Светла Енчева, социолог: Децата повече говорят за тормоза с учителите, отколкото с родителите

Светла Енчева

© личен архив

Светла Енчева



Да се научат учениците да разпознават онлайн тормоза и да се предпазват от него. Да се научат учителите да виждат тормоза и да съумеят да говорят с учениците си по тази тема по начин, по който да печелят доверието им.


Това накратко е целта на проекта TABBY (Threat Assessment of Bullying Behavior in Youth online – Оценка на опасността от агресивно поведение на подрастващите в интернет), приключил в края на януари 2015 година, в който участваха децата и учителите от шест български училища.


За проекта и резултатите от него "Детски Дневник" разговаря с един от координаторите му - Светла Енчева - блогър (автор на "Неуютен блог"), социолог, активист в областта на човешките права и автор в Правозащитната платформа "Маргиналия.бг".




Тя обобщи, че един от най-важните изводи според резултатите от изследването, проведено в рамките на проекта е, че "традиционният" тормоз все още е доста по-популярен от онлайн тормоза. И че


децата са по-склонни да говорят за тормоза с учителите си, а не с родителите


В първата фаза на проекта включва работа с учителите – разговори какво е онлайн тормоз, защо темата е важна, как да общуват с учениците си. В рамките на проекта за тях е разработен наръчник (можете да го изтеглите от прикачения файл), а задачата им е била да организират попълването на онлайн въпросника за самооценка в час и после да коментират с децата резултатите. Изненадващо или не, децата спонтанно са започвали да споделят с учителите си своя опит с безопасността в мрежата. В клас са обсъждани и специално създадени клипчета, които са се харесали само на малките деца, докато по-големите са ги сметнали за "детински".


Следващата фаза на обучението включва компютърна игра (може са се види и да се играе пробно тук). Тя симулира, от една страна, реален град, в който има училище, сгради и т.н., учениците се разхождат из него, намират разни неща, правят снимки и ги пускат в социалните мрежи, а понякога се натъкват и на хулигани, които ги тормозят и после пускат снимките от тормоза в интернет.


От друга страна, играта е симулация и на социална мрежа от типа на "Фейсбук" и поведението на учениците получава една или друга оценка в зависимост от това, как те се държат в нея – дали се "кефят" на публикувани снимки, които показват тормоз и т.н.


"За съжаление, играта си имаше и недостатъци. Както и видеоклипчетата, тя беше твърде "детинска" за голяма част учениците, които участваха от българска страна, но по-реалистичните игри изискват много по-голям бюджет. Друг проблем в нея беше, че тормозеният ученик в играта нямаше друг полезен ход да се противопостави на тормоза, освен да избяга и да се оплаче на учител", коментира Светла Енчева.


Когато шегата не на всички е смешна


В голяма част от случаите учениците не си дават сметка, че осъществяват тормоз, а смятат, че просто се шегуват. Но когато "шегата" прехвърли мярата и особено когато се превърне в трайно поведение, вече е тормоз, каза Светла Енчева и дава примери:


Понякога се създават фалшиви компрометиращи профили на някого, публикуват се онлайн снимки или видеозаписи със ситуации, които са обидни или компрометиращи за някое дете, разпространяват се обидни твърдения, детето бива засипвано с обидни или заплашителни коментари и лични съобщения...


Светла Енчева, социолог: Децата повече говорят за тормоза с учителите, отколкото с родителите

© Associated Press


Проектът не дели децата на жертви и извършители на тормоз. Често извършителите са деца, които сами са били жертва и искат да си го върнат. "Това е всъщност много логична и човешка реакция, понякога дори на нас, възрастните, е трудно да се въздържим да си го върнем. И сме виждали как реагират зрели, образовани хора, които са подложени на тролски атаки във форумите на медии, например", обясни Светла Енчева.


А на децата всичко им е за първи път и преживяват проблемите си много по-драматично. "Тъй че е важно детето да се възпитава да не отвръща на агресията с агресия и това важи не само за поведението онлайн. И трудно се случва, когато за родителите агресивността е норма на поведение и оцеляване, а в училище не се обръща достатъчно внимание на системния тормоз върху някои деца", каза специалистът.


Тя съветва да не се предоставят лични данни, които могат да бъдат видени от всеки или от широк кръг от хора, да не се споделя лична информация, да не се ползват платформи, в които се създава възможност всеки да влиза в контакт с някого, дори анонимно.


Често онлайн тормозът е продължение на училищния (по тази тема Светла Енчева препоръчва да се гледа естонският филм "Клас"). По думите й специфичното обаче е, че от онлайн тормоза е много по-трудно да се избяга. "Едно дете, когато е тормозено в училище, може да се премести в друго училище, ако проблемът не се реши. Но ако детето е обект на агресия и компромати онлайн, те ще го преследват, където и да отиде."


Резултатите от изследването, проведено в рамките на TABBY показват, че учениците са по-склонни да се доверяват по тези теми на свои учители, отколкото на родителите си. Причината може да е типичното желание на подрастващите да се еманципират от родителите си. Освен това, често те са много по-напред с технологиите и смятат, че родителите им не разбират достатъчно и затова само ги ограничават, вместо да им дадат някой полезен съвет.


Светла Енчева, социолог: Децата повече говорят за тормоза с учителите, отколкото с родителите

© Associated Press


"Понякога и учителите не са толкова "вътре" в света на интернета, колкото учениците си, но колкото по-добри познания в областта имат, толкова по-големи са и шансовете им да спечелят доверието на децата. Поради факта, че една учителка има таблет например, тя може да изглежда на децата "готина" и заслужаваща доверие (разбира се, ако не е загубила доверието им с други свои действия)", коментира Светла Енчева.


По думите й нерядко училището трябва да се справя с вреди, нанесени от възпитанието, което са получили децата вкъщи. "Много са родителите, които учат децата си да "не остават длъжни", ако с тях се държат зле, да бият, ако ги бият, и т.н. Това се пренася и онлайн. Същото важи и за дискриминационните нагласи, които децата усвояват от училище", подчерта тя.


Онлайн тормоз има, защото има тормоз 


Според Еветла Енчева сериозният проблем е не интернет и технологиите, а че има тормоз. "Ако децата са възпитавани да отвръщат на агресията с агресия, ако са им втълпявани дискриминационни стереотипи, те са много по-склонни да тормозят. Много често обект на тормоз стават ученици, по един или друг начин различни от останалите – затворени и необщителни или напротив – хиперактивни, смятани за "твърде умни" или "твърде глупави", твърде "смотани" или твърде "отворени", дребосъци или много високи..."


Тормозът поради дискриминационни подбуди е обичайна практика в училище – ако едно дете е хомосексуално или е смятано за такова, ако има физически проблем, ако е представител на етническо малцинство и т.н., е много вероятно да бъде тормозено. "Затова според мен


нямат особен смисъл съветите учениците да се стараят да не се отличават от другите


да им се харесват, за да не стават обект на тормоз. Някои хора просто са различни. И проблемът не е в тях, а в тези, които ги тормозят. Затова първо трябва да се работи с учениците, които осъществяват тормоз (с разбиране и, доколкото е възможно, без наказания – често пъти самите те са били жертва на тормоз, преди да почнат да тормозят), а не да се изисква от тормозените да променят поведението си, както често се прави и вкъщи, и – особено – в училище. Ако си дребен, няма как да пораснеш, за да не те тормозят, ако си гей, трудно ще станеш хетеро, ако заекваш, подигравките само ще влошат това."


Светла Енчева, социолог: Децата повече говорят за тормоза с учителите, отколкото с родителите

© Цветелина Николаева, Капитал


По думите на Светла Енчева според съветите на психолози от МВР за предпазване от тормоза излиза, че тъкмо тормозените деца трябва да се променят, а не тези, които ги тормозят. "Смятам, че тези съвети са повече от вредни – те са опасни.


Не конформизмът може да намали тормоза, а приемането на различието  


Ето защо смятам, че докато хората в България не започнат да възприемат различието като нещо нормално – и вкъщи, и в училище, но също и в медиите и политиката – много деца и тийнейджъри ще бъдат подлагани на тормоз не по своя вина. За съжаление, дискриминацията не е само вкъщи, нито само в училище – тя е и в медиите, и в парламента, и в правителството, имаме си даже евродепутати, за които езикът на омразата е основен електорален ресурс. Как тогава очакваме децата да не се тормозят помежду си?"


За да е полезна, образователна система трябва да мине през сериозни реформи


До този извод стигат изследвания, които иначе са на много различни теми – за децата бежанци, за български деца, които са учили в чужбина и се опитват да продължат образованието си в България, за дискриминацията и скритата ксенофобия в учебното съдържание. "В образователната ни система се дава приоритет на локалнато знание, вместо на глобалното, на зубренето, вместо на уменията да мислиш, да се ориентираш и сам да създадеш нещо. В учебниците има предимно картинки на бели и здрави дечица, както и на майки. Трудно ще намерите илюстрация с баща, дете с увреждане или дете с по-тъмен цвят на кожата. Образователната ни система, освен това, възпитава и в национализъм", обясни Светла Енчева.


Според нея ако образованието стане по-близко до света на децата, ако се научи да ги мотивира, те ще имат и по-малко желание да се тормозят, защото тормозът често се възприема и като единственият и начин да се изявиш, да блеснеш.


"Ако образованието се освободи от традиционните стереотипи, унифицирането и национализма и се научи да приема и оценява различието, много ученици ще се спасят от тормоза. Разбира се, важно е и децата да се учат как да се предпазват от онлайн тормоза, но това е справяне с последствията, а не с причините", подчерта тя.


По програмата TABBY, която се провежда на два етапа (презентация за резултатите в България можете да изтеглите от прикачения файл) са се включили 14 учители и 360 ученици в първата фаза в обучението и 24 учители и 1367 ученици - във втората фаза (разделени на експериментална и контролна група).​


Изследването не е представително за учениците в България. Учителите, които искат да участват в проекта, са били набрани чрез обяви в интернет. Те от своя страна са съдействали учениците им да попълнят онлайн въпросник за самооценка.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 910 Любопитно

    Много хубава статия и проекта ми харесва. Доволен съм, че се правят такива неща.
    Само не разбрах едно нещо. За този проект Threat Assessment of Bullying Behavior in Youth online има ли европейско финансиране или е задокеанско?

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  3. 3 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 829 Неутрално

    [quote#1:"Гражданин за Eвропейско Развитие (Реформатор)"]има ли европейско финансиране или е задокеанско? [/quote]
    А ти как мислиш?Има европейско - от румънското правителство.

  4. 4 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1382 Неутрално

    "В образователната ни система се дава приоритет на локалнато знание, вместо на глобалното, на зубренето, вместо на уменията да мислиш, да се ориентираш и сам да създадеш нещо. В учебниците има предимно картинки на бели и здрави дечица, както и на майки. Трудно ще намерите илюстрация с баща, дете с увреждане или дете с по-тъмен цвят на кожата. Образователната ни система, освен това, възпитава и в национализъм", обясни Светла Енева.


    Баси, чак и национализъм... Колко ужасно. Кск всичките такива блогъри не ви заменим със сирииски бежанци, поне няма да ни тормозят с глупости...

    К** за руслямският халифат и емира ал Джуджани!
  5. 5 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2877 Неутрално

    Не конформизмът може да намали тормоза в училище, а приемането на различието."Хубави думи,верни думи,но на практика почти неосъществими.

  6. 6 Профил на oldie
    oldie
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Към авторката на дописката - името на интервюираната от Вас госпожа е Светла ЕнЧева, а не Енева (проверете в блога й, ако се съмнявате) - сгрешено е както в заглавието, така и в текста.

  7. 7 Профил на bilkata
    bilkata
    Рейтинг: 483 Неутрално

    Освен, че името на г-жа Енчева е сгрешено няколко пъти, никъде, дори в приложената пдф-презентация не се посочват рамките на възрастта на участвалите ученици. Ясно, че не е представително, но поне за ориентация някак...

    Power is like being a lady... if you have to tell people you are, you aren`t. M.Thatcher
  8. 8 Профил на Светла Енчева
    Светла Енчева
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    До коментар [#1] от "Гражданин за Eвропейско Развитие (Реформатор)":

    Европейско е финансирането, по програмата Daphne III.

    http://svetlaen.blogspot.com
  9. 9 Профил на lisungerche
    lisungerche
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Нещата са толкова свързани и толкова изпуснати, че направо не е истина! А къде е тормозът между ученици, известен като булинг? И къде е неговата първопричина...Каквото и да си говорим голяма част от проблемите се коренят в семейството...

  10. 10 Профил на Светла Енчева
    Светла Енчева
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    До коментар [#9] от "lisungerche":

    За "булинг" става дума, но на български се използва думата "тормоз".

    http://svetlaen.blogspot.com
  11. 11 Профил на forum_terrorist
    forum_terrorist
    Рейтинг: 553 Неутрално

    Онлайн тормоз?!?!?!!?!? Ща е тава?!?!

    You can fool some people sometimes, But you can't fool all the people all the time!
  12. 12 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#8] от "Светла Енчева":

    Благодаря, за честният отговор!
    Незнам защо, обикновенно се избягва да се отговаря на този въпрос

  13. 13 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 780 Неутрално

    Тормоз в училище е имало и винаги ще има.Просто децата са жестоки понякога.Децата също като възрастните са социални същества и дете,което не се впише в колектива бива тормозено.И аз като дете бях хилав и носех очила.Поради което бях обект на подигравки от разни тъпаци.И начинът за справяне с проблема беше един-скачах им на бой.Обикновено ме надвиваха,но при нова подигравка отново скачах да се бия.И след втория път никой вече не си и помисляше да ме тормози.

  14. 14 Профил на Светла Енчева
    Светла Енчева
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    До коментар [#12] от "Гражданин за Eвропейско Развитие (Реформатор)":

    Че това не е тайна, пише го почти навсякъде, където става дума за този проект

    http://svetlaen.blogspot.com
  15. 15 Профил на samarianin
    samarianin
    Рейтинг: 536 Весело

    "Ако имате неблагоразумието като мен на възраст около 40 години не само да не искате да имате деца, а публично да отстоявате убеждението си, че да нямаш деца може да е легитимен избор, ще ви се изсипят вербална агресия и омраза, каквито трудно сте можели да си представите.
    Преди няколко години съвсем между другото споменах в личния си блог, че намирам живота си за достатъчно пълноценен и без деца."

    http://www.marginalia.bg/analizi/tya-e-vinovna/

    толкова се радвам, че към 50-т сте открили колко по-пълноценен е живота когато се занимавате с деца...
    дори когато е мотивиран от програма с финансиране...

    "Трудно ще намерите илюстрация с баща, дете с увреждане или дете с по-тъмен цвят на кожата. Образователната ни система, освен това, възпитава и в национализъм"

    ако толкова ви е зор да се занимавате с "деца с по-тъмен цвят на кожата" няма ли да ви е по-лесно и "пълноценно" да отидите в африка, или вас ви вълнува (и ви плащат) да занимавате само "белите" дечица на "националистите"...

  16. 16 Профил на София
    София
    Рейтинг: 552 Неутрално

    До коментар [#15] от "samarianin":

    Как точно това, че някой няма собствени деца може да му попречи да работи с деца? Познавам чудесни учители без деца. Апропо, Вие чудесно илюстрирате темата.

  17. 17 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 604 Неутрално

    [quote#0:"статия"]По думите на Светла Енчева според съветите на психолози от МВР за предпазване от тормоза излиза, че тъкмо тормозените деца трябва да се променят, а не тези, които ги тормозят. "Смятам, че тези съвети са повече от вредни – те са опасни.[/quote]
    Не знам дали са вредни и опасни, обаче знам, че работят. Точно тормозеното дете има мотивация да се промени, за да спре тормоза. Тормозещите нямат такава, защото за тях това не е проблем, а забавление и ги спира само страхът от наказание по веригата "всеки бако си има бако".

  18. 18 Профил на samarianin
    samarianin
    Рейтинг: 536 Весело

    До коментар [#16] от "София":

    и къде точно съм казал, че някой който няма собствени деца му пречи нещо да работи с деца, че да Ви обяснявам как точно...

    или вие си питате просто тъй по принцип...

    аз не почнавам чудесни учители без деца, едно щото съм дърт и по мое време всички учители си имаха семейства; второ сега покрай децата трудно мога да определя от родителските срещи някой учител за чудесен, щото статуса им нисък и са смачкани от живота...

    въпроса е в друго, г-жа Светла дава акъл за образованието и възпитанието, превенцията и форматирането на хлапетата; прави ми впечатление, че с това се занимават предимно и преобладаващо някакви странни особи, които са решили за себе си да си спестят "репродуктивната функция" на упражнението секс и да се задоволят само с удоволствието, което си им е тяхно право, но това върви с неприятния навик, може би покрай повечкото останало им свободно време, да дават акъл и да се бъркат във възпитанието на децата на другите...

    аз не им се бъркам как си прекарват ("пълноценно" времето ( не им се бъркам и как до си възпитават децата), но е особено неприятно натрапливото им желание да дават акъли, още повече да ми регулират, как да си възпитавам децата...
    ( комунизма си отиде, надявам се...
    ако го изгонихме за да не ни пълнят главите с комунистически глупости, не мисля че е за да ни ги пълнят с толерастки простотии...
    разликата между Маркс и Маркузе е единствено, че при втория се туря и доза Фройд, за да омъгляването пълно...)

    тъй че не знам как илюстрирам темата, но г-жа Светла илюстрира не по-зле задаващите темата...

  19. 19 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2378 Неутрално

    "Едно дете, когато е тормозено в училище, може да се премести в друго училище, ако проблемът не се реши."

    "децата са по-склонни да говорят за тормоза с учителите си, а не с родителите"

    Категорично съм несъгласна с тези две твърдения, едното дори изведено в заглавие! Не открих доказателства в тяхна полза в текста. Темата е изключително важна, но не трябва да се подхожда теоретично и еднакво към всички случаи на насилие. Внушава се някакъв мек вариант на "Има човек - има проблем". Не жертвата трябва да бъде принуждавана да сменя училища, а НАСИЛНИЦИТЕ, нали това би затвърдило статута ѝ на жертва.
    Колкото и научно да звучи името на един проект на английски език, той е безсмислен, ако не вникне в същността на проблема.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  20. 20 Профил на Светла Енчева
    Светла Енчева
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    До коментар [#19] от "etty1":

    Твърдението ми за сменянето на училището е извадено от контекста, поради което и не му намирате потвърждение в текста. Не съм искала да кажа, че жертвата трябва да си смени училището, още по-малко - да бъде принуждавана за това. Напротив! В случая визирах практиките - ако учителите и ръководството на училището не могат, не искат или не смятат за нужно да направят така, че тормозът върху детето да спре, понякога се стига до преместване в друго училище. Познавам родители, които са преместили децата си, защото тормозът в училище ги е направил буквално суицидни. Естествено, че не искам нещата да са така. Смятам, че трябва да се работи с децата, които тормозят, така че да разберат какво точно правят и да престанат да го правят. Но това, за съжаление, невинаги става - поради ред причини, които съм описала в текста.

    http://svetlaen.blogspot.com
  21. 21 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2378 Неутрално

    До коментар [#20] от "Светла Енчева":

    Благодаря Ви за отговора, може би реагирах емоционално, без достатъчно познаване на работата Ви. Не се съмнявам в добрите Ви намерения и си мисля, че ако изследването има по-практическа насоченост би могло да помогне на истински жертви на училищното насилие, каквото се среща както в крайните квартали, така и в елитни училища, за жалост. А обществото реагира твърде апатично и всеки "се спасява поединично".

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  22. 22 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 2502 Весело

    Като чуя за блогърката г-жа Енчева , се сещам за Иво Сиромахов.

    "В българския език навлязоха нови думи. Казва се "уикенд" вместо "почивни дни", "фешън" вместо "мода" и "блогър" вместо "безработен".

    Че и социоложка...

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK