани и модифицирани според особеностите и потребностите на съответния индивид", коментира Татяна Предова текста в законопроекта.


Тя обясни, че се въвежда екип за подкрепа за личностно развитие за всяко дете и ученик, който среща затруднение при ученето, включването и участието, като деца със специални потребности, деца, преживели насилие, деца в конфликт със закона, деца, застрашени от отпадане от училище.

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    Това си е част от естествения подбор в крайна сметка. Някои деца са лузъри и колкото по-рано в живота си го научат, толкова по-добре за тях самите!

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  2. 2 Профил на Imeto mi
    Imeto mi
    Рейтинг: 992 Неутрално

    До коментар [#1] от "Ойро Пролетариат":

    Евалата лузър.

  3. 3 Профил на Tru Soulja
    Tru Soulja
    Рейтинг: 658 Неутрално

    До коментар [#1] от "Ойро Пролетариат":

    Къв естествен подбор , бе? Ако някой от "тия готините" ми барне детето ще го накарам да му вика шефе и да му целува обувките пред всички.

    Най-добрият съвет, който съм получавал, е да избягвам банките. Те ти дават чадър, но, когато завали, ти го вземат
  4. 4 Профил на abnell
    abnell
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#1] от "Ойро Пролетариат":

    Ако искаш да живееш според естествения подбор отивай в гората.

  5. 5 Профил на Tru Soulja
    Tru Soulja
    Рейтинг: 658 Неутрално

    Не се заблуждавайте деца тия дето не са луузъри живота им е в училище като завършат изкарват една година в униветситетаа не могат да изкарат защото са посредствени или ги гонят заради лошо държание.това не са хора а са маймуни , които не могат в цивилизацията свършват като таксиджии строителни работници нарко дилъри или живеят с тяхните.

    Най-добрият съвет, който съм получавал, е да избягвам банките. Те ти дават чадър, но, когато завали, ти го вземат
  6. 6 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 696 Неутрално

    .... като текст и намерения - МНОГО ДОБЪР 5;
    Но в крайна сметка за да има резултати - „Дела трябват, дела - не само думи“.
    От информацията има един (поне според мен) смущаващ факт - обучени специалисти - 11 315, срещу 2 190 прояви.
    Къде е несъответствието???

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  7. 7 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 4241 Неутрално

    Винаги е имало детска агресия, въпроса е как да се вкара в някакви разумни граници, без да има крайности...! Децата са жестоки и без задръжки и много могат да навредят на околните деца и на самите себе си! Единственото лечение за това е добрата среда и постоянната заетост с учене и спорт!
    Във всеки един клас винаги има по някой келеш, който си мисли че е някакъв неформален тартор и се мъчи да се налага до момента в който не отнесе няколко тупаника от някой изкаран от нерви родител...! Знам, че звучи грозно, но това е самата истина!

    Бивш tww09306483.
  8. 8 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 244 Неутрално

    Един ден дойде на интервю за учител кандидат за поста.
    Питаме го:
    Вие с Офис продукти работите ли?
    Работи, работи, каза баща му, който беше дошъл с него.

    Така и К.А.
    Вие за директор на държаван агенция ставате ли?
    Става става, казват по-телефона.

    Хилядите обучени за съжаление често са просто обикновени доносници в крайна сметка. Когато един учител няма задоволителна педагогическа квалификация и не умее да работи с деца, нито обща правна култура, да върне на министъра негодните пособия и др. неща (да обжалва в съда заповедта за използването им) тогава прибягва до "обучения" от описания вид.

    Голяма част от "обучените" са хора и с проблеми като учители, несправящи се със служебните си задължения, и стават в крайна сметка обикновени доносници и т.н.

    Така се контролира населението чрез децата. А фондации просто използват държавни средства или осигурени практически от държавата.

    Но такива фондации се крият, когато родителите ги викат да анализират прочините за агресията (лошата организация в училище).

    Ние не можем да въздействаме - с тези думи ОТКАЗВАТ в същата тази фондация *** (цитирана)*** да работят и прикирват манипулациите с деца в училище.

    Борбата с агресията, поставена като цел винаги води до агресия!

    Ако говориш за самоубиства, те се учеличават!

    Ако наистина им пукаше за децата, биха обявили: не на курсовете за езици и дискриминацията в училище, да подобрим чуждоезиковото обучение в самото училище или нещо друго.

    Но когато населението трябва да се "обхване", могат да се използват психолози!

    Да, има агресия в училище. Тя е причина за училищен тормоз. Не, не на фондации като тези, не това е начинът.

  9. 9 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1448 Неутрално

    Децата преживяват много тежко тормоз от съучениците си. Стига се и до самоубийство.
    Според мен, най-важното е да има диалог между деца и родители, за да могат децата да споделят проблемите си. Често родителите даже не подозират за тях.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK