Валентина Стоева от "Бисерче вълшебно": Съвременните книги говорят на езика на децата

Валентина Стоева

© Личен архив

Валентина Стоева



Миналата неделя приключи гласуването за най-добрата детска книга, избрана от деца, "Бисерче вълшебно". Повече от 3000 деца от 6 до 15-годишна възраст подкрепиха любимата си книга за миналата година, като гласуваха за нея в три възрастови категории.


На 22 април на тържествена церемония предстои да бъдат обявени книгите победители. Кампанията традиционно ще завърши с детски книжен празник в София на 26 април, по време на който ще бъдат изтеглени и късметлии сред гласувалите деца. Те ще спечелят комплекти с книги от фондация "Детски книги", подаръци от "Игрите на ГоГо", електронен четец от "Детски Дневник", специални подаръци от Da Vinci Learning и още изненади.


За зараждането на "Бисерче вълшебно", как инициативата  се възприема в страната и какви други идеи имат организаторите от сайта Detskiknigi.com, за да насърчат четенето сред децата говорим с главния му редактор Валентина Стоева.




Кога и как дойде идеята да създадете наградите "Бисерче вълшебно"? 


- Проектът "Бисерче вълшебно" се роди през 2013 г. Идеята за награда, в която децата определят своята любима книга, се въртеше в главите на екипа ни няколко години преди това, докато следяхме новините около подобни световни награди за детска литература. Липсата на български аналог обаче, както и влошаващите се резултати на българчетата според световните изследвания PIRLS и PISA, ни подтикна да създадем наградата като метод за насърчаване на четенето сред децата. 


Така в началото на февруари 2013 г. се появи идеята да учредим награда за най-добра детска книга, избрана от българските деца. Решихме да свържем наградата с 2 април - Международният ден на детската книга - и в съвсем кратки срокове сайтът Detskiknigi.com се оказа организатор на единствената по рода си годишна награда в България. 


Първото издание, организирано малко на инат, без никаква предварителна подготовка, успя да спечели интереса на над 1300 деца. Този резултат ни показа, че сме на прав път в насърчаването на четенето чрез "Бисерче вълшебно". 


След като обобщихме резултатите от първото издание, основахме фондация за насърчаване на четенето "Детски книги" и започнахме да развиваме наградата, опитвайки се да обединим усилията на семейството, училището, библиотеката, институциите, медиите и бизнеса за превръщането на децата в читатели и елиминирането на негативните тенденции в областта на грамотността сред подрастващите.


Вече трета година организирате надпреварата. Как си обяснявате факта, че все повече деца се включват в гласуването?


- Смятам, че броят на участниците в "Бисерче вълшебно" се увеличава непрекъснато по няколко причини. Първо, тя е нещо нестандартно - прилича на игра и макар да е свързана с книги и четене, провокира интереса на подрастващите, дава пълна информация за заглавия, които децата може и да не познават. Наградата изненадва малките читатели, защото не прилича на нищо познато – не изисква, не задължава, дава право на мнение, а и чрез нея печелиш грамоти, награди... 


Второ, "Бисерче вълшебно" вече не е нещо непознато и за възрастните. Истината е, че децата имат желание да участват във всякакви забавни инициативи, но възрастните са онези, които решават дали да им разкрият информацията за дадено събитие, за дадена книга и т.н. Вярвам, че за тези три години успяхме да убедим все повече възрастни, че зад наградата стоят сериозни изследвания. Ние непрекъснато следим докладите на експертите по грамотността (европейски и световни), на различни световни организации, насочени към образованието и четенето и се опитваме да ги адаптираме към българските условия. Отделно от това се опитваме да чуваме децата и да се съобразяваме с техните интереси, да сме в крак с времето.


Всичко това ни провокира да променяме непрекъснато награда "Бисерче вълшебно" и май тъкмо тези промени карат все повече деца да ни се доверят и да покажат, че е също имат мнение.


Как мотивирате децата да се включат?


- Честно казано, повече трудности срещаме да мотивираме възрастните да споделят информацията с децата. Младите читатели обичат да изразяват своето мнение и ако имат възможност да го правят, те са склонни да участват в подобни инициативи. Когато видят новите заглавия, номинирани в наградата, когато разгледат чудесните илюстрации или се докоснат до текстовете, те са абсолютно запленени... И мисля, че получаването на грамота за почетно жури или възможността за награда от томболата ни не са чак такъв стимул за участие, колкото възможността децата да покажат, че имат собствено мнение.


Възрастните от друга страна понякога подхождат с недоверие към наградата, защото тя включва заглавия, често твърде непознати за тях. За да не навлизаме в полето на образователните институции, а и за да избегнем елемента "задължителност", номинираните в наградата заглавия не се изучават в училище. Освен това те са издадени през предходната на гласуването календарна година, а любимите автори на възрастните като Астрид Линдгрен или Ерих Кестнер отсъстват от списъците с номинирани заглавия. Но в крайна сметка смятам, че ако не следвахме този модел на поведение при номинирането на заглавия, победител за вечни времена щеше да бъде "Пипи Дългото чорапче".


Истината е, че детско-юношеската литература, издавана през последните години в България, е значително променена и книгите "говорят" на езика на съвременните деца. Според наблюденията ми това е най-добрата мотивация за един малчуган да участва в "Бисерче вълшебно" – като открие, че книгите говорят за понятни неща и че можеш да откриеш своето бисерче сред огромния набор от заглавия.


Какви са наблюденията ви – четат ли децата? Малките или по-големите деца четат повече?


Децата обичат да четат, но все по-голяма част от тях подхождат с недоверие към книгите, които възрастните им предлагат. Ние често забравяме в какво време живеят днешните деца – от една страна те знаят много повече за света от нас, когато сме били на тяхната възраст, а от друга нямат сантимент към времето, в което се е случвало нашето детство. Затова нашите любими детски книги може и да се струват непонятни на част от съвременните деца. Важно е да отбележим също, че в самото ни общество книгата е изместена на много заден план и е напълно нормално да срещнеш възрастни, които не са чели книга отдавна, които не купуват книги, но пък притежават високотехнологични устройства. Затова онези деца, които четат, обичат да го правят, но се срещат и такива, които не познават книгата като източник на забавление, на информация.


Хубавото е, че малчуганите много по-лесно се адаптират към промени и са склонни да експериментират. Стига само да им покажеш, че книгите са интересни, предразполагат към забавление и това често е достатъчно, за да се запали искрата за четене. Естествено, малките читатели са по-склонни да четат и според мен това се дължи не само на близостта на началния курс на обучение до детството, но и на структурата на образователната ни система – един учител, който е постоянно до децата, много по-лесно ги мотивира за каквото и да било. Проблемите с нечетящите се появяват изключително силно след 4 клас, когато се появават учители по различните предмети, очакванията към децата стават коренно различни, а изучаваните произведения по литература често са непонятни за учениците заради недостатъчни познания за историческия контекст, в който се развива действието. И точно в тази възраст е изключително важно възрастните да дават възможност на юношите да четат онова, което им е интересно, за да не престанат те да четат изобщо.


Само изучаваните в училище произведения ли четат или търсят и допълнителна литература?


- Най-често децата се срещат с учебната литература – тя се препоръчва от учителите, среща се в библиотеките и се купува от родителите. Децата принципно разполагат с ограничен набор от информация, подаден към тях от възрастните. Възрастните обаче забравят понякога, че ролята на детско-юношеската литература е да дава отговори на въпросите, да обяснява света.


Мисля, че задълбочаващите се проблеми сред децата се дължат до голяма степен на факта, че те не знаят откъде да получават правилни отговори на въпросите, които ги вълнуват. Ако едно време ние сме намирали обяснение на заобикалящия ни свят в книгите от нашето детство, те често не могат да отговорят на въпросите на днешните деца, защото времето, в което живеем, е коренно различно. Затова в "Бисерче вълшебно" децата могат да открият книги, които говорят на техния език и дават отговори на техните въпроси. Мисля, че колкото повече млади читатели узнаят за съществуването на подобни заглавия, те биха чели много повече и с по-голямо удоволствие. Това се потвърждава и от наблюденията ми при срещите с децата – изненадата, че съществува и друг тип литература освен изучаваната в училище, често обръща представите им в полза на четенето.


Кой и как ви помага, за да стигне информацията за гласуването до повече деца?


- Безспорно огромна помощ ни оказват учителите и библиотекарите от цялата страна. Щастлива съм, че имам възможността да работя с толкова активни хора. Те прегърнаха идеите ни и като истински будители разпространяват посланията за значимостта на четенето сред своите възпитаници. Важна за нас е и ролята на институциите – наш патрон за втора поредна година е президентът Росен Плевнелиев, а МОН също ни подкрепи, разпространявайки информацията до училищата в страната. Честно казано, ролята на всяко едно от звената, ангажирани с възпитанието и отглеждането на децата, е важна за насърчаване на четенето и всеки един от партньорите ни има своята важна роля в разпространението на информацията за наградата.


Организирате ли съпътстващи инициативи и какви?


- Освен онлайн кампанията, "Бисерче вълшебно" се развива и офлайн. За да популяризираме информацията за номинираните заглавия, да срещнем книгите с малките читатели и да подпомогнем възрастните в насърчаването на четенето, провеждаме срещи в училища и библиотеки. За трета поредна година участваме в "Походът на книгите" – кампания на Асоциация "Българска книга". Участваме и в проект "Пътуващите сандъчета" на Българската библиотечно-информационна асоциация, като 6 сандъчета с книги от наградата пътешестват из библиотеките в страната и децата могат да се докоснат до тях.


Традиционно организираме детски книжен празник, чрез който благодарим на децата за това, че са станали част от журито в наградата. Тази година партито ще бъде на 26 април от 11.45 часа в Bulgaria mall и по време на него ще изтеглим чрез томбола имената на децата, които ще грабнат комплекти с книги и много други награди, осигурени от партньорите ни в кампанията.


Новост в "Бисерче вълшебно" 2015 е и изложбата на илюстрации на ученици от НУИИ "Илия Петров", София, които се превърнаха в плакати на третото издание. Всички желаещи да видят как рисунките се превръщат в плакати, могат да заповядат от 22 до 27 април в галерия "Кредо Бонум" в столицата. За втора поредна година "Бисерче вълшебно" ще има и читателско гнездо в Нощта на литературата на 13 май, но с това инициативите ни няма да приключат.


Какви трудности срещате?


- Затрудненията ни са свързани с факта, че номинираните заглавия са нови и не се срещат в библиотеките. Друга пречка пред още по-широкото разгръщане на кампанията е недоверието на възрастните към новите четива, които не познават. Финансирането на подобен тип кампании също е проблематично, защото всички говорят колко не четат децата, как книгите са важни и т.н., но щом се стигне до финансирането на проекти, насочени към образование и грамотност, изведнъж се оказва, че те не са приоритетни.


Моето убеждение е, че промяната в страната ни е възможна единствено чрез изграждането на грамотно гражданско общество и този процес е пряко свързан с уменията на децата да четат, да обработват огромния обем от информация, който ги залива и да правят преценки. Затова за мен и колегите ми насърчаването на четенето е приоритет и каквито и затруднения да срещаме по пътя си, те са нищо в сравнение с успеха да убедим дори и само още едно дете, че четенето си струва!


Как се възприема инициативата в страната? Срещат ли се разочаровани?


- Вероятно може и да изглежда странно на пръв поглед, но "Бисерче вълшебно" се възприема много по-добре в страната, отколкото в столицата. Обяснението е много просто: децата извън София нямат толкова много разсейващи занимания, а и четенето някак се е запазило на по-голяма почит в провинцията. От проведените до момента кампании ми прави впечатление, че в страната връзката между училището и библиотеката е много силна и работи успешно в полза на четенето. Библиотекарите са чудесни помощници на учителите с интересните инициативи, които провеждат, а освен това имат възможността да излизат и извън рамките на учебния материал, превръщайки се в посланици и на новите книжни идеи.


Разочаровани вероятно винаги ще има, защото е трудно да отговориш на всички очаквания и да задоволиш всички интереси. Ние сме отворени за препоръки и забележки и във всяко следващо издание се опитваме да променяме наградата, за да се срещаме с все по-малко недоволни малки и големи читатели.


Какви други кампании организирате, за да насърчите четенето сред децата? 


- Освен "Бисерче вълшебно", другата ни мащабна кампания за насърчаване на четенето е "Читателска щафета". Тя е интересна по своя формат: в рамките на три месеца читателите от 6 до 13 години са поканени да прочетат минимум 3 книги от предложените за съответното издание четива, да попълнят форма за участие и да я изпратят по пощата. Първите 500 участника печелят колекционерски значки и грамоти, в края на кампанията раздаваме и награди на томболен принцип.


Тази кампания е много обичана както от децата, така и от учителите, защото заглавията, които подбираме, предполагат много съпътстващи игри и конкурси. И тук четивата са нови и не се изучават в училище, но пък чрез тях учителите могат да предадат на децата голяма част от уроците. Прави ми впечатление, че все по-малко възрастни умеят да попълват формуляри, а в ежедневието ни се налага непрекъснато да го правим. Е, "Читателска щафета" например предлага не само забавление чрез книгите, но и стимулира усвояването на такива практически умения. А какво да кажем за писането на писма и адресирането им? Или за резюмирането на дадена книга? Под формата на игра децата могат да усвоят подобни умения чрез нашата кампания.


Разбира се, стремим се непрекъснато да провеждаме и по-кратки кампании, свързани с книгите и четенето. В сайта Detskiknigi.com периодично правим специални седмици, посветени на празници, на екотематиката или пък на определени книжни поредици. Чрез поредица от статии представяме не само книгите, но и автори, илюстратори, малко известни факти за героите; организираме конкурси и раздаваме книги за награди. Наскоро създадохме и нова рубрика "Забавната наука" с партньорите ни от Da Vinci Learning. Чрез нея искаме да покажем как телевизията може да се съчетава с книгите и мисля, че се получава интересна симбиоза.


В края на август миналата година започнахте "Експериментът" - да четете на сина си всеки ден от раждането му. Как дойде идеята за него?


- Идеята за този експеримент се появи при интервюто ми с принцесата на Кралство Нидерландия Лаурентин ван Оранйе. Тя е посланик на ЮНЕСКО по въпросите на грамотността, автор е на детски книги ("Мистър Фини и светът надолу с главата" и "Мистър Фини и загадката сред дърветата") и природозащитник. През май 2014 г. гостува в България по време на Националната библиотечна седмица и тогава се срещнах с нея. Бях силно впечатлена от думите ѝ, че най-доброто, което един родител може да направи за детето си, е да му чете поне по 15 минути дневно още от раждането. Тогава бях бременна в 7-мия месец с моя син и реших, че трябва да проверя какъв ще е ефектът.


Експериментът ми стартира още с прибирането вкъщи след раждането на Даниел, а рубриката в сайта се появи в края на август 2014 г. Разбира се, идеята не е новаторска – изобщо не си въобразявам, че само аз съм започнала да чета на детето си още като бебе. Идеята обаче е друга - тъй като до първата година бебешкият мозък търпи изключително бурно развитие и вече има изследвания, доказващи ефекта от четенето върху бебетата, аз се надявам онези родители, които все още не са осъзнали колко е важен този процес за развитието на децата, да започнат да се интересуват и да възпитават любов към книгите у най-малките. Любителите на статистическата наука вероятно ще възроптаят, защото експериментът е с нулева статистическа стойност, но съм щастлива, защото все повече млади родители ми пишат с въпроси какво да четат на бебчетата си и се надявам примерът да е някак заразителен.


Целта на четенето от самото раждане е не само да развие мозъка на детето, но то да асоциира книгата с нещо приятно, което е свързано с майчината любов, топлината, сигурността. Колкото и да е странно, Дани има афинитет към книгите и в голям процент от случаите посяга към тях, когато му се предложат различни предмети. Освен това умее да се заслушва и следи страницата, докато бебчетата, които не са се срещали с книгите, въртят погледите си настрани. Имам дори заснето видео как той прелиства цяла бебешка книжка и си мърмори нещо на неговия език, отделяйки над 10 минути на това занимание.


Колко книги вече сте прочели на Даниел?


- С Дани до момента сме прочели около 30 книги, но често повтаряме произведенията, които ми харесват като богатство на езика. При най-малките до 6 месеца няма чак толкова голямо значение какви са илюстрациите и оформлението на книгата, а по-скоро богатството на изказа. Избирам приказки, възможно най-малко адаптирани и самата аз се наслаждавам на творчеството на Андерсен, Каралийчев, Светослав Минков, Асен Разцветников.


Разбира се, Дани вече е по-голям и освен приказките сега посягаме и към книжки с дебели корици, които стават за гризане и прелистване от детски ръчички. Последната книга, в която самата аз съм се влюбила, е "Грузулак" – четем я по няколко пъти на ден. Той много харесва "Хрррр: книжка за заспиването", проявява интерес към музикалните четива (слушаме дисковете към книгите на Марко Зимса), разглеждаме черно-белите бебешки книжки за Феликс и Лара.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2196 Неутрално

    Имаше една приказка-За деца се пише като за възрастни само,че по трудно.

  2. 2 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Чудесна инициатива, жалко че е само за София.
    Според мен това за ранното запознаване на децата с книгите е вярно. Наистина малко се изпокъсаха книжките, но това да е проблема.

  3. 3 Профил на tos_buratino
    tos_buratino
    Рейтинг: 746 Неутрално

    Браво! Обаче министъра на културата защо не промотира такива хора, а мъкне със себе си в Париж разни увехнали разпоретини. Какво са направили за книгите Велева или Фучеджиева, освен да да ни натрапят всяка своя мисъл, която те смятат за гениална.

  4. 4 Профил на bilkata
    bilkata
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#2] от "alextan":

    Ако бяхте прочели интервюто наистина, щяхте да разберете, че точно из страната тази инициатива е по-популярна - цитирам: "Вероятно може и да изглежда странно на пръв поглед, но "Бисерче вълшебно" се възприема много по-добре в страната, отколкото в столицата. Обяснението е много просто: децата извън София нямат толкова много разсейващи занимания, а и четенето някак се е запазило на по-голяма почит в провинцията..."
    Синът ми гласува в неговата категория (7 г.) в сайта с моята дребна логистична помощ още преди повече от месец и веднага получи по моя мейл красиво оформена грамота за това, че е гласувал и че неговият глас има голямо значение за крайния резултат. Той беше силно въодушевен, възприе тази грамота като лична награда за него, разпечатах му я цветно и си я закачи на стената. Това е нещо, което може да се случи и в най-затънтеното селце, стига да има ток, интернет и принтер
    Поздравления на екипа, вършат си добре работата! Остава да спечели нашият любимец - книгата-игра за приключенията на таласъмчето. Също прекрасен проект! Като цяло в момента има прекрасни книги за деца и е грехота да се оплакваме.

    Power is like being a lady... if you have to tell people you are, you aren`t. M.Thatcher
  5. 5 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#4] от "bilkata":

    Добре, тогава защо никъде не пише за бъдещите събития из страната, нито в сайта им има така информация. Гласуването и комуникацията в интернет е от цялата страна, но събитията са само в София.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK