ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
37.8%активност

Източник: Резултатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи, мандатите са по изчисление на "Дневник", активността - на "Алфа Рисърч"

Аргументи за държавното финансиране на частните училища

Аргументи за държавното финансиране на частните училища

© Юлия Лазарова



По темата с финансирането на частните училища и безплатния прием в тях публикуваме и коментара на Юлиан Попов от профила му във "Фейсбук":

Държавното финансиране за частните училища е по принцип добра и социално справедлива мярка, но не заради обичайния аргумент, че на всеки, който плаща данъци, се полагат пари за образование на децата му. Това е идеологически аргумент, едни го приемат, други не, но съгласие по него няма как да има.


Мярката е разумна, преди всичко защото намалява социалното разделение, което се заражда в страната и което една рязка граница между държавни и частни училища може да задълбочи много повече.




С държавна субсидия в комбинация с ангажимент за 20% безплатни места частната система може да се отвори за две социални категории - амбициозни родители, за които обаче е трудно да платят цялата такса, и за амбициозни и способни деца, чиито родители нямат възможност платят или просто не биха платили за частно образование.


В същото време отварянето на частната система за семейства с по-ниски доходи ще стимулира конкуренцията между държавни и частни училища. Тази конкуренция е особено важна за органичното развитие на училищната система. Ще се появят повече държавни училища, които ще се опитат да се състезават с частните. Така броят на елитните училища може да се увеличи. В образователната система ще навлязат и различни образователни подходи и нови предмети.


Разбира се, образователната система е комплексна и трудно предвидима. Необходими са различни усилия. Наред с финансирането на частните училища е необходима амбициозна и безкомпромисна програма за гарантиране на грамотността на около 40% от учениците, които сега завършват училище функционално неграмотни. Необходима е и политика за образоване на възрастното функционално неграмотно население (главно тези на възраст до 30 години). Необходими са и други мерки, които ако се появят, ще могат да убедят хората, че държавното финансиране на частните училища е разумна мярка, част от обща смислена образователна реформа.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK