
© Associated Press
Вече шеста година образователна инициатива "Академия на Телерик" обучава безплатно хора от различни възрасти с различни занимания да се научат да програмират. Целта: да предизвика революция в образованието, предоставяйки безплатно съвременно обучение на хиляди българи.
В последните години инициативата на технологичната компания "Телерик" се обърна и към децата със специализираните школи "Детска академия на Телерик" (за ученици от 4 до 6 клас), "Училищна академия на Телерик" (за ученици от гимназиален курс) и "Алго академия на Телерик" (за подготовка на ученици за състезания и олимпиади по информатика и състезателно програмиране).
В навечерието на новата учебна година съоснователят на компанията и на "Академията на Телерик" Васил Терзиев избра "Дневник", за да разкаже за мотивацията си продължава образователната програма, която няма аналог в България.
За да подготвят децата си максимално добре за професионалното им развитие, много родители инвестират в допълнителни уроци по чужди езици и математика. Въпреки че владеенето и на двете е предпоставка за успех в много професии, сами по себе си те не са достатъчни, за да подготвят учениците за професиите на бъдещето.
Математиката и английският могат да бъдат глобалните езици на бизнеса, но езикът на иновациите - този, който ще създаде работа на порасналите ни вече деца - е програмирането.
Програмният код – езикът на иновациите
Днес технологиите движат глобалния бизнес. Компаниите внедряват все повече технологии, за да отключат нови канали за приходи и да подобрят ефективността си
Мобилните технологии и социалните медии, които са неизменна част от бизнес средата днес, затвърдиха ролята на приложенията и мултимедийното съдържание като средства за общуване с клиентите. За да бъдат продуктивни, все по-често от служители се изисква да разбират какво се случва "зад екрана", с други думи, да умеят да четат и пишат програмен код.
Именно затова в днешния свят, в който глобалният бизнес език обикновено е английски, а езикът на иновациите се пише с код, инвестицията в компютърните науки и събуждането на интереса на децата към тях трябва да бъде в центъра на всяка дискусия за образованието.
Много организации в ИТ индустрията в България показаха готовност да поставят темата за значението на дигиталните умения в центъра на образователните дискусии. В последните няколко години стартираха различни инициативи за обучение на софтуерни инженери, както и хъбове за подкрепа на предприемачи и технологични иновации. Истинският успех обаче ще дойде, когато можем да осигурим дълготраен приток на таланти.
© Юлия Лазарова Васил Терзиев
Подготвени за утрешните професии
Поколение Z – всички, родени след 1990 г. - израсна с технологиите и е първото, което води със себе си една изцяло дигитална работна сила. Ако започнем още сега да обучаваме най-малките представители как да работят с данни, да ги интегрират в приложения и да развиват умения за решаване на различни задачи, само след 10 години ще имаме добре подготвено поколение за иновациите на бъдещето.
Обучението на децата по програмиране трябва да започне още от началното училище. Подобно на говоримите езици, JavaScript се усвоява много по-естествено, ако порастваш с него. Часовете в училище обаче често не са достатъчни и затова е необходимо да инвестираме в извънкласни дейности.
В глобален мащаб наблюдаваме много програми като Raspberry Pi и Scratch, с които децата по лесен и разбираем за тях начин започват да програмират. От четири години в България Telerik организира национална образователна програма за деца на възраст от 10 до 13 г. – "Детската академия на Телерик", която от създаването й досега е помогнала на близо 3 хил. деца от цялата страна да направят първи стъпки в програмирането.
В основата на инициативата стои събуждането на порива у децата да бъдат не просто консуматори, а изобретатели и създатели. След като се запознаят с компютъра като машина, те започват да разработват програми за прости изчисления и несложни игри. Въодушевени от постиженията си, те превръщат програмирането в своя страст.
"Детската академия на Телерик" не цели да направи от всяко дете програмист. Напротив, нейната цел е да развие у учениците дигитални умения, които след години ще бъдат жизненоважни за професиите на бъдещето.
Развиване на уменията на бъдещето
Дисциплините като математика и чужди езици са изключително важни за децата, защото те са техният билет към глобалния свят. Ако искаме обаче да им дадем повече, е необходимо постоянно да развиваме дигиталните им умения, които те ще ползват на бъдещите си работни места.
Програмните езици ще движат бизнеса напред. И като предоставяме на децата уменията и инструментите, с които те се учат да програмират, ние създаваме едно интелигентно и находчиво поколение, готово да посреща и създава иновации.