Компютрите в училище не подобряват резултатите на децата, показва изследване

Компютрите в училище не подобряват резултатите на децата, показва изследване

© Associated Press



Широко разпространената употреба на компютри и технологии в класната стая не подобрява резултатите и работата на учениците, се казва в ново проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).


Според организацията честото използване на компютрите в училищата е по-вероятно да бъде свързано с по-ниски резултати, предаде Би Би Си.


Директорът на отделан "Образование и умения" в ОИСР Андреас Шлайхер казва, че въвеждането на технологиите в училищата е създало "твърде много фалшиви надежди".




Докладът на ОИСР разглежда влиянието на технологиите върху резултатите от международни тестове, като тестовете "Пиза", които се провеждат в повече от 70 страни.


В заключенията се посочва, че образователните системи, които са инвестирали значителни средства в информационните и комуникационни технологии не са видели "забележимо подобрение" в резултатите от тестовете по четене, математика или наука.


"Ако се вгледате в най-добре представящите се образователни системи, като например тези в Източна Азия, те са много предпазливи спрямо използването на технологии в класните стаи", казва Шлайхер.


"Тези студенти, които използват таблети и компютри много често са склонни да се справят по-зле от тези, които ги използват умерено."


Годишно глобалните разходи за образователни технологии в училищата са оценени на над 27 млрд. долара, смятат технологичните анализатори от Gartner.


Според Шлайхер "въздействието върху постиженията на учениците е смесено, в най-добрия случай".


В доклада се казва, че учениците, които използват компютри много често в училище, обикновено влошават резултатите си, докато тези, които използват компютри умерено, като например веднъж или два пъти седмично, имат "малко по-добри резултати" в сравнение с ученици, които използват компютри рядко.


Не се наблюдават "никакви значителни подобрения" в уменията по четене, математиката или наука в страните, които са направили големи инвестиции в информационните технологии. Училищни системи с високи постижения като Южна Корея и Шанхай в Китай имат по-ниски нива на използване на компютри в училище, а Сингапур, където има умерено използване на технологиите в училище, е на първо място по дигитални умения сред учениците.


"Един от най-разочароващите констатации на доклада е, че социално-икономическото разделение между учениците не се намалява от технологиите, а може би дори се засилва", казва Шлайхер. Според него усилията повече деца да имат добри умения в четенето и математиката е по-ефективен начин да се преодолее това разделения, отколкото "достъп до високотехнологични устройства".


Той предупреждава, че въвеждането на технологии в класната стая може да отвлича вниманието на учениците и да доведе до по-широката употреба на "полуготови" отговори от интернет.


Проучването показва, че "няма нито една държава с широко разпространена употреба на интернет в класните стаи, където да се наблюдава подобрение на резултатите на учениците".


Сред седемте страни с най-високо ниво на използване на интернет в училище, три са отчели "значителен спад" в уменията по четене - Австралия, Нова Зеландия и Швеция - а други три не са отчели никаква промяна - Испания, Норвегия и Дания.


Учениците в страни и градове с най-ниско ниво на използване на интернет - Южна Корея, Шанхай, Хонг Конг и Япония - обикновено се представят най-добре на международните тестове, сочи докладът.


България не е участвала в проучването.


Шлайхер казва, че констатациите на доклада не трябва да се използват като "извинение" да не се въвеждат информационните технологии, а трябва да са стимул за намиране на по-ефективен подход.


Той даде за пример с дигитални учебници, които могат да се актуализират, за това как онлайн технологиите е по-добра от традиционните методи.


Марк Чеймбърс, главен изпълнителен директор на Naace, организация, която подкрепя използването на компютри в училищата, заяви, че е нереалистично да се мисли, че училищата трябва да намалят използването на нови технологии.


"Няма как да изкараме технологиите от училищата. Напротив, училищата трябва да посочват пътя, а не да следват тенденциите", смята той.


"Изводът е, че училищата и образователните системи като цяло не са готови да се възползват от потенциала на компютърните технологии. Технологиите често повишават ефективността на вече ефективни процеси, но може да направят неефективните процеси още по-неефективни", се казва в заключенията на доклада.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (51)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2880 Неутрално
  2. 2 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 2292 Неутрално

    Ами компютърът не е разковниче, а инструмент. Зависи как го ползваш. Без усилие нищо не става. Иска си учене и толкова.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  3. 3 Профил на Стефан Станчев
    Стефан Станчев
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Това е в резултат от неправилното им използване. Реално сегашното поколение ученици са един глобален експеримент от гледна точка ИТ.

  4. 4 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1605 Неутрално

    До коментар [#1] от "niakoi_si":
    Има логика.

    И каква е тя?
    Най- добрият инструмент в ръцете на калпав майстор ще свърши калпава работа. Не са виновни компютрите, а начина по който се използват!

  5. 5 Профил на atominfo
    atominfo
    Рейтинг: 218 Неутрално

    Техниката в ръцете на лаика е купчина мъртво желязо.

    Книгата дава освен визуални и тактилни преимущества при преноса на знания.

  6. 6 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#5] от "atominfo":

    ти пък. сигурно не очакват децата да си напишат софтуера.
    едва ли са купчина мъртво желязо.
    просто не са магически кутии.
    а децата напоследъм са много разглезени, да обвиним в това компютрите

    Birds of a feather flock together.
  7. 7 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2880 Неутрално

    До коментар [#4] от "Alexander97":

    Ами логиката е проста - компютрите в масовия им вариант спестяват мислене.

    Ако се ползват за създаване на продукт - т.е. програмиране под някаква форма (била тя и елементарна) - те са креативни за развитието на мозъка. Ако се ползват просто за бърз достъп до информация, те пак са полезни (в крайна сметка получаваш информацията), но мозъка не се развива от това, даже обратното.

    В статията се казва точно това - резултатите на ученици ползващи умерено компютри, са по-добри от тези които не използват въобще, както и от тези които ги ползват масово.

    Простичкия пример - с предиктора и коректора на Гугъл, масовия тинейджър не му се налага да пише правилно. Може да напише думата с 10 правописни грешки, Гугъла пак ще знае какво е имал предвид

  8. 8 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Е, да, ама ние преди десетина години направихме гоооляма реформа в средното образование и пожертвахме часове по математика, физика и химия (избръмчахме природонаучния цикъл, който учи на ум и разум, развива логическо мислене и разкрива устройството на света), за да си осигурим часове точно по информационни технологии, физическо възпитание и чужди езици. Общото ниво на любознателност драстично спада, човекът като единствен разумен вид вече не е любопитно животинче.

  9. 9 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    У наше село седиме пред писито повече от 20 год. Можем и книга да напишеме. Ако искате да разбере що писито не помага, седнете пред него и се наблюдавайте 1 седмица... Ако сте наясно със себе си може да стигнете до далеч по-драстични изводи от статията горе, която почти напълно споделяме. Почти, щото не са писали причините...

  10. 10 Профил на Николай Георгиев
    Николай Георгиев
    Рейтинг: 1206 Неутрално

    До коментар [#2] от "Алф":

    Точно така. В 4-ти клас децата имаха Информатика и по неизвестна причина се занимаваха с игри.
    Баси и логиката се извади. Че нали ако качим един 15 годишен пикльо на кола, ще катастрофира. Дай тогава да извадим извода, че колите не са подобрили начина на транспорт.
    Компютрите в училище, както и навсякъде, трябва да са средство, инструмент, а не панацея и търсене на забавление + "отговорите" в полуграмотно написани е-статии и блогове.

  11. 11 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 674 Неутрално

    Децата използват компютрите за да не учат, а не за да им помагат в ученето.. А учителите и най-вече родителите го поощряват. Скоро никое дете няма да знае колко е девет по осем или да напише само дори един смислен абзац..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  12. 12 Профил на Божикравов
    Божикравов
    Рейтинг: 560 Любопитно

    Да се заместват цели дисциплини с компютърна грамотност (висене пред екрана) е все едно на един студент по архитектура да се налага да учи устройството и работата на бетонен възел и с тези знания да се очаква да проектира сгради.

    СВОБОДНИЯТ СЕ СТРЕМИ КЪМ СЪВЪРШЕНСТВО, ПОРОБЕНИЯТ - КЪМ СВОБОДА, А РОДЕНИЯТ РОБ - ДА СИ ИЗБИРА ГОСПОДАРЯ.
  13. 13 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 425 Весело

    Те ти, булка, Спасовден.
    Не било компютри, ами требало компоти.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  14. 14 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2738 Неутрално

    Трябва учениците да се учат да работят с компютър по същия начин, по който на времето са ги учили да боравят с мотика. Ама до там! Компутъра е съвременната мотика, но той не може да даде идеите, не може да направи какъвто и да е анализ, без зададена програма. А програмите се пишат от знаещи проблема специалисти. И пак се връщаме до знанието и мисленето. И най-вече до ЖЕЛАНИЕТО!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  15. 15 Профил на Васил Величков
    Васил Величков
    Рейтинг: 1375 Весело

    А изследването включва ли замерване на резултатите на учениците при работа с компютри - задължително умение за реализация в 21-ви век?

    Татко на двама
  16. 16 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1413 Неутрално

    Вчера си приказвахме със зетя за технологиите. Аз ги ползвам ограничено, най-вече нета, но като интелигентен човек виждам като седнем на масата вместо чашата младите държат смартфон. Преди няколко години моб. телефон беше удобство да си говориш от улицата с когото си искаш. Сега трябва да го виждаш, да снимаш, да правиш клипове и т.н. Като всяка вещ, и тая омръзва. Същото е с компютъра. Вече няма обяви по вестниците за "курсове за компютърна грамотност." Като достъпна техника, компа вече е нещо обикновено и достъпно за всеки дом като радиото, тв, видио и др. технологии, на които вече никой не обръща внимание. Така че няма що да се чудим как поредната ни играчка бързо ни е омръзнала.

  17. 17 Профил на atominfo
    atominfo
    Рейтинг: 218 Неутрално

    [quote#15:"Васил Величков"]включва ли замерване[/quote]
    Е как? Замерват се с компютри, с монитори, с каквото падне под ръка.

    Измерване е думата.

  18. 18 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1771 Неутрално

    Само да не ги махнете сега.

  19. 19 Профил на NikB
    NikB
    Рейтинг: 453 Весело

    Влиза учителката и носи два компютъра в клас:
    - Деца днес ще учим математика: ето:
    1 компютър + 1 компютър = 2 компютъра.

    Това е нивото на нашите учители.
    (Вицът е от 1985г - когато внедряваха Правец 82 в училищата, жалкото е, че няма промяна)

  20. 20 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1094 Любопитно

    Умението да се ровят в интернет, по никакъв начин не научава децата да разсъждават и анализират факти и обстоятелства, тъкмо обратното, притъпява тази необходимост...

    Форумът е в будна кома...
  21. 21 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 719 Неутрално

    Това не е изненада. Учениците трябва да се учат на мислене, а не на цъкане на радиобутини в избор на правилния отговор или още по-зле - на търсене на правилния отговор в интернет. Това е пасивна за ученика позиция! Както телевизора поставя детето в пасивна позиция и в резултат обучителните телевизионни програми дадоха негативен резултат. Детето трябва да се остави само да намери и формулира решение, дори и то да е грешно! Още по-добре ако детето само формулира и целта си и задачата си! Но за това е необходима СВОБОДА! А каква свобода имат децата днес! Никаква! Училището стана целодневно. Там непрекъснато ги товарят с лошо поднесен и прекалено обемист материал. В къщи - телевизия, интернет и компютърни игри. Детето няма 5 минути свобода, в които да прояви инициатива и мислене!

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  22. 22 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    "ехнологиите често повишават ефективността на вече ефективни процеси, но може да направят неефективните процеси още по-неефективни"

    добре че България не е участвала в проучването, че щяхме да им объркаме статистиката - хем липса на технологии, хем тотален спад на качеството

  23. 23 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 442 Неутрално

    [quote#19:"NikB"]Това е нивото на нашите учители. [/quote]
    А това е нивото на учениците им:

    "България не е участвала в проучването."

  24. 24 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 719 Неутрално

    "Той даде за пример с дигитални учебници, които могат да се актуализират, за това как онлайн технологиите е по-добра от традиционните методи."

    Точно така. Сяда вечерта детето и учи, че Обама е велик президент. На следващите избори печелят републиканците. През нощата учебника се е сменил и Обама вече е слаб президент. Сутринта детето го изпитват и всичко научено предния ден се оказва грешно. Умно! Днес СССР победи Германия във ВСВ, утре ЕС победи Германия във ВСВ. И т.н. актуализации ... А не дай си боже севернокорейските хакери да хакнат американските учебници

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  25. 25 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 497 Неутрално

    "Изводът е, че училищата и образователните системи като цяло не са готови да се възползват от потенциала на компютърните технологии. Технологиите често повишават ефективността на вече ефективни процеси, но може да направят неефективните процеси още по-неефективни", се казва в заключенията на доклада.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  26. 26 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 719 Неутрално

    И накрая, интересно как това изследване отчита разликите в образователните системи. Например, дали изпитите са тестове или както бяха едно време, натовареността на учебните програми, броя учебни часове на ден и т.н. Такова изследване въобще не е просто.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  27. 27 Профил на sega_007
    sega_007
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Решението е удивително лесно.
    Всички компютри се изключват от ... интернет и готово.
    И чак тогава започва обучението.
    Има разбира се и предподготовка.
    Преди това родителите на това дете са си изхвърлили през балкона телевизора и вечер си говорят, гледат се в очите, споделят си и се радват на живота.

  28. 28 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2609 Неутрално

    До коментар [#27] от "sega_007":

    Да. И обратно в 19ти век...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  29. 29 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 870 Весело

    Ами така е, покрай цъкането с мишката, трябва да се мисли и да се учи...... само с цъкане не става.....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  30. 30 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2967 Неутрално

    За ученик, който няма нужда да търси информация в интернет не му е нужен никакъв компютър. На практика малките нямат такава потребност.
    За възприемане на природо-математически дисциплини, например, е нужен само лист и молив.

    подпис
  31. 31 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2967 Неутрално

    От компютър има полза само този, който трябва да обобщава и подбира информация от много източници. Т.е. това не са учениците.

    подпис
  32. 32 Профил на todorus
    todorus
    Рейтинг: 279 Любопитно

    Жалко, че България не е участвала в изследването. Резултатите биха били интересни.

  33. 33 Профил на Божидар Здравков
    Божидар Здравков
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Мисля, че проблемът е по-общ. Грешни цели и грешни методи за постигане. Навлизането на новата техника е частична причина и случайно съвпадение по време. Целта трябва да е изграждане на мислещи хора + минимум от основни знания. Това не става с тестове и с намаляване на природонаучните знания.
    Компютрите са изключително полезни за ефективността на всяка дейност, но те са инструмент.

  34. 34 Профил на atominfo
    atominfo
    Рейтинг: 218 Неутрално

    [quote#28:"Darth Plagueis"]Да. И обратно в 19ти век... [/quote]
    Когато хората бяха ЧОВЕЦИ.

  35. 35 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2609 Неутрално

    До коментар [#34] от "atominfo":

    Ама как иначе, страшни човеци...


    До коментар [#31] от "Иван К":

    Компютърът може само да обобщава и подбира информация ли?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  36. 36 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8671 Неутрално

    Само компютър не стига и акъл трябва.

  37. 37 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 279 Неутрално

    този тип измислени изследвания защо изобщо получават финансиране?!? аз пък твърдя, че компютрите подпомагат прогреса и ще го докажа с примери от МИТ, Харвард и Станфорд...

    или пък ще докажа, че дъбовите бюра и мебели са факторите, които повишават успеха на студентите там. или кафето на Старбъкс. или специалната рецепта на чийзбъргъри...

    или пък липсата на поне 20 Форд Рейнджъра в кампуса на полувисшия институт Ломоносов с Маскве, е доказателство за тоталната некадърност на съветската образователна система...

    "Учениците в страни и градове с най-ниско ниво на използване на интернет - Южна Корея, Шанхай, Хонг Конг и Япония - обикновено се представят най-добре на международните тестове, сочи докладът."

    нали? много удобно гимназията в Ардино и тя не използваше никакви технологии и постигна успехи на световните матури... след като си пуснаха интернет тази година, успехът им се срина.

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  38. 38 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2046 Любопитно

    [quote#24:"kihano"]Точно така. Сяда вечерта детето и учи, че Обама е велик президент. На следващите избори печелят републиканците. През нощата учебника се е сменил и Обама вече е слаб президент.[/quote]
    Всъщност през соца, са коригирали учебниците още в училище. Примерно са карали учениците да късат страници от учебниците (покрай Тито и Югославия) и да задраскват цели пасажи...
    Идеята не е пренаписване на правилата в удобен за Партията вариант, а просто повече конкуренция при писането на учебници — разликата е огромна.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  39. 39 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2046 Весело

    Подозирам, че учебната система продължава да пробва да забива винтове с чук. Поне резултатите това сочат...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  40. 40 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1978 Любопитно

    Компютъра е като миксера .... стои в ъгъла на масата и нищо не иска. ЧОВЕКЪТ може да направи с него много различни кекспве и баници .... или да не направи нищо. Най-важният елемент на компютърната система е ОПЕРАТОРЪТ , а не мощността на процесора !!!

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  41. 41 Профил на Траян
    Траян
    Рейтинг: 333 Неутрално

    А добър ден! Калкулаторчета, клавиатурки и после не можели да пишат и смятат....

  42. 42 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1337 Неутрално

    Ами ако някой се е надявал, че като сложи компютъра, и нещата сами ще станат, ето ти и разочарование.

    Като го сложиш, после трябва да го пуснеш, а да не говорим, че се налага и да знаеш как да го ползваш.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  43. 43 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2609 Неутрално

    До коментар [#41] от "trayan1980":

    И трябва ли?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  44. 44 Профил на Траян
    Траян
    Рейтинг: 333 Неутрално

    До коментар [#43] от "Darth Plagueis":

    Ха! Дали трябва да могат да пишат правилно ли или да смятат? Режа вени Но ако ще я закриваме държавата и нацията - не е задължително...

  45. 45 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 652 Неутрално

    абе те в университета не могат
    да разделят 7 на 3 на ръка. да не говорим
    за нещо по-сложно.

  46. 46 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 956 Весело

    Компютрите са съвременни оръжия за масово поразяване в областта на образованието.

    Създават убеждението, че няма нужда от учене. Всички знания се поднасят само е едно кликване на мишката.

    heruvim
  47. 47 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 835 Разстроено

    [quote#2:"Алф"]Ами компютърът не е разковниче, а инструмент. Зависи как го ползваш[/quote]
    Да мисли, смята и пише вместо теб!
    А органи, които не функционират закърняват!

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  48. 48 Профил на townboy
    townboy
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Естествено. Който има познати програмисти е видял до какво води прекомерната употреба на компютри. П.П. От "буквара" по-хубаво няма!

    Too much цензура Баце.
  49. 49 Профил на schroeder
    schroeder
    Рейтинг: 232 Неутрално

    Не компютърът, а даскалът учи децата! Компютътрът е като сметало и буквар в едно. Без правилните насоки нищо няма да се подобри. Няма смисъл да се опитваме да заменим ниско платени и демотивирани учители с компютри.

  50. 50 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 225 Неутрално

    [quote#49:"schroeder"]Не компютърът, а даскалът учи децата! ... Няма смисъл да се опитваме да заменим ниско платени и демотивирани учители с компютри. [/quote]
    За това си прав, но какъв е изхода?!!! Със сигурност преди да се поверят "машинките" в ръцете на децата трябва да ги научим да мислят, но за това са необходими хора знаещи как се прави това и добре заплатени, за да са мотивирани!!! В противен случай "машинките" ще подчинят хората, а може би това е целта на някой?!!!

  51. 51 Профил на royal_sperm
    royal_sperm
    Рейтинг: 468 Неутрално

    Децата в училище трябва да се учат на морал, обноски и възпитание в първите седем години. след това да учат обща култура- главно литература, история и математика и после каквото им е на сърцето последните три години. Няма нужда да се произвеждат супермени лишени от грам морал, култура и възпитание!

    In real life it is always the anvil that breaks the hammer...” ― George Orwell




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK