
© Associated Press
Като част проекта "Концерт на въглавници" всеки месец "Детски Дневник" публикува информация за историята на музиката, на която е посветена поредната среща на децата с музиката.
Днес Венета Нейнска (музикант и организатор на проекта, който беше първият с подобна насоченост и продължителност у нас) разказва как Германия се е превърнала в емблематична за класическата музика страна. На немската музика са посветени днешните "Концерти на възглавници". Все още имате шанс да посетите концерта в 17 ч.
Какви са условията за раждането и изграждането на велики композитори в дадена държава? Как една нация става "музикална"? Защо Бах, Бетовен, Менделсон, Шуман, Вебер, Брамс и куп други бележити композитори са именно германци?
Музика в манастирите
Както в повечето римокатолически държави, така и на територията на Германия, в началото на Средновековието основното поле за развитие на музиката са били манастирите, където обаче тя е била поставена изцяло в служба на религията.
Музиката като част от образованието на свободния човек
През Средновековието в Германия са основани едни от най-забележителните университети на своето време, където музиката, заедно с аритметиката, астрономията и геометрията, е била част от Квадривиума. Тези дисциплини са били изучавани след преминаване през Тривиума (граматика, логика и риторика) и преди въвеждането на учащия във висшите истини на философията.
Квадривиумът и тривиумът съставляват седемте либерални изкуства, изучаването на които се е считало за задължително за всеки свободен човек.
Въпреки това и независимо от факта, че Германската империя е била безспорно по-могъща сила от Франция, в този период французите са тези, които преживяват апогей на иновациите в звука като изкуство.
Симбиоза между поезия и музика
Постепенно университетите изместват манастирите като основни образователни центрове, а замъците и благородническите домове се превръщат във важни места за създаване на музика. В тази атмосфера се развиват минезингерите и майстерзингерите – поети-певци, вдъхновени от френските трубадури, които възхваляват любовта в творбите си. Тяхното развитие е сравнително бавно, но става ясно, че германците имат
изключително добър вкус
От това време датират редица сборници с произведения на чужди автори. Германците все още не могат да пишат музика от най-високо ниво, но истински ценят чуждите постижения.
Икономически подем
Паралелно с развитието на международната търговия и инвестициите в нови технология, музиката в Германия преминава през изключителен подем. Полифонията най-накрая заема дължимото ѝ постоянно място, немските производители на музикални инструменти стават популярни извън родината си, а печатниците на ноти правят бизнес, сравним с този на италианските и френските им колеги.
Това, което отличава германските печатари, обаче, са международно значимите композитори, които те избират да представят, както и ясно изразеното им предпочитание към педагогическа музикална литература.
Реформацията
С идването на Реформацията цялостният културен пейзаж в Германия драстично се променя.
Мартин Лутер смята музиката и теологията за неразривно свързани. Той превежда редица химни от латински на немски език, като те се изпълняват с лесни и напевни мелодии. Реформаторът има огромно влияние върху същността и организацията на музикалното образование, включително и модерното обучение.
Начините, по които той променя хоралите, изпълнявани с паството, са изведени до съвършенство в хоралите на Йохан Себастиан Бах.
Уважение към чуждия опит
Откриването на Новия Свят и стремежът към неговите скъпоценни стоки измества търговските центрове на Европа към крайокеанските държави, а икономическото значение на Германия намалява.
Музикалната култура, обаче, процъфтява. Традицията за обръщане към чуждите култури е все така актуална, редица изтъкнати чуждестранни музиканти се установяват в Германия и работят за нейното културно обогатяване. Влияние оказват холандци, французи, англичани и най-вече италианци, които внасят такова
разнообразие в немската класическа музика, каквото не се наблюдава в нито една друга европейска държава.
chicago514
Рейтинг: 2471 НеутралноИмала си е Германия своите велики музиканти и композитори.
simval
Рейтинг: 923 Неутрално"Реформаторът има огромно влияние върху същността и организацията на музикалното образование, включително и модерното обучение."
Аз не зареждам в Лукойл.Реформацията е, в действителност, най-великата човешка революция.
Емо
Рейтинг: 585 ЛюбопитноГермания има от най-великите композитори, философи, математици и инженери. Същевременно - слабо кино, сравнително слаби художници, не особено силна литература, особено съвременната. Интересно защо ли е така?
Аз съм умнокрасив соросоиден либераст и съм благодарен, че не съм станал грознотъп путиновски диктатомачовец.Мондиана
Рейтинг: 1332 Неутрално[quote#3:"Емо"]сравнително слаби художници[/quote]
Дюрер, Ханс Холбайн Младши, Лукас Кранах Старши са велики художници, особено първия. Вярно е, че Германия не може да се мери с Италия и Холандия/Фландрия по времето на Ренесанса и малко по-късно, но пък Германия има изключителна живопис през 19 век, която може и да не е чак велика, но доставя огромно удоволствие и радост. От Франция са велики само импресионистите, други не виждам там. И в Англия има двама-трима, но пак не са кой знае колко велики.
И в литературата немците не са чак толкова по-зле от останалите. Имат по-малко на брой известни писатели от Англия, Франция, Русия и САЩ, но пък спокойно мога да ги наредя след това. Даже сравнени с Русия не съм сигурна къде да ги сложа, просто ние тук по необходимост познаваме руската литература доста добре, а немската на практика никак.
Sabbath
Рейтинг: 1024 ЛюбопитноДо коментар [#1] от "chicago514":Защо в минало време,Германия,не само,че ги има и днес,но и съвременните са още по-велики от предшествениците си
https://youtu.be/4YPiCeLwh5o
https://youtu.be/WmuwuNVQ6ro
https://youtu.be/WPqr1nw1imw
Sabbath
Рейтинг: 1024 ВеселоДо коментар [#3] от "Емо": ive/01466/streetscene_1466609i.jpg tler-painting-2.jpg loads/2011/10/HitlerPainting1.gif
И художниците им ги бива
http://i.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/arch
http://ideastracker.files.wordpress.com/2013/06/hi
http://www.theoccidentalobserver.net/wp-content/up
8th_ball
Рейтинг: 844 НеутралноДо коментар [#3] от "Емо":
Не особено силна литература? Гьоте, Хофман, Т. Ман, Х. Хесе да не би да са унгарци? Дори само те, а не са само те, поставят немската литература в числото на най-силните.