по дипломи помечето завършващи български ученици имат петици и шестици по 2-3 чужди езика..по реални знания най-много само по един да са на ниво тройка..Гарантирам че на най-популярният английски 90% няма да вземат тойфел или Йелтс.
There is no way to happiness, happiness is the way!
През 2002 г. МОН беше пуснало проекти за ДЗИ. Според предложената тогава скала, за тройка са били необходими 48% верни отговори, а за шестица - 88%. От 2008 г., откакто се провеждат матури, три се пише на 23 от 100 т.
Да. А между другото авторът владее на достатъчно добро равнище писмения език, а надявам се, и говоримо като притежава начални езикови умения за да функционира успешно в чужбина. Не трябва да бъдем максималисти и да искаме оксфордски познания от зрелостници. Всичко се придобива в оригиналната езикова реда.
Езикова култура и разнообразна лексика се придобиват чрез четене, без значение от езика. Ако ученикът е от английска езикова гимназия, получава списък с книги на английски, които трябва да прочете през лятото (поне при мен беше така). Дали ще избере да прочете тях или ще предпочете други, които са му по-интересни зависи от него. При положение, че желанието на ученика, написал текста от снимката, е да замине от България, очевидно не се е постарал достатъчно. Без умения - както езикови, така и нужните за квалифициран труд, хората са обречени на "кариера" в ниските нива на услугите/ строителството/ селското стопанство.
Аз пък не разбирам защо за пореден път е необходимо да се открива топлата вода?! Всички официално признати тестове за проверка владеенето на някакъв език (Certificate of Proficiency in English на Cambridge, DALF/DELF/TCF за френски и пр.) следват една и съща логика, една и съща структура и рамка. Дори системата за оценяване е еднаква - 51% за минаване (т.е. 3-ка при нас), повече от 80% за А (6).
Какъв е проблемът просто да се сключи договор със съответните оценителски центрове и завършващите да излизат с официален сертификат, който ще им върши работа за цял живот и то по целия свят!
zkvvoob, аз казвам нещо много подобно на вашето мнение: или да се дефинира как нашата матура се различава от Кеймбриджските или другите международни изпити и те да се направят така, че да имат необходимата надеждност, или да се остави оценката на езиковите умения на въпросните международни оценители
Да се тестват знания по английски по българска система е безмислено, при положение че има изпити като Cambridge First Certificate, TOEFL, SAT и други подобни международно признати методи за оценка на познанията по този език..
.. сещам се преди 12 години на кандидатстуденстки изпити.. едвам изкарах 4 на входящия изпит за СУ по английски, а имах почти максимални оценки на TOEFL, и в топ 5-10% на други подобни изпити... явно за едно десетилетие системата не е мръднала.. сега сигурно ще ме скъсат на изпита, макар че работя на английски ежедневно ...
тройка за вярно решени 20% от задачите е някакъв майтап. Би трябвало да са 50-55%. Макар и ниска оценка, с тройката "минаваш", т.е би трябвало да е свидетелство за функционална грамотност. При по-малко от половината верни отговори за функционална грамотност не може да се говори и би трябвало да се пише двойка. При тестове с дадени отговори от които избираш, 20% от верните отговори могат просто да се налучкат.
d.berov, входният тест на СУ е една съвсем различна тема - макар нещата да стоят така, както ги представяш ти. Затова казвам - нека е ясно какво мери изпита: владеене на английски, усвояване на материала от училището или нещо друго
По мое мнение изпитът мери точно усвояването на материала от конкретния учебник, а не функционалната грамотност. По скорошни впечатления от изпит след подготвителен клас. Дори учителката парадираше с това, че не я интересува кой къде и колко учи, как ползва езика, важното е "черно на бяло" (цитат) какво има. Изпитът не включваше устен модул.
Бг изпитите са напълно нелегитимни според мен, защото носят изискванията на една статична зубраческа система - както и по всички други предмети. Системата Пиза показа неадекватността и в математиката. Засега няма приета база за сравнение за езиковото обучение.
d.berov, не съм проучвала въпроса, но имам усещането, че формирането на оценките е различно в бг училищата и университетите спрямо чуждите тестове. Там се мерят в %, като всяка задача има определена тежест. Бг системата вади 0.25 или 0.5 стотни за грешка (може и други да са числата). Няколко грешки и си под чертата (за отличен имам предвид). Често грешките са спорни, учителите не познават езиковата норма в най-актуалния и вид.
double_check, истината е, че липсва дефиниция какво се проверява с изпита - владеене на езика, или усвояване на материала от училище. Но има ли смисъл да се оценява второто и ако се оценява владеенето, как се съотнася тази оценка с наложените международни изпити, като тези на Кеймбриджския синдикат.
Колкото до нелегитимността - има си процедура за легетимирането на изпита по международните критерии. Тя включва някои от стъпките, които описвам и ужасно много ми се иска някой да мине по тях и да се легитимира. Чехите са го направили. Защо ние да не можем?
[quote#9:"Elena Tarasheva"]Кеймбриджските[/quote]
Г-жо Тарашева, не знам какви са компетенциите Ви по английски език и по оценяване (бързате да поправяте нещо, преди да сте разбрали "какво точно има предвид детето", но после му давате "кредит за написаното" (???? компенсирате собствената си грешка??), но на български език се пише Кеймбриджки (без "с", което е русизъм).
[quote#19:"Elena Tarasheva"]истината е, че липсва дефиниция какво се проверява с изпита - владеене на езика, или усвояване на материала от училище.[/quote]
Смятам, че отговорът е ясен: има достатъчно точно посочени критерии по Европейската езикова рамка. Съответно с нея учебното заведение, респективно МОН, трябва да реши какво ниви на познания според нивата на тази Рамка изисква. Друг е въпросът, и всъшщност най-важният въпрос, че в България нивото на науката тестология (да, има такава много важна наука!) е отчайващо и всеки смята, че може да скалъпи някакъв тест и да си определи критериите за оценяване "едно към гьотере", така че да му напълнят университета със студенти или да изкарат успеваемостта на матурите висока до небесата. И вместо да откриваме за н-ти път топлата вода, е крайно време да използваме богатия опит на световните центрове, специализирани в създаване, провеждане и проверяване/оценяване на тестове (изпити с тестова част), например SAT. И според мен е крайно време да се откъснем от този смешен британоцентризъм при обучението по английски език. Британският английски отдавна е изгубил значението си в световен мащаб, българинът трябва да учи американски английски и да се ползва от опита на най-добрата образователна система в света: американската.
[quote#14:"Elena Tarasheva"]Затова казвам - нека е ясно какво мери изпита: владеене на английски, усвояване на материала от училището или нещо друго[/quote]
ИзшпитЪТ трябва да "мери" много компетенции: разбиране на текст, познания по граматика, лексика, фразеологизми. комуникативни умения (разговор), умения за разбиране на чут текст (слухово). Няма нужда да откривате топлата вода, хората са го измислили отдавна, но въпросът е да се приложи и само тогава ще лъсне истинското състояние на обучението по чужд език в българските училища и университети. И ще може да се започне на чисто (евентуално).
Защото в момента има много безработни младежи с безполезни дипломи, а от друга страна - много фирми, български и чуждестранни, които не могат да намерят млад персонал (добре заплатен), понеже "децата" не знаят чужд език!
И изобщо не само по английски, а и цялата ни образователна система трябва да се отърве от порочната сиромахомилска и псевдодемократична идея за "всеобщо" образование. Не всеки е роден за висше или средно образование. Някои и до 4. клас едва изкласяват. Даването на дипломи на всяка цена, за да се поддържат абсолютно безполезни училища и университети, е крайно вредно и цинично. Най-лошото е, че тези дипломи без покритие, първо, създават у младежите фалшиви очаквания и претенции, и второ, ги привикват към фалш и измама. Преписването и меко казано, компромисите с оценките и дипломите развращават младежите ни още от началното училище. После те са безкрайно огорчени и обидени, че не могат да си намерят качествена работа тук, да не говорим за чужбина.
Трябва да се каже ясно, че хората се раждат с различни способности и всеки да учи и да прави това, в което е най-добър - един: в метенето, друг - в струговането, трети - в изобретателството. Важното е всеки да си върши работата добре.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
ostin22
Рейтинг: 624 Неутрално
по дипломи помечето завършващи български ученици имат петици и шестици по 2-3 чужди езика..по реални знания най-много само по един да са на ниво тройка..Гарантирам че на най-популярният английски 90% няма да вземат тойфел или Йелтс.
There is no way to happiness, happiness is the way!Lemmy
Рейтинг: 1707 ВеселоФаксимилето кърти: "If you read this please help me to leave this country forever..." Enough said.
dorko
Рейтинг: 553 НеутралноПрез 2002 г. МОН беше пуснало проекти за ДЗИ. Според предложената тогава скала, за тройка са били необходими 48% верни отговори, а за шестица - 88%. От 2008 г., откакто се провеждат матури, три се пише на 23 от 100 т.
7777
Рейтинг: 2061 НеутралноДо коментар [#2] от "Lemmy":
ition/english/help_1
A man without faith is like a fish without a bicycle.Освен това проверителят е задраскал "to" след "help," макар че е допустимо: http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/us/defin
Lemmy
Рейтинг: 1707 НеутралноДо коментар [#4] от "7777":
Да. А между другото авторът владее на достатъчно добро равнище писмения език, а надявам се, и говоримо като притежава начални езикови умения за да функционира успешно в чужбина. Не трябва да бъдем максималисти и да искаме оксфордски познания от зрелостници. Всичко се придобива в оригиналната езикова реда.
qum01380940
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#5] от "Lemmy":
Езикова култура и разнообразна лексика се придобиват чрез четене, без значение от езика. Ако ученикът е от английска езикова гимназия, получава списък с книги на английски, които трябва да прочете през лятото (поне при мен беше така). Дали ще избере да прочете тях или ще предпочете други, които са му по-интересни зависи от него. При положение, че желанието на ученика, написал текста от снимката, е да замине от България, очевидно не се е постарал достатъчно. Без умения - както езикови, така и нужните за квалифициран труд, хората са обречени на "кариера" в ниските нива на услугите/ строителството/ селското стопанство.
novalis
Рейтинг: 213 НеутралноПонеже съм студент мпга да кажа че в университета ми (МУ) за преминаването на тест се искат поне 60% а понякога и 70%.
zkvvoob
Рейтинг: 213 НеутралноАз пък не разбирам защо за пореден път е необходимо да се открива топлата вода?! Всички официално признати тестове за проверка владеенето на някакъв език (Certificate of Proficiency in English на Cambridge, DALF/DELF/TCF за френски и пр.) следват една и съща логика, една и съща структура и рамка. Дори системата за оценяване е еднаква - 51% за минаване (т.е. 3-ка при нас), повече от 80% за А (6).
Какъв е проблемът просто да се сключи договор със съответните оценителски центрове и завършващите да излизат с официален сертификат, който ще им върши работа за цял живот и то по целия свят!
Elena Tarasheva
Рейтинг: 8 Неутралноzkvvoob, аз казвам нещо много подобно на вашето мнение: или да се дефинира как нашата матура се различава от Кеймбриджските или другите международни изпити и те да се направят така, че да имат необходимата надеждност, или да се остави оценката на езиковите умения на въпросните международни оценители
Elena Tarasheva
Рейтинг: 8 НеутралноLemmy, абсолютно автентична работа. Аз зачеркнах ТО, защото отначало не разбрах какво точно има предвид детето.
Обаче съм дала кредит за написаното - съгласна съм, че то показва умение да се изразят много неща на английски.
d.berov
Рейтинг: 610 НеутралноДа се тестват знания по английски по българска система е безмислено, при положение че има изпити като Cambridge First Certificate, TOEFL, SAT и други подобни международно признати методи за оценка на познанията по този език..
d.berov
Рейтинг: 610 Неутрално.. сещам се преди 12 години на кандидатстуденстки изпити.. едвам изкарах 4 на входящия изпит за СУ по английски, а имах почти максимални оценки на TOEFL, и в топ 5-10% на други подобни изпити... явно за едно десетилетие системата не е мръднала.. сега сигурно ще ме скъсат на изпита, макар че работя на английски ежедневно ...
Ментор
Рейтинг: 763 Неутралнотройка за вярно решени 20% от задачите е някакъв майтап. Би трябвало да са 50-55%. Макар и ниска оценка, с тройката "минаваш", т.е би трябвало да е свидетелство за функционална грамотност. При по-малко от половината верни отговори за функционална грамотност не може да се говори и би трябвало да се пише двойка. При тестове с дадени отговори от които избираш, 20% от верните отговори могат просто да се налучкат.
Elena Tarasheva
Рейтинг: 8 Неутралноd.berov, входният тест на СУ е една съвсем различна тема - макар нещата да стоят така, както ги представяш ти. Затова казвам - нека е ясно какво мери изпита: владеене на английски, усвояване на материала от училището или нещо друго
Geoimg
Рейтинг: 682 Неутрално[quote#0:"Статията"]Happy end.[/quote]
*Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!Дано!
double_check
Рейтинг: 213 НеутралноПо мое мнение изпитът мери точно усвояването на материала от конкретния учебник, а не функционалната грамотност. По скорошни впечатления от изпит след подготвителен клас. Дори учителката парадираше с това, че не я интересува кой къде и колко учи, как ползва езика, важното е "черно на бяло" (цитат) какво има. Изпитът не включваше устен модул.
Бг изпитите са напълно нелегитимни според мен, защото носят изискванията на една статична зубраческа система - както и по всички други предмети. Системата Пиза показа неадекватността и в математиката. Засега няма приета база за сравнение за езиковото обучение.
d.berov, не съм проучвала въпроса, но имам усещането, че формирането на оценките е различно в бг училищата и университетите спрямо чуждите тестове. Там се мерят в %, като всяка задача има определена тежест. Бг системата вади 0.25 или 0.5 стотни за грешка (може и други да са числата). Няколко грешки и си под чертата (за отличен имам предвид). Често грешките са спорни, учителите не познават езиковата норма в най-актуалния и вид.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
Elena Tarasheva
Рейтинг: 8 Неутралноdouble_check, истината е, че липсва дефиниция какво се проверява с изпита - владеене на езика, или усвояване на материала от училище. Но има ли смисъл да се оценява второто и ако се оценява владеенето, как се съотнася тази оценка с наложените международни изпити, като тези на Кеймбриджския синдикат.
Колкото до нелегитимността - има си процедура за легетимирането на изпита по международните критерии. Тя включва някои от стъпките, които описвам и ужасно много ми се иска някой да мине по тях и да се легитимира. Чехите са го направили. Защо ние да не можем?
ariel28
Рейтинг: 538 Неутрално[quote#9:"Elena Tarasheva"]Кеймбриджските[/quote]
'Let light surround you' Dream TheaterГ-жо Тарашева, не знам какви са компетенциите Ви по английски език и по оценяване (бързате да поправяте нещо, преди да сте разбрали "какво точно има предвид детето", но после му давате "кредит за написаното" (???? компенсирате собствената си грешка??), но на български език се пише Кеймбриджки (без "с", което е русизъм).
[quote#19:"Elena Tarasheva"]истината е, че липсва дефиниция какво се проверява с изпита - владеене на езика, или усвояване на материала от училище.[/quote]
Смятам, че отговорът е ясен: има достатъчно точно посочени критерии по Европейската езикова рамка. Съответно с нея учебното заведение, респективно МОН, трябва да реши какво ниви на познания според нивата на тази Рамка изисква. Друг е въпросът, и всъшщност най-важният въпрос, че в България нивото на науката тестология (да, има такава много важна наука!) е отчайващо и всеки смята, че може да скалъпи някакъв тест и да си определи критериите за оценяване "едно към гьотере", така че да му напълнят университета със студенти или да изкарат успеваемостта на матурите висока до небесата. И вместо да откриваме за н-ти път топлата вода, е крайно време да използваме богатия опит на световните центрове, специализирани в създаване, провеждане и проверяване/оценяване на тестове (изпити с тестова част), например SAT. И според мен е крайно време да се откъснем от този смешен британоцентризъм при обучението по английски език. Британският английски отдавна е изгубил значението си в световен мащаб, българинът трябва да учи американски английски и да се ползва от опита на най-добрата образователна система в света: американската.
ariel28
Рейтинг: 538 Неутрално[quote#14:"Elena Tarasheva"]Затова казвам - нека е ясно какво мери изпита: владеене на английски, усвояване на материала от училището или нещо друго[/quote]
'Let light surround you' Dream TheaterИзшпитЪТ трябва да "мери" много компетенции: разбиране на текст, познания по граматика, лексика, фразеологизми. комуникативни умения (разговор), умения за разбиране на чут текст (слухово). Няма нужда да откривате топлата вода, хората са го измислили отдавна, но въпросът е да се приложи и само тогава ще лъсне истинското състояние на обучението по чужд език в българските училища и университети. И ще може да се започне на чисто (евентуално).
Защото в момента има много безработни младежи с безполезни дипломи, а от друга страна - много фирми, български и чуждестранни, които не могат да намерят млад персонал (добре заплатен), понеже "децата" не знаят чужд език!
ariel28
Рейтинг: 538 НеутралноИ изобщо не само по английски, а и цялата ни образователна система трябва да се отърве от порочната сиромахомилска и псевдодемократична идея за "всеобщо" образование. Не всеки е роден за висше или средно образование. Някои и до 4. клас едва изкласяват. Даването на дипломи на всяка цена, за да се поддържат абсолютно безполезни училища и университети, е крайно вредно и цинично. Най-лошото е, че тези дипломи без покритие, първо, създават у младежите фалшиви очаквания и претенции, и второ, ги привикват към фалш и измама. Преписването и меко казано, компромисите с оценките и дипломите развращават младежите ни още от началното училище. После те са безкрайно огорчени и обидени, че не могат да си намерят качествена работа тук, да не говорим за чужбина.
'Let light surround you' Dream TheaterТрябва да се каже ясно, че хората се раждат с различни способности и всеки да учи и да прави това, в което е най-добър - един: в метенето, друг - в струговането, трети - в изобретателството. Важното е всеки да си върши работата добре.