
© Associated Press
Широко разпространената употреба на компютри и технологии в класната стая не подобрява резултатите и работата на учениците, се казва в ново проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).
Според организацията честото използване на компютрите в училищата е по-вероятно да бъде свързано с по-ниски резултати, предаде Би Би Си.
Директорът на отделан "Образование и умения" в ОИСР Андреас Шлайхер казва, че въвеждането на технологиите в училищата е създало "твърде много фалшиви надежди".
Докладът на ОИСР разглежда влиянието на технологиите върху резултатите от международни тестове, като тестовете "Пиза", които се провеждат в повече от 70 страни.
В заключенията се посочва, че образователните системи, които са инвестирали значителни средства в информационните и комуникационни технологии не са видели "забележимо подобрение" в резултатите от тестовете по четене, математика или наука.
"Ако се вгледате в най-добре представящите се образователни системи, като например тези в Източна Азия, те са много предпазливи спрямо използването на технологии в класните стаи", казва Шлайхер.
"Тези студенти, които използват таблети и компютри много често са склонни да се справят по-зле от тези, които ги използват умерено."
Годишно глобалните разходи за образователни технологии в училищата са оценени на над 27 млрд. долара, смятат технологичните анализатори от Gartner.
Според Шлайхер "въздействието върху постиженията на учениците е смесено, в най-добрия случай".
В доклада се казва, че учениците, които използват компютри много често в училище, обикновено влошават резултатите си, докато тези, които използват компютри умерено, като например веднъж или два пъти седмично, имат "малко по-добри резултати" в сравнение с ученици, които използват компютри рядко.
Не се наблюдават "никакви значителни подобрения" в уменията по четене, математиката или наука в страните, които са направили големи инвестиции в информационните технологии. Училищни системи с високи постижения като Южна Корея и Шанхай в Китай имат по-ниски нива на използване на компютри в училище, а Сингапур, където има умерено използване на технологиите в училище, е на първо място по дигитални умения сред учениците.
"Един от най-разочароващите констатации на доклада е, че социално-икономическото разделение между учениците не се намалява от технологиите, а може би дори се засилва", казва Шлайхер. Според него усилията повече деца да имат добри умения в четенето и математиката е по-ефективен начин да се преодолее това разделения, отколкото "достъп до високотехнологични устройства".
Той предупреждава, че въвеждането на технологии в класната стая може да отвлича вниманието на учениците и да доведе до по-широката употреба на "полуготови" отговори от интернет.
Проучването показва, че "няма нито една държава с широко разпространена употреба на интернет в класните стаи, където да се наблюдава подобрение на резултатите на учениците".
Сред седемте страни с най-високо ниво на използване на интернет в училище, три са отчели "значителен спад" в уменията по четене - Австралия, Нова Зеландия и Швеция - а други три не са отчели никаква промяна - Испания, Норвегия и Дания.
Учениците в страни и градове с най-ниско ниво на използване на интернет - Южна Корея, Шанхай, Хонг Конг и Япония - обикновено се представят най-добре на международните тестове, сочи докладът.
България не е участвала в проучването.
Шлайхер казва, че констатациите на доклада не трябва да се използват като "извинение" да не се въвеждат информационните технологии, а трябва да са стимул за намиране на по-ефективен подход.
Той даде за пример с дигитални учебници, които могат да се актуализират, за това как онлайн технологиите е по-добра от традиционните методи.
Марк Чеймбърс, главен изпълнителен директор на Naace, организация, която подкрепя използването на компютри в училищата, заяви, че е нереалистично да се мисли, че училищата трябва да намалят използването на нови технологии.
"Няма как да изкараме технологиите от училищата. Напротив, училищата трябва да посочват пътя, а не да следват тенденциите", смята той.
"Изводът е, че училищата и образователните системи като цяло не са готови да се възползват от потенциала на компютърните технологии. Технологиите често повишават ефективността на вече ефективни процеси, но може да направят неефективните процеси още по-неефективни", се казва в заключенията на доклада.
niakoi_si
Рейтинг: 2880 НеутралноИма логика.
Алф
Рейтинг: 2292 НеутралноАми компютърът не е разковниче, а инструмент. Зависи как го ползваш. Без усилие нищо не става. Иска си учене и толкова.
Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.Стефан Станчев
Рейтинг: 497 НеутралноТова е в резултат от неправилното им използване. Реално сегашното поколение ученици са един глобален експеримент от гледна точка ИТ.
Alexander97
Рейтинг: 1605 НеутралноДо коментар [#1] от "niakoi_si":
Има логика.
И каква е тя?
Най- добрият инструмент в ръцете на калпав майстор ще свърши калпава работа. Не са виновни компютрите, а начина по който се използват!
atominfo
Рейтинг: 218 НеутралноТехниката в ръцете на лаика е купчина мъртво желязо.
Книгата дава освен визуални и тактилни преимущества при преноса на знания.
Xumpomo name
Рейтинг: 660 НеутралноДо коментар [#5] от "atominfo":
Birds of a feather flock together.ти пък. сигурно не очакват децата да си напишат софтуера.
едва ли са купчина мъртво желязо.
просто не са магически кутии.
а децата напоследъм са много разглезени, да обвиним в това компютрите
niakoi_si
Рейтинг: 2880 НеутралноДо коментар [#4] от "Alexander97":
Ами логиката е проста - компютрите в масовия им вариант спестяват мислене.
Ако се ползват за създаване на продукт - т.е. програмиране под някаква форма (била тя и елементарна) - те са креативни за развитието на мозъка. Ако се ползват просто за бърз достъп до информация, те пак са полезни (в крайна сметка получаваш информацията), но мозъка не се развива от това, даже обратното.
В статията се казва точно това - резултатите на ученици ползващи умерено компютри, са по-добри от тези които не използват въобще, както и от тези които ги ползват масово.
Простичкия пример - с предиктора и коректора на Гугъл, масовия тинейджър не му се налага да пише правилно. Може да напише думата с 10 правописни грешки, Гугъла пак ще знае какво е имал предвид
wiligri
Рейтинг: 690 НеутралноЕ, да, ама ние преди десетина години направихме гоооляма реформа в средното образование и пожертвахме часове по математика, физика и химия (избръмчахме природонаучния цикъл, който учи на ум и разум, развива логическо мислене и разкрива устройството на света), за да си осигурим часове точно по информационни технологии, физическо възпитание и чужди езици. Общото ниво на любознателност драстично спада, човекът като единствен разумен вид вече не е любопитно животинче.
Хи-хи
Рейтинг: 1847 НеутралноУ наше село седиме пред писито повече от 20 год. Можем и книга да напишеме. Ако искате да разбере що писито не помага, седнете пред него и се наблюдавайте 1 седмица... Ако сте наясно със себе си може да стигнете до далеч по-драстични изводи от статията горе, която почти напълно споделяме. Почти, щото не са писали причините...
Николай Георгиев
Рейтинг: 1206 НеутралноДо коментар [#2] от "Алф":
Точно така. В 4-ти клас децата имаха Информатика и по неизвестна причина се занимаваха с игри.
Баси и логиката се извади. Че нали ако качим един 15 годишен пикльо на кола, ще катастрофира. Дай тогава да извадим извода, че колите не са подобрили начина на транспорт.
Компютрите в училище, както и навсякъде, трябва да са средство, инструмент, а не панацея и търсене на забавление + "отговорите" в полуграмотно написани е-статии и блогове.
ostin22
Рейтинг: 674 НеутралноДецата използват компютрите за да не учат, а не за да им помагат в ученето.. А учителите и най-вече родителите го поощряват. Скоро никое дете няма да знае колко е девет по осем или да напише само дори един смислен абзац..
There is no way to happiness, happiness is the way!Божикравов
Рейтинг: 560 ЛюбопитноДа се заместват цели дисциплини с компютърна грамотност (висене пред екрана) е все едно на един студент по архитектура да се налага да учи устройството и работата на бетонен възел и с тези знания да се очаква да проектира сгради.
СВОБОДНИЯТ СЕ СТРЕМИ КЪМ СЪВЪРШЕНСТВО, ПОРОБЕНИЯТ - КЪМ СВОБОДА, А РОДЕНИЯТ РОБ - ДА СИ ИЗБИРА ГОСПОДАРЯ.дедо Андро
Рейтинг: 425 ВеселоТе ти, булка, Спасовден.
Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.Не било компютри, ами требало компоти.
lz2
Рейтинг: 2738 НеутралноТрябва учениците да се учат да работят с компютър по същия начин, по който на времето са ги учили да боравят с мотика. Ама до там! Компутъра е съвременната мотика, но той не може да даде идеите, не може да направи какъвто и да е анализ, без зададена програма. А програмите се пишат от знаещи проблема специалисти. И пак се връщаме до знанието и мисленето. И най-вече до ЖЕЛАНИЕТО!
ПравописА е поле за изява на неграмотните!Васил Величков
Рейтинг: 1375 ВеселоА изследването включва ли замерване на резултатите на учениците при работа с компютри - задължително умение за реализация в 21-ви век?
Татко на двамаman_un
Рейтинг: 1413 НеутралноВчера си приказвахме със зетя за технологиите. Аз ги ползвам ограничено, най-вече нета, но като интелигентен човек виждам като седнем на масата вместо чашата младите държат смартфон. Преди няколко години моб. телефон беше удобство да си говориш от улицата с когото си искаш. Сега трябва да го виждаш, да снимаш, да правиш клипове и т.н. Като всяка вещ, и тая омръзва. Същото е с компютъра. Вече няма обяви по вестниците за "курсове за компютърна грамотност." Като достъпна техника, компа вече е нещо обикновено и достъпно за всеки дом като радиото, тв, видио и др. технологии, на които вече никой не обръща внимание. Така че няма що да се чудим как поредната ни играчка бързо ни е омръзнала.
atominfo
Рейтинг: 218 Неутрално[quote#15:"Васил Величков"]включва ли замерване[/quote]
Е как? Замерват се с компютри, с монитори, с каквото падне под ръка.
Измерване е думата.
chicago514
Рейтинг: 1771 НеутралноСамо да не ги махнете сега.
NikB
Рейтинг: 453 ВеселоВлиза учителката и носи два компютъра в клас:
- Деца днес ще учим математика: ето:
1 компютър + 1 компютър = 2 компютъра.
Това е нивото на нашите учители.
(Вицът е от 1985г - когато внедряваха Правец 82 в училищата, жалкото е, че няма промяна)
Ghost
Рейтинг: 1094 ЛюбопитноУмението да се ровят в интернет, по никакъв начин не научава децата да разсъждават и анализират факти и обстоятелства, тъкмо обратното, притъпява тази необходимост...
Форумът е в будна кома...kihano
Рейтинг: 719 НеутралноТова не е изненада. Учениците трябва да се учат на мислене, а не на цъкане на радиобутини в избор на правилния отговор или още по-зле - на търсене на правилния отговор в интернет. Това е пасивна за ученика позиция! Както телевизора поставя детето в пасивна позиция и в резултат обучителните телевизионни програми дадоха негативен резултат. Детето трябва да се остави само да намери и формулира решение, дори и то да е грешно! Още по-добре ако детето само формулира и целта си и задачата си! Но за това е необходима СВОБОДА! А каква свобода имат децата днес! Никаква! Училището стана целодневно. Там непрекъснато ги товарят с лошо поднесен и прекалено обемист материал. В къщи - телевизия, интернет и компютърни игри. Детето няма 5 минути свобода, в които да прояви инициатива и мислене!
Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!хм
Рейтинг: 1249 Неутрално"ехнологиите често повишават ефективността на вече ефективни процеси, но може да направят неефективните процеси още по-неефективни"
добре че България не е участвала в проучването, че щяхме да им объркаме статистиката - хем липса на технологии, хем тотален спад на качеството
nenad
Рейтинг: 442 Неутрално[quote#19:"NikB"]Това е нивото на нашите учители. [/quote]
А това е нивото на учениците им:
"България не е участвала в проучването."
kihano
Рейтинг: 719 Неутрално"Той даде за пример с дигитални учебници, които могат да се актуализират, за това как онлайн технологиите е по-добра от традиционните методи."

Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!Точно така. Сяда вечерта детето и учи, че Обама е велик президент. На следващите избори печелят републиканците. През нощата учебника се е сменил и Обама вече е слаб президент. Сутринта детето го изпитват и всичко научено предния ден се оказва грешно. Умно! Днес СССР победи Германия във ВСВ, утре ЕС победи Германия във ВСВ. И т.н. актуализации ... А не дай си боже севернокорейските хакери да хакнат американските учебници
123
Рейтинг: 497 Неутрално"Изводът е, че училищата и образователните системи като цяло не са готови да се възползват от потенциала на компютърните технологии. Технологиите често повишават ефективността на вече ефективни процеси, но може да направят неефективните процеси още по-неефективни", се казва в заключенията на доклада.
Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.kihano
Рейтинг: 719 НеутралноИ накрая, интересно как това изследване отчита разликите в образователните системи. Например, дали изпитите са тестове или както бяха едно време, натовареността на учебните програми, броя учебни часове на ден и т.н. Такова изследване въобще не е просто.
Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!sega_007
Рейтинг: 442 НеутралноРешението е удивително лесно.
Всички компютри се изключват от ... интернет и готово.
И чак тогава започва обучението.
Има разбира се и предподготовка.
Преди това родителите на това дете са си изхвърлили през балкона телевизора и вечер си говорят, гледат се в очите, споделят си и се радват на живота.
Darth Plagueis
Рейтинг: 2609 НеутралноДо коментар [#27] от "sega_007":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКДа. И обратно в 19ти век...
boby1945
Рейтинг: 870 ВеселоАми така е, покрай цъкането с мишката, трябва да се мисли и да се учи...... само с цъкане не става.....
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Иван К
Рейтинг: 2967 НеутралноЗа ученик, който няма нужда да търси информация в интернет не му е нужен никакъв компютър. На практика малките нямат такава потребност.
подписЗа възприемане на природо-математически дисциплини, например, е нужен само лист и молив.
Иван К
Рейтинг: 2967 НеутралноОт компютър има полза само този, който трябва да обобщава и подбира информация от много източници. Т.е. това не са учениците.
подписtodorus
Рейтинг: 279 ЛюбопитноЖалко, че България не е участвала в изследването. Резултатите биха били интересни.
Божидар Здравков
Рейтинг: 225 НеутралноМисля, че проблемът е по-общ. Грешни цели и грешни методи за постигане. Навлизането на новата техника е частична причина и случайно съвпадение по време. Целта трябва да е изграждане на мислещи хора + минимум от основни знания. Това не става с тестове и с намаляване на природонаучните знания.
Компютрите са изключително полезни за ефективността на всяка дейност, но те са инструмент.
atominfo
Рейтинг: 218 Неутрално[quote#28:"Darth Plagueis"]Да. И обратно в 19ти век... [/quote]
Когато хората бяха ЧОВЕЦИ.
Darth Plagueis
Рейтинг: 2609 НеутралноДо коментар [#34] от "atominfo":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКАма как иначе, страшни човеци...
До коментар [#31] от "Иван К":
Компютърът може само да обобщава и подбира информация ли?
Роси
Рейтинг: 8671 НеутралноСамо компютър не стига и акъл трябва.
полувишис
Рейтинг: 279 Неутралнотози тип измислени изследвания защо изобщо получават финансиране?!? аз пък твърдя, че компютрите подпомагат прогреса и ще го докажа с примери от МИТ, Харвард и Станфорд...
гимназията в Ардино и тя не използваше никакви технологии
и постигна успехи на световните матури... след като си пуснаха интернет тази година, успехът им се срина.
http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnesили пък ще докажа, че дъбовите бюра и мебели са факторите, които повишават успеха на студентите там. или кафето на Старбъкс. или специалната рецепта на чийзбъргъри...
или пък липсата на поне 20 Форд Рейнджъра в кампуса на полувисшия институт Ломоносов с Маскве, е доказателство за тоталната некадърност на съветската образователна система...
"Учениците в страни и градове с най-ниско ниво на използване на интернет - Южна Корея, Шанхай, Хонг Конг и Япония - обикновено се представят най-добре на международните тестове, сочи докладът."
нали? много удобно
gost22
Рейтинг: 2046 Любопитно[quote#24:"kihano"]Точно така. Сяда вечерта детето и учи, че Обама е велик президент. На следващите избори печелят републиканците. През нощата учебника се е сменил и Обама вече е слаб президент.[/quote]
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Всъщност през соца, са коригирали учебниците още в училище. Примерно са карали учениците да късат страници от учебниците (покрай Тито и Югославия) и да задраскват цели пасажи...
Идеята не е пренаписване на правилата в удобен за Партията вариант, а просто повече конкуренция при писането на учебници — разликата е огромна.
gost22
Рейтинг: 2046 ВеселоПодозирам, че учебната система продължава да пробва да забива винтове с чук. Поне резултатите това сочат...
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...dark'star
Рейтинг: 1978 ЛюбопитноКомпютъра е като миксера .... стои в ъгъла на масата и нищо не иска. ЧОВЕКЪТ може да направи с него много различни кекспве и баници .... или да не направи нищо. Най-важният елемент на компютърната система е ОПЕРАТОРЪТ , а не мощността на процесора !!!
КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТОТраян
Рейтинг: 333 НеутралноА добър ден! Калкулаторчета, клавиатурки и после не можели да пишат и смятат....
mapto
Рейтинг: 1337 НеутралноАми ако някой се е надявал, че като сложи компютъра, и нещата сами ще станат, ето ти и разочарование.
Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.netКато го сложиш, после трябва да го пуснеш, а да не говорим, че се налага и да знаеш как да го ползваш.
Darth Plagueis
Рейтинг: 2609 НеутралноДо коментар [#41] от "trayan1980":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКИ трябва ли?
Траян
Рейтинг: 333 НеутралноДо коментар [#43] от "Darth Plagueis":
Режа вени
Но ако ще я закриваме държавата и нацията - не е задължително...
Ха! Дали трябва да могат да пишат правилно ли или да смятат?
mihail_p
Рейтинг: 652 Неутралноабе те в университета не могат
да разделят 7 на 3 на ръка. да не говорим
за нещо по-сложно.
херувим
Рейтинг: 956 ВеселоКомпютрите са съвременни оръжия за масово поразяване в областта на образованието.
heruvimСъздават убеждението, че няма нужда от учене. Всички знания се поднасят само е едно кликване на мишката.
Geoimg
Рейтинг: 835 Разстроено[quote#2:"Алф"]Ами компютърът не е разковниче, а инструмент. Зависи как го ползваш[/quote]
*Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!Да мисли, смята и пише вместо теб!
А органи, които не функционират закърняват!
townboy
Рейтинг: 497 НеутралноЕстествено. Който има познати програмисти е видял до какво води прекомерната употреба на компютри. П.П. От "буквара" по-хубаво няма!
Too much цензура Баце.schroeder
Рейтинг: 232 НеутралноНе компютърът, а даскалът учи децата! Компютътрът е като сметало и буквар в едно. Без правилните насоки нищо няма да се подобри. Няма смисъл да се опитваме да заменим ниско платени и демотивирани учители с компютри.
Emil Dimov
Рейтинг: 225 Неутрално[quote#49:"schroeder"]Не компютърът, а даскалът учи децата! ... Няма смисъл да се опитваме да заменим ниско платени и демотивирани учители с компютри. [/quote]
За това си прав, но какъв е изхода?!!! Със сигурност преди да се поверят "машинките" в ръцете на децата трябва да ги научим да мислят, но за това са необходими хора знаещи как се прави това и добре заплатени, за да са мотивирани!!! В противен случай "машинките" ще подчинят хората, а може би това е целта на някой?!!!
royal_sperm
Рейтинг: 468 НеутралноДецата в училище трябва да се учат на морал, обноски и възпитание в първите седем години. след това да учат обща култура- главно литература, история и математика и после каквото им е на сърцето последните три години. Няма нужда да се произвеждат супермени лишени от грам морал, култура и възпитание!
In real life it is always the anvil that breaks the hammer...” ― George Orwell