Според експерти законопроектът застрашава приобщаващото образование

Според експерти законопроектът застрашава приобщаващото образование

© Анелия Николова



Тревога от опасността промените между първо и второ четене да изменят смисъла на законопроекта за предучилищно и училищно образование в частта, която се отнася за приобщаващото образование изразиха неправителствени организации. Опасенията си те изложиха на провелата се в петък кръгла маса на тема "Приобщаващо образование – образованието на 21 век".


Неправителствените организации подкрепят първоначалната философия на проектозакона, според който отговорността за приобщаващото образование е на училищата и детските градини, съобщиха от Центъра за приобщаващо образование. 


Според експертите досегашните ресурсни центрове не би трябвало да оценяват, насочват, наблюдават, подкрепят и да водят случаите на всички ученици и деца, които се нуждаят от допълнителна подкрепа. Те са също така против преименуването на им на регионални центрове за приобщаващо образование или специализирани звена за приобщаващо образование. Това е подмяна на смисъла, ценностите и философията на приобщаващото образование, се казва в съобщението и се подчертава, че




приобщаващото образование трябва да се случва в училище и в детските градини и то е тяхна отговорност 


Експертите настояват, че училищата по закон трябва да получат и отговорността, и ресурсите за това – да наемат специалисти, да осигурят подкрепяща среда, да работят с родители, т.н. 


Приобщаващото образование не се отнася за децата със специални образователни потребности, то е за всички: деца, учители, родители, се казва в съобщението. То зависи от всеки учител, всеки ден: развиване на способностите и личността на детето, премахване на всички бариери, които могат да възпрепятстват ученето и участието на всяко дете, отношение на приемане, разбиране, уважение, грижа, подкрепа.


Децата, които имат нужда от допълнителна специална подкрепа, трябва да я получават в училище


а не да са грижа на ресурсните учители, както досега. Ресурсните центрове са ценна част от приобщаващата общност, именно като оказват методическа подкрепа на учителите, извършват вторична, специализирана оценка на потребностите на децата, които не се справят след предоставена допълнителна подкрепа в училище", заяви Ива Бонева, изпълнителен директор на Центъра за приобщаващо образование.


От центъра отбелязват, че успешното приобщаващо образование минава през преместване на центъра на приобщаване и подкрепа в училище, през овластяване на училището, през превръщането на училището в общност от професионалисти, които имат и знанията, и уменията как да бъдат полезни на децата, които работят в отношение на доверие, в екип и с участието на родителите.


Център за приобщаващо образование е неправителствена организация, чиято основна цел е да помогне на колкото може повече деца да учат и играят заедно със своите връстници. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3546 Весело

    Приобщаваме ромите? На тях им трябват много „ресурсни“ центрове.

  2. 2 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 590 Разстроено

    Слушал съм "Жив е той ...", в изпълнение на седмокласник от "смесено" училище - душата ме заболя ...

  3. 3 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2843 Неутрално

    "отговорността за приобщаващото образование е на училищата и детските градини" - даа, да работят с родители и най-вече да ги ОгръмОТЯВАТ тях. Сложността на взаимоотношенията с разните организации и експерти е, че ТЕ нямат реална представа какво става в БГ училище. Там са за малко - заради поредния проект, за поредна лекция с неразбираеми, но услужливи за чиновниците терминологии, за някаква си тяхна "борба" за нещо, което е без основа, без традиции, но с упоритостта да го налагат за да бъдат удовлетворени те самите, а в училището остават учители, подмятани от поредните изблици на гениални ОПравляващи ги и учещи как да правят нещата, които не само не разбират, а и не знаят как да ги наложат ако все пак са стойностни. А, децата винаги са били деца, те следват истински загрижените за тях, но ако те са уверени, знаещи, че могат да възпитават граждани, а не поданици, ОгръмОТЯВАНИ първосигнално по методики, за които всяко творческо отклонение е нарушаване на чиновническия морал. Традициите на българското училище винаги са били изграждани чрез знания - трайни, съобразени с бита и същността на българите. Затова са и просъществували през вековете, а налагането на привнесени ценности, колкото и лъскави да са, израждат и училището и възпитаниците му.

    Обичай света като самия себе си - тогава наистина ще можеш да се грижиш за всичко
  4. 4 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2024 Неутрално

    Експертите настояват, че училищата по закон трябва да получат и отговорността, и ресурсите за това – да наемат специалисти, да осигурят подкрепяща среда, да работят с родители, т.н. Е,то тава кусура на всичките ни закони в образованието(и не само там)че не са обезпечени с ресурси(кинти) за да наемат специалисти, да осигурят подкрепяща среда, да работят с родители, т.н.

  5. 5 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2205 Неутрално

    Трябва да се работи по места - браво за предложението. Първият ми братовчед е учител в "средищно училище". Демек - училище в най-голямото село в околността. Въпреки че теоретично трябва да е учител по география, ги учи как се пише правилно на български, кога е създадена българската държава, как се смята обиколката на триъгълник и т.н. Там са проблемите, не пред Министерството на Образованието. Дайте възможност на хората по места да работят (с моите пари) и няма да има неграмотност и т.н.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK