JUMP Math, или как да накараш деца да скачат от радост в час по математика

В българския JUMP клас, архив 2012 г.

© Надежда Чипева, Капитал

В българския JUMP клас, архив 2012 г.



Колко човека тук вярват, че са родени да бъдат математици и искрено се вълнуват от математиката? А колко от вас я намират за сложна и неразбираема? Да, един срещу сто. Обикновено такава е картината... 


Така започна лекцията си кандаският математик и драматург Джон Майтън по време на конференцията "Образование за бъдещето", която се проведе този месец в София със стотици гости. Събитието беше организирано съвместно от в. "Капитал" и Центъра за управление и професионално обучение, Института за прогресивно образование и Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ), в търсене на новаторски методи и идеи за повишаване на качеството на образование в българските училища.


Майтън беше сред основните имена в конференцията, като представи своята система за преподаване на математика JUMP Math (Junior Undiscovered Math Prodigy или Млади неоткрити математически гении), която се разпространява напълно безплатно в училища по целия свят. В основата й е вярването, че всички деца могат да научат математиката, всички учители могат да я преподават, и всички могат да я обикнат при правилния подход, а това ще допринесе за развитието на по-интелигентни и отговорни общества като цяло. Jump Math не променя програмата или материала, който се преподава, нито класната структура на обучение. Променя отношението на учителя към децата, както и отношението на децата към учителя и математиката.




"Когато бях малък и аз не мислех, че имам афинитет към математиката. Е, сега съм математик и заедно с това драматург. Докато растях, постоянно се сравянавх с другите деца и виждах, че не се справям толкова добре колкото тях. Имах постоянния страх да не се проваля, който съвсем се потвърди в университета. Ето защо системата, която разработих, е плод на собствените ми трудности с математиката и мисля, че тези преживявания, които имах, не са били уникален случай, а са показател за проблемите на образователната система и обществото като цяло", започна разказа си Майтън.


Според него всяко общество е изпълнено с такива дребни,


"невидими" проблеми,


които обаче спъват цялостното развитие и са изключително трудни за премахване. "Дори най-напредничавите мислители в Древна Гърция са вярвали, че жените са по-низши, а робството е хубаво нещо", дава пример той. В днешно време тази невидима стена е вярата, че децата или разбират от математика, или не, и нищо не може да се направи по въпроса, както и че е задължително да бъдат оценявани и сравнявани, за да научат мястото си в обществото от рано. 


Майтън обаче вярва, че и двете неща са грешни разбирания, които спират потенциала на децата и ги правят по-несигурни в живота. "Борим се да създадем устойчиви условия, да прекратим насилието и да създадем щастливи единни общества, но ни е трудно, защото още не сме победили невидимото неравенство", казва канадецът.


Джон Майтън по време на конференцията на "Капитал" "Образование за бъдещето"

© Надежда Чипева, Капитал

Джон Майтън по време на конференцията на "Капитал" "Образование за бъдещето"


Джон Майтън е горд, че системата му е доказана от многобройни проучвания в чисто статистически измерения и вярва, че грешка на традиционното обучение е, че не се вълнува толкова от крайните резултати. 


Средно 54% от децата в средното училище се справят с математиката 


Такава е статистиката за целия свят и успехът винаги се движи в близки граници, казва Майтън като цитира резултатите от световното изследване PISA. В това число влизат едновременно отличниците, които решават по около 75% от задачите успешно, както и децата, които изостават - със само 19% успех. 


Тази драстична разлика между най-добрите и най-лошите ученици е особено показателна. "Очевидно е, че като общество сме приели тази статистика за нещо нормално, никой не се учудва, ако децата не са добри по математика", коментира Майтън. И продължава: "Ето това е един от невидимите проблеми - това, че не възприемаме неуспехът като проблем. Година след година се придържаме към система, която позволява това разделение на децата и отказваме да приемем идеята, че всъщност всяко дете би могло и би искало да бъде добро по математика. Въпросът е това разпределение естествено ли е, и не е ли просто ехо от обществената нагласа". 


Един от примерите за успех на Майтън е клас на петокласници в Торонто, където учителката Мери Джейн Моро решила да изпробва системата по самоинициатива. В началото направила тест, който показал закономерните числа - 54%, от 19% до 75%. Само за година със системата JUMP Math


средният успех на класа се вдигнал на 98%,


като най-ниските оценки били в порядъка на 95%. След още една година 17 от учениците в класа се включили в международно състезание по математика и 14 от тях били наградени за изключителни постижения, хвали се създателят на системата. 


Една от най-амбициозните задачи пред метода JUMP Math в последните години пък било училище в лондонския квартал Брикстън. От училището решили да изпробват системата върху специално формиран клас от петокласници и шестокласници с агресивно поведение и "неспособност да учат". "В междучасието видях как децата формират кръгове на двора и наблюдават в средата биещи се момчета и момичета. Поне десет боя се водеха едновременно и учителите не можеха да ги спрат", разказва Майтън за първите си впечатления от училището.


Математикът решил да започне с "кодоразбивачески" задачи за децата с проблеми в поведението и това бързо ги пленило. В края на часа всички били ентусиазирани да излязат на дъската и да изпробват математическите трикове, които той им показал. "На третия час заедно ме посрещнаха с овации и аплодисменти, толкова бяха щастливи че започва часът по математика. Ще ви припомня, че става въпрос за деца, с които учителите не можеха да се справят преди това и смятаха за неспособни", казва Майтън. И разказва набързо, как веднъж прекъснал бой като заплашил момчетата, че ако не престанат и не се извинят няма да получат бонус-задача. Те престанали и се извинили на мига. 


За 2 години в училището в Брикстън успехът на децата се вдигнал от 12% на 60% - средното ниво за страната.


JUMP Math, или как да накараш деца да скачат от радост в час по математика

© Надежда Чипева, Капитал


Традиционният метод на преподаване може да бъде много скучен.


Учителите или наизустяват уроците и ги преподават механично, или (при когнитивните модели) дават условия на децата и те трябва сами да стигнат до решението, но това може да ги претовари и отчая, продължава специалистът. Затова методът JUMP Math е комбинация от двете, която се нарича


"откриване чрез насочване".
 


"Принципът на системата е да надграждаш малко по малко, така че всеки етап да е лесен и разбираем за децата, а в края на урока да представяш нещо ново, така че да ги нахъсаш за следващия урок. Причината, че традиционния подход не успява е, че стъпките са много големи. Като възрастни си мислим, че ако не е със замах, децата ще се отегчават. Но истината е, че децата са много по-различни от възрастните. Те обичат повече повторения, повече упражнения."

Това означава раздробяване на уроците на малки, лесно смилаеми парчета информация, придружени от постоянна обратна връзка и много упражнения за затвърждаване на знанията, пояснява математикът.


Степенуването на децата в йерархия - поставянето на етикети "отличен", "добър", "среден", "лош" - според Майтън е абсолютно ненужно и обезкуражаващо за децата, но пък е задължително учителят да проверява докъде е стигнало всяко едно дете в усвояването на материала, преди да продължи напред. "Веднага щом едно дете реши, че няма талант за математика, спира да се интересува, мозъкът му спира да работи в тези часове, спира да обръща внимание на това, което му преподават, защото "си знае", че не може. Това дори може да доведе до тревожност и депресия от ходенето на училище."


Друг от принципите на системата е и да не се дават твърде много домашни и в никакъв случай материал, който не е преподаден или упражняван в клас, както често се случва в традиционното обучение. Това не е честно нито към децата, нито към родителите им, а по-подходящи за вкъщи са игрите и пъзелите, отколкото цели страници с условия. 


"Много хора казват, че упражненията се отразяват зле на децата - че ги отегчават и натоварват. Но всъщност има огромен брой проучвания, които доказват, че единственият начин децата наистина да овладеят нещо е чрез упражненията. Така че по-важно е как да направим упражненията интересни", казва Майтън. По думите му децата всъщност "си умират" за кодове, закономерности и логически задачи и това, че ние възрастните отдавна сме загубили това чувство на изумление и любопитство ни пречи да преценим кое наистина ще ги развълнува в часа по математика.  


Освен това, да бъдем честни,


и една част от учителите не се справят с матемитаката


"Учителите са моите герои, те правят чудеса от любов към учениците и професията си, но огромна част от тях са обезкуражени и им е писнало от нещата, които са принудени да преподават и не са нито продуктивни, нито интересни или полезни. Самите учители понякога трудно се справят с математиката и те, също като децата понякога се ентусиазират да научат обяснението на нещо, което прилагат и преподават от години", посочва Майтън. На шега дава пример, с който една учителка обяснявала на учениците си защо минус по минус прави плюс: "Когато на лоши хора им се случват лоши неща, това е хубаво!"



JUMP Math в България


Системата се прилага и у нас от няколко години. През септември 2010 г. Институтът за прогресивно образование започва да я използва в един 3-ти и един 4-ти клас в София, след като учителите преминали обучение. Сега, когато Институтът вече е натрупал опит, амбицията му е да започне да разпространява системата и в училищата в цялата страна. 


Ефектът в българските JUMP класове проличал още на 4-ия месец, разказва Джон Майтън. В края на годината вече трудно се правело разлика между редовния клас и този за деца със специални образователни потребности, където решили да приложат модела. Децата с радост спирали и помагали на съучениците си, атмосферата се променила напълно, не само в часа по математика. "Децата са по-любопитни, старателни и отзивчиви, съревновават се, но не помежду си, а заедно срещу задачите. Това проличава във всички класове, където е приложен методът", коментира той. 


Освен всичко друго, моделът е много евтин - един човек може да обучи десетки учители, които от своя страна да предадат принципите на колегите си. Усилието не е голямо, но ефектът é, убеден е Майтън. 


"Математиката е невидимата красота в света - невероятната елегантност на вселената, закономерностите и връзките, на които се подчинява. Мисля, че всяко дете трябва да има правото да развие пълния си потенциал така както има право да порасне здраво и образовано. Не е нужно да чакаме докато развием някаква нова технология или измислим "супер учителят". Имаме учителите, от които се нуждаем в момента и познанията и принципите, които ни показват как да направим преподаването по-качествено. Стига да ги приложим, бихме могли да направим огромни крачки в рамките на близките години", казва на финала математикът.  


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1232 Неутрално

    Най-голямото богатство от това да имаш учители, които да направят ученето интересно и занимателно.

  2. 2 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Похвално! Браво! Всяко нещо, което вдига нивото на образование при децата и подбужда интереса им, особено, към естествените науки е добре дошло!

    Обобщено, нивото на образование е много ниско. Неграмотността се завърна след 25 години дяснолиберален англосаксонски Капитализъм по американски образец, познат като Неолиберализъм, въведен след 1989 година тука.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  3. 3 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1495 Неутрално

    "...За 2 години в училището в Брикстън успехът на децата се вдигнал от 12% на 60% - средното ниво за страната..."

    Демек куца дисциплината в училището. Иначе приложната математика може да бъде доста интересна, "пол'вин" метровите формули нема как да се избегнат.

  4. 4 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 743 Неутрално

    Дневник малко прекалява с облъчването и внушението, че в нашите училища нищо не правим както трябва и всичко трябва да се смени. Дали това не е, защото зад тази теза стоят доста НПО-та, готови на секундата да променят всичко със средствата, които се очакват по програмата "Наука и интелигентен растеж". Консултанти от цял свят са готови срещу определена сума да ни обяснят как се правят нещата правилно. Лошото е, че тези, които адвокатстват за тези системи сами оценяват доколко са успешни. Когато човек се вгледа по-внимателно и дългосрочно се оказва, че нещата са по-различни от представените.
    Тезата "детето е в училище, за да се забавлява" не я приемам за неоспорима. В края на краищата училището трябва да подготви децата за живота, а в живота освен забавление има и много трудни моменти, които трябва да преодолява. Как очакваме младите хора да го направят ако в училище всичко е било забавление.

  5. 5 Профил на Р. Дражев
    Р. Дражев
    Рейтинг: 458 Весело

    До коментар [#4] от "grajdanin1":

    Отпусни се малко!

    Happy face says, adios !
  6. 6 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 1095 Неутрално

    Аз лично само мога да съжалявам, че въпросната система не беше приложена и в по-горни класове. Резултатът беше невероятен. Децата решаваха с лекота дори задачи за горен клас, интересно им беше, а почти всички бяха с отличен по математика. Веднага след това, нашенската система ги заби към дъното.

  7. 7 Профил на aralambi
    aralambi
    Рейтинг: 627 Неутрално

    Не само математиката, всеки предмет в училище може да се преподава така, че на децата да им е интересно. Сигурен съм, че всеки може да си спомни любими учители, при които часовете бяха интересни, и неприятни даскали, при които сме влизали в час със страх и неудоволствие, и покрай тях намразвахме и предмета.

  8. 8 Профил на novak_76
    novak_76
    Рейтинг: 233 Неутрално

    А каква е ролята на учителя - да стои и гледа от страни?!

    Може би точно там се крие истината - математиката не се учи на изуст и под диктат, а трябва да се преоткрие.

    Дали системата се казва JUMP Math или опознаване на природата на чист въздух...

  9. 9 Профил на red.mary
    red.mary
    Рейтинг: 544 Любопитно

    [quote#4:"grajdanin1"]Дневник малко прекалява с облъчването и внушението, че в нашите училища нищо не правим както трябва и всичко трябва да се смени. Дали това не е, защото зад тази теза стоят доста НПО-та, готови на секундата да променят всичко със средствата, които се очакват по програмата "Наука и интелигентен растеж". Консултанти от цял свят са готови срещу определена сума да ни обяснят как се правят нещата правилно. Лошото е, че тези, които адвокатстват за тези системи сами оценяват доколко са успешни. Когато човек се вгледа по-внимателно и дългосрочно се оказва, че нещата са по-различни от представените.
    Тезата "детето е в училище, за да се забавлява" не я приемам за неоспорима. В края на краищата училището трябва да подготви децата за живота, а в живота освен забавление има и много трудни моменти, които трябва да преодолява. Как очакваме младите хора да го направят ако в училище всичко е било забавление.[/quote]
    Голяма част от това, което казвате е вярна. Но в забавлението няма нищо лошо, особено коато говорим за малки деца - 1 до 4 клас. Разбира се, сериозната наука изисква сериозно отношение, но децата все пак са деца. За консултантите и за готовите да дават акъл НПО от 4-5 човека /умници!/ съм съгласна!

  10. 10 Профил на red.mary
    red.mary
    Рейтинг: 544 Любопитно

    [quote#7:"aralambi"]Не само математиката, всеки предмет в училище може да се преподава така, че на децата да им е интересно. Сигурен съм, че всеки може да си спомни любими учители, при които часовете бяха интересни, и неприятни даскали, при които сме влизали в час със страх и неудоволствие, и покрай тях намразвахме и предмета.[/quote]

    Ами да, това е. Всъщност каква "нова" система, наистина всичко е до начина на преподаване. JUMP Math с учители, които ги мързи ще дадат същия резултат. Ентусиазъм и воля да учиш децата е разковничет. Ерго - да намерим ентусиазирани и добри учители. Системата е ясна и всъщност не е нова!!!

  11. 11 Профил на magnas
    magnas
    Рейтинг: 669 Неутрално

    Уважаеми български учители , четете ли такива статии ?
    Знаем , че основният ви интерес са частните уроци , но опитайте и на държавната си работа да сте добри ! Обществото ще ви оцени и възнагради , сигурен съм .

  12. 12 Профил на red.mary
    red.mary
    Рейтинг: 544 Неутрално

    Само последно, струва ми се, че като променяме системата, то надали трябва да променяме точно при най-малките. Резултатите от PISA на най-малките ученици са доста добри, положението се влошава в горните класове - в гимназията. Въпросите се защо и как да се оправят нещата там?

  13. 13 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    "Това означава раздробяване на уроците на малки, лесно смилаеми парчета информация, придружени от постоянна обратна връзка и много упражнения за затвърждаване на знанията, пояснява математикът."
    Методът е основан на принципите на здравия разум и затова дава резултати.
    И, наистина, е най-важното детето да повярва в собствените си сили. Убедено ли е, че "няма дарба" за математика (или друга наука), не е в състояние да напредне.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  14. 14 Профил на bored2009
    bored2009
    Рейтинг: 451 Неутрално

    [quote#6:"gogo2011"]Аз лично само мога да съжалявам, че въпросната система не беше приложена и в по-горни класове. Резултатът беше невероятен. Децата решаваха с лекота дори задачи за горен клас, интересно им беше, а почти всички бяха с отличен по математика. Веднага след това, нашенската система ги заби към дъното.[/quote]

    Задачи от горен курс ли? Ха ха ха. В трети повтарят неща от втори клас. Наложи се вторият срок да работят по тетрадките на Просвета за да не изостават с материал. Колко словестни задачи са решили вашите деца?

  15. 15 Профил на mayabaya
    mayabaya
    Рейтинг: 473 Неутрално

    [quote#4:"grajdanin1"]В края на краищата училището трябва да подготви децата за живота, а в живота освен забавление има и много трудни моменти, които трябва да преодолява.[/quote]
    А не сте ли забелязали, че успяват хората, които посрещат трудностите с оптимизъм и работят все едно работата им е любимо занимание?
    Българското училище в настоящия момент отблъсква учениците. Програмата е съставена лошо (в т.ч. по математика), учебниците са написани безобразно и резултатите са налице. Поне 2/3 от ученици излизат от училище неграмотни, без добра основа за университет и без професия за тези, които няма да продължат в университет. Целта на българското училище в момента е да се покриват нормативи и да се следват стриктно разписания! Целта не е учениците да са подготвени за трудностите на живота. Нито пък да се научат да мислят и действат самостоятелно и рационално.

  16. 16 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#2] от "socialen":


    [quote#2:"socialen"]Обобщено, нивото на образование е много ниско. Неграмотността се завърна след 25 години дяснолиберален англосаксонски Капитализъм по американски образец, познат като Неолиберализъм, въведен след 1989 година тука. [/quote]

    А пък за да стане нивото на образование много ниско, помогна диктатурата по съветски образец, чиято образователна система произвежаше зомбита с относително добри количествени знания, без обаче да стимулира критичното мислене. Хора, които или съвсем не могат да мислят, или могат да мислят само в рамките на "какво е казал автора". "Многограмотните" хора, израсли и възпитавани по време на соца, съсипаха държавата, защото се оказа, че нямат грам обществено мислене, кураж, доблест и морал. Няма начин соц-образователната система да не е допринесла с нещо за това.

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  17. 17 Профил на bored2009
    bored2009
    Рейтинг: 451 Неутрално

    "Ефектът в българските JUMP класове проличал още на 4-ия месец, разказва Джон Майтън. В края на годината вече трудно се правело разлика между редовния клас и този за деца със специални образователни потребности, където решили да приложат модела"

    Ето този цитат, казва всичко.

  18. 18 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 1095 Неутрално

    До коментар [#14] от "bored2009":

    Говоря за системата от статията. Деца в четвърти клас решаваха задачи, с които се занимаваха връстниците им от пети клас. Показваха чудесни резултати и на олимпиади. И всички влизаха в час по математика с удоволствие, беше им интересно.

  19. 19 Профил на maginka
    maginka
    Рейтинг: 402 Неутрално

    а бе то, ако не им се отдава смятането, не знам как ще им стане интересно.

  20. 20 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#16] от "stupid_american":

    Напротив! Обратното!
    Точно придобитото у нас образование до 1989 година, особено в инженерните и естествените науки, беше много търсено в САЩ и Западна Европа след падането на Желязната Завеса. Именно то помогна на стотици хиляди български емигранти да си намерят отлично платена работа на Запад и САЩ, и да изградят екзистенция.

    Сега се произвеждат нискограмотни, незаинтересовани, с нулеви шансове на работния пазар.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  21. 21 Профил на mrtoyaga
    mrtoyaga
    Рейтинг: 457 Неутрално

    Всяка наука трябва да се надроби на малки хапчици, за да може децата да ги преглътнат без да се задавят и без да преядат.

    В по-горните класове, когато има изградена понятийна система, таксономия и пр., и говорите на един език, мооже да се увеличи скоростта и обема на материала.

  22. 22 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#20] от "socialen":


    [quote#20:"socialen"]Точно придобитото у нас образование до 1989 година, особено в инженерните и естествените науки, беше много търсено в САЩ и Западна Европа след падането на Желязната Завеса. [/quote]

    Именно. Хората, които бяха създавани, не могат да организират общество, макар някои да са ок като единици. И те, както сам отбеляза, се спасяват поединично. Това е резултатът от соц образованието и соц възпитанието.

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  23. 23 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#22] от "stupid_american":

    Напротив! Спасяваха се от последвалата масова безработица след 1989 година, която беше причинена по съветите на неолибералите и либертарианците Ран и Ът, чиято неолиберална идеология казва, че само егоисти виреят, и че всеки, воден от собствения си егоизъм и просперитет е полезен за обществото. След 25 години дяснолиберален англосаксонски Капитализъм по американски образец, Неолиберализъм и Либертарианство, водяхме до каква катастрофа ни докара това.
    Сега децата, за които става дума са най-потърпевшите.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  24. 24 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#23] от "socialen":


    [quote#23:"socialen"]Напротив! Спасяваха се от последвалата масова безработица след 1989 година, която беше причинена по съветите на неолибералите и либертарианците Ран и Ът[/quote]

    То не е заради Ран и Ът бе, тавариш. То се знае вече, че техният план не бе осъществен. Приватизацията бе забавена реално чак до 1997ма. Не е проблемът неолиберализма, а просто свободната конкуренция. При нея, нашите предприятия не струваха нищо. А туй ни го причини "качеството" на продукцията по време на любимия ви соц.

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  25. 25 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#24] от "stupid_american":

    Напротив! Планът им беше осъществен. Приватизацията започна още през 1990 година. За Ран и Ът като неолиберали и либертарианци беше важно да се разгради държавната собственост, тогава 100%, колкото се може по-бързо, за да няма връщане на Комунизма, а не толкова кой я притежава, защото като неолиберали и либертарианци те са водени от идеологията на Адам Смит, Дейвид Рикардо на фон Мизес и фон Хайек, че независимо кой притежава благата и собствеността, Невидимата Ръка на Пазара води всички до благоденствие.
    Костов приватизира от 1997 година за по левче голяма част от останалите предприятия.
    Свободна конкуренция няма никъде - на нас само, че това ни се повтаряше до забрава. Всички големи и развити макроикономики имат протекционистки закони. Най-големите протекционисти са САЩ, Германия например.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  26. 26 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#25] от "socialen":


    [quote#25:"socialen"]Напротив! Планът им беше осъществен. [/quote]
    Напротив! Планът им не беше осъществен:

    https://www.youtube.com/watch?v=fOXso-yjThs

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  27. 27 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#25] от "socialen":

    в 16:43 на видеото от предния линк са изредени препоръките на планът Ран-Ът.
    Айде кажи колко от тия препоръки бяха изпълнени през 1990 и до каква степен?
    --100% приватизация
    --Валутен борд
    --Премахване на контролът върху цените и заплатите
    --Парична, банкова и данъчна реформа

    И накрая, черешката на тортата: една от препоръките е "защита на най-бедните от неизбежните трудности на прехода". А, кво стана е? Май си приказваш наизуст, м?

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  28. 28 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#26] от "stupid_american":
    До коментар [#27] от "stupid_american":

    Всичко до едно беше осъществено. Резултатът е плачевен.
    От 100% държавна собственост до 83% частна собственост е практически 100% приватизация. Ние имаме най-либерализирания пазар на работна ръка, плосък данък и от 100% държавни банки имаме 100% частни банки.

    Всички препоръки до една бяха дори преизпълнени и доведоха до тоталната катастрофа днес.

    Цялата тази неолиберална, либертарианска идеология е един огромен фейк, който ние приехме и се затрихме. От 15.09.2008 година това трябва да е ясно на всеки.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  29. 29 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#28] от "socialen":

    Само дето планът съветва всичко тва да се свърши до 91ва година. Май фактите нямат значение за теб, а?

    А, и още нещо - не този план е виновен в България да няма върховенство на закона. За това са виновни именно 45те години комунизъм и 25-те пост комунизъм след това, в които властваха хора, възпитани и образовани по времето на соца. А без върховенство на закона, няма как и едно нещо да работи.

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  30. 30 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#29] от "stupid_american":

    И то се свърши, както те казаха. Затова и катастрофата.
    При Соца нито се крадеше, нито се взривяваха един с друг, нито имаше СИК и ВИС, нито пирамиди, нито ровещи по казаните, нито всяка седмица по 2 взривени завода. Имаше върховенство.
    Катастрофата дойде последните 25 години с неолибералните и либертариански "реформи" в името на Невидимата Ръка на Пазара и неговата чудодейна самолековита сила.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  31. 31 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Чудесна статия за един чудесен човек - Джон Майтън -канадския Теодосиев...

  32. 32 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 777 Неутрално

    Имам притеятели, чието дете е в 4ти клас. След часовете, в 7 вечерта, ходи на ДЖЪМП часове, и буквално изрива пътя до там. Няма умора, няма нищо. Страшно име интересно на децата. Моето дете при първа възможност го записвам.

  33. 33 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#30] от "socialen":


    [quote#30:"socialen"]При Соца нито се крадеше[/quote]

    Айде бе! А партийните велможи с кво си строяха вилите? С народни материали и труд. Айде стига си лъгал - краденето идва точно от соца. Или кво - тия същите хора, дето живяха по време на соца, се събудиха на 11 ноември 1989 и вече бяха крадци ли? Обществата не се корумпират за една нощ, нито за десетилетие даже. Именно при соца се възцари усещането, че можеш да излъжеш закона, че можеш да "пуснеш връзка" и т.н. и т.н. И не - нямаше върховенство на закона. В една диктатура, по дефиниция не може да има върховенство на закона.

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  35. 35
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK