В един клас ще може да има над 3 ученици с увреждания по преценка на специалисти

В един клас ще може да има над 3 ученици с увреждания по преценка на специалисти

© Надежда Чипева, Капитал



По три деца със заболявания и специални образователни потребности могат да се обучават в един клас, или повече по преценка на екипа от специалисти, които осигуряват грижи за тях. Това правило, съобщава в. "Сега", беше прието на второ четене в законопроекта за изцяло новия закон за училищното и предучилищното образование, който вече половин година се разглежда в образователната комисия в парламента. 


В момента нормата е до 5 деца с хронични заболявания или специални потребности в паралелка, но без изключения. Новата формулировка ще позволи гъвкавост, особено на училищата в по-малките населени места, където може и да няма две паралелки със специалисти или две училища, където да бъдат записани децата.


Занапред изключенията ще се решават от екипите за подкрепа на личностното развитие, които трябва да осигурява допълнителна подкрепа за децата с особени нужди, или ако няма такъв екип - по преценка на регионалния ресурсен център. За всяко изключение ще се известява началника на регионалния образователен инспекторат. Когато се надвишава броят на децата със СОП, училищата ще са задължени да назначават помощник-учители, чиито функции предстои да се уточнят в държавния образователен стандарт. 




В подкрепа на децата със специални нужди ще има два вида институции - центрове за специална образователна подкрепа и центрове за подкрепа на личностното развитие. До 5 години след приемането на закона в сила сегашните помощни училища трябва да се преобразуват в центрове за специална образователна подкрепа, които могат да са общински или държавни, и ще предлагат диагностика, терапия, рехабилитация и други услуги. В другия вид центрове, които ще са само общински, учениците със специални потребности ще могат да се консултират за кариерното си развитие, по интереси, да получат психологическа подкрепа.


Друга новост в закона за училищното и предучилищното образование, приета вече и на второ четене, е разширяването на обхвата на самостоятелната форма на обучение. У дома ще могат да се обучават по собствено желание или по желание на родителите определени деца - даровитите и тези с някои определени здравословни проблеми, но тежките увреждания не са непременно основание. Регионалните образователни инспекторати ще имат задължението да управжняват контрол върху домашното образование и за целта трябва да сформират експертни комисии с участитето и на Агенцията за социално подпомагане.  

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 922 Неутрално

    Трябва да се направи такава норма и за брой депутати-идиоти в парламента - мах 10%, че май взеха да стават мнозинство и се усеща.

    No Pain No Gain
  2. 2 Профил на forum_terrorist
    forum_terrorist
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#1] от "tokkay":

    И защо да са идиоти? Там всеки отлично знае, какво краде и как ще се измъкне. Това не е идиотщина, ами съвсем целенасочено престъпление с/у гражданите на България!!!!

    You can fool some people sometimes, But you can't fool all the people all the time!
  3. 3 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 922 Неутрално

    До коментар [#2] от "forum_terrorist":

    Тогава значи да се ограничи броят на депутатите със специални потребности, та и за гласоподавателите да остава по нещо.

    No Pain No Gain
  4. 4 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 626 Гневно

    Училищната среда е нездравословна за всички деца.
    Децата с проблеми трябва първо да бъдат обгрижвани за лечение от държавата и да им бъде осигурена нормална среда за обучение.

  5. 5 Профил на aytep
    aytep
    Рейтинг: 499 Любопитно

    До коментар [#2] от "forum_terrorist":

    Ама как срещу?! Нали ние, гражданите, им помагаме да ГО правят?!

    Яба-даба-ду
  6. 6 Профил на aytep
    aytep
    Рейтинг: 499 Любопитно

    Защо статията е в тази рубрика?!

    Яба-даба-ду
  7. 7 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1057 Любопитно

    Тази реформа, нещо ми напомни как Карлсон си сменяше чорапите...събува си левия чорап и го обува на десния крак, а десния - на левия крак...

    Форумът е в будна кома...
  8. 8 Профил на forum_terrorist
    forum_terrorist
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#5] от "aytep":

    Лично аз на никого не съм помогнал да краде по никакъв начин..

    You can fool some people sometimes, But you can't fool all the people all the time!
  9. 9 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 269 Неутрално

    що за решение? децата на Станишев и Моника никога не могат да бъдат в един и същ клас...

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  10. 10 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2028 Разстроено

    До коментар [#7] от "Yasur":

    на мен ,че искат да икономисат средства и да ги прехвърлят тези разходи на общините А иначе тези деца с увреждания така ще се до увредят че сами ще ще откажат от училището /децата са особено жестоки /

    гошо
  11. 11 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3903 Неутрално

    У дома ще могат да се обучават по собствено желание или по желание на родителите определени деца - даровитите и тези с някои определени здравословни проблеми, но тежките увреждания не са непременно основание."
    а за какво са основание тежките увреждания ? за безхаберие ?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  12. 12 Профил на иван
    иван
    Рейтинг: 374 Неутрално

    В момента на "специално" обучение останаха деца със значително снижен интелект и когнитивни възможности. При липсата на добре разработени методи, средства, форми и съдържание на обучението, тези значително изоставащи в развитието си деца са с негативна перспектива. Децата с леките и частично умерените степени на изоставане в психофизическото си развитие са на ресурсно подпомагане (?) в общообразователните училища, но и те не достигат потенциала си - класният учител има по над 30 ученици с относително добро развитие и е принуден (отговаря за това) да пренебрегва или обръща по-малко внимание на учениците със специални образователни потребности. Като разчита на ресурсния (подпомагащия) учител. Подобна ситуация води до загуба на интелектуален, когнитивен, творчески и приложен потенциал, като за десетина години през училището преминават 10-12 хил. такива деца, много от които дори не са ограмотени. А вие се смеете на една друга категория...

    effi




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK