Недоразуменията в учебниците остават поне за още една учебна година

Недоразуменията в учебниците остават поне за още една учебна година

© Надежда Чипева, Капитал



По-малко от месец остава до началото на новата учебна година. Смяна на съдържанието и корекция на грешки в учебниците на този етап вече е невъзможна, защото училищата са направили заявките си още през 2014 г, а издателствата са направили доставките си. В момента издателите дори нямат стимул да правят подобрения, защото са в очакване на новия Закон за училищното и предучилищното образование, който обещава пълна реформа на учебното съдържание.


Това коментираха за "Дневник" главните редактори на най-големите ученически издателства в страната - "Просвета" и "Булвест 2000". Според тях обещаните промени от министерството могат да се осъществят най-рано догодина, но по-реалистичният срок е две години - или от учебната 2017/2018 г.


Макар че Министерството е наясно с "големите недоразумения, за които постоянно им сигнализират родители" и "да се отървем от старите учебници" е сред приоритетите, повторени многократно от министъра на образованието Тодор Танев, за предстоящата учебна година министерството не е дало никакви инструкции на издателствата. Изчаква се да влезе в сила новият закон, въз основа на който ще се пренапишат изцяло учебните планове и стандарти. Той беше одобрен на второ четене в ресорната комисия в парламента в края на юни и вече е внесен за окончателно гласуване в пленарна зала, като амбицията на вносителите му от ГЕРБ е учебната 2016/2017 г. вече да е по новите правила. 




Но дори след като влезе в сила новият закон и съответно новите изисквания за учебното съдържание, не може да се разчита на незабавна промяна. Процедурата за пълна подмяна на учебниците по принцип отнем повече време по административни и технологични прични - обикновено


около две години,


уточни директорът на "Просвета" Никола Кицевски. "Наистина се надяваме да има нов закон, защото смятаме, че е крайно време да се направят нови учебници, но след новия закон, следва да се направят новите стандарти и новите програми. Ако програмите останат старите, няма как учебниците да са по-добри от сегашните. Един такъв процес е нормално да стане за две години, защото за една година бюрократично и технологично - няма как", коментира той и призова родителите да следят какви програми изготвя министерството, защото от тях ще зависи и качеството на учебниците в последствие.


"Не е имало основание за по-драстични промени в учебниците тази година. Правили сме стандартни редакционни промени, но нищо по-съществено, защото нищо в изискванията на МОН не се е променило", коментира за "Дневник" и главният редактор на "Булвест 2000" Венета Христова. "Ние както и повечето издателства работим само по авторските помагала, защото за другото нямаме условия да променяме. В момента вероятно


около 90% от учебниците на пазара са само резерви

Подновяват се единствено комплектите за 1-ви и 4-ти клас, останалото е същото", заяви тя.


Все още няма никакви конкретни указания от МОН и около идеята за свитъци с поправки към учебниците за 4-ти клас, която сподели министърът миналата седмица.


Единствената промяна за новата учебна година


е именно в учебниците за четвърти клас по "Човекът и природата" и по "Човекът и обществото", както и в буквара за първи клас на издателство "Просвета", като подготовката за корекциите и процедурата по одобрението им всъщност са започнали отдавна. "Преди 2-3 години министерството направи едно много сериозно проучване между учителите за неща, които биха искали да бъдат оправени в учебниците, грешки, пропуски. Получиха се огромен брой мнения, някои от които - противоположни. Ние сме отчели всички предложения, които са дошли при нас и сме сметнали за значими. На тази база преработихме тези учебници - от една страна, за да са по програмата и от друга - по тях да се преподава много по-лесно и да станат по-ясни и разбираеми за децата", обясни Никола Кицевски.


В буквара за първи клас на автора Владимир Попов новото е, че са добавени шест упражнителни урока, включително и един за това как работи метрото в София. "Във всички букварчета, не само в нашето имаше едно леко разминаване с учебния план - не достигаха няколко урока, така че учителката да може да си запълни часовете до края на годината", разясни Кицевски. Друг от новите уроци обръща специално внимание на буквата Щ и как да не се бърка с Ш-Т, което е масов проблем на първокласниците.


Така, без особени промени ще започне новата учебна година на 15 септември. Всички по веригата в образователната система са в очакване на новия закон, който от години обещава така необходимата реформа. Според Никола Кицевски важно условие за успеха му конкретно в учебникарския бизнес е да даде


свобода на избор на учебниците,


по които се преподава. "Разчитаме на закона наистина да модернизира българското образование. Ние, издателите под това разбираме да се създадат условия за една здрава и коректна конкуренция и да има неограничен брой учебници, защото само конкуренцията може да даде добро качество. Тя не ни притеснява - обратното - искаме да я има, за да се държат във форма основните производители на учебиници и да правят най-доброто за своите потребители. Вие знаете, че конкуренцията вдига качеството и сваля цените, а не обратното", коментира той.



На запитване към Министерството на образованието и науката от "Дневник" за подготовката за новата учебна година по отношение на учебниците, от пресцентъра отново потвърдиха, че "Към настоящия момент няма утвърдени нови учебни програми по учебните предмети от общообразователната подготовка и няма нормативно основание за откриване на процедура по оценяване и одобряване на нови учебници".


От МОН поясниха, че освен промяна в нормативната уредба и забелязани грешки, основание за корекции на учебници би могло да бъде и "обективна промяна на факти, обстоятелства, статистики и други подобни". На тези основания, в периода 2011-2014 година са преработени някои от учебниците от 3-ти до 7-и клас, както и учебниците по история и цивилизация и по география и икономика за гимназиалния етап. За целта регионалните образователни инспекции правят широко запитване до всички учители, преподаващи по съответните учебници и след като мненията се обобщят се пращат на издателствата за реализиране. Корекциите се нанасят и отново се оценяват от учители преди да започне преиздаването.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK