Пет пъти здравословно хранене на ден

Пет пъти здравословно хранене на ден

© Цветелина Николаева



Тази статия е публикувана в "Детски Дневник" преди три години, но сега решихме да я предложим отново на читателите си заради полезните съвети преди началото на новата учебна година.


Ако питате хобитите и Алф, здравословният начин на хранене предполага ядене поне по седем пъти на ден. Ако питате децата, поне пет от тях трябва да са пуканки, шоколад, кроасан (но от тези, в опаковките на които има карта с анимационен герой), сандвич от веригите за бързо хранене или бонбони.  


Всеки родител иска детето му да се храни здравословно, но е наясно, че това не може да стане, ако това, което му предлага, не е привлекателно на вкус и външен вид. С тръгването на училище проблемът се задълбочава, тъй като приготвянето на храната изисква планиране и известно количество свежи идеи, които започват да стават дефицитни още на втория месец. 




Ето няколко предложения за основните хранения през деня, които диетолозите препоръчват да са пет на брой. Вижте какво може да приготвите за закускаподкрепителна закускаобядследобедна закуска и вечеря


Закуска


Закуската е сочена от диетолозите за най-важното ядене през деня, тъй като зарежда детето с енергия и осигурява нормален обмен на вещества в организма му. Препоръката на експерта по диететика проф. Донка Байкова е всяко семейство да изгради навик на детето си ученик да закусва, преди да излезе от вкъщи, обикновено към 7 часа.


Най-лесен е сандвичът - с две филии (или една в зависимост от апетита на детето) пълнозърнест хляб с парче сирене, кашкавал, пастет от извара или филе (от нетлъсто месо) или риба. Към него върви и един свеж зеленчук или плод, който може да бъде сервиран и като прясно изцеден сок.


Рецепта за домашна зърнена закуска можете да намерите <a href="http://www.dnevnik.bg/detski_dnevnik/2012/06/17/1847718_domashna_zurnena_zakuska/" target="_blank">тук</a>.

© Димитър Катерински

Рецепта за домашна зърнена закуска можете да намерите тук.


Многообразието на зърнени храни също е прекрасен вариант за закуска. Дали ще са овесени ядки, мюсли или корнфлейкс, те трябва да са гарнирани със свежи сезонни плодове. През зимата може и шепа сухи. Няма значение дали зърнените закуски са разбъркани с чаша кисело или прясно мляко, еднакво полезни са. Задължително е обаче към закуската да върви чаша прясно изцеден сок или чай с мед и лимон.


"Понякога, когато има възможност, майката ще направи и топли макарони или кус-кус с мляко и сирене. В това няма нищо лошо, стига винаги да добавя плод според сезона. Или зеленчук, ако закуската е сандвич. Така е и по-вкусно и много здравословно", казва проф. Байкова.


Рецептата за овесени ядки можете да намерите <a href="http://www.dnevnik.bg/detski_dnevnik/2012/03/18/1789563_meki_oveseni_sladki/" target="_blank">тук</a>.

© Ирина Катеринска

Рецептата за овесени ядки можете да намерите тук.


Подкрепителна закуска към 10 ч.


Учебната програма е доста натоварена и учениците се прибират вкъщи едва към 13.30 ч. Затова и закуската в голямото междучасие е неотменима.


Според Европейската програма за здравословно хранене учениците от първи до пети клас получават чаша топло мляко или плод в училище. По-големите могат да си носят измита ябълка, морков или банан в чантата. Заместител на сандвичите, кифлите и баничките от училищните лавки може да бъде домашно приготвен сандвич като тези за първата закуска.


Рецепта за супа от броколи можете да намерите <a href="http://www.dnevnik.bg/detski_dnevnik/2012/01/24/1751160_supa_za_malki_i_golemi/">тук</a>.

© Димитър Катерински

Рецепта за супа от броколи можете да намерите тук.


Обяд 


"Ако училището, което посещава детето, има добър стол, съответстващ на виждането на родителите за добро хранене – нека то бъде записано там. Храната се приготвя по рецептурници, които се поднасят на специалисти по хранене и диететика в България и храната винаги е съобразена с изискванията на детския организъм. Тя се подготвя здравословно, без излишни мазнини и излишни калории, винаги с добавка на свежи зеленчуци", смята проф. Байкова.


За децата, които няма да ходят на стол, добрият обяд е от белтъчна храна със зеленчуци и чаша айрян или натурален сок. Пресен натурален сок все пак, без или с малко консерванти. Хубаво е учениците да ядат риба или млечен продукт, но може да обядът да бъде от яйца или пържола със зеленчуци. Или пък супа.


"Пет пъти в седмицата трябва да ядем белтъчна храна – дали е риба, месо или млечен продукт на обяд - няма значение", препоръчва проф. Байкова.


Два дни от седмицата – понеделник и петък – обядът трябва да е постен, направен от варивата като боб, леща, ориз, макарони или от картофи.


Постният обяд може да е всякаква зърнена храна - булгур, елда (гречка), киноа, просо... Или пък паста, но от твърда пшеница. Не забравяйте обаче зеленчуците.


Рецепта за домашен течени шоколад можете да намерите <a href="http://www.dnevnik.bg/detski_dnevnik/2012/07/01/1856337_domashen_techen_shokolad/">тук</a>.

© Димитър Катерински

Рецепта за домашен течени шоколад можете да намерите тук.


Следобедна закуска


Следобедната закуска се състои от плод или няколко бисквити. "А защо не нещо сладичко? Не забраняваме един ред черен шоколад или пък топъл шоколад. Това е важно – не си лишаваме децата от сладки неща", заяви проф. Байкова. Бисквитите нека бъдат с фибри.


Вечеря


Вечерята трябва да бъде възможно най-рано, за да може да се обработи преди сън.


Когато детето е яло балансирано меню през деня, зеленчуково ястие с кофичка кисело мляко или парче сирене ще са идеалният завършек на здравословното хранене. Това може да са ястия със зелен фасул, грах или миксове от фризерните щандове. Друг вариант са рибата или месото, пак със зеленчукова гарнитура и, разбира се, плод за десерт.


"Да не забравяме рибата, месото и яйцата!", напомня проф. Байкова.


"Българските деца не приемат достатъчно мляко, близо два пъти по-малко от препоръчителното", предупреждава лекарката. Това може да се компенсира на вечеря. "Със сигурност децата забравят за него, те предпочитат газирани напитки и сокове от кутия", смята професорът.


Традиционните български рецепти, като миш-маш например, са много подходящи, тъй като в него има яйца, сирене и зеленчуци. Плодовият сок или просто плод за десерт не трябва да се изпускат.

Още препоръки на Министерството на здравеопазването за правилно хранене на децата има в прикачения файл. А рецепти и идеи за вкусни ястия можете да намерите в рубриката "С деца в кухнята".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK