Променени тестове за 7 клас залагат на "практическото прилагане" на знанията

Променени тестове за 7 клас залагат на "практическото прилагане" на знанията

© Юлия Лазарова




Министерството на образованието публикува на сайта си образци на оптимизирани тестове за национално външно оценяване след 7 клас по български език и по математика за учебната 2015/2016 г. От ведомството се аргументират, че е необходима промяна в изпитния формат, защото досегашната му унификация "предопределя инерция както при преподаването на учебното съдържание от страна на учителите, така и при самоподготовката от страна на учениците".

Целта на промяната е "без да се налага изготвяне на нови учебно-изпитни програми и без да се променя същността на формàта като цяло", да се оптимизират тестовете в изпита, така че да не се стимулира зубрачеството, а да се заложи на това, "че водещ момент при проверката на знанията и уменията е тяхното практическо прилагане". Просветното министерство посочва, че анализът на тазгодишните матури за седмокласниците показват "разминавания по отношение на успеваемостта на учениците в сравнение с изминалите години." Непосредствено след публикуването на резултатите през месец май, се разбра, че успехът тази година е най-слабият за последните няколко

В теста по български език и литература за догодина са заложени повече задачи, свързани с извличане и обработване на информация при четене на текст. Включени са и езикови задачи със структуриран и с кратък свободен отговор. В изпита по математика пък са променя съотношението между различните видове задачи - със свободен отговор и с възможни отговори. Анализът показал, че учениците се затрудняват да отсяват верните отговори и обикновено решават цялата задача, за да отбележат верния отговор, затова направо ще се заменят с повече задачи, които изискват пълно решение. Освен това ще се изравни съотношението между задачите по алгебра и геометрия. 


В мотивацията на ведомството се посочва още и, че на учениците ще се предоставя "свитък с формули като неразделна част от изпитния материал", но от пресцентъра на МОН не успяха да обяснят дали това означава, че по време на изпита децата ще могат да ползват помагало с формули, или нещо друго. Отбелязано е още и че ще се променят критериите за оценяване на работите, но също не е изяснено как. 

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на danitoledov
    danitoledov
    Рейтинг: 317 Неутрално

    А телефон, на който да получат децата отговорите има ли в образеца, защото реално това ни е проблема

    danitoledov
  2. 2 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1303 Неутрално

    ..."е успехът тази година е най-слабият за последните няколко години"...Нашето образование е много зле, поради години на грешни действия и бездействия на бюрократите от Мон. И как няма да е така, след като те не познават реалното състояние на този бранш!?

  3. 3 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1420 Неутрално

    Кел файда от услилията, след като най-добрите духват в чужбина, а от талаш не можем да се оплачем и сега.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  4. 4 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8223 Неутрално

    Ограмотете малко и учителите,че и там много падна нивото.

  5. 5 Профил на cases
    cases
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Надежда всяка тук оставете ...

  6. 6 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8386 Весело

    В теста по български език и литература за догодина са заложени повече задачи, свързани с извличане и обработване на информация при четене на текст. Например
    Във врачанското спешно отделение внесли носилка с пострадал.
    - Прехвърляме го на сто!
    Едно, две, три, четири, пет, … , 98, 99, 100!
    „Пиууууу“
    - Нeма пулс!
    - Дефибрилации!
    - Нeма дефибрилатор.
    - Час на смъртта?!
    - Нeма часовник…
    - А оня те таме на стената?
    - Нема батерии.
    - Немате ли телефоне?!
    - Немаме желание да ги цапаме с кръвища!
    - Я… иам… телефон… – изпъшкал пострадалият.
    - Има пулс!
    - Не е верно. Нема пулс! Продължавам да чувам „пиууууу“?!
    - Оно нема кардиограф, откъде го чуеш?
    - Немаше лекарство за кръвно у аптеката – пищат ми ушите…
    - Нема ми… нищо… Омразе – пропъшкал пострадалият, фанал са за главата и избегал.
    - Час на изписванье?
    - Баце,…нема формуляр.

    [email protected]
  7. 7 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 852 Гневно

    Гаф след гаф. Поредната "образователна" простотия. Няма милост. Дори и за децата...

  8. 8 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 743 Неутрално

    МОН, престанете с глупостите! Оставете малкото останали кадърни и наивно ентусиазирани учители да работят! Няма значение какъв е форматът на външното оценяване и на матурата по простата причина, че мнозинството ученици просто нищо не знаят и почти нищо не умеят. Не свитък с формули, на примерно 20 % от седмокласниците им трябва свитък с таблицата за умножение. Приблизително същият процент деца не са в състояние да разкажат как е минал вчерашния им ден, за урок и дума да не става. Каква информация да извличат от текст, та те едва го прочитат. Децата не са в състояние да осмислят текст, в който има непознати думи или се описват непознати явления. Да, става въпрос за деца предимно от малцинствата, но не само, а и процентът на тези деца всяка година се увеличава. Проблемите в образованието не се дължат на учебни програми и изпитни формати. Проблемът е в икономическата реалност - всичко кадърно бяга навън, защото тук няма къде да се реализира, а за да преживееш живота си на помощи, образование съвсем не е нужно.

  9. 9 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4178 Неутрално

    Мотива ми се струва, че са ниските резултати на фона на доброто образование!!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Любовта ще спаси света!!!
  10. 10 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2458 Неутрално

    [quote#0:"Статията"]...успехът тази година е най-слабият за последните няколко[/quote]

    Успехът е функция от сложността на тестовете, съвсем елементарно се вдига като просто се направят по-лесни тестовете. Така че ако видите че успехът се е вдигнал не бързайте да се радвате, по-вероятно е някой министър да е решил да показва успехи и да е "посъветвал" пишещите тестовете.

    Нещо повече, всеки учител така нагажда изискванията си че да съответстват на средното ниво на обучаваните. Така че шестица в село Горно Нанадолнище в никакъв случай не е за същите знания както в някоя от елитните софийски гимназии.

    Абсурдно но факт, не върви нито да напишеш двойки на всичките нито да ги направиш пълни отличници, търси се нещо средно.

    Впрочем потвърждава се и от случаят с онзи учителя по физика от Казанлък Теодосий Теодосиев който прави олимпийски шампиони. Вместо да се радват родителите негодуваха че много искал от децата им, нещо така по-лекичко и простичко за получаване на шесторката.

    Поради тези причини не се отнасям с голямо доверие към българските оценки, според мен ги нагласят изискванията така че огромното мнозинство безпроблемно да си вземат дипломите.

    Вярвам на резултатите от PISA защото това са международни тестове от независима организация. И защото те ни сравняват с другите страни при равни условия. А те показват, че нивото ни е страшно ниско, на дъното сме. Същото го казват и колегите, последните 20г непрекъснато вървим надолу, вече на студентите им е проблем да решат правоъгълен триъгълник. Пълен упадък, направо катастрофа.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  11. 11 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2458 Неутрално

    Министърът ако е решил да вдига изискванията да се готви за гледка като във филмчето.

    https://www.youtube.com/watch?v=DjLRp20FLNM

    И въобще, защо ли заедно с раждането на всяко бебе да не се дава и направо диплома за завършено средно образование, то все едно така става? Тъкмо ще отчетем, че сме решили въпросът с образованието на малцинствата.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  12. 12 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1124 Неутрално

    Не успехът тази година е зле, а бюрократите от МОН чак сега видяха това, за което родителите тръбим от години.

    Преподаването не е механичен процес, при който знанията да се налеят с фуния. Училището (респ. учителите) не може да ангажира умовете на децата поради ред причини (все важни):
    - сбъркан образователен модел, в който учителите са прости черноработници, директорите са политически обременени (добрата практика е директор да стане пръв сред равни - т.е. най-заслужилият от преподавателите), РИО-тата се ползват като наказателни бухалки, а от МОН просто няма нужда и смисъл.
    - тотално сбъркана методология на преподаване - в група от 30 деца учителят е просто един рецитатор, който изпява уроците и за него работата е приключена. да, ама не.
    - тотално непрозрачен (демек корупционен) процес по одобрение на учебници и помагала, при който гласът на преподавателя няма кой да го чуе, а решенията се взимат от безхаберните чантаджии в МОН
    - ниско качество при самите преподаватели (твърде голям процент нископлатени, зле мотивирани и възрастово обременени)
    - придава се твърде голямо значение на оценките (крещящ субективизъм)
    - твърде много промени отгоре-надолу, което допълнително обърква преподавателите и ги прави несигурни.

  13. 13 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 598 Неутрално

    Ако се дадат много прости задачи с възможност за избор от поне 5 също би могло да се отсеят по-умните от зубрачите, защото ако теста е достатъчно дълъг ще трябва или да налучкват или вместо да решават да си напрегнат ума как да отговорят правилно на повече задачи за единица време.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  14. 14 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4178 Неутрално

    Ще постигнат по-добро образование, ако затегнат дисциплината. Да дадат по-големи правомощия за наказание и глоби на родителите, чиито деца бягат от час.

    Любовта ще спаси света!!!
  15. 15 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8386 Любопитно

    До коментар [#14] от "hope":

    Ако не е твърде лично - колко деца ученици имате и как ги спирате да бягат от час ?

    [email protected]
  16. 16 Профил на zenola
    zenola
    Рейтинг: 656 Неутрално


    Благодаря на Бога, че тази година дъщеря ми, и ние заедно с нея, успешно премина през този Ад, неречен НВО 7 клас.

  17. 17 Профил на zenola
    zenola
    Рейтинг: 656 Неутрално

    До коментар [#12] от "хм":

    100%!

  18. 18 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4178 Неутрално

    До коментар [#15] от "karabastun":

    Двама. Не са си и помисляли да бягат, поне за сега.

    Любовта ще спаси света!!!
  19. 19 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1124 Весело

    До коментар [#18] от "hope":

    мда, във Финландия направо ги бесят такива и затова са на първо място в ПИСА

    проблемът не е дисциплината, това са деца, а не роботи.

    проблемът е, че в днешния пъстър свят, пълен с нови технологии, знания и умения, българското училище е морално и техничски остаряло - направо е застинало в блатистата съветска атмосфера.

  20. 20 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4178 Неутрално

    До коментар [#19] от "хм":

    Попадал ли си в квартално училище в София. Децата се държат с учителката все едно е чистачката. Говорят на "ма". Излизат си от час даже без да се обаждат. Момичетата се лакират.
    В такава атмосфера за какви тестове Пиза говорите не знам?

    Любовта ще спаси света!!!
  21. 21 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 852 Любопитно

    До коментар [#12] от "хм":

    +++++
    В съседна Сърбия, която не е член на ЕС и НАТО и бе опостушена от война, средната заплата на учителите в основните и средните училища е 1600лв., в България 800лв.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK