Графика: Провалът на изпита по математика след VII клас

Графика: Провалът на изпита по математика след VII клас

© Красимир Юскеселиев



Тазгодишните изпити по български език и литература и по математика от Националното външно оценяване за учениците от 7 клас затвърдиха тревожната тенденция за спад в нивото от година на година. Макар като цяло да са близки до миналогодишните, средните резултати сега са по-ниски. Спадът е осезаем при изпита по математика. 


Следващата графика представя процентното съотношение на получените оценки от седмокласниците по двата предмета. От тях се вижда, че по математика с най-голям дял са двойките и четворките, а отличните оценки са най-малко. По български език и литература положението изглежда малко по-обнадеждаващо от гледна точка на по-ниския процент слаби оценки. И тук обаче шестиците са малко.




 
Спадът в оценките по български език и литература, макар не осезаем, връща учениците на нивата от 2012 г.:



По математика резултатите са най-лошите от 2010 година насам, когато за пръв път е въведено националното външно оценяване. При учениците, които са решавали и допълнителния модул (ДМ) - необходим за вход за т.нар. елитни гимназии, резултатите са малко по-добри:


Коментари (63)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1077 Весело

    Лошите резултати говорят единствено за малко по-трудни задачи!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8853 Неутрално

    Лошите резултати говорят,че тристранката от родители,учители и ученици не си е свършила работата.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото е на чужд език

  4. 4 Профил на Rock J
    Rock J
    Рейтинг: 340 Неутрално

    Така е като учителите им пишат завишени оценки и после при външна оценка лъсва истината за нивото на БГ образованието на младото поколение.

    Червеите не се страхуват от орлите.Те се страхуват от кокошките.
  5. 5 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2271 Неутрално

    Лошите резултати в училището се дължат преди всичко на пълната незаинтересованост на родители и ученици! Карат я по мутренски, понеже те са им примера, как без знания се става богат! И това е повсеместно! Единици са тези родители, които изискват от децата си добър успех, за съжаление!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  6. 6 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1170 Любопитно

    Хубаво е и една по-подробна графика с текущите или срочните оценки на учениците по градове и резултатите от изпитите им, за да добие човек по-ясна представа. Да не говорим, че ако управлявам инспекторатите по образование ще кача подробни таблици и по училища в дадения регион, за да знаят родителите петица в училище Х се равнява на 7 в училище У.

  7. 7 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 782 Любопитно

    Май от МОН успяха да изолират преписването и - хоп! Резултатите лоши!
    Ами сега?

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  8. 8 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 1004 Неутрално

    До коментар [#2] от "rosiraycheva50._":

    Абсолютно вярно!
    Вината е в този бермудски триъгълник. Може да е е точно разпределен процентът между трите страни, но определено не може да се винят само една от тези страни.
    Комплексен проблем и е необходимо комплексно решение!

  9. 9 Профил на Жълтопаветник
    Жълтопаветник
    Рейтинг: 242 Неутрално

    Че кой нормален човек може да запомни хилядите безсмислени правила за точици, запетаи, тиренца, точки и запетайки, много точия, голям член, малък член, среден член итн в Българския език?

    Как очакваме нашият език да се развива и да бъде конвертируем, когато всяко мнение в посока граматиката да се улесни се посреща с вой и крясъци от няколко застарели професори и още толкова бг мами и бг лели, за които правописа е най-великото постижение в живота им?

  10. 10 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3905 Неутрално

    [quote#7:"The Core"]Май от МОН успяха да изолират преписването и - хоп! Резултатите лоши!
    Ами сега? [/quote]
    Ще трябва да започнат да учат и се подготвят както трябва!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  11. 11 Профил на interkostovista
    interkostovista
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#2] от "rosiraycheva50._":

    Когато един ученик не иска да учи, само чудо може да го промени. А в днешна България огромната част от учениците не иска да научи, дори и базови неща. Отделно учебниците са пълни с безсмислена фактология, наместо да се стимулира да мислят, биват карани да зубрят наизуст факти, вариращи от историята на Древен Египет до изчисляването на формули по химия. Който ученик проявява интерес към даден предмет нека го изучава в паралелки със специализиран профил.
    Практическите познания са кажи-речи 10% от преподаденото в училище, а останалото е забравена ненужна информация.

    Тролинг да върлд синс 681
  12. 12 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3118 Неутрално

    До коментар [#7] от "The Core":

    Всичко е зради завишения контрол.Преди са преписвало като за световно.Даже квесторите са им давали пищови.

  13. 13 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3425 Неутрално

    [quote#9:"tlnet"]Как очакваме нашият език да се развива и да бъде конвертируем, когато всяко мнение в посока граматиката да се улесни се посреща с вой и крясъци от няколко застарели професори и още толкова бг мами и бг лели, за които правописа е най-великото постижение в живота им? [/quote]
    Това е величайша глупост и проява на манталитетът "и така може" ...
    Че и "конвертируемост" искате ...
    А да имате и най-бегъл поглед какви са изискванията и как си пазят езика нациите точно с "конвертируемите" езици?

    И неслучайно още в Библията е казано - в началото бе Словото.
    И Бог води при Адам тварите да ги именува ...
    Езикът, с тъй недолюбваните от такива като вас "хиляди безсмислени правила за точици, запетаи, тиренца, точки и запетайки, много точия, голям член, малък член, среден член итн" дава смисъл в общуването. Без тях става Вавилонска кула.
    И ще си говорим българите по вашия акъл на "таковата" ...
    Дядо таковата на баба такова днес
    Без запетайки, то4к (дали е ед.ч. или мн.ч. - сами се сещайте, конвертируемо ) ....
    А, може и да си слагате по едно "Й" накрая. Явно за благозвучие, защото не признавате "безсмислените подробности" ...

  14. 14 Профил на Климент Горанов
    Климент Горанов
    Рейтинг: 481 Неутрално

    До коментар [#5] от "lz2":

    В същност изискването от децата на добър успех, е доста грешна стратегия. Добрия успех далеч не означава знания и умения, много по-добре е да се иска разбиране на материята, а добрия успех се явява сраничен резултат от качественото учене.

  15. 15 Профил на Жълтопаветник
    Жълтопаветник
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#13] от "xm...":

    По-голяма глупост не бях чел скоро.

  16. 16 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1384 Неутрално

    Математиката е трудна наука, иска се постоянство и всеотдайност.С едни-два часа занимания не може да има отлични резултати.Не случайно Питагор е имал школа където учениците били денонощно заангажирани само с тази наука.

  17. 17 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3425 Неутрално

    [quote#7:"The Core"]Май от МОН успяха да изолират преписването и - хоп! Резултатите лоши!
    Ами сега? [/quote]
    Лъсването не е чак такава тяхна заслуга, защото ги натискаха отвън. Но за резултатите ...

    Точно МОН натиска и набива надолу материала от десетилетия, още от късния соц. Точно от МОН се спущат методическите указания, те утвърждават учебни планове, часове, учебници ... Те контролират прословутия "учебен процес". Даскалите не ги защитавам, ама те се гърчат и нагласят спрямо чука и наковалнята ...
    А основен виновник е естествено семейството и обществото, което генерира и налага критериите и ценностите.
    Семейството компенсираше с патриархалния хъс към образованието при соца, после през 90-те поколението беше с поглед навън и пак само компенсираше с хъс, но вече инерцията заглъхна, останалите на територията потъват в блатото и хъсът ... къде се удави, къде се разми ...

  18. 18 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1386 Неутрално

    До коментар [#2] от "rosiraycheva50._":

    Или че учителската професия е все по малко привлекателна!

    Някой пак ще се разпенина тема реформа на образованието ами на математиката какво да и реформираш. Хайде за историята ясно! Едно време се учеше за построеното от комунизма, сега за построеното от Борисов! Има елемент на реформа!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  19. 19 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Някой хора се изненадаха от получените резултати, други висше стоящи фактори се опитаха да ги неглижират!!!! А истината е една нито задачите са прекалено много трудни, нито пък министерството кои знае колко са се престарали? Те и сега използват една изключително смешна скала за оценяване само и само да не лъсне неграмотността на бошинството от учениците!!! След 25 годишни усилия резултатите са налице и някои хора трябва да бъдат отличени!!!!

  20. 20 Профил на begajmani
    begajmani
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#9] от "tlnet":

    Значи английският език с историческия си правопис е много изостанал. Не очаквам да знаете какво е исторически правопис, разбира се, но след като запетайките нямат значение, то какво значение имат видовете правопис, нали?

  21. 21 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3425 Весело

    [quote#15:"tlnet"]По-голяма глупост не бях чел скоро. [/quote]
    Що сте се морили?

    По вашему би трябвало да ми напишете:
    по голям глупост не бях 4ел скоро

    Нали точно това проповядвате!
    Няма членуване, няма точки ... Щом няма точки - не би трябвало да има и главни букви ...
    И е напълно конвертитуемо! С Гугъл преводач - едно към едно!

  22. 22 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4757 Любопитно

    От мои собствен опит знам, че математиката е най-трудния предмет за повечето ученици и студенти в България.... всъщност и статистиката показва именно това. Затова трябва да има по-задълбочено изучаване на този предмет, както е в Източна Азия. Впрочем там математиката е най-обичания и изучаван предмет в училищата. Затова и тамошните ученици и студенти са много по-добри по математика отколкото българите и останалите европейци....

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  23. 23 Профил на interkostovista
    interkostovista
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#9] от "tlnet":
    А представяте ли си как ще изглежда след 10-20 години написаното в коментарите под подобни статии? Примерно:
    Брат, тфа дет си гу писАл я земи малку и гу преглей прес друк ъгал. Шот сичко мо'и стани така, са се пише кат си е билО, па утре че го пишат бегАло туй. Е са ги глеам разни батенца и копеута са почнАли и завишаане на к'о си там (критериите) да сакаат. Теа лу'и ли са еее?

    Тролинг да върлд синс 681
  24. 24 Профил на Жълтопаветник
    Жълтопаветник
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#20] от "begajmani":

    Да, много остроумно. Пиша ви една червена точка. Иначе ви препоръчвам да прегледате правилата за пунктоацията пълен/кратък член в английският език и може би тогава ще разберете защо е толкова лесен да се научи и използва и съответно да е най-популярният език в света.

  25. 25 Профил на futurama
    futurama
    Рейтинг: 277 Неутрално

    Поредната дефектна партида.

  26. 26 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 561 Любопитно

    Такава е перспективата в държава, управлявана 70г. от комуняги - обезкуражени, отчаяни, хора-сенки, които живеят ден за ден, от заплата до заплата, мислят как да осигурят храната и някоя дрешка и дотам са им "мечтите за бъдещето"...Как при децата да не се отрази тази разруха?!

  27. 27 Профил на Жълтопаветник
    Жълтопаветник
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#23] от "interkostovista"

    Това вие си го представяте.

  28. 28 Профил на Жълтопаветник
    Жълтопаветник
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#21] от "xm...":

    Вижте, не мога да споря с хора, които приемат крайностите във всяка идея и съответно отричат всичко. Щом смятате, че аз искам точките и запетайките да изчезнат безвъзратно и завинаги, явно че споря с дървен философ.

  29. 29 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2978 Весело

    До коментар [#16] от "xalikarans":

    Кса;и, математиката не е наука - а пособие, инструмент - който науката ползва. Наука е физиката, химията, механиката, електрониката - все науки ползващи математиката като пособие да опишат своите научни закони, достижения, идеи и прочие.

    Слабите резултати явно се дължат или на малко практика, или на новите технологии, които смятат всичко и децата са добри в ползването им.

  30. 30 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1391 Весело

    [quote#29:"Deaddark"]Кса;и, математиката не е наука - а пособие, инструмент - който науката ползва. [/quote]
    Тука вече ше извадиме сабити
    Думата матема̀тика произлиза от старогръцката дума μάθημα (ма̀тема), която означава „наука, знание, познание“, но още в Древна Гърция се използва и в смисъла на „математическа наука“. Прилагателното μαθηματικός (математикòс) означава „свързан с учението“, но също и „математически“. До около XVII-ти век в Европа под „математика“ повече се е разбирало това, което днес наричаме астрология, но с повишаването на научната ѝ приложимост тя започва да се разглежда самостойно, като дори след време Гаус (1777 - 1855) я нарича „кралицата на всички науки“.

  31. 31 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2978 Разстроено

    [quote#29:"Deaddark"]Ксали[/quote]

    Извинявам се!

  32. 32 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1170 Неутрално

    До коментар [#22] от "Иво":

    Какво значи труден, за някой езикът може да е труден, но като се замислиш и бебетата във Франция научават френски, а той хич не е лесен. Проблемът е по-цялата верига - ценности, родители, деца и преподаватели. Дори не е чисто финансов, защото за математиката не трябва състояние да се преподава, но наистина е необходима среда и условия. Примерно вчера се коментираше, средно аритметично ги затруднило децата.
    Вземаш три прозрачни чаши пълниш ги с вода произволно и след това молиш децата да изравнят водата в тях, това е смисълът на средно аритметично. Добавяш още една чаша и средно аритметичното намалява, махаш едната чаша и при две средно аритметичното се увеличава. Колко средства, време и желание се иска за една такава демонстрация!?
    Човекът "произвежда" световни шампиони по физика в едно село с желание, а на нас винаги ни трябва едва ли не милиони за елементарни неща, но истината е че на всички ни липсва хъс и мерак.

  33. 33 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 698 Неутрално

    До коментар [#24] от "tlnet":

    Значи да опростим граматиката на Българския език, за да стане световен и да измести английския ли? Защо да искаме българския да стане конвертируем - сигурно по света учат китайски не защото искат да го използват в бизнеса, а защото е много лесен за учене.
    Именно разпространението му като основен език по света е една от главните причини за промяната на английския език, дори, бих казал, на профанизирането му.

  34. 34 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2978 Неутрално

    До коментар [#30] от "Сиянието на Мрака":

    И аз вадя сабята - математиката са създадени от човека правила, мерки, теглилки, съотношения и т.н. за да се позлват при описване на природните закони. Примерно никъде на предметите няма номера, но човека ги е измислил за да брои; никъде на поляните не им пише квадратурата - но човека е измислил и мярка за да описва площ. И така нататък.
    Ако се приеме, че математиката е наука се залита в посока на противоречащи се твърдения - както някои "д.м.н." твърдят, че имало отрицателен вектор, т.е. връщане назад във времето.
    Математиката е инсрумент, но за да го ползваш също трябва да го изучиш. Не става да си хабен в главата и да пискаш как в математиката може 2+2 да не е 4. Колкото по-майстор ставаш с инструмента, толкова по-сложни задачи решаваш в научните области. Всяка наука е изразявана с математически модели, да се разбере за какво иде реч. Математиката е езика на науката - както езика е инструмент на речта.
    Малко разпокъсано го написах, дано ми се разбира.

  35. 35 Профил на Жълтопаветник
    Жълтопаветник
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#33] от "sbk":

    В чий интерес са хилядите правила в българският език? На учениците? На учителите? На чужденците може би? Граматическата полиция по бг форумите?

    Кажете ми, кой печели от тая ненужна, според мен, сложност?

  36. 36 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 698 Неутрално

    До коментар [#22] от "Иво":

    Математиката изглежда най-трудния предмет, защото е най-малко субективен такъв. От друга страна предметът български език и литература обхваща много обемен и разнороден материал, който при това се изучава отчасти опростено (граматиката), поради физиологическите особености на учащитесе - тяхната възраст. Граматиката, за да се научи задълбочено и трайно, трябва да се изучава и през гимназиалния курс.

  37. 37 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#34] от "Deaddark":

    Съгласих се, де ше ода

  38. 38 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 698 Неутрално

    До коментар [#35] от "tlnet":

    Защо да е сложност, след като пунктуацията напр.предава и промена смисъла на едно изречение или мисъл. Нима мислиш, че болшинството от английскоговорящите биха разбрали нещо, написано от Джеймс Джойс? Та той е труден дори за англичаните (и ирландците).
    Правилата не са въведени в интерес на учащите се, а просто, следвайки езикът като средство за комуникация, дефинират неговите особености. Задължение на самите ученици е да ги научат, иначе биха говорели езика до голяма степен по инерция, без да го познават граматически - както са например циганите.

  39. 39 Профил на skipper
    skipper
    Рейтинг: 229 Гневно

    Защо някой си мисли, че в училище трябва да се учат практически неща! И кое е практическо? Копане, смятане с калкулатор на сергия и специални умения за ползване на кантар, може би шофьорски умения!

    В училище има причина някои неща да се учат дори и наизуст! Когато влизаш в училище главата ти е празна от към знания! Някои неща се обясняват, другие се разказват, при нужда се нзаубрят до запомняне!

    За успех в училище трябва здрав задник и много писане!
    А пък като се понатрупат различни знания от различни сфери, така около 12ти клас, вече идва време на професионалния скок... отиваш в у ниверситета да учиш това което те влече! Или пък отиваш на сергията... Пътища много!

    Училището е за тези, които не искат да са прости работници!

    А някой, който беше казал за практическите умения... заповядайте на курсовете за заварчици, шлосери и все занаятчийски занимания!

    Ниските резултати са плод на липсата на заинтересованост у родители, липса на възпитание и пример за подражание сред ученици и не на последно място унизителното отношение на системата към учителите!

    За щастие две от тези неизвестни са в наши ръце - родитеи и деца! А системата винаги може да бъде преборена!

    Колко трябва да си тъп, за да не може да изкараш 18 точки за тройка!

  40. 40 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 698 Неутрално

    Не знам за какво унизително отношение на системата към учиелите пишеш, но как така в училище учителите са унизени, а когато дават уроци на същите тези деца, които на нищо не учат в същото това училище, не са унизени.

  41. 41 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1614 Любопитно

    Провалът не е не изпита. Провалът е на цялото общество. При това не е по математика, а на едно друго място.
    Проблемът е в един СПИСЪК!!!!
    СПИСЪКЪТ на ОНЕЗИ "експерти", "оптимизатори", "реформатори" от 1997 година насам!
    ПОИМЕННИЯТ СПИСЪК на тази престъпна затворена група, която ДИКТУВА "олекотяването", "качеството", "опростяването", "поевтиняването", "очовечаването", "интереса на децата", "неграмотността на даскалите", "излишъкът от училища", " ......!
    ПОИМЕННИЯТ СПИСЪК на фаворизирани НПО-лидери, инспекторатски и министерски чантаджии, партийни лидери, министри, депутати, "супер-спец" директори-"мениджър"-меринджеи, кметици и общински простакеси, "загрижени" бизнесмени, "ИТ специалисти", "недоволни" бизнес-камари и камарили, "публично-частни партньори", загрижени да СЪСИПЯТ, ПРИВАТИЗИРАТ, И УСВОЯТ ПУБЛИЧНИТЕ ФИНАНСИ В СВОЯ ПОЛЗА!
    ПОИМЕННИЯТ СПИСЪК НА ГОРНИТЕ, които се погрижиха ДА РАЗРУШАТ ОБРАЗОВАНИЕТО, ЗА ДА ПРОСПЕРИРАТ ТЕ ВЪРХУ РУИНИТЕ НА НАЦИОНАЛНИЯТ ИДЕНТИТЕТ!
    ПОИМЕННИЯТ СПИСЪК на ГОРНИТЕ, които УМИШЛЕНО НАСЪСКВАХА ОБЩЕСТВОТО, РОДИТЕЛИТЕ И УЧЕНИЦИТЕ СРЕЩУ УЧИТЕЛИТЕ, за да се ПРИКРИЯТ!
    ПОИМЕННИЯТ СПИСЪК НА ИЗБРОЕНИТЕ, които ТРЯБВА ДА ПОНЕСАТ ОТГОВОРНОСТ ЗА СТОРЕНОТО!
    ЦЯЛА ЕДНА КАСТА "БОГОИЗБРАНИ"!
    И не да им се размине с ТЯХНОТО дежурно "сбъркахме, но сега ще го оправим"!
    ЛУСТРАЦИЯ ЗА ТАЗИ КАСТА!
    РАДИКАЛНО!
    !

  42. 42 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3425 Весело

    [quote#28:"tlnet"]Щом смятате, че аз искам точките и запетайките да изчезнат безвъзратно и завинаги[/quote]
    Ами прочетете си още веднъж поста със символ-веруюто си

    Прочее ... как го виждате "само да се поопрости"?

    Запетайките ... например при изброяване - да са през две? или три? Та да не се морят излишно българчетата, щото е трудно след всяко?
    Или за подчиненото изречение? Да се пропускат изцяло или само от време на време? И как би изглеждало подчинено изречение без запетайките? Кой разбрал - разбрал и се е негова работа, ако не е разбрал? Че ние не пишем сами с и единствено за аверите от Фейсбук, с които се разбирате от половин дума, с един емотикон или картинка някаква!
    Ами точките? И тях ли да ги "опростим"? Как?
    Макар че имате донякъде право ... Днешните българчета са с толкова незавършена и неизяснена мисъл, че точката става доста проблематична. Защото по "сложните" правила точка се слага след завършената мисъл .
    Въобще ... за онагледяване на нивото на "революционните ви прозрения" - погледнете в Автобиографията на Нушич. Там има цяла глава по въпроса, даже специално за точките, запетайките и точка и запетайката ...

  43. 43 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Проблемът с математиката е, че не може да се продължава на пред, ако знанията, придобити в долните класове са забравени.
    Математиката е като изкачване по стълба или строеж на къща - не можеш да строиш етаж, ако основите не са здрави.
    Вчера в една статия пишеше, че провалът се дължи главно на "добре забравения" материал от 5 и 6- ти клас.
    Няма как да се решават задачи, ако предишният материал не е не само разбран, усвоен, но и решаването на задачите нестанало автоматично.
    Използването само на кратката памет не стига.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  44. 44 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2690 Неутрално

    Много неприятна равносметка!
    Може и да не ни се иска да повярваме, но лошите резултати по математика ще се отразят на страната, когато тези деца станат на възрастта на родителите си...

    I Want To Believe
  45. 45 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1386 Весело

    До коментар [#42] от "xm...":

    Той българският и без опростяване си е труден за разбиране! Днес имаше един коментар за това, че разни кофти неща били наследени от комунистическото правителство! Нямаше правописни грешки, ама върви разбери, кое е комунистическото правителство - наследеното или наследилото!

    Дори на човек запознат със събитията му е трудно да се ориентира за мисълта, която се крие зад думите.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  46. 46 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1386 Неутрално

    До коментар [#44] от "2.5":

    Не е толкова фатално! Ако трябва да се случи някаква реформа, то тя трябва да е в посока на това по-рано да се пресяват тези, които ще лепят плочки и тапети от тези, които ще решават диференциални уравнения. Така и едфните и другите ще бъдат по-подготвени за бъдещето си, а и ВУЗовете ще намалеят тройно по естествен път.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  47. 47 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3425 Весело

    До коментар [#45] от "tribiri":
    За простите просто и пишат

    Да ме прости отецът за гаврата, ама юродите се плодят ли, плодят ...
    Пази Боже, сляпо да прогледа! ... пък е казал друг голям българин едно два века по късно ...

    Наскоро бях пощръклял от един такъв "прогледнал", който ми спрягаше градус като ... "степен" ...
    Поангличанчил се, ама не дотам ... Прочее ... тоя се беше поамериканчил ... Нейсе!
    А за членуването - от 90-те още ми бърка в джигера "конструктът" на политпасмината да не членува!
    "В пленарна зала" като чуя и направо съжалявам, че нямам поне кобур! Да не говорим за джелезо вътре!

  48. 48 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1386 Неутрално

    До коментар [#47] от "xm...":

    А какво ще кажеш за "формата на срещата" или за "той има необходимата експертиза"?!

    Обикновено не се уточнява нито кои са експертите, нито каква е необходимостта! Знае се само кой е той!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  49. 49 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3425 Весело

    До коментар [#48] от "tribiri":
    Аааа, т'ва нищо не е!

    К'во ша кай'ш за конструктът "носител на висока експертиза"?
    Здрава миФка не оставя!
    При това съм го чувал от устенцата не само на политпасмина от сек'ви разцветки, но и от джурналя, задаващи тона за песен ...

    Интересно ... като се заговорихме ... онуй емблематично дети на природата, Бараковата, май доста умно ще излезе. Държи си устата затворена ... Макар че веднъж я отвори, вярно, за дълга, ама мина в патакламата някакси и май си е извадила поуки. За разлика от доста несвестни, помислили си, че са фанали шлиферо ...

  50. 50 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3425 Весело

    До коментар [#48] от "tribiri":
    Опс!
    Понеже си пишем покрай темата не само за математиката, а и за граматиката, та съм длъжен да я увъртя ...

    КонструктЪТ съм го написал подсъзнателно с пълен член, защото за мен и за подсъзнанието ми този връх на скудоумието е Той, КонструктЪТ, ВърхЪТ със собствена стойност и затова - със собствено име!
    Макар че ... животът е коварна работа и все опровергава "невъзможностите".
    Но ми е бедна фантазийката с к'во биха могли да го надскочат.
    Тръпна, тръпна ... Че тия милост нЕмат, а и не се спират!

  51. 51 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2690 Неутрално

    [quote#46:"tribiri"] то тя трябва да е в посока на това по-рано да се пресяват тези, които ще лепят плочки и тапети от тези, които ще решават диференциални уравнения.[/quote]

    За това става дума. Има само 10 пълни шестици по математика, при положение, че след седми клас кандидатстват(ако не греша) и випускниците на СМГ. И даскали, и ученици трябва да се замслят...

    I Want To Believe
  52. 52 Профил на earthian
    earthian
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#22] от "Иво":
    ++++++ Прав си. Но това е в резултат на коренно различна методология на преподаване в началните класове. И материал, съобразен с възрастовите мисловни специфики.

  53. 53 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2419 Весело

    [quote#29:"Deaddark"]математиката не е наука - а пособие, инструмент [/quote]
    Инструмент, като пищов на изпит!

    [quote#34:"Deaddark"]И аз вадя сабята - математиката са създадени от човека правила, мерки, теглилки, съотношения и т.н. за да се позлват при описване на природните закони.[/quote]
    Таз сабя - много дървена! Клавдий Птоломей като е ползвал грешна представа - геоцентрична система, значи ли, че теоремата му, за произведението на диагоналите в четириъгълника, не е вярна!?

  54. 54 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2419 Любопитно

    [quote#36:"sbk"]Математиката изглежда най-трудния предмет, защото е най-малко субективен такъв.[/quote]
    Това как да се разбира? Че по другите предмети има субекти, които подпомагат изпитваните обекти?
    Дали пък няма по-трудни предмети, ама за тях не се знае, защото няма изпити?

  55. 55 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2419 Весело

    [quote#22:"Иво"]математиката е най-трудния предмет за повечето ученици и студенти в България[/quote]
    В държава, където много се лъже, математиката винаги е труден предмет. Дори и за централните банкери, не само учиници и студенти.

  56. 56 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4373 Неутрално

    Реформата трябва да започне с фактите, кои училища, как подготвят децата?
    Имената???

    Любовта ще спаси света!!!
  57. 57 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 462 Любопитно

    Чудя се, дали някой ще (посмее да) направи разбивка на резултатите по етноси.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  58. 58 Профил на Александър Андреев Тренев
    Александър Андреев Тренев
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#13] от "xm...":

    Като ще го играеш грамар наци, барем в първото си изречение не допускай граматическа грешка...

  59. 59 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 698 Неутрално

    До коментар [#54] от "wanderer":

    Оценяването по другите предмети е доста по-субективно, личното отношение към предмета, темата, самият стил на пишещия или говорещия и т.н. могат да повлияят на оценката в по-голяма степен.
    Сигурно има и по-трудни предмети, аз не коментирам това, въпреки, че трудността на един предмет също е субективна. Една истинска матура трябва да съдържа въпроси от целия курс на обучение т.е. от всички предмети. Нивото на трудност на същите тези въпроси е друга тема.

  60. 60 Профил на Вяра
    Вяра
    Рейтинг: 229 Неутрално

    От 2012 година до тази трудността на изпита по математика беше доста ниска. Освен това, след като се премахна разпределението на децата по други училища, съответно и на квесторите, преписването стана масово явление. Никак не беше нормално най-голямо сгъстяване на оценки да има в интервала 5,00 - 5,50. Децата наистина получаваха високи оценки, но това не отразяваше действителното състояние на знанията им.
    Тази година задачите бяха малко по-трудни и малко по-нестандартни. Според мен - съвсем подходящи за оценка на знанията и мисленето на децата. По този начин и разпределението на оценките е доста по-реално. Иначе разликата между добре подготвените и не дотам добре подготвените деца се оказваше минимална, което е много демотивиращо.

  61. 61 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2419 Весело

    [quote#59:"sbk"]самият стил на пишещия или говорещия и т.н. могат да повлияят на оценката в по-голяма степен.[/quote]
    Значи, математиката е най-лесния предмет:
    - лесно се оценява, защото няма субективизъм;
    - лесно се проверява - не се губи време в разсъждения дали написаното е шега или ирония;
    - още по-лесно се обяснява на изпитвания какво е сбъркал.
    Друг въпрос е нагласата, че някой трябва да получи оценка повече от две, само защото е писал нещо. С половин брой решавани задачи стартовата оценка е двойка. Както е и на тестовете... с цел изключване на случайността "познал-непознал".

    Или имате предвид, че децата не разбират езика, на който са написани условията на задачите? Може математиците да минат една матура по български преди да пишат задачи за матурата по математика.

  62. 62 Профил на Ellie Sykes
    Ellie Sykes
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Здравейте. Аз съм ученичка от 7 клас. Уча в елитно училище в гр. Русе. Следователно и аз държах изпитите за 7 клас по БЕЛ, Математика и всички останали. Желая да кажа само едно - 24 задача от допълнителния модул по математика аз също не я реших. Не защото съм глупава и не мога да решавам задачи, а по простата причина, че никога през живота си не съм решавала подобен тип задачи. Питах госпожата ми по математика, която през цялата година държеше да запомним най-важните неща от материала по математика, дали аз съм пропуснала нещо, докато съм отсъствала или просто не сме решавали такъв тип задачи и отговорът ѝ е следния: "Не, не си изпуснала нищо. Такава задача не сме решавали, защото е за 9 клас." Е, скъпо ми министерство на образованието и науката, как трябваше да се сетя да я реша? Това е просто абсурдно според мен, защото нямаше 85% от нещата, които госпожата каза, че на предишни матури ги е имало и сега също трябва да ги има, защото са най-важните неща от материала за 7 клас. Надявам се някой да види това и да се обърне внимание не само на "глупавите" ученици, а и на "умните" хора, които стоят зад всичко това. Благодаря!

  63. 63 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 698 Неутрално

    До коментар [#61] от "wanderer":

    Математиката може да е най-лесния предмет, само че за проверяващия. Там, най-малкото, няма оценка за стил! Стилът, или оригиналността на някои части от написаното, по литература може както да ти вдигне оценката, така и да те закопае.

    А че децата не разбират условията на задачите е факт. Това пък идва от друг факт - не умеят да боравят с текст, малко четат, дори странична литература, да не коментираме стилово как си комуникират.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK