Мария Георгиу и Лесли Хоук, "OvidiuRo": Всички трябва да разберат нуждата от ранното образование

Мария Георгиу и Лесли Хоук, "OvidiuRo": Всички трябва да разберат нуждата от ранното образование

© "OvidiuRo"



Има неоспорими доказателства, че ранното образование на децата от бедни общности оказва влияние не само върху резултатите в училище, но и върху качеството им на живот.


В това вярват и Мария Георгиу и Лесли Хоук, които през 2004 година основават румънската фондация "OvidiuRo" с идеалната цел да бъде даден шанс на деца, родени в социално слаби семейства, да се измъкнат от бедността и да развият своя потенциал. 


Мисията на фондацията е да осигури качествено ранно образование за най-бедните деца в Румъния, така че те да имат възможността да се изградят като активни членове на обществото. С тази цел през 2010 година "OvidiuRo" заедно с румънското министерство на образованието създава програмата "Всяко дете в детска градина" (Fiecare Copil in Gradinita – FCG), която продължава успешно през годините и вече дава своите резултати.




Мария Георгиу има 18-годишен опит в преподаването и диплома по психология от университета в Букурещ. Лесли Хоук е завършила социална политика и начална педагогика в университета "Йейл" в американския щат Кънектикът. Тя има 25-годишен опит в издаването на образователна и специализирана литература и в управлението на организации с нетърговска цел, и е бивш директор "Развитие" на The Princeton Center for Leadership Training и член на борда на The Doe Fund, Ню Йорк.


"Детски Дневник" разговаря с Георгиу и Хоук за целите на проекта, процеса на организация на дейностите му и резултатите от него. 


На теория


Според изследователите образованието в ранна детска възраст има най-висока възвращаемост на инвестициите като мерки за преодоляване на бедността. Ако децата разполагат с основни познания преди да започнат училище, ще имат реален шанс за успешен живот. Ако нямат тези познания, те най-вероятно няма да се справят с предизвикателствата, които ще се изправят пред тях на по-късен етап в училище и в живота.


"В семейство от средната класа децата обикновено имат достъп до всякакъв вид информация – числа, цветове, социални взаимодействия и модели на поведение, на които да подражават.


Мария Георгиу и Лесли Хоук, "OvidiuRo": Всички трябва да разберат нуждата от ранното образование

© "OvidiuRo"


Но когато си част от семейство, в което няма образовани хора, което живее в маргинализирано гето в покрайнините на града, когато растеш в пренаселено жилище, в която условията на живот са под всякаква граница, тогава пред теб има много малко възможности за обучение. Образованието в ранна детска възраст е важно за всички деца, но е от огромно значение за децата, живеещи в крайна бедност", казват Мария Георгиу и Лесли Хоук.


На практика


От 2010 година програмата "Всяко дете в детска градина" е подпомогнала 11 хиляди деца в 43 населени места от селски и полуселски тип с образование в ранна детска възраст и по-здравословно хранене. Как става това?


- Местен екип (директор, детски учители, социални работници и училищен медиатор) осъществява програмата под покровителството на кмета и общинския съвет.
- Общинският съвет отпуска по 35 евро за всяко дете в програмата за дрехи и обувки.
- Родителите, които водят децата в детска градина всеки ден, получават ваучер за храна на стойност 11 евро в края на месеца.
- Учителите получават по 15 евро на дете на година за материали по тяхно усмотрение.


Като резултат:
98% от децата в програмата са приети в първи клас.
65% от децата в програмата продължават да имат добра или много добра посещаемост в училище (въпреки че вече не получават ваучери за храна).


Без програмата тези деца най-вероятно не биха получили никакво образование преди да станат първокласници – на 6, 7, или 8 години, или посещенията им биха били спорадични и биха имали основни пропуски. В момента тези деца усвояват същите знания и умения като техните по-заможни съученици.


Мария Георгиу и Лесли Хоук, "OvidiuRo": Всички трябва да разберат нуждата от ранното образование

© "OvidiuRo"


Много от тях за първи път в градината виждат детски книжки с картинки, учат са как да ги държат и как да ги разгръщат, разказват Георгиу и Хоук. Учат се как да се подреждат в редичка и да спазват реда си, как да използват пастели, моливи и ножица. Свикват с дневния режим на градината, социализират се и работят в групи – развиват множество умения, които децата преди първи клас се очаква да са овладели.


Мотивацията


Мария Георгиу и Лесли Хоук казват, че посещаемостта в детската градина се е повишила осезаемо и заради компоненти на програмата като "Ден на родителя" и "Дежурен родител", защото родители и учители се познават и опознават и скоро вече не изпълняват ролите си само символично.


В началото ваучерите за храна стимулират бедните родители да водят децата си в детската градина всеки ден, независимо от времето, настроението на детето, разстоянието, или други обстоятелства, които според тях са по-важни от това.


Не е за подценяване и позитивната нагласа на учителите, които приветстват децата в детската градина. Някои родители са просто щастливи, че учителите желаят да работят с децата им и се държат добре с тях.


Едва след това започват да виждат ползите за децата от посещението им в детската градина и по-добре разбират защо това е важно. Като всеки родител, те искат децата им да имат по-добър живот от техния и имат нужда от подкрепа, за да променят старите си навици и поведение.


Повечето от тези родители нямат дори основно образование, а спомените им от училище са неприятни. Много ценен елемент от програмата е, че тя дава възможност на учителите и родителите да се опознаят, да се отнасят човешки едни с други и да не робуват на стереотипи. "Когато идват в детската градина за "Деня на родителя" и помагат на учителите, те понякога се вълнуват повече от децата – пеят, броят, играят, все неща които никога не са правили като малки", разказват Георгиу и Хоук.


Мария Георгиу и Лесли Хоук, "OvidiuRo": Всички трябва да разберат нуждата от ранното образование

© "OvidiuRo"


По думите им родителите започват да се чувстват по-удобно в училищната обстановка, а учителите споделят, че отношенията им с тях са се подобрили. С времето вкоренените навици на родителите да записват децата си в образователната система в "правилното" време, се променят.


Помощта


Министерството на образованието на Румъния дава положителен тласък на програмата – от наемане на допълнителен брой учители поради големия брой обхванати в инициативата деца, до рекламирането й пред корпоративни дарители и местните власти.


Програмата обаче не може да бъде наложена на общността отвън - кметът на селището и директорът на детската градина трябва да я искат. "Всички трябва да разбират нуждата от това всички деца от общността да са в детска градина. Понякога на другите родители не им харесва това, че голям брой бедни деца идват в градината. Но директорите, които държат всички записани в детската градина деца да я посещават, обичат програмата и се гордеят с нея", казват Мария Георгиу и Лесли Хоук.


"OvidiuRo" провежда годишни работни срещи за споделяне на често срещани проблеми и добри практики и са в помощ на учителите, социалните работници и училищните медиатори, които работят по ефективно с децата от семейства в неравностойно положение. Фондацията също организира обучения и консултации на терен за местните инициативни групи, както и специални обучения за учители по съвременни методи на обучение.

Снимката е от изложбата на детски рисунки, победители в националния конкурс "Готови за училище!", която беше подредена в София в началото на юли

© Георги Кожухаров

Снимката е от изложбата на детски рисунки, победители в националния конкурс "Готови за училище!", която беше подредена в София в началото на юли


В България:
Въпреки че за последните осем години посещаемостта на децата в детските градини се е повишила от 73% на 85.5%, слабо обхванати остават децата от общностите в неравностойно положение (около 45%). Основните причини за това са финансови затруднения на семействата, липса на физически достъп и ниска мотивация на родителите.


Стратегическият фонд за оценка на въздействието на Световната банка, изследователският институт "Лабораторията за борба с бедността" и институт "Отворено общество" – София провеждат проучване с цел да се изследва икономическата ефективност на различни подходи за увеличаване на участието на децата от уязвими общности в ранното образование. Информацията от него ще бъде предоставена на отговорните институции.


По проекта "Готови за училище 2014-2015 г.", който се изпълнява от фондация "Тръст за социална алтернатива" с финансовата подкрепа на фондация "Америка за България" и 23 неправителствени организации, са подпомогнати за посещението на детска градина над 4 400 деца на възраст между 3 и 6 години. Семействата им са подпомогнати за извършването на задължителните за прием в детските градини медицински тестове, а участващите в проекта детски градини са получили учебници, помагала и пособия за децата на 3 и 4 години, както и 197 лаптопа.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3239 Неутрално

    Първите седем години са много важни.Циганите също го знаят това и от малки учат чаветата как да просят и крадат.

  2. 2 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    До тук добре, но остава да се направи много повече...

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  3. 3 Профил на monique
    monique
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Никой не избира родителите си, нито средата в която ще расте. Образованието е начинът да се откъснат децата от лошия пример, който имат в семейството и обкръжението. Толкова потенциал, ако щете и работна сила се губи като достъпът до образование го няма. Трябва да се мисли за бъдещето, трябват лекари и учители, а не чистачи.

    Всички ние сме затворници, но едни килии имат прозороци, а други - не...
  4. 4 Профил на Калиевперманганат
    Калиевперманганат
    Рейтинг: 462 Неутрално

    Интересно, какъв процент от ромчетата успяват да обхванат? В София зная две изцяло цигански училища, които не се намират в гетото. Децата се карат от Факултето с автобуси и получават безплатна храна, май дори и джобни се разпределят.

  5. 5 Профил на jony
    jony
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Браво! Работата с най-малките е най-важна.

  6. 6 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    За това е най-добре да няма маргинализирани гета. Но капитализма води всички ни към маргинализирани гета, а за социализъм "инелигентните", "образованите" и "иновативните" не искат и да чуят. Цялата им сила и воля е в копанята дето налива частника. За "замажи очи" някои се занимават с неща, като тия двете жени, но това никога не води до реален глобален ефект, а си остава унищожен от системата експеримент.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  7. 7 Профил на mopper
    mopper
    Рейтинг: 424 Неутрално

    Уж образованието е задължително, а циганите не само, че не могат да пишат, те не знаят български. За какво да говорим повече.

  8. 8 Профил на Nazlim S
    Nazlim S
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#7] от "mopper": Ми аз кът питам нещо на турски, ми отговарят безпроблемно. Не думай!

  9. 9 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7378 Неутрално

    Образованието трябва да почне от родителите.

  10. 10 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1209 Неутрално

    Непрекъснато се внушава, че бедността е причина за липсата на образование. Това не е причина, а оправдание. Основната причина е спомената мимоходом, под черта, в текста за България - ниската мотивация на родителите.

    Разковничето не е в това, че по-заможните видите ли имали повече финансови възможности, а в това, че техните родители са осъзнали колко е важно децата им да ходят на училище и да ги надминат по възможност в живота. Нагласата, родителите да са готови да изтърпят доста лишения, само и само децата им да получат колкото е възможно по-добро образование, е решаваща.

    Бъркат се причината и следствието. Липсата на образование е причина за бедността в днешния свят, а не обратното. И независмо, че от проекта твърдят друго, работят точно това - образованието да ликвидира бедността.

    Евала за усилията на тези хора, точно това е пътят, но е крайно наложително да се продължи и по-нататък след детската градина, иначе се пропилява постигнатото.

  11. 11 Профил на bgpainter
    bgpainter
    Рейтинг: 1334 Любопитно

    До коментар [#10] от "luda_krava":

    Така е.

    Винаги ще помня думите на майка ми при някое мое помрънкване - Като не ти се учи, напускай училище и отивай да метеш улиците, има нужда.
    В къщи само аз имам висше образование и много се държеше да завърша такова. Резултата е, че изкарвам повече отколкото е общият доход на останалите 5-ма във фамилията.

    Жената е покана за щастие
  12. 12 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 858 Гневно

    "Стратегическия фонд за оценка на въздействието на Световната банка, изследователския институт "Лабораторията за борба с бедността" и институт "Отворено общество" – София провеждат проучване с цел да се изследва икономическата ефективност на различни подходи за увеличаване на участието на децата от уязвими общности в ранното образование." - цитат от текста с дребните букви под статията.

    Колко още десетилетия всичките тези организации ще смучат пари за провеждане на изследвания, проучвания, консултации? Няма ли най-после някой да им поиска сметка за реално извършена работа? Защо все от чужбина идват новините за добри практики, а у нас само се "провеждат проучвания"? Колко още поколения "проучватели" и "консултанти" ще си напълнят джобовете за сметка на т.нар. ромско включване?

  13. 13 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#10] от "luda_krava"

    Е па нали тъкмо заради бедността родителите не са мотивирани.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  14. 14 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1209 Неутрално

    До коментар [#13] от "kihano":

    Не. Бедността не е причина за немотивираност. Но немотивираността причинява бедност със сигурност.

    На моите родители родителите са били бедни и от двете страни, но са били страшно мотивирани децата им да се изучат и да постигнат повече от тях. Не са страдали от комплекса, че един пикльо/една пикла с жълто около устата ще знае и умее повече от тях.

    Ние също не сме особено богати, но сме вложили много средства и усилия за образованието на нашите деца. Огромна част от тези средства и усилия можеха да отидат да си повишим комфорта, ама не сме го направили.

    Ако образованието беше платено или децата трябваше да работят, за да изкарват хляба на семейството, тогава има резон да се твърди, че бедността е причина за липсата на образование. На много места по света е действително така, но не и в БГ, не и в развитите държави, където средното образование е безплатно, а децата не са принудени да работят.

  15. 15 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1209 Неутрално

    До коментар [#11] от "bgpainter":

    Ами много права е била майка ти. В модерното общество няма място за необразовани. Ако си необразован и без трудови навици е без начение дали си българин, англичанин, бял, черен , жълт и т.н. няма да намериш работа. Работните места за необразовани, дори и да са крайно трудолюбиви, са много-много малко и непрекъсно се свиват.

    Сега дори и да метеш улиците няма да можеш да се уредиш, защото това става с машини. Налага се да се образоваш, за да можеш да работиш с тях.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK