Недоразуменията в учебниците остават поне за още една учебна година

Недоразуменията в учебниците остават поне за още една учебна година

© Надежда Чипева, Капитал



По-малко от месец остава до началото на новата учебна година. Смяна на съдържанието и корекция на грешки в учебниците на този етап вече е невъзможна, защото училищата са направили заявките си още през 2014 г, а издателствата са направили доставките си. В момента издателите дори нямат стимул да правят подобрения, защото са в очакване на новия Закон за училищното и предучилищното образование, който обещава пълна реформа на учебното съдържание.


Това коментираха за "Дневник" главните редактори на най-големите ученически издателства в страната - "Просвета" и "Булвест 2000". Според тях обещаните промени от министерството могат да се осъществят най-рано догодина, но по-реалистичният срок е две години - или от учебната 2017/2018 г.


Макар че Министерството е наясно с "големите недоразумения, за които постоянно им сигнализират родители" и "да се отървем от старите учебници" е сред приоритетите, повторени многократно от министъра на образованието Тодор Танев, за предстоящата учебна година министерството не е дало никакви инструкции на издателствата. Изчаква се да влезе в сила новият закон, въз основа на който ще се пренапишат изцяло учебните планове и стандарти. Той беше одобрен на второ четене в ресорната комисия в парламента в края на юни и вече е внесен за окончателно гласуване в пленарна зала, като амбицията на вносителите му от ГЕРБ е учебната 2016/2017 г. вече да е по новите правила. 




Но дори след като влезе в сила новият закон и съответно новите изисквания за учебното съдържание, не може да се разчита на незабавна промяна. Процедурата за пълна подмяна на учебниците по принцип отнем повече време по административни и технологични прични - обикновено


около две години,


уточни директорът на "Просвета" Никола Кицевски. "Наистина се надяваме да има нов закон, защото смятаме, че е крайно време да се направят нови учебници, но след новия закон, следва да се направят новите стандарти и новите програми. Ако програмите останат старите, няма как учебниците да са по-добри от сегашните. Един такъв процес е нормално да стане за две години, защото за една година бюрократично и технологично - няма как", коментира той и призова родителите да следят какви програми изготвя министерството, защото от тях ще зависи и качеството на учебниците в последствие.


"Не е имало основание за по-драстични промени в учебниците тази година. Правили сме стандартни редакционни промени, но нищо по-съществено, защото нищо в изискванията на МОН не се е променило", коментира за "Дневник" и главният редактор на "Булвест 2000" Венета Христова. "Ние както и повечето издателства работим само по авторските помагала, защото за другото нямаме условия да променяме. В момента вероятно


около 90% от учебниците на пазара са само резерви

Подновяват се единствено комплектите за 1-ви и 4-ти клас, останалото е същото", заяви тя.


Все още няма никакви конкретни указания от МОН и около идеята за свитъци с поправки към учебниците за 4-ти клас, която сподели министърът миналата седмица.


Единствената промяна за новата учебна година


е именно в учебниците за четвърти клас по "Човекът и природата" и по "Човекът и обществото", както и в буквара за първи клас на издателство "Просвета", като подготовката за корекциите и процедурата по одобрението им всъщност са започнали отдавна. "Преди 2-3 години министерството направи едно много сериозно проучване между учителите за неща, които биха искали да бъдат оправени в учебниците, грешки, пропуски. Получиха се огромен брой мнения, някои от които - противоположни. Ние сме отчели всички предложения, които са дошли при нас и сме сметнали за значими. На тази база преработихме тези учебници - от една страна, за да са по програмата и от друга - по тях да се преподава много по-лесно и да станат по-ясни и разбираеми за децата", обясни Никола Кицевски.


В буквара за първи клас на автора Владимир Попов новото е, че са добавени шест упражнителни урока, включително и един за това как работи метрото в София. "Във всички букварчета, не само в нашето имаше едно леко разминаване с учебния план - не достигаха няколко урока, така че учителката да може да си запълни часовете до края на годината", разясни Кицевски. Друг от новите уроци обръща специално внимание на буквата Щ и как да не се бърка с Ш-Т, което е масов проблем на първокласниците.


Така, без особени промени ще започне новата учебна година на 15 септември. Всички по веригата в образователната система са в очакване на новия закон, който от години обещава така необходимата реформа. Според Никола Кицевски важно условие за успеха му конкретно в учебникарския бизнес е да даде


свобода на избор на учебниците,


по които се преподава. "Разчитаме на закона наистина да модернизира българското образование. Ние, издателите под това разбираме да се създадат условия за една здрава и коректна конкуренция и да има неограничен брой учебници, защото само конкуренцията може да даде добро качество. Тя не ни притеснява - обратното - искаме да я има, за да се държат във форма основните производители на учебиници и да правят най-доброто за своите потребители. Вие знаете, че конкуренцията вдига качеството и сваля цените, а не обратното", коментира той.



На запитване към Министерството на образованието и науката от "Дневник" за подготовката за новата учебна година по отношение на учебниците, от пресцентъра отново потвърдиха, че "Към настоящия момент няма утвърдени нови учебни програми по учебните предмети от общообразователната подготовка и няма нормативно основание за откриване на процедура по оценяване и одобряване на нови учебници".


От МОН поясниха, че освен промяна в нормативната уредба и забелязани грешки, основание за корекции на учебници би могло да бъде и "обективна промяна на факти, обстоятелства, статистики и други подобни". На тези основания, в периода 2011-2014 година са преработени някои от учебниците от 3-ти до 7-и клас, както и учебниците по история и цивилизация и по география и икономика за гимназиалния етап. За целта регионалните образователни инспекции правят широко запитване до всички учители, преподаващи по съответните учебници и след като мненията се обобщят се пращат на издателствата за реализиране. Корекциите се нанасят и отново се оценяват от учители преди да започне преиздаването.

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на raven
    raven
    Рейтинг: 768 Разстроено

    От 25 години има проблеми, с учебниците и образованието.
    Проблеми с държавата също. Връзката е обща.

  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2811 Неутрално

    Недоразумения винаги е имало и винаги ще има,ако бъдат обаче колкото се може по малко,ще бъде най добре.

  3. 3 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 1667 Неутрално

    Ма какво значение дали ще е една или няколко години? Какво значение дали едно или няколко поколения са провалени? Важното е келепирецът да върви, а на политическо ниво - конформизъм и популизъм.

  4. 4 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 877 Неутрално

    Няма административни и технологични причини - да приемат закона, и новите учебници да са през 2016-та !
    Стига децата са учили лъжи за комунизма, и други откровени тъпотии !
    Да печатат и други издателства, държавата да субсудура, ако трябва, щом тези двете не могат, но да спре това безумие !

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  5. 5 Профил на blaserr93lrs2
    blaserr93lrs2
    Рейтинг: 455 Любопитно

    Недоразуменията в МОН,народното събрание и общините остават за неопределен срок.....

  6. 6 Профил на gbj06554106
    gbj06554106
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Това е чудесен пример за прeкрасна реформа.
    Всичките "реформи?!?" на видните "реформатори?!?"са такива.
    Хвала

  7. 7 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 667 Неутрално

    ... “реалните срокове“ са 2 г., понеже: Да се включат и съвременните “постижения“ на държавното ни “управление“ и политически “корифеи“, родители на българската “демокрация“.
    С такива “управленци“ и “политици“, нищо добро не чака - нас родители и възрастни, така и децата .... за съжаление!

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  8. 8 Профил на mitakk
    mitakk
    Рейтинг: 279 Неутрално

    "Един такъв процес е нормално да стане за две години, защото за една година бюрократично и технологично - няма как".
    Няма желание, другарю директор, желание няма. От всички, от които зависи. Иначе има начин!

  9. 9 Профил на mihaela77
    mihaela77
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Те недоразуменията не са спирали!!!! Най-важното е да се напишат учебниците на разбираем и смилаем език за децата, а не майките да им седят на главите, да четат и самите те да не разбират какво е написано, защото някоя "умна" глава е решила да пише на висок стил за 1-ви клас. Безумия има само като отвориш учебник по литература и история.....

  10. 10 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 808 Неутрално

    С този неадекватен министър никаква реформа няма да има, най-много имитация. А много от учебниците са просто ужасни. Най-абсурдни са тези по български език и литература - по първия искат да направят петокласниците филолози, а по втория се предлагат ужасно скучни и често абсурдни текстове. В учебниците по история пък са вкарани безброй дати и факти без никакво обяснение 'защо' нещо се е случило. По география учат петокласниците на планово и пазарно стопанство. И т.н., и т.н. Причината е, че много малко учебници се пишат от учители, т.е. хора, които реално работят с децата, а от университетски преподаватели и хора от БАН. И докато университетските преподаватели обикновено разбират от преподаване, тези от БАН и идея си нямат. Затова рецептата за учебниците е да се пишат от учители, под контрола на университетски преподавател, за да няма неверни твърдения, а БАН да стои далече и да коментира по форумите.

  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  12. 12 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1094 Любопитно

    Добре де,някаква комисия или нещо подобно от това министерство не преглежда ли учебниците преди да ги одобри?
    Защо трябва някой да "сигнализира"?За какво е цяло министерство?

  13. 13 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 728 Неутрално

    Според мен самият модел на конкурсите за учебници е порочен. Редно е авторските права върху учебниците да се държат от Министерството, за да може то да ги модифицира свободно и да ги прави свободно достъпни за всеки, например в интернет. Може за съдържанието им също да се обявява конкурс, а авторските права да се придобиват от Министерството срещу еднократно заплащане за екипа, написал учебника. А отделни конкурси да се обявяват за самото отпечатване.

  14. 14 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 497 Неутрално

    [quote#3:"Читател"]Ма какво значение дали ще е една или няколко години? Какво значение дали едно или няколко поколения са провалени? [/quote]Поколенията не се провалят от не добре написани учебници - все пак децата се учат основно от УЧИТЕЛИТЕ И ОТ РОДИТЕЛИТЕ, а учебниците са единствено спомагателно средство. И родителите са най-важни, защото децата по природа се стремят да приличат на родителите си. Така че ако поколенията са провалени, причините са в семейството, а не в училището, още повече в учебниците. Все пак живеем в 21-ви век и информация има навсякъде (даже е в повече!) и който е научен да търси знанията и най-вече да ги цени, той и без учебници даже може да се изучи!

  15. 15 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До коментар [#13] от "Калник":

    Абсолютно подкрепям!!!!! Учебниците формално трябва да се пишат от министерството, като за това вече могат да се привличат авторски екипи. При това е добре да има повече от един нает екип за всеки учебник и повече от един написан учебник, за да могат после родителите и учителите да изберат кой от вариантите на учебника да влезе в употреба.

  16. 16 Профил на xflood
    xflood
    Рейтинг: 1047 Неутрално

    Такива гафове са вече непростими.
    ОСТАВКА!

    Fail with honour then succeed by fraud
  17. 17 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 593 Неутрално

    А недоразуменията из министерството и инспекторатите - колко остават?

  18. 18 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 442 Весело

    Недоразуменията в учебниците остават поне за още една учебна година
    ****************************

    Ъхъ, а след една година ще изчезнат, поради намеса на Светия Дух!

  19. 19 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 442 Весело

    [quote#1:"raven"]От 25 години има проблеми, с учебниците и образованието. [/quote]
    Ъхъ, преди 89-а образованието и учебниците са били великолепни!

  20. 20 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 449 Неутрално

    Недоразуменията в учебниците не са големия проблем Те са преодолими лесно и бързо , стига само да не се назначават абсолютни недоразумения за министри и зам . министри на образованието .

  21. 21 Профил на tisho_one
    tisho_one
    Рейтинг: 218 Неутрално

    То недоразумения много в България но добре би било да се почне именно от учебниците. Жалко за забавянето!

  22. 22 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 1032 Любопитно

    До коментар [#6] от "ПРОРОК ИЛИЯ":

    Другата "реформа" на пингв.на Гого Лозанов е.3 часа турски новини и предавания за Смолян ски Кърджалийски области.

    държавата си отива

  23. 23 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 738 Неутрално

    Нашата образователна система , особено в сферата на висшето образование се разминава безнадеждно със съвремените образователни системи на най- добрата в целия свят американска образователна система. Най- добре ще бъде учебниците в нехуманитарната област и медицината да се прекопират едно към едно от американските, а за финал - американската система за лицензиране на лекарите. Обучението в началния и прогимназиалния курс трябва да е в съответствие с най- добрите, класически традиции на нашето образование. Българщината! Християнството! Християнският морал! Европейската ни Християнска принадлежност трябва да са в основата на всичко, което се преподава. Българчетата трябва да бъдат възпитавани в дух на любов към народа и страната си, в любов към всичко Европейско (включително и Русия) и Християнско!

  24. 24 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Образователната система е организирано затъпяване.
    Само хора с клишета вместо мисъл в главите, нека и мрънкане, а някои с ентусиазъм, се подчиняват на правилата, натрапени от държавата и капитализма.
    Затова "недоразуменията" не са грешка, а политика.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  25. 25 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 1032 Гневно

    Малоумници "продуцират" само недоразумения. На всичкото отгоре, това недоразумение ще е в сила поне още 1 година.

    Жалка "държава" без бъдеще

  26. 26 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 442 Неутрално

    [#19] държавнокапиталистическият режим на БКП също имаше нужда от клиширани индивиди, ама и с минимум технически знания; днес обаче роботизацията сне това изискване, така че нужни станаха съвсем тъпите, дресирани само да плащат данъци, да гласуват за различните муцуни на едната и съща ламя... и да КУПУВАТ, за да не спира машината на търговията.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  27. 27 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 986 Весело

    До коментар [#25] от "stenli1":
    [quote#25:"stenli1"]Малоумници "продуцират" само недоразумения. На всичкото отгоре, това недоразумение ще е в сила поне още 1 година. Жалка "държава" без бъдеще [/quote]
    Не дей така бе! Цялата дАржава е плод на едно недоразумение на великите сили! А ти тук за някакви си учебници го правиш на въпрос!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  28. 28 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 442 Неутрално

    [#23] американските учебници за масова употреба бъкат с ХРИСТИЯНСКИ МОРАЛ. Добре че не всичките...
    От коя дупка на мракобесието изпълзяваш?

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  29. 29 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 497 Неутрално

    [quote#19:"nenad"]Ъхъ, преди 89-а образованието и учебниците са били великолепни![/quote]Ъхъ, като изключим учебниците по история, бяха си великолепни! Великолепни бяха и учителите!!!
    Като не знаеш (явно, щом използваш "били", не се напъвай толкова.

  30. 30 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1721 Неутрално

    А недоразуменията (повечето учители излезли от най-различни вуз-ове записали педагогика щото няма какво друго), които преподават на учениците ще останат завинаги, както и недоразуменията (тези, които допускат горното), които произвеждат въпросните недоразумения.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  31. 31 Профил на michael
    michael
    Рейтинг: 823 Неутрално

    още не мога да проумея стихотворението за шамарèто:

    как така сядайки да пишеш стихче за деца, те вдъхновява шамар?
    трябва да си социопат и болен мозък, нямам друг обяснение

    и след това друг подобен изрод го публикува

    според мен от соца е тръгнала нова генетична линия на някакъв вид изроди и социопати, в които няма нищо човешко

    Cogito ergo sum :)
  32. 32 Профил на bramasole
    bramasole
    Рейтинг: 3559 Неутрално

    Ако не е дублиране на имена, директорът на "Просвета" Никола Кицевски е бившият журналист от в. "Труд" Никола Кицевски. Как така не е трепнал в него журналистическият дух да разследва защо са нужни минимум 2 години за издаване на нов учевник? И от заемания пост да направи така, щото бълг. учебници да се променят експедитивно? Ама не - в името на съвсем несимволични хонорари е готов да ръси глупости, но да защити материалния интерес. Такива издатели правят всичко възможно истинска конкуренция в тази ниша да не се състои.

    "На народите с къса памет преходите са им много дълги." Тони Филипов, д-р
  33. 33 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1367 Неутрално

    “Макар че Министерството е наясно с “големите недоразумения, за които постоянно им сигнализират родители” и “да се отървем от старите учебници” е сред приоритетите, повторени многократно от министъра на образованието Тодор Танев..."

    Можете да си дадете сметка, колко бързо всичко можеше да бъде решено, ако учебниците бяха в електронен вид! Освен всичко, това щеше да стимулира и конкуренцията и да намали комисионите, които генерира печата. Е малко тегаво за монополистите, но пак щяха да ни намерят майстора!

    I Want To Believe
  34. 34 Профил на Nazlim S
    Nazlim S
    Рейтинг: 334 Неутрално

    Стимула е, ако ти се учи - учиш каквото ти попадне в ръцете и по всяко време. Не се оплакваш, защото нямаш време да си хабиш времето със щуротии.

  35. 35 Профил на Freya
    Freya
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Чета ви глупостите на коментиращите тук...и се забавлявам колко обичат дървените философи да изказват компетентно мнение без да притежават грам реална информация. По повод директора на Просвета, който що не забързал процеса - човеци, за да има нови учебници, министерството трябва да тръгне да пише нови стандарти и програми...това го прави вече 12 години...не знам кой е тоя веждесъщ човек, дето да го забърза. Но да речем, че са шампиони и вземат, че подготвят нови програми - издателите трябва да се запознаят с тях, да съберат авторски колективи, те да напишат качествени учебници, да минат през редактори, коректори, художници, предпечат, печат, логистика, после от министерството да ги прочетат, за да ги одобрят, после от одобрените учебници се раздава по един екземпляр на всеки учител от дадения предмет и преподавателите класират трите най-добри учебника, от които после могат да избират за работа с учениците. По сегашния закон това е процедурата и тя никак не е кратка. До другарите, дето викат МОН да пише учебниците и да държи правата - абе, вие чувате ли се?! МОН едни матури не може да проведе като със света, един закон влачи от повече от десетилетие...какви учебници смятате, че ще сътвори? Голяма част от щуротиите в учебниците са там, за да отговарят именно на безумията на министерството... Относно цените - цените на учебниците, закупувани от държавата, се определят от МОН, а не от издателите. Относно електронните учебници - такива има (и то именно на Просвета), но към момента те не фигурират в закона, който такова животно като е-учебник не признава. (И аз не знам що това издателство хвърля луди пари по тия електронни учебници, от които нищо не печели.) Забравете ги тия соц истории - колкото по-малко се меси министерството в образованието, толкова по-добре. Да примат най-накрая един малко по-читав закон и да дадат свобода на пазара да се развива.

    Публикувано през m.dnevnik.bg





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK