Шест извода след матурите

Снимката е архивна

© Анелия Николова

Снимката е архивна



Изпитите на зрелостниците и кандидат-гимназистите приключиха и родители и ученици вече могат да си отдъхнат. Резултатите от тях както винаги дадоха добра представа за нивото на образованието в България и станаха повод да се потвърдят някои тревожни тенденции. Например, че броят на зрелостниците е все по-малък и оценките им - все по-слаби. Заедно с това проличаха и слабите места в начина, по който се провеждат изпитите и в стойността им. 


Ниската летва при зрелостниците направи впечатление тази година. Освен че за среден 3 са необходими едва 22 точки от общо 100, самият тест по български език и литература, който всички абитуриенти задължително държат, беше и доста лесен, както коментира за "Дневник" и зам.-министърът на образованието Ваня Кастрева. В същото време според учители и родители тестът за седми клас изискваше същите или дори по-добри познания по български език и литература. С други думи,


от учениците не се очаква никакво развитие в гимназията.




Притеснителното е, че въпреки ниската летва, и резултатите са ниски. Вярно, разликите с предишни години не са драстични, както многократно повториха от МОН. Съпоставени през последните три години, средният брой точки от матурите намалява с по около 0.5 на година. Тази година средният успех е 4.65 (при 4.71 през 2014 г.) и за радост има двойно повече шестици отколкото двойки. Тестът обаче е направен така, че да


демотивира учениците да се представят добре,


защото и с минимални усилия могат да го минат, а не всички имат амбиции за университет. Всъщност у нас расте тенденцията млади хора със средно образование да бездействат, след като вземат диплома. Една трета от явилите се на зрелостния изпит по литература през 2015 г. дори не са направили опит да напишат есе.


Заедно с това спада и броят на явяващите се. На държавния зрелостен изпит тази година се явиха само 90% от завършващите, които и като общ брой са по-малко от миналогодишните. Това се дължи и на демографския срив, и на проблема с отпадащите от училище, които у нас са над 12% по данни на Евростат. Преди, преломният момент за отпадане беше краят на прогимназията - 7 или 8 клас, но границата вече е по-ниско - още в 5 клас. Справка в Националния статистически институт пък показва, че почти 40% от учениците, които отпадат, заминават за чужбина. Видимо е, че


училищата не успяват да задържат интереса на подрастващите.


Класациите на министерството по резултатите от матурите се очакваше да дадат ясен отговор за тови кои училища се справят по-добре от други, но не се получи. Подобна статистика се оказа възможна само за изпита по български език и литература, който се проведе във всички училища и беше задължиелен за всички зрелостници. Но по избираемите предмети


класациите на министерството не са обективни.


На челните места за втория държавен зрелостен изпит се наредиха много и различни училища от цялата страна, в които обаче са се явили само по един или двама човека. Там където е имало повече ученици, съвсем естествено общият успех се намалява, защото има и силни и слаби оценки. Така някои от най-престижните училища в страната останаха далеч назад в подредбата.


Същият проблем впрочем има и в класацията по БЕЛ - първото място тази година си поделиха Немската гимназия и Американския колеж със среден успех от 5.72, само че със сто човека разлика във випуските. На този принцип на четвърто място се нарежда частна гимназия от Добрич с трима зрелостници със среден успех 5.67. 


В топ 10 миналата година се оказа езиковата гимназия в Кърджали със среден успех от 5.72 на първия изпит. Тогава медиите стигнаха до информация, че учителите подсказват на учениците, за да изкарат по-добри оценки. За подобна измама в Ихтиман съобщи тази година Нова телевизия. "Тази схема е работила в доста училища и продължава да работи", коментира по повода Лазар Додев, директор на Дирекция "Организация, контрол и инспектиране" към МОН.


В Кърджали обаче, след затягане на контрола от страна на министерството на тазгодишните изпити, беше отчетен най-драматичният спад на успеха за страната спрямо 2014 г. - със 70 стотни. Заедно с това тази година са хванати три пъти повече преписващи. Това даде повод на министъра на образованието Тодор Танев да се похвали, че това били най-успешните матури от години насам и дисциплината била затегната. Като се съди по случая в Кърджали и свидетелските разкази от Ихтиман, явно


затегнатият контрол при провеждането на изпита дава резултат, обаче не е еднакъв навсякъде.


Сериозен шум тази година имаше и около изтеклите отговори на матурата по български. Репортери от националните телевизии си купиха за 50 лв. отговорите дни преди провеждането й. Освен това вечерта преди самия изпит, на който се падна тема по Пейо Яворов, във "Фейсбук" се появи поздрав от фалшив профил със същото име.


От министерството многократно коментираха, че тези изтичания се разследват от полицията и отрекоха да е възможно отговорите да са известни по-рано, защото темата се генерира сутринта на изпита. Танев обаче призна, че стотици квестори в страната започнали да изнасят информация веднага след началото на изпита в 8.30 ч. и това не било схема, а "най-проста практика". До момента са открити 84 абсолютно идентични работи, включително в последната задача за съставяне на текст.


Дори вината в случая наистина да е извън министерството, то носи


цялата отговорност за несъвършенствата на системата. 


И макар че се похвали за успеха на матурите, ведомството не можа да избегне всички съпътстващи въпроси и съмнения, които бяха повдигнати. С малко закъснение от там заговориха за драстични промени в изпитите от догодина. Сега се обмисляли. Ако обаче те не са придружени и от цялостна реформа в училищата, ефектът ще е нулев.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2666 Неутрално

    Баш изводът е , че % на подрастващият матрял(основно мургав) , който не става за нищо нараства в геометрична прогресия !

  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2034 Неутрално

    Тестът обаче е направен така, че да

    демотивира учениците да се представят добре.Треньорът на"Черно Море"-Варна,Никола Спасов отговаря на въпроса -Как мотивирате футболистите-така:Никак,играят за заплатите си.Така,че мотивацията трябва да е образованието.Образование което нищо не образува,не е образование.И винаги когато стане дума за училище цитирам един от любимите си автори -Марк Твен:"Никога не съм допускал училищните занятия да пречат на образованието ми."

  3. 3 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 880 Неутрално

    Не че е най-важното, но:
    "намалява с по около 0.5 на година. Тази година средният успех е 4.65 (при 4.71 през 2014 г.) "
    ...
    Който е написал това, как ли се е представил на матурите някога /ако се е явявал по математика, примерно/ ?

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  4. 4 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 652 Неутрално

    По-добре е неусвоявящите материала да отпадат още в долните класове, вместо държавата насилствено да ги води ученици и да харчи пари на вятъра уж за тяхното обучение. А и няма да пречат на учещите.

    No Pain No Gain
  5. 5 Профил на vmx41433340
    vmx41433340
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ами на конкурс е като на конкурс, трябва да се подготвиш и сам, няма какво да разчиташ само на учителите в клас, стига сте ги обвинявали!

  6. 6 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    До коментар [#1] от "SS":

    Така е.
    И вместо да мислят как да ги хранят - училищен плод,кифла,мед - да вземат да помислят за самото образование!
    И преподавателския състав.

  7. 7 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3937 Весело

    До коментар [#3] от "роджър":

    Е, десети или стотни, голяма работа. Журналистите са творчески милсещи хора, не се занимават с дребни неща . Нелоша илюстрация на тезата за деградацията в образованието през годините.

  8. 8 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3937 Неутрално

    До коментар [#4] от "tokkay":
    Правилно, има голяма нужда от добри занаятчии. Хвърляме пари за да превърнем училищата в складове за младежи за да не ходят по улиците, вместо отрано да ги насочим към професии съобразно интересите и способностите им. По този начин осакатяваме и тези които искат и могат да учат.

  9. 9 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 880 Неутрално

    До коментар [#7] от "daskal1":

    +++
    Даа, вече и на подобно ниво резултатите са видими, така е и в администрацията, и в правосъдието ... и навсякъде !

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  10. 10 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Какво друго се очаква? Райчев, милионерът социалист (парадокс, а? Само привидно: държавен социализъм = държавен капитализъм) го каза ясно и точно (направо се изпусна): училището учи младите да изпълняват безсмислени нареждания и да ги форматира като стока за пазара на труда.
    Е, младите, макар и без ясна позитивна идея, не желаят нито да робуват на безсмислици, нито да живеят като стока.
    Лошото е, че не знаят какво именно искат - достатъчно ги баламосват, за да ги объркват, повече или по-малко преднамерено, така че накрая да хлътнат от немай къде в коловозите на подчинението и съществуване като държавен ресурс.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  11. 11 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1772 Неутрално

    Трудно ми е да оценя, въпросните 6 проблема дали са добре дефинирани и дали са основни, от гледна тока на целите и резултатите пред образователната система, но е факт, че 22% да се считат за достатъни за преминаване на бариерата, са много нисък праг. Някъде около 50% е според мен необходимия такъв.
    Но по другите въпроси, например, че едва ли не училищата не задържали вниманието на децата, някак не мога да се съглася.
    Това е и трябва да бъде основна грижа на родители, на бизнес ( все пак те "потребяват" продукцията системата), и рез внушение на някакво уважение на постигнатата образователна степен и на самите ученици.
    Нито училищата като институция, нито на учителите е работа да проявяват някакви циркаджийски умения..та да задържат вниманието на питомците си.
    Докато ние, като общество не започнем да се отнасяме с уважение към хората с някакви прилични образователни степени, няма как да очакваме от децата да гледат така на тази система.
    Вместо това, под път и над път ще чуем някой да казва "инженер че", виждаме и четем как лекари са обект на саморазправа от индивиди с доста ниско образователно и културно ниво, за учителите също се говори в къщи пред децата с презрение, неуважение и враждебен тон.
    Освен липсата на такова уважение от наша страна, в много от случаите ги обиждаме втори път със ниските възнаграждения и това се прави не само от държавата. Резултата не закъснява, конкуренцията за позиции за хора с висше образование, особено в някои сфери става никаква и там също пада качеството.
    Да процеса е двустранен в отношенията общество-образовани хора, в смисъл, че уважение и заплащане се постигат и с целенасочен и системен труд и усилия, но и откровено демонстриране на неуважение, пренебрежение и дори презрение, не подобряват положението.
    Крайно време е, всеки в ежедневието и особено пред децата и младежите да промени нещо в себе си, за да запоне някаква промяна.
    Между другото, системата е много инерртна и не може да се очакват резултати от днес за утре и пораженията са също трайни.

  12. 12 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Не намирам зрелостният изпит по БЕЛ да е лесен.Може би е лесен,ако си имал достъп до информацията,която така щедро и изобретателно се е продавала.Моят внук е зрелостник ,изкара съвсем честно точно 5,00,без чужда помощ и някаква допълнителна подготовка.
    Но самата система,разядена от корупция,за мен е просто отвратителна.

    Tony
  13. 13 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 721 Неутрално

    Всички знаят, че гимназистите не посещават редовно занятията. За да не закриват паралелки и да уволняват учители, училищата прикриват отсъствията, а за да ги задържат някак в час, учителите свалят критериите. По този начин младият човек почти нищо полезно не научава, но и остава с погрешното впечатление, че и за нищо и никакви усилия, му се полага някаква наградица - все пак да избута средното, да вземе дипломка, а после сам да си троши главата. Образователната система произвежда основно мат'рял, при това с тапия на всеки етап и степен, бъдещите лекари, инженери и т.н. все повече са по-скоро изключение и няма гаранция, че ще станат такива в България. Всички с качества и възможности гледат да се изнесат от територията.

  14. 14 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1699 Любопитно

    Как стана така, че матурите се превърнаха във ФЕТИШ? Как стана така, че най-важният въпрос е колко са се явили на матура и колко -не? Като че ли е задължително всички да се явят на матура и всички да изкарат с отличен. Да не говорим за крайно полярните мнения "защо има толкова малко двойки" и "защо има толкова малко отличиници".
    Как така стана фетиш СРЕДНАТА ОЦЕНКА НА УЧИЛИЩЕ? Да си припомняме ли стария соц виц за средноизядените кебапчета от директора и неговия работник, където се оказваше, че от десет директорът е изял девет...
    Какво искаме в действителност, как го искаме и на колко го оценяваме.... да не говорим доколко въобще у нас образоваността е критерий за социална реализация и стратификация.
    А дали си даваме сметка всъщност колко ни струва това образование, че искаме толкова много? Гледайте.
    Средната заплата на един учител около 630 лв. бруто /съвсем осреднено, заради различията в образователните степени и видове училища/. Средната бруто заплата е 7560 лв. И само 70% от тази заплата е за обучение. Учителите имат и много други задължения включително "полицейски"/да ви осмиряват и превентират буйствата на питомците/, които влизат в тази заплата.
    Средната бройка часове на един учител е 640.
    Средната бройка ученици в един клас за един час е 22.
    Проста аритметика:
    70% от 7560 = 5292 лв. за 640 часа;
    5292 : 640 = 8,27 лв. на час;
    8,27 : 22 = 0,37 лв. /37 СТОТИНКИ/ на ученик за час!
    ДАВАМЕ по ЦЕЛИ 37 СТОТИНКИ на УЧЕНИК, ЗА ДА ГО УЧИМ ЕДИН ЧАС!
    И искаме за 37 СТОТИНКИ ТОЙ ДА СТАНЕ ВУНДЕРКИНД, ОТЛИЧНИК, МОТИВИРАН ДА ДАВА ВСИЧКО ОТ СЕБЕ СИ ЗА ОБЩЕСТВОТО?!?!
    И след това обвиняваме учителите, че били непригодни, неграмотни, непрофесионалисти и изобщо лапачи?!?!?!!?
    Всъщност учителите СМЕ в правото си да ги обвиним само в едно - пълни "глупаци" са да ни работят за 37 СТОТИНКИ НА ЧАС!
    И учениците могат да направят тази сметка. Затова и толкова "доброномарено" се отнасят към всички и всичко.
    А тези дето искат всичко срещу нищо явно са олигофрени!
    !

  15. 15 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1699 Любопитно

    [quote#14:"AzDebil"]Средната бруто заплата е 7560 лв.[/quote]


    Да се поправя: Средната ГОДИШНА бруто заплата е 7560лв.

    !

  16. 16 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8164 Неутрално

    Скъсана е връзката ученик-учител-родител.Трите страни не се интересуват един от друг.Учителите не се стараят да мотивират и респектират децата.Не са авторитети за тях.Учениците също не са мотивирани,защото мястото в университета е сигурно,местата даже са повече от завършващите.А родителите,те са направо безотговорни.Половината отишли на гурбет и оставили децата при баби и дядовци,другите от много работа,въобще не се интересуват какво става с децата им,трети безработни,обхванати от пълно безразличие.Кой всъщност отговаря за тези деца.

  17. 17 Профил на gogo3345
    gogo3345
    Рейтинг: 213 Разстроено

    Всички коментари са уместни. Но проблемите не се решават с коментари по медиите. Там, където има конкуренция и не се преписва, резултатите са добри. Това е пътят.

  18. 18 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1069 Весело

    До коментар [#3] от "роджър":
    [quote#3:"роджър"]Който е написал това, как ли се е представил на матурите някога /ако се е явявал по математика, примерно/ ? [/quote]

    Не стресирай редакторите за една нула. Те толкова могат.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  19. 19 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 521 Весело

    Расте незаинтересовано и ограничено поколение, с чалгаджийска култура

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  20. 20 Профил на vicovnic
    vicovnic
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Свиквайте да гледата правилно.Има само два вида - бедни и богати.Матурите са за богатите.На бедните не им трябват матури.Не е редно всеки да изкарва диплома.Дипломата е за богатите.Не може всички да лежат на гърба на бизнеса откъдето идват парите.На нас в бизнеса ни трябват не многознайковци ами дисциплинирани лоялни изпълнителни кадри.Много важно дали знаел БЕЛ и разните там йовковци яворовци ботевци.Не му трябва на бедняка това.На бедняка му трябва да може да се подпише и базисно дасмята колкото да брои.Важното е да е послушен и точно да изпълнява разпореждането във фирмата.Оставете мисленето за богатите.Те знаят как да изкарат матурата.За тях са университетите.Крайно време е да има училища за бедни и богати.Даже е добре в едно даскало да има класове за бедни и класове за богати.Бедняците отрано да свикват на кого да се подчиняват.

  21. 21 Профил на vicovnic
    vicovnic
    Рейтинг: 418 Гневно

    До коментар [#14] от "AzDebil":

    Какво си се разревал толкова за тези пари?Ми за бедняците даже много харчим.Какво като са стотинки.При толкова много бедняци това са стотици милиони.За децата на богатите това е малко.Държавата е длъжна да плаща много повече за децата на богатите.От нас идват всички тези пари.Как така 22 сополанковци са в клас?Бедняците трябва да са поне 40-50 в клас ако искаме да има ефективно образувание.Няма само да ръсим пари на вятъра.

  22. 22 Профил на BarBQ
    BarBQ
    Рейтинг: 829 Неутрално

    Извода е, че с всяка година успехът върви надолу.

  23. 23 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 769 Весело

    До коментар [#21] от "vicovnic":

    Ало, богатия, какво ще чравиш с това великолепно образУвание, направо не знам. Но ми е ясно, че и една стотинка не струва; -)

  24. 24 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1601 Неутрално

    За 12 някой може ли да ми каже по кой предмет учат Не лъжи и Не кради?

  25. 25 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Някои могат да броят до шест други демонстрират, че вече могат да броят до дванадесет след като са завършили средното си образование? В случая не важно до колко ще броим, а какво всъщност искаме да преброим? Грамотните зрелостници желаещи да продължат образованието си? Младите хора, на които можем да предложим подобаваща реализация след като са продължили образованието си? Много и най-различни могат да бъдат тези въпроси, но по-важно е дали някой който трябва да си ги задава го прави и какво се случва след като си е отговорил на тях!!!!

  26. 26 Профил на vicovnic
    vicovnic
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Тия шес извода авторчето си ги е изсмукало от пръстите.Има само един извод.Той е държавата е лош стопанин.Като във всичсо друго така и в образованието.Докато държавата притежава и управлява образованието всичко ще се бастисва.Държавата трябва да се освободи от туй.Всички училища трябва да се предадат на бизнеса.Бизнесът може и знае какво образование на кого и колко да отпусне ако правилно е показал мотивация.Така и държавата ще се разтовари.За нея ще остане само да превежда едни пари за услугата, която бизнеса ще и направи като управлява образованието.Тъкмо стават ненужни всякакви там министерство агенции и тутикванти бюрократи.Бизнесът с много по-малко разходи ще си набавя необходимите кадри.Няма да има нужда от матури толкова масово.Бедняците ще могат бързо и качествено да се обучат и да се хващат на работа вместо да се мотат.Освен това те ще могат да си плащат за обучениато чрез дуална заетос в даскалото и във фирмата докато учат. Нищо не пречи и да се въведе един вид предварителен депозит, който да се връща след няколкото години обучениа на бедняшкия сополанко, ако правилно е изпълнил всичко да стане дисциплиниран и лоялен работник.

  27. 27 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1699 Любопитно

    До коментар [#26] от "vicovnic":


    [quote#26:"vicovnic"]Така и държавата ще се разтовари.За нея ще остане само да превежда едни пари за услугата, която бизнеса ще и направи като управлява образованието.[/quote]

    [quote#26:"vicovnic"]Нищо не пречи и да се въведе един вид предварителен депозит, който да се връща след няколкото години обучениа на бедняшкия сополанко, ако правилно е изпълнил всичко да стане дисциплиниран и лоялен работник. [/quote]

    Държавата да "предаде" на бизнеса всички училища? Да "предаде" заедно с цялото оборудване, инвентар, машини, работилници, заедно с парцелите под училищата, заедно със земеделските земи, защото в провинцията училищата притежават земеделски и горски имоти...нали така?!
    И една таксичка да "превежда" държавата на бизнеса? Колко ще е размера на таксичката? Една таксичка, за услугата бизнеса да придобие собственост върху...деца, пардон ученици?
    Имало и още нещо. Искаш едно "предварително депозитче", което бизнеса ще връща след време, ако , може би, вероятно...ама надали? А лихвите по депозитчето ще връща ли бизнеса или те ще са таксичка за управление на депозитчето?
    Хм....!
    !!!!
    !

  28. 28 Профил на Nazlim S
    Nazlim S
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#23] от "Ridiculous": Акъл кат имаш и пари имаш.
    And via verse.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK