Колко е важно децата да учат програмиране
________
Абе то важно, важно ама накрая програмиста освен програмист нищо друго не става от него или греша?
Компаниите за формиране и добиване на човешки ресурс у нас процъфтяват!
Чак па глад.. Какви програмисти? Щото от програмист до програмист има голяма разлика, далеч не всичко се търси, и вече далеч не е толкова голямо търсенето. Светът се развива, ситуацията е различна от тази преди 10 години.
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
има програмиране и програмиране от бъдещето- едно е да програмираш приложения да ти отмерват дали на жените им върви цикъла или закъснява 1 ден, или пък да програмираш фейсбук игри от сорта на кенди кръш 20, и съвсем друго е да програмираш софтуер за авиониката на Еърбъс примерно
Май не си забелязал че една част от фермерството която е механизирана си е доста печелившо предприятие. И гледаш ли на 5хил дка задължително се возиш на мерцедес поне. Това го показа протестите на фермерите.
Така че мерайклии за фермери колкото искаш, ама свободна земя няма.
На село едно време нямаше кой д аобработва земята след фалита на кооперацията(тя фалира заради кражби основно). Сега има 3 фермери и бой кода обработва земята. Всеки вдига мизата, само и само да успее да изгони останалите двама. И като не могат да се надвият сега са подпукали съседните села. И там вдигнаха рентите.
А 100 млн за земеделска техника? Отдавна ги няма старите руски трактори и комбайни
Казвате: "Колкото по-рано децата започнат да изучават програмиране, толкова по-подготвени ще бъдат за бъдещето." От което се разбира че знаете как да четете бъдещето. Ами тогава да учим децата не да програмират, а директно да четат бъдещето, за да са подготвени за него.
Логиката е безгрешна, ама допускането че някой може да чете бъдещето е грешно.
До коментар [#3] от "EU defender":
Жените програмисти доста често страдат от синдрома на самозванеца и това не е изненадващо. Този синдром е документиран за първи път от психолозите д-р Полин Роуз Кланси и д-р Сюзан.
Абе хора жалете децата си , на запад особено в САЩ оставят индийците да вършат тази работа ,ние имаме млади роми никой не им предлага професионално развитие!
важно е да има баланс със спорт, книги и развлечение - никой няма да спечели от дете на 12 което е с изкривяване на гръбнака, затлъстяване, проблеми с очите, асоциално и депресивно, но можещо да пише код
Да, защото за ГМО се иска висока механизация и нищо повече. Един човек регулира огромен по обем процеси. Докато за естествено или био земеделие е нужна повече човешка дейност и само частична механизация. Сам можеш да си отговориш коя храна има повече качества за здравето ти.
Това са мераклии за субсидии, не толкова отдадени на фермерството. Ако имаше такъв наплив за тази дейност, нямаше да има и един квадратен метър пустееща земя в България и вместо да внасяме, щяхме от собствено производство да задоволяваме нуждите от плодове, зеленчуци, месо и мляко.
Програмирането е занятчийство - нищо лошо. Занаятите са ценно нещо. Само че да се представя като висша технология е повече от смешно. Висшите технологии са довели до положение днес програмирането да е търсен занаят. В мобифона висши технологии са електониката (получена Нобелова награда за откриването на транзистора), екрана (получена Нобелова награда за течни кристали), камерата (получена Нобелова награда за ССD камера + микрооптика), система за позициониране и много много други. Висши технологии са ядрените технологии, нанотехнологиите, биотехнологиите, роботика. Да се набляга на програмирането като се забравят химията, физиката и математиката означава да се подготват просто изпълнители, а не истински мислещи и рабиращи от висши технологии хора.
Академията Телериг, която явно е любимка на Дневник, ако съдя по мястото, което и отделят, сигурно играе важна роля. Тя обаче в никакъв случай не може да претендира за "висши технологии". Слушах лекции на един техен преподавател. На въпроса "защо е така", отговаряше - "за да ви е гадно". Сега си представете ако ви отговорят така на следния въпрос: защо дървото е изолатор, а желязото проводник.
Търси се, в БГ търсенето е страшно. Заради много аутсорсинг, кадрите са страшен кът. В момента в София на 2000+ започват хора, които нямат никакви съществени знания (Уеб драскачи например). Читав C/C++/C# програмист за по-малко от 5000 чисто няма да дойде на интервю, за системни програмисти въобще не коментираме.
Всичко това е прекрасно, ако не броим първата графа - тия дето нищо не могат, ама много искат. Говорих с бивш мой преподавател и той ми каза, че в момента е пълно с мен хънтъри които висят в залите за лекции. Буквално ми каза - "като го науча да пуска компютъра" и директно го прибират в кол центъра, а ако случайно има маалко повече талант направо се избиват за него....
Тъжно, но факт. Света е консуматорски настроен и в момента има зверски глад точно за програмисти, които правят чисто консуматорска продукция.
Така се стига до неприятния момент, че един уеб драскач, може да взима 3-5 пъти по-голяма заплата от хората занимаващи се с фундаментална наука - химия, физика, математика, електротехника.... Факт.
ИТ балонът, който се заформя глобално, а и в България, рано или късно ще се спука. дали ще е след 5, 10 или 20 години, но ще се спука. да видим тогава цялото Z поколение какво ще прави.
според мен най-сигурното като образование, а и въобще един от секторите на бъдещето, ще е фармацията
е то и в научнте среди си имат еквивалент "уеб драскачите" -- има разни "нАучни работници" които се "занимават с наука", т.е. пият на кафета, четат на новините, напишат някоя обзорна статия и чат пат ходят на симпозиуми.
[quote#21:"oldschool"]ИТ балонът, който се заформя глобално, а и в България, рано или късно ще се спука. дали ще е след 5, 10 или 20 години, но ще се спука.[/quote]
(Двайсет години са доста време, поне половината от активната трудова дейност на един човек. Не е безпредметно да се учи програмиране.) Не е безсмислено да бъдеш програмист на основание, че програмирането е винаги спомагателно спрямо някаква технология или дейност.
Не знам ще се спука ли ИТ балонът, нито кога, но "уеб драскач, може да взима 3-5 пъти по-голяма заплата от от хората занимаващи се с фундаментална наука - химия, физика, математика" е показателно за късогледство на държавническо ниво, за системно и сякаш планомерно отблъскване на кадърните деца от фундаменталната наука. За желанието да ги прокудим в чужбина, ако все пак упорстват и се тръшкат - не ща да съм програмист, интересна ми е физиката и туй то. Ето такива деца обезсърчаваме и пъдим. А те не са хич много. Това ще има със сигурност лоши последици.
колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него
[quote#25:"metalogy"]За желанието да ги прокудим в чужбина, ако все пак упорстват и се тръшкат - не ща да съм програмист, интересна ми е физиката и туй то[/quote]
Ако мислите, че един съвременен физик може да мине без програмиране. Не е никак случаен фактът, че World Wide Web е изобретен в CERN.
Във всеки случай, тук се говори за една частна инициатива, а не за държавна политика. Нашата държава е мащеха за всички науки. Тя отделя 1 млрд. лева за "саниране", а не може да намери 150 хил. за обсерваторията в Рожен.
съгласен съм за това, че развива мисленето и като цяло е полезно да се учи. но не и да се облъчва, че ИТ-то е алфата и омегата, и който не се е ориентирал към това е едва ли не обречен. лошото е, че този сектор се превръща в нещо като държавна политика последните години, и тъй като е много секси и вече и баба Пена има таблет с Вайбър, журналистите само за това пишат.
нито сме най-умните, нито сме най-евтините. САЩ и Западна Европа ни бият в първото, Китай и Индия ни бият в другото. ние може би сме един добър компромис като цена-качество, но далеч нямаме потенциала да станем Силициева долина на Европа.
който се интересува малко от история и икономика нека погледне какво се случва с Индия, където още в началото на 90те започна бум на ИТ сектора, защото беше единствения нематериален сектор и за държавата не беше интерес да го заграби. 25 години по-късно не виждам ИТ-то да е помогнало осбено на Индия да си оправи икономиката. имат една единствена действително глобална ИТ фирма - Infosys. а вярвайте ми, индийските висши училища са далеч пред нашите като качество. там всеки втори е инженер или софтуерен специалист. какво ни кара да мислим, че България има някакво конкурентно предимство, което даже е толкова огромно, че да си зарежем останалите сектори и образователни специалности?
"Everybody in this country should learn how to program a computer, because it teaches you how to think."
Науката, която учи на мислене и логика в най-изчистения си вид е геометрията. Наука на над 3000 г. Но, както винаги, всеки мисли, че летоброенето започва от него.
А по отношение на вашето твърдение, има едно предположение, че доминацията на геометрията в математическите възгледи в Европа от времето на Древна Гърция до късното средновековие е спънала развитето на науката. Науката в Европа "дръпва", чак когато алгебрата достига до Европа от Арабския свят.
[quote#26:"Калник"]тук се говори за една частна инициатива, а не за държавна политика. [/quote]
Да, прав си. Не трябваше да намесвам държавната политика. Дори ако говорим за професии на бъдещето, частната инициатива следва да има и някаква по-далечна визия, да търси постигането и, да го финансира... Само че, признавам си, не очаквам да се случи такова нещо. Не защото частната инициатива е нещо кофти, а защото е в българското си проявление.
Държавата е мащеха за всички науки, отново имаш право.
колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него
До коментар [#2] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":
comandante, и ти ли си от тия селки елементи, които си мислите, че всяко нещо различно от копане с лопата не е работа ? и че шофера е най-великата професия на света. Я се замисли малко, седиш пред един компютър, на който софруера, е писан от програмисти, пишеш тука, най-вероятно имаш и мобилен телефон, гледаш цифрова телевизия, караш автомобил, на който двигателя се задвижва от компютър. Общо взето ежесекундно се ползваш от създадените устройства от съвременната наука и програмирани от програмисти, но си мислиш, че те за друго не ставали. А ти най-вероятно и представа си нямаш какво е това програма.
Не е тук място за един чисто научен спор (дори не бих го нарекал спор, а обмяна на мнения). Впечатлен съм обаче от плюсовете, които са ви сложили - излиза, че много хора тук са наясно с историята на математиката и са готови да направят критичен анализ на развитието й. Похвално, ама се съмнявам.
За да се върна на проблема в статията. Висша технология е производството на смартфони, компютри и други ИТ джаджи. Помислете колко са страните, които ги произвеждат и кои са те. Праграмистките умения със сигурност са важни, дават хляб на много хора, но абсолютизирането им и искането за отделяне на все повече и повече часове за информатика в училище е като искането да се произвеждат все повече и повече десни обувки за сметка на левите. Накрая всички ще ходим боси.
И при условие, че нямаш ресурсите и хората (в политиката и в БАН) за да развиваш фундаментална наука, което те поставя далече от високите технологии, какъв е следващия приоритет, който е логично да си поставиш? Точно така, да се намесиш в точката, където пазара купува удобствата на новите технологии, и да обучиш кадри, които да са готови да направят удобна (чрез приложенията които правят) следващата вълна нови устройства. Бива.
Проблема е, че покрай това с програмирането изпускаме друг ресурс който имаме — четири сезона и плодородна земя. Колкото и странно да е, там също има много добавена стойност, стига да не унищожим земята необратимо. Ще изпуснем втората възможност докато сме се концентрирали в първата. Майтапа на страна, обаче при малко нормалност в политиката може да го докараме до швейцарската схема с богати заселници, мирно население и предвидимост. Отделно, че програмирането не замърсява околната среда...
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
"И при условие, че нямаш ресурсите и хората (в политиката и в БАН) за да развиваш фундаментална наука, което те поставя далече от високите технологии, какъв е следващия приоритет"
Първият ми отговор е: вземете пример от Южна Корея, Тайван, Тайланд, Китай. Силен уклон на приложната наука. Вторият ми отговор е: в накои факултети и институти на БАН, както и в някои частни фирми (например в Ботевград) все още има кадри, които помнят и могат. Те трябва да послужат за зародиши на истинска наука и приложението й. Изключителното залагане на програмирането е като залагането на монокултура - много печелившо отначало, защото привидно оптимизира разходите и труда, но рано или късно идва вредител, който унищожава всичко.
[quote#33:"grajdanin1"]Не е тук място за един чисто научен спор (дори не бих го нарекал спор, а обмяна на мнения).[/quote]
Съгласен съм и с двете - и с това в скобите и с това извън тях. Затова да се върнем на темата
Според мен не от всеки може да стане добър програмист. Не защото е извън възможностите на повечето хора, а защото трябва да им е интересно. Само тогава ще отделят достатъчно време, за да постигнат по-дълбоко разбиране за нещата. Ако не им е интересно, ще се задоволяват само с това, което се изисква от тях на момента. Може и да върши работа, когато има глад за специалисти, но най-вероятно няма да носи голямо удовлетворение.
Но програмирането (в повечето случаи) не е самоцелно занимание - с програмиране се решават конкретни проблеми. И може да бъде полезно в много области на човешкия живот. Същото е и с математиката, с физиката и въобще с точните науки. Така че според мен е редно да се изучава в училище. Не всеки става математик, физик, химик или биолог, но всички тези дисциплини се изучават в училище.
Разбира се, всеки има право на мнение в това отношение, особено с оглед на натовареността в средното училище. Предполагам, голям проблем за обучението по програмиране в училище би бил и недостигът на квалифицирани кадри. Все пак това, това не е като да покажеш как се сменя шрифта в Уърд.
[quote#26:"Калник"]Нашата държава е мащеха за всички науки. Тя отделя 1 млрд. лева за "саниране", а не може да намери 150 хил. за обсерваторията в Рожен.
[/quote]
а.
и аз мисля така.
много са жалки управляващите, като почнат да ми се кахърят за леле тука едни европари за стадиона в горно нанадолнище за 3 милиона дето има нема петдесе човека в активна възраст.
стадионите не правят добавена стойност бързо. правят я през намалените здравни проблеми. а рожен може да участва в изследвания на университети и изобщо в международна дейност. но трябва активност на ъправляващия обсерваторията. или да я включат под наем за научни проекти.
Може да се живее на село и да се програмира. Вече има села, в които отиват да живеят за постоянно няколко семейства на програмисти и така се генерират приходи и за местните....
Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
[quote#26:"Калник"]Ако мислите, че един съвременен физик може да мине без програмиране. Не е никак случаен фактът, че World Wide Web е изобретен в CERN.[/quote]
Това твърдение доказва само, че от всеки физик много лесно може да стане програмист при нужда, но от всеки програмист много трудно може да стане физик.
Уважавам много хората от Телерик заради хъса и старанието което хвърлят в образованието на много млади хора и то без голяма подкрепа от Държавата, но деца на 10 -12 години не трябва да специализират. Пред тях вратите трябва да са широко отворени за развитие, а това са фундаменталните науки -химия, физика, математика, биология и т.н. Просто децата трябва да са запалени с нещо и да се занимават в извънкласни мероприятия, защото паралелките са големи и на едни им харесва едно, на други друго. Естествено и много спорт и изкуство. България е много малка страна и едно свястно министерство с достатъчно гражданска подкрепа може да направи много. Не е нито скъпо, нито много сложно да има отворени занимания по различните предмети в някой фирми, в музеи и определени читалища и библиотеки. Не е много сложно да има свободни дни в театрите и операта, влиза всеки безплатно докато местата се запълнят. Не е много сложно да има училищни първенства по определени спортове, все пак разходите за големите фирми ще са под разходите за една любовница на шефовете, просто се иска желание и много работа от хора, на което това им влиза в длъжностната характеристика. А да се атакува програмирането само заради високите заплати е малко Колумбийска история, където малките момичета се подлагат на какво ли не, заради безумните им конкурси по красота.
Програмистът е "чирак", който превръща в програма зададен от "калфата" алгоритъм, но много добре платен чирак. Въпросът е след много програмиране става ли калфа от чирака.
Предполагам, че не ги учат просто да програмират, т.е. да кодират на някакъв език по готово разработен алгоритъм, а започват от анализа на проблема, описанието на процеса, от алгоритмизацията. Така това, което наричаме кратко "програмиране", ще ги научи да мислят логично и да търсят и намират най-правилното решение и на задачите от живота.
[quote#35:"grajdanin1"]Първият ми отговор е: вземете пример от Южна Корея, Тайван, Тайланд, Китай. Силен уклон на приложната наука. [/quote]
Тези всичките (пропуснал си и Япония), тръгват от най-ниското, като производители на евтини и некачествени стоки, без да имат развита фундаментална или приложна наука. Няма как да си имал неадекватна икономика с доста крадени технологии, после да е фалирала (поради напредъка на технологиите и невъзможност за догонване) и да се пънеш да правиш приложна наука без да имаш някаква икономика дето да прилага резултатите. Тепърва развиваме някакво производство тип сглобяване, което после да има ресурса и да иска да ползва от местните открития и полезни модели. Програмирането е вид такова "сглобяване" на продукти без да имаш водещи учени и разработки.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
[quote#36:"dark'star"]Глад за инженерите има ... след 1989
скоро ще има глад и за тарикатите[/quote]
Така е, щото глада е свързан с територията. Преди 1989, глада стоеше при инженерите по гарсониерките, а когато си заминаха, се прхвърля при тарикатите.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
И сега децата учат програмиране в гимназията, но как? Народът е казал: "от всяко дърво свирка не става". За да си добър програмист, ти трябват определени качества: солидни познания по математика и др. естествени науки (ако те бива), логическо мислене, търпение ... Пък и има програмиране и програмиране. Защо трябва да се мъчат децата, като нямат склонност и данни, например, да учат математика. Пак цуцаме пари от родители, които се втурват към нещо, защото било модерно, търсело се е... Да, ама не!
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
niakoi_si
Рейтинг: 696 НеутралноПри тоя глад за читави програмисти на пазара и посредственото ниво на държавните университети, всяка подобна инициатива заслужава адмирации.
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 3205 ЛюбопитноКолко е важно децата да учат програмиране
Libertarianism is just anarchy for rich people________
Абе то важно, важно ама накрая програмиста освен програмист нищо друго не става от него или греша?
Компаниите за формиране и добиване на човешки ресурс у нас процъфтяват!
EU defender
Рейтинг: 696 НеутралноЕстествено, това е бъдещето. Дъщеря ми е в трети клас и сега я записах на курс по роботика.
The best way to predict the future is to invent it.Читател
Рейтинг: 1441 НеутралноВсичко живо програмист, а храната - ГМО, щото няма много желаещи за фермери, при това положение.
dark'star
Рейтинг: 4639 РазстроеноНа времето всички учехме БЕЙСИК ... Излезе цяло поколение от инженери. Сега ГЕРБ казват "инженерите да гледат офчо ..." ... Тук е така !
КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТОDarth Plagueis
Рейтинг: 1451 НеутралноДо коментар [#1] от "niakoi_si":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКЧак па глад.. Какви програмисти? Щото от програмист до програмист има голяма разлика, далеч не всичко се търси, и вече далеч не е толкова голямо търсенето. Светът се развива, ситуацията е различна от тази преди 10 години.
carmello
Рейтинг: 1336 Любопитноима програмиране и програмиране от бъдещето- едно е да програмираш приложения да ти отмерват дали на жените им върви цикъла или закъснява 1 ден, или пък да програмираш фейсбук игри от сорта на кенди кръш 20, и съвсем друго е да програмираш софтуер за авиониката на Еърбъс примерно
pixela
Рейтинг: 581 ВеселоДо коментар [#4] от "Читател":
Логиката е, че ГМО не се нуждае от работници и обратното?!
Кърти мивки..
freedom is another word for nothing else to loseЙЕИ
Рейтинг: 481 НеутралноДо коментар [#4] от "Читател":
Май не си забелязал че една част от фермерството която е механизирана си е доста печелившо предприятие. И гледаш ли на 5хил дка задължително се возиш на мерцедес поне. Това го показа протестите на фермерите.
Така че мерайклии за фермери колкото искаш, ама свободна земя няма.
На село едно време нямаше кой д аобработва земята след фалита на кооперацията(тя фалира заради кражби основно). Сега има 3 фермери и бой кода обработва земята. Всеки вдига мизата, само и само да успее да изгони останалите двама. И като не могат да се надвият сега са подпукали съседните села. И там вдигнаха рентите.
А 100 млн за земеделска техника? Отдавна ги няма старите руски трактори и комбайни
john trivolta
Рейтинг: 1091 НеутралноКазвате: "Колкото по-рано децата започнат да изучават програмиране, толкова по-подготвени ще бъдат за бъдещето." От което се разбира че знаете как да четете бъдещето. Ами тогава да учим децата не да програмират, а директно да четат бъдещето, за да са подготвени за него.
Логиката е безгрешна, ама допускането че някой може да чете бъдещето е грешно.
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 3205 НеутралноДо коментар [#3] от "EU defender":
Libertarianism is just anarchy for rich peopleЖените програмисти доста често страдат от синдрома на самозванеца и това не е изненадващо. Този синдром е документиран за първи път от психолозите д-р Полин Роуз Кланси и д-р Сюзан.
Абе хора жалете децата си , на запад особено в САЩ оставят индийците да вършат тази работа ,ние имаме млади роми никой не им предлага професионално развитие!
carmello
Рейтинг: 1336 Неутралноважно е да има баланс със спорт, книги и развлечение - никой няма да спечели от дете на 12 което е с изкривяване на гръбнака, затлъстяване, проблеми с очите, асоциално и депресивно, но можещо да пише код
Читател
Рейтинг: 1441 НеутралноДо коментар [#8] от "pixela":
Да, защото за ГМО се иска висока механизация и нищо повече. Един човек регулира огромен по обем процеси. Докато за естествено или био земеделие е нужна повече човешка дейност и само частична механизация. Сам можеш да си отговориш коя храна има повече качества за здравето ти.
До коментар [#9] от "ЙЕИ":
Това са мераклии за субсидии, не толкова отдадени на фермерството. Ако имаше такъв наплив за тази дейност, нямаше да има и един квадратен метър пустееща земя в България и вместо да внасяме, щяхме от собствено производство да задоволяваме нуждите от плодове, зеленчуци, месо и мляко.
Читател
Рейтинг: 1441 НеутралноДо коментар [#12] от "carmello":
И това е вярно.
grajdanin1
Рейтинг: 1044 НеутралноПрограмирането е занятчийство - нищо лошо. Занаятите са ценно нещо. Само че да се представя като висша технология е повече от смешно. Висшите технологии са довели до положение днес програмирането да е търсен занаят. В мобифона висши технологии са електониката (получена Нобелова награда за откриването на транзистора), екрана (получена Нобелова награда за течни кристали), камерата (получена Нобелова награда за ССD камера + микрооптика), система за позициониране и много много други. Висши технологии са ядрените технологии, нанотехнологиите, биотехнологиите, роботика. Да се набляга на програмирането като се забравят химията, физиката и математиката означава да се подготват просто изпълнители, а не истински мислещи и рабиращи от висши технологии хора.
Академията Телериг, която явно е любимка на Дневник, ако съдя по мястото, което и отделят, сигурно играе важна роля. Тя обаче в никакъв случай не може да претендира за "висши технологии". Слушах лекции на един техен преподавател. На въпроса "защо е така", отговаряше - "за да ви е гадно". Сега си представете ако ви отговорят така на следния въпрос: защо дървото е изолатор, а желязото проводник.
niakoi_si
Рейтинг: 696 НеутралноДо коментар [#6] от "Darth Plagueis":
Търси се, в БГ търсенето е страшно. Заради много аутсорсинг, кадрите са страшен кът. В момента в София на 2000+ започват хора, които нямат никакви съществени знания (Уеб драскачи например). Читав C/C++/C# програмист за по-малко от 5000 чисто няма да дойде на интервю, за системни програмисти въобще не коментираме.
Всичко това е прекрасно, ако не броим първата графа - тия дето нищо не могат, ама много искат. Говорих с бивш мой преподавател и той ми каза, че в момента е пълно с мен хънтъри които висят в залите за лекции. Буквално ми каза - "като го науча да пуска компютъра" и директно го прибират в кол центъра, а ако случайно има маалко повече талант направо се избиват за него....
Балон се надува... ама факт.
niakoi_si
Рейтинг: 696 НеутралноДо коментар [#15] от "grajdanin1":
Тъжно, но факт. Света е консуматорски настроен и в момента има зверски глад точно за програмисти, които правят чисто консуматорска продукция.
Така се стига до неприятния момент, че един уеб драскач, може да взима 3-5 пъти по-голяма заплата от хората занимаващи се с фундаментална наука - химия, физика, математика, електротехника.... Факт.
mihail_p
Рейтинг: 1721 НеутралноДо коментар [#2] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":
https://youtu.be/uqAM3Y-tEC8 https://youtu.be/rXi3kBXMWo8 https://youtu.be/9po73BlvBnkабе я си седи на гъза
и не приказвай врели некипели
от вестник либерасион глупости.
ти каква добавена стойност правиш бе,
че се дървиш.
каква.
pixela
Рейтинг: 581 НеутралноДо коментар [#13] от "Читател":
freedom is another word for nothing else to loseВиж, колега, в никакъв случай не защитавам генно-модифицираните храни, но "високата механизация" се ползва и от останалите фермери...
zethron
Рейтинг: 409 НеутралноБраво!!!
Вече свикнах да ме трият без причинаТова са новите велики българи! Хора осъзнали, че образованието е разковничето! Дано всичко да им върви както трябва!
oldschool
Рейтинг: 244 НеутралноИТ балонът, който се заформя глобално, а и в България, рано или късно ще се спука. дали ще е след 5, 10 или 20 години, но ще се спука. да видим тогава цялото Z поколение какво ще прави.
според мен най-сигурното като образование, а и въобще един от секторите на бъдещето, ще е фармацията
Xumpomo name
Рейтинг: 638 НеутралноДо коментар [#7] от "carmello":
Birds of a feather flock together.та, какво искаше да кажеш?
Xumpomo name
Рейтинг: 638 НеутралноДо коментар [#17] от "niakoi_si":
Birds of a feather flock together.е то и в научнте среди си имат еквивалент "уеб драскачите" -- има разни "нАучни работници" които се "занимават с наука", т.е. пият на кафета, четат на новините, напишат някоя обзорна статия и чат пат ходят на симпозиуми.
Калник
Рейтинг: 713 Неутрално"Everybody in this country should learn how to program a computer, because it teaches you how to think."
https://www.youtube.com/watch?v=nKIu9yen5nc
metalogy
Рейтинг: 581 Неутрално[quote#21:"oldschool"]ИТ балонът, който се заформя глобално, а и в България, рано или късно ще се спука. дали ще е след 5, 10 или 20 години, но ще се спука.[/quote]
колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него(Двайсет години са доста време, поне половината от активната трудова дейност на един човек. Не е безпредметно да се учи програмиране.) Не е безсмислено да бъдеш програмист на основание, че програмирането е винаги спомагателно спрямо някаква технология или дейност.
Не знам ще се спука ли ИТ балонът, нито кога, но "уеб драскач, може да взима 3-5 пъти по-голяма заплата от от хората занимаващи се с фундаментална наука - химия, физика, математика" е показателно за късогледство на държавническо ниво, за системно и сякаш планомерно отблъскване на кадърните деца от фундаменталната наука. За желанието да ги прокудим в чужбина, ако все пак упорстват и се тръшкат - не ща да съм програмист, интересна ми е физиката и туй то. Ето такива деца обезсърчаваме и пъдим. А те не са хич много. Това ще има със сигурност лоши последици.
Калник
Рейтинг: 713 Неутрално[quote#25:"metalogy"]За желанието да ги прокудим в чужбина, ако все пак упорстват и се тръшкат - не ща да съм програмист, интересна ми е физиката и туй то[/quote]
Ако мислите, че един съвременен физик може да мине без програмиране. Не е никак случаен фактът, че World Wide Web е изобретен в CERN.
Във всеки случай, тук се говори за една частна инициатива, а не за държавна политика. Нашата държава е мащеха за всички науки. Тя отделя 1 млрд. лева за "саниране", а не може да намери 150 хил. за обсерваторията в Рожен.
oldschool
Рейтинг: 244 ЛюбопитноДо коментар [#25] от "metalogy":
съгласен съм за това, че развива мисленето и като цяло е полезно да се учи. но не и да се облъчва, че ИТ-то е алфата и омегата, и който не се е ориентирал към това е едва ли не обречен. лошото е, че този сектор се превръща в нещо като държавна политика последните години, и тъй като е много секси и вече и баба Пена има таблет с Вайбър, журналистите само за това пишат.
нито сме най-умните, нито сме най-евтините. САЩ и Западна Европа ни бият в първото, Китай и Индия ни бият в другото. ние може би сме един добър компромис като цена-качество, но далеч нямаме потенциала да станем Силициева долина на Европа.
който се интересува малко от история и икономика нека погледне какво се случва с Индия, където още в началото на 90те започна бум на ИТ сектора, защото беше единствения нематериален сектор и за държавата не беше интерес да го заграби. 25 години по-късно не виждам ИТ-то да е помогнало осбено на Индия да си оправи икономиката. имат една единствена действително глобална ИТ фирма - Infosys. а вярвайте ми, индийските висши училища са далеч пред нашите като качество. там всеки втори е инженер или софтуерен специалист. какво ни кара да мислим, че България има някакво конкурентно предимство, което даже е толкова огромно, че да си зарежем останалите сектори и образователни специалности?
grajdanin1
Рейтинг: 1044 НеутралноДо коментар [#24] от "Калник":
"Everybody in this country should learn how to program a computer, because it teaches you how to think."
Науката, която учи на мислене и логика в най-изчистения си вид е геометрията. Наука на над 3000 г. Но, както винаги, всеки мисли, че летоброенето започва от него.
Калник
Рейтинг: 713 НеутралноДо коментар [#28] от "grajdanin1":
Ненужно абсолютизирате цитираното.
А по отношение на вашето твърдение, има едно предположение, че доминацията на геометрията в математическите възгледи в Европа от времето на Древна Гърция до късното средновековие е спънала развитето на науката. Науката в Европа "дръпва", чак когато алгебрата достига до Европа от Арабския свят.
metalogy
Рейтинг: 581 Неутрално[quote#26:"Калник"]тук се говори за една частна инициатива, а не за държавна политика. [/quote]
колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за негоДа, прав си. Не трябваше да намесвам държавната политика. Дори ако говорим за професии на бъдещето, частната инициатива следва да има и някаква по-далечна визия, да търси постигането и, да го финансира... Само че, признавам си, не очаквам да се случи такова нещо. Не защото частната инициатива е нещо кофти, а защото е в българското си проявление.
Държавата е мащеха за всички науки, отново имаш право.
dj x2805
Рейтинг: 466 НеутралноДо коментар [#5] от "dark'star":
www.soundcloud.com/x2805За инженери има глад - но не за оплакващи се по форумите а за такива готови да работят...
Симо
Рейтинг: 1062 НеутралноДо коментар [#2] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":
comandante, и ти ли си от тия селки елементи, които си мислите, че всяко нещо различно от копане с лопата не е работа ? и че шофера е най-великата професия на света. Я се замисли малко, седиш пред един компютър, на който софруера, е писан от програмисти, пишеш тука, най-вероятно имаш и мобилен телефон, гледаш цифрова телевизия, караш автомобил, на който двигателя се задвижва от компютър. Общо взето ежесекундно се ползваш от създадените устройства от съвременната наука и програмирани от програмисти, но си мислиш, че те за друго не ставали. А ти най-вероятно и представа си нямаш какво е това програма.
grajdanin1
Рейтинг: 1044 НеутралноДо коментар [#29] от "Калник":
Не е тук място за един чисто научен спор (дори не бих го нарекал спор, а обмяна на мнения). Впечатлен съм обаче от плюсовете, които са ви сложили - излиза, че много хора тук са наясно с историята на математиката и са готови да направят критичен анализ на развитието й. Похвално, ама се съмнявам.
За да се върна на проблема в статията. Висша технология е производството на смартфони, компютри и други ИТ джаджи. Помислете колко са страните, които ги произвеждат и кои са те. Праграмистките умения със сигурност са важни, дават хляб на много хора, но абсолютизирането им и искането за отделяне на все повече и повече часове за информатика в училище е като искането да се произвеждат все повече и повече десни обувки за сметка на левите. Накрая всички ще ходим боси.
gost22
Рейтинг: 2420 ЛюбопитноДо коментар [#33] от "grajdanin1":
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...И при условие, че нямаш ресурсите и хората (в политиката и в БАН) за да развиваш фундаментална наука, което те поставя далече от високите технологии, какъв е следващия приоритет, който е логично да си поставиш? Точно така, да се намесиш в точката, където пазара купува удобствата на новите технологии, и да обучиш кадри, които да са готови да направят удобна (чрез приложенията които правят) следващата вълна нови устройства. Бива.
Проблема е, че покрай това с програмирането изпускаме друг ресурс който имаме — четири сезона и плодородна земя. Колкото и странно да е, там също има много добавена стойност, стига да не унищожим земята необратимо. Ще изпуснем втората възможност докато сме се концентрирали в първата. Майтапа на страна, обаче при малко нормалност в политиката може да го докараме до швейцарската схема с богати заселници, мирно население и предвидимост. Отделно, че програмирането не замърсява околната среда...
grajdanin1
Рейтинг: 1044 Неутрално"И при условие, че нямаш ресурсите и хората (в политиката и в БАН) за да развиваш фундаментална наука, което те поставя далече от високите технологии, какъв е следващия приоритет"
Първият ми отговор е: вземете пример от Южна Корея, Тайван, Тайланд, Китай. Силен уклон на приложната наука. Вторият ми отговор е: в накои факултети и институти на БАН, както и в някои частни фирми (например в Ботевград) все още има кадри, които помнят и могат. Те трябва да послужат за зародиши на истинска наука и приложението й. Изключителното залагане на програмирането е като залагането на монокултура - много печелившо отначало, защото привидно оптимизира разходите и труда, но рано или късно идва вредител, който унищожава всичко.
dark'star
Рейтинг: 4639 Весело[quote#31:"dj x2805"]За инженери има глад[/quote]Глад за инженерите има ... след 1989
КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТОскоро ще има глад и за тарикатите
Калник
Рейтинг: 713 Неутрално[quote#33:"grajdanin1"]Не е тук място за един чисто научен спор (дори не бих го нарекал спор, а обмяна на мнения).[/quote]
Съгласен съм и с двете - и с това в скобите и с това извън тях. Затова да се върнем на темата
Според мен не от всеки може да стане добър програмист. Не защото е извън възможностите на повечето хора, а защото трябва да им е интересно. Само тогава ще отделят достатъчно време, за да постигнат по-дълбоко разбиране за нещата. Ако не им е интересно, ще се задоволяват само с това, което се изисква от тях на момента. Може и да върши работа, когато има глад за специалисти, но най-вероятно няма да носи голямо удовлетворение.
Но програмирането (в повечето случаи) не е самоцелно занимание - с програмиране се решават конкретни проблеми. И може да бъде полезно в много области на човешкия живот. Същото е и с математиката, с физиката и въобще с точните науки. Така че според мен е редно да се изучава в училище. Не всеки става математик, физик, химик или биолог, но всички тези дисциплини се изучават в училище.
Разбира се, всеки има право на мнение в това отношение, особено с оглед на натовареността в средното училище. Предполагам, голям проблем за обучението по програмиране в училище би бил и недостигът на квалифицирани кадри. Все пак това, това не е като да покажеш как се сменя шрифта в Уърд.
mihail_p
Рейтинг: 1721 Неутрално[quote#26:"Калник"]Нашата държава е мащеха за всички науки. Тя отделя 1 млрд. лева за "саниране", а не може да намери 150 хил. за обсерваторията в Рожен.
https://youtu.be/uqAM3Y-tEC8 https://youtu.be/rXi3kBXMWo8 https://youtu.be/9po73BlvBnk[/quote]
а.
и аз мисля така.
много са жалки управляващите, като почнат да ми се кахърят за леле тука едни европари за стадиона в горно нанадолнище за 3 милиона дето има нема петдесе човека в активна възраст.
стадионите не правят добавена стойност бързо. правят я през намалените здравни проблеми. а рожен може да участва в изследвания на университети и изобщо в международна дейност. но трябва активност на ъправляващия обсерваторията. или да я включат под наем за научни проекти.
mihail_p
Рейтинг: 1721 Неутралноа за програмирането и децата съм
https://youtu.be/uqAM3Y-tEC8 https://youtu.be/rXi3kBXMWo8 https://youtu.be/9po73BlvBnkс две ръце за. по-добре код отколкото
танкове по цял ден.
Алф
Рейтинг: 1040 НеутралноДо коментар [#4] от "Читател":
Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.Може да се живее на село и да се програмира. Вече има села, в които отиват да живеят за постоянно няколко семейства на програмисти и така се генерират приходи и за местните....
Алф
Рейтинг: 1040 НеутралноБраво, това е инициатива от тип "всички печелят"
Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.stoiank
Рейтинг: 1472 НеутралноДо коментар [#26] от "Калник":
[quote#26:"Калник"]Ако мислите, че един съвременен физик може да мине без програмиране. Не е никак случаен фактът, че World Wide Web е изобретен в CERN.[/quote]
Това твърдение доказва само, че от всеки физик много лесно може да стане програмист при нужда, но от всеки програмист много трудно може да стане физик.
Уважавам много хората от Телерик заради хъса и старанието което хвърлят в образованието на много млади хора и то без голяма подкрепа от Държавата, но деца на 10 -12 години не трябва да специализират. Пред тях вратите трябва да са широко отворени за развитие, а това са фундаменталните науки -химия, физика, математика, биология и т.н. Просто децата трябва да са запалени с нещо и да се занимават в извънкласни мероприятия, защото паралелките са големи и на едни им харесва едно, на други друго. Естествено и много спорт и изкуство. България е много малка страна и едно свястно министерство с достатъчно гражданска подкрепа може да направи много. Не е нито скъпо, нито много сложно да има отворени занимания по различните предмети в някой фирми, в музеи и определени читалища и библиотеки. Не е много сложно да има свободни дни в театрите и операта, влиза всеки безплатно докато местата се запълнят. Не е много сложно да има училищни първенства по определени спортове, все пак разходите за големите фирми ще са под разходите за една любовница на шефовете, просто се иска желание и много работа от хора, на което това им влиза в длъжностната характеристика. А да се атакува програмирането само заради високите заплати е малко Колумбийска история, където малките момичета се подлагат на какво ли не, заради безумните им конкурси по красота.
half truth
Рейтинг: 1405 НеутралноМного добра идея с конкретно практическо приложение. Учението и практиката трябва да вървят ръка за ръка и колкото по-отрано толкова по-добре.
canuck99
Рейтинг: 670 НеутралноВ Англия има успешна програма за обучение по програмиране в 1ви клас.
scepticus
Рейтинг: 237 НеутралноПрограмистът е "чирак", който превръща в програма зададен от "калфата" алгоритъм, но много добре платен чирак. Въпросът е след много програмиране става ли калфа от чирака.
Иван K
Рейтинг: 2472 НеутралноСтатията представя гледна точка не нещо като кръжок по програмиране. Приятно съм изненадан от повечето коментари.
подписid
Рейтинг: 500 НеутралноПрограмистите виждат на препечена филия - код, християните - Иешуа, будистите - Буда ... и какво ... кой е прав?
Мондиана
Рейтинг: 1383 НеутралноПредполагам, че не ги учат просто да програмират, т.е. да кодират на някакъв език по готово разработен алгоритъм, а започват от анализа на проблема, описанието на процеса, от алгоритмизацията. Така това, което наричаме кратко "програмиране", ще ги научи да мислят логично и да търсят и намират най-правилното решение и на задачите от живота.
rainbou1
Рейтинг: 1054 ВеселоСамо като видях че Raspberry Pi било програма..
gost22
Рейтинг: 2420 Любопитно[quote#35:"grajdanin1"]Първият ми отговор е: вземете пример от Южна Корея, Тайван, Тайланд, Китай. Силен уклон на приложната наука. [/quote]
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Тези всичките (пропуснал си и Япония), тръгват от най-ниското, като производители на евтини и некачествени стоки, без да имат развита фундаментална или приложна наука. Няма как да си имал неадекватна икономика с доста крадени технологии, после да е фалирала (поради напредъка на технологиите и невъзможност за догонване) и да се пънеш да правиш приложна наука без да имаш някаква икономика дето да прилага резултатите. Тепърва развиваме някакво производство тип сглобяване, което после да има ресурса и да иска да ползва от местните открития и полезни модели. Програмирането е вид такова "сглобяване" на продукти без да имаш водещи учени и разработки.
gost22
Рейтинг: 2420 Весело[quote#36:"dark'star"]Глад за инженерите има ... след 1989
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...скоро ще има глад и за тарикатите[/quote]
Така е, щото глада е свързан с територията. Преди 1989, глада стоеше при инженерите по гарсониерките, а когато си заминаха, се прхвърля при тарикатите.
nyn48474625
Рейтинг: 8 НеутралноИ сега децата учат програмиране в гимназията, но как? Народът е казал: "от всяко дърво свирка не става". За да си добър програмист, ти трябват определени качества: солидни познания по математика и др. естествени науки (ако те бива), логическо мислене, търпение ... Пък и има програмиране и програмиране. Защо трябва да се мъчат децата, като нямат склонност и данни, например, да учат математика. Пак цуцаме пари от родители, които се втурват към нещо, защото било модерно, търсело се е... Да, ама не!